Vad ville författaren ha sagt? Dessutom kan man inte se ut som en muslim! Det är en tro inte en etnicitet. Lika dumt som att säga att ngn ser ut som en buddist.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2010-12-17, 00:48
Man kan antingen vara muslim eller så är man det inte. Artikelförfatteren skriver i rubriken "Sverige är under förändring, framförallt för muslimerna i landet.". Jag tror inte han vet vad han talar om. Jag minns exakt var och när jag för första gången i mitt liv såg en färgad människa i Sverige. Det var på Slussens t-banestation i slutet av 60-talet. Exakt hur Sverige förändras för muslimer kan jag ju av naturliga skäl inte uttala mig om, men hur muslimernas upplevda förändring skulle ens komma i närheten av den förändring "de gamla" svenskarna tvingats genomgå de senaste fyrtio åren, verkar inte artikelförfattaren ens begrunda.
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2010-12-17, 02:18
Men hur ser du på dig själv? Är du primärt svensk eller primärt muslim? Var har du din identitet och lojalitet? I ett krig med Pakistan - vilken sida kommer du att välja?
Problemet är att många av er "går ut som muslimer" vilket gör att ni distanserar er från Sverige. Gör ingen "big issue" av att ni är muslimer istället så kommer ni att få ett helt annat bemötande. Jag själv är vegetarian och nykterist. Men det är ingenting jag absolut måste prata annat än i de sammanhang där det är nödvändigt. Det gör att jag bemöts som vem som helst - prova det du också; jag lovar att det fungerar!
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2010-12-17, 05:25
Av de stora världsreligionerna är islam den mest intoleranta. Detta obestridliga faktum gör att många muslimer upplever en brant uppförsbacke när de försöker utöva tolerans. Men det ska nog vara möjligt, om de är villiga att i grunden stöpa om islam till något nytt.
Men vad är nyttan med detta? Alla religioner är villfarelser som förslavar människan.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-12-17, 07:52
Det finns bra manniskor som ar muslimer men den stora massan har for oss i vaest mycket extrema varderingar. De gar man ur huse for att skrika ut sitt hat mot en konstnar som har ritat en dalig teckning eller nar Israeliska idrottsmaen kommer till Sverige och likadant nar ett ett parti blir invalt i Riksdagen men nar Sverige har fatt sin forsta muslimska sjalvmordsbombare saa lyckades svenska reportrar endast samla ihop 30 muslimer som sade sig protestera mot dadet. Och nu tar de pa sig offer-rollen som vanligt. I mina ogon saa ar islam och dess efterfoljare inte kompatibla med civiliserade demokratier.
Permalänk | Anmäl
World Traveller, 2010-12-17, 08:04
#3 Carolin Andersson, 2010-12-17, 02:03
Tyckte i och för sig att det var en av dom ärligare muslimska reaktionerna på terroristen. "Såhär känns det för mig" ungefär. Ös din galla över de politiska skribenterna istället kanske?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-12-17, 09:03
Artikelförfattaren skriver:
"Därför känns det väldigt tråkigt att att diverse muslimska ledare måste gå ut och fördöma en idiotisk och egoistisk handling varje gång det händer något."
Jag håller inte alls med om detta, utan tvärtom - det är absolut nödvändigt att samtliga Islamiska föreningar och sammanslutningar går till botten med detta.
Riskindivider och riskbeteenden måste identifieras tidigt och ett omfattande samarbete med Säpo måste påbörjas.
Vi utövar vår religion hemma och det är vår privata ensak, däremot finns det inget acceptabelt i att vi ska använda vår religion för att befrämja Jihadism eller springa ärenden åt det internationella Wahabitiska terror-nätverket.
Sverige är vårt att leva i, Sverige är värt att försvara och alla försök att bedriva internationell eller nationell Jihadism är att betrakta som landsförräderi.
Inga fler bomber ! Inga fler övergrepp riktade mot Sverige, vare sig det rör sig om icke-Muslimer eller Muslimer.
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-12-17, 09:33
Saud, modigt och bra att kliva fram!
Du ser på nätet att många människor sprang fram och ville hjälpa Taimour på Bryggargatan i lördags eftermiddag? Du hör också att det var ett tvärsnitt av de människor som bor i Sverige år 2010? Hade Belisarios varit där hade han gjort samma sak, fast han hade snabbare förstått läget och snabbare hanterat det för vad det var. Man kan vara en god människa och street smart på en gång, eller hur?
Det finns i Sverige en mindre högljudd majoritet av människor som alltid har varit god och som kommer att vara god även efter 11 december 2010. Låt dig inte förblindas av de högljudda "do-gooders" med enkla svar på allt och rassarna med sina svar - vi andra finns också här. Det kommer att bli bra det här, det ryms många kulturer och religioner i vårt svenska hus!
Permalänk | Anmäl
Flavius Belisarios, 2010-12-17, 10:45
Nu tycker jag inte att Saud Rana gör sig själv till offer, det han skriver verkar vettigt och balanserat. Det kanske många invandrare inte förstår är den enorma förändringen som Sverige har genomgått under de senaste decennierna (många positiva, många negativa). Bara som ett exempel: när vi på 80-talet läste om kravaller i Los Angeles, och att ambulanser inte vågade köra in i vissa områden för att de blev attackerade, blev vi chockade över hur det var i USA, men tryggt förvissade om att något sådant aldrig skulle kunna hända i Sverige. Nu ser vi det som något helt naturligt.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2010-12-17, 11:05
Helt otroligt att vissa människor inte kan förstå poängen med denna artikel...men o andra sidan det kommer alltid att finnas folk som inte vill förstå poängen utan enbart vill göra sig hörda.
#3 Carolin Andersson är ett typexempel på detta.
Muslimer ÄR inte en homogen grupp och man kan INTE kräva att alla muslimer i ett gemensamt tåg avgående från Sergels torg i riktning mot riksdagen ska gå ut och visa att just DEM inte är farliga, var är det för trams? !?!
Jag trodde att Sverige och svenska folket var ett av dem mest toleranta och öppen sinnade människorna i världen. Kommentarerna här visar på att detta inte är hela sanningen!
Permalänk | Anmäl
m.h, 2010-12-17, 13:14
#15 "Det kanske många invandrare inte förstår är den enorma förändringen som Sverige har genomgått under de senaste decennierna (många positiva, många negativa)."
Väldigt sant, vår befolkningssammansättning har verkligen förändrats snabbt. Själv är jag född 79 i norra Sverige och innan jag gick vidare till universitetesstudier kunde antal utomeuropeiska invandrare jag haft som klasskamrater räknas på en hand.
Dagens ungdomar lever i en helt annan värld än vad jag själv gjorde och jag är ju som sagt inte direkt lastgammal ändå är skillnaden milsvidd. Unga idag kan inte relatera till hur pass homogent Sverige verkligen var och den "töntiga" trygghet vi hade. Det har idag i stor utsträckning blivit normaliserat med konflikter och bråk under skolgången.
Med detta sagt vill jag betona att jag inte menar att mångkultur nödvändigtvis måste vara något negativt dock har implementeringen av den i Sverige gått snett. Hade vi haft samma system som under mitten av åttiotalet tror jag situationen varit en annan. På den tiden skedde en assimilation som var helt naturlig tillskillnad från idag. Integrationen har försvårats avsevärt dels pga mängden immigranter men främst bristen på krav och förväntningar samt för stor visad hänsyn. Man kan vara för snäll helt enkelt lite underfundigt uttryckt. Istället för att låta människorna som kommer direkt kastas ut i samhällslivet skapar man ett utanförskap genom alla speciella åtgärder, kurser och särskilda hänsyn.
Behandla alla likadant kort sagt. Invandrare är inte mindre vetande och behöver inte någon dadda som ska vara där och hjälpa konstant. Ironiskt nog är det just alla "do gooders" som är de största rasisterna eftersom man inte ställer samma krav på invandrarna. Det visas överseende med beteenden som aldrig skulle accepteras annars. Samma inställning som en förälder visar ett barn "som inte vet bättre". Sluta klappa folk på huvudet.
Permalänk | Anmäl
Robin P, 2010-12-17, 13:55
Pasha!
Det där var väl en utmärkt sammanfattning.Bästa hitills.
Som alla borde kunna skriva under på.
Ja du 18 m.h,
Tolerans och öppenhet är alltid villkorad i ett samhälle.
Allttid. And it goes two ways.
Och vem vet kanske är jag en sådan där hemsk farlig PROVOKATÖR som sitter och målar jättefarliga voffsingar på fritiden. I sann kolonial anda.
För detta bör jag självklart stenas, mördas och hatas i evighets evighet.
Apropå tolerans.
Eller vad tycker du18 m.h.
Får jag måla mina voffsingar eller inte?
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2010-12-17, 14:06
Jag tycker skribenten är mycket klarsynt och gör sig absolut inte till offer - "Rätt? Men så är det. Tough luck!"
Det framgår inte när han invandrade till Sverige, men han verkar vara fullständigt integrerad i det svenska samhället. Och enligt min mening är han trots allt ett offer - ett offer för vad radikala Islam företar sig i hela världen och ett offer för massinvandringen i Sverige.
Ett mer lagom antal invandrare hade kanske kunnat integreras i samhället lika väl som Saud H Rana? Jag , efter många år som utlandssvensk. har återvänt till ett helt annat Sverige än det jag lämnade. Även jag känner mig ibland som ett offer. Sverige har genomgått en oanad förvandling.
Permalänk | Anmäl
Sofia Ekström, 2010-12-17, 15:01
#5
Erika frågar:
"Men hur ser du på dig själv? Är du primärt svensk eller primärt muslim?"
Kan man ställa en fråga så? Jag skulle bli förvirrad om du frågade mig: "Är du primärt svensk eller primärt agnostiker?" och svara: Ingedera! Jag är primärt Gunnel, mor och vän till andra människor.
Erika...Är du primärt nationalist eller primärt Erika?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-12-17, 15:30
De som tycker att alla muslimer ska be om ursäkt för bombmannen tycker kanske också att alla som heter Niklas ska be om ursäkt för Hagamannen och 23-åringen från Örebro. Vi är individer först och främst!
Permalänk | Anmäl
Micke N, 2010-12-17, 15:57
Ja om Hagamannens våldtäkter utförs enligt en radikal falang inom en
religiös riktning. Då är det på sin plats att kraftfullt ta avständ om man tillhör den religionen.
Om brott begås i namn av en radikal tolkning av Islam så är det muslimers ansvar att ta avstånd från det.
Istället ska man matas med något mantra i flera dagar om att denna religösa grupp är det extra synd om.
Logiken blir faktiskt rätt obehaglig.
Om allt nu egentligen är vårt eget fel så får vi väl skylla oss själva.
För om alla vi andra som inte tillhör den gruppen bara är tillräckligt "snälla" så riskerar vi inte ju fler självmoirdsattentatet.
What a logic!
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2010-12-17, 17:51
@Ahmed Ahmed.
Jag är av en helt annan uppfattning. Man kan visst se ut som en muslim. Man kan även se ut som en buddist. Hur tror du fördomar föds? När du ser en skäggig man med vit mössa och en lång skjorta, vad tänker du då om den personen?
@Carolin Andersson.
Vem är det du riktar dina kommentarer till? Vilka är de "ni" du syftar till? Frågar du mig? Har jag blivit en talesperson för alla muslimer i landet? Nej, du hade en del som du ville få ut, och valde nog fel artikel men framförallt FEL författare att ställa mot väggen. Jag tänker inte sitta och försvara idioti, likväl legitimera din kommentar genom att ställa mig i försvarsposition. För det behöver jag inte göra.
Och att peka ut alla muslimer som potentiella terrorister säger nog en del om dig.
@Erika Svensson.
Det är faktiskt möjligt att vara flera saker samtidigt. Jag KAN faktiskt vara muslim, svensk och pakistanier. Det går.
Och ”vi” går inte ut och presenterar oss som muslimer. Jag går inte fram och säger ”Hej, Saud heter jag och jag är muslim.” Inte AA precis, det här. Jag proklamerar inte för att jag är muslim när tillfälle ges. Förstår inte heller hur du kan dra tro att jag gör det utifrån artikeln. Men antar att du vill väl, så tack!
@Pasha.
Låt mig förklara. Varje gång IRA går ut och bombar någonstans i Irland, hör du då irländare gå ut och fördöma dådet? Kräver någon att de ska göra det? Nej, och rätteligen.
Men så fort en ”islamist” gör något ska världens alla muslimer be om ursäkt. Som att vi är ansvariga för en persons agerande. Så ska det inte vara. Även om alla verkar kräva det. Visst är det bra att man går ut och fördömer ett agerande, men en skyldighet att göra det anser jag ej bör föreligga.
Permalänk | Anmäl
Saud H. Rana, 2010-12-17, 18:16
m.h: Håller med Sverige har blivit ett främlingsfientligt och ett land fullt med intolerans mot "de svarta, muslimer eller homosexuella". Högervindarna slutar aldrig.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-12-17, 21:02
Hej Saud H. Rana
Jag tycker tvärtom att det du gjort är mycket bra.
Min kommentar var ämnad som en provkation.
Eller egentligen både och.
På en känslomässig basal nivå så skulle jag säga att det är vad jag
upplever. Framförallt är det så här tongångarna har gått bland vänner.
Jag ser att rätt många har gått in och millat. Jag kommenterar ditt inlägg. Se och förstå den skillnaden.
.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2010-12-17, 22:03
@m.h., #18
"Jag trodde att Sverige och svenska folket var ett av dem mest toleranta och öppen sinnade människorna i världen."
Och det är vi. Vilka menar du är tolerantare än vi?
"Kommentarerna här visar på att detta inte är hela sanningen!"
Det finns gränser, även för toleransen. Jag har varit väldigt tolerant, inkl. mot muslimer, men min tolerans mot islam och muslimer har snabbt urholkats från och med ca 2005 och framåt. Detta sedan jag blivit mer och mer medveten om etableringen av radikal islam i Sverige och övriga västvärlden. Och radikal islam är ungefär så långt från mig som man kan komma.
Och inte nog med det, de etablerade politikerna och journalisterna står och klappar händerna inför detta faktum, och driver en medveten kampanj som förlöjligar och förminskar allt som är svenskt medan vi uppmanas att respektera medeltidskulturer som kommer hit. Allt skall anpassas till dem, och allt svenskt kallas "rasistiskt", när man ens erkänner att det finns något svenskt. Vi uppmanas att bejaka "mångkulturen" och alla invandrare erkänns rätten (och uppmanas) att bevara sin kultur samtidigt som man förnekar oss rätten att bevara vår egen kultur.
Jag kommer aldrig att acceptera denna utveckling.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-12-17, 22:19
Saud, du skrev
"...Varje gång IRA går ut och bombar någonstans i Irland, hör du då irländare gå ut och fördöma dådet? Kräver någon att de ska göra det? Nej, och rätteligen.
Men så fort en ”islamist” gör något ska världens alla muslimer be om ursäkt. Som att vi är ansvariga för en persons agerande. Så ska det inte vara. Även om alla verkar kräva det. Visst är det bra att man går ut och fördömer ett agerande, men en skyldighet att göra det anser jag ej bör föreligga..."
1) Jomenvisst ser du både Katoliker på Irland som går ut och fördömer IRA-angrepp likväl som du ser Basker som går ut och fördömer ETA-angrepp, LIKVÄL SOM DU SER JUDAR både i och utanför Israel som fördömde Baruch Goldsteins terrorangrepp i Hebron 1994.
2) SKULD och ANSVAR
a) Muslimer har som grupp ingen som helst skuld för bombattacken
b) Muslimer i Sverige har ett ansvar att stävja framtida attacker. Det måste finnas ett utvecklat samarbete med myndigheter och SÄPO för att långsiktigt stävja extremistiska tendenser samt att kortsiktigt och fortlöpande identifiera riskbeteenden och riskpersoner i den egna gruppen
Så här enkelt är det: Jag, och många med mig, VILL INTE UPPLEVA ATT OSKYLDIGA MÄNNISKOR SLITS I STYCKEN AV TERRORBOMBER I SVERIGE.
Tackvare Allahs nåd och Kafar Taymours egna klantighet, så blev han det enda offret i bombattacken. Därmed renderade han sig en expressbiljett raka vägen till Jehenam. Så kan det gå när man AKTIVT arbetar för organisationer som är direktkopplade till Al-Dajjal i dessa yttersta tider.
Du kan tänka dig om 100-200 människor hade dött och kanske 500-600 hade blivit skadade. HUR MÅNGA MÄNNISKOR HADE INTE DÅ BLIVIT LIDANDE ??
INGA FLER BOMBER I SVERIGE !
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-12-17, 22:48
# 31 Init
Du får gärna vara Svensk. Inga problem.
Jag väntar fortfarande på svar (sen 10-12 månader tillbaks ?) vad du vill göra med alla Mischlingar i landet. Du hade ju en idé tidigare om att invandrare skulle uppmuntras lämna Sverige. Återigen - hur vill du göra med Mischlingarna ??
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-12-17, 22:58
För att tydliggöra lite mer...
Jag är en andra generationens invandrare...D.v.s. född och uppvuxen i Sverige av föräldrar med utländsk påbrå...Det Sverige som jag är så stolt över är det Sverige där alla lever sida vid sida och i harmoni med varandra...De möjligheter jag fått, och de fina chanser till utbildning, jobb, karriär etc. jag fått (och tagit tillvara på) från Sverige, den stoltheten jag känner kan INGEN ta ifrån mig...
Nu till den bistra sanningen att jag ovanpå detta är muslim...Hur tacklar folk det?! Vad får er att tro att mina föräldrar flydde deras hemland för att färdas flera hundra mil och komma till ett demokratiskt och öppet samhälle som Sverige..
Jo om inte Krig och terror, elände och misär...
Det farliga med hela diskussionen/situationen, det är om det blir en "vi mot de situation" och att man ser hotet på gruppnivå och inte på individnivå...Det är då det blir farligt... (för hot är det ju, även för shoppande muslimer på drottninggatan, hur kan jag (som muslim) skönja att han/hon kommer spränga sig när jag e på väg hem från jobbet och sitter på tunnelbanan...Jag är m.a.o. lika utsatt/naken och hotad som den "etniska" Svensken)
Att förneka att islamistisk fundamentalism/extremism finns är att ljuga...Det existerar tyvärr i den globaliserade värld vi lever i...MEN, det är (precis som saud H. rana säger) en ytters liten, vilsen och idiotisk falang som ägnar sig åt sådant barbari.
Säpo uppskattar att ca 200 (vilsna, tokiga, psykopatiska, galna, sjuka idioter, kalla det vad ni vill) av Sveriges 250.000 muslimer är Extremister...Den gemene människan kan genom enkel matematik få fram att detta motsvarar ca 0,08 % av muslimerna... 0,08 %!
För att tydliggöra det hela ytterligare:
Europols statistics on terrorist attacks in Europe 2006-2009:
Total number: 1770
Islamic: 6 (0.34%)
Right Wing Ethno-Nationalist and Separatist: 1596 (90.17%)
Left Wing: 106 (5.99%)
Jag är inte på något sett partisk utan presenterar bara forskning och fakta...
Det handlar inte om att påstå att många av ovanstående kommentarer är rasistiska...Utan det jag vill komma fram till är att man måste vidga sina vyer och periferiseende lite grann...
För inte fan kräver jag att byborna i Kauhajoki fördömer och tar avstånd från Skolmassakern i Kauhajoki 2008, utförd av Matti Saari (som precis som Taimour Abdulwahab var förbannad på samhället och att det var dags att resa sig) Vad rättfärdigar honom att ta livet av framtidsfyllda oskyldiga ungdomar med framtiden i deras händer...Eller kräver att alla lastbilschaufförer fördömer/tar avstånd från Anders Eklunds handlingar, (eller att alla är tjocka äckelpäckels med små snoppar och som jämt tittar på barnporr)...
Eller att alla manliga medelsvenssons för den delen (d.v.s. familj, barn, villa, volvo V70 och helst en jycke) fördömmer och tar avstånd från det hagamannen hade för sig efter mörkrets intrång...
Kruxet är att kontrasten blir så tydlig när en, som individ, tokig, galen, psykotisk människa kidnappar och gömmer sig bakom en hel grupp... Det är då det blir ett "grupphot", ett "vi mot de"...
Att det dessutom, ur gärningsmannens syn, är ett politiskt/religiöst motiv bidrar än mer till att man kan använda sig av en lite tjockare/bredare pensel och med mörkare kontrast måla den bild man så länge fruktat...
Kort och gott sammanfattat gott folk
/.../vi som inte tror på en kamp mellan civilisationer, utan en mellan galenskap och förnuft/ Mustafa Can
Permalänk | Anmäl
Anonym85, 2010-12-17, 23:20
#28 Saud H. Rana,
Jag tänker be att få kommentera några repliker trots att jag inte kommer in i debatten förrän nu:
"Låt mig förklara. Varje gång IRA går ut och bombar någonstans i Irland, hör du då irländare gå ut och fördöma dådet? Kräver någon att de ska göra det? Nej, och rätteligen.Men så fort en ”islamist” gör något ska världens alla muslimer be om ursäkt."
Detta får mig att tänka på Tännsjös artikel här på NM. Irländare (precis som Tännsjös judar) har inte valt att vara irländare. Men man väljer sin religion och politiska åsikt. Det är skillnaden. Muslimer är ingen etnisk folkgrupp. Jag anser dock inte att någon muslim behöver ta avstånd eller be om ursäkt för självmordsbombningen i lördags, men jag är ändå glad över att så många företrädare för religionen tagit avstånd.
"Jag KAN faktiskt vara muslim, svensk och pakistanier. Det går."
Instämmer. Själv är jag spanjor, svensk, nietzschean och existentialist. Men absolut inte katolik, trots att det påstås att en katolsk präst stänkte vatten över mitt huvud när jag var bebis.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-12-17, 23:21
Du säger att läget i landet förändrats.
Jag säger; Jag känner inte längre igen mitt land.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2010-12-18, 00:38
En bra artikel. Men jag tror att du har fel. Så mycket har inte förändrats. Många svenskar är sen länge betänksamma inför den mycket stora invandringen. Men det säger de inte till dig som är invandrare.
Permalänk | Anmäl
Kent Tore Olofsson, 2010-12-18, 12:22
Saud H. Rana
Nu har jag harvat mig igenom alla texter om Koranen här på Newsmill och jag finner det ytterst deprimerande. Men jag har betämt mig för att göra min egen tolkning.av Koranen.
För om den här mannen ansåg sig styrd av sin gud så har Allah tydligt sagt ett bestämt NEJ till att förstöra det här landet.
För mig känns det som en mycket bra tolkning.
Kanske gillar Allah det här klantiga, käbblande och världsfrånvända
folket. Där folk springer fram och försöker rädda en självmords bombare där min gamla pappa ringer och oroar sig mer för bomb mannens familj än för min. Ja upplever man ett terrordåd i Sverige så ska väl självklart allt vara just så här typiskt svenskt. Hur som helst det ger mig någon sorts hopp i alla fall.
För vi hade alla en osannolik tur 12/11
Vad det än var som hände på Bryggargatan sista minuten så har vi ju faktiskt ju fått en andra chans På nått sätt har vi ändå det.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2010-12-18, 15:40
Annorlunda.
Mitt namn är numera säreget i mitt bostadsområde. Jag är ursprungligen från Småland och mitt namn härstammar från ett gammalt gårds-namn. Jag har nästan alltid en lätt överdriven makeup och en sexig klädsel. Med andra ord; Det skriker blond sex-bomb om mig. Inte Hora eller Bimbo (hoppas jag). Rätt, för jag är en blond, snygg sexig, självständig tjej.
Inga problem. Jag är väl medveten om att jag ser ut som en "sex-bomb", till den gräns att mina släktingar och vänner skämtar med mig (!) om att jag ser ut som en porr-aktris. Roligt värre.
Jag har alltid varit medveten om att jag ser ut som en livsglad tjej och alltid kommer att göra det. Det är inget problem och jag har vid fler än ett tillfälle behövt diskutera minst sagt konstiga ämnen under mitt liv pga. mitt yttre utseende. Fortfarande inga problem, folk är nyfikna.
Tills för några år sedan när mitt bostadsområde blev befolkat av, i huvudsak, muslimska invandrare.
Nu kan jag ej bokvar här längre, på grund av alla onda blickar och rena trakasserier, glåpord etc.. Jag känner mig som en flykting i mitt eget land.
Är det rätt? Nej. Men så är det. Tough luck.
Tråkigt, absolut. Men precis som många av världens andra självständiga och levnadsglada kvinnor har jag vant mig vid det för att vi vill, precis som alla andra att vi ska kunna leva i en trygg värld. Faktiskt.
Så nu kan ni censurera friskt. Heja Sverige! Tappa inte sugen...
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2010-12-18, 16:34
Oj vilka fina kommentarer. Men Är det ingen som undrar vad terrorism beror på?
Låt mig klargöra ett par saker innan jag börjar med att säga min åsikt om ” det så kallade terrordådet”. Jag är varken muslim, arab eller fundamentalist. Så alla ni som ser Islam som grund för mina åsikter kan behålla era. Jag är Ateist och tror inte på livet efter döden.
Jag tycker att det är så sjukt tragiskt att så många människor i dagens Sverige är så okunniga och blinda. Den senaste tiden har det debatterats enormt mycket om självmordbombaren som sprängde ENDAST sig själv i luften. Och ingen verkar förstå VARFÖR. Så här ligger det till. Sverige är inte så oskyldig som alla tror. Sverige är inte ett neutralt Land. Sverige är ett land i Krig. Måste kanske upprepas för att folk ska förstå. SVERIGE ÄR ETT LAND I KRIG. I olagliga krig där människor dör dagligen. Ja DAGLIGEN. Jag upprepar: DAGLIGEEEEEEEN. Ja, i både Irak och Afghanistan. En del kanske opponerar sig och menar att vi är där för att hjälpa. FEL. Vi är där för att städa undan efter det kaos som USA efterlämnat i följd deras smutsiga jakt på OLJA. Detta vet de flesta våra kära ledare. Men Ingen vågar säga det rakt ut.
Som ni kanske har sett, så har Wikileaks den senaste tiden publicerat till och bilder där man klart och tydlig kan bevittna hu amerikanska soldater skjuter civila ( i Irak där bombmannen kommer ifrån) och man kan ju knappast undgå lägga märke till att de njuter av detta omänskliga dödandet. Inte för att prata om hur de torterat fångar eller förhållandena i Guantanamo ( ännu en olaglig institution). Att Göran Persson skakade hand med Bush under den tiden han var statsminister( fast att han tyckte kriget bröt mot folkrätten) och att våra politiker än idag aldrig vågar sätta sig emot dessa brott ( För det är brott i alla högsta grad) ger en typ av psykologiskt stöd och legitimering som gör det möjligt att dessa orättvisor och dödande fortskrider DAG EFTER DAG EFTER DAG. Till den grad att det för oss har blivit totalt accepterat och normaliserad. Varje dag kan man läsa på text-tv att någon har sprängt sig långt borta i fjärran och tagit med sig ett par hundra oskyldiga. För oss innebär det ofta att bara trycka på en knapp så blir vi kvitt de obehagliga bilderna och kan titta på nåt trevligare. Tills nu när det har drabbat oss själva och då hoppar vi upp i taket. Men sanningen ( i alla fall en av sanningarna) är att VI är delvis skyldiga i det som händer i andra sidan klotet. Detta säger jag trots att jag kunde lika gärna befunnit mig i T-centralen och blivit offer för händelsen. Det är inte precis så att jag tycker självmordattacker är rätt sätt att bemöta dessa problem. Men jag kan förstå att någon som har förlorat, låt oss säga hälften av sina nära och kära i orättfärdiga krig där våra folkvalda bär ett ansvar för just för att de aldrig protesterat, tar till desperata åtgärder som sådan. För hur skulle du göra om ditt land blev ockuperad, bestulen på sin olja och samtidigt låg i lågor??? Tänk bara hur denna attack (första i Sveriges moderna historia ) I Sverige som inte skördat några liv än själva gärningsmannens har resulterat i masshysteri. Tänk om detta händer och berör dig personligen varje dag. Skulle det inte rubba din tillvaro? Skulle du aldrig förlora förståndet och ta till vapen? Det är kanske Dags att vakna och inse verkligheten och FÖREBYGGA terrorism genom att analysera dess orsaker. Vi måste klart och tydlig markera för våra ledare att vi inte tolererar tystnad och indirekt stöd till orättfärdiga krig. För annars det vi dvs FOLKET som KOMMER att drabbas av det i slutändan medans de skyldiga ( eliten som tjänar på vapenindustrin och oljeindustrin) går fria.
"Det farliga är inte de onda människornas ondska, utan de goda människornas tystnad"
/Martin Luther King
Permalänk | Anmäl
Jonny Tony, 2010-12-18, 20:52
@Anonym85, #34
"För att tydliggöra det hela ytterligare:
Europols statistics on terrorist attacks in Europe 2006-2009:
Total number: 1770
Islamic: 6 (0.34%)
Right Wing Ethno-Nationalist and Separatist: 1596 (90.17%)
Left Wing: 106 (5.99%)"
Det är ingen bra idé att bara kopiera statistik från någon blogg, då den mycket väl kan vara manipulerad, som exemplet ovan är. Källan som statistiken kommer ifrån har inte slagit ihop högerextremister och separatister, och delar man upp dem så ser det ut så här:
Right Wing Ethno-Nationalist: 6 (0.34%)
Separatist: 1590 (89.83%)
Eftersom jag främst har sett den manipulerade statistiken på vänsterbloggar så har jag dragit slutsatsen att dessa poster har slagits ihop för att ge sken av att högerextremister begår många fler dåd än vänsterextremister, trots att det i själva verket är tvärtom.
Vänsterfolk är uppenbarligen mycket måna om att försöka förminska sina egna terroristers handlingar, så att de sedan kan påstå att de inte är något problem jämfört med t.ex. högerextremister.
Ett annat problem är att man kan få uppfattningen att terrorhotet är uniformt, dvs likformigt, över hela Europa. Inget kunde vara mer fel. I Sverige finns t.ex. inga separatiströrelser, så hela den posten kan räknas bort om man vill ha en bild av terrorhotet mot Sverige. Och då ser siffrorna plötsligt ganska annorlunda ut.
Ännu ett problem är att vad som definieras som terrorism skiljer sig mellan länder. Något som räknas som terrorism i ett land kan räknas som ett vanligt våldsbrott i ett annat. Slutligen är Storbritannien inte med i undersökningen.
På grund av dessa brister blir statistiken ovan faktiskt ganska intetsägande. Däremot är statistiken som du inkluderade ett skolexempel på hur man kan manipulera statistik för att passa sina egna syften.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-12-18, 21:02
#42 Init
http://www.europol.europa.eu/publications/EU_Terrorism_Situation_and_Tre...
här är den officiella rapporten från Europol...
Fortfarande så är dåd utförda av islamister i det stora sammanhanget ganska litet (återigen att förneka att islamistisk terrorism förekommer är att ljuga hårt, och att de allra flesta (muslim eller inte) tycker det är oacceptabelt och sjukt att någon överhuvudtaget utför något sånt vare sig han är en jävla "islamistisk" terrorist, tillhör ETA, IRA osv. osv) återigen majoriteten är förnuftiga...
Men faktum kvarstår att det blir ett grupphot när en tokindivid kidnappar en hel grupp och gömmer sig bakom denna för att legetimera något så hemskt, barbariskt och sjukt som en självmordsattack...
Permalänk | Anmäl
Anonym85, 2010-12-19, 00:05
#42 Init
http://www.europol.europa.eu/publications/EU_Terrorism_Situation_and_Tre...
här är den officiella rapporten från Europol...
Fortfarande så är dåd utförda av islamister i det stora sammanhanget ganska litet (återigen att förneka att islamistisk terrorism förekommer är att ljuga hårt, och att de allra flesta (muslim eller inte) tycker det är oacceptabelt och sjukt att någon överhuvudtaget utför något sånt vare sig han är en jävla "islamistisk" terrorist, tillhör ETA, IRA osv. osv) återigen majoriteten är förnuftiga...
Men faktum kvarstår att det blir ett grupphot när en tokindivid kidnappar en hel grupp och gömmer sig bakom denna för att legetimera något så hemskt, barbariskt och sjukt som en självmordsattack...
Permalänk | Anmäl
Anonym85, 2010-12-19, 00:05
RE: #42 Init, 2010-12-18, 22:0
Bra jobbat! Låt dom inte komma undan med sina lögner, alltför få av oss bryr oss om att kolla upp statistik.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-12-19, 11:27
Init, du har rätt i Europolstatistiken...
Men frågan är: Är inte separatister nationalister, extrema (lokal)patrioter?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-12-19, 18:57
Att hävda är islamister dödar relativt få i väst är ju ett rent idotiskt argument (inte minst när man vet hur många de tar kål på där de har större operativa möjligheter), det är intressanta är många islamistiska dåd i väst som stoppats av polis och säkerhetstjänster . Och jag tycker nog att antalet döda och försök till att döda är tillräckligt redan nu. Man skulle aldrig få för sig att försvara tex en nazistisk organisation på samma sätt.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2010-12-23, 13:00
I kommentar 28 menar författaren att man visst kan se ut som en muslim (eller buddist). Han hänvisar till att man kan ha skägg och vit mössa. Intressant är dock att författaren pratade i artikeln om sig själv bland annat. Jag uppfattade inte att han hade skägg eller vit mössa.
Alltså de som har yttre attribut som tydligt visar deras religionstillhörighet (och många gånger vilken grad av religiositet de försöker hålla) kan råka illa ut om fördomar förstärks. Men på vilket sätt kan man se att författaren är muslim men inte hindu? En förklaring vore på sin plats.
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2010-12-28, 20:53
Tänk inte illa, Saud H. Rana, om det jag skrivit. Men tänk på det.
I detta land har jag allt som oftast inte känt mig hemma, ofta har jag känt mig iakttagen. Långt före den elfte september 2001 har det varit så, som det varit för många andra människor som lever i Sverige, med "svensk-klingande" namn eller utseende. Innan WTC-attackerna var det så och många som reagerade när man sa att, man var svensk. Just så, ingen blev positivt överraskad och kommentarer som "men är du rasist?" var frekvent förekommande. Outhärdligt var det då.
Idag? Än värre.
Mitt namn är vanligt. Jag är ursprungligen från Sverige och mitt namn allmänt skandinaviskt. Jag har nästan aldrig skäggstubb och en mycket blek hudfärg. Med andra ord; Det skriker svensk om mig. Inte främlingsfientlig eller rasist (hoppas jag). Rätt, för jag är svensk.
Många problem. Jag är väl medveten om att jag ser ut som en "svensk", till den gräns att mina släktingar i här i Sverige skämtar med mig (!) om att jag ser främlingsfientlig ut. Trist värre.
Jag har alltid varit medveten om att jag ser ut som en svensk och alltid kommer att göra det. Det är inget problem men jag har vid fler än ett tillfälle behövt diskutera minst sagt konstiga ämnen under mitt liv p.g.a. min etnicitet. Fortfarande inga problem, konformister och utlänningar är nyfikna.
Attackerna på WTC för nio år sedan har på något sätt alltid varit tämligen långt borta från mitt Sverige. Att terroristerna skulle få ut något av att operera i Sverige har aldrig varit särskilt troligt eller aktuellt, även om diverse terroristorganisationer med jämna mellanrum slänger ur sig att svenskar ska vara rädda. Okej, jag börjar blir rädd.
I takt med att hoten ökade, steg även terrorvarningarna från många länders regeringar. Dessa gjorde många mer vaksamma. Jag blev själv mer vaksam gentemot... utlänningar. Vad jag spanade efter visste jag inte riktigt själv, men visst käde jag avl äget.
Och en sak missade jag inte. Att jag blev mer uppmärksamma på utlänningar. Blickarna jag möttes med efter WTC var annorlunda. De var undfallande och av undvikande karaktär. Ungefär som "Kan han tänka så? Jo ... kanske. Tror han att jag är sån?". Då menar jag inte flygplatser, utan mer på bussen eller på t-banan. Det var framförallt det första året efter 11/9 jag tänkte så. Efter det avtog min misstänksamhet, men när det small invid Drottninggatan i min hemstad så hade jag ändå vant mig vid det. Jag var medveten om att jag ser ut som en svensk (och är en) och att folk skulle koppla detta till islamofobi, rasism och främlingsfientlighet. Fine! Jag tar det, jag är en tolerant person.
Men där på Bryggargaten hände något. En förvirrad (troligen hjärntvättad) man bestämde sig för att ta saken i egna händer. Han störde sig på Sveriges närvaro i Irak och Afghanistan, samt på konstnären Lars Vikls som gör allt i yttrandefrihetens namn för att röra upp känslor. Självspillarens lösning på det hela? Det vet vi alla. Boooom ...!
Självmordsbombaren i Stockholm. Han som kom hit utan att jag bad honom att komma. Trodde han verkligen att den vanlige svensken skulle känna sig "kallad" att starta ett heligt krig här hemma i Sverige mot utlänningarna? Jag tror att han gjorde det. Trist för honom.
För den tolerante svensken i Sverige lever, andas, äter och jobbar, till skillnad från väldigt många andra som bor i Sverige som lever, andas och äter. Därför känns det väldigt tråkigt att diverse svenskar måste gå ut och urskulda en idiotisk och egoistisk handling varje gång det händer något. Även om jag förstår det, så är det ett tecken på att utlänningar verkligen tror att vi "vanliga" svenskar på något sätt stödjer rasister och främlingsfientlighet. För så är det inte. Verkligen inte. Det tror och hoppas jag nog att de allra flesta utlänningar ändå vet om. Men rädslan för att tvivlet kan slå tillbaka mot mig är stor. Bäst att vara på den säkra sidan, eller hur?
Situationen för oss svenskar i Sverige är förändrad. Blickarna blir alltmer vanliga. Tidigare kontrollerades våra preferenser och åsikter så där i förbigående. Nu kan jag bli korsförhörd om vad jag tycker Och jag kommer att få fortsätta att inte tala om vad jag tycker och tänker.
Är det rätt? Nej. Men så är det.
Tråkigt, absolut. Men precis som andra svenskar har jag vant mig vid det, precis som alla andra svenskar, för att jag ska kunna behålla och kanske även få ett nytt, jobb.. Faktiskt.
Permalänk | Anmäl
Caspar Hauser, 2011-02-07, 22:47
Med bakgrund av en del av det som skrivits längre upp så vill jag ta upp det här med att vi lever i ett annat Sverige idag, än det Sverige som till exempel mina föräldrar växte upp i på 60-70 talet.
Själv är jag född sent 80-tal och har helt andra erfarenheter av den enkla anledningen att jag och mina föräldrar tillhör olika generationer och växt upp i olika samhällsklimat.
Jag tycker att skillnaderna är större i vissa hänseenden än andra. En av de absolut största skillnaderna som jag upplever i samtal med mina föräldrar och med många andra i min omgivning kring samma ålder som dom är synen på dagens mångkulturella Sverige och diskussionen kring terrorism som florerar över hela världen.
Jag menar att för de allra flesta svenskar är den enda kontakten eller inblicken i mångkulturens Sverige genom nyhetssändningar och övrig media. Jag tycker det säger det mesta.
Jag tror det är svårt att inse hur stort inflytande media har över oss alla, i sitt sätt att förmedla nyheter.
Det är en skrämmande tanke hur många människor som förmodligen läser exakt samma nyhetskällor varje dag.
Jag tycker ett bra exempel på medias inflytande är fallet med svininfluensan förra året, som fick en mycket stor del av svenska befolkningen att vaccinera sig med ett vaccin som det ännu fanns en del oklarheter kring. Det gick från masshysteri i media till att idag och egentligen från flera månader tillbaka, inte höra ett pip om svininfluensan.
Vad jag försöker säga är inte att det inte finns ett problem med fundamentalistisk islamism, utan vad jag menar är att det finns en mängd problem i världen idag. EN MÄNGD olika problem men vi ges ständigt en entydig och mycket snäv bild av verkligheten.
Man väljer hur man vill framställa en nyhet dessutom är det lika mycket ett ställningstagande att välja att skriva om något som det är att låta bli. Att inte inse detta tycker jag är ett ytterligare mycket stort problem!
Hur som helst, om man har en bredare erfarenhet av människor med olika kulturell bakgrund och i detta fall även människor med muslimsk bakgrund faller sig mer naturligt att inte vända och vrida på sig inför mångkultur i allmänhet eller att känna sig rädd inför islam osv.
Eftersom man då har upptäckt att vanliga muslimer är desamma som vanliga kristna eller ateister - ingen skulle döda för sin tro skull eller pracka på sin tro på någon annan.
Då tror jag också att man skulle ha lättare att förstå att det blir absurt för många att gå ut och fördöma händelsen i Stockholm på det sättet att man försvarar den typ av islam man själv tror på osv. När man överhuvudtaget inte kan relatera till mannen som sprängde sig.
Med det sagt är integrationen i Sverige ett misslyckande då en misslyckad integration ytterligare späder på och gror både klyftor och fördomar mellan olika grupper.
Permalänk | Anmäl
Johanna Lindman, 2011-02-08, 00:35
Bäste Saud H. Rana,
Du är säkert en alldeles normal, vettig kille. Du är muslim, men troligen så pass sekulariserad och välintegrerad att du utan problem respekterar det svenska samhället och dess värderingar. Jättebra.
Men du kan inte blunda för det faktum att alla muslimer i Sverige inte är som du. Du lyfter fram självmordsbombaren i Stockholm som ett extremt exempel och säger att alla muslimer inte är som han. Ja, han måste förstås betecknas som extrem, eftersom det lyckligtvis bara funnits en av hans sort i Sverige hittills. Men även om vi tack och lov bara haft en islamistisk självmordsbombning här i landet betyder inte det att det inte finns avsevärda problem med muslimsk fanatism/fundamentalism. Därför vill jag ställa några frågor till dig:
Är det enligt din åsikt okej att TUFF och andra muslimska samfund till sina kongresser bjuder in talare som hetsar mot västvärlden, förespråkar dödsstraff för homosexuella och försvarar islamistiska terrordåd?
Är det enligt din åsikt okej att islamkritiska konstnärer och debattörer (t.ex. Lars Vilks) gång på gång utsätts för mordhot och angrepp av fanatiska muslimer som inte respekterar yttrandefriheten?
Tycker du det är okej när muslimska föräldrar förbjuder sina barn att delta i obligatoriska delar av den lagstadgade skolundervisningen (t.ex. sexualkunskap, gymnastik eller religion)?
Tycker du det är rimligt att man ska få bära synliga religiösa symboler (läs: slöja) i offentliga yrken där man i yrkesrollen bör sträva efter att vara religiöst och politiskt neutral?
Tycker du att vi i Sverige - ett land som i hög grad präglas av jämställdhet mellan könen och en modern, frigjord syn på kropp, nakenhet och sexualitet - ska ha separata badtider för kvinnor respektive män på offentliga badanläggningar?
Tycker du att vi i religionsfrihetens namn ska acceptera att människor får bära heltäckande maskering (läs: burka/niqab) på arbetsplatser och i andra offentliga miljöer?
Tycker du det är acceptabelt att det i vissa muslimdominerade miljöer (t.ex. en del invandrartäta förorter) finns kvinnor som undviker att klä sig "västerländskt" av rädsla för att bli trakasserade av självutnämnda muslimska "sedlighetspoliser"?
Om du verkligen är en sekulariserad, välintegrerad muslim som respekterar det svenska samhällets värdegrund förmodar jag att du svarar nej på ovanstående frågor. Men problemet är att det i Sverige finns en hel del muslimer som tveklöst skulle svara ja på mina frågor.
Om du och alla andra sekulariserade, välintegrerade muslimer vill bli respekterade och inte bemötas med fördomar och negativa attityder måste ni tydligt visa var ni står. Ni måste öppet och entydigt markera att ni tar avstånd från all form av extremism, fundamentalism och fanatism. Ni måste tydligt ta ställning i känsliga frågor och t.ex. deklarera att ni respekterar homosexuellas rättigheter, att ni respekterar yttrandefriheten, att ni inte tycker det är okej att kvinnor bär heltäckande maskering m.m.
Så länge ni inte tydligt tar avstånd från extremisterna och visar att ni respekterar den värdegrund moderna, sekulariserade, demokratiska samhällen bygger på kommer ni att bli betraktade med skepsis och ni kommer att bemötas med negativa attityder.
Bollen ligger hos er, Saud. Det är bara ni muslimer som själva kan bestämma vad er religion ska innefatta, och därmed - indirekt - hur vi icke-muslimer kommer att betrakta er.
Lycka till!
Permalänk | Anmäl
Rolf Hansson, 2011-04-21, 16:15
Det är flera kommentarer om huruvida en individs religion syns eller inte. Hos de flesta gör det det inte.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-04-21, 19:34
Det politiska och mediala Sverige måste våga ta i verkligheten och i de invandringsproblem som existerar på sin agenda, inte för att det bara är problem, tvärtom det finns mycket bra och många "nysvenskar" känner och visar tacksamhet och lust att lära kring sitt nya land som ger beskydd och försörjning från ett tålmodigt svenskt skattebetalande folk.
MEN...medialt och politiskt måste våga ta i det som inte är bekvämt och i det som "urfolket" har åsikter kring utan att för varje kritik kallas rasist.
Annars kommer det svenska folket att explodera av detta totalt ensidiga snömos av hänsynstagande och ansvar som BARA gäller oss infödda svenskar och svenska företag och svenska skolor och...
En svensk ska skämmas för att vara svensk, fira jul, midsommar, påsk, hoppa groda med kråkan som slank dit, med snaps i strupen och hatt på sned.
Vi ska skämmas om vi bor i röda stugor eller äger lägenhet och tjänar mer med bättre utbildning och felfritt svenskt språk och med det känner lite lycka.
För det finns de som har det sämre och aldrig kan få det som "vi" som kommer som flyktingar. Det räcker inte med all skatt som "vi" betalar så de kan få vårt beskydd, bostad, alla bidrag till en i alla gånger högre standard än från där de kom.
Det hjälper inte, så det är bara att skämmas, ta ner svenska flaggan som kan kränka någon och fira svenska traditioner så obemärkt som möjligt, helst tyst bakom stängda dörrar, stänga svensk kyrklig tradition av skolavslutningar av hänsyn till "icke svenska kulturer".
Skämmas och absolut inte kritisera andras religion, kultur och nåde om du kritiserar fel och brister inom densamma eller inte visar förståelse för hitflyttade som bränner, spränger, kastar sten på räddningstjänst eller kränker svenska kvinnor som horor.
I Sverige får vi svenskar inte längre kalla saker för dess rätta namn, det ska lindas och bindas och hyschas och tystas OM det handlar om hitflyttade "nysvenskar", dessa har aldrig några brister eller behöver rättas eller anpassas efter "svenskt".
I Sverige är det tvärtom.
Så det är bara att skämmas vidare tills vi lärt oss alla andra kulturers traditioner och religioner, språk och seder och anammar dom.
Men vi har ju trots allt bara egna små bleka gamla snälla och banala traditioner som vi gärna förtränger och glömmer av hänsyn.
För vi är inga rasister, nazister eller fobiker.
Hur länge kommer detta mediala och politiska skådespel påtvingad varje svensk att hålla, en påtvingad skam över all världens elände på våra axlar?!
Så sjävutplånas vi inte då exploderar massan till slut.
Alla skådespel har en "The End" och då går publiken ut till verkligheten igen, det kommer att hända i Sverige med.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2011-04-21, 21:35
#2 Ahmed Ahmed: när jag gjorde ett arbete i skolan och skrev om budism klistrade jag in en bild på en budist och skrev budist under den :D
Permalänk | Anmäl
celine hyl, 2011-05-21, 13:03
#4 Janne Berggren! Du skriver
"hur muslimernas upplevda förändring skulle ens komma i närheten av den förändring "de gamla" svenskarna tvingats genomgå de senaste fyrtio åren, verkar inte artikelförfattaren ens begrunda"
och där slår du huvudet på spiken. Forskaren Svante Nordin redogör på Engelsbergsseminariet om den omvälvande stora invandringen (ja, det är fråga om en massinvandring av bibliska mått) som Sverige varit föremål för under de senaste decennierna.
Nordin dristar sig t o m till att kalla den för en regelrätt revolution för Sverige, även om den införts smygande och i det tysta, eftersom medborgarna inte fått information om den och inte får debattera den annat än i positiva ordalag. Som svensk känner jag inte igen mig längre i mitt land. Denna förändring sker i lönndom och man ställs inför fullbordat faktum. När blev vi tillfrågade om denna omvälvning? När gav folket sitt tillstånd till detta?
Just denna aspekt är något som ALDRIG tas upp i debatten. Svenskarna ska, kuschade och skattetyngda, bara svälja betet och ve den som har några åsikter om den galopperande kriminalitet som följer i dess fotspår som det svenska folket har tvingats möta. Detta samband framgår entydigt av kurvdiagram där immigration och kriminalitet sedan 1974 sammanställs (se bl a http://bit.ly/jL1Jfu).
Men detta samband är också tabu att ens nämna. Det FÅR INTE finnas något samband, enligt åsiktshegemonisterna och visionisterna, och den som dristar sig att se parallellen blir av dessa "diskrimister" (OBS! ny term, se http://goo.gl/qNy3W) smädad och nedgjord och direkt utesluten ur debatten. T o m i själva riksdagen viner invektiven kring dem som vill få till stånd en sakdebatt om hur Sverige påverkas av den migrationspolitik som förs idag.
Till artikelförfattaren! Hur viktig är din muslimska identitet för dig egentligen? Har du funderat på det? Om du nu inte vill bli betraktas som en muslim på gator och torg skulle du kunna konvertera till kristendomen och gå runt med ett stort kors om halsen. Då möts i alla fall de undrande blickarna av ett - möjligen lugnande - tecken. Jag vet att de flesta här inne skakar på huvudet åt ett sådant råd. Men faktum är att om man är sekulär muslim och religionen inte betyder något för en, så kan detta vara ett sätt att utåt markera att man verkligen tar avstånd från det militanta islam.
#24 Gunnel Gomér! Ditt svar tyder på en djupgående okunskap islams grundläggande dogmer. Läs på! Jag rekommenderar Islam under slöjan av Nils Dacke. Finns att beställa på nätet. Islam är en religion som går utöver landsgränser. Så frågan är berättigas. Enligt kalifattanken, finns det inga landsgränser för muslimer, de lever i sin ummah, utom när de är i icke-muslimska länder, som är al dharb, dvs krigets områden, där jihad ska bedrivas. Läs på bättre! Du har en typisk västerländsk tankemodell i ditt huvud, och den gäller inte i österlandet.
#34 Anonym85! Du har några felaktiga sifferuppgifter i ditt inlägg. Enligt samstämmiga rapporter finns det 500 000 muslimer i Sverige, inte 250 000 som du uppger. Rätt ska vara rätt (även om jag tror att det är betydligt fler, för siffran 500 000 har vi hört i 15 år vid det här laget).
Den rapport du hänvisar till om terrorism ger en helt annan bild om du läser den i sin helhet och inte bara tittar på siffror. Då framgår att islamistiska dåd inte alls är så få som du framställer. Vissa länder är inte inkluderade i de siffror du tar upp samt att alla avvärjda hot de facto varit muslimska dåd som vi sluppit.
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2011-06-17, 09:54
43 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vad ville författaren ha sagt? Dessutom kan man inte se ut som en muslim! Det är en tro inte en etnicitet. Lika dumt som att säga att ngn ser ut som en buddist.
Man kan antingen vara muslim eller så är man det inte. Artikelförfatteren skriver i rubriken "Sverige är under förändring, framförallt för muslimerna i landet.". Jag tror inte han vet vad han talar om. Jag minns exakt var och när jag för första gången i mitt liv såg en färgad människa i Sverige. Det var på Slussens t-banestation i slutet av 60-talet. Exakt hur Sverige förändras för muslimer kan jag ju av naturliga skäl inte uttala mig om, men hur muslimernas upplevda förändring skulle ens komma i närheten av den förändring "de gamla" svenskarna tvingats genomgå de senaste fyrtio åren, verkar inte artikelförfattaren ens begrunda.
Men hur ser du på dig själv? Är du primärt svensk eller primärt muslim? Var har du din identitet och lojalitet? I ett krig med Pakistan - vilken sida kommer du att välja?
Problemet är att många av er "går ut som muslimer" vilket gör att ni distanserar er från Sverige. Gör ingen "big issue" av att ni är muslimer istället så kommer ni att få ett helt annat bemötande. Jag själv är vegetarian och nykterist. Men det är ingenting jag absolut måste prata annat än i de sammanhang där det är nödvändigt. Det gör att jag bemöts som vem som helst - prova det du också; jag lovar att det fungerar!
Av de stora världsreligionerna är islam den mest intoleranta. Detta obestridliga faktum gör att många muslimer upplever en brant uppförsbacke när de försöker utöva tolerans. Men det ska nog vara möjligt, om de är villiga att i grunden stöpa om islam till något nytt.
Men vad är nyttan med detta? Alla religioner är villfarelser som förslavar människan.
Det finns bra manniskor som ar muslimer men den stora massan har for oss i vaest mycket extrema varderingar. De gar man ur huse for att skrika ut sitt hat mot en konstnar som har ritat en dalig teckning eller nar Israeliska idrottsmaen kommer till Sverige och likadant nar ett ett parti blir invalt i Riksdagen men nar Sverige har fatt sin forsta muslimska sjalvmordsbombare saa lyckades svenska reportrar endast samla ihop 30 muslimer som sade sig protestera mot dadet. Och nu tar de pa sig offer-rollen som vanligt. I mina ogon saa ar islam och dess efterfoljare inte kompatibla med civiliserade demokratier.
#3 Carolin Andersson, 2010-12-17, 02:03
Tyckte i och för sig att det var en av dom ärligare muslimska reaktionerna på terroristen. "Såhär känns det för mig" ungefär. Ös din galla över de politiska skribenterna istället kanske?
Artikelförfattaren skriver:
"Därför känns det väldigt tråkigt att att diverse muslimska ledare måste gå ut och fördöma en idiotisk och egoistisk handling varje gång det händer något."
Jag håller inte alls med om detta, utan tvärtom - det är absolut nödvändigt att samtliga Islamiska föreningar och sammanslutningar går till botten med detta.
Riskindivider och riskbeteenden måste identifieras tidigt och ett omfattande samarbete med Säpo måste påbörjas.
Vi utövar vår religion hemma och det är vår privata ensak, däremot finns det inget acceptabelt i att vi ska använda vår religion för att befrämja Jihadism eller springa ärenden åt det internationella Wahabitiska terror-nätverket.
Sverige är vårt att leva i, Sverige är värt att försvara och alla försök att bedriva internationell eller nationell Jihadism är att betrakta som landsförräderi.
Inga fler bomber ! Inga fler övergrepp riktade mot Sverige, vare sig det rör sig om icke-Muslimer eller Muslimer.
Saud, modigt och bra att kliva fram!
Du ser på nätet att många människor sprang fram och ville hjälpa Taimour på Bryggargatan i lördags eftermiddag? Du hör också att det var ett tvärsnitt av de människor som bor i Sverige år 2010? Hade Belisarios varit där hade han gjort samma sak, fast han hade snabbare förstått läget och snabbare hanterat det för vad det var. Man kan vara en god människa och street smart på en gång, eller hur?
Det finns i Sverige en mindre högljudd majoritet av människor som alltid har varit god och som kommer att vara god även efter 11 december 2010. Låt dig inte förblindas av de högljudda "do-gooders" med enkla svar på allt och rassarna med sina svar - vi andra finns också här. Det kommer att bli bra det här, det ryms många kulturer och religioner i vårt svenska hus!
Nu tycker jag inte att Saud Rana gör sig själv till offer, det han skriver verkar vettigt och balanserat. Det kanske många invandrare inte förstår är den enorma förändringen som Sverige har genomgått under de senaste decennierna (många positiva, många negativa). Bara som ett exempel: när vi på 80-talet läste om kravaller i Los Angeles, och att ambulanser inte vågade köra in i vissa områden för att de blev attackerade, blev vi chockade över hur det var i USA, men tryggt förvissade om att något sådant aldrig skulle kunna hända i Sverige. Nu ser vi det som något helt naturligt.
Helt otroligt att vissa människor inte kan förstå poängen med denna artikel...men o andra sidan det kommer alltid att finnas folk som inte vill förstå poängen utan enbart vill göra sig hörda.
#3 Carolin Andersson är ett typexempel på detta.
Muslimer ÄR inte en homogen grupp och man kan INTE kräva att alla muslimer i ett gemensamt tåg avgående från Sergels torg i riktning mot riksdagen ska gå ut och visa att just DEM inte är farliga, var är det för trams? !?!
Jag trodde att Sverige och svenska folket var ett av dem mest toleranta och öppen sinnade människorna i världen. Kommentarerna här visar på att detta inte är hela sanningen!
#15 "Det kanske många invandrare inte förstår är den enorma förändringen som Sverige har genomgått under de senaste decennierna (många positiva, många negativa)."
Väldigt sant, vår befolkningssammansättning har verkligen förändrats snabbt. Själv är jag född 79 i norra Sverige och innan jag gick vidare till universitetesstudier kunde antal utomeuropeiska invandrare jag haft som klasskamrater räknas på en hand.
Dagens ungdomar lever i en helt annan värld än vad jag själv gjorde och jag är ju som sagt inte direkt lastgammal ändå är skillnaden milsvidd. Unga idag kan inte relatera till hur pass homogent Sverige verkligen var och den "töntiga" trygghet vi hade. Det har idag i stor utsträckning blivit normaliserat med konflikter och bråk under skolgången.
Med detta sagt vill jag betona att jag inte menar att mångkultur nödvändigtvis måste vara något negativt dock har implementeringen av den i Sverige gått snett. Hade vi haft samma system som under mitten av åttiotalet tror jag situationen varit en annan. På den tiden skedde en assimilation som var helt naturlig tillskillnad från idag. Integrationen har försvårats avsevärt dels pga mängden immigranter men främst bristen på krav och förväntningar samt för stor visad hänsyn. Man kan vara för snäll helt enkelt lite underfundigt uttryckt. Istället för att låta människorna som kommer direkt kastas ut i samhällslivet skapar man ett utanförskap genom alla speciella åtgärder, kurser och särskilda hänsyn.
Behandla alla likadant kort sagt. Invandrare är inte mindre vetande och behöver inte någon dadda som ska vara där och hjälpa konstant. Ironiskt nog är det just alla "do gooders" som är de största rasisterna eftersom man inte ställer samma krav på invandrarna. Det visas överseende med beteenden som aldrig skulle accepteras annars. Samma inställning som en förälder visar ett barn "som inte vet bättre". Sluta klappa folk på huvudet.
Pasha!
Det där var väl en utmärkt sammanfattning.Bästa hitills.
Som alla borde kunna skriva under på.
Ja du 18 m.h,
Tolerans och öppenhet är alltid villkorad i ett samhälle.
Allttid. And it goes two ways.
Och vem vet kanske är jag en sådan där hemsk farlig PROVOKATÖR som sitter och målar jättefarliga voffsingar på fritiden. I sann kolonial anda.
För detta bör jag självklart stenas, mördas och hatas i evighets evighet.
Apropå tolerans.
Eller vad tycker du18 m.h.
Får jag måla mina voffsingar eller inte?
Jag tycker skribenten är mycket klarsynt och gör sig absolut inte till offer - "Rätt? Men så är det. Tough luck!"
Det framgår inte när han invandrade till Sverige, men han verkar vara fullständigt integrerad i det svenska samhället. Och enligt min mening är han trots allt ett offer - ett offer för vad radikala Islam företar sig i hela världen och ett offer för massinvandringen i Sverige.
Ett mer lagom antal invandrare hade kanske kunnat integreras i samhället lika väl som Saud H Rana? Jag , efter många år som utlandssvensk. har återvänt till ett helt annat Sverige än det jag lämnade. Även jag känner mig ibland som ett offer. Sverige har genomgått en oanad förvandling.
#5
Erika frågar:
"Men hur ser du på dig själv? Är du primärt svensk eller primärt muslim?"
Kan man ställa en fråga så? Jag skulle bli förvirrad om du frågade mig: "Är du primärt svensk eller primärt agnostiker?" och svara: Ingedera! Jag är primärt Gunnel, mor och vän till andra människor.
Erika...Är du primärt nationalist eller primärt Erika?
De som tycker att alla muslimer ska be om ursäkt för bombmannen tycker kanske också att alla som heter Niklas ska be om ursäkt för Hagamannen och 23-åringen från Örebro. Vi är individer först och främst!
Ja om Hagamannens våldtäkter utförs enligt en radikal falang inom en
religiös riktning. Då är det på sin plats att kraftfullt ta avständ om man tillhör den religionen.
Om brott begås i namn av en radikal tolkning av Islam så är det muslimers ansvar att ta avstånd från det.
Istället ska man matas med något mantra i flera dagar om att denna religösa grupp är det extra synd om.
Logiken blir faktiskt rätt obehaglig.
Om allt nu egentligen är vårt eget fel så får vi väl skylla oss själva.
För om alla vi andra som inte tillhör den gruppen bara är tillräckligt "snälla" så riskerar vi inte ju fler självmoirdsattentatet.
What a logic!
@Ahmed Ahmed.
Jag är av en helt annan uppfattning. Man kan visst se ut som en muslim. Man kan även se ut som en buddist. Hur tror du fördomar föds? När du ser en skäggig man med vit mössa och en lång skjorta, vad tänker du då om den personen?
@Carolin Andersson.
Vem är det du riktar dina kommentarer till? Vilka är de "ni" du syftar till? Frågar du mig? Har jag blivit en talesperson för alla muslimer i landet? Nej, du hade en del som du ville få ut, och valde nog fel artikel men framförallt FEL författare att ställa mot väggen. Jag tänker inte sitta och försvara idioti, likväl legitimera din kommentar genom att ställa mig i försvarsposition. För det behöver jag inte göra.
Och att peka ut alla muslimer som potentiella terrorister säger nog en del om dig.
@Erika Svensson.
Det är faktiskt möjligt att vara flera saker samtidigt. Jag KAN faktiskt vara muslim, svensk och pakistanier. Det går.
Och ”vi” går inte ut och presenterar oss som muslimer. Jag går inte fram och säger ”Hej, Saud heter jag och jag är muslim.” Inte AA precis, det här. Jag proklamerar inte för att jag är muslim när tillfälle ges. Förstår inte heller hur du kan dra tro att jag gör det utifrån artikeln. Men antar att du vill väl, så tack!
@Pasha.
Låt mig förklara. Varje gång IRA går ut och bombar någonstans i Irland, hör du då irländare gå ut och fördöma dådet? Kräver någon att de ska göra det? Nej, och rätteligen.
Men så fort en ”islamist” gör något ska världens alla muslimer be om ursäkt. Som att vi är ansvariga för en persons agerande. Så ska det inte vara. Även om alla verkar kräva det. Visst är det bra att man går ut och fördömer ett agerande, men en skyldighet att göra det anser jag ej bör föreligga.
m.h: Håller med Sverige har blivit ett främlingsfientligt och ett land fullt med intolerans mot "de svarta, muslimer eller homosexuella". Högervindarna slutar aldrig.
Hej Saud H. Rana
Jag tycker tvärtom att det du gjort är mycket bra.
Min kommentar var ämnad som en provkation.
Eller egentligen både och.
På en känslomässig basal nivå så skulle jag säga att det är vad jag
upplever. Framförallt är det så här tongångarna har gått bland vänner.
Jag ser att rätt många har gått in och millat. Jag kommenterar ditt inlägg. Se och förstå den skillnaden.
.
@m.h., #18
"Jag trodde att Sverige och svenska folket var ett av dem mest toleranta och öppen sinnade människorna i världen."
Och det är vi. Vilka menar du är tolerantare än vi?
"Kommentarerna här visar på att detta inte är hela sanningen!"
Det finns gränser, även för toleransen. Jag har varit väldigt tolerant, inkl. mot muslimer, men min tolerans mot islam och muslimer har snabbt urholkats från och med ca 2005 och framåt. Detta sedan jag blivit mer och mer medveten om etableringen av radikal islam i Sverige och övriga västvärlden. Och radikal islam är ungefär så långt från mig som man kan komma.
Och inte nog med det, de etablerade politikerna och journalisterna står och klappar händerna inför detta faktum, och driver en medveten kampanj som förlöjligar och förminskar allt som är svenskt medan vi uppmanas att respektera medeltidskulturer som kommer hit. Allt skall anpassas till dem, och allt svenskt kallas "rasistiskt", när man ens erkänner att det finns något svenskt. Vi uppmanas att bejaka "mångkulturen" och alla invandrare erkänns rätten (och uppmanas) att bevara sin kultur samtidigt som man förnekar oss rätten att bevara vår egen kultur.
Jag kommer aldrig att acceptera denna utveckling.
Saud, du skrev
"...Varje gång IRA går ut och bombar någonstans i Irland, hör du då irländare gå ut och fördöma dådet? Kräver någon att de ska göra det? Nej, och rätteligen.
Men så fort en ”islamist” gör något ska världens alla muslimer be om ursäkt. Som att vi är ansvariga för en persons agerande. Så ska det inte vara. Även om alla verkar kräva det. Visst är det bra att man går ut och fördömer ett agerande, men en skyldighet att göra det anser jag ej bör föreligga..."
1) Jomenvisst ser du både Katoliker på Irland som går ut och fördömer IRA-angrepp likväl som du ser Basker som går ut och fördömer ETA-angrepp, LIKVÄL SOM DU SER JUDAR både i och utanför Israel som fördömde Baruch Goldsteins terrorangrepp i Hebron 1994.
2) SKULD och ANSVAR
a) Muslimer har som grupp ingen som helst skuld för bombattacken
b) Muslimer i Sverige har ett ansvar att stävja framtida attacker. Det måste finnas ett utvecklat samarbete med myndigheter och SÄPO för att långsiktigt stävja extremistiska tendenser samt att kortsiktigt och fortlöpande identifiera riskbeteenden och riskpersoner i den egna gruppen
Så här enkelt är det: Jag, och många med mig, VILL INTE UPPLEVA ATT OSKYLDIGA MÄNNISKOR SLITS I STYCKEN AV TERRORBOMBER I SVERIGE.
Tackvare Allahs nåd och Kafar Taymours egna klantighet, så blev han det enda offret i bombattacken. Därmed renderade han sig en expressbiljett raka vägen till Jehenam. Så kan det gå när man AKTIVT arbetar för organisationer som är direktkopplade till Al-Dajjal i dessa yttersta tider.
Du kan tänka dig om 100-200 människor hade dött och kanske 500-600 hade blivit skadade. HUR MÅNGA MÄNNISKOR HADE INTE DÅ BLIVIT LIDANDE ??
INGA FLER BOMBER I SVERIGE !
# 31 Init
Du får gärna vara Svensk. Inga problem.
Jag väntar fortfarande på svar (sen 10-12 månader tillbaks ?) vad du vill göra med alla Mischlingar i landet. Du hade ju en idé tidigare om att invandrare skulle uppmuntras lämna Sverige. Återigen - hur vill du göra med Mischlingarna ??
För att tydliggöra lite mer...
Jag är en andra generationens invandrare...D.v.s. född och uppvuxen i Sverige av föräldrar med utländsk påbrå...Det Sverige som jag är så stolt över är det Sverige där alla lever sida vid sida och i harmoni med varandra...De möjligheter jag fått, och de fina chanser till utbildning, jobb, karriär etc. jag fått (och tagit tillvara på) från Sverige, den stoltheten jag känner kan INGEN ta ifrån mig...
Nu till den bistra sanningen att jag ovanpå detta är muslim...Hur tacklar folk det?! Vad får er att tro att mina föräldrar flydde deras hemland för att färdas flera hundra mil och komma till ett demokratiskt och öppet samhälle som Sverige..
Jo om inte Krig och terror, elände och misär...
Det farliga med hela diskussionen/situationen, det är om det blir en "vi mot de situation" och att man ser hotet på gruppnivå och inte på individnivå...Det är då det blir farligt... (för hot är det ju, även för shoppande muslimer på drottninggatan, hur kan jag (som muslim) skönja att han/hon kommer spränga sig när jag e på väg hem från jobbet och sitter på tunnelbanan...Jag är m.a.o. lika utsatt/naken och hotad som den "etniska" Svensken)
Att förneka att islamistisk fundamentalism/extremism finns är att ljuga...Det existerar tyvärr i den globaliserade värld vi lever i...MEN, det är (precis som saud H. rana säger) en ytters liten, vilsen och idiotisk falang som ägnar sig åt sådant barbari.
Säpo uppskattar att ca 200 (vilsna, tokiga, psykopatiska, galna, sjuka idioter, kalla det vad ni vill) av Sveriges 250.000 muslimer är Extremister...Den gemene människan kan genom enkel matematik få fram att detta motsvarar ca 0,08 % av muslimerna... 0,08 %!
För att tydliggöra det hela ytterligare:
Europols statistics on terrorist attacks in Europe 2006-2009:
Total number: 1770
Islamic: 6 (0.34%)
Right Wing Ethno-Nationalist and Separatist: 1596 (90.17%)
Left Wing: 106 (5.99%)
Jag är inte på något sett partisk utan presenterar bara forskning och fakta...
Det handlar inte om att påstå att många av ovanstående kommentarer är rasistiska...Utan det jag vill komma fram till är att man måste vidga sina vyer och periferiseende lite grann...
För inte fan kräver jag att byborna i Kauhajoki fördömer och tar avstånd från Skolmassakern i Kauhajoki 2008, utförd av Matti Saari (som precis som Taimour Abdulwahab var förbannad på samhället och att det var dags att resa sig) Vad rättfärdigar honom att ta livet av framtidsfyllda oskyldiga ungdomar med framtiden i deras händer...Eller kräver att alla lastbilschaufförer fördömer/tar avstånd från Anders Eklunds handlingar, (eller att alla är tjocka äckelpäckels med små snoppar och som jämt tittar på barnporr)...
Eller att alla manliga medelsvenssons för den delen (d.v.s. familj, barn, villa, volvo V70 och helst en jycke) fördömmer och tar avstånd från det hagamannen hade för sig efter mörkrets intrång...
Kruxet är att kontrasten blir så tydlig när en, som individ, tokig, galen, psykotisk människa kidnappar och gömmer sig bakom en hel grupp... Det är då det blir ett "grupphot", ett "vi mot de"...
Att det dessutom, ur gärningsmannens syn, är ett politiskt/religiöst motiv bidrar än mer till att man kan använda sig av en lite tjockare/bredare pensel och med mörkare kontrast måla den bild man så länge fruktat...
Kort och gott sammanfattat gott folk
/.../vi som inte tror på en kamp mellan civilisationer, utan en mellan galenskap och förnuft/ Mustafa Can
#28 Saud H. Rana,
Jag tänker be att få kommentera några repliker trots att jag inte kommer in i debatten förrän nu:
"Låt mig förklara. Varje gång IRA går ut och bombar någonstans i Irland, hör du då irländare gå ut och fördöma dådet? Kräver någon att de ska göra det? Nej, och rätteligen.Men så fort en ”islamist” gör något ska världens alla muslimer be om ursäkt."
Detta får mig att tänka på Tännsjös artikel här på NM. Irländare (precis som Tännsjös judar) har inte valt att vara irländare. Men man väljer sin religion och politiska åsikt. Det är skillnaden. Muslimer är ingen etnisk folkgrupp. Jag anser dock inte att någon muslim behöver ta avstånd eller be om ursäkt för självmordsbombningen i lördags, men jag är ändå glad över att så många företrädare för religionen tagit avstånd.
"Jag KAN faktiskt vara muslim, svensk och pakistanier. Det går."
Instämmer. Själv är jag spanjor, svensk, nietzschean och existentialist. Men absolut inte katolik, trots att det påstås att en katolsk präst stänkte vatten över mitt huvud när jag var bebis.
Du säger att läget i landet förändrats.
Jag säger; Jag känner inte längre igen mitt land.
En bra artikel. Men jag tror att du har fel. Så mycket har inte förändrats. Många svenskar är sen länge betänksamma inför den mycket stora invandringen. Men det säger de inte till dig som är invandrare.
Saud H. Rana
Nu har jag harvat mig igenom alla texter om Koranen här på Newsmill och jag finner det ytterst deprimerande. Men jag har betämt mig för att göra min egen tolkning.av Koranen.
För om den här mannen ansåg sig styrd av sin gud så har Allah tydligt sagt ett bestämt NEJ till att förstöra det här landet.
För mig känns det som en mycket bra tolkning.
Kanske gillar Allah det här klantiga, käbblande och världsfrånvända
folket. Där folk springer fram och försöker rädda en självmords bombare där min gamla pappa ringer och oroar sig mer för bomb mannens familj än för min. Ja upplever man ett terrordåd i Sverige så ska väl självklart allt vara just så här typiskt svenskt. Hur som helst det ger mig någon sorts hopp i alla fall.
För vi hade alla en osannolik tur 12/11
Vad det än var som hände på Bryggargatan sista minuten så har vi ju faktiskt ju fått en andra chans På nått sätt har vi ändå det.
Annorlunda.
Mitt namn är numera säreget i mitt bostadsområde. Jag är ursprungligen från Småland och mitt namn härstammar från ett gammalt gårds-namn. Jag har nästan alltid en lätt överdriven makeup och en sexig klädsel. Med andra ord; Det skriker blond sex-bomb om mig. Inte Hora eller Bimbo (hoppas jag). Rätt, för jag är en blond, snygg sexig, självständig tjej.
Inga problem. Jag är väl medveten om att jag ser ut som en "sex-bomb", till den gräns att mina släktingar och vänner skämtar med mig (!) om att jag ser ut som en porr-aktris. Roligt värre.
Jag har alltid varit medveten om att jag ser ut som en livsglad tjej och alltid kommer att göra det. Det är inget problem och jag har vid fler än ett tillfälle behövt diskutera minst sagt konstiga ämnen under mitt liv pga. mitt yttre utseende. Fortfarande inga problem, folk är nyfikna.
Tills för några år sedan när mitt bostadsområde blev befolkat av, i huvudsak, muslimska invandrare.
Nu kan jag ej bokvar här längre, på grund av alla onda blickar och rena trakasserier, glåpord etc.. Jag känner mig som en flykting i mitt eget land.
Är det rätt? Nej. Men så är det. Tough luck.
Tråkigt, absolut. Men precis som många av världens andra självständiga och levnadsglada kvinnor har jag vant mig vid det för att vi vill, precis som alla andra att vi ska kunna leva i en trygg värld. Faktiskt.
Så nu kan ni censurera friskt. Heja Sverige! Tappa inte sugen...
Oj vilka fina kommentarer. Men Är det ingen som undrar vad terrorism beror på?
Låt mig klargöra ett par saker innan jag börjar med att säga min åsikt om ” det så kallade terrordådet”. Jag är varken muslim, arab eller fundamentalist. Så alla ni som ser Islam som grund för mina åsikter kan behålla era. Jag är Ateist och tror inte på livet efter döden.
Jag tycker att det är så sjukt tragiskt att så många människor i dagens Sverige är så okunniga och blinda. Den senaste tiden har det debatterats enormt mycket om självmordbombaren som sprängde ENDAST sig själv i luften. Och ingen verkar förstå VARFÖR. Så här ligger det till. Sverige är inte så oskyldig som alla tror. Sverige är inte ett neutralt Land. Sverige är ett land i Krig. Måste kanske upprepas för att folk ska förstå. SVERIGE ÄR ETT LAND I KRIG. I olagliga krig där människor dör dagligen. Ja DAGLIGEN. Jag upprepar: DAGLIGEEEEEEEN. Ja, i både Irak och Afghanistan. En del kanske opponerar sig och menar att vi är där för att hjälpa. FEL. Vi är där för att städa undan efter det kaos som USA efterlämnat i följd deras smutsiga jakt på OLJA. Detta vet de flesta våra kära ledare. Men Ingen vågar säga det rakt ut.
Som ni kanske har sett, så har Wikileaks den senaste tiden publicerat till och bilder där man klart och tydlig kan bevittna hu amerikanska soldater skjuter civila ( i Irak där bombmannen kommer ifrån) och man kan ju knappast undgå lägga märke till att de njuter av detta omänskliga dödandet. Inte för att prata om hur de torterat fångar eller förhållandena i Guantanamo ( ännu en olaglig institution). Att Göran Persson skakade hand med Bush under den tiden han var statsminister( fast att han tyckte kriget bröt mot folkrätten) och att våra politiker än idag aldrig vågar sätta sig emot dessa brott ( För det är brott i alla högsta grad) ger en typ av psykologiskt stöd och legitimering som gör det möjligt att dessa orättvisor och dödande fortskrider DAG EFTER DAG EFTER DAG. Till den grad att det för oss har blivit totalt accepterat och normaliserad. Varje dag kan man läsa på text-tv att någon har sprängt sig långt borta i fjärran och tagit med sig ett par hundra oskyldiga. För oss innebär det ofta att bara trycka på en knapp så blir vi kvitt de obehagliga bilderna och kan titta på nåt trevligare. Tills nu när det har drabbat oss själva och då hoppar vi upp i taket. Men sanningen ( i alla fall en av sanningarna) är att VI är delvis skyldiga i det som händer i andra sidan klotet. Detta säger jag trots att jag kunde lika gärna befunnit mig i T-centralen och blivit offer för händelsen. Det är inte precis så att jag tycker självmordattacker är rätt sätt att bemöta dessa problem. Men jag kan förstå att någon som har förlorat, låt oss säga hälften av sina nära och kära i orättfärdiga krig där våra folkvalda bär ett ansvar för just för att de aldrig protesterat, tar till desperata åtgärder som sådan. För hur skulle du göra om ditt land blev ockuperad, bestulen på sin olja och samtidigt låg i lågor??? Tänk bara hur denna attack (första i Sveriges moderna historia ) I Sverige som inte skördat några liv än själva gärningsmannens har resulterat i masshysteri. Tänk om detta händer och berör dig personligen varje dag. Skulle det inte rubba din tillvaro? Skulle du aldrig förlora förståndet och ta till vapen? Det är kanske Dags att vakna och inse verkligheten och FÖREBYGGA terrorism genom att analysera dess orsaker. Vi måste klart och tydlig markera för våra ledare att vi inte tolererar tystnad och indirekt stöd till orättfärdiga krig. För annars det vi dvs FOLKET som KOMMER att drabbas av det i slutändan medans de skyldiga ( eliten som tjänar på vapenindustrin och oljeindustrin) går fria.
"Det farliga är inte de onda människornas ondska, utan de goda människornas tystnad"
/Martin Luther King
@Anonym85, #34
"För att tydliggöra det hela ytterligare:
Europols statistics on terrorist attacks in Europe 2006-2009:
Total number: 1770
Islamic: 6 (0.34%)
Right Wing Ethno-Nationalist and Separatist: 1596 (90.17%)
Left Wing: 106 (5.99%)"
Det är ingen bra idé att bara kopiera statistik från någon blogg, då den mycket väl kan vara manipulerad, som exemplet ovan är. Källan som statistiken kommer ifrån har inte slagit ihop högerextremister och separatister, och delar man upp dem så ser det ut så här:
Right Wing Ethno-Nationalist: 6 (0.34%)
Separatist: 1590 (89.83%)
Eftersom jag främst har sett den manipulerade statistiken på vänsterbloggar så har jag dragit slutsatsen att dessa poster har slagits ihop för att ge sken av att högerextremister begår många fler dåd än vänsterextremister, trots att det i själva verket är tvärtom.
Vänsterfolk är uppenbarligen mycket måna om att försöka förminska sina egna terroristers handlingar, så att de sedan kan påstå att de inte är något problem jämfört med t.ex. högerextremister.
Ett annat problem är att man kan få uppfattningen att terrorhotet är uniformt, dvs likformigt, över hela Europa. Inget kunde vara mer fel. I Sverige finns t.ex. inga separatiströrelser, så hela den posten kan räknas bort om man vill ha en bild av terrorhotet mot Sverige. Och då ser siffrorna plötsligt ganska annorlunda ut.
Ännu ett problem är att vad som definieras som terrorism skiljer sig mellan länder. Något som räknas som terrorism i ett land kan räknas som ett vanligt våldsbrott i ett annat. Slutligen är Storbritannien inte med i undersökningen.
På grund av dessa brister blir statistiken ovan faktiskt ganska intetsägande. Däremot är statistiken som du inkluderade ett skolexempel på hur man kan manipulera statistik för att passa sina egna syften.
#42 Init
http://www.europol.europa.eu/publications/EU_Terrorism_Situation_and_Tre...
här är den officiella rapporten från Europol...
Fortfarande så är dåd utförda av islamister i det stora sammanhanget ganska litet (återigen att förneka att islamistisk terrorism förekommer är att ljuga hårt, och att de allra flesta (muslim eller inte) tycker det är oacceptabelt och sjukt att någon överhuvudtaget utför något sånt vare sig han är en jävla "islamistisk" terrorist, tillhör ETA, IRA osv. osv) återigen majoriteten är förnuftiga...
Men faktum kvarstår att det blir ett grupphot när en tokindivid kidnappar en hel grupp och gömmer sig bakom denna för att legetimera något så hemskt, barbariskt och sjukt som en självmordsattack...
#42 Init
http://www.europol.europa.eu/publications/EU_Terrorism_Situation_and_Tre...
här är den officiella rapporten från Europol...
Fortfarande så är dåd utförda av islamister i det stora sammanhanget ganska litet (återigen att förneka att islamistisk terrorism förekommer är att ljuga hårt, och att de allra flesta (muslim eller inte) tycker det är oacceptabelt och sjukt att någon överhuvudtaget utför något sånt vare sig han är en jävla "islamistisk" terrorist, tillhör ETA, IRA osv. osv) återigen majoriteten är förnuftiga...
Men faktum kvarstår att det blir ett grupphot när en tokindivid kidnappar en hel grupp och gömmer sig bakom denna för att legetimera något så hemskt, barbariskt och sjukt som en självmordsattack...
RE: #42 Init, 2010-12-18, 22:0
Bra jobbat! Låt dom inte komma undan med sina lögner, alltför få av oss bryr oss om att kolla upp statistik.
Init, du har rätt i Europolstatistiken...
Men frågan är: Är inte separatister nationalister, extrema (lokal)patrioter?
Att hävda är islamister dödar relativt få i väst är ju ett rent idotiskt argument (inte minst när man vet hur många de tar kål på där de har större operativa möjligheter), det är intressanta är många islamistiska dåd i väst som stoppats av polis och säkerhetstjänster . Och jag tycker nog att antalet döda och försök till att döda är tillräckligt redan nu. Man skulle aldrig få för sig att försvara tex en nazistisk organisation på samma sätt.
I kommentar 28 menar författaren att man visst kan se ut som en muslim (eller buddist). Han hänvisar till att man kan ha skägg och vit mössa. Intressant är dock att författaren pratade i artikeln om sig själv bland annat. Jag uppfattade inte att han hade skägg eller vit mössa.
Alltså de som har yttre attribut som tydligt visar deras religionstillhörighet (och många gånger vilken grad av religiositet de försöker hålla) kan råka illa ut om fördomar förstärks. Men på vilket sätt kan man se att författaren är muslim men inte hindu? En förklaring vore på sin plats.
Tänk inte illa, Saud H. Rana, om det jag skrivit. Men tänk på det.
I detta land har jag allt som oftast inte känt mig hemma, ofta har jag känt mig iakttagen. Långt före den elfte september 2001 har det varit så, som det varit för många andra människor som lever i Sverige, med "svensk-klingande" namn eller utseende. Innan WTC-attackerna var det så och många som reagerade när man sa att, man var svensk. Just så, ingen blev positivt överraskad och kommentarer som "men är du rasist?" var frekvent förekommande. Outhärdligt var det då.
Idag? Än värre.
Mitt namn är vanligt. Jag är ursprungligen från Sverige och mitt namn allmänt skandinaviskt. Jag har nästan aldrig skäggstubb och en mycket blek hudfärg. Med andra ord; Det skriker svensk om mig. Inte främlingsfientlig eller rasist (hoppas jag). Rätt, för jag är svensk.
Många problem. Jag är väl medveten om att jag ser ut som en "svensk", till den gräns att mina släktingar i här i Sverige skämtar med mig (!) om att jag ser främlingsfientlig ut. Trist värre.
Jag har alltid varit medveten om att jag ser ut som en svensk och alltid kommer att göra det. Det är inget problem men jag har vid fler än ett tillfälle behövt diskutera minst sagt konstiga ämnen under mitt liv p.g.a. min etnicitet. Fortfarande inga problem, konformister och utlänningar är nyfikna.
Attackerna på WTC för nio år sedan har på något sätt alltid varit tämligen långt borta från mitt Sverige. Att terroristerna skulle få ut något av att operera i Sverige har aldrig varit särskilt troligt eller aktuellt, även om diverse terroristorganisationer med jämna mellanrum slänger ur sig att svenskar ska vara rädda. Okej, jag börjar blir rädd.
I takt med att hoten ökade, steg även terrorvarningarna från många länders regeringar. Dessa gjorde många mer vaksamma. Jag blev själv mer vaksam gentemot... utlänningar. Vad jag spanade efter visste jag inte riktigt själv, men visst käde jag avl äget.
Och en sak missade jag inte. Att jag blev mer uppmärksamma på utlänningar. Blickarna jag möttes med efter WTC var annorlunda. De var undfallande och av undvikande karaktär. Ungefär som "Kan han tänka så? Jo ... kanske. Tror han att jag är sån?". Då menar jag inte flygplatser, utan mer på bussen eller på t-banan. Det var framförallt det första året efter 11/9 jag tänkte så. Efter det avtog min misstänksamhet, men när det small invid Drottninggatan i min hemstad så hade jag ändå vant mig vid det. Jag var medveten om att jag ser ut som en svensk (och är en) och att folk skulle koppla detta till islamofobi, rasism och främlingsfientlighet. Fine! Jag tar det, jag är en tolerant person.
Men där på Bryggargaten hände något. En förvirrad (troligen hjärntvättad) man bestämde sig för att ta saken i egna händer. Han störde sig på Sveriges närvaro i Irak och Afghanistan, samt på konstnären Lars Vikls som gör allt i yttrandefrihetens namn för att röra upp känslor. Självspillarens lösning på det hela? Det vet vi alla. Boooom ...!
Självmordsbombaren i Stockholm. Han som kom hit utan att jag bad honom att komma. Trodde han verkligen att den vanlige svensken skulle känna sig "kallad" att starta ett heligt krig här hemma i Sverige mot utlänningarna? Jag tror att han gjorde det. Trist för honom.
För den tolerante svensken i Sverige lever, andas, äter och jobbar, till skillnad från väldigt många andra som bor i Sverige som lever, andas och äter. Därför känns det väldigt tråkigt att diverse svenskar måste gå ut och urskulda en idiotisk och egoistisk handling varje gång det händer något. Även om jag förstår det, så är det ett tecken på att utlänningar verkligen tror att vi "vanliga" svenskar på något sätt stödjer rasister och främlingsfientlighet. För så är det inte. Verkligen inte. Det tror och hoppas jag nog att de allra flesta utlänningar ändå vet om. Men rädslan för att tvivlet kan slå tillbaka mot mig är stor. Bäst att vara på den säkra sidan, eller hur?
Situationen för oss svenskar i Sverige är förändrad. Blickarna blir alltmer vanliga. Tidigare kontrollerades våra preferenser och åsikter så där i förbigående. Nu kan jag bli korsförhörd om vad jag tycker Och jag kommer att få fortsätta att inte tala om vad jag tycker och tänker.
Är det rätt? Nej. Men så är det.
Tråkigt, absolut. Men precis som andra svenskar har jag vant mig vid det, precis som alla andra svenskar, för att jag ska kunna behålla och kanske även få ett nytt, jobb.. Faktiskt.
Med bakgrund av en del av det som skrivits längre upp så vill jag ta upp det här med att vi lever i ett annat Sverige idag, än det Sverige som till exempel mina föräldrar växte upp i på 60-70 talet.
Själv är jag född sent 80-tal och har helt andra erfarenheter av den enkla anledningen att jag och mina föräldrar tillhör olika generationer och växt upp i olika samhällsklimat.
Jag tycker att skillnaderna är större i vissa hänseenden än andra. En av de absolut största skillnaderna som jag upplever i samtal med mina föräldrar och med många andra i min omgivning kring samma ålder som dom är synen på dagens mångkulturella Sverige och diskussionen kring terrorism som florerar över hela världen.
Jag menar att för de allra flesta svenskar är den enda kontakten eller inblicken i mångkulturens Sverige genom nyhetssändningar och övrig media. Jag tycker det säger det mesta.
Jag tror det är svårt att inse hur stort inflytande media har över oss alla, i sitt sätt att förmedla nyheter.
Det är en skrämmande tanke hur många människor som förmodligen läser exakt samma nyhetskällor varje dag.
Jag tycker ett bra exempel på medias inflytande är fallet med svininfluensan förra året, som fick en mycket stor del av svenska befolkningen att vaccinera sig med ett vaccin som det ännu fanns en del oklarheter kring. Det gick från masshysteri i media till att idag och egentligen från flera månader tillbaka, inte höra ett pip om svininfluensan.
Vad jag försöker säga är inte att det inte finns ett problem med fundamentalistisk islamism, utan vad jag menar är att det finns en mängd problem i världen idag. EN MÄNGD olika problem men vi ges ständigt en entydig och mycket snäv bild av verkligheten.
Man väljer hur man vill framställa en nyhet dessutom är det lika mycket ett ställningstagande att välja att skriva om något som det är att låta bli. Att inte inse detta tycker jag är ett ytterligare mycket stort problem!
Hur som helst, om man har en bredare erfarenhet av människor med olika kulturell bakgrund och i detta fall även människor med muslimsk bakgrund faller sig mer naturligt att inte vända och vrida på sig inför mångkultur i allmänhet eller att känna sig rädd inför islam osv.
Eftersom man då har upptäckt att vanliga muslimer är desamma som vanliga kristna eller ateister - ingen skulle döda för sin tro skull eller pracka på sin tro på någon annan.
Då tror jag också att man skulle ha lättare att förstå att det blir absurt för många att gå ut och fördöma händelsen i Stockholm på det sättet att man försvarar den typ av islam man själv tror på osv. När man överhuvudtaget inte kan relatera till mannen som sprängde sig.
Med det sagt är integrationen i Sverige ett misslyckande då en misslyckad integration ytterligare späder på och gror både klyftor och fördomar mellan olika grupper.
Bäste Saud H. Rana,
Du är säkert en alldeles normal, vettig kille. Du är muslim, men troligen så pass sekulariserad och välintegrerad att du utan problem respekterar det svenska samhället och dess värderingar. Jättebra.
Men du kan inte blunda för det faktum att alla muslimer i Sverige inte är som du. Du lyfter fram självmordsbombaren i Stockholm som ett extremt exempel och säger att alla muslimer inte är som han. Ja, han måste förstås betecknas som extrem, eftersom det lyckligtvis bara funnits en av hans sort i Sverige hittills. Men även om vi tack och lov bara haft en islamistisk självmordsbombning här i landet betyder inte det att det inte finns avsevärda problem med muslimsk fanatism/fundamentalism. Därför vill jag ställa några frågor till dig:
Är det enligt din åsikt okej att TUFF och andra muslimska samfund till sina kongresser bjuder in talare som hetsar mot västvärlden, förespråkar dödsstraff för homosexuella och försvarar islamistiska terrordåd?
Är det enligt din åsikt okej att islamkritiska konstnärer och debattörer (t.ex. Lars Vilks) gång på gång utsätts för mordhot och angrepp av fanatiska muslimer som inte respekterar yttrandefriheten?
Tycker du det är okej när muslimska föräldrar förbjuder sina barn att delta i obligatoriska delar av den lagstadgade skolundervisningen (t.ex. sexualkunskap, gymnastik eller religion)?
Tycker du det är rimligt att man ska få bära synliga religiösa symboler (läs: slöja) i offentliga yrken där man i yrkesrollen bör sträva efter att vara religiöst och politiskt neutral?
Tycker du att vi i Sverige - ett land som i hög grad präglas av jämställdhet mellan könen och en modern, frigjord syn på kropp, nakenhet och sexualitet - ska ha separata badtider för kvinnor respektive män på offentliga badanläggningar?
Tycker du att vi i religionsfrihetens namn ska acceptera att människor får bära heltäckande maskering (läs: burka/niqab) på arbetsplatser och i andra offentliga miljöer?
Tycker du det är acceptabelt att det i vissa muslimdominerade miljöer (t.ex. en del invandrartäta förorter) finns kvinnor som undviker att klä sig "västerländskt" av rädsla för att bli trakasserade av självutnämnda muslimska "sedlighetspoliser"?
Om du verkligen är en sekulariserad, välintegrerad muslim som respekterar det svenska samhällets värdegrund förmodar jag att du svarar nej på ovanstående frågor. Men problemet är att det i Sverige finns en hel del muslimer som tveklöst skulle svara ja på mina frågor.
Om du och alla andra sekulariserade, välintegrerade muslimer vill bli respekterade och inte bemötas med fördomar och negativa attityder måste ni tydligt visa var ni står. Ni måste öppet och entydigt markera att ni tar avstånd från all form av extremism, fundamentalism och fanatism. Ni måste tydligt ta ställning i känsliga frågor och t.ex. deklarera att ni respekterar homosexuellas rättigheter, att ni respekterar yttrandefriheten, att ni inte tycker det är okej att kvinnor bär heltäckande maskering m.m.
Så länge ni inte tydligt tar avstånd från extremisterna och visar att ni respekterar den värdegrund moderna, sekulariserade, demokratiska samhällen bygger på kommer ni att bli betraktade med skepsis och ni kommer att bemötas med negativa attityder.
Bollen ligger hos er, Saud. Det är bara ni muslimer som själva kan bestämma vad er religion ska innefatta, och därmed - indirekt - hur vi icke-muslimer kommer att betrakta er.
Lycka till!
Det är flera kommentarer om huruvida en individs religion syns eller inte. Hos de flesta gör det det inte.
Det politiska och mediala Sverige måste våga ta i verkligheten och i de invandringsproblem som existerar på sin agenda, inte för att det bara är problem, tvärtom det finns mycket bra och många "nysvenskar" känner och visar tacksamhet och lust att lära kring sitt nya land som ger beskydd och försörjning från ett tålmodigt svenskt skattebetalande folk.
MEN...medialt och politiskt måste våga ta i det som inte är bekvämt och i det som "urfolket" har åsikter kring utan att för varje kritik kallas rasist.
Annars kommer det svenska folket att explodera av detta totalt ensidiga snömos av hänsynstagande och ansvar som BARA gäller oss infödda svenskar och svenska företag och svenska skolor och...
En svensk ska skämmas för att vara svensk, fira jul, midsommar, påsk, hoppa groda med kråkan som slank dit, med snaps i strupen och hatt på sned.
Vi ska skämmas om vi bor i röda stugor eller äger lägenhet och tjänar mer med bättre utbildning och felfritt svenskt språk och med det känner lite lycka.
För det finns de som har det sämre och aldrig kan få det som "vi" som kommer som flyktingar. Det räcker inte med all skatt som "vi" betalar så de kan få vårt beskydd, bostad, alla bidrag till en i alla gånger högre standard än från där de kom.
Det hjälper inte, så det är bara att skämmas, ta ner svenska flaggan som kan kränka någon och fira svenska traditioner så obemärkt som möjligt, helst tyst bakom stängda dörrar, stänga svensk kyrklig tradition av skolavslutningar av hänsyn till "icke svenska kulturer".
Skämmas och absolut inte kritisera andras religion, kultur och nåde om du kritiserar fel och brister inom densamma eller inte visar förståelse för hitflyttade som bränner, spränger, kastar sten på räddningstjänst eller kränker svenska kvinnor som horor.
I Sverige får vi svenskar inte längre kalla saker för dess rätta namn, det ska lindas och bindas och hyschas och tystas OM det handlar om hitflyttade "nysvenskar", dessa har aldrig några brister eller behöver rättas eller anpassas efter "svenskt".
I Sverige är det tvärtom.
Så det är bara att skämmas vidare tills vi lärt oss alla andra kulturers traditioner och religioner, språk och seder och anammar dom.
Men vi har ju trots allt bara egna små bleka gamla snälla och banala traditioner som vi gärna förtränger och glömmer av hänsyn.
För vi är inga rasister, nazister eller fobiker.
Hur länge kommer detta mediala och politiska skådespel påtvingad varje svensk att hålla, en påtvingad skam över all världens elände på våra axlar?!
Så sjävutplånas vi inte då exploderar massan till slut.
Alla skådespel har en "The End" och då går publiken ut till verkligheten igen, det kommer att hända i Sverige med.
#2 Ahmed Ahmed: när jag gjorde ett arbete i skolan och skrev om budism klistrade jag in en bild på en budist och skrev budist under den :D
#4 Janne Berggren! Du skriver
"hur muslimernas upplevda förändring skulle ens komma i närheten av den förändring "de gamla" svenskarna tvingats genomgå de senaste fyrtio åren, verkar inte artikelförfattaren ens begrunda"
och där slår du huvudet på spiken. Forskaren Svante Nordin redogör på Engelsbergsseminariet om den omvälvande stora invandringen (ja, det är fråga om en massinvandring av bibliska mått) som Sverige varit föremål för under de senaste decennierna.
Nordin dristar sig t o m till att kalla den för en regelrätt revolution för Sverige, även om den införts smygande och i det tysta, eftersom medborgarna inte fått information om den och inte får debattera den annat än i positiva ordalag. Som svensk känner jag inte igen mig längre i mitt land. Denna förändring sker i lönndom och man ställs inför fullbordat faktum. När blev vi tillfrågade om denna omvälvning? När gav folket sitt tillstånd till detta?
Just denna aspekt är något som ALDRIG tas upp i debatten. Svenskarna ska, kuschade och skattetyngda, bara svälja betet och ve den som har några åsikter om den galopperande kriminalitet som följer i dess fotspår som det svenska folket har tvingats möta. Detta samband framgår entydigt av kurvdiagram där immigration och kriminalitet sedan 1974 sammanställs (se bl a http://bit.ly/jL1Jfu).
Men detta samband är också tabu att ens nämna. Det FÅR INTE finnas något samband, enligt åsiktshegemonisterna och visionisterna, och den som dristar sig att se parallellen blir av dessa "diskrimister" (OBS! ny term, se http://goo.gl/qNy3W) smädad och nedgjord och direkt utesluten ur debatten. T o m i själva riksdagen viner invektiven kring dem som vill få till stånd en sakdebatt om hur Sverige påverkas av den migrationspolitik som förs idag.
Till artikelförfattaren! Hur viktig är din muslimska identitet för dig egentligen? Har du funderat på det? Om du nu inte vill bli betraktas som en muslim på gator och torg skulle du kunna konvertera till kristendomen och gå runt med ett stort kors om halsen. Då möts i alla fall de undrande blickarna av ett - möjligen lugnande - tecken. Jag vet att de flesta här inne skakar på huvudet åt ett sådant råd. Men faktum är att om man är sekulär muslim och religionen inte betyder något för en, så kan detta vara ett sätt att utåt markera att man verkligen tar avstånd från det militanta islam.
#24 Gunnel Gomér! Ditt svar tyder på en djupgående okunskap islams grundläggande dogmer. Läs på! Jag rekommenderar Islam under slöjan av Nils Dacke. Finns att beställa på nätet. Islam är en religion som går utöver landsgränser. Så frågan är berättigas. Enligt kalifattanken, finns det inga landsgränser för muslimer, de lever i sin ummah, utom när de är i icke-muslimska länder, som är al dharb, dvs krigets områden, där jihad ska bedrivas. Läs på bättre! Du har en typisk västerländsk tankemodell i ditt huvud, och den gäller inte i österlandet.
#34 Anonym85! Du har några felaktiga sifferuppgifter i ditt inlägg. Enligt samstämmiga rapporter finns det 500 000 muslimer i Sverige, inte 250 000 som du uppger. Rätt ska vara rätt (även om jag tror att det är betydligt fler, för siffran 500 000 har vi hört i 15 år vid det här laget).
Den rapport du hänvisar till om terrorism ger en helt annan bild om du läser den i sin helhet och inte bara tittar på siffror. Då framgår att islamistiska dåd inte alls är så få som du framställer. Vissa länder är inte inkluderade i de siffror du tar upp samt att alla avvärjda hot de facto varit muslimska dåd som vi sluppit.