Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Wikileaks

Foto: Scanpix.
Carina Rydberg om Wikileaks

Det öppna samhället har blivit Assanges värsta fiende

 "Julian Assange – transparensens främste förespråkare – har hamnat i en situation i vilken transparensen är hans största fiende. För vad är det han kommer att tvingas tala om med den svenska överåklagaren, under den svenska rättegången? Han kommer att tvingas att tala om det allra mest privata: det sexuella. Det är denna sanning som måste ut i ljuset. Oavsett hur den ser ut."


 


Om författaren

Carina Rydberg är författare.

Sedan det blev klart att Julian Assange häktats i sin utevaro på grund av anklagelserna om våldtäkt samt sexuellt ofredande, har de juridiska turerna kring den här processen blivit allt fler. Det verkar inte som om många har en aning om vad de talar om – men de talar ändå, för så går det till nu för tiden. Många åsikter, mycket lite konkret information.

Han är i England. Han är inte i England. Han har begärt att bli förhörd. Han har inte begärt att bli förhörd. Allt är en CIA-komplott. Det är det inte alls det.

En sak kan vi fastställa: Trots motstridiga uppgifter befann sig Julian Assange i England och överlämnade sig till polisen. Därmed blev han gripen, förvägrades borgen och sitter nu häktad fram tills nästa vecka.

Advokat Claes Borgström som representerar de två kvinnor vilkas berättelser ligger till grund för anmälningarna hävdar att anklagelserna enligt Julian Assange är resultatet av en CIA-komplott.

Det är inte riktigt sant. I en intervju med TV 4 gjord i september säger Assange det rakt motsatta

http://www.tv4.se/1.1802653/2010/09/08/julian_assange_talar_ut_om_sexanklagelserna

och vill göra gällande att anklagelserna har en mer personlig grund.

Vad som däremot är helt sant är att man från WikiLeaks håll varit bestämd med att det visst rör sig om en sorts komplott, en teori som understöds av Assanges engelske advokat Mark Stephens.

Det är naturligtvis nonsens. Här finns ingen CIA-komplott. Inte heller finns det för tillfället några omedelbara krav från amerikanskt håll att utlämna Assange till USA – för det finns inga formella anklagelser mot honom i USA.

Och det är tveksamt om några sådana kommer att kunna uppstå. Men uppenbarligen är Julian Assange övertygad om att risken att bli utlämnad till USA från Sverige är betydligt större än risken att bli utlämnad dit från Storbritannien.

Det är ett logiskt felslut av monumentala proportioner. Man frågar sig vad Assange har för rådgivare och varför i all världen de inte talar om för honom att en utlämning till Sverige är betydligt mycket bättre än att sitta i engelskt häkte.

För det finns nämligen inget åtal mot honom här heller. Det finns bara ett krav på att han ska infinna sig till förhör.

Det finns god anledning att kritisera den svenska åklagarmyndigheten för dess segdragna hantering av det här ärendet. Man borde ha fattat beslut om Assanges häktning långt innan Cablegate började publiceras.

Men nu är vi där vi är. Och aldrig har vi väl sett så dumma ut. Någon från åklagarmyndigheten står i den engelska rättssalen och talar om att det föreligger en flyktrisk på grund av Assanges ”nomadiska livsstil”.

Det är en formulering som för tankarna till hur man brukade beskriva dem man en gång kallade tattare och zigenare och man hade önskat att åklagarmyndighetens representant hade förmått uttrycka sig på ett intelligentare sätt. För den ”nomadiska livsstilen” har redan blivit en visa i utländsk press.

Men vi är ett litet land, ovant vid att förekomma i de stora internationella sammanhangen. Det är den enda rimliga förklaring jag kan komma fram till vad gäller denna osedvanligt klumpiga formulering.

Inte desto mindre bör våra lagar respekteras. Det handlar egentligen bara om det. Julian Assange ska inställa sig till förhör. Och helst igår. En sådan sak går det inte att göra avkall på. Vad detta förhör sedan leder till; ja, det vet vi inte.

Men hittills har denna utdragna process bara handlat om en sak: Förnedring. Förnedringen av det svenska rättssystemet, och vårt enligt utländsk press obegripliga sexuallagstiftning. Förnedringen av de två kvinnor vilkas berättelser ligger till grund för dessa anmälningar.

Och förnedringen av Julian Assange.

I en tidningsintervju för några månader sedan sade han: Det enda offret är jag.

Fel. I den här berättelsen är alla offer. Assange. De två kvinnorna. Det svenska rättssystemet.

Och framför allt: Sanningen.

För mig börjar den här historien mer och mer likna just en antik offerritual. Den uppfyller alla dramaturgiska krav man kan ställa på den sortens drama. Och bäst av allt: Vi vet ännu inte vem som kommer att offras.

Det här är mediavärlden, intenetvärlden, informationsvärlden när den är som mest skoningslös.

Allt det osynliga ska nu synliggöras. Det kallas transparens.

Julian Assange – transparensens främste förespråkare – har hamnat i en situation i vilken transparensen är hans största fiende. För vad är det han kommer att tvingas tala om med den svenska överåklagaren, under den svenska rättegången? Han kommer att tvingas att tala om det allra mest privata: det sexuella.

Det är denna sanning som måste ut i ljuset. Oavsett hur den ser ut.

Jag frågar mig om det är detta som får Assange att streta emot så hårt. Tidigare har inte mycket varit känt om honom. Det var först när Interpols efterlysning gick ut hans födelsedatum blev känt: 3 juli 1971.

Assange har alltid vägrat att tala om sitt privatliv.

Vad som helst utom det. Hellre sitta i brittiskt häkte. Hellre spela amerikanarna i händerna och ge dem mer tid att bygga ett eventuellt åtal mot honom.

Kalla det självdestruktivt. Det gör jag. Men det är tydligen det val Julian Assange har gjort.

Han har valt osynligheten.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/31027

18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Bloggaren Anybody ställer en relevant fråga idag:
OM en kvinna lovar att hon använder sig av något preventivmedel och det sedan visar sig att hon INTE gjorde det .. räknas det också som ett sexuellt övergrepp som faller under allmänt åtal??

http://anybodys-place.blogspot.com/

Permalänk | Anmäl #1 Benadom Flydde, 2010-12-09, 13:56

Om inte, så är det könsdiskriminering som även det är ett allvarligt brott. Bara att konstatera, Åklagare Marianne "marionett" Ny håller på och "kladdar" och rör in sig i en sörja hon knappast kommer att ta sig ur med bibehållet ansikte. Kanske Julian A är orolig för att utlämnas till USA, men tänk om han kommer hit, naturligtvis frikänns men blir utlämnad. Vill hon vara med om det?

Claes Borgsström trodde jag var tillintetgjord fullständigt efter hans mindre smickrande insats, och avslöjande intervju i Thomas Qvick fallet.

Permalänk | Anmäl #2 Bocken Bruse, 2010-12-09, 14:22

#1 Benadom Flydde - Kommentar: ”...räknas det också som ett sexuellt övergrepp som faller under allmänt åtal??”

Nej, det räknas inte som ett sexuellt övergrepp och det förstår man mycket tydligt när man läser hur Claes Borgström DEFINIERAR själv kvinnors förmåga att kunna göra sig förstådd på vanlig svenska angående vad som är vad i en sexuell kontakt:

"Kvinnor som utsätts för övergrepp definierar det inte alltid på det viset. Det är ett stort problem i vårt samhälle och det kan vara svårt att bedöma vad som hänt om man inte är jurist." (Claes Borgström)

Den logiska slutsatsen är att kvinnor har ett tillkortakommande enligt honom och kan därmed inte jämföras med mannen överlägsenhet att kunna förmedla sina upplevelser och definierar dem.

Men en man som vill garanterat förstå i sin tur kvinnors upplevelser och hur kvinnor definierar dem så måste han skaffa en examen i juridik för att kunna tyda hennes utsagor och detta är ett stort problem i vårt samhälle, dvs bristen på männens juridiska kompetens.

Men om vi skulle släppa kravet på juridisk expertis angående hur kvinnor definierar övergrepp och nöjde oss med att sunt förnuft ska guida oss i våra relationer:

-Men hur kan en man ha större insikt i kvinnans upplevelse under akten om hon inte ens själv har den insikten vad hon upplever och hur hon definierar sina upplevelser?

-Om hon behöver assistans av en jurist för att definiera sina egna upplevelser så hur skulle mannen kunna ens försöka tolka dem före henne?

Permalänk | Anmäl #3 Christofer Catilan, 2010-12-09, 16:03

Benadom Flydde:

Utan-skydd-åtalet handlar om risk för könssjukdomar. Det enda skydd som skyddar mot det är kondom. En man borde veta om de använder detta skydd eller ej, oberoende av vad kvinnan ”säger”. Det en man skulle kunna anmäla för är därför enbart oron för graviditet (genom att inte använda kondom har han redan bevisat att han inte hade något emot att riskera könssjukdomar). Han skulle då hamna i sitsen att behöva bevisa bortom rimligt tvivel att de innan var överens om att använda skydd och att hon sedan verkligen inte gjorde det (graviditet i sig räcker ej som bevis – inga preventivmedel ger ett 100% skydd mot graviditet). Det är självklart fullt möjligt att anmäla (lagen är inte diskriminerande mot män), men vad som troligen skulle hända är det som händer 90% av kvinnor som anmäler sexuella övergrepp – nämligen att fallet läggs ned i brist på bevis.

Permalänk | Anmäl #4 Andres, 2010-12-09, 19:02

Anders, vem säger då att en oönskad graviditet inte är lika illa? Det är väl ingen självklarhet och ingen åsikt man kan smeta ut över andra?

Inga preventivmedel ger ett 100% skydd mot varken graviditet eller könsjukdomar.

Slutligen tycker jag att våra myndigheter hittar betydligt angelägnare uppgifter bland de 90% som läggs ner. Det gagnar absolut inte utsatta kvinnor att missbruka systemet.

Din svaga argumentation är ett direkt resultat av illa underbyggda åsikter.

Permalänk | Anmäl #5 Bocken Bruse, 2010-12-09, 21:40

Hur många män skulle sitta i fängelse idag om de åtalats och dömts för att en kondom spruckit?
Vilken privatperson kan ta sig rätten att tvinga en sexpartner att testa sig? Rättsordningen i Sverige håller på att få sig en rejäl smäll.

Permalänk | Anmäl #6 Robert Pettersson, 2010-12-09, 22:47

Tja, om jag minns rätt så hade man intervjuat Assanges son om pappans kärleksliv, och han sade något i stil med att pappan är en katastrof med kvinnor, men att han inte trodde på något om våldtäkt.

Och Carina, du är också bara en av de som yttrar sig utan att veta.

Permalänk | Anmäl #7 Sven P Andersson, 2010-12-10, 10:28

Tja, om jag minns rätt så hade man intervjuat Assanges son om pappans kärleksliv, och han sade något i stil med att pappan är en katastrof med kvinnor, men att han inte trodde på något om våldtäkt.

Och Carina, du är också bara en av de som yttrar sig utan att veta.

Permalänk | Anmäl #8 Sven P Andersson, 2010-12-10, 10:28

Robert #6, just det. Mig veterligen går folk som är oroliga för att ha fått en sexuellt överförd sjukdom till farbror doktorn och testar sig. Finns det något lagligt stöd överhuvudtaget för att tvinga en sexpartner att bli testad? I så fall är det ju hemskt!

Då kan ju både kvinnor och män, som vill irritera eller skapa splittring i nya förhållanden hålla på och tvinga tidigare sexpartners att bli ålagda att testa sig. Fruktansvärt integritetskränkande.

Om man däremot är smittad så träder ju smittskyddslagen i kraft och den tidigare partnern tas in. Men lagstiftaren har ju haft en sund tanke med att hålla isär dessa två situationer.

Permalänk | Anmäl #9 Bocken Bruse, 2010-12-10, 17:40

Egentligen är väl det mesta korrekt, särskilt det där med att alla har mest och endast åsikter att komma med.

Men: "Det är inte riktigt sant."

Hur vet du det? Egentligen då alltså för du lär ju inte ha några bevis för att CIA inte är involverad om dom nu skulle vara det, eller hur?

Men för Assange del spelar det ingen roll vem som ligger bakom en eventuell konspiration eller hur, det räcker ju trots allt för hans del att det är två kristna damer som inte gillar att bli "utsatta" för one night stands, där den ena jagar upp den andre jagar upp den förste.

Tyvärr för kvinnorna, om dom känner sig så kränkta, så lär även rätten tro på den mest enklaste av förklaringar.

Permalänk | Anmäl #11 ST, 2010-12-11, 22:27

Carina Rydberg läs dagens Daily Mail så får du en god insikt i vad som sig i saken har tilldragit. Ser i ett inlägg att olyckan Claes Borgström uttala sig att endast en om man är jurist kan man uttala om en kvinna har blivit våldtagen. Är detta ett nyty socialdemokratiskt förslag att vid alla samlag skall en jurist vara närvarande?

Permalänk | Anmäl #13 arthur frånberg, 2010-12-12, 14:35

"I den här berättelsen är alla offer. Assange. De två kvinnorna. Det svenska rättssystemet. Och framför allt: Sanningen."

Några saker har tydliggjorts för mig de senaste månaderna.

1. Kravet på "sanning" bland flertalet nätdebattörer är minimalt. Alla tjatar om denna kondom. Men det handlar inte bara om kondomen. Assange är misstänkt för fyra handlingar: Våldtäkt, olaga tvång och två fall av sexuellt ofredande.

Att ha höga sanningskrav är demokratins grundbult. Låga sanningskrav är förknippat med förtryck och fascism. Vi bevittnar här lynchjustisen triumfer...och det gör mig beklämd.

2. Svenska mäns förtroende för rättssystemet i sexbrottsmål är också minimalt. Trots att verkligheten säger oss att 92-95% av alla utpekade våldtäktsmän går fria. Så tror karlar att de räcker med att en (feministisk) kvinna anklagar för att en man ska hamna i fängelse.

Är det feminist-paranoja? Är det en generell misstroendeförklaring för hela rättssystemet?

Permalänk | Anmäl #15 Gunnel Gomér, 2010-12-15, 20:47

Undrar om Carina Rydberg tagit intryck av någon opponent bland kommentarerna än. Hon bör ju ha uppmärksammat att, i stort sett ingen håller med henne i sak. Dessutom på goda grunder och med starka argument.

Permalänk | Anmäl #16 Bocken Bruse, 2010-12-15, 22:17

#16

Bocken Bruse :-)
Min åsikt efter över tre månader i detta inferno är detta:

Nästan alla debattörer - inklusive dej - saknar nästan helt fakta i målet. Det finns inga "goda grunder", ingen "i sak"- bara lösa, upphetsade rykten.

Men...
jag håller med dig om att frågor måste ställas om motiven bakom anklagelserna mot Assange. En för mig viktig fråga är t ex denna: Varför bröt Expressen mot den publiceringsetik som annars gäller, dvs. sekrestesskydd för både den misstänkte och de två anmälande kvinnorna? Ville Expressen smutskasta Wikkileaks?

En annan viktig fråga är vilka motiv som finns bakom smutskastningen, förföljelsen och hoten mot de två kvinnorna?

Har du några starka argument här?

Permalänk | Anmäl #17 Gunnel Gomér, 2010-12-16, 11:59

Om en kvinna sover…så står en morgonkåt man inför två BINÄRA val:

1. Att tränga in i en sluten och torr kvinna som inte är medveten
eller 2. Väcka henne med smekningar och med sin lust försöka väcka hennes lust.
OCH
1. Ge fan i kondomen trots tidigare överenskommelser och i strid mot allmänt förstånd eller 2. Trä på kondomen.

Kring denna binära valsituation kan det väl inte råda någon saklig oklarhet? Övrigt är en fråga om värderingar.

Vems tolkningsföreträde ska gälla?

Permalänk | Anmäl #18 Gunnel Gomér, 2010-12-16, 19:09

Gunnel #17, Visst saknas fakta i målet men inte "nästan helt" som du påstår. Redogörelsen från kvinnorna och deras motiv för att gå till polisen är känt. De ansåg sig inte ha blivit utsatta för något övergrepp. En kompetent åklagare med oförvitlig bakgrund la ner anklagelserna med motivationen att inget brott begåtts.

Claes Borgström söker medias uppmärksamhet, ofta med mindre bra resultat, se Thomas Qvick. Han har kontaktat en gammal bekant inom feministsvängen Marianne Ny. Hela förfaringssättet luktar apa lång väg.

Kvinnorna är bara ett offer för Claes Borgströms mediaspel och har nog inte insett att dom, indirekt utnyttjats på ett hundrafalt värre sätt än av Julian som en väg in i ett intrikat fall där Claes naturligtvis sett en chans att befinna sig i rampljuset, även internationellt.

Hatet mot kvinnorna har jag inte sett mycket av. Däremot ganska sakliga redogörelser för deras agerande, twittrande, festande och så vidare som på ett talande sätt talar emot att dom skulle blivit våldtagna. Dessutom har en av dem skrivit om hämnd och försökt röja inlägg. Det ser inte bra ut och kastar mycket starka tvivel över fallet. Det är ju tråkigt för dem men man ska ha renare mjöl än så i påsen om man ska atnjuta trovärdighet.

Många tror alltså, på rimliga grunder, inte på kvinnorna. Jag själv har mycket svårt, att mot denna bakgrund lita på dem. Lägg sedan till risken att Julian lämnas ut till sverige, frikänns, och sedan utlämnas till USA. Jag tror inte många svenskar stödjer den utvecklingen och detta skulle naturligtvis skapa en oerhörd kritik mot alla inblandade och, för all framtid betraktas som landets skamligaste rättsövergrepp.

Permalänk | Anmäl #19 Bocken Bruse, 2010-12-16, 23:06

På tal om öppenheten som Carina Rydberg pratar om så vill jag förmedla min uppfattning. Wikileaks handlar om att göra stater mer öppna för att förbättra **demokratin**. (Mycket bra!). Uppmärksamma DEMOKRATI. En demokratisk RÄTTIGHET är att varje människa ska ha PERSONLIG INTEGRITET. Det vill säga: Att Assange inte enbart är ett språkrör utan även en MÄNNISKA som har samma DEMOKRATISKA RÄTT som alla andra människor går INTE emot det wikileaks vill uppnå. Tänk efter före!

Permalänk | Anmäl #20 Johan Kullenberg, 2011-02-11, 15:12

Fantastiskt att denna gamla havererade skvallerkärring tror sig representera det "öppna samhället". Vi har inget öppet samhälle, därför behövs WIkileaks. Du representerar skvallerpresen, menlös och ofarlig. Hela mediasverige är skvallerpress som slickar uppåt och sparkar neråt, det är därför ni luktar röv ur munnen, och det kan inte ens alkoholångorna dölja. Ni känner inte stanken själva för ni har bränt sönder era näsor och hjärnor med med puder. Lämna in! Byt jobb! Försvinn!
Usch vad ni sugar!

Permalänk | Anmäl #21 Ofrivilligt anonym, 2011-02-12, 02:54


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.