Du har helt rätt, Tove, i att det är dags att ta ställning mot rasism, och denna gång är det dags att även få med minoritetsrasismen. För vad är väl inte ett etniskt betingat bombdåd om inte just rasism?
Permalänk | Anmäl
Jan Wickberg, 2010-12-12, 09:43
Jag håller helt och hållet med om att man inte kan kollektivt skuldbelägga någon för något. Men det som gör mig mest fundersam är att representanter för ditt parti ofta ursäktar antisemitism som en naturlig konsekvens av Israel politik. Jag efterlyser att du uttalar dig på samma sätt om att man inte kan kollektivt skuldbelägga judar för något som t.ex. Israel gör. Tvärtom har t.ex. en av era ideologer Torbjörn Tännsjö skrivet en artikel på Newsmill där han krävt att judar skall ta ställning för att annars riskera att utsättas för en berättigad antisemitism. Det är inte en konsekvent hållning som vänsterpartiet har mot rasism mot muslimer och mot judar.
Permalänk | Anmäl
Thomas Hefner, 2010-12-12, 10:11
Tagit ställning mot rasism har vi gjort sedan 1946. Att misstänka detta för ett terroristbrott är inte särskilt långsökt. Från vilka religiösa och politiska grupperingar kommer de flesta självmordsterrorister?
Finns det vissa länder? Norge eller Australien?
Hur lite naiv kan jag vara utan att bli kallad rasist???
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2010-12-12, 10:14
Muslimer är ingen "ras", Tove Liljeholm.
Yttrandefriheten är under attack från två håll, från religiösa fanatiker
och från vänster.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-12-12, 10:21
Bäste Tove Liljeholm.
Vill du agera mot främlingsfientlighet och rasism föreslår jag att du börjar med ditt eget parti och dess bundsförvanter.
Hur var det nu killen som föddes i krubban bredvid Brian sade:
"Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?"
Tyvärr Tove, du är inte trovärdig i detta uttalande.
Permalänk | Anmäl
Lennart Skoogh, 2010-12-12, 10:27
>>Vi befinner oss i ett politisk klimat där det har blivit okej att lägga sig till med allt mer rasistiska tongångar
Jag blev själv nyligen chockerad av att vänsterextrimisten Wahlström, som minst glider på gränsen till antisemitism, fått anställning inte bara i Afotnbladet utan även på Sveriges Television.
Men det är bara detaljer som uppenbarligen inte stör Ung Vänster... Inga demonstrationer där, åtminstone inte MOT Wahlström.
>>antirasist
Roande ordval, ända sedan affären med den "antirasistiska" Mana så har jag svårt att inte skratta och se antisemit...
Om slälva ämnet?
Det är naturligtcis fel att generalisera över olika folkgrupper, men det görs av just alla folkgrupper genom alla tider. Det lär inte bli ett slut på det nu, oavsett hur många demonstationer som görs.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2010-12-12, 10:28
Muslimer är ingen ras Tove. I sådana fall är nazister också en ras och du är således rasist för att du ogillar dem. Använd inte ord du inte förstår dig på. Ingen tar dig seriöst då.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2010-12-12, 10:43
En invandrare spränger sig i luften mitt i julshoppingens Stockholm i avsikt att döda så många svenska döttrar och söner. Om vems skuld är det? De svenska rasissternas?
Lägg av och se realiteten i ansiktet: det finns islamofascister mitt bland oss, som vill förstöra allting som utgör vårt samhälle.
Permalänk | Anmäl
Roger Siemund, 2010-12-12, 10:46
Det viktigaste precis just nu att hela Sverige tar ställning mot är terrorism och religiös extremism. (Fast det kommer väl knappast Ung Vänster att göra?)
Permalänk | Anmäl
Samuel Sirén, 2010-12-12, 10:53
Jag tror att "vänster" är en religion.
Det är en helt och hållet altruistiskt- moralisk rörelse, nuförtiden, som inte ser till den egna nyttan . Men det var i tankarna på den egna nyttan som arbetarrörelsen växte fram ursprungligen: "Vi ska också ha". Då man slåss för sig själv så är man mer trovärdig än när man lever på att slåss för andra.
Att överhuvudtaget försvara en religion; t.ex. Islam, hör egentligen inte till vänstern. Men av någon anledning är dessa nuförtiden lierade med varandra. Kanske de ser en potentiell revolutionär kraft i varandra? Pengar får aldrig spela någon roll i vänstertänkande. Inte heller vem som får pengarna; där är vänstern konstigt nog ihop med ultraliberalismen. "Våra" pengar kan lika gärna eller hellre gå till någon som är utländsk eller till ett annat land helt och hållet. I Ultraliberalens fall handlar det om att företagen ska få sina "human resources"", i vänsterfallet för att det är bättre att ge bort än att vilja ha själv.
Att inte vilja ha det kaos som råder i många mer hetlevrade kulturer, det är inget för vänstern; för i revolutionsromantiken så smäller det och brinner och stora värden raseras, folk springer på gatorna och kastar sten. Reningens eldar. Så vi har fått kaos, vi har fått en skola som går på knäna, vi har fått explosioner, vi har fått oenighet.
De få företag som kan ge vinster trots skattetrycket och samhällskostnaderna som belastar deras verksamhet betalar alltihop: Betalar skola, vård, omsorg, bostadsbidrag, integration, polis, fängelser, ungdomsvårdsskolor, mottagningar, byråkratin i stort. Pengarna. Pengarna. Var ska de komma ifrån?
Det vet inte vänstern. De har aldrig förstått det.
För att dessa få företag som lyckas göra vinster trots skattetrycket, samhällskostnaderna, ska kunna göra det, så måste de bli globala, de måste utnyttja andra länders arbetskraft, länder som inte tar ut så mycket samhällskostnader på löner och vinster och som därför är mycket billigare. Så "våra" företag köper material och tjänster i fattiga länder, så att de kan göra en sådan vinst att de kan betala 2/3 av den till samhället i form av skatt, moms, arbetsgivaravgifter, så att vi har råd med kaos, att vi t.ex.kan utbilda mängder av människor som inte varit med och betalat in skatt och som sedan vill spränga oss i luften som tack.
Tacka världens fattiga för att vi har råd med det. Tacka också Sverige som tar på sig detta, med sjunkande skolresultat, med sjunkande hårda samhällsinvesteringar, som vägar, bostäder, framtidsinriktade skolor, äldrevård, försvar, och istället lägger alltihop på vänsterns religiösa altare, att betala kaoset.
Tacka vänstern för det.
Permalänk | Anmäl
Bernt Johansson, 2010-12-12, 11:06
Vad har rasism att göra med extremmuslimsk fundamentalism? Att vara muslim, är det att tillhöra en "ras"? Vänstern försöker i vanlig ordning hävda tolkningsföreträde när det gäller att omforma ords betydelse och sedan applicera detta på vanligt hyggligt folk som länge varnat för att muslimska terrordåd i Sverige snart skulle vara en realitet. Nu har det hänt, och Tove Liljeholm et consortes tillhör de samhällsaktörer som får bära en del av skulden för detta.
Permalänk | Anmäl
Gustaf Janson, 2010-12-12, 11:07
Jag håller med. Det här är en fråga helt skild från alla diskussioner om invandring och tendenser till tilltagande islamisering i Sverige. Tekniskt sett kunde gärningsmannen ha landat i Sverige för första gången samma dag som han flög i luften. Det är inte den genomsnittlige muslimske invandraren som gör något sådant här, lika lite som den genomsnittlige Svensken skjuter ihjäl två poliser eller ett gäng lottor i en park i Falun.
Alexandra "Brunis" Brunells kommentar är inget annat än osmaklig, taktlös och inskränkt. Som jag skrev ovan har de invandringsfrågor hon driver inte något samband med det som hände i Stockholm. Det hon menar är nog egentligen "så går det om man tillåter muslimer att vistas i Sverige".
Permalänk | Anmäl
Hannes Petri, 2010-12-12, 11:23
Det är kanske nu man istället bör ställa sig på yttrandefrihetens sida och börja stå upp mot de onda människor som vill svenskar illa genom att kollektivt börja rita teckningar av precis vad som helst inklusive vissa extrema sekters profeter eller ledare.
Otroligt att så många missuppfattat ordet rasim, eller ska man säga, väljer att missuppfatta ordet rasism, för att det är ett bekvämt begrepp att använda på meningsmotståndare eftersom det är ett så pass nedsättande ord.
Detta självmordsattentat måste man ju säga är exemplariskt ur ett västvärldsperspektiv - en man vill döda så många kristna svenskar som möjligt och lyckas inte ens krossa ett skyltfönster samtidigt som han enl. vittnen levde så pass länge att han blev medveten om misslyckandet innan han dog. Ganska komiskt, och jag tror faktiskt att det kan vara det bästa vapnet mot dessa människor, att just sem dem som komiska - vi bör göra narr av dem och inte ta dem på för stort allvar, det gör bara att de får mer respekt och efterföljare från andra sekttillhörande.
Permalänk | Anmäl
Jan Valvassori, 2010-12-12, 11:27
Rasism i Sverige
Rasismen i Sverige är inte annorlunda än någon annanstans i värden. Den följer samma mönster och har samma syfte, var man än stöter på den i värden. Överallt söker den särdrag hos individer för att stämpla dessa till grupper. Grupper som man med alla till buds varade medel söker legitimitet för särbehandling. Med andra ord, arbeta för att beröva de grupperade individerna sina rättmätiga rättigheter. När vi nu i allt större utsträckning diskuterar i termer av grupper, har vi redan passerat utgångsläget. Aningslöst diskuterar vi som om dessa grupper skulle existerade i sinnevärlden. I näste steg uppfylls önsketänkandet när de särbehandlade söker trygghet och gemenskap hos varandra. Därmed är grunden lagt och man kan i triumf påbörja sin ädla kamp. En kamp som alla ansvarskännande medborgare förpliktas att delta, under parollen ”är du inte med oss så är du mot oss”. Med all prat om etniska grupper tycks en betydande antal människor mentalt redan befinna sig i sin grupperande sorteringskamp.
Permalänk | Anmäl
Jouko Tuliniemi, 2010-12-12, 11:35
Bra skrivet Tove.
Lägg till att vi behöver en antikrigsrörelse också. Så länge vi använder vapenmakt för att ändra andra länders beteende så får vi finna oss i att dom föröker slå tillbaka, Och varför skulle dom nöja sig med att föröka döda angripare i afghanistan när vi inte nöjer oss med att föra krig i sverige?
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-12-12, 11:37
Det klingar bara tomt och ihåligt när vänstern talar om att man måste ta avstånd från rasism.
Vänstern har aldrig sett varesig demokrati, mänskliga rättigheter och att ta avstånd från rasism som speciellt viktigt. De båda förra för att man helt enkelt aldrig tagit ställning för det de gånger det stått mellan demokrati och diktatur. Det senare har vid ett flertal tillfällen ironiskt nog snarare använts som slagträ med rasistiska undertoner mot saker man inte gillar.
Vänstern är emot rasism endast om det rör sig om vita rasister som förtrycker och slår ner kommunister, som i Sydafrika. Man hade t.ex. inga problem med att stödja och hylla en svart rasist som lät förtryckta, mörda och fördriva vita i ett av Sydafrikas norra grannländer.
Samma sak ser vi här - vänstern hamnar på samma sida som de verkliga extremistern och rasisterna, samtidigt utmålar man sverigedemokrater som extremister och uppmanar till "utomparlamentariska åtgärder" mot dem. Ihåligt.
Permalänk | Anmäl
David_A, 2010-12-12, 12:04
Snälla Tove. Var försiktigt med ordet rasism. Det är ett ord som används för att beskriva en tro på människor uppdelade i olika raser. Muslimer och islam har inget med det att göra över huvud taget, muslimer kan vara hur som helst och se ut hur som helst och komma från vilket land som helst. Det hela handlar om främlingsfientlighet, som inte alls behöver vara samma sak som rasism. Det är självklart otroligt viktigt att arbeta mot främlingsfientligheten, men det bästa sättet att bemöta den, är knappast att kalla allt för rasism. När det egentligen är någonting helt annat.
Permalänk | Anmäl
Olle Burvall, 2010-12-12, 12:14
"Främlingsfientliga bloggare och internetskribenter har genast reagerat med att lägga en kollektiv skuld på Sveriges alla muslimer."
Ja, säkert är det så, men, Tove, hur många demokrater tar sådana extremister på allvar? inte ens alla som röstade på sd betecknar sig som främlingsfientliga, ännu mindre rasister; de är invandringskritiska. Har inte höstens val visat att ca 95% av väljarna/svenska folket har förmågan att skilja på fredliga, laglydiga muslimer och militanta islamister?
Sedan skriver du:"Vi befinner oss i ett politisk klimat där det har blivit okej att lägga sig till med allt mer rasistiska tongångar och där vi nu har ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Där högerextrema åsikter legitimeras av redan etablerade partier som gör främlingsfientliga förslag till sina egna." Vilka förslag syftar du på? Du exemplifierar inte eftersom det inte finns några exempel. Du kör med demagogiska trick och underminerar därmed det seriösa politiska samtalet.
Rasismen och xenofobin är långtifrån rumsrena - du ser spöken - men till och med Sveriges främste muslimske ledare Kielan erkänner att det finns problem inom det muslimska kollektivet: "Dem det skadar allra mest är oss muslimer. Det ger en fullständigt felaktig bild av vad islam handlar om. Islam är en civiliserad religion, de här sakerna får det att framstå som om muslimer är barbariska och grymma. Men de här personerna gör saker som uttryckligen förbjuds i vår religion". Enligt intervju i DN idag. Dessa problem måste adressseras och Säpo är vare sig rasistaisk eller främlinsfientlig genom att hålla militanta islamister under uppsikt; samma uppmärksamhet ägnar de våldsamma höger- och vänsterelement; det är deras professionella plikt.
Permalänk | Anmäl
Solidar, 2010-12-12, 12:15
Vilken ironi! Innehållet i Toves artikel bevisas ju till 100% - av majoriteten av kommentarerna! Livet kan vara underbart, ibland...
Permalänk | Anmäl
Absolute Banana, 2010-12-12, 12:16
Absolute Banana förstr tydligen lika lite som Tove om skillnaden mellan rasism och kritik mot ideologier.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-12-12, 13:06
Nej Tove! Vakna!
Vänsterns plakat och demonstrationer mot "rasism" leder ingenstans, och om de möjligen leder någonstans så är det bakåt i utvecklingen.
Steget från islamister till nationalister är mycket, mycket litet(!). Båda grupperna förespråkar en isolering från omvärlden där deras regler och deras kultur gäller ("äktsvensk" eller islamistisk). De ena tycker att Sverige totalt skall domineras av svensk kultur (och bäst är nog en regering ledd av SD), de andra tycker att Afghanistan skall ledas av talibanerna som följer sharialagar. Det ska finnas en och endast en kultur inom det specifika området de vardera härskar över (etnopluralism).
Det Sverige behöver är konkret diskussion om hur vi kan förbättra integrationen. På vilket sett Vänsterns demonstrationer leder till detta ser jag verkligen inte. Inte heller har SD presenterat något konkret förslag som verkligen förbättrar integrationen. Snarast får man en känsla av att SD vill ha en försämrad integration så att de därmed kan tillskansa sig fler röster i framtida val (väl exemplifierat av Alexandra Brunells minst sagt ansvarslösa och jönsiga twitterkommentar).
Permalänk | Anmäl
Henrik Ottosson, 2010-12-12, 13:14
Absolut, och rasismen står islamisterna för. Det är nu viktigare än någonsin att inse faran och förvägra dem att agera här i vårt demokratiska samhälle!
Permalänk | Anmäl
Aron Norrby, 2010-12-12, 13:14
Rasismen i Sverige är inget problem. Däremot är diskrimineringen ett stort problem som drabbar oss alla någongång i livet och det oavsett kön, ålder, funktionshinder, ursprung osv. Jag ser Toves inlägg som en undanflykt och fokusförskjuting. Att ifrågasätta religioner och kulturer är fullt legalt såvida man inte visar missaktning.
Permalänk | Anmäl
Mange12345, 2010-12-12, 13:21
Jag är varken rasist eller antirasist, jag är bara människa och jag reagerar som en sådan. Du ska inte tala om för mig vad jag ska tycka och tänka, Tove.
Permalänk | Anmäl
Mange12345, 2010-12-12, 13:28
"Där högerextrema åsikter legitimeras av redan etablerade partier som gör främlingsfientliga förslag till sina egna."
Alltså vad menar du!?
SD är ett parti.
Vilka är de övriga partierna eftersom du skriver : redan
e t a b l e r a d e p a r t i e r.
Kan du ge konkreta exempel som bidragit till försämring för våra flyktingar/invandrare eller svenskar/invandrare i forntid
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2010-12-12, 13:37
Svar solidar: 95% har visat att dom inte är kommunister.
Permalänk | Anmäl
Mange12345, 2010-12-12, 13:42
Jag håller med om att man måste ta rasism på allvar. Dock är speciellt vänstern tyvärr dålig på att särskilja rasism och rädsla för att utsättas för hot och våld i religionens namn. Att kritisera islam och dess lära är inte den samma som att vara rasist. Precis som att man måste ta ställning mot rasism måste man också ta ställning mot de muslimer med fundamentalistisk inställning till vårt samhälle, som hotar och med våld försöker få genom sina åsikter. Det är självklar långt från alla muslimer som har denna inställning, men för måna har det. Detta måste man ta på allvar också utan att skrika rasist varje gång det tas upp för debatt.
Permalänk | Anmäl
Michael Rydén, 2010-12-12, 14:12
Absolute Banana skrev: Vilken ironi! Innehållet i Toves artikel bevisas ju till 100% - av majoriteten av kommentarerna! Livet kan vara underbart, ibland...
Bananas bevisföring är väl också "underbar"
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2010-12-12, 14:16
Var är de rassistiska rösterna Tove? Pressen och allt här på Newsmill är ju inställt på att förklara det hela som ickemuslimskt och självförvållat.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2010-12-12, 14:30
Bra, vi måste kämpa mot rasismen. Men bara vi inte polariserar debatten och gör den till en höger-vänster fråga. Det är lätt att rikta alla anti-främlingsfientliga kampanjer mot Sverigedemokrater, men verkligheten är betydligt mer komplex.
Detta hemska bombdåd har inte främst religiös bakgrund, utan det var riktat mot svenskar och (som hotbrevet beskrev) "era barn, döttrar, bröder och systrar".
Vi måste mobilisera alla anti-rasistiska krafter och arbeta mot rasismen och alla de extremistiska krafter som skapar denna. Extremister gillar att peka ut grupper som man kan rikta sitt hat emot, och det gäller alla extremister oavsett om det är nynazistiska, fundamentalistiska islamister eller kristna.
Rasism (eller intolerans, som är ett mer passande begrepp) kan inte härledas endast till SDs anhängare, det finns inom alla ideologier, alla etniciteter, alla religioner och alla samhällsklasser. Endast en bred kampanj kan motverka alla former av rasism. Att bara rikta rasistkortet till SD tror inte jag är särksilt effektivt och kan också fungera motverkande till sitt syfte. Många extremistiska grupper lever på att bli utfrysta och det ger eld på deras hatiska brasa. För oss som är aktiva på internet, för oss som läser bloggar och kommentarer vet att exempelvis Aftonbladets "vi gillar olika" - kampanj har gjort att SD anhängare har blivit ännu mer hatiska mot vad man menar "PK etablisemanget".
Det är svårt problem att lösa, och kräver därför komplexa lösningar.
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2010-12-12, 15:03
Jag vill göra mig till tolk för alla oss som är tvångsanslutna till en religion i Sverige. Säkert långt över nittio procent av de miljontals människor i Sverige som tillhör kristna samfund är tvångsanslutna, har inte valt själva att höra dit. Samma sak kan man säga om Sveriges omkring en halv miljon muslimer. De kallas muslimer för att deras religion anses vara islam men det är endast några få procent som har valt detta själva i stället för att helt enkelt bli tillsagda redan som barn att din religion är islam.
Jag tror att väldigt många utav oss är medvetna om att vi är tvångsanslutna och har funderat över vad detta betyder. Men religion innebär långt ifrån att tro på religiösa dogmer om andevärlden. Religionen är framförallt bärare och förmedlare av viktiga kulturtraditioner. En del är de kulturella högtider som präglat våra liv beroende på vår bakgrund (till exempel jul och ramadan). En del får stor betydelse vid livsavgörande händelser såsom bröllop och begravningar då vi gärna vill ha tillgång till präster, imamer, kyrkor och moskeer.
Det är inte vi, den stora massan av tvångsanslutna, som mördar folk i Knutby eller spränger ihjäl oss på Drottninggatan.
Permalänk | Anmäl
Pelle, 2010-12-12, 15:13
BRA artikel av Liljeholm!
Nu vänder vi på bladet och kör framåt. En ensam persons handlanden har ingen bäring för det större sammanhanget.
Kramar,
MVH
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis
Socialsekreterare på Lidingö & Debattör
http://batikhaxanberit.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis, 2010-12-12, 15:40
Bra skrivet, men jag vet att Muslimer inte är Araber, dà de tillhör flera olika folkgrupper. Bara i Algeriet sà finns det flera varianter av arabiska...
Jag arbetar tillsammans med Muslimer....
FD medlem av SAP
Permalänk | Anmäl
Maria Thunholm, 2010-12-12, 15:43
Tove, inget parti i Sverige har de senaste åren accepterat eller ignorerat rasism - i formen antisemitism - i sina led och samtidigt ursäktat och tom stött terrorgrupper som just ditt parti, Vänsterpartiet. Vänsterpartiet har gjort bort sig till den milda grad att det inte finns någon trovärdighet vad rasism gäller.
Självklart ska inte svenska muslimer klandras för det terrorister begår i deras namn. Islamister ska klandras utan att man klandrar muslimer som grupp. Men rasismen står ditt eget parti för.
Ditt inlägg är ignorant, självgott och oinformerat.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-12-12, 15:49
Tove Liljeholm håller samma nivå som vanligt.
Kollektivt skuldbeläggande står idag mot naivitet. En svår balansgång.
Det är i Sverige, som tur är, väldigt ont om extremister som begår våldsdåd i Buddhismens, Taoismens, Hinduismens, Kristendomens etc etc namn. Däremot hittar en hop isolerade psykfall, vilseledda, diskriminerade etc etc (sätt in valfritt "ursäkts-epitet") stöd i Islam för att bränna hem, bomba svenska "döttrar och systrar" etc.
Det ÄR en ny företeelse med självmordsbombare i Sverige. Vidare har vi inte tidigare haft krav på anpassning till Sharia i äktenskapsdomstolar, utestängande av män från badhus etc tidigare.
Även om jag uppskattar Sheikh Hassan Moussas avståndstagande från bombdådet anser jag att medlemmar i den religiösa grupp han företräder HAR fört med sig ett antal nya inslag i svensk vardag. Tyvärr har jag svårt att se något positivt med flertalet av dessa inslag.
Helt klart vill Tove Liljeholm stämpla mig som rasist för detta (oavhängigt om min kritik riktas mot religiösa uttryck snarare än något som har med "ras" att göra).
Helt klart är även att mina vänner från Eritrea,Syrien, Iran, Egypten, Argentina, USA, Japan, Turkmenistan, etc etc aldrig skulle komma på tanken att göra det.
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2010-12-12, 16:13
Ja, det är väldigt viktigt att ta ställning mot dom som vill döda Svenskar enbart för att dom är Svenskar, för det är väl det du menar?
Permalänk | Anmäl
Joel Bergqvist, 2010-12-12, 19:09
Hur förhåller sig egentligen vänstern till arvssynd och kollektivt skuldbeläggande?
Ja man kan ju fråga sig vad de menar när det pratas om att "män som grupp förtrycker kvinnor som grupp"?
Man kan ju fråga sig vad de menar när de pratar om att "svenska samhället diskriminerar invandrare", vem är "svenska samhället" ? Syftar ni egentligen inte bara på svenskar och vill tilldela dem kollektiv skuld?
Vad menar vänstern när de pratar om att västvärlden står i skuld till U-länderna för dess imperialistiska politik? Är detta någon sorts arvsskuld som vi ska betala?
Du Tove - är inte det minsta trovärdig när du fördömer principer som man hittar i de egna leden.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2010-12-12, 20:06
#56 Pelle,
Du har väl laglig rätt att lämna den eventuella församling du är med i. Åtminstone i Sverige. Religionsfriet betyder även frihet från religion. Jag var själv ett fiktivt "katolskt barn", men jag satte ner foten redan som 10-åring.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-12-14, 08:45
38 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Du har helt rätt, Tove, i att det är dags att ta ställning mot rasism, och denna gång är det dags att även få med minoritetsrasismen. För vad är väl inte ett etniskt betingat bombdåd om inte just rasism?
Jag håller helt och hållet med om att man inte kan kollektivt skuldbelägga någon för något. Men det som gör mig mest fundersam är att representanter för ditt parti ofta ursäktar antisemitism som en naturlig konsekvens av Israel politik. Jag efterlyser att du uttalar dig på samma sätt om att man inte kan kollektivt skuldbelägga judar för något som t.ex. Israel gör. Tvärtom har t.ex. en av era ideologer Torbjörn Tännsjö skrivet en artikel på Newsmill där han krävt att judar skall ta ställning för att annars riskera att utsättas för en berättigad antisemitism. Det är inte en konsekvent hållning som vänsterpartiet har mot rasism mot muslimer och mot judar.
Tagit ställning mot rasism har vi gjort sedan 1946. Att misstänka detta för ett terroristbrott är inte särskilt långsökt. Från vilka religiösa och politiska grupperingar kommer de flesta självmordsterrorister?
Finns det vissa länder? Norge eller Australien?
Hur lite naiv kan jag vara utan att bli kallad rasist???
Muslimer är ingen "ras", Tove Liljeholm.
Yttrandefriheten är under attack från två håll, från religiösa fanatiker
och från vänster.
Bäste Tove Liljeholm.
Vill du agera mot främlingsfientlighet och rasism föreslår jag att du börjar med ditt eget parti och dess bundsförvanter.
Hur var det nu killen som föddes i krubban bredvid Brian sade:
"Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?"
Tyvärr Tove, du är inte trovärdig i detta uttalande.
>>Vi befinner oss i ett politisk klimat där det har blivit okej att lägga sig till med allt mer rasistiska tongångar
Jag blev själv nyligen chockerad av att vänsterextrimisten Wahlström, som minst glider på gränsen till antisemitism, fått anställning inte bara i Afotnbladet utan även på Sveriges Television.
Men det är bara detaljer som uppenbarligen inte stör Ung Vänster... Inga demonstrationer där, åtminstone inte MOT Wahlström.
>>antirasist
Roande ordval, ända sedan affären med den "antirasistiska" Mana så har jag svårt att inte skratta och se antisemit...
Om slälva ämnet?
Det är naturligtcis fel att generalisera över olika folkgrupper, men det görs av just alla folkgrupper genom alla tider. Det lär inte bli ett slut på det nu, oavsett hur många demonstationer som görs.
Muslimer är ingen ras Tove. I sådana fall är nazister också en ras och du är således rasist för att du ogillar dem. Använd inte ord du inte förstår dig på. Ingen tar dig seriöst då.
En invandrare spränger sig i luften mitt i julshoppingens Stockholm i avsikt att döda så många svenska döttrar och söner. Om vems skuld är det? De svenska rasissternas?
Lägg av och se realiteten i ansiktet: det finns islamofascister mitt bland oss, som vill förstöra allting som utgör vårt samhälle.
Det viktigaste precis just nu att hela Sverige tar ställning mot är terrorism och religiös extremism. (Fast det kommer väl knappast Ung Vänster att göra?)
Jag tror att "vänster" är en religion.
Det är en helt och hållet altruistiskt- moralisk rörelse, nuförtiden, som inte ser till den egna nyttan . Men det var i tankarna på den egna nyttan som arbetarrörelsen växte fram ursprungligen: "Vi ska också ha". Då man slåss för sig själv så är man mer trovärdig än när man lever på att slåss för andra.
Att överhuvudtaget försvara en religion; t.ex. Islam, hör egentligen inte till vänstern. Men av någon anledning är dessa nuförtiden lierade med varandra. Kanske de ser en potentiell revolutionär kraft i varandra? Pengar får aldrig spela någon roll i vänstertänkande. Inte heller vem som får pengarna; där är vänstern konstigt nog ihop med ultraliberalismen. "Våra" pengar kan lika gärna eller hellre gå till någon som är utländsk eller till ett annat land helt och hållet. I Ultraliberalens fall handlar det om att företagen ska få sina "human resources"", i vänsterfallet för att det är bättre att ge bort än att vilja ha själv.
Att inte vilja ha det kaos som råder i många mer hetlevrade kulturer, det är inget för vänstern; för i revolutionsromantiken så smäller det och brinner och stora värden raseras, folk springer på gatorna och kastar sten. Reningens eldar. Så vi har fått kaos, vi har fått en skola som går på knäna, vi har fått explosioner, vi har fått oenighet.
De få företag som kan ge vinster trots skattetrycket och samhällskostnaderna som belastar deras verksamhet betalar alltihop: Betalar skola, vård, omsorg, bostadsbidrag, integration, polis, fängelser, ungdomsvårdsskolor, mottagningar, byråkratin i stort. Pengarna. Pengarna. Var ska de komma ifrån?
Det vet inte vänstern. De har aldrig förstått det.
För att dessa få företag som lyckas göra vinster trots skattetrycket, samhällskostnaderna, ska kunna göra det, så måste de bli globala, de måste utnyttja andra länders arbetskraft, länder som inte tar ut så mycket samhällskostnader på löner och vinster och som därför är mycket billigare. Så "våra" företag köper material och tjänster i fattiga länder, så att de kan göra en sådan vinst att de kan betala 2/3 av den till samhället i form av skatt, moms, arbetsgivaravgifter, så att vi har råd med kaos, att vi t.ex.kan utbilda mängder av människor som inte varit med och betalat in skatt och som sedan vill spränga oss i luften som tack.
Tacka världens fattiga för att vi har råd med det. Tacka också Sverige som tar på sig detta, med sjunkande skolresultat, med sjunkande hårda samhällsinvesteringar, som vägar, bostäder, framtidsinriktade skolor, äldrevård, försvar, och istället lägger alltihop på vänsterns religiösa altare, att betala kaoset.
Tacka vänstern för det.
Vad har rasism att göra med extremmuslimsk fundamentalism? Att vara muslim, är det att tillhöra en "ras"? Vänstern försöker i vanlig ordning hävda tolkningsföreträde när det gäller att omforma ords betydelse och sedan applicera detta på vanligt hyggligt folk som länge varnat för att muslimska terrordåd i Sverige snart skulle vara en realitet. Nu har det hänt, och Tove Liljeholm et consortes tillhör de samhällsaktörer som får bära en del av skulden för detta.
Jag håller med. Det här är en fråga helt skild från alla diskussioner om invandring och tendenser till tilltagande islamisering i Sverige. Tekniskt sett kunde gärningsmannen ha landat i Sverige för första gången samma dag som han flög i luften. Det är inte den genomsnittlige muslimske invandraren som gör något sådant här, lika lite som den genomsnittlige Svensken skjuter ihjäl två poliser eller ett gäng lottor i en park i Falun.
Alexandra "Brunis" Brunells kommentar är inget annat än osmaklig, taktlös och inskränkt. Som jag skrev ovan har de invandringsfrågor hon driver inte något samband med det som hände i Stockholm. Det hon menar är nog egentligen "så går det om man tillåter muslimer att vistas i Sverige".
Det är kanske nu man istället bör ställa sig på yttrandefrihetens sida och börja stå upp mot de onda människor som vill svenskar illa genom att kollektivt börja rita teckningar av precis vad som helst inklusive vissa extrema sekters profeter eller ledare.
Otroligt att så många missuppfattat ordet rasim, eller ska man säga, väljer att missuppfatta ordet rasism, för att det är ett bekvämt begrepp att använda på meningsmotståndare eftersom det är ett så pass nedsättande ord.
Detta självmordsattentat måste man ju säga är exemplariskt ur ett västvärldsperspektiv - en man vill döda så många kristna svenskar som möjligt och lyckas inte ens krossa ett skyltfönster samtidigt som han enl. vittnen levde så pass länge att han blev medveten om misslyckandet innan han dog. Ganska komiskt, och jag tror faktiskt att det kan vara det bästa vapnet mot dessa människor, att just sem dem som komiska - vi bör göra narr av dem och inte ta dem på för stort allvar, det gör bara att de får mer respekt och efterföljare från andra sekttillhörande.
Rasism i Sverige
Rasismen i Sverige är inte annorlunda än någon annanstans i värden. Den följer samma mönster och har samma syfte, var man än stöter på den i värden. Överallt söker den särdrag hos individer för att stämpla dessa till grupper. Grupper som man med alla till buds varade medel söker legitimitet för särbehandling. Med andra ord, arbeta för att beröva de grupperade individerna sina rättmätiga rättigheter. När vi nu i allt större utsträckning diskuterar i termer av grupper, har vi redan passerat utgångsläget. Aningslöst diskuterar vi som om dessa grupper skulle existerade i sinnevärlden. I näste steg uppfylls önsketänkandet när de särbehandlade söker trygghet och gemenskap hos varandra. Därmed är grunden lagt och man kan i triumf påbörja sin ädla kamp. En kamp som alla ansvarskännande medborgare förpliktas att delta, under parollen ”är du inte med oss så är du mot oss”. Med all prat om etniska grupper tycks en betydande antal människor mentalt redan befinna sig i sin grupperande sorteringskamp.
Bra skrivet Tove.
Lägg till att vi behöver en antikrigsrörelse också. Så länge vi använder vapenmakt för att ändra andra länders beteende så får vi finna oss i att dom föröker slå tillbaka, Och varför skulle dom nöja sig med att föröka döda angripare i afghanistan när vi inte nöjer oss med att föra krig i sverige?
Det klingar bara tomt och ihåligt när vänstern talar om att man måste ta avstånd från rasism.
Vänstern har aldrig sett varesig demokrati, mänskliga rättigheter och att ta avstånd från rasism som speciellt viktigt. De båda förra för att man helt enkelt aldrig tagit ställning för det de gånger det stått mellan demokrati och diktatur. Det senare har vid ett flertal tillfällen ironiskt nog snarare använts som slagträ med rasistiska undertoner mot saker man inte gillar.
Vänstern är emot rasism endast om det rör sig om vita rasister som förtrycker och slår ner kommunister, som i Sydafrika. Man hade t.ex. inga problem med att stödja och hylla en svart rasist som lät förtryckta, mörda och fördriva vita i ett av Sydafrikas norra grannländer.
Samma sak ser vi här - vänstern hamnar på samma sida som de verkliga extremistern och rasisterna, samtidigt utmålar man sverigedemokrater som extremister och uppmanar till "utomparlamentariska åtgärder" mot dem. Ihåligt.
Snälla Tove. Var försiktigt med ordet rasism. Det är ett ord som används för att beskriva en tro på människor uppdelade i olika raser. Muslimer och islam har inget med det att göra över huvud taget, muslimer kan vara hur som helst och se ut hur som helst och komma från vilket land som helst. Det hela handlar om främlingsfientlighet, som inte alls behöver vara samma sak som rasism. Det är självklart otroligt viktigt att arbeta mot främlingsfientligheten, men det bästa sättet att bemöta den, är knappast att kalla allt för rasism. När det egentligen är någonting helt annat.
"Främlingsfientliga bloggare och internetskribenter har genast reagerat med att lägga en kollektiv skuld på Sveriges alla muslimer."
Ja, säkert är det så, men, Tove, hur många demokrater tar sådana extremister på allvar? inte ens alla som röstade på sd betecknar sig som främlingsfientliga, ännu mindre rasister; de är invandringskritiska. Har inte höstens val visat att ca 95% av väljarna/svenska folket har förmågan att skilja på fredliga, laglydiga muslimer och militanta islamister?
Sedan skriver du:"Vi befinner oss i ett politisk klimat där det har blivit okej att lägga sig till med allt mer rasistiska tongångar och där vi nu har ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Där högerextrema åsikter legitimeras av redan etablerade partier som gör främlingsfientliga förslag till sina egna." Vilka förslag syftar du på? Du exemplifierar inte eftersom det inte finns några exempel. Du kör med demagogiska trick och underminerar därmed det seriösa politiska samtalet.
Rasismen och xenofobin är långtifrån rumsrena - du ser spöken - men till och med Sveriges främste muslimske ledare Kielan erkänner att det finns problem inom det muslimska kollektivet: "Dem det skadar allra mest är oss muslimer. Det ger en fullständigt felaktig bild av vad islam handlar om. Islam är en civiliserad religion, de här sakerna får det att framstå som om muslimer är barbariska och grymma. Men de här personerna gör saker som uttryckligen förbjuds i vår religion". Enligt intervju i DN idag. Dessa problem måste adressseras och Säpo är vare sig rasistaisk eller främlinsfientlig genom att hålla militanta islamister under uppsikt; samma uppmärksamhet ägnar de våldsamma höger- och vänsterelement; det är deras professionella plikt.
Vilken ironi! Innehållet i Toves artikel bevisas ju till 100% - av majoriteten av kommentarerna! Livet kan vara underbart, ibland...
Absolute Banana förstr tydligen lika lite som Tove om skillnaden mellan rasism och kritik mot ideologier.
Nej Tove! Vakna!
Vänsterns plakat och demonstrationer mot "rasism" leder ingenstans, och om de möjligen leder någonstans så är det bakåt i utvecklingen.
Steget från islamister till nationalister är mycket, mycket litet(!). Båda grupperna förespråkar en isolering från omvärlden där deras regler och deras kultur gäller ("äktsvensk" eller islamistisk). De ena tycker att Sverige totalt skall domineras av svensk kultur (och bäst är nog en regering ledd av SD), de andra tycker att Afghanistan skall ledas av talibanerna som följer sharialagar. Det ska finnas en och endast en kultur inom det specifika området de vardera härskar över (etnopluralism).
Det Sverige behöver är konkret diskussion om hur vi kan förbättra integrationen. På vilket sett Vänsterns demonstrationer leder till detta ser jag verkligen inte. Inte heller har SD presenterat något konkret förslag som verkligen förbättrar integrationen. Snarast får man en känsla av att SD vill ha en försämrad integration så att de därmed kan tillskansa sig fler röster i framtida val (väl exemplifierat av Alexandra Brunells minst sagt ansvarslösa och jönsiga twitterkommentar).
Absolut, och rasismen står islamisterna för. Det är nu viktigare än någonsin att inse faran och förvägra dem att agera här i vårt demokratiska samhälle!
Rasismen i Sverige är inget problem. Däremot är diskrimineringen ett stort problem som drabbar oss alla någongång i livet och det oavsett kön, ålder, funktionshinder, ursprung osv. Jag ser Toves inlägg som en undanflykt och fokusförskjuting. Att ifrågasätta religioner och kulturer är fullt legalt såvida man inte visar missaktning.
Jag är varken rasist eller antirasist, jag är bara människa och jag reagerar som en sådan. Du ska inte tala om för mig vad jag ska tycka och tänka, Tove.
"Där högerextrema åsikter legitimeras av redan etablerade partier som gör främlingsfientliga förslag till sina egna."
Alltså vad menar du!?
SD är ett parti.
Vilka är de övriga partierna eftersom du skriver : redan
e t a b l e r a d e p a r t i e r.
Kan du ge konkreta exempel som bidragit till försämring för våra flyktingar/invandrare eller svenskar/invandrare i forntid
Svar solidar: 95% har visat att dom inte är kommunister.
Jag håller med om att man måste ta rasism på allvar. Dock är speciellt vänstern tyvärr dålig på att särskilja rasism och rädsla för att utsättas för hot och våld i religionens namn. Att kritisera islam och dess lära är inte den samma som att vara rasist. Precis som att man måste ta ställning mot rasism måste man också ta ställning mot de muslimer med fundamentalistisk inställning till vårt samhälle, som hotar och med våld försöker få genom sina åsikter. Det är självklar långt från alla muslimer som har denna inställning, men för måna har det. Detta måste man ta på allvar också utan att skrika rasist varje gång det tas upp för debatt.
Absolute Banana skrev: Vilken ironi! Innehållet i Toves artikel bevisas ju till 100% - av majoriteten av kommentarerna! Livet kan vara underbart, ibland...
Bananas bevisföring är väl också "underbar"
Var är de rassistiska rösterna Tove? Pressen och allt här på Newsmill är ju inställt på att förklara det hela som ickemuslimskt och självförvållat.
Bra, vi måste kämpa mot rasismen. Men bara vi inte polariserar debatten och gör den till en höger-vänster fråga. Det är lätt att rikta alla anti-främlingsfientliga kampanjer mot Sverigedemokrater, men verkligheten är betydligt mer komplex.
Detta hemska bombdåd har inte främst religiös bakgrund, utan det var riktat mot svenskar och (som hotbrevet beskrev) "era barn, döttrar, bröder och systrar".
Vi måste mobilisera alla anti-rasistiska krafter och arbeta mot rasismen och alla de extremistiska krafter som skapar denna. Extremister gillar att peka ut grupper som man kan rikta sitt hat emot, och det gäller alla extremister oavsett om det är nynazistiska, fundamentalistiska islamister eller kristna.
Rasism (eller intolerans, som är ett mer passande begrepp) kan inte härledas endast till SDs anhängare, det finns inom alla ideologier, alla etniciteter, alla religioner och alla samhällsklasser. Endast en bred kampanj kan motverka alla former av rasism. Att bara rikta rasistkortet till SD tror inte jag är särksilt effektivt och kan också fungera motverkande till sitt syfte. Många extremistiska grupper lever på att bli utfrysta och det ger eld på deras hatiska brasa. För oss som är aktiva på internet, för oss som läser bloggar och kommentarer vet att exempelvis Aftonbladets "vi gillar olika" - kampanj har gjort att SD anhängare har blivit ännu mer hatiska mot vad man menar "PK etablisemanget".
Det är svårt problem att lösa, och kräver därför komplexa lösningar.
Jag vill göra mig till tolk för alla oss som är tvångsanslutna till en religion i Sverige. Säkert långt över nittio procent av de miljontals människor i Sverige som tillhör kristna samfund är tvångsanslutna, har inte valt själva att höra dit. Samma sak kan man säga om Sveriges omkring en halv miljon muslimer. De kallas muslimer för att deras religion anses vara islam men det är endast några få procent som har valt detta själva i stället för att helt enkelt bli tillsagda redan som barn att din religion är islam.
Jag tror att väldigt många utav oss är medvetna om att vi är tvångsanslutna och har funderat över vad detta betyder. Men religion innebär långt ifrån att tro på religiösa dogmer om andevärlden. Religionen är framförallt bärare och förmedlare av viktiga kulturtraditioner. En del är de kulturella högtider som präglat våra liv beroende på vår bakgrund (till exempel jul och ramadan). En del får stor betydelse vid livsavgörande händelser såsom bröllop och begravningar då vi gärna vill ha tillgång till präster, imamer, kyrkor och moskeer.
Det är inte vi, den stora massan av tvångsanslutna, som mördar folk i Knutby eller spränger ihjäl oss på Drottninggatan.
BRA artikel av Liljeholm!
Nu vänder vi på bladet och kör framåt. En ensam persons handlanden har ingen bäring för det större sammanhanget.
Kramar,
MVH
Berit von Gyllencreützer af Björkesund och Helgö - al Abdulhassis
Socialsekreterare på Lidingö & Debattör
http://batikhaxanberit.blogspot.com
Bra skrivet, men jag vet att Muslimer inte är Araber, dà de tillhör flera olika folkgrupper. Bara i Algeriet sà finns det flera varianter av arabiska...
Jag arbetar tillsammans med Muslimer....
FD medlem av SAP
Tove, inget parti i Sverige har de senaste åren accepterat eller ignorerat rasism - i formen antisemitism - i sina led och samtidigt ursäktat och tom stött terrorgrupper som just ditt parti, Vänsterpartiet. Vänsterpartiet har gjort bort sig till den milda grad att det inte finns någon trovärdighet vad rasism gäller.
Självklart ska inte svenska muslimer klandras för det terrorister begår i deras namn. Islamister ska klandras utan att man klandrar muslimer som grupp. Men rasismen står ditt eget parti för.
Ditt inlägg är ignorant, självgott och oinformerat.
Tove Liljeholm håller samma nivå som vanligt.
Kollektivt skuldbeläggande står idag mot naivitet. En svår balansgång.
Det är i Sverige, som tur är, väldigt ont om extremister som begår våldsdåd i Buddhismens, Taoismens, Hinduismens, Kristendomens etc etc namn. Däremot hittar en hop isolerade psykfall, vilseledda, diskriminerade etc etc (sätt in valfritt "ursäkts-epitet") stöd i Islam för att bränna hem, bomba svenska "döttrar och systrar" etc.
Det ÄR en ny företeelse med självmordsbombare i Sverige. Vidare har vi inte tidigare haft krav på anpassning till Sharia i äktenskapsdomstolar, utestängande av män från badhus etc tidigare.
Även om jag uppskattar Sheikh Hassan Moussas avståndstagande från bombdådet anser jag att medlemmar i den religiösa grupp han företräder HAR fört med sig ett antal nya inslag i svensk vardag. Tyvärr har jag svårt att se något positivt med flertalet av dessa inslag.
Helt klart vill Tove Liljeholm stämpla mig som rasist för detta (oavhängigt om min kritik riktas mot religiösa uttryck snarare än något som har med "ras" att göra).
Helt klart är även att mina vänner från Eritrea,Syrien, Iran, Egypten, Argentina, USA, Japan, Turkmenistan, etc etc aldrig skulle komma på tanken att göra det.
Ja, det är väldigt viktigt att ta ställning mot dom som vill döda Svenskar enbart för att dom är Svenskar, för det är väl det du menar?
Hur förhåller sig egentligen vänstern till arvssynd och kollektivt skuldbeläggande?
Ja man kan ju fråga sig vad de menar när det pratas om att "män som grupp förtrycker kvinnor som grupp"?
Man kan ju fråga sig vad de menar när de pratar om att "svenska samhället diskriminerar invandrare", vem är "svenska samhället" ? Syftar ni egentligen inte bara på svenskar och vill tilldela dem kollektiv skuld?
Vad menar vänstern när de pratar om att västvärlden står i skuld till U-länderna för dess imperialistiska politik? Är detta någon sorts arvsskuld som vi ska betala?
Du Tove - är inte det minsta trovärdig när du fördömer principer som man hittar i de egna leden.
#56 Pelle,
Du har väl laglig rätt att lämna den eventuella församling du är med i. Åtminstone i Sverige. Religionsfriet betyder även frihet från religion. Jag var själv ett fiktivt "katolskt barn", men jag satte ner foten redan som 10-åring.