Patrik, du har rätt i det mesta av vad du skriver. Förutom en sak.
Det är på grund av Jesus födelse som vi firar jul. Skit samma att den troligtvis var vid Påsk. Och att Kyrkan verkligen har varit bra på att ändra sanningar.
Midvinterbloten försvann när vi blev kristna. Att kyrkan var taktisk nog att ha en högtid vid jul, när i princip alla europeiska kulturer hade någon högtid. Förtar inte ändå inte orsaken till varför vi firar jul.
Om vi antar att man inte hade haft någon högtid vid jul, utan man hade haft både Påsk, och Jesu födelse runt April. Vad hade hänt när vi blev kristna? Tror du att vi hade stått emot kristendomen? Eller hade det varit ett mörkt halvår utan högtider? Eller tror du att barbarerna i norr hade lyckats inför en ren hednisk högtid i sin variant av kristendomen?
Kristendomen, är en hörnsten i hur vårt samhälle ser ut. Jul, Pingst, Påsk. Däremot kanske man behöver lite tillägg i kunskaperna. Men ändå.
Permalänk | Anmäl
Andreas Delshammar, 2010-12-08, 14:00
Här kan man lägga till en sak: Enligt judisk tradition omskars pojkar på åttonde dagen, så också Jesus (Luk 2:21). På romarnas tid firade man också nyårsdagen, och om man räknar den 25:e som första dagen så blir den åttonde dagen nyårsdagen.
Detta kunde man också fira, så här slog ju kyrkan två hedniska festdagar i en smäll, kan man säga.
Permalänk | Anmäl
Kristian Ekeroth, 2010-12-08, 14:15
Andreas, jag tror Patrik mer syftar på Björklunds uttalande om att "lära sig på djupet varför man firar jul".
Permalänk | Anmäl
Marcus Hansson, 2010-12-08, 14:25
Vi firar nyår, första maj, nationaldagen och midsommardagen så varför inte ett sekulärt firande av jul? Jag tror inte det hade varit något konstigt. Du kan även fundera på varför vi firar ett obskyrt sicilianskt helgon som den katolska världen glömt. Eller slå upp det.
Permalänk | Anmäl
Patrik Lindenfors, 2010-12-08, 14:31
Elegant och sakligt. Kanonbra, Patrik!
Det enda jag skulle vilja kommentera är formuleringen "Man hade helt enkelt ingen aning om när Jesus föddes".
Ta bort "när" och du får en annan betydelse.
Man har ingen aning om han överhuvudtaget har levat som en fysisk person. Ett antal sekulära, och inte minst modiga, exegeter (bibelforskare) hävdar att han INTE har funnits. Jag lutar också åt det hållet med vissa förbehåll.
Inlägg till minne av professor Alvar Ellegård, från Gunnar Lundh
Permalänk | Anmäl
Gunnar Lundh, 2010-12-08, 14:56
Jag behärskar inte detaljer och årtal i historien. Bara stora drag. Patrik har säkert rätt. Jag tänker att julen är vår största högtid, eftersom den infaller när det är som mörkast.
Påsken är ju egentligen den största kristna högtiden, men hur många andra än kristna firar den? Hur många firar Pingsten? Inte är det sådant ståhej i samband med dessa helger.
Vi behöver inte några märkvärdigheter vid den tiden på året. Naturen bjuder på allt den förmår. Det är skönt att bara vara ledig och åka ut på landet, eller vad man gör.
Med det sagt vill jag inte ta ifrån kristna just dessa två högtider. Men jag blir också irriterad över att Björklund vill lära ut historia på sitt sätt. Min frisör, som är från Vietnam, har berättat att de där firar ”Vinter” ungefär samtidigt. De har så vitt jag vet ingen lång kristen historia.
Jag tror alltså att vi haft en stor vinterfest oberoende av om Sverige blivit kristnat eller ej. Julen är för oss alla.
Permalänk | Anmäl
Inga L., 2010-12-08, 14:57
Men det här blir ju mest hårklyverier. Att julen har inslag av både det ena och andra vet ju alla, men att inte kristendomen skulle ha något med julen att göra känns konstruerat. Eller menar Lindenfors att julen har lika mycket med hinduism och islam att göra som med kristendomen? Eller att bara för att vi på forntiden firade vintersolståndet vid den tiden på året så måste det vara så idag också?
Dessutom förväntas ju alla icke-kristna bli kränkta av att bli tillönskade en god jul, så någon koppling finns rimligtvis.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2010-12-08, 15:04
Att Björklund är både okunnig och saknar allmänbildning är knappast obekant.
Man behöver inte argumentera utifrån julen för att visa det. Det är bara att se på resultatet av de senaste årens skolpolitk. Ja, det senaste decenniets skolpolitik som ju faktiskt präglats av (fp) mer än något annat parti.
Permalänk | Anmäl
Mister J, 2010-12-08, 15:07
Vad menar du med Helgdag?
Din förhoppning att alla, oberoende av religiös tillhörighet och livsåskådning ska kunna fira denna "Helgdag" som hör till "Årstiden" är nog en from förhoppning.
Det är få muslimer eller de av judisk tro som firar denna Helg. De väljer andra årstider och mål för sitt firande.
Att fira en helg i december, för ljuset, låter flummigt. Åt Asatrohållet. Att krydda dina argument mot att fira Jesu födelse med hjälp av forskningsdata och historiska bevis är överkurs i mina ögon. De flesta av oss som firar julen struntar i dina "bevis" för att Jesus inte föddes, eller att han ens existerat. Vi är så glada ändå, över att få tänka oss att kanske det ändå finns en viktig orsak att fira en helg. Inte bara för ljuset i allmänhet, utan för att få uppleva något gott, lite frid, lite glädje.
Permalänk | Anmäl
Gudrun Ekstrand, 2010-12-08, 15:09
Du menar Lucia?
Nationaldagen är ju inte så gammal.....
första maj är inte så gammal heller.....
nyår, hur länge har vi firat det?
Permalänk | Anmäl
Andreas Delshammar, 2010-12-08, 15:23
Jag anser att historkst sett verkar det mesta lite"vimsigt", Men historien påverkar, underligt vore det vä annars. Artikelförfattaren har rätt i det mesta han påpekar. Men nu har vi den historia vi har. Det har i alla fall visat sig att vi här i Sverige varit ganska framgängsrika. Vi har annamat nya läror och med framgång kunnat ytnyttja dessa. Däremot är jag lite skeptisk när man anser att läror "typ" Islam kan gagna det här samhället Jag anser att herr Björklund har goda intentioner när han vill reformera den Svenska Skolan.
Permalänk | Anmäl
Olof Lundqvist, 2010-12-08, 15:37
Jag anser att historkst sett verkar det mesta lite"vimsigt", Men historien påverkar, underligt vore det vä annars. Artikelförfattaren har rätt i det mesta han påpekar. Men nu har vi den historia vi har. Det har i alla fall visat sig att vi här i Sverige varit ganska framgängsrika. Vi har annamat nya läror och med framgång kunnat ytnyttja dessa. Däremot är jag lite skeptisk när man anser att läror "typ" Islam kan gagna det här samhället Jag anser att herr Björklund har goda intentioner när han vill reformera den Svenska Skolan.
Permalänk | Anmäl
Olof Lundqvist, 2010-12-08, 15:37
@Andreas Delshammar Det intressanta här är väl just hur meningen "lära sig på djupet varför man firar jul" ska tolkas. I intervjun, som jag antar hänvisas till ovan (http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=8064...), får Björklund följdfrågan "Vad har du själv fått med dig av kristendomen från din egen skoltid?" och svarar "Vi hade kristendomskunskap på lågstadiet som sedan blev religionskunskap. Min son går i årskurs två och nu i julas var de i kyrkan och då berättade prästen om varför man firar jul och olika symboler i kyrkan som går att associera till det. Detta ska vi ha kvar i svensk skola." Men är det verkligen önskvärt att eleverna får lära sig varför vi firar jul ur ett kristet snarare än ett religionsneutralt perspektiv? Kan svaret "Jesus födelse" vara ett tillfredsställande svar på frågan varför vi firar jul då den historiska personen Jesus (ur ett icke-kristet perspektiv) har föga att göra med den bibliska eller kristna mytologiska figuren Jesus? Hellre än att elever får "lära sig de viktigare berättelserna i Bibeln", som Björklund vill, skulle jag se att kristendomen i religionsundervisningen problematiseras på ett sådant sätt som Lindefors artikel exemplifierar. Att "lära sig på djupet" förutsätter ett så neutralt och kritiskt förhållningssätt till studieobjektet som möjligt.
Permalänk | Anmäl
Jonas Weibull, 2010-12-08, 15:44
Intressant! Men det är väl säkert att han föddes för 2010 år sedan. Men manor väl att han föddes den 24 eller 25 eller vadenu va ;)
Permalänk | Anmäl
celine hyl, 2010-12-08, 16:13
Problemet är inte att eleverna någon gång under skoltiden får lära sig "varför kristna firar jul". Problemet är att skolan tar på sig ansvaret att varje år träna eleverna i "varför vi firar jul", varpå undervisningen snabbt tenderar att bli kristen indoktrinering.
Permalänk | Anmäl
Camilla Grepe, 2010-12-08, 17:39
”Allt eller inget”- lösningen om religionsundervisning i svenska skolor kanske funkar inte.
Kan man sära på etik och religion? Läran bara om etik gör att det blir ateistisk etik och samtidigt religion fråntagen den etiska delen kommer att reduceras till någon form av fideism. Varken afrikansk animism eller nonteism är den fundamentalistiska grunden för den amerikanska och västerländska civilisationen men just bibeln.
Varför inte införa i skolor undervisning om den allmänmänskliga etiken? Etik är inte religion och religion är inte etik. De kompletterar bara varandra. Religion hör i kyrkan, inte i skolan.
Permalänk | Anmäl
Wanda J, 2010-12-08, 19:55
De flesta svenskar firar inte jul på grund av Jesus och hans födelse. Jag tror att de allra flesta firar för att få en ursäkt och fira, äta en massa god mat, dricka gott dryckjom, ge och få presenter, glädja barnen, tillfredställa handeln och framför allt för att umgås och ha mysigt tillsammans och sprida ljus under en mörk och olustig årstid.
Somliga ska ha det till att alla svenskar är jättekristna. Få går och tänker på Jesus till vardags - ännu färre gör det under storhelger då man har så mycket annat roligare och viktigare att tänka på.
Permalänk | Anmäl
Vanja Wasser, 2010-12-09, 11:18
Till yttermera visso är så gott som samtliga våra jultraditioner mycket unga, som artikelförfattaren vältaligt exemplifierar.
Julen som den firades i det gamla svenska bondesamhället - som försvann nån gång under 1800-talet - har mycket få likheter med modernt firande. De flesta av dessa gamla traditioner är bortglömda av alla utom de av folkloristik specialintresserade...
Permalänk | Anmäl
Vanja Wasser, 2010-12-09, 11:22
Vill tillägga ytterligare en sak jag glömde nämna i tidigare inlägg:
Stora delar av kristendomen är direkt kopierade från andra, äldre mysteriekulter som var populära i Romarriket och den hellenistiska världen under antiken. Jag tänker främst på Mithras- och Osiriskulten.
Mithraisternas stora högtid firades om jag inte missminner mig i anslutning till vintersolståndet. Mithras föddes också av en jungfru. Främst från Osiriskulten har de kristna tagit mystiken kring död och återuppståndelse.
Sådana lån är långt ifrån ovanliga inom världsreligionerna. Delar av gamla testamentet och därmed en del av grunden till judendomen är tagen från de egyptiska visdomsböckerna - ofta ord för ord. Detta gäller främst ordspråksboken och predikaren.
Alls inget att skämmas över, snarare fascinerade och intressant.
Permalänk | Anmäl
Vanja Wasser, 2010-12-09, 11:29
Ytterligare ett par saker bör tilläggas:
Som artikelförfattaren antyder är sedan med julklappsutdelande tomte inte särskilt gammal.
Folktrons tomteväsen ansågs vara en ickemänsklig varelse (eller kanske nån sorts förfadersande) som vaktade gården. Tomten kunde vara godhjärtade men också (och inte helt sällan) rent illvillig mot den han på känslomässiga grunder inte gillade. Även i bästa fall var tomten knappast nån jovialisk gestalt, utan oftast sur, grinig och snarstucken.
Den klassiska svenska julklappsutdelaren var i stället julbocken - som inte alltid var helt trevlig han heller. Elaka barn kunde åka på smörj på självaste julafton (även om de ofta fick nån liten present efteråt de med). Själva julklapparna var ofta av ringa ekonomiskt värde och inte sällan rena skämtgrejer. Julbocken stod ofta också för lek, dans och glada upptåg, ofta med burleska och övertydliga sexuella anspeglingar.
En konkurerande presentutdelare var Jesusbarnet självt. Seden kommer från Tyskland och kom hit med tyska invandrare och högreståndspersoner inspirerade av tysk kultur. Sedvänjan sipprade ner från slotten in i kojorna. Figuren kallades "Kinkenjes" på bondsk platt-tyska. På sina håll glömda man helt bort figurens kristna ursprung och Kinkenjes blev med tiden till "kinkinesen", en munter asiatisk österlänning som kom med skojpresenter och glada upptåg.
Permalänk | Anmäl
Vanja Wasser, 2010-12-09, 12:05
Andreas Delshammar, #3 skrev:
"Om vi antar att man inte hade haft någon högtid vid jul, utan man hade haft både Påsk, och Jesu födelse runt April. Vad hade hänt när vi blev kristna? Tror du att vi hade stått emot kristendomen? Eller hade det varit ett mörkt halvår utan högtider? Eller tror du att barbarerna i norr hade lyckats inför en ren hednisk högtid i sin variant av kristendomen?"
Julen hade vi säkert firat ändå. Bara själva namnet på högtiden vittnar om att kristendomen aldrig helt lyckats med att lägga beslag på högtiden. Tycker ljusets återkomst är väl värt att fortsätta fira.
Precis på samma sätt som vi sedan urminnes tider har firat en annan högtid ett halvår senare, nämligen midsommar! Men det kanske är dags att Jan Björklund "på djupet" börjar lära alla skolbarn att midsommar firas till Johannes Döparens ära och ingenting annat..? Försöka duger ;-)
Permalänk | Anmäl
Andreas Ask, 2010-12-10, 02:56
Sorgligt att se! Året är 2010 och dagar efter att den svenska skolans sviktande resultat i ämnen som Matematik och NO publiceras, ägnar sig skribenter åt att kasta skit på skolministern för att han inte har stenkoll på den bakomliggande historiken till julen. Håller verkligen inte med Björklund i vissa frågor (speciellt beträffande integrationsfrågor i skolan) och anser dessutom att han ofta tar den lätta vägen. Dvs säger hur det borde vara i skolan - inget om HUR man ska uppnå det. Artikel är saklig och säkert väldigt korrekt och välgrundad. Visst är det upprörande att Björklund ger Kristendomen en större plats än Islam, Hinduism osv.... Men det är vare sig upprörande eller förvånande att inte Björklund har stenkoll på sakinehållet i alla skolämnen.
Permalänk | Anmäl
Andreas Andersson, 2010-12-14, 13:35
Bara man gömmer sig bakom ett känt ansikte...
Smart, tycker kanske skribenten ,med det är som att pissa i byxorna...
jag lovar..
Varmt och skönt i början, kanske, men ganska snart kommer obehaget...
mvh
Permalänk | Anmäl
Gunnar Ehn, 2011-02-27, 18:07
23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Patrik, du har rätt i det mesta av vad du skriver. Förutom en sak.
Det är på grund av Jesus födelse som vi firar jul. Skit samma att den troligtvis var vid Påsk. Och att Kyrkan verkligen har varit bra på att ändra sanningar.
Midvinterbloten försvann när vi blev kristna. Att kyrkan var taktisk nog att ha en högtid vid jul, när i princip alla europeiska kulturer hade någon högtid. Förtar inte ändå inte orsaken till varför vi firar jul.
Om vi antar att man inte hade haft någon högtid vid jul, utan man hade haft både Påsk, och Jesu födelse runt April. Vad hade hänt när vi blev kristna? Tror du att vi hade stått emot kristendomen? Eller hade det varit ett mörkt halvår utan högtider? Eller tror du att barbarerna i norr hade lyckats inför en ren hednisk högtid i sin variant av kristendomen?
Kristendomen, är en hörnsten i hur vårt samhälle ser ut. Jul, Pingst, Påsk. Däremot kanske man behöver lite tillägg i kunskaperna. Men ändå.
Här kan man lägga till en sak: Enligt judisk tradition omskars pojkar på åttonde dagen, så också Jesus (Luk 2:21). På romarnas tid firade man också nyårsdagen, och om man räknar den 25:e som första dagen så blir den åttonde dagen nyårsdagen.
Detta kunde man också fira, så här slog ju kyrkan två hedniska festdagar i en smäll, kan man säga.
Andreas, jag tror Patrik mer syftar på Björklunds uttalande om att "lära sig på djupet varför man firar jul".
Vi firar nyår, första maj, nationaldagen och midsommardagen så varför inte ett sekulärt firande av jul? Jag tror inte det hade varit något konstigt. Du kan även fundera på varför vi firar ett obskyrt sicilianskt helgon som den katolska världen glömt. Eller slå upp det.
Elegant och sakligt. Kanonbra, Patrik!
Det enda jag skulle vilja kommentera är formuleringen "Man hade helt enkelt ingen aning om när Jesus föddes".
Ta bort "när" och du får en annan betydelse.
Man har ingen aning om han överhuvudtaget har levat som en fysisk person. Ett antal sekulära, och inte minst modiga, exegeter (bibelforskare) hävdar att han INTE har funnits. Jag lutar också åt det hållet med vissa förbehåll.
Inlägg till minne av professor Alvar Ellegård, från Gunnar Lundh
Jag behärskar inte detaljer och årtal i historien. Bara stora drag. Patrik har säkert rätt. Jag tänker att julen är vår största högtid, eftersom den infaller när det är som mörkast.
Påsken är ju egentligen den största kristna högtiden, men hur många andra än kristna firar den? Hur många firar Pingsten? Inte är det sådant ståhej i samband med dessa helger.
Vi behöver inte några märkvärdigheter vid den tiden på året. Naturen bjuder på allt den förmår. Det är skönt att bara vara ledig och åka ut på landet, eller vad man gör.
Med det sagt vill jag inte ta ifrån kristna just dessa två högtider. Men jag blir också irriterad över att Björklund vill lära ut historia på sitt sätt. Min frisör, som är från Vietnam, har berättat att de där firar ”Vinter” ungefär samtidigt. De har så vitt jag vet ingen lång kristen historia.
Jag tror alltså att vi haft en stor vinterfest oberoende av om Sverige blivit kristnat eller ej. Julen är för oss alla.
Men det här blir ju mest hårklyverier. Att julen har inslag av både det ena och andra vet ju alla, men att inte kristendomen skulle ha något med julen att göra känns konstruerat. Eller menar Lindenfors att julen har lika mycket med hinduism och islam att göra som med kristendomen? Eller att bara för att vi på forntiden firade vintersolståndet vid den tiden på året så måste det vara så idag också?
Dessutom förväntas ju alla icke-kristna bli kränkta av att bli tillönskade en god jul, så någon koppling finns rimligtvis.
Att Björklund är både okunnig och saknar allmänbildning är knappast obekant.
Man behöver inte argumentera utifrån julen för att visa det. Det är bara att se på resultatet av de senaste årens skolpolitk. Ja, det senaste decenniets skolpolitik som ju faktiskt präglats av (fp) mer än något annat parti.
Vad menar du med Helgdag?
Din förhoppning att alla, oberoende av religiös tillhörighet och livsåskådning ska kunna fira denna "Helgdag" som hör till "Årstiden" är nog en from förhoppning.
Det är få muslimer eller de av judisk tro som firar denna Helg. De väljer andra årstider och mål för sitt firande.
Att fira en helg i december, för ljuset, låter flummigt. Åt Asatrohållet. Att krydda dina argument mot att fira Jesu födelse med hjälp av forskningsdata och historiska bevis är överkurs i mina ögon. De flesta av oss som firar julen struntar i dina "bevis" för att Jesus inte föddes, eller att han ens existerat. Vi är så glada ändå, över att få tänka oss att kanske det ändå finns en viktig orsak att fira en helg. Inte bara för ljuset i allmänhet, utan för att få uppleva något gott, lite frid, lite glädje.
Du menar Lucia?
Nationaldagen är ju inte så gammal.....
första maj är inte så gammal heller.....
nyår, hur länge har vi firat det?
Jag anser att historkst sett verkar det mesta lite"vimsigt", Men historien påverkar, underligt vore det vä annars. Artikelförfattaren har rätt i det mesta han påpekar. Men nu har vi den historia vi har. Det har i alla fall visat sig att vi här i Sverige varit ganska framgängsrika. Vi har annamat nya läror och med framgång kunnat ytnyttja dessa. Däremot är jag lite skeptisk när man anser att läror "typ" Islam kan gagna det här samhället Jag anser att herr Björklund har goda intentioner när han vill reformera den Svenska Skolan.
Jag anser att historkst sett verkar det mesta lite"vimsigt", Men historien påverkar, underligt vore det vä annars. Artikelförfattaren har rätt i det mesta han påpekar. Men nu har vi den historia vi har. Det har i alla fall visat sig att vi här i Sverige varit ganska framgängsrika. Vi har annamat nya läror och med framgång kunnat ytnyttja dessa. Däremot är jag lite skeptisk när man anser att läror "typ" Islam kan gagna det här samhället Jag anser att herr Björklund har goda intentioner när han vill reformera den Svenska Skolan.
@Andreas Delshammar Det intressanta här är väl just hur meningen "lära sig på djupet varför man firar jul" ska tolkas. I intervjun, som jag antar hänvisas till ovan (http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=8064...), får Björklund följdfrågan "Vad har du själv fått med dig av kristendomen från din egen skoltid?" och svarar "Vi hade kristendomskunskap på lågstadiet som sedan blev religionskunskap. Min son går i årskurs två och nu i julas var de i kyrkan och då berättade prästen om varför man firar jul och olika symboler i kyrkan som går att associera till det. Detta ska vi ha kvar i svensk skola." Men är det verkligen önskvärt att eleverna får lära sig varför vi firar jul ur ett kristet snarare än ett religionsneutralt perspektiv? Kan svaret "Jesus födelse" vara ett tillfredsställande svar på frågan varför vi firar jul då den historiska personen Jesus (ur ett icke-kristet perspektiv) har föga att göra med den bibliska eller kristna mytologiska figuren Jesus? Hellre än att elever får "lära sig de viktigare berättelserna i Bibeln", som Björklund vill, skulle jag se att kristendomen i religionsundervisningen problematiseras på ett sådant sätt som Lindefors artikel exemplifierar. Att "lära sig på djupet" förutsätter ett så neutralt och kritiskt förhållningssätt till studieobjektet som möjligt.
Intressant! Men det är väl säkert att han föddes för 2010 år sedan. Men manor väl att han föddes den 24 eller 25 eller vadenu va ;)
Problemet är inte att eleverna någon gång under skoltiden får lära sig "varför kristna firar jul". Problemet är att skolan tar på sig ansvaret att varje år träna eleverna i "varför vi firar jul", varpå undervisningen snabbt tenderar att bli kristen indoktrinering.
”Allt eller inget”- lösningen om religionsundervisning i svenska skolor kanske funkar inte.
Kan man sära på etik och religion? Läran bara om etik gör att det blir ateistisk etik och samtidigt religion fråntagen den etiska delen kommer att reduceras till någon form av fideism. Varken afrikansk animism eller nonteism är den fundamentalistiska grunden för den amerikanska och västerländska civilisationen men just bibeln.
Varför inte införa i skolor undervisning om den allmänmänskliga etiken? Etik är inte religion och religion är inte etik. De kompletterar bara varandra. Religion hör i kyrkan, inte i skolan.
De flesta svenskar firar inte jul på grund av Jesus och hans födelse. Jag tror att de allra flesta firar för att få en ursäkt och fira, äta en massa god mat, dricka gott dryckjom, ge och få presenter, glädja barnen, tillfredställa handeln och framför allt för att umgås och ha mysigt tillsammans och sprida ljus under en mörk och olustig årstid.
Somliga ska ha det till att alla svenskar är jättekristna. Få går och tänker på Jesus till vardags - ännu färre gör det under storhelger då man har så mycket annat roligare och viktigare att tänka på.
Till yttermera visso är så gott som samtliga våra jultraditioner mycket unga, som artikelförfattaren vältaligt exemplifierar.
Julen som den firades i det gamla svenska bondesamhället - som försvann nån gång under 1800-talet - har mycket få likheter med modernt firande. De flesta av dessa gamla traditioner är bortglömda av alla utom de av folkloristik specialintresserade...
Vill tillägga ytterligare en sak jag glömde nämna i tidigare inlägg:
Stora delar av kristendomen är direkt kopierade från andra, äldre mysteriekulter som var populära i Romarriket och den hellenistiska världen under antiken. Jag tänker främst på Mithras- och Osiriskulten.
Mithraisternas stora högtid firades om jag inte missminner mig i anslutning till vintersolståndet. Mithras föddes också av en jungfru. Främst från Osiriskulten har de kristna tagit mystiken kring död och återuppståndelse.
Sådana lån är långt ifrån ovanliga inom världsreligionerna. Delar av gamla testamentet och därmed en del av grunden till judendomen är tagen från de egyptiska visdomsböckerna - ofta ord för ord. Detta gäller främst ordspråksboken och predikaren.
Alls inget att skämmas över, snarare fascinerade och intressant.
Ytterligare ett par saker bör tilläggas:
Som artikelförfattaren antyder är sedan med julklappsutdelande tomte inte särskilt gammal.
Folktrons tomteväsen ansågs vara en ickemänsklig varelse (eller kanske nån sorts förfadersande) som vaktade gården. Tomten kunde vara godhjärtade men också (och inte helt sällan) rent illvillig mot den han på känslomässiga grunder inte gillade. Även i bästa fall var tomten knappast nån jovialisk gestalt, utan oftast sur, grinig och snarstucken.
Den klassiska svenska julklappsutdelaren var i stället julbocken - som inte alltid var helt trevlig han heller. Elaka barn kunde åka på smörj på självaste julafton (även om de ofta fick nån liten present efteråt de med). Själva julklapparna var ofta av ringa ekonomiskt värde och inte sällan rena skämtgrejer. Julbocken stod ofta också för lek, dans och glada upptåg, ofta med burleska och övertydliga sexuella anspeglingar.
En konkurerande presentutdelare var Jesusbarnet självt. Seden kommer från Tyskland och kom hit med tyska invandrare och högreståndspersoner inspirerade av tysk kultur. Sedvänjan sipprade ner från slotten in i kojorna. Figuren kallades "Kinkenjes" på bondsk platt-tyska. På sina håll glömda man helt bort figurens kristna ursprung och Kinkenjes blev med tiden till "kinkinesen", en munter asiatisk österlänning som kom med skojpresenter och glada upptåg.
Andreas Delshammar, #3 skrev:
"Om vi antar att man inte hade haft någon högtid vid jul, utan man hade haft både Påsk, och Jesu födelse runt April. Vad hade hänt när vi blev kristna? Tror du att vi hade stått emot kristendomen? Eller hade det varit ett mörkt halvår utan högtider? Eller tror du att barbarerna i norr hade lyckats inför en ren hednisk högtid i sin variant av kristendomen?"
Julen hade vi säkert firat ändå. Bara själva namnet på högtiden vittnar om att kristendomen aldrig helt lyckats med att lägga beslag på högtiden. Tycker ljusets återkomst är väl värt att fortsätta fira.
Precis på samma sätt som vi sedan urminnes tider har firat en annan högtid ett halvår senare, nämligen midsommar! Men det kanske är dags att Jan Björklund "på djupet" börjar lära alla skolbarn att midsommar firas till Johannes Döparens ära och ingenting annat..? Försöka duger ;-)
Sorgligt att se! Året är 2010 och dagar efter att den svenska skolans sviktande resultat i ämnen som Matematik och NO publiceras, ägnar sig skribenter åt att kasta skit på skolministern för att han inte har stenkoll på den bakomliggande historiken till julen. Håller verkligen inte med Björklund i vissa frågor (speciellt beträffande integrationsfrågor i skolan) och anser dessutom att han ofta tar den lätta vägen. Dvs säger hur det borde vara i skolan - inget om HUR man ska uppnå det. Artikel är saklig och säkert väldigt korrekt och välgrundad. Visst är det upprörande att Björklund ger Kristendomen en större plats än Islam, Hinduism osv.... Men det är vare sig upprörande eller förvånande att inte Björklund har stenkoll på sakinehållet i alla skolämnen.
Bara man gömmer sig bakom ett känt ansikte...
Smart, tycker kanske skribenten ,med det är som att pissa i byxorna...
jag lovar..
Varmt och skönt i början, kanske, men ganska snart kommer obehaget...
mvh