Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Självmordsbombaren i Stockholm

Håkan Juholt

Bildts twittrande hotar regeringens krishantering

Regeringens hantering av terrorattentatet var en informationskatastrof. Utrikesministern körde totalt över sin regeringschef och bröt mot en rad rutiner. Nästa gång kan det bli betydligt mer allvarligt och då duger inte den lekstuga regeringen visade upp i helgen, skriver Håkan Juholt, (s) ordförande i försvarsutskottet.


Om författaren

Håkan Juholt är ordförande i riksdagens försvarsutskott, tidigare ordf i försvarsberedningen som bland annat
lämnat förslag till förbättrad krishantering.

Egentligen är det synd om statsminister Fredrik Reinfeldt (m). I två dagar har han tvingats upprepa det som borde vara självklart; "-Det är jag som talar för regeringen", "-Det är jag som informerar å regeringens vägnar.

Tolv timmar efter att utrikesminister Carl Bildt (m), med ett par slarviga meningar, berättat för hela världen om terrorattacken i Stockholm och sedan gjort sig oanträffbar för följdfrågor, får statsministern stå inför media och upprepa att det är han som talar för regeringen. Han och INGEN annan.

Till TT säger statsministern"... det var viktigt att inte gå ut i ett läge där det inte fanns några rättsliga beslut. Att då göra uttalanden kan snarare leda till ökad osäkerhet, spekulationer och misstänkliggörande."

Precis! Helt rätt statsministern!

Tydligare än så kan kritiken mot utrikesminister Carl Bildt inte uttryckas.

Det handlar om respekt för alla inblandade och för alla oroliga. Det handlar om allmänhetens tilltro till Regering och myndigheter.

Jag inser att det finns många läsare av denna artikel som tycker det är kul och modernt med en utrikesminister som Twittrar. Må så våra. Twitter är ett utmärkt verktyg för skvaller och korta kommentarer, men synnerligen olämpligt som regeringens informationsorgan vid nationella kriser.

De senaste åren har vi i Sverige drabbats av en rad olika allvarliga kriser. Estonia, Tsunamin, 9/11, mordet på Anna Lindh, fågel- och svininfluensa, stormen Gudrun med flera. Olika utredningar har slagit fast hur oerhört viktigt det är att regering och myndigheter ger snabb, samlad och korrekt information och så långt det är möjligt ger svar på frågor. I detta har också Riksdagen instämt igenom olika beslut. Det råder ingen partiskiljande uppfattning om detta.

I helgen gjorde regeringen precis tvärtom och jag förstår att statsminister Fredrik Reinfeldt är djupt olycklig över detta. Regeringen var totalt tyst i 19 timmar. Bara det helt unikt. Bomber och misstänkt terrordåd i centrala Stockholm och regeringen är tyst i 19 timmar. Det kan dock försvaras om läget är väldigt oklart och osäkert. Visserligen tycker jag att någon information borde ha kunnat ges till allmänheten, men i sak har statsministern rätt i att regeringen inte ska medverka till spekulationer.

Problemet är att utrikesminister Carl Bildt lever sitt eget liv, högt över det kollektiva ansvaret i regeringen. Tur att inte justitieministern och jordbruksministern och försvarsministern och infrastrukturministern hade sina egna teorier om bomberna på Twitter, bloggar och facebook. För har utrikesministern rätt att skriva, har väl övriga statsråd samma rätt. Nu var det endast hos utrikesminister som omdömet brast, men det är allvarligt nog det.

Värre blir det när utrikesministern under måndagen uppger för media att han hade information om att det rörde sig om en terrorattack och att han hade alla fakta han behövde för att kommentera saken offentligt. Om det stämmer reser det ju än fler frågor, varför var inte statsministern lika informerad och om han var det, varför väntade han då mer än tolv timmar med att informera allmänheten?

När Bildt försökte dra foten ur klaveret ljöd det nu än mer.

Nationella kriser och krishantering är inga pajaskonster. Allmänheten har rätt till snabb och saklig information. Jag accepterar inte att man försöker förminska den här frågan till simpelt "partipolitiserande". Det är större än så.

Regeringen har en policy för hur information till allmänheten ska gå till vid större kriser. Rimligen bör den omfatta hela regeringen, alla statsråd. Ingen av oss vet hur nästa allvarliga kris ser ut. Ingen av oss vet orsaken och hur många som drabbas.

Det enda vi vet är att just den krisen kommer, förr eller senare. Kanske blir det värre än vad vi kan föreställa oss.

Då duger inte den lekstuga som regeringen uppvisade i helgen.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/31169

35 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Nog för att jag är väldigt röd i mina åsikter, men sluta för fan att försöka vinna politiska poänger på katastroflägen! Det gäller Freivaldsdrevet efter tsunamin och det gäller nu. Försök hantera sånt här tillsammans istället.

Permalänk | Anmäl #1 B Henrik Jonsson, 2010-12-13, 21:42

Håkan Juholt visar upp en oroande aningslöshet om hur informations- och nyhetsflödet på nätet och i icke-svenska nyhetskanaler såg ut i lördags kväll och natten mot söndag. Han är dock en viktig kugge i svensk säkerhets- och försvarspolitik... Belisarios rekommenderar att Håkan Juholt frågar någon som har koll - då kanske han förstår att Carl Bildt inte var helt fel ute.

Permalänk | Anmäl #2 Flavius Belisarios, 2010-12-13, 21:59

"Det kan dock försvaras om läget är väldigt oklart och osäkert."
Betyder det att regeringen ännu inte visste om det var möjligt att skylla explosionen på något annat än en muslimsk självmordsbombare? Jag förstår att ni är förbannade på Bildt som slog igen dörren för varje sådan möjlighet?

Permalänk | Anmäl #3 Martin A, 2010-12-13, 22:05

Lite kul är det ändå att Juholt har likadan mustasch som Saddam och hans fyrahundra dubbelgångare :-)

Permalänk | Anmäl #4 dr Dengroth, 2010-12-13, 22:18

En typisk sosse. Istället för att tala om hur det "borde" gå till, så klankar man ner på sin politiska motståndare.Var befann sig Juholt vid tiden för tsunamikatastrofen? DÅ fanns det verkligen anledning att diskutera - och älta - och älta igen - och utreda - vad politikerna (S har jag för mig) gjorde katastrofalt fel.

Jag kan inte annat än att hålla med Bildt i det här fallet. Detta är ett typiskt pseudoärende. En icke-fråga.

Permalänk | Anmäl #5 Janne Berggren, 2010-12-13, 23:05

Vad passar bättre än den som är mest vaken, mest insatt och dessutom råkar vara Utrikesminister meddelar nyheten genom att twittra. Jag tror dessutom att det är mycket mera Bildt vet i olika infekterade ärenden, som han inte twittrar om.

Bildt är en man i tiden, en människa med mera kunskap än de flesta.

Permalänk | Anmäl #7 Gunvi Lundqvist, 2010-12-13, 23:54

Nu har Bildt kvittrat klart. USAs bedömning av vår utrikesminister var monumentalt fel: det var en papegoja, inte en liten hund! :-D

Permalänk | Anmäl #8 L. Cienfuegos, 2010-12-14, 00:20

Vare sig Bildt var insatt eller ej, så kan man förvänta sig mer av Sveriges regering än att de ska twittra fram information!

Permalänk | Anmäl #9 L. Cienfuegos, 2010-12-14, 00:23

Att Carl Bildt kallar ett terrordåd för ett terrordåd är verkligen Sveriges största problem. Hoppas han inte förolämpade någon självmordsbombare.

Permalänk | Anmäl #10 Johnny Andersson, 2010-12-14, 02:09

Alla förstod tidigt att det var en terrorattack. Problemet är inte att Bildt nämnde det uppenbara. Problemet är att det måste vara något allvarligt fel på de som inte förstått det.

Permalänk | Anmäl #11 Mats Forssblad, 2010-12-14, 02:53

Det är tråkigt att flertalet inte tycks inse att det handlar om ett tragiskt självmord och en terrorist hade självfallet fått med någon politiker i smällen så det hade gjort någon eventuell nytta. Nu gynnas sådana som Bildt och diverse organisationer på det viset att de drar till sig uppmärksamhet och skrämmer folk i syfte att ge dem befogenheter att begå än värre övervakning och kontroll utav människor för deras trygghets skull, trots att politikerna representerar raka motsatsen.

Inte känner sig någon tryggare för att Bildt släpar hit FBI, CIA och alla möjliga terroristorganisationer. De borde snarare portförbjudas i Sverige med tanke på hur bristande respekt de har för individers rätt och integritet.

Permalänk | Anmäl #12 Mikael Forsberg, 2010-12-14, 06:13

Vilken himla tur att inte de rödgröna vann valet!

Permalänk | Anmäl #13 Thomas Wihlborg, 2010-12-14, 07:17

Nämen lelle Håkan har letat och äntligen hittat ett sätt, till, att gnälla på regeringen...
Om Juholt tror att dett ger politiska poäng tror jag han misstar sig, mycket..
Svenska folket, och absolut de som läser Newsmill, begriper den verkliga anledningen till klagovisan..

Permalänk | Anmäl #14 Stig E-k, 2010-12-14, 08:19

Ordföranden i civilutskottet (s) skrev klokt om att kreditkortsföretagen (i Wikileaks-ärendet) utnyttjade sin maktposition till att driva politik. Jag utgick då från att ordförande i utskotten, när de kommer från oppositionen, sitter på sin post för att de besitter klokskap.

Nu skriver ordf i försvarsutskottet mindre klokt om utrikesministerns twittrande, vilket förstör min teori.

En bil sprängs i luften, fylld med gastuber, och en person med palestinaschal kring ansiktet sprängs i magen några hundra meter därifrån och ett hotmeddelande rings in till media strax innan. Alla förstår att detta är ett misslyckat terroristdåd. Bildt skrev det som alla förstod, alla utom Junholt och Reinfeldt.

Permalänk | Anmäl #15 Mayo Mellberg, 2010-12-14, 08:36

Vilken fantastisk känsla av frihet att få kommentera direkt, utan Newsmills DDR censur, men nu handlar ju inte inlägget om muslimer, utan bara om vår utrikesministers twittrande, skrivet av en oppositions sosse, så då får vi kommentera vad fan vi vill.

Det är först nu som man börjar förstå hur berikande mångkulturen är, speciellt självmordsbombarna som gör allt för att lysa upp vår mörka tillvaro.

Permalänk | Anmäl #16 Johnny Andersson, 2010-12-14, 08:59

Det är glädjande att det åtminstone finns en regeringspolitiker som lever i nuet och förstått värdet med twitter, bloggar etc. och har mod att säga det uppenbara. Det är inte konstigt att det går så dåligt för S med en gnällspik som Juholt, som helt tappat känsla för vad vi väljare idag förväntar oss av en politiker.

Permalänk | Anmäl #17 Kristina Ohlson, 2010-12-14, 10:12

Finns det någon handlingsplan i regering / riksdag hur man handhar extremistiska rörelser/händelser i landet? Vare sig de är politiska eller religiösa. Vi har ju haft ett antal händelser som drabbat folket. Våra folkvalda har agerat långsamt och konstigt. Gör något i samförstånd! Kom ihåg vad som hände i Tyskland på 30-talet.

Permalänk | Anmäl #18 Gunnar Palmgren, 2010-12-14, 11:10

"Finns det någon handlingsplan i regering / riksdag hur man handhar extremistiska rörelser/händelser i landet?"

1. Tystnad
2. Uppmana folket att inte dra förhastade slutsatser
3. Hänvisa till förvirrad galning med problematisk socioekonomisk bakgrund.

Permalänk | Anmäl #19 Johnny Andersson, 2010-12-14, 11:32

Jag antar Bildt twittrar i förebyggande självförsvar.

Jag kommer ihåg hur någon journalist argumenterade för några år sedan att det var ett "demokratiskt problem" (!) att Bildt hade en blogg och kunde få ut sin egen version av vad drevet skrev...

Permalänk | Anmäl #20 Bernt, 2010-12-14, 13:47

Vilket trams! Detta nonsensinlägg bekräftar bara att vi har alldeles för många riksdagsledamöter. Reducera antalet till åtminstone hälften och inför riktiga personval så vi vet vilka personer som sitter i riksdagen. Först då kan de få den respekt som de behöver.

Permalänk | Anmäl #22 Evert Pettersson, 2010-12-14, 15:12

#21 Chili Palmer,
>>Åklagaren T.Lind-gren sa att Sverige inte kan kontrollera folk som i " Östtyskland ", vilket ändå sker, vet ju alla.

Det där var naivt och/eller propaganda. Det är viss skillnad på Sverige.

Var det inte ca 5% (!) av befolkningen i DDR som var informanter för säkerhetspolisen...?

Permalänk | Anmäl #23 Bernt, 2010-12-14, 15:14

#24 Chili Palmer,
>>ca 500.00 svenskar var registrerade av 5 olika säkerhetstjänster

Det var nog hela befolkningen som var _registrerad_ -- de som aktivt övervakades? Ingen aning.

>>Jag höjer budet: minst 10 % av befolkningen var nog angivare i Sverige.

Det är bara att läsa om Stasi på Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stasi

>>In 1989, the Stasi employed 91,015 persons full time
>>In terms of the identity of inoffizielle Mitarbeiter (IMs) Stasi informants, by 1995, 174,000 had been identified, which approximated 2.5% of East Germany's population between the ages of 18 and 60. (...) because many such records were destroyed, there were likely closer to 500,000 Stasi informers

Dokumenterat som 2.5% och dokument förstörda så, troligen flera gånger mer...

Chili Palmer -- vad är din dokumentation för Sverige?

Jag antar du tänker påstå att Wikipedia censureras, eller någon annan konspirationsteori? :-)

Om jag var tvungen att hålla nivån att skämta bort mina egna ståndpunkter som "försvar" av min ståndpunkt skulle jag byta åsikt, Chili P.

Permalänk | Anmäl #25 Bernt, 2010-12-14, 16:47

Jag kan bara hålla med #16 Johnny Andersson!!!
Senaste dagarna har censuren på Newsmill varit superalert, de har i princip plockat bort vartenda inlägg av mig tom från MyMill...får di göra så?!

Hursomhelst, det som är oroande med minstrar som twittrar loss är att man inte vet om de agerar efter eget huvud och i "förebyggande självförsvar" som nån så fyndigt kallade det, eller om de agerar som en del av Sveriges Regering, med Sveriges bästa för ögonen och med en sammanhållen linje.
Säga vad positivt man vill om all ny teknik och alla dess användningsområden, men när det gäller regering osv, så är åtminstone jag lite gammelmodig, jag vill gärna att de sätter sig ner och diskuterar, och även gärna att de har en plan för krissituationer, som man sedan följer gemensamt.
Att Bildt hoppar fram som gubben ur lådan och berättar det uppenbara är knappast något som kan ligga honom till last...om han gör detta som privatperson. Men som minister i Sveriges regeringen borde han veta bättre. Bildt har aldrig varit en lagspelare, men i lördags framstod detta med all tydlighet.

Ny teknik har många viktiga och bra vinster, men även nackdelar som man måste vara varse om.

Nicholas Carr, författare som skriver insiktsfullt om kultur och teknik, funderar i denna föreläsning om hur de nya medierna håller på att förändra våra hjärnor.

What the Internet Is Doing to Our Brains
Technology commentator Nicholas Carr explores the psychological impact of the Internet and his new book The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains.

“Is Google making us stupid?”

http://preview.tinyurl.com/3xkdsbg

Permalänk | Anmäl #26 L. Cienfuegos, 2010-12-14, 17:10

Bildt skrev (ganska sent) det varje nykter svensk redan räknat ut.

Problemet är inte Bildt utan en tafatt (och skitnödigt rädd för att på något sätt misstänkas kritisera islam) statsminister.

Permalänk | Anmäl #27 Rufsen Olsson, 2010-12-14, 17:20

Nyckelmening är:

"Olika utredningar har slagit fast hur oerhört viktigt det är att regering och myndigheter ger snabb, samlad och korrekt information och så långt det är möjligt ger svar på frågor"

Hade Reinfelt istället lagt ut den informationen som Carl Bildt uppenbarligen hade på Regeringens hemsida och Krisinformation.se hade det varit rätt .

Det är viktigt att informera och AGERA TIDIGT för att stoppa just ryktespridning ty ett informationsvakuum är grogrund för detta även om man har väldigt lite information att ge.

Jag förlåter Carl Bildt denna gång ty han hade de bästa syften är jag övertygad om.

Permalänk | Anmäl #28 jan-olov holm, 2010-12-14, 18:49

Jag håller med Håkan Juholt här om att Carl Bildt är näst intill en pajas som uttalar sig om terrordådet på Twitter många timmar innan vår statsminister.

Permalänk | Anmäl #29 Karl Rosenqren, 2010-12-14, 19:09

”Dådet är naturligt”
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8275430.ab

Samtidigt som svenska myndigheter skickar tillbaka kristna irakier som därmed riskerar att dödas när de kommer tillbaka!

Inte undra på att vi har de problem som vi har!

Permalänk | Anmäl #31 Inge-mar, 2010-12-14, 21:46

#30 Chili Palmer,
>>varför skulle inte 600-700.000 vara upptagna med det.

Igen: Jag tror inte du är allvarlig när du upprepat påstår att så många människor i landet skulle hålla på med något utan att det skulle vara välkänt. (Jag slutade läsa där.)

För att ta en motbild till dina konspirationsteorier, som jag skrivit till dig en gång förut -- jag gick svenska skolan och lärde mig inte förrän för några år sedan vad "skogsbröderna" var. (O.s.v.)

Permalänk | Anmäl #32 Bernt, 2010-12-14, 22:02

#33 Chili Palmer,
>>vad du klamrar dig fast vid smärre bagateller

Du gör vilda påståenden medvetet om att det är fel (använder jag det rätt l-ordet för sådant beteende så censurar Newsmill).

Sen kommer uttrycket "bagateller" när man visat att du bara fantiserar -- och mer vilda påståenden.

Det är alltså det bästa du har att komma med? Jag tänker inte slösa mer sömn än jag gjort.

Permalänk | Anmäl #34 Bernt, 2010-12-15, 03:39

Tycker inte om att man gör politik av den här händelsen.. det var ju helt uppenbart att Bildt hade på fötterna när Reinfeldt dagen efteråt på presskonferensen berättade att man hade bekräftat för honom att det var ett terrorattentat vid tiotiden på kvällen.. när Bildt sedan twittrade vid 12 var det ju således helt bekräftat för honom och inget för honom "skvaller" överhuvudtaget..
Sedan var det väl inte så smart att twittra om det men även jag som vänsteranhängare tycker inte om att man gör inrikespolitik av det här.

Permalänk | Anmäl #35 donk, 2010-12-15, 03:58

#36 Chili Palmer,
>>Du är svaret skyldig !

Roande från någon som avfärdar när han motbevisades med referens (se #34 och tidigare)...

>>Någon form av terroriströrelse riktad mot vänstern,ute i busken, stay-behindfascister från WaffenSS,som du spanat in ?

Dina nya vilda påståenden stämmer inte de heller med Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Forest_Brothers

(Bara som information till förbipasserande läsare... Newsmill tillåter inte att man skriver att folk trollar när de skriver en massa felaktiga påståenden upprepat för att de saknar roligare saker i livet.)

Permalänk | Anmäl #37 Bernt, 2010-12-15, 21:08

RIKSDAGEN HOTAR REGERINGENS "KRISHANTERING":

"The Swedish government asked American officials to keep intelligence-gathering “informal” to help avoid Parliamentary scrutiny, American diplomatic cables released by Wikileaks show." (http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/wikileaks/8202745/WikiLeaks-Sw...)

"Fram träder bilden av ett mycket nära säkerhetssamarbete mellan Sverige och USA. Hela omfattningen är inte ens känd i det svenska regeringskansliet, tror USA." (SvD)
http://wikileaks.ch/articles/2010/USA-bekraftar-svensk-Natokoppling.html

Storebror övervakar din elektroniska kommunikation. Av nationella säkerhetsskäl. Att läsa Storebrors elektroniska kommunikation är förbjudet. Av nationella säkerhetsskäl. Studera http://wikileaks.ch/cablegate.html Av medborgerliga och globala säkerhetsskäl.

.........................................................................................................................

Leaked Cable 08MADRID98: Hike food prices to boost GM crop approval in Europe!

In a January 2008 meeting, US and Spain trade officials strategized how to increase acceptance of genetically modified foods in Europe, including inflating food prices: "commodity price hikes might spur greater liberalization on biotech imports."

Källa: bottenstycket på http://213.251.145.96/cable/2008/02/08MADRID98.html

Permalänk | Anmäl #38 Oskar Vilde, 2010-12-16, 04:18

#16, ja faktiskt. Jag håller med dig i första stycket. En märklig känsla när det bara pluppade till, så stod texten bland kommentarerna. Var tog censuren vägen, som numera omfattar nästan alla artiklar? Och censuren slår ibland till, när censorn inte förstår det som skrivs. Bättre att fälla än att fria...

Lyser upp vår annars mörka tillvaro? Tja, som ironi är det väl ok. Men på gränsen. Det är väl annars, med hänvisning till första stycket, Bildt som lyser upp tillvaron. och hans antagonister, som vi fritt får kommentera.

Permalänk | Anmäl #40 Mayo Mellberg, 2010-12-16, 08:19

På tal om censur, hur funkar det egentligen på Newsmill?
Får Newsmills censurapparat ta bort skrivna inlägg helt och hållet, även om de följer netikettreglerna? Eller får de bara förhindra att de dyker upp i artiklarna, men kvarstår i MyMill?

Permalänk | Anmäl #41 L. Cienfuegos, 2010-12-16, 12:06

>>Får Newsmills censurapparat ta bort skrivna inlägg helt och hållet, även om de följer netikettreglerna?

Det som stör mig är att de inte skickar ett email med kommentaren och en kort förklaring (typ, checkbox) när de censurerar.

Jag är också irriterad av att man inte får kalla troll för troll och att de inte orkar verifiera när man skriver att någon ljuger om vad man skrivit (mest Ricky Andersson).

Permalänk | Anmäl #42 Bernt, 2010-12-16, 16:12


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.