Det finns en viktig skillnad: när staten Israel ägnar sig åt illdåd gör de det inte i judendomens, eller det samlade judiska folkets namn, utan enbart i staten Israels.
Om du inte är israelisk medborgare behöver du alltså inte identifiera dig med dessa handlingar.
Sen anser jag det är tragiskt att muslimska församlingar ser sig tvingade att gå ut och fördöma att en handfull (eller i detta fall: en ensam) galningar begår illdåd i Islams namn.
Normala, tänkande människor borde kunna göra den distinktionen själva.
(På samma sätt borde inte Tännsjö behöva ta avstånd från stollevänsterns agerande, om han inte själv ingår i, eller sympatiserar med den.)
Så min slutsats blir den motsatta: muslimska församlingar borde, liksom judiska, kunna slippa göra den här sortens uttalanden.
Tyvärr har de emot sig att illdåden utförs i deras namn, men vi borde alla kunna se genom den sortens retorik.
Permalänk | Anmäl
S Persson, 2010-12-16, 11:22
Herr Tänsjö,
Vilka Svenska pirater är det du tycker att svenska judiska församlingar skall ta avstånd ifrån?
Eller menar du att de svenska muslimska församlingarna bör lastas för att de inte nog tar officiellt avstånd mot deras trosfränder som begick detta mot andra muslimer under 2010 till och med juli, bara i Irak?
För att inte tala om hur deras trosfränder mördar andra Muslimer i Islams namn i Afghanistan.
January 7: A suicide bomber riding a bicycle targeted a local pro-government militia checkpoint in Balad, wounding eight.
January 13: A suicide truck bomber killed five policemen, a civilian and injured six in a suicide attack in Israel Province in the town of Saqlawiyah.
January 20: A suicide bomber blew up a sport utility vehicle in an Iraqi army headquarters in Mosul, wounding 45 people, including 18 soldiers and five policemen.
January 22: A suicide bomber blew up a truck near an Iraqi army base, wounding an Iraqi army officer, in Baaj.
January 25: Triple suicide car bombings detonate near hotels popular with western business and media, killing 41 and injuring 110.
January 26: A suicide car bomber kills 21 and injures 85 when he strikes at an Iraqi crime lab in the capital.
January 27: A suicide bomber wearing a police uniform was shot as he tried to enter an Iraqi police station in the small town of Zummar, northwest of Mosul, the bombers suicide vest detonated after the shooting, wounding three Iraqi policeman and a U.S. soldier.
February 1: A female suicide bomber detonated among a group of pilgrims making their journey to Karbala to mark Arbaeen as they walked through Baghdad, killing 54 and injuring 117.
February 3: A suicide car bomber detonates in a crowd of pilgrims making their way to the Imam Hussein shrine in the city of Karbala, killing 10 and injuring 50.
February 5: Two suicide car bombers leave 40 dead and 140 injured when they detonated on either side of a bridge across which pilgrims were making their way in and out of Karbala
February 16: A suicide car bomber leaves two policeman dead and injures 25 in Nabi Younus, in Mosul.
February 18: A suicide car bomber kills 15 and injures 20 when he detonated at a checkpoint near government offices and courts.
February 21: A suicide bomber trying to enter a mosque detonated an explosives-laden vest after being shot at by guards, killing one person and wounding six near Tikri.
February 22: A suicide car bomber targeting a police headquarters killed three people, including a policeman, and wounded seven policemen in western Ramadi.
March 3: Two suicide car bombers detonated near government buildings in the city of Baquba. Later a third suicide blast targeted the city's main hospital. The attacks killed 33 and injured 55.
March 4: Two suicide bombers detonated in different areas of the capital killing 17 and injuring 35. It is known that polling stations were the target in both of these suicide attacks.
March 15: A suicide car bomber detonated in Iraq's western province of Anbbar in the city of Falluja, killing 7 and injuring 13. The bombing came as counting still continues in Iraq's general election.
March 25: A suicide bomber blew himself up in the house of Colonel Waleed Mohammed, who heads the Department of Fighting Terrorism in the town of Hit, killing three people and wounding three others. Mohammed was not there at the time of the attack.
April 4: Three suicide car bombers kill 41 when they hit in the centre of Iraq's capital city, Baghdad.
April 12: A suicide car bomber targeted a police patrol in the northern Iraqi city of Mosul, killing a policeman and a civilian
April 23: In a wave of bombings across Baghdad at least one explosion was caused by a suicide bomber when 11 were killed near a Shiite mosque in al-Ameen district in southeastern Baghdad.
April 28: Two suicide car bombers attacked police checkpoints in southern Baghdad, five people were killed and 10 wounded, including several police officers.
May 10: Two suicide car bombers drove into a fabrics factory as workers were ending there shift in the town of Hilla, as bystanders and emergency services rushed in to help the wounded, another suicide bomber detonated explosives causing a third explosion The attacks left 45 dead and 140 wounded.
May 11: A suicide car bomber exploded near a police checkpoint, wounding six people including two police officers, at the eastern entrance of Falluja
May 13: A suicide car bomber targeted a joint U.S.-Iraqi patrol on the main road from Baghdad to Mosul, injuring 2.
May 14: A triple suicide bombing left at least 25 dead and as many as 108 wounded during a Tal Afar soccer game. At least one bomber drove a car to the stadium and detonated it near the entrance. The others blew up suicide vests.
May 20: A suicide bomber attacked a police checkpoint, killing two policeman and a civilian and wounding another eight people including three policemen, in western Mosul.
May 21: A pickup truck driven by a suicide bomber struck a commercial strip around sunset when the area was filled with shoppers in a predominantly Shiite town north of Baghdad, killing at least 21 people and wounding more than 50.
June 11: A suicide car bomber struck a joint U.S.-Iraqi military patrol, killing 5 people including 2 U.S. soldiers and at least 3 Iraqis, as well as wounding 30 others within eastern Iraq.
June 13: Unidentified gunmen, including five suicide bombers attacked the Iraqi central bank, killing 15 people and wounding another 50 others, in the centre of Baghdad.
June 20: Two suicide car bombers struck close to a state-owned bank, killing at least 26 people and wounding more than 50 others in central
June 21: A suicide bomber detonated his explosive-packed vest at a market, killing 8 people and wounding another 10 others within the northern Iraqi town of Shirqat
July 4: A female suicide bomber struck the reception area of the heavily fortified governorate office, killing 4 people and wounding another 23 others in the city of Ramadi within Iraq's western
July 7: A suicide bomber struck a Shia pilgrimage killing 28 and wounding 62, in the Adhamiyah district of central Baghdad
July 9 A suicide car bomber drove his explosive-laden vehicle into an Iraqi army checkpoint, killing 6 people and wounding another 20 others in western Baghdad.
July 18 A suicide bomber killed at least 43 people and injured more than 40 others after the attacker targeted government-backed Sunni militia members who were lining up to be paid within the neighbourhood of Radwaniya
July 20 A suicide car bomber struck a convoy of vehicles belonging to a private British construction company killing 4 people and wounding another 5 others within the Iraqi city of Mosul.
July 21 A suicide car bomber detonated his booby-trapped car near to a casino in Iraq's eastern province of Diyala, killing 7 people and wounding 26 others.
July 26 Two car bombs exploded near the holy Shi'ite city of Kerbala in southern Iraq on Monday, killing 19 mainly Shi'ite pilgrims and wounding 54, an Iraqi official said. In a separate incident in the capital Baghdad, a suicide bomber killed at least four people on Monday in an attack on the Saudi-owned Al Arabiya news channel, security officials said.
Eller hur tänkte du?
Med vänlig hälsning // Tom Croker
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2010-12-16, 11:44
Judiska organisationer har aldrig tagit avstånd från Israels gärningar endast just för att de står bakom den israeliska regeringen.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-12-16, 11:53
En skillnad är också att staten Israel inte har riktat något hot mot Sverige, vilket självmordsbombarpuckot i lördags gjorde. Att en svensk jude skulle vara tvungen att ta avstånd mot staten Israels behandling av palestinier t.ex. är mer långsökt än att muslimer i Sverige skulle ta avstånd från självmordsbombaren som i Sverige sprängt sig med avsikt att specifikt döda svenskar, i islams namn.
Någon skyldighet borde ju inte föreligga, men att de tar avstånd är ändå väldigt bra. Även om man på ett rationellt plan kan förstå att alla muslimer inte stödjer terrorism så minskar det ändå oro och rädsla om det tydligt deklareras. Jag kan inte se att det skulle vara ett problem, lika lite som att det är ett problem att svenskar tar avstånd från lasermannen i Malmö.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2010-12-16, 12:01
Jadu Torbjörn Tännsjö, du har verkligen ett problem med Israel du. Du skriver:
"Jag har skrivit om detta i andra sammanhang (min bok "Privatliv") och återkommer inte här. Jag noterar emellertid med tillfredsställelse hur Förenade Islamiska Föreningar i Sverige reagerat. De tar tagit ansvar för sin tro och förklarar att dådet inte har något stöd i islam, som de uppfattar den. Det är så man bör handla, då man har en tro, som andra nyttjar för omoraliska ändamål."
Om det vore sant att det inte finns något stöd för våld inom islam eller att terroristattacker som denna (och andra) inte har någonting med islam att göra, hur förklarar man då följande:
Om religion inte har någonting med terroristattacker att göra vore det rimligt att anta, mycket rimligt, att kunna hitta även självmordsbombare inom andra religiösa grupper. Nu kanske du tänker, men det är USA (och delvis Europas) fel eftersom vi har bedrivit ett krig i bl.a. Irak och Afghanistan, och för Palestinier är allt Israels fel. Att terroristattacker är ett svar på detta. Men kristna och andra icke-muslimska minoriteter förföljs på andra håll i världen av muslimer, t.ex. i Egypten, Irak, Iran. Var finns självsmordsbombarna bland dessa minoriteter?
Permalänk | Anmäl
Karl Rosenqren, 2010-12-16, 12:02
Det är skillnad på saker som sker i Sverige och utanför Sverige. Svenska judiska församlingar bör självklart ta avstånd från våldsamma aktioner som sker i judendommens namn som slår till i Sverige, om det nu någonsin skulle ske.
Ingen förväntar sig att muslimska organisationer ska ta avstånd från alla de terrorangrepp som sker i islams namn runt om i världen. I så fall så skulle det ju bli flera presmeddelanden per dag. Det är däremot rimligt att de ska ta avstånd när det händer i Sverige.
Torbjörn, vi vet att du hatar Israel. Men känns det inte lite genomskinligt när du försöker använda debatten efter att en muslimsk självmordsbombare attackerat i centra Stockholm för att agitera mot Israel?
Permalänk | Anmäl
Martin Lindh, 2010-12-16, 12:37
Det är bra att muslimska företrädare tar avstånd mot muslimskt våld även om det borde ha kommit mycket tidigare som när radikala muslimer försökte att bränna ned Lars Vilks hus och överföll honom vid Uppsala universitet. Men varför kan de då inte enas om att utfärda en fatwa mot samma terrorister och våldsverkare?
Men att be svenska judar ta avstånd för något som staten Israel eventuellt har gjort sig skyldig till är som att kräva att svenskättlingarna i USA ska be om ursäkt för Palmes hatretorik mot USA's utrikespolitik.
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2010-12-16, 12:41
Om Tännsjö vill se ett ökat ansvar för ”sin tro som andra nyttjar för omoraliska ändamål” vore det kanske också på sin plats med en avbön för de illdåd som skett i socialismens namn (DDR, Kuba m.fl.), men den lär vi väl få vänta på….
Permalänk | Anmäl
Mats Anderson, 2010-12-16, 12:45
Staten Israels agerande mot Ship to Gaza hade knappast något med judendom att göra och hur Tännsjö kan göra den kopplingen är en gåta. Av en filosofiprofessor hade man väntat sig mer även om han är socialist.
Däremot kan det vara lämpligt att församlingar i Sverige tar avstånd från terrorhandlingar i sitt eget land. Inte minst kan det göra klart för potentiella självmordsbombare att de inte har något inhemskt stöd när de vill ta med sig oskyldiga civilister in i döden.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2010-12-16, 13:36
vilken demokratin !
Skulle väster länderna inte hetsa upp deras nationella känslor och undertrycka den hos andra nationella känslor, som de har laddat nationella Araber mot empirisk Ottoman och det skulle ha hört mycket, när Balfour deklarationen har accepterat den skapande europiska kolonin i Palestina.
Och den Israeliska Staten har skapats i mitten av den avkoloniseringen. Det såret har inte upphört och de skulle inte glömma borta den occidentaliska implanteringen i arabernas värd. Bakom den Amerikanska invasionen i Irak skulle kanske bäras den demokratin i arabernas värd.
De har proklamerat sin ambition. Och den amerikanska närvaron skulle moderera den Mullahs Iran, och de skulle kanske isolera Syrien om de inte modererar sig och anpassar sig och sätter pris på Israel för att acceptera två Stats lösning............
Detta skulle ses som att USA ville göra om den världen. Inget är klart, utan de är en förtegen fråga. Man pratar om andra, men när den andra inte ser likadan ut, blev de stigmatiserat. Men de accepterar kanske inte att pratar med Hamas, samma tid är den extrema högern en del av Israelisk regering. Reträtt från Gaza och västerbanken sättar inte grunden till Israel och Gaza och Västbanken är ett palestinskt territorium. Detta är en rätt …..
Bosättningen är en fondmentals grund till den Israeliska ockupationen! . Och Israel har stöd av kongressen och USA och ingen skulle röra Israelisk säkerhet!!!!!!!!!!! De europiska stödet har gjort Staten i smyg, Staten i mitten av Araber Den politiska förolämpningen, att reflexionen, politisk strategisk försvinner i fel sken!
Den europiska politiken är en europiska politik eller det finns inte. Eller är bara en återanpassning! Det är inte bara ett europisk tal som skall skydda liv eller den USA ville krig.
Detta skulle säga att krig menas att döda. Och krig följer av ”terrorism” men varför kriminalisera de som är en produkt av kriget. Och de är inte ett motstånd till ockupation? . Är det inte brott att döda människor som tillhör dessa regimer som inte har passat USAs ordningen. Är inte ett krig mot ”terrorism” bara ett sätt att fortsätta krocka och döda människor och ockupera. Detta har inte tagit slut men fått ny form ockupation.
Vad det skulle göra att människor upprörs av den ockupations kontinuitet och den omstörtning i deras relation till det land som skulle gå sönder. Den sociala kulturella, religionen, syndikatet …………….. den relationen skulle göra ett starkt eller kompakt samhälle, och den fysik kontakt som de skulle göra den fasta grunden. Men frågan är den ockupation som gör förbannelse och den rasismen som besvära I Palestina. USAs politik har avslöjats och den europiskan har avslöjats, av den ofantligheten. Den underkastelse dessa folk har slukat, den rätt till liv som skulle ha rätt till.
Hakim Boutayab
Permalänk | Anmäl
Hakim Boutayab, 2010-12-16, 13:57
Jag blir så arg, inte på killen med bomben, utan på Tennsjö som försöker dra ytterligare idiotparalleller. Jag tycker inte muslimska församlingar i Sverige måste ta avstånd, för de har inget med det här att göra. Men om de känner att det är bra att ta avstånd för att göra det lättare för sina medlemmar i vardagen, för att visa oss andra att det inte är något de eftersträvar med mera, så ska de naturligtvis kunna göra det.
Om någon (1) begår en handling i någons (2) namn, så är det helt naturligt att (2) tar avstånd om denne inte samtycker. Då är det väl lönlöst att (3) också tar avstånd för det som någon (99) har gjort!
Om inte 3 är lika med 99, vilket det inte är...
Var ligger Tennsjös logik i att blanda ihop religion och stat? Oavsett fall! Vi lever i Sverige, ett sekulärt samhälle. Låt folk tro vad de vill, lasta dem inte för vad andra gör.
Permalänk | Anmäl
Jakob W, 2010-12-16, 14:21
Det här med att TA AVSTÅND börjar stå mig upp i halsen!
Det är som en sjukdom, en infektion av mellanmänskliga misstänkliggöranden, som spritt sig. Det känns ungefär som 30-talets NaziTyskland där nazister väste sin eviga fråga: Bist Du ein Judenfreund oder nicht/ Är du judevän eller inte?
Avsikten var att folk räddhågat skulle svara : Nä, jag gillar inte judar. Alltför många gav efter för den hotfulla frågan.
Så jag vägrar att ta avstånd :-) Jag ställer bara frågan: Finns det någon enda människa i världen som stödjer bomber, trasiga människokroppar, trasiga hus och hotelser?
Ja, det finns det!
Vilka?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-12-16, 14:57
Förenade Islamiska Föreningar brukar nog inte aktivt ta avstånd när olika stater som t ex Iran, Libyen, Saudiarabien eller Syrien hittar på saker de inte borde. Ingen väntar sig heller att FIF gör det, eftersom FIF representerar en religion, inte ett land.
Däremot - rent hypotetiskt - om en extremist skulle begå ett terrordåd i judendomens namn, hade nog det setts som självklart att företrädare för olika mosaiska församlingar tydligt hade uttryckt sin avsky mot detta dåd. Man kan byta ut "judendom" mot "hinduism", "taoism", "katolicism" eller varje annan form av religiös övertygelse, och förväntan på "avbön" hade varit densamma på församling ifråga.
Är förvånad över bristen på stringens i artikelförfattarens resonemang...
Permalänk | Anmäl
Lars Holmqvist, 2010-12-16, 15:05
Jakob W # 22 har en alldeles utmärkt kommentar.
Torbjörn Tännsjö har verkligen rört till debatten med sin artikel.
Vi tar det från början
a) Muslimer bär ingen kollektiv skuld för det Al-Qaida-inspirerade alternativt Al-Qaida-organiserade bombattentatet
b) Det är alldeles utmärkt om Muslimer i allmänhet tar avstånd från detta
c) Det är en absolut fördel om ledarna för de Muslimska församlingarna och föreningarna i Sverige samt ledande Imamer i Sverige inleder ett omfattande samarbete med SÄPO - dels för att bringa klarhet i detaljerna kring det aktuella dådet - men också för att på lång sikt stävja dylika tendenser samt identifiera riskindivider
d) Ship to Gaza-incidenten handlar om Israels hantering av ett försök att häva Gaza-blockaden. Min åsikt är att Israel mycket väl hade kunnat stoppa skeppet för att inspektera att det inte fanns vapen ombord, men att attacken var omotiverad på internationellt vatten samt att starkt övervåld användes - vilket i sig ledde till 9 civilisters onödiga död. Hursomhelst, ship to Gaza - incidenten föranleder inte Judar i Sverige att be om ursäkt eller behöva urskulda sig, inte heller kan man frammana något fördömande från Judiska församlingen. Vad har Judiska församlingen i Sverige (!!) med IDFs taktiska misstag och övervåld i Medelhavet att göra ? Inte ett dugg.
e) De flesta Judar jag känner, tar avstånd från Baruch Goldsteins terrorangrepp i Hebron 1994, likaså av de av Mossad organiserade terrorbomberna som sprängdes i Egypten sommaren 1954 (Operation Susannah) och som ledde till den så kallade Lavon affären
http://en.wikipedia.org/wiki/Lavon_Affair
Hursomhelst, det skedde i ett annat land - och inte ens ett så tydligt terror-angrepp kan anses föranledda den Judiska församlingen i SVERIGE att ens behöva avkrävas ett fördömande i frågan
f) T Tännsjö, har tyvärr hakat upp sig fullständigt i denna fråga och liknar mest Carina Rydberg i sin tjatighet (se hennes senaste inlägg om Julian Assange)
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-12-16, 15:37
Det var länge sedan jag förlorade respekten för professorstiteln.
Pirater på internationellt vatten - den beskrivningen passar utanför Somalias kust, inte det blekaste med Israel. Man behöver inte läsa särskilt länge för att se att det är illegalt att bryta en legal blockad, det räcker att läsa om Blockade på Wikipedia. Om det är på internationellt vatten eller ej, who cares. Inte lagen. Så länge det inte är på en annan nations vatten.
Det hittades icke-israelisk ammunition på den turkiska terroristbåten Mavi Marmara. Samma israeliska försvarsarmé kollade ett halvdussin skepp, och andra armador, aldrig något bråk utom just på den båten med erkända turkiska terrorister så - rent logiskt, vilken sida felade?
Tyvärr hade Obama gett order att Israel inte fick använda sin normala utrustning för mobbingkontroll, http://www.israelnationalnews.com/News/news.aspx/138006
Armadan var helt ointresserad av att leverera hjälp till Gaza den lagliga vägen, som också FN har uppmanat till. De var helt ointresserade att ge humanitär hjälp till den kidnappade Shalit, de var endast intresserade av att vänslas med Hamas och hade fickorna fulla av pengar till dem. Nu är en ny armada från Asien på väg för att provocera, denna gång tänker de ta vägen via Egypten, för att också provocera det landet. Hoppas de grundligen misslyckas.
Håller med, den Judiska Församlingen i Sverige kunde mer explicit ha förklarat varför Israel uppförde sig helt korrekt,
Svenska media vägrar att skriva om allt positivt Israel gör emot sin omgivning. Under det senare året har 180.000 sjuka tagits emot från Västbanken, mer än 10000 från Gaza, men försök publicera det i svenska media........ Israel har under hela sin existens hjälpt utveckla jordbruk i Afrika, Asien och har även jordbruksskola med många studenter från dessa områden, vare sig de har diplomatisk kontakt med Israel eller ej.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2010-12-16, 15:52
Pasha: Nu står Judiska organisationer bakom Israels aktioner, det får dem såklart göra, problemet är att dem vill sitta på två stolar, det gör att de hycklar i frågan. Dvs de står bakom Israeliska staten oavsett vad staten gör.
Ship to Gaza attacken stred mot flera lagar, vad är problemet att som Torbjörn kräva dessa judiska organisationer, om de nu ville, fördöma det hela?
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-12-16, 16:17
Tännsjö tror att judar enbart är trosbekännare, vilket är helt fel. Judarna är ett folk, där kultur och religion ingår i det som hållit det judiska folket samman under 2000 år av exil. Bland judar finns i princip lika många åsikter som det finns individer. Det brukar sägas skämtsamt, två judar, tre åsikter.
På de senaste hundra åren har judar förföljts och massmördats främst p.g.a. rasistiska skäl inte p.g.a. sin religion. Nazisterna och deras många aktiva och passiva medhjälpare hade inte främst teologiska skälv för folkmordet av två tredjedelar av Europas judar.
Begär Tännsjö samtidigt att turkar ska ta avstånd från ockupationen och den etniska rensningen av norra Cypern? Begär han att kineser boende här ska ta avstånd från den kinesiska statens krig mot Tibet och annektering av landet? Begär han av marockaner att de ska ta avstånd från ockupationen av Västra Sahara? Begär han av alla exiliranier att de tar avstånd från mullorna i Iran och deras antisemitiska politik? I så fall måste jag ha missat det.
Jag utgår också ifrån att Tännsjö tar avstånd från ALLT jävelskap som begåtts i socialismens namn i Kina, Sovjet, Kuba, Östeuropa, m.m. Antalet döda måste vara någonstans i 80 miljonersklassen. Frågan är då, vad var det som var så underbart med den ideologin?
Permalänk | Anmäl
Lisa Abramowicz, 2010-12-16, 16:44
TT är ju rasistisk, i alla fall inskränkt somtusan... Aja väntar på att TT ska fördöma Kina, Kuba och Nordkorea
Permalänk | Anmäl
Elias Iiristo, 2010-12-16, 18:51
Tvärtom. Jag vill inte höra ett enda ord till om islam och vad muslimer gör och inte gör. Vilken oerhörd lättnad att slippa höra om deras kultur, religion, klädsel, sätt att hälsa seder och bruk.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2010-12-16, 19:39
"Skulle någon begå ett attentat i socialismens namn skulle jag ha reagera på samma sätt. "
Skulle någon ha begått....? Det begås ju brott av sällan skådat slag VARJE dag av länder som Kina, Nordkorea och Kuba. Och vad gör Tännsjö? Nada. Varför? Därför att det i hans fantasivärld är en omöjlig händelse att socialister begår brott.
För övrigt stoppades inte Hamas-support-båtarna utifrån en judisk idé, utan utifrån en behov av skydd av Israels befolkning = judar, muslimer, kristna och socialister.
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2010-12-16, 19:47
Är Nordkorea och Kuba strikt socialistiska? Är Kina? Tillåt mig dra på läpparna.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-12-16, 20:41
"Pirater kapar fartyg på internationellt vatten och mördar deltagare i fredsaktioner ." Tännsjö, du är ju filosof. Granska din utsaga och finn fyra fel.
Permalänk | Anmäl
Jurek Hirschberg, 2010-12-16, 21:31
Lisa kommer in i vanlig manér och sprider lögner att stater är antisemitiska medans hon själv håller apartheidstaten ryggen, och de klassiska, nämligen att flytta markeringspunkten till något off-topic. "Varför kritiserar ni inte x istället för y". Att du inte skäms Lisa!
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-12-16, 21:46
Gunnel Gomér: "Finns det någon enda människa i världen som stödjer bomber, trasiga människokroppar, trasiga hus och hotelser?
Ja, det finns det!
Vilka?"
Svaret är givet! Det är dem vi läser om i tidningarna varje dag när de har utlöst en ny självmordbomb: Islamisterna
Permalänk | Anmäl
Christer Eriksson, 2010-12-16, 21:46
Ricky
"Är Nordkorea och Kuba strikt socialistiska? Är Kina? Tillåt mig dra på läpparna."
Socialister/kommunister är dem - och mordiska regimer har dem. Om de är renläriga socialister är irrelevant. Men du och Tännsjö kanske lever i samma föreställningsvärld?
Permalänk | Anmäl
Johan X Karlsson, 2010-12-16, 23:40
Gamle hederlige svenske Torbjörn, fixerad vid judar och staten Israel.
Så kan man försöka kleta lite skuld, förlåt jag menar uppmaning till ansvarstagande, på svenska judiska (!) församlingar när en galen Mellanösternfödd muslim, hemmahörande i England begår terror i Stockholm.
Vad är nästa steg, ska svenska präster be om ursäkt varje gång en (kristen) amerikansk soldat öppnar eld i Bagdad?
Vad har svenska - judiska eller kristna - församlingar med att göra med om israeliska försvaret försöker förhindra intrång mot sitt territorium (även om några barnsliga svenska aktivister och långhåriga deckarförfattare valt att blanda sig i leken)?
Tännsjö har skrivit böcker i argumentationsanalys och borde veta bättre. De sjuka resonemangen kan enbart tillskrivas hans fixering vid judar.
Permalänk | Anmäl
Göran Ekelund, 2010-12-17, 00:24
Suck... utan att gå in på huruvida Israels agerande i "piratkapningarna" var förkastligt eller ej och framför allt graden av förkastelse, så kan vi konstatera att det ingenstans hänvisades till judar varken som kulturell grupp eller judendomen som religion vid denna "kapning". Vi kan dessutom konstatera att det inte var på svenskt vatten som "piratkapningen" ägde rum.
Sedan kan vi samtidigt konstatera att självmordsbombaren i Stockholm 1. Var muslim, 2. Var svensk medborgare, 3. Försökte döda svenska medborgare, 4. Refererade till Islam samt 5. gjorde allt detta i Sverige.
Så på vilket sätt råder ekvivalens mellan att å ena sidan Israels "piratkapning" och å andra sidan den muslimska mannens självmordsbombning?
Att dådet var misslyckat är helt ovidkommande. Jag har även här ignorerat att problematisera kring "ship to gaza". Poängen är att även om vi alla skulle enas om att Israel är världens skurkartigaste stat så kvarstår det faktum att svenska (judiska) medborgare ingalunda ska behöva ta avstånd från israels handlingar. ur det faktum att israeler i regel är judar så följer det inte att judar i regel är israeler; kanske dags att damma av logikboken igen?
Vad du kräver skulle dock vara ekvivalent med att be svenska muslimska företrädare förkasta varje handling en "muslimsk stat" i världen begår som strider mot vad du anser är rätt och riktigt (staten behöver tydligen inte ens referera till islam när handlingen begås av ditt argument att döma). Det skulle bli en heltidssyssla är jag rädd, och de flesta skulle nog kalla kravet helt sjukt. Men det är just vad du kräver här...
Permalänk | Anmäl
Mikael Sahlström, 2010-12-17, 00:35
En Reepalu till...
Permalänk | Anmäl
B T, 2010-12-17, 06:48
Det är något bestickande i vad Torbjörn Tännsjö väljer att att fokusera på när det skett ett illdåd mitt i Stockholm City av en islamistisk självmordsbombare som skulle kunna ha mördat hundratal människor.
Själv är jag inte förmögen att analysera den här sortens retorik, men jag uppfattar den som felskruvad och skapar en olustkänsla inom mig. Skulle man fortsätta att skruva till saker som han gör, några varv till skulle man troligtvist komma fram till att bombdådet var judarnas fel
Permalänk | Anmäl
Lilian Rosenberg, 2010-12-17, 07:39
Torbjörn vill uppenbarligen byta samtalsämne.
Permalänk | Anmäl
David Nordfors, 2010-12-17, 08:31
Instämmer med en tidigare talare. En till Ilmar Reepalu.
Tännsjö kunde lika gärna vänt sig alla katolska församlingar
och be dem ta avstånd från Berlusconi. För Italien är väl ett "katolskt" land?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-12-17, 08:48
Nej, det ska de verkligen inte göra! Varför ska en svensk, som är jude, ta ansvar för vad den judiska staten Israel väljer att göra för att försvara sitt lands säkerhet? Varsågod och följ det aktuella politiskt korrekta credo som gäller: sluta upp med din "rasism". Den påminner obehagligt mycket om anti-semitism.
Ett betydligt större problem än det du tar upp är just den anti-semitism som uppenbarligen blomstrar i det ställvis ghettoiserade Malmö där muslimsk pöbel trakasserar medborgare så till den grad att judar väljer flytta från staden och Simon Wiesenthal-institutet varnar judar från andra länder att åka till Malmö.
Ryggradslösa politiker i avsaknad av demokratiska principer vänder bort blicken och låtsas som det regnar när svenska medborgare terroriseras av invandrare. Varför? Och varför agerar inte de muslimska samfunden med kraft och stoppar sina mobbande trosfränder?
Journalister är lika flata; varför startar inte Sydsvenska Dagbladet en kampanj mot detta reella problem i stället för att ägna sig åt pseudoproblematik? "Jag älskar Malmö"-kampanj går tydligen bra, men att visa civilkurage förefaller omöjligt.
Vad beträffar Imamernas fördömande av ynkryggen Abdelwabad undrar jag hur allvarligt de ser på frågan. Som en man säger de sig ju aldrig ha träffat på en jihadist eller knappt en fundamentalist i sina församlingar. Antingen är de hopplöst naiva eller far de med osanning alternativt säger de vad de tror folk vill höra. Handlingar säger mer än ord så upp till bevis: eftersom de nu vet att jihadister finns i den muslimska menigheten bör de söka med ljus och lykta efter dem. Snacka går ju...
Permalänk | Anmäl
Carina Donner, 2010-12-17, 09:12
Ricky # 29
Om Torbjörn Tännsjö vill ha ett avståndstagane till attacken mot Ship of Gaza, så föreslår jag att han begär det från samfundet Sverige-Israel. Att begära detsamma av Judiska församlingen är dock inte acceptabelt. Det finns en hel del Judar som är ambivalenta till hur attacken gick till. Vad har de med Israeliska statens aktioner att göra ? Intet. I övrigt se vad Lisa skrev # 31
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-12-17, 09:51
För de som liksom Gunnel Gomér undrar över vilka som förespråkar "Finns det någon enda människa i världen som stödjer bomber, trasiga människokroppar, trasiga hus och hotelser?" I morse på P1 morgon hyllade Omar Mustafa, ordförande i Muslimska Förbundet imamen och predikaren
Yusuf al Qaradawi som en "balanserad man som tar avstånd från .
självmordsbombningar mot väst". Till "väst" räknas dock inte Israel i detta fall. Se nedan klipp från Wikipedia om Al-Qaradawi:
"Al-Qaradawi condones Palestinian attacks on Israeli targets. A resolution issued by The Islamic Fiqh Council affiliated to the Muslim World League in its 14th session, held in Doha (Qatar) on 11–16 January 2003 has upheld his views on the matter. Defending bombings against off duty soldiers, al-Qaradawi told BBC Newsnight in 2005 that:
* "An Israeli woman is not like women in our societies, because she is a soldier."
* "I consider this type of martyrdom operation as an evidence of God's justice."
* "Allah Almighty is just; through his infinite wisdom he has given the weak a weapon the strong do not have and that is their ability to turn their bodies into bombs as Palestinians do".[16]
At the press conference held by the organizations sponsoring his visit to London, al-Qaradawi reiterated his view that Suicide attacks are a justified form of resistance to Israeli occupation of the rightfully Palestinian Territories. He has also justified his views by stating that all Israel civilians are potential soldiers, since Israel is a "militarized society." Because of these views, al-Qaradawi has been accused by Western countries and Israel of supporting terrorism.
Al-Qaradawi is opposed to attacks outside of the Palestinian Territories and Israel, and against non-Israeli targets. For example, on March 20, 2005, he condemned a car bombing that had occurred in Doha, Qatar the previous day. One Briton, Jon Adams was killed. Al-Qaradawi issued a statement[31] that said
"Such crimes are committed by insane persons who have no religious affiliation and play well into the hands of the enemies." and "I urge all Qataris to stand united in facing such an epidemic and uproot it to nip the infection in the bud, otherwise it will spread like wildfire. I, in the name of all scholars in Qatar, denounce such a horrendous crime and pray that it would be the last and implore God to protect this secure country.".
Permalänk | Anmäl
Lisa Abramowicz, 2010-12-17, 10:55
Pasha: Men styrelsen i judiska församlingen kan väl ta avstånd från det (om de nu ville)? Det är fler som är för Israels agerande än emot vilket gör de 'ambivalenta' en minoritet i sig.
Lisa: Hur tror du folk ser på er folkgrupp om ni hela tiden pekar åt andra konflikter i världen, och när ni själv aldrig ens skulle kritisera Israel? Er retorik föder antisemitism mer än någon annan grupp i samhället.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-12-17, 12:18
#41
Hej Christer Eriksson!
Har du något sakligt belägg för att islamister är ovanligt glada i att smälla bomber och skada oskyldiga? Jag erkänner i sak att det smäller mest varje dag i Asien i de länder som slagits sönder till anarki av västliga bomber. Där är människoliv inte mycket värt. Bara i Irak har kanske en halv miljon civila dödats av (västliga) bomber.
Fakta finns här:
Robert Pape, militärstrategisk forskare, har lagt upp en databas över alla självmordsbombningar sedan slutet av 80-talet. Mer än hälften har begåtts av sekulära rörelser. Bland de religiösa toppar hinduer, de tamilska tigrarna. Under de senaste åren har muslimska självmordsbombningar ökat.
Enligt Europol 2006-09 har 90% av alla terrordåd i Europa begåtts av höger/nationalistiska/separatistiska sekulära rörelser, 6% av vänster och 0,6% av muslimer.
Man ska inte "tro", man ska veta!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-12-17, 14:43
#32
"Man måste kunna särskilja de båda olikartade fenomenen/begreppen SKULD och ANSVAR!"
Huvudet på spiken Gunilla!
Skuld syftar till något som redan inträffat, ansvar är inriktat på framtiden.
Det är ansvar vi bör känna. Men vi kan enkelt slippa från vår känsla av ansvar genom den bibliska Scape-goting-metoden. Dvs. peka finger och (symboliskt) lasta över våra egna synder på en get, som vi sedan med hugg och slag jagar ut i öknen.
Det är exakt vad som pågår just nu i den upphetsade och hatiska debatten.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-12-17, 14:50
Gunnel Gomér, det är bara att googla upp vilka som hyllade söndertrasade ihjälsprängda människor på en utställning på ett palestinskt universitet, t.ex. här:
http://www2.ljworld.com/news/2001/sep/24/gruesome_exhibit_marks/
Det är bara att hålla sig underrättad om hur Abbas och hela palestinska myndigheten har hyllat självmordsbnombare genom att kalla gator och torg efter dem. I år. Man har samtidigt hyllat hjärnan bakom massakern i München 1972.
Här en länk till hur folk delar ut karameller och blommor för att fira en "lyckad" självmordsbombning.
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3502572,00.html
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-12-17, 16:46
Torbjörn Tännsjö borde ta avstånd från Ship to Gaza som var ett politiskt initiativ som ställde sig mot ett Israel, vars civila är under attack från en stark terrorgrupp med utländsk sponsring, Hamas i Gaza.
Torbjön Tännsjö och andra Ship to Gaza-stödjare borde omvärdera detta stöd av flera anledningar. Bland sponsrare och förespråkare och talesmän fanns flera med judehatisk bakgrund. Miljonären och den före detta malaysiska premiärministern Mahatir Mohammad var en stor sponsrare. Han är känd - ökänd snarare - som en giftig och uttalad antisemit. Detta är ett av hans uttalanden som borde få folk att dra öronen at sig:
”Jews had always been a problem in European countries. They had to be confined to ghettoes and periodically massacred… "
Den aktiva terrorsponsrande gruppen IHH - med band till Hamas och Al-Qaida - i Turkiet var en av StG ledande. Bland aktivister fanns de som hyllade martyrdöden och som skanderade judehatiska ramsor. Allt detta vet Gunnel Gomér och Ricky Andersson men det verkar inte spela någon roll. Tråkigt att de som säger sig vilja verka för fred i stället ställer sig på en sida som verkligen visar hat och folkförakt. Man vill alltså liera sig med och gynna terrorister. Omvärdera ert ställningstagande! Hjälp palestinier på fredligare sätt!
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-12-17, 17:25
En hel massa kommentarer att gå igenom
(1) Skuld och ansvar
a) Muslimer har som grupp ingen som helst skuld för bombattacken
b) Muslimer i Sverige har ett ansvar att stävja framtida attacker. Det måste finnas ett utvecklat samarbete med myndigheter och SÄPO för att långsiktigt stävja extremistiska tendenser samt att kortsiktigt och fortlöpande identifiera riskbeteenden och riskpersoner i den egna gruppen
(2) Judiska församlingen, är en Judisk förening för personer som följer den Judiska religionen. De har ingen som helst skuld i eventuella övertramp från staten Israels sida, vare sig i dåtid, nutid eller framtid.
Om det MOT FÖRMODAN skulle dyka upp en galning i Sverige av Baruch Goldsteins sort och utöva terrordåd mot Svenskar och Muslimer i den Judiska religionens namn, då skulle Judiska församlingen ha ett ansvar för att långsiktigt stävja extremistiska tendenser samt att kortsiktigt och fortlöpande identifiera riskbeteenden och riskpersoner inom den egna gruppen samt att samarbeta med SÄPO. Däremot skulle i detta hypotetiska fall, Judar i gemen inte bära någon kollektiv skuld.
Åter exemplet Israel
Shin Beth arbetar aktivt för att identifiera riskbeteenden och terrorister både bland Judar och Palestinier i Israel och på Västbanken [....fast jag måste medge att de lyckas bättre med att finna sådana riskindivider bland Palestinierna....]
3) Självmordsattacker/sjävmordsbombningar
a) Absolut förbud mot Suicid inom Islam - inte ens förhandlingsbart
b) Väpnade attacker mot Civilister - Absolut förbjudet inom Islam
3a) + b) gäller oavsett om det är Judar, Israeler, andra Muslimer, Kristna, Hinduer, ateister, Asa-troenden - vad du vill.
Al-Qaradawi har alltså helt fel, och förr eller senare kommer Allah att besvara hans förvrängningar, lögner och felaktigheter.
4) Ship to Gaza. Om Israel hade velat inspektera båtarna, hade de varit i sin fulla rätt. Dock inte utföra ett väpnat angrepp på internationellt vatten som ledde till 9 civilisters död [även om dessa var "fanatiker" - AK Roth - "judehatiska ramsor" är FEL och moraliskt inacceptabelt - dock inte straffbart medelst ett skott i huvudet ]. Israel hade kunnat sköta detta mycket snyggare och ändå uppfyllt målet att inte låta vapen smugglas in till Hamas. Klantigt skött helt enkelt med onödiga dödsoffer.
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-12-17, 22:35
Det finns också en risk att vi blandar ihop begreppen skuld och skam. Skuld känner vi för något vi har gjort, medan skam drabbar oss för det vi är. Hitler kände nog ingen skuld, kanske beroende på första världskriget, ryska revolutionen och de amerikanska judarnas krigsförklaring mot Tyskland 1933. De flesta vanliga dödliga nöjde sig förstås med att, då som nu, vara lojala med den för ögonblicket rådande världsmakten. Det är väl det som kallas för medbestämmande? Man kan ju bara föreställa sig de kalhyggen av "medbestämmande" som skulle ha skrivits till Hitlers och nazismen ära om WW2 slutat annorlunda. I ljuset av vårt kristna behov av skuldbefrielse från ett ur intet skapat lutherskt skuldebrev tycks vi nu vara på väg att förlora skulden. En sorts mental skuldsanering kanske? En ny människa träder in på arenan. Det är våra barn. Som nogsamt fått lära sig det olämpliga i att reagera när andra barn mobbas på skolgården. Vi får hoppas att våra efterlevande erinrar sig israelernas aha-upplevelse under den första intifadan. Man kan inte ta ifrän en människa allt och hålla henne inlåst från vaggan till graven. Och skam låter sig förstås inte saneras utan psykopatens lyckopiller.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2010-12-18, 10:52
Pasha, bra inlägg på de flesta punkter. Och nu kommentar :
"...4) Ship to Gaza. Om Israel hade velat inspektera båtarna, hade de varit i sin fulla rätt..." Javisst.
"...Dock inte utföra ett väpnat angrepp på internationellt vatten som ledde till 9 civilisters död [även om dessa var "fanatiker" - AK Roth - "judehatiska ramsor" är FEL och moraliskt inacceptabelt - dock inte straffbart medelst ett skott i huvudet ]..."
Jag håller med Göran Lysén syn snarare än Ove Brings, som är den som framförs så ofta:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/israel-kan-havda-krigstillstand_480...
Hur jag uppfattar det: Bordning på internationellt vatten under väpnad konflikt/krig är tillåtet enligt FN och sjökrigslagar från tidigt 1900-tal, som jag uppfattat det, OM ett skepp är på väg att bryta en blockad. Händelsen blev inte våldsam förrän aktivister blev våldsamma och soldater slogs för sina liv. Det handlade inte - om du inte har trovärdigt belägg som visar motsatsen - om något "skott i nacken" (syftar du på avrättning?) för att man skanderade antisemitiska ramsor. Det handlade om att soldater blev angripna av jihadister med mord i blicken och att de slogs för sina liv. BBC’s Panorama video: Violence aboard the Mavi Marmara (Gaza flotilla) visar många sidor av detta. Har du sett de två avsnitten på nätet? Om inte är det ett måste om man vill vara informerad.
"...Israel hade kunnat sköta detta mycket snyggare och ändå uppfyllt målet att inte låta vapen smugglas in till Hamas. Klantigt skött helt enkelt med onödiga dödsoffer..."
Håller med om klantigt. Man underuppskattade totalt risken att extremt våld skulle komma, trots att man troligen kände till att IHH med band till Hamas och Al-Qaida var sponsrare. Vad jag förstått blev ledare i Israel ursinniga över hur det förlöpte. Nu betalar man skadestånd, har jag läst.
Pasha, min argumentation går ut på att det nu skett en självmordsbombning i Sverige och att jag vill visa att svenska politiker/aktivister själva har varit alldeles för naiva/släpphänta vad gäller terrorister på annan plats. När en riksdagsledamot (Kaplan) plus raddan Broderskaparna, Diakonia, allsköns präster, någon folkpartist, hela vänstern under Ohly, alla möjliga sorters snälla och välmenande svenskar hoppar till stöd och försvar av ett initiativ avsett att lägga sig i en väpnad konflikt och i effekt ta sida med Hamas, då tror jag att jag är i nån sorts twilight zone.
Lägg till de antisemitiska faktorerna och IHH och martyrhyllandet i både sponsring och deltagande (Mankell och hans dumma syn att Israel "sitter på 6 miljoner ess" ger avsmak) och att detta nu är belagt och att INGEN after the fact tar avstånd, då reagerar jag.
Annars håller jag med dig om det mesta. :)
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-12-18, 13:48
66# A-K Roth.
Ingen israelisk soldat dödades under bordningen vad jag vet. Vad hindrade passagerare och besättning från att lämpa "bosättarna" som inkräktade på andra länders territorier överbord? Ingenting förstås. Varför gjorde då ingenting? Fundera på det A-K Roth.
Permalänk | Anmäl
Gösta Lilja, 2010-12-18, 14:24
#67 Gösta Lilja
2 Israeliska soldater skadades allvarligt, en av dem var skottskadad. Flera Israeliska soldater fick knivhugg och och andra skador. Minst en kastades över bord enligt de bilder som visades.
Fundera på det här iställe. Humanitära insatser måste låta en blockadstyrka inspektera. Och följa deras anvisningar, annars förlorar de sin status som humanitär insats. Att bryta en blockad är en militär handling. Att begå militära handlingar utan uniform och identifierande handlingar är en krigsförbrytelse/brott mot folkrätten.
Så vi har flera människor i Sverige som har begått brott mot folkrätten. Och vad har vi gjort för att hålla rent i vårt hus?
Nästa sak, andemeningen, dock inte exakt ordagrant, vilket många verkar ha missat är att blockader inte skall skapa humanitära katastrofer. Varför tillåter Israel att man exporterar jordbruksvaror? Varför finns det utländska journalister som vittnar om en avsaknad av humanitär katastrof i Gaza? Och varför vill alla Hamas kramande personer få det till att det är humanitär katastrof i Gaza?
Enkelt, om blockaden bryts, så kan Hamas säga att de vann...... Och få ännu mera incitament för att fortsätta med våld mot civila.
Om vi tar ett hypotetiskt fall.
Hur skulle du Gösta, reagera om du står med ett vapen i hand. Och någon sticker en kniv i en kollega till dig. Eller står och slår på honom/henne med ett tillhygge? Betänk att de som verkar med våld mot din kollega begår en militär handling.......
Om du inte verkar med ditt vapen, vad tänker du säga till din kollegas föräldrar?
Permalänk | Anmäl
Andreas Delshammar, 2010-12-18, 19:49
Andreas: Du verkar inte vara påläst. Ship to gaza båtarna erbjöd flera gånger innan att IDF kunde få borda men IDF ignorerade detta. Hur som helst hade de ingen laglig rätt att göra det de gjorde, det var konklusionen som kommissionen kom fram till efteråt. Antingen accepterar du att Israel gjorde fel enligt lagen som just bevisats eller så fortsätter du att försvara folkrättsbrott och brott mot int. rätt.
Enligt WHO råder det humanitär kris enligt deras rapporter från 2010. Du får helt enkelt sätta dig in i frågan bättre om du vill framstå som kunnig.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-12-18, 23:30
#72 Ricky, så för att undvika det du inte vill svara på, så kallar du mig för okunnig?
Rätt att de erbjöd Israel att inspektera när de låg i hamn i Cypern. De hade sedan kunnat ta emot vad som helst på det öppna havet. Israel har som sagt rätt att inspektera när de vill, innan de släpper in. Det sker inte på andras vilkor.
En kommission som inte har rätt, att besluta om något är ett folkrättsbrott? Och rätta mig om jag har fel, men ICC är väl de enda som kan besluta om folkrättsbrott på internationell arena? Dessutom med vilket mandat hade de att undersöka händelsen?
Dessutom, är inte starka bevis för, eller anser, det samma som att något är som någon säger.
Läser du vad som står i folkrätten så har Israel rätten på sin sida. Och det anser ganska många folkrättsexperter. Synd bara att det i princip bara är de som är emot som hörs.
Sedan får du nog hitta en länk, för alla rapporter jag hittar om Gaza visar att det står bättre till där än i många andra länder. Och ingen pekar på humanitär katastrof........
Permalänk | Anmäl
Andreas Delshammar, 2010-12-19, 13:19
Gösta Lilja, du gör flera fel vid sidan om att skriva i affekt.
Att "ingen dödades" är inget argument som försvarar en brottslig handling. Den svenske självmordsbombaren dödade ingen annan än sig själv men han var på väg att mörda så många han kunde. Är detta O.K. agerande?
Våldsamma män kapade skeppet Mavi Marmara och kaptenen vittnar att han försökte stoppa våldet två timmar innan bordningen. Besättningen hade ingenting att säga till om; den turkiska båten var egentligen kapad av våldsinriktade jihadister:
http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=178172
BBC Panorama's video-rapport om våldet på Mavi Marmara är bra. Den dissas förstås av partiska som ursäktar våld, antisemitism, jihadism och en politisk insats som ger moraliskt stöd till Hamas . Faktum kvarstår. Personer ombord MM var beredda att döda eller dödas. De fick som de ville iom sitt agerande.
Under mitt sökande hittade jag den här sången som visar hur många israeler känner inför aktivister och ursäktare av hamasstödjande jihadister: Sök på < Flotilla Choir presents: We Con the World > men du blir nog bara förbannad om du ser den. Det jag efterlyser men aldrig ser är någon aktivist som kommit på andra tankar, som kan tänkas stödja palestinier utan att vara våldsgruppers och folkhatares nyttiga idioter. De svenska aktivisterna mjölkar händelsen för vad det är värt.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-12-19, 14:31
Andreas, synen att svält råder i Gaza är nog ganska vanlig i Sverige. En mycket älskad ung släkting hävdade emfatiskt att "folket svälter" i Gaza och att Ship to Gaza var en nödvändig humanitär sak. Det var lögn att argumentera emot. Det bara var så. Det fick bli att vi fikade och lämnade ämnet. Och så sitter jag på information om nya shoppingcentra, bilder på färska produkter, kännedom on tonvis förnödenheter som veckovis fraktas in landvägen av Israel [till dem som skjuter mot sitt folk :) ], vittnesmål från tom Ulf Bjereld efter en gazaresa, skarp israelkritiker, att svält INTE råder i Gaza. Många saker saknas, det har rått brist på cilantr etc men svält??? Man vill alltså tro att Israel medvetet vill svälta palestinier.
Fråga: Hur har det blivit ett klimat i Sverige som gör att vanliga snälla människor har denna bild? Är man förprogrammerad av såna som Jan Guillous och Helle Kleins journalistiska utsvävningar?
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-12-19, 14:47
56 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det finns en viktig skillnad: när staten Israel ägnar sig åt illdåd gör de det inte i judendomens, eller det samlade judiska folkets namn, utan enbart i staten Israels.
Om du inte är israelisk medborgare behöver du alltså inte identifiera dig med dessa handlingar.
Sen anser jag det är tragiskt att muslimska församlingar ser sig tvingade att gå ut och fördöma att en handfull (eller i detta fall: en ensam) galningar begår illdåd i Islams namn.
Normala, tänkande människor borde kunna göra den distinktionen själva.
(På samma sätt borde inte Tännsjö behöva ta avstånd från stollevänsterns agerande, om han inte själv ingår i, eller sympatiserar med den.)
Så min slutsats blir den motsatta: muslimska församlingar borde, liksom judiska, kunna slippa göra den här sortens uttalanden.
Tyvärr har de emot sig att illdåden utförs i deras namn, men vi borde alla kunna se genom den sortens retorik.
Judar bör inte besöka Sverige.
http://www.jpost.com/JewishWorld/JewishNews/Article.aspx?id=199629
Herr Tänsjö,
Vilka Svenska pirater är det du tycker att svenska judiska församlingar skall ta avstånd ifrån?
Eller menar du att de svenska muslimska församlingarna bör lastas för att de inte nog tar officiellt avstånd mot deras trosfränder som begick detta mot andra muslimer under 2010 till och med juli, bara i Irak?
För att inte tala om hur deras trosfränder mördar andra Muslimer i Islams namn i Afghanistan.
January 7: A suicide bomber riding a bicycle targeted a local pro-government militia checkpoint in Balad, wounding eight.
January 13: A suicide truck bomber killed five policemen, a civilian and injured six in a suicide attack in Israel Province in the town of Saqlawiyah.
January 20: A suicide bomber blew up a sport utility vehicle in an Iraqi army headquarters in Mosul, wounding 45 people, including 18 soldiers and five policemen.
January 22: A suicide bomber blew up a truck near an Iraqi army base, wounding an Iraqi army officer, in Baaj.
January 25: Triple suicide car bombings detonate near hotels popular with western business and media, killing 41 and injuring 110.
January 26: A suicide car bomber kills 21 and injures 85 when he strikes at an Iraqi crime lab in the capital.
January 27: A suicide bomber wearing a police uniform was shot as he tried to enter an Iraqi police station in the small town of Zummar, northwest of Mosul, the bombers suicide vest detonated after the shooting, wounding three Iraqi policeman and a U.S. soldier.
February 1: A female suicide bomber detonated among a group of pilgrims making their journey to Karbala to mark Arbaeen as they walked through Baghdad, killing 54 and injuring 117.
February 3: A suicide car bomber detonates in a crowd of pilgrims making their way to the Imam Hussein shrine in the city of Karbala, killing 10 and injuring 50.
February 5: Two suicide car bombers leave 40 dead and 140 injured when they detonated on either side of a bridge across which pilgrims were making their way in and out of Karbala
February 16: A suicide car bomber leaves two policeman dead and injures 25 in Nabi Younus, in Mosul.
February 18: A suicide car bomber kills 15 and injures 20 when he detonated at a checkpoint near government offices and courts.
February 21: A suicide bomber trying to enter a mosque detonated an explosives-laden vest after being shot at by guards, killing one person and wounding six near Tikri.
February 22: A suicide car bomber targeting a police headquarters killed three people, including a policeman, and wounded seven policemen in western Ramadi.
March 3: Two suicide car bombers detonated near government buildings in the city of Baquba. Later a third suicide blast targeted the city's main hospital. The attacks killed 33 and injured 55.
March 4: Two suicide bombers detonated in different areas of the capital killing 17 and injuring 35. It is known that polling stations were the target in both of these suicide attacks.
March 15: A suicide car bomber detonated in Iraq's western province of Anbbar in the city of Falluja, killing 7 and injuring 13. The bombing came as counting still continues in Iraq's general election.
March 25: A suicide bomber blew himself up in the house of Colonel Waleed Mohammed, who heads the Department of Fighting Terrorism in the town of Hit, killing three people and wounding three others. Mohammed was not there at the time of the attack.
April 4: Three suicide car bombers kill 41 when they hit in the centre of Iraq's capital city, Baghdad.
April 12: A suicide car bomber targeted a police patrol in the northern Iraqi city of Mosul, killing a policeman and a civilian
April 23: In a wave of bombings across Baghdad at least one explosion was caused by a suicide bomber when 11 were killed near a Shiite mosque in al-Ameen district in southeastern Baghdad.
April 28: Two suicide car bombers attacked police checkpoints in southern Baghdad, five people were killed and 10 wounded, including several police officers.
May 10: Two suicide car bombers drove into a fabrics factory as workers were ending there shift in the town of Hilla, as bystanders and emergency services rushed in to help the wounded, another suicide bomber detonated explosives causing a third explosion The attacks left 45 dead and 140 wounded.
May 11: A suicide car bomber exploded near a police checkpoint, wounding six people including two police officers, at the eastern entrance of Falluja
May 13: A suicide car bomber targeted a joint U.S.-Iraqi patrol on the main road from Baghdad to Mosul, injuring 2.
May 14: A triple suicide bombing left at least 25 dead and as many as 108 wounded during a Tal Afar soccer game. At least one bomber drove a car to the stadium and detonated it near the entrance. The others blew up suicide vests.
May 20: A suicide bomber attacked a police checkpoint, killing two policeman and a civilian and wounding another eight people including three policemen, in western Mosul.
May 21: A pickup truck driven by a suicide bomber struck a commercial strip around sunset when the area was filled with shoppers in a predominantly Shiite town north of Baghdad, killing at least 21 people and wounding more than 50.
June 11: A suicide car bomber struck a joint U.S.-Iraqi military patrol, killing 5 people including 2 U.S. soldiers and at least 3 Iraqis, as well as wounding 30 others within eastern Iraq.
June 13: Unidentified gunmen, including five suicide bombers attacked the Iraqi central bank, killing 15 people and wounding another 50 others, in the centre of Baghdad.
June 20: Two suicide car bombers struck close to a state-owned bank, killing at least 26 people and wounding more than 50 others in central
June 21: A suicide bomber detonated his explosive-packed vest at a market, killing 8 people and wounding another 10 others within the northern Iraqi town of Shirqat
July 4: A female suicide bomber struck the reception area of the heavily fortified governorate office, killing 4 people and wounding another 23 others in the city of Ramadi within Iraq's western
July 7: A suicide bomber struck a Shia pilgrimage killing 28 and wounding 62, in the Adhamiyah district of central Baghdad
July 9 A suicide car bomber drove his explosive-laden vehicle into an Iraqi army checkpoint, killing 6 people and wounding another 20 others in western Baghdad.
July 18 A suicide bomber killed at least 43 people and injured more than 40 others after the attacker targeted government-backed Sunni militia members who were lining up to be paid within the neighbourhood of Radwaniya
July 20 A suicide car bomber struck a convoy of vehicles belonging to a private British construction company killing 4 people and wounding another 5 others within the Iraqi city of Mosul.
July 21 A suicide car bomber detonated his booby-trapped car near to a casino in Iraq's eastern province of Diyala, killing 7 people and wounding 26 others.
July 26 Two car bombs exploded near the holy Shi'ite city of Kerbala in southern Iraq on Monday, killing 19 mainly Shi'ite pilgrims and wounding 54, an Iraqi official said. In a separate incident in the capital Baghdad, a suicide bomber killed at least four people on Monday in an attack on the Saudi-owned Al Arabiya news channel, security officials said.
Eller hur tänkte du?
Med vänlig hälsning // Tom Croker
Judiska organisationer har aldrig tagit avstånd från Israels gärningar endast just för att de står bakom den israeliska regeringen.
En skillnad är också att staten Israel inte har riktat något hot mot Sverige, vilket självmordsbombarpuckot i lördags gjorde. Att en svensk jude skulle vara tvungen att ta avstånd mot staten Israels behandling av palestinier t.ex. är mer långsökt än att muslimer i Sverige skulle ta avstånd från självmordsbombaren som i Sverige sprängt sig med avsikt att specifikt döda svenskar, i islams namn.
Någon skyldighet borde ju inte föreligga, men att de tar avstånd är ändå väldigt bra. Även om man på ett rationellt plan kan förstå att alla muslimer inte stödjer terrorism så minskar det ändå oro och rädsla om det tydligt deklareras. Jag kan inte se att det skulle vara ett problem, lika lite som att det är ett problem att svenskar tar avstånd från lasermannen i Malmö.
Jadu Torbjörn Tännsjö, du har verkligen ett problem med Israel du. Du skriver:
"Jag har skrivit om detta i andra sammanhang (min bok "Privatliv") och återkommer inte här. Jag noterar emellertid med tillfredsställelse hur Förenade Islamiska Föreningar i Sverige reagerat. De tar tagit ansvar för sin tro och förklarar att dådet inte har något stöd i islam, som de uppfattar den. Det är så man bör handla, då man har en tro, som andra nyttjar för omoraliska ändamål."
Om det vore sant att det inte finns något stöd för våld inom islam eller att terroristattacker som denna (och andra) inte har någonting med islam att göra, hur förklarar man då följande:
Om religion inte har någonting med terroristattacker att göra vore det rimligt att anta, mycket rimligt, att kunna hitta även självmordsbombare inom andra religiösa grupper. Nu kanske du tänker, men det är USA (och delvis Europas) fel eftersom vi har bedrivit ett krig i bl.a. Irak och Afghanistan, och för Palestinier är allt Israels fel. Att terroristattacker är ett svar på detta. Men kristna och andra icke-muslimska minoriteter förföljs på andra håll i världen av muslimer, t.ex. i Egypten, Irak, Iran. Var finns självsmordsbombarna bland dessa minoriteter?
Det är skillnad på saker som sker i Sverige och utanför Sverige. Svenska judiska församlingar bör självklart ta avstånd från våldsamma aktioner som sker i judendommens namn som slår till i Sverige, om det nu någonsin skulle ske.
Ingen förväntar sig att muslimska organisationer ska ta avstånd från alla de terrorangrepp som sker i islams namn runt om i världen. I så fall så skulle det ju bli flera presmeddelanden per dag. Det är däremot rimligt att de ska ta avstånd när det händer i Sverige.
Torbjörn, vi vet att du hatar Israel. Men känns det inte lite genomskinligt när du försöker använda debatten efter att en muslimsk självmordsbombare attackerat i centra Stockholm för att agitera mot Israel?
Det är bra att muslimska företrädare tar avstånd mot muslimskt våld även om det borde ha kommit mycket tidigare som när radikala muslimer försökte att bränna ned Lars Vilks hus och överföll honom vid Uppsala universitet. Men varför kan de då inte enas om att utfärda en fatwa mot samma terrorister och våldsverkare?
Men att be svenska judar ta avstånd för något som staten Israel eventuellt har gjort sig skyldig till är som att kräva att svenskättlingarna i USA ska be om ursäkt för Palmes hatretorik mot USA's utrikespolitik.
Om Tännsjö vill se ett ökat ansvar för ”sin tro som andra nyttjar för omoraliska ändamål” vore det kanske också på sin plats med en avbön för de illdåd som skett i socialismens namn (DDR, Kuba m.fl.), men den lär vi väl få vänta på….
Staten Israels agerande mot Ship to Gaza hade knappast något med judendom att göra och hur Tännsjö kan göra den kopplingen är en gåta. Av en filosofiprofessor hade man väntat sig mer även om han är socialist.
Däremot kan det vara lämpligt att församlingar i Sverige tar avstånd från terrorhandlingar i sitt eget land. Inte minst kan det göra klart för potentiella självmordsbombare att de inte har något inhemskt stöd när de vill ta med sig oskyldiga civilister in i döden.
vilken demokratin !
Skulle väster länderna inte hetsa upp deras nationella känslor och undertrycka den hos andra nationella känslor, som de har laddat nationella Araber mot empirisk Ottoman och det skulle ha hört mycket, när Balfour deklarationen har accepterat den skapande europiska kolonin i Palestina.
Och den Israeliska Staten har skapats i mitten av den avkoloniseringen. Det såret har inte upphört och de skulle inte glömma borta den occidentaliska implanteringen i arabernas värd. Bakom den Amerikanska invasionen i Irak skulle kanske bäras den demokratin i arabernas värd.
De har proklamerat sin ambition. Och den amerikanska närvaron skulle moderera den Mullahs Iran, och de skulle kanske isolera Syrien om de inte modererar sig och anpassar sig och sätter pris på Israel för att acceptera två Stats lösning............
Detta skulle ses som att USA ville göra om den världen. Inget är klart, utan de är en förtegen fråga. Man pratar om andra, men när den andra inte ser likadan ut, blev de stigmatiserat. Men de accepterar kanske inte att pratar med Hamas, samma tid är den extrema högern en del av Israelisk regering. Reträtt från Gaza och västerbanken sättar inte grunden till Israel och Gaza och Västbanken är ett palestinskt territorium. Detta är en rätt …..
Bosättningen är en fondmentals grund till den Israeliska ockupationen! . Och Israel har stöd av kongressen och USA och ingen skulle röra Israelisk säkerhet!!!!!!!!!!! De europiska stödet har gjort Staten i smyg, Staten i mitten av Araber Den politiska förolämpningen, att reflexionen, politisk strategisk försvinner i fel sken!
Den europiska politiken är en europiska politik eller det finns inte. Eller är bara en återanpassning! Det är inte bara ett europisk tal som skall skydda liv eller den USA ville krig.
Detta skulle säga att krig menas att döda. Och krig följer av ”terrorism” men varför kriminalisera de som är en produkt av kriget. Och de är inte ett motstånd till ockupation? . Är det inte brott att döda människor som tillhör dessa regimer som inte har passat USAs ordningen. Är inte ett krig mot ”terrorism” bara ett sätt att fortsätta krocka och döda människor och ockupera. Detta har inte tagit slut men fått ny form ockupation.
Vad det skulle göra att människor upprörs av den ockupations kontinuitet och den omstörtning i deras relation till det land som skulle gå sönder. Den sociala kulturella, religionen, syndikatet …………….. den relationen skulle göra ett starkt eller kompakt samhälle, och den fysik kontakt som de skulle göra den fasta grunden. Men frågan är den ockupation som gör förbannelse och den rasismen som besvära I Palestina. USAs politik har avslöjats och den europiskan har avslöjats, av den ofantligheten. Den underkastelse dessa folk har slukat, den rätt till liv som skulle ha rätt till.
Hakim Boutayab
Jag blir så arg, inte på killen med bomben, utan på Tennsjö som försöker dra ytterligare idiotparalleller. Jag tycker inte muslimska församlingar i Sverige måste ta avstånd, för de har inget med det här att göra. Men om de känner att det är bra att ta avstånd för att göra det lättare för sina medlemmar i vardagen, för att visa oss andra att det inte är något de eftersträvar med mera, så ska de naturligtvis kunna göra det.
Om någon (1) begår en handling i någons (2) namn, så är det helt naturligt att (2) tar avstånd om denne inte samtycker. Då är det väl lönlöst att (3) också tar avstånd för det som någon (99) har gjort!
Om inte 3 är lika med 99, vilket det inte är...
Var ligger Tennsjös logik i att blanda ihop religion och stat? Oavsett fall! Vi lever i Sverige, ett sekulärt samhälle. Låt folk tro vad de vill, lasta dem inte för vad andra gör.
Det här med att TA AVSTÅND börjar stå mig upp i halsen!
Det är som en sjukdom, en infektion av mellanmänskliga misstänkliggöranden, som spritt sig. Det känns ungefär som 30-talets NaziTyskland där nazister väste sin eviga fråga: Bist Du ein Judenfreund oder nicht/ Är du judevän eller inte?
Avsikten var att folk räddhågat skulle svara : Nä, jag gillar inte judar. Alltför många gav efter för den hotfulla frågan.
Så jag vägrar att ta avstånd :-) Jag ställer bara frågan: Finns det någon enda människa i världen som stödjer bomber, trasiga människokroppar, trasiga hus och hotelser?
Ja, det finns det!
Vilka?
Förenade Islamiska Föreningar brukar nog inte aktivt ta avstånd när olika stater som t ex Iran, Libyen, Saudiarabien eller Syrien hittar på saker de inte borde. Ingen väntar sig heller att FIF gör det, eftersom FIF representerar en religion, inte ett land.
Däremot - rent hypotetiskt - om en extremist skulle begå ett terrordåd i judendomens namn, hade nog det setts som självklart att företrädare för olika mosaiska församlingar tydligt hade uttryckt sin avsky mot detta dåd. Man kan byta ut "judendom" mot "hinduism", "taoism", "katolicism" eller varje annan form av religiös övertygelse, och förväntan på "avbön" hade varit densamma på församling ifråga.
Är förvånad över bristen på stringens i artikelförfattarens resonemang...
Jakob W # 22 har en alldeles utmärkt kommentar.
Torbjörn Tännsjö har verkligen rört till debatten med sin artikel.
Vi tar det från början
a) Muslimer bär ingen kollektiv skuld för det Al-Qaida-inspirerade alternativt Al-Qaida-organiserade bombattentatet
b) Det är alldeles utmärkt om Muslimer i allmänhet tar avstånd från detta
c) Det är en absolut fördel om ledarna för de Muslimska församlingarna och föreningarna i Sverige samt ledande Imamer i Sverige inleder ett omfattande samarbete med SÄPO - dels för att bringa klarhet i detaljerna kring det aktuella dådet - men också för att på lång sikt stävja dylika tendenser samt identifiera riskindivider
d) Ship to Gaza-incidenten handlar om Israels hantering av ett försök att häva Gaza-blockaden. Min åsikt är att Israel mycket väl hade kunnat stoppa skeppet för att inspektera att det inte fanns vapen ombord, men att attacken var omotiverad på internationellt vatten samt att starkt övervåld användes - vilket i sig ledde till 9 civilisters onödiga död. Hursomhelst, ship to Gaza - incidenten föranleder inte Judar i Sverige att be om ursäkt eller behöva urskulda sig, inte heller kan man frammana något fördömande från Judiska församlingen. Vad har Judiska församlingen i Sverige (!!) med IDFs taktiska misstag och övervåld i Medelhavet att göra ? Inte ett dugg.
e) De flesta Judar jag känner, tar avstånd från Baruch Goldsteins terrorangrepp i Hebron 1994, likaså av de av Mossad organiserade terrorbomberna som sprängdes i Egypten sommaren 1954 (Operation Susannah) och som ledde till den så kallade Lavon affären
http://en.wikipedia.org/wiki/Lavon_Affair
Hursomhelst, det skedde i ett annat land - och inte ens ett så tydligt terror-angrepp kan anses föranledda den Judiska församlingen i SVERIGE att ens behöva avkrävas ett fördömande i frågan
f) T Tännsjö, har tyvärr hakat upp sig fullständigt i denna fråga och liknar mest Carina Rydberg i sin tjatighet (se hennes senaste inlägg om Julian Assange)
Det var länge sedan jag förlorade respekten för professorstiteln.
Pirater på internationellt vatten - den beskrivningen passar utanför Somalias kust, inte det blekaste med Israel. Man behöver inte läsa särskilt länge för att se att det är illegalt att bryta en legal blockad, det räcker att läsa om Blockade på Wikipedia. Om det är på internationellt vatten eller ej, who cares. Inte lagen. Så länge det inte är på en annan nations vatten.
Det hittades icke-israelisk ammunition på den turkiska terroristbåten Mavi Marmara. Samma israeliska försvarsarmé kollade ett halvdussin skepp, och andra armador, aldrig något bråk utom just på den båten med erkända turkiska terrorister så - rent logiskt, vilken sida felade?
Tyvärr hade Obama gett order att Israel inte fick använda sin normala utrustning för mobbingkontroll, http://www.israelnationalnews.com/News/news.aspx/138006
Armadan var helt ointresserad av att leverera hjälp till Gaza den lagliga vägen, som också FN har uppmanat till. De var helt ointresserade att ge humanitär hjälp till den kidnappade Shalit, de var endast intresserade av att vänslas med Hamas och hade fickorna fulla av pengar till dem. Nu är en ny armada från Asien på väg för att provocera, denna gång tänker de ta vägen via Egypten, för att också provocera det landet. Hoppas de grundligen misslyckas.
Håller med, den Judiska Församlingen i Sverige kunde mer explicit ha förklarat varför Israel uppförde sig helt korrekt,
Svenska media vägrar att skriva om allt positivt Israel gör emot sin omgivning. Under det senare året har 180.000 sjuka tagits emot från Västbanken, mer än 10000 från Gaza, men försök publicera det i svenska media........ Israel har under hela sin existens hjälpt utveckla jordbruk i Afrika, Asien och har även jordbruksskola med många studenter från dessa områden, vare sig de har diplomatisk kontakt med Israel eller ej.
Pasha: Nu står Judiska organisationer bakom Israels aktioner, det får dem såklart göra, problemet är att dem vill sitta på två stolar, det gör att de hycklar i frågan. Dvs de står bakom Israeliska staten oavsett vad staten gör.
Ship to Gaza attacken stred mot flera lagar, vad är problemet att som Torbjörn kräva dessa judiska organisationer, om de nu ville, fördöma det hela?
Tännsjö tror att judar enbart är trosbekännare, vilket är helt fel. Judarna är ett folk, där kultur och religion ingår i det som hållit det judiska folket samman under 2000 år av exil. Bland judar finns i princip lika många åsikter som det finns individer. Det brukar sägas skämtsamt, två judar, tre åsikter.
På de senaste hundra åren har judar förföljts och massmördats främst p.g.a. rasistiska skäl inte p.g.a. sin religion. Nazisterna och deras många aktiva och passiva medhjälpare hade inte främst teologiska skälv för folkmordet av två tredjedelar av Europas judar.
Begär Tännsjö samtidigt att turkar ska ta avstånd från ockupationen och den etniska rensningen av norra Cypern? Begär han att kineser boende här ska ta avstånd från den kinesiska statens krig mot Tibet och annektering av landet? Begär han av marockaner att de ska ta avstånd från ockupationen av Västra Sahara? Begär han av alla exiliranier att de tar avstånd från mullorna i Iran och deras antisemitiska politik? I så fall måste jag ha missat det.
Jag utgår också ifrån att Tännsjö tar avstånd från ALLT jävelskap som begåtts i socialismens namn i Kina, Sovjet, Kuba, Östeuropa, m.m. Antalet döda måste vara någonstans i 80 miljonersklassen. Frågan är då, vad var det som var så underbart med den ideologin?
Lite statistik. Se sidan 50.
http://www.europol.europa.eu/publications/EU_Terrorism_Situation_and_Tre...
TT är ju rasistisk, i alla fall inskränkt somtusan... Aja väntar på att TT ska fördöma Kina, Kuba och Nordkorea
Tvärtom. Jag vill inte höra ett enda ord till om islam och vad muslimer gör och inte gör. Vilken oerhörd lättnad att slippa höra om deras kultur, religion, klädsel, sätt att hälsa seder och bruk.
"Skulle någon begå ett attentat i socialismens namn skulle jag ha reagera på samma sätt. "
Skulle någon ha begått....? Det begås ju brott av sällan skådat slag VARJE dag av länder som Kina, Nordkorea och Kuba. Och vad gör Tännsjö? Nada. Varför? Därför att det i hans fantasivärld är en omöjlig händelse att socialister begår brott.
För övrigt stoppades inte Hamas-support-båtarna utifrån en judisk idé, utan utifrån en behov av skydd av Israels befolkning = judar, muslimer, kristna och socialister.
Är Nordkorea och Kuba strikt socialistiska? Är Kina? Tillåt mig dra på läpparna.
"Pirater kapar fartyg på internationellt vatten och mördar deltagare i fredsaktioner ." Tännsjö, du är ju filosof. Granska din utsaga och finn fyra fel.
Lisa kommer in i vanlig manér och sprider lögner att stater är antisemitiska medans hon själv håller apartheidstaten ryggen, och de klassiska, nämligen att flytta markeringspunkten till något off-topic. "Varför kritiserar ni inte x istället för y". Att du inte skäms Lisa!
Gunnel Gomér: "Finns det någon enda människa i världen som stödjer bomber, trasiga människokroppar, trasiga hus och hotelser?
Ja, det finns det!
Vilka?"
Svaret är givet! Det är dem vi läser om i tidningarna varje dag när de har utlöst en ny självmordbomb: Islamisterna
Ricky
"Är Nordkorea och Kuba strikt socialistiska? Är Kina? Tillåt mig dra på läpparna."
Socialister/kommunister är dem - och mordiska regimer har dem. Om de är renläriga socialister är irrelevant. Men du och Tännsjö kanske lever i samma föreställningsvärld?
Gamle hederlige svenske Torbjörn, fixerad vid judar och staten Israel.
Så kan man försöka kleta lite skuld, förlåt jag menar uppmaning till ansvarstagande, på svenska judiska (!) församlingar när en galen Mellanösternfödd muslim, hemmahörande i England begår terror i Stockholm.
Vad är nästa steg, ska svenska präster be om ursäkt varje gång en (kristen) amerikansk soldat öppnar eld i Bagdad?
Vad har svenska - judiska eller kristna - församlingar med att göra med om israeliska försvaret försöker förhindra intrång mot sitt territorium (även om några barnsliga svenska aktivister och långhåriga deckarförfattare valt att blanda sig i leken)?
Tännsjö har skrivit böcker i argumentationsanalys och borde veta bättre. De sjuka resonemangen kan enbart tillskrivas hans fixering vid judar.
Suck... utan att gå in på huruvida Israels agerande i "piratkapningarna" var förkastligt eller ej och framför allt graden av förkastelse, så kan vi konstatera att det ingenstans hänvisades till judar varken som kulturell grupp eller judendomen som religion vid denna "kapning". Vi kan dessutom konstatera att det inte var på svenskt vatten som "piratkapningen" ägde rum.
Sedan kan vi samtidigt konstatera att självmordsbombaren i Stockholm 1. Var muslim, 2. Var svensk medborgare, 3. Försökte döda svenska medborgare, 4. Refererade till Islam samt 5. gjorde allt detta i Sverige.
Så på vilket sätt råder ekvivalens mellan att å ena sidan Israels "piratkapning" och å andra sidan den muslimska mannens självmordsbombning?
Att dådet var misslyckat är helt ovidkommande. Jag har även här ignorerat att problematisera kring "ship to gaza". Poängen är att även om vi alla skulle enas om att Israel är världens skurkartigaste stat så kvarstår det faktum att svenska (judiska) medborgare ingalunda ska behöva ta avstånd från israels handlingar. ur det faktum att israeler i regel är judar så följer det inte att judar i regel är israeler; kanske dags att damma av logikboken igen?
Vad du kräver skulle dock vara ekvivalent med att be svenska muslimska företrädare förkasta varje handling en "muslimsk stat" i världen begår som strider mot vad du anser är rätt och riktigt (staten behöver tydligen inte ens referera till islam när handlingen begås av ditt argument att döma). Det skulle bli en heltidssyssla är jag rädd, och de flesta skulle nog kalla kravet helt sjukt. Men det är just vad du kräver här...
En Reepalu till...
Det är något bestickande i vad Torbjörn Tännsjö väljer att att fokusera på när det skett ett illdåd mitt i Stockholm City av en islamistisk självmordsbombare som skulle kunna ha mördat hundratal människor.
Själv är jag inte förmögen att analysera den här sortens retorik, men jag uppfattar den som felskruvad och skapar en olustkänsla inom mig. Skulle man fortsätta att skruva till saker som han gör, några varv till skulle man troligtvist komma fram till att bombdådet var judarnas fel
Torbjörn vill uppenbarligen byta samtalsämne.
Instämmer med en tidigare talare. En till Ilmar Reepalu.
Tännsjö kunde lika gärna vänt sig alla katolska församlingar
och be dem ta avstånd från Berlusconi. För Italien är väl ett "katolskt" land?
Nej, det ska de verkligen inte göra! Varför ska en svensk, som är jude, ta ansvar för vad den judiska staten Israel väljer att göra för att försvara sitt lands säkerhet? Varsågod och följ det aktuella politiskt korrekta credo som gäller: sluta upp med din "rasism". Den påminner obehagligt mycket om anti-semitism.
Ett betydligt större problem än det du tar upp är just den anti-semitism som uppenbarligen blomstrar i det ställvis ghettoiserade Malmö där muslimsk pöbel trakasserar medborgare så till den grad att judar väljer flytta från staden och Simon Wiesenthal-institutet varnar judar från andra länder att åka till Malmö.
Ryggradslösa politiker i avsaknad av demokratiska principer vänder bort blicken och låtsas som det regnar när svenska medborgare terroriseras av invandrare. Varför? Och varför agerar inte de muslimska samfunden med kraft och stoppar sina mobbande trosfränder?
Journalister är lika flata; varför startar inte Sydsvenska Dagbladet en kampanj mot detta reella problem i stället för att ägna sig åt pseudoproblematik? "Jag älskar Malmö"-kampanj går tydligen bra, men att visa civilkurage förefaller omöjligt.
Vad beträffar Imamernas fördömande av ynkryggen Abdelwabad undrar jag hur allvarligt de ser på frågan. Som en man säger de sig ju aldrig ha träffat på en jihadist eller knappt en fundamentalist i sina församlingar. Antingen är de hopplöst naiva eller far de med osanning alternativt säger de vad de tror folk vill höra. Handlingar säger mer än ord så upp till bevis: eftersom de nu vet att jihadister finns i den muslimska menigheten bör de söka med ljus och lykta efter dem. Snacka går ju...
Ricky # 29
Om Torbjörn Tännsjö vill ha ett avståndstagane till attacken mot Ship of Gaza, så föreslår jag att han begär det från samfundet Sverige-Israel. Att begära detsamma av Judiska församlingen är dock inte acceptabelt. Det finns en hel del Judar som är ambivalenta till hur attacken gick till. Vad har de med Israeliska statens aktioner att göra ? Intet. I övrigt se vad Lisa skrev # 31
För de som liksom Gunnel Gomér undrar över vilka som förespråkar "Finns det någon enda människa i världen som stödjer bomber, trasiga människokroppar, trasiga hus och hotelser?" I morse på P1 morgon hyllade Omar Mustafa, ordförande i Muslimska Förbundet imamen och predikaren
Yusuf al Qaradawi som en "balanserad man som tar avstånd från .
självmordsbombningar mot väst". Till "väst" räknas dock inte Israel i detta fall. Se nedan klipp från Wikipedia om Al-Qaradawi:
"Al-Qaradawi condones Palestinian attacks on Israeli targets. A resolution issued by The Islamic Fiqh Council affiliated to the Muslim World League in its 14th session, held in Doha (Qatar) on 11–16 January 2003 has upheld his views on the matter. Defending bombings against off duty soldiers, al-Qaradawi told BBC Newsnight in 2005 that:
* "An Israeli woman is not like women in our societies, because she is a soldier."
* "I consider this type of martyrdom operation as an evidence of God's justice."
* "Allah Almighty is just; through his infinite wisdom he has given the weak a weapon the strong do not have and that is their ability to turn their bodies into bombs as Palestinians do".[16]
At the press conference held by the organizations sponsoring his visit to London, al-Qaradawi reiterated his view that Suicide attacks are a justified form of resistance to Israeli occupation of the rightfully Palestinian Territories. He has also justified his views by stating that all Israel civilians are potential soldiers, since Israel is a "militarized society." Because of these views, al-Qaradawi has been accused by Western countries and Israel of supporting terrorism.
Al-Qaradawi is opposed to attacks outside of the Palestinian Territories and Israel, and against non-Israeli targets. For example, on March 20, 2005, he condemned a car bombing that had occurred in Doha, Qatar the previous day. One Briton, Jon Adams was killed. Al-Qaradawi issued a statement[31] that said
"Such crimes are committed by insane persons who have no religious affiliation and play well into the hands of the enemies." and "I urge all Qataris to stand united in facing such an epidemic and uproot it to nip the infection in the bud, otherwise it will spread like wildfire. I, in the name of all scholars in Qatar, denounce such a horrendous crime and pray that it would be the last and implore God to protect this secure country.".
Pasha: Men styrelsen i judiska församlingen kan väl ta avstånd från det (om de nu ville)? Det är fler som är för Israels agerande än emot vilket gör de 'ambivalenta' en minoritet i sig.
Lisa: Hur tror du folk ser på er folkgrupp om ni hela tiden pekar åt andra konflikter i världen, och när ni själv aldrig ens skulle kritisera Israel? Er retorik föder antisemitism mer än någon annan grupp i samhället.
#41
Hej Christer Eriksson!
Har du något sakligt belägg för att islamister är ovanligt glada i att smälla bomber och skada oskyldiga? Jag erkänner i sak att det smäller mest varje dag i Asien i de länder som slagits sönder till anarki av västliga bomber. Där är människoliv inte mycket värt. Bara i Irak har kanske en halv miljon civila dödats av (västliga) bomber.
Fakta finns här:
Robert Pape, militärstrategisk forskare, har lagt upp en databas över alla självmordsbombningar sedan slutet av 80-talet. Mer än hälften har begåtts av sekulära rörelser. Bland de religiösa toppar hinduer, de tamilska tigrarna. Under de senaste åren har muslimska självmordsbombningar ökat.
Enligt Europol 2006-09 har 90% av alla terrordåd i Europa begåtts av höger/nationalistiska/separatistiska sekulära rörelser, 6% av vänster och 0,6% av muslimer.
Man ska inte "tro", man ska veta!
#32
"Man måste kunna särskilja de båda olikartade fenomenen/begreppen SKULD och ANSVAR!"
Huvudet på spiken Gunilla!
Skuld syftar till något som redan inträffat, ansvar är inriktat på framtiden.
Det är ansvar vi bör känna. Men vi kan enkelt slippa från vår känsla av ansvar genom den bibliska Scape-goting-metoden. Dvs. peka finger och (symboliskt) lasta över våra egna synder på en get, som vi sedan med hugg och slag jagar ut i öknen.
Det är exakt vad som pågår just nu i den upphetsade och hatiska debatten.
Gunnel Gomér, det är bara att googla upp vilka som hyllade söndertrasade ihjälsprängda människor på en utställning på ett palestinskt universitet, t.ex. här:
http://www2.ljworld.com/news/2001/sep/24/gruesome_exhibit_marks/
Det är bara att hålla sig underrättad om hur Abbas och hela palestinska myndigheten har hyllat självmordsbnombare genom att kalla gator och torg efter dem. I år. Man har samtidigt hyllat hjärnan bakom massakern i München 1972.
Här en länk till hur folk delar ut karameller och blommor för att fira en "lyckad" självmordsbombning.
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3502572,00.html
Torbjörn Tännsjö borde ta avstånd från Ship to Gaza som var ett politiskt initiativ som ställde sig mot ett Israel, vars civila är under attack från en stark terrorgrupp med utländsk sponsring, Hamas i Gaza.
Torbjön Tännsjö och andra Ship to Gaza-stödjare borde omvärdera detta stöd av flera anledningar. Bland sponsrare och förespråkare och talesmän fanns flera med judehatisk bakgrund. Miljonären och den före detta malaysiska premiärministern Mahatir Mohammad var en stor sponsrare. Han är känd - ökänd snarare - som en giftig och uttalad antisemit. Detta är ett av hans uttalanden som borde få folk att dra öronen at sig:
”Jews had always been a problem in European countries. They had to be confined to ghettoes and periodically massacred… "
Den aktiva terrorsponsrande gruppen IHH - med band till Hamas och Al-Qaida - i Turkiet var en av StG ledande. Bland aktivister fanns de som hyllade martyrdöden och som skanderade judehatiska ramsor. Allt detta vet Gunnel Gomér och Ricky Andersson men det verkar inte spela någon roll. Tråkigt att de som säger sig vilja verka för fred i stället ställer sig på en sida som verkligen visar hat och folkförakt. Man vill alltså liera sig med och gynna terrorister. Omvärdera ert ställningstagande! Hjälp palestinier på fredligare sätt!
En hel massa kommentarer att gå igenom
(1) Skuld och ansvar
a) Muslimer har som grupp ingen som helst skuld för bombattacken
b) Muslimer i Sverige har ett ansvar att stävja framtida attacker. Det måste finnas ett utvecklat samarbete med myndigheter och SÄPO för att långsiktigt stävja extremistiska tendenser samt att kortsiktigt och fortlöpande identifiera riskbeteenden och riskpersoner i den egna gruppen
(2) Judiska församlingen, är en Judisk förening för personer som följer den Judiska religionen. De har ingen som helst skuld i eventuella övertramp från staten Israels sida, vare sig i dåtid, nutid eller framtid.
Om det MOT FÖRMODAN skulle dyka upp en galning i Sverige av Baruch Goldsteins sort och utöva terrordåd mot Svenskar och Muslimer i den Judiska religionens namn, då skulle Judiska församlingen ha ett ansvar för att långsiktigt stävja extremistiska tendenser samt att kortsiktigt och fortlöpande identifiera riskbeteenden och riskpersoner inom den egna gruppen samt att samarbeta med SÄPO. Däremot skulle i detta hypotetiska fall, Judar i gemen inte bära någon kollektiv skuld.
Åter exemplet Israel
Shin Beth arbetar aktivt för att identifiera riskbeteenden och terrorister både bland Judar och Palestinier i Israel och på Västbanken [....fast jag måste medge att de lyckas bättre med att finna sådana riskindivider bland Palestinierna....]
3) Självmordsattacker/sjävmordsbombningar
a) Absolut förbud mot Suicid inom Islam - inte ens förhandlingsbart
b) Väpnade attacker mot Civilister - Absolut förbjudet inom Islam
3a) + b) gäller oavsett om det är Judar, Israeler, andra Muslimer, Kristna, Hinduer, ateister, Asa-troenden - vad du vill.
Al-Qaradawi har alltså helt fel, och förr eller senare kommer Allah att besvara hans förvrängningar, lögner och felaktigheter.
4) Ship to Gaza. Om Israel hade velat inspektera båtarna, hade de varit i sin fulla rätt. Dock inte utföra ett väpnat angrepp på internationellt vatten som ledde till 9 civilisters död [även om dessa var "fanatiker" - AK Roth - "judehatiska ramsor" är FEL och moraliskt inacceptabelt - dock inte straffbart medelst ett skott i huvudet ]. Israel hade kunnat sköta detta mycket snyggare och ändå uppfyllt målet att inte låta vapen smugglas in till Hamas. Klantigt skött helt enkelt med onödiga dödsoffer.
Det finns också en risk att vi blandar ihop begreppen skuld och skam. Skuld känner vi för något vi har gjort, medan skam drabbar oss för det vi är. Hitler kände nog ingen skuld, kanske beroende på första världskriget, ryska revolutionen och de amerikanska judarnas krigsförklaring mot Tyskland 1933. De flesta vanliga dödliga nöjde sig förstås med att, då som nu, vara lojala med den för ögonblicket rådande världsmakten. Det är väl det som kallas för medbestämmande? Man kan ju bara föreställa sig de kalhyggen av "medbestämmande" som skulle ha skrivits till Hitlers och nazismen ära om WW2 slutat annorlunda. I ljuset av vårt kristna behov av skuldbefrielse från ett ur intet skapat lutherskt skuldebrev tycks vi nu vara på väg att förlora skulden. En sorts mental skuldsanering kanske? En ny människa träder in på arenan. Det är våra barn. Som nogsamt fått lära sig det olämpliga i att reagera när andra barn mobbas på skolgården. Vi får hoppas att våra efterlevande erinrar sig israelernas aha-upplevelse under den första intifadan. Man kan inte ta ifrän en människa allt och hålla henne inlåst från vaggan till graven. Och skam låter sig förstås inte saneras utan psykopatens lyckopiller.
Pasha, bra inlägg på de flesta punkter. Och nu kommentar :
"...4) Ship to Gaza. Om Israel hade velat inspektera båtarna, hade de varit i sin fulla rätt..." Javisst.
"...Dock inte utföra ett väpnat angrepp på internationellt vatten som ledde till 9 civilisters död [även om dessa var "fanatiker" - AK Roth - "judehatiska ramsor" är FEL och moraliskt inacceptabelt - dock inte straffbart medelst ett skott i huvudet ]..."
Jag håller med Göran Lysén syn snarare än Ove Brings, som är den som framförs så ofta:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/israel-kan-havda-krigstillstand_480...
Hur jag uppfattar det: Bordning på internationellt vatten under väpnad konflikt/krig är tillåtet enligt FN och sjökrigslagar från tidigt 1900-tal, som jag uppfattat det, OM ett skepp är på väg att bryta en blockad. Händelsen blev inte våldsam förrän aktivister blev våldsamma och soldater slogs för sina liv. Det handlade inte - om du inte har trovärdigt belägg som visar motsatsen - om något "skott i nacken" (syftar du på avrättning?) för att man skanderade antisemitiska ramsor. Det handlade om att soldater blev angripna av jihadister med mord i blicken och att de slogs för sina liv. BBC’s Panorama video: Violence aboard the Mavi Marmara (Gaza flotilla) visar många sidor av detta. Har du sett de två avsnitten på nätet? Om inte är det ett måste om man vill vara informerad.
"...Israel hade kunnat sköta detta mycket snyggare och ändå uppfyllt målet att inte låta vapen smugglas in till Hamas. Klantigt skött helt enkelt med onödiga dödsoffer..."
Håller med om klantigt. Man underuppskattade totalt risken att extremt våld skulle komma, trots att man troligen kände till att IHH med band till Hamas och Al-Qaida var sponsrare. Vad jag förstått blev ledare i Israel ursinniga över hur det förlöpte. Nu betalar man skadestånd, har jag läst.
Pasha, min argumentation går ut på att det nu skett en självmordsbombning i Sverige och att jag vill visa att svenska politiker/aktivister själva har varit alldeles för naiva/släpphänta vad gäller terrorister på annan plats. När en riksdagsledamot (Kaplan) plus raddan Broderskaparna, Diakonia, allsköns präster, någon folkpartist, hela vänstern under Ohly, alla möjliga sorters snälla och välmenande svenskar hoppar till stöd och försvar av ett initiativ avsett att lägga sig i en väpnad konflikt och i effekt ta sida med Hamas, då tror jag att jag är i nån sorts twilight zone.
Lägg till de antisemitiska faktorerna och IHH och martyrhyllandet i både sponsring och deltagande (Mankell och hans dumma syn att Israel "sitter på 6 miljoner ess" ger avsmak) och att detta nu är belagt och att INGEN after the fact tar avstånd, då reagerar jag.
Annars håller jag med dig om det mesta. :)
66# A-K Roth.
Ingen israelisk soldat dödades under bordningen vad jag vet. Vad hindrade passagerare och besättning från att lämpa "bosättarna" som inkräktade på andra länders territorier överbord? Ingenting förstås. Varför gjorde då ingenting? Fundera på det A-K Roth.
#67 Gösta Lilja
2 Israeliska soldater skadades allvarligt, en av dem var skottskadad. Flera Israeliska soldater fick knivhugg och och andra skador. Minst en kastades över bord enligt de bilder som visades.
Fundera på det här iställe. Humanitära insatser måste låta en blockadstyrka inspektera. Och följa deras anvisningar, annars förlorar de sin status som humanitär insats. Att bryta en blockad är en militär handling. Att begå militära handlingar utan uniform och identifierande handlingar är en krigsförbrytelse/brott mot folkrätten.
Så vi har flera människor i Sverige som har begått brott mot folkrätten. Och vad har vi gjort för att hålla rent i vårt hus?
Nästa sak, andemeningen, dock inte exakt ordagrant, vilket många verkar ha missat är att blockader inte skall skapa humanitära katastrofer. Varför tillåter Israel att man exporterar jordbruksvaror? Varför finns det utländska journalister som vittnar om en avsaknad av humanitär katastrof i Gaza? Och varför vill alla Hamas kramande personer få det till att det är humanitär katastrof i Gaza?
Enkelt, om blockaden bryts, så kan Hamas säga att de vann...... Och få ännu mera incitament för att fortsätta med våld mot civila.
Om vi tar ett hypotetiskt fall.
Hur skulle du Gösta, reagera om du står med ett vapen i hand. Och någon sticker en kniv i en kollega till dig. Eller står och slår på honom/henne med ett tillhygge? Betänk att de som verkar med våld mot din kollega begår en militär handling.......
Om du inte verkar med ditt vapen, vad tänker du säga till din kollegas föräldrar?
Andreas: Du verkar inte vara påläst. Ship to gaza båtarna erbjöd flera gånger innan att IDF kunde få borda men IDF ignorerade detta. Hur som helst hade de ingen laglig rätt att göra det de gjorde, det var konklusionen som kommissionen kom fram till efteråt. Antingen accepterar du att Israel gjorde fel enligt lagen som just bevisats eller så fortsätter du att försvara folkrättsbrott och brott mot int. rätt.
Enligt WHO råder det humanitär kris enligt deras rapporter från 2010. Du får helt enkelt sätta dig in i frågan bättre om du vill framstå som kunnig.
#72 Ricky, så för att undvika det du inte vill svara på, så kallar du mig för okunnig?
Rätt att de erbjöd Israel att inspektera när de låg i hamn i Cypern. De hade sedan kunnat ta emot vad som helst på det öppna havet. Israel har som sagt rätt att inspektera när de vill, innan de släpper in. Det sker inte på andras vilkor.
En kommission som inte har rätt, att besluta om något är ett folkrättsbrott? Och rätta mig om jag har fel, men ICC är väl de enda som kan besluta om folkrättsbrott på internationell arena? Dessutom med vilket mandat hade de att undersöka händelsen?
Dessutom, är inte starka bevis för, eller anser, det samma som att något är som någon säger.
Läser du vad som står i folkrätten så har Israel rätten på sin sida. Och det anser ganska många folkrättsexperter. Synd bara att det i princip bara är de som är emot som hörs.
Sedan får du nog hitta en länk, för alla rapporter jag hittar om Gaza visar att det står bättre till där än i många andra länder. Och ingen pekar på humanitär katastrof........
Gösta Lilja, du gör flera fel vid sidan om att skriva i affekt.
Att "ingen dödades" är inget argument som försvarar en brottslig handling. Den svenske självmordsbombaren dödade ingen annan än sig själv men han var på väg att mörda så många han kunde. Är detta O.K. agerande?
Våldsamma män kapade skeppet Mavi Marmara och kaptenen vittnar att han försökte stoppa våldet två timmar innan bordningen. Besättningen hade ingenting att säga till om; den turkiska båten var egentligen kapad av våldsinriktade jihadister:
http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=178172
BBC Panorama's video-rapport om våldet på Mavi Marmara är bra. Den dissas förstås av partiska som ursäktar våld, antisemitism, jihadism och en politisk insats som ger moraliskt stöd till Hamas . Faktum kvarstår. Personer ombord MM var beredda att döda eller dödas. De fick som de ville iom sitt agerande.
Under mitt sökande hittade jag den här sången som visar hur många israeler känner inför aktivister och ursäktare av hamasstödjande jihadister: Sök på < Flotilla Choir presents: We Con the World > men du blir nog bara förbannad om du ser den. Det jag efterlyser men aldrig ser är någon aktivist som kommit på andra tankar, som kan tänkas stödja palestinier utan att vara våldsgruppers och folkhatares nyttiga idioter. De svenska aktivisterna mjölkar händelsen för vad det är värt.
Andreas, synen att svält råder i Gaza är nog ganska vanlig i Sverige. En mycket älskad ung släkting hävdade emfatiskt att "folket svälter" i Gaza och att Ship to Gaza var en nödvändig humanitär sak. Det var lögn att argumentera emot. Det bara var så. Det fick bli att vi fikade och lämnade ämnet. Och så sitter jag på information om nya shoppingcentra, bilder på färska produkter, kännedom on tonvis förnödenheter som veckovis fraktas in landvägen av Israel [till dem som skjuter mot sitt folk :) ], vittnesmål från tom Ulf Bjereld efter en gazaresa, skarp israelkritiker, att svält INTE råder i Gaza. Många saker saknas, det har rått brist på cilantr etc men svält??? Man vill alltså tro att Israel medvetet vill svälta palestinier.
Fråga: Hur har det blivit ett klimat i Sverige som gör att vanliga snälla människor har denna bild? Är man förprogrammerad av såna som Jan Guillous och Helle Kleins journalistiska utsvävningar?