Vem vet, på lång sikt kanske Skandinavismen har en chans.
Men på lite kortare sikt torde nationalisterna ta makten över EU och skapa ett europeiskt antimuslimskt imperium. Röda mattan är ju utrullad tack vare etablissemangets underkastelse inför islam.
Nästa konjunkturnedgång så händer det.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-12-05, 13:06
42% av vem och i vilket sammanhang? Om undersökningen gjordes på internet bör siffran betraktas med stor misstänksamhet. Många svenska nationalister vill ha tätare nordiskt samarbete för att bli räddade från vårt svenska sverigehatande extremistetablissemang.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-12-05, 16:11
NEJ TACK! Sverige bör arbeta för ett utvidgat EU istället. Vi ska motarbeta denna nationalism som bygger på att bygga en stor mäktig vit stat á la Hitlers tredje riket.
Permalänk | Anmäl
Ali K, 2010-12-05, 17:51
#3 Ali K, 2010-12-05, 18:51
Hehe, när nån kommer dragande med hitler vet man att han inte har mycket att bidra med :)
Alternativ 1: Spendera åratal av timmar med att bilda dig själv, läs historia, ekonomi, klassiker, idehistoria, populärvetenskap, statsskick och följ med i den allmänna debatten.
Alternativ 2: Lär dig säga "adolf hitler".
Inte så konstigt att metoden är populär, är ju klart kostnads och tidseffektiv.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-12-05, 17:59
Jag tror knappast vårt järnvägsnät hade sett ut som "hej kom och hjälp mig". Om vi i norden slapp undan de EU direktiv som säger att allt skall styckas upp och upphandlas. Grönland som fick större självständighet från Danmark lämnade EU tämligen omgående. De har idag något vi hade förr. Monopol och se där det fungerar.
Trams och svammel, Grönland har varken tåg eller landsvägar så de kan naturligtvis inte ha monopol på något av detta. dessutom har ändå ett väldigt nära samarbete med både EU och USA som gör dem i princip lika osjälvständiga som innan.
Permalänk | Anmäl
Ali K, 2010-12-05, 18:01
@Martin A.
Skriver man som författaren : "Inom oss finns det en innerlig längtan att återigen förenas med våra grannländer. Vi har en känsla av brödraskap som är svår att finna mellan andra länder."
Så tycker jag att man är ute på tunn is. Det är en nationalromantisk bild av att vi skulle vara ett "broderfolk". Seriöst, sverige ser helt annorlunda ut idag än på 1800-talet, och jag känner INGEN som har någon som helst brödraskapskänsla med varken rasistiska danskar, försupna finnar eller snåla normän.
Permalänk | Anmäl
Ali K, 2010-12-05, 18:08
Om vi talar om Sverige, Norge och Danmark så är språket en tillgång. Men vill vi ha med Finland - vilket jag hoppas vi vill- så blir det ett problem. Svenskan är ju tydligt på tillbakagång i Finland. Och vi som inte lärt oss finska bör väl heller inte klandra finnar som inte vill prata svenska.
En lösning vore att ge finskan samma roll i de övriga nordiska länderna - ett tvåspråkigt Norden (skandinaviska och finska). Då kanske även Estland kunde komma med i den nordiska gemenskapen.
Men om vi förutsätter att färöingar och grönländare är villiga att tala danska (dom är ju ändå inte så många), så verkar det tyvärr som om islänningar oftast inte är det. Fast dom är ju heller inte så många. Och i värsta fall får vi väl ta till engelska.
Min önskedröm (fast den känns lite utopisk) vore dock att isländska blev obligatoriskt språk i skolan och på lite längre sikt ett nordiskt lingua franca.
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2010-12-05, 19:19
Om vi talar om Sverige, Norge och Danmark så är språket en tillgång. Men vill vi ha med Finland - vilket jag hoppas vi vill- så blir det ett problem. Svenskan är ju tydligt på tillbakagång i Finland. Och vi som inte lärt oss finska bör väl heller inte klandra finnar som inte vill prata svenska.
En lösning vore att ge finskan samma roll i de övriga nordiska länderna - ett tvåspråkigt Norden (skandinaviska och finska). Då kanske även Estland kunde komma med i den nordiska gemenskapen.
Men om vi förutsätter att färöingar och grönländare är villiga att tala danska (dom är ju ändå inte så många), så verkar det tyvärr som om islänningar oftast inte är det. Fast dom är ju heller inte så många. Och i värsta fall får vi väl ta till engelska.
Min önskedröm (fast den känns lite utopisk) vore dock att isländska blev obligatoriskt språk i skolan och på lite längre sikt ett nordiskt lingua franca.
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2010-12-05, 19:19
@Martin A: Det var en undersökning gjord av Oxford research. Finns att läsa om på deras hemsida, eller SR.se m.m. Jag ser inte att det är nationalister som vill detta. Tala lite med "vanligt folk" och hör vad de tycker.
@Ali K: Tycker verkar du göra, mycket. Utan någon som helst insikt om hur saker fungerar. Grönland har inte tåg. De har flyg och vägar. Dock ej mellan städer. Flyget, sjöfarten, telefonin och postgången är livsnödvändiga på Grönland. Dessa ägs och sköts av Grönländska självstyret. De klarar hårt väder. Det är deras vardag, det får inte fallera. Det gör inte vi i Sverige längre efter vi inte ser dessa som livsviktiga resurser längre, även om de är det. Samma sak med bilprovningen, avregleringen är en EU sak.
Du verkar inte ha umgåtts med Norrmän eller Finnar i någon större utsträckning. Varför skulle det vara tunn is? Grekland och Cypern står nära varandra likaså, är det också fel?
@Olov Öberg: Det många inte tänker på är att det bor fler finsktalande i Sverige än vad det bor svensktalande i Finland. Dessutom har du tornedalingarna och inte minst kvänerna i Nordnorge. De färingar jag träffat talade "danska", fast det lät som svenska egentligen.
Permalänk | Anmäl
C H Lindberg, 2010-12-05, 19:53
Trots att det är oändligt bättre och mer att föredra än EU vilket är enbart destruktiv så finns samma risker där ifråga om skillnader i ekonomin om det skulle leda till politikers visioner om gemensam valuta.
Erfarenheterna från EU visar också på rena skräckexempel där samtliga länder tvingas på lagstiftning och regelverk som framtagits av personer utan verklighets förankring i Bryssel.
Det andra är själva överstatligheten som koncept har inte varit någon hit direkt: skyhöga löner/utgifts konton, ständigt växande byråkrati, bidrags kultur och krav på allt mer pengar utan tanke på ekonomin i området.
Samarbeten kan snabbt ta en ful vändning som politiker varken ser eller bryr sig om då de kanske inte ens ser sig som svenskar och vägrar se till det egna landet först, som exempel kan nämnas lånen till Irland som knappast kan återbetalas och kommer efterskänkas/avskrivas till stora förluster allt för inget.
Sammantaget så är risken för stor att hamna i en mindre version av EU med politiker utan vision jagar en "pipedream".
Permalänk | Anmäl
Tor, 2010-12-05, 22:53
#11 Tor, Rätta mig om jag har fel. Är det inte så att vi går i borgen för dylika lån lån, och hur varje enskilt lands del uträknas vet jag inte.
Håller med dig i dina två sista rader.
Men jag tycker också det borde finnas mera samarbete inom EU mellan länder som har samma typ av "intressen" Är det de Nordiska länderna så varför inte, men absolut inget Nordiskt imperium, jag ryser.
I Finland med ny statsminister som aktivt försöker avskaffa svenskan som är Finlands andra språk, gör ju också sitt till att finnarna hellre talar"enkelska" med broderfolket.
Det är ju omöjligt att backa sig framåt.
Dessutom är det orimligt att återgå till något som en gång varit.
Plocka russin vill vi ju alla men det är hela kakan som gäller.
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2010-12-06, 00:18
#6 Ali K, 2010-12-05, 19:08
Vem umgås du med egentligen? Jag känner en enorm solidaritet med andra skandinaver? Vi har samma språk, vi har liknande och mycket integrerad historia, vi har samma utseende, vi har samma grundtrend i samhället, vi samarbetar mycket bra inom eu, samma grundperspektiv helt enkelt?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-12-06, 08:14
#10 C H Lindberg, Har du ens läst på om Grönland och deras infrastruktur? Grönlands infrastruktur ägs till stor del av Grönländska staten ja, men andra privata/statliga företag har stort ägande och operativ verksamhet, som exempelvis SAS, Iceland Air och det helt privata färjebolaget Diskoline.
Båttrafiken och annan verksamhet har de senaste åren gjort kraftiga neddragningar pga stora förluster. Dessa förluster finansieras av subventioner från Danska staten. Sedan 2006 har man dock börjat lägga ut linjer på entreprenad till aktiebolaget Diskoline. Fler privatiseringar är under planeringsstadiet.
Dessutom, du skriver: "De klarar hårt väder. Det är deras vardag, det får inte fallera." Låter mest som svammel utan grund. Har du någon erfarenhet eller källa på att deras infrastruktur fungerar klanderfritt? Låter mest som det är dina egna fantasier...
Permalänk | Anmäl
Ali K, 2010-12-06, 08:17
#13 Martin A,, bara för att länderna har ett historiskt förflutet betyder inte att det är något att satsa på inför framtiden. Sverige har haft starka band med Istanbul, sedan vikingarna och Karl XII, dåkan vi lika gärna satsa energin på att få med detta land i EU gemenskapen. Vi måste samarbeta med framtidsnationer och länder som ligger längre bort. Globaliseringen och det mångkulturella samhället kräver att vi tänker längre än näsan räcker.
Permalänk | Anmäl
Ali K, 2010-12-06, 08:23
Bort med främlingsfientliga partiet i Danmark så ere ok.
Permalänk | Anmäl
Muzaffer Ünsal, 2010-12-06, 15:56
#15 Ali K, 2010-12-06, 09:23
"bara för att länderna har ett historiskt förflutet betyder inte att det är något att satsa på inför framtiden. Sverige har haft starka band med Istanbul, sedan vikingarna och Karl XII, dåkan vi lika gärna satsa energin på att få med detta land i EU gemenskapen. "
Eh, en misslyckad svensk kung spenderade 3 år i istanbul med att försöka få sultanen att anfalla ryssland, vad koppling är det för mig? När vikingarna var där så hade de noll och intet kontakt med turkarna som fortfarande var ett halvnomadiskt herdefolk, däremot tjänade en del skandinaviska äventyrare i östroms palatsgarde, och? Du ställer det mot 2500 års gemensam historia, gemensamt språk, snarlik kultur, ständigt utbyte av provinser och influenser och giftermål och krig och allianser och handel, skämtar du? Vidare känner vi skandinaver verkligen gemenskap med varandra, även om vi grälar litet då och då.
"Vi måste samarbeta med framtidsnationer och länder som ligger längre bort. Globaliseringen och det mångkulturella samhället kräver att vi tänker längre än näsan räcker."
Antar att du menar mellanöstern? Vad är dom när oljan är slut? Ett gäng vidskepliga bråkstakar med fantasier om världsherravälde?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-12-06, 19:16
#15 Ali K, 2010-12-06, 09:23
Mitt råd till dig är att gifta dig med en svensk kvinna så att dina barn har samma hemortsrätt här som alla andra. Eller om du inte kan det, se till att dina döttrar gifter sig med svenska pojkar och dina söner med svenska flickor. För ärligt talat, tror du verkligen att dessa högljudda mångkulturalister är något att lita på när det blåser? De kommer sälja dig lika fort som de sålt oss andra. Tänk efter själv, om du är 4:e eller 5:e generationens invandrare utan en droppe svenskt blod i ådrorna, är du då invandrare eller kolonisatör?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-12-06, 19:19
Ja vilken utopisk tanke. De kan inte ens enas om att dela tv kanaler. Norge vill t.ex. ha tv skatt av övriga skandinaver för att följa NRK.
Och C H Lindberg tycks glömma att det er samma släkte av dumma politikere som han är beroende av för att förverkliga sin vision.
Permalänk | Anmäl
Ronny Björnstad, 2010-12-06, 19:33
SKOJAR DU?? TROR DU ÖVRIGA NORDISKA LÄNDER VILL HA IN ALLA UTLÄNNINGAR I SVERIGE SOM - TYDLIGEN - OAVSETT JURIDISKA MELLANHAVANDEN SKA BETRAKTAS SOM "LIKA MYCKET VÄRDA" SOM DEM??
Permalänk | Anmäl
Fänrik Stål, 2010-12-06, 22:05
@Ali K
Läs på lite till. Infrastrukturen sköts av monopol. Att sedan Icelandair landar på Grönland någongång ibland har inget med saken att göra. De andra "privata" företagen är sanktionerade av staten. De får således bidrag för att verksamheten ska gå runt. Du kan läsa mer om Grönland på KNR.gl, de problemen de har där är arbetslöshet och alkoholism. Jag vill gärna att Turkiet kommer med i EU, precis som de flesta svenskar skulle jag tro. Problemet är att EU består av över 500 miljoner människor, som inte vill att Turkiet kommer med. Så ter sig Sveriges 9 miljoner få, så är chanserna föga att Sverige någonsin kommer få denna eller andra viljor genom. Välkommen till verkligheten.
@Muzaffer Ünsal
Det finns fler högerextrema i EU parlamentet än vad Sverige har parlamentariker där. Du tycker det är bättre?
@Ronny Björnstad
Du vet att det finns ett fåtal politiker som inte är så. Tro det eller ej.
Permalänk | Anmäl
C H Lindberg, 2010-12-07, 16:43
Om man inte kan vara sams med sina grannar, hur skall man då kunna umgås med resten av världen?
Jag känner stor gemenskap med hela Norden och har haft många vänner från dessa fem länder, ja, även Färöarna, inte skall vi glömma dem.
.Vid juletid dansar vi kring enbärsbusken, äter risgrynsgröt, har tomtenissar på loftet, etc. Detta gör vi i hela Norden.
Om man lär sig umgås med olika folk, blir det lättare att utvidga sin bekantskapskrets, och jag kan törs säga att jag har, praktiskt tagit, träffat medborgare från, nästan alla länder i världen.
Men det är klart, jag bor ju i Lund och där har man en större möjlighet att träffa många intressanta personer.
När man väl börjat prata med varandra, kommer man oftast på något man har gemensamt och världen krymper.. Det gäller att vara nyfiken, inte minst på språk!
Men först av allt har jag inget emot ett nordiskt samarbete på högre nivå, vi är så förbannat lika varandra, på gott och ont!
Permalänk | Anmäl
Audur Armannsdottir, 2010-12-07, 17:56
@Audur Armannsdottir
Så sant. Japanerna kommer i tid och tar av sig skorna vid ytterdörren. Inte alla Européer som gör det heller. Det är förvånande vilka likheter och olikheter det finns både nära och långt bort.
Permalänk | Anmäl
C H Lindberg, 2010-12-08, 18:59
22 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vem vet, på lång sikt kanske Skandinavismen har en chans.
Men på lite kortare sikt torde nationalisterna ta makten över EU och skapa ett europeiskt antimuslimskt imperium. Röda mattan är ju utrullad tack vare etablissemangets underkastelse inför islam.
Nästa konjunkturnedgång så händer det.
42% av vem och i vilket sammanhang? Om undersökningen gjordes på internet bör siffran betraktas med stor misstänksamhet. Många svenska nationalister vill ha tätare nordiskt samarbete för att bli räddade från vårt svenska sverigehatande extremistetablissemang.
NEJ TACK! Sverige bör arbeta för ett utvidgat EU istället. Vi ska motarbeta denna nationalism som bygger på att bygga en stor mäktig vit stat á la Hitlers tredje riket.
#3 Ali K, 2010-12-05, 18:51
Hehe, när nån kommer dragande med hitler vet man att han inte har mycket att bidra med :)
Alternativ 1: Spendera åratal av timmar med att bilda dig själv, läs historia, ekonomi, klassiker, idehistoria, populärvetenskap, statsskick och följ med i den allmänna debatten.
Alternativ 2: Lär dig säga "adolf hitler".
Inte så konstigt att metoden är populär, är ju klart kostnads och tidseffektiv.
Jag tror knappast vårt järnvägsnät hade sett ut som "hej kom och hjälp mig". Om vi i norden slapp undan de EU direktiv som säger att allt skall styckas upp och upphandlas. Grönland som fick större självständighet från Danmark lämnade EU tämligen omgående. De har idag något vi hade förr. Monopol och se där det fungerar.
Trams och svammel, Grönland har varken tåg eller landsvägar så de kan naturligtvis inte ha monopol på något av detta. dessutom har ändå ett väldigt nära samarbete med både EU och USA som gör dem i princip lika osjälvständiga som innan.
@Martin A.
Skriver man som författaren : "Inom oss finns det en innerlig längtan att återigen förenas med våra grannländer. Vi har en känsla av brödraskap som är svår att finna mellan andra länder."
Så tycker jag att man är ute på tunn is. Det är en nationalromantisk bild av att vi skulle vara ett "broderfolk". Seriöst, sverige ser helt annorlunda ut idag än på 1800-talet, och jag känner INGEN som har någon som helst brödraskapskänsla med varken rasistiska danskar, försupna finnar eller snåla normän.
Om vi talar om Sverige, Norge och Danmark så är språket en tillgång. Men vill vi ha med Finland - vilket jag hoppas vi vill- så blir det ett problem. Svenskan är ju tydligt på tillbakagång i Finland. Och vi som inte lärt oss finska bör väl heller inte klandra finnar som inte vill prata svenska.
En lösning vore att ge finskan samma roll i de övriga nordiska länderna - ett tvåspråkigt Norden (skandinaviska och finska). Då kanske även Estland kunde komma med i den nordiska gemenskapen.
Men om vi förutsätter att färöingar och grönländare är villiga att tala danska (dom är ju ändå inte så många), så verkar det tyvärr som om islänningar oftast inte är det. Fast dom är ju heller inte så många. Och i värsta fall får vi väl ta till engelska.
Min önskedröm (fast den känns lite utopisk) vore dock att isländska blev obligatoriskt språk i skolan och på lite längre sikt ett nordiskt lingua franca.
Om vi talar om Sverige, Norge och Danmark så är språket en tillgång. Men vill vi ha med Finland - vilket jag hoppas vi vill- så blir det ett problem. Svenskan är ju tydligt på tillbakagång i Finland. Och vi som inte lärt oss finska bör väl heller inte klandra finnar som inte vill prata svenska.
En lösning vore att ge finskan samma roll i de övriga nordiska länderna - ett tvåspråkigt Norden (skandinaviska och finska). Då kanske även Estland kunde komma med i den nordiska gemenskapen.
Men om vi förutsätter att färöingar och grönländare är villiga att tala danska (dom är ju ändå inte så många), så verkar det tyvärr som om islänningar oftast inte är det. Fast dom är ju heller inte så många. Och i värsta fall får vi väl ta till engelska.
Min önskedröm (fast den känns lite utopisk) vore dock att isländska blev obligatoriskt språk i skolan och på lite längre sikt ett nordiskt lingua franca.
@Martin A: Det var en undersökning gjord av Oxford research. Finns att läsa om på deras hemsida, eller SR.se m.m. Jag ser inte att det är nationalister som vill detta. Tala lite med "vanligt folk" och hör vad de tycker.
@Ali K: Tycker verkar du göra, mycket. Utan någon som helst insikt om hur saker fungerar. Grönland har inte tåg. De har flyg och vägar. Dock ej mellan städer. Flyget, sjöfarten, telefonin och postgången är livsnödvändiga på Grönland. Dessa ägs och sköts av Grönländska självstyret. De klarar hårt väder. Det är deras vardag, det får inte fallera. Det gör inte vi i Sverige längre efter vi inte ser dessa som livsviktiga resurser längre, även om de är det. Samma sak med bilprovningen, avregleringen är en EU sak.
Du verkar inte ha umgåtts med Norrmän eller Finnar i någon större utsträckning. Varför skulle det vara tunn is? Grekland och Cypern står nära varandra likaså, är det också fel?
@Olov Öberg: Det många inte tänker på är att det bor fler finsktalande i Sverige än vad det bor svensktalande i Finland. Dessutom har du tornedalingarna och inte minst kvänerna i Nordnorge. De färingar jag träffat talade "danska", fast det lät som svenska egentligen.
Trots att det är oändligt bättre och mer att föredra än EU vilket är enbart destruktiv så finns samma risker där ifråga om skillnader i ekonomin om det skulle leda till politikers visioner om gemensam valuta.
Erfarenheterna från EU visar också på rena skräckexempel där samtliga länder tvingas på lagstiftning och regelverk som framtagits av personer utan verklighets förankring i Bryssel.
Det andra är själva överstatligheten som koncept har inte varit någon hit direkt: skyhöga löner/utgifts konton, ständigt växande byråkrati, bidrags kultur och krav på allt mer pengar utan tanke på ekonomin i området.
Samarbeten kan snabbt ta en ful vändning som politiker varken ser eller bryr sig om då de kanske inte ens ser sig som svenskar och vägrar se till det egna landet först, som exempel kan nämnas lånen till Irland som knappast kan återbetalas och kommer efterskänkas/avskrivas till stora förluster allt för inget.
Sammantaget så är risken för stor att hamna i en mindre version av EU med politiker utan vision jagar en "pipedream".
#11 Tor, Rätta mig om jag har fel. Är det inte så att vi går i borgen för dylika lån lån, och hur varje enskilt lands del uträknas vet jag inte.
Håller med dig i dina två sista rader.
Men jag tycker också det borde finnas mera samarbete inom EU mellan länder som har samma typ av "intressen" Är det de Nordiska länderna så varför inte, men absolut inget Nordiskt imperium, jag ryser.
I Finland med ny statsminister som aktivt försöker avskaffa svenskan som är Finlands andra språk, gör ju också sitt till att finnarna hellre talar"enkelska" med broderfolket.
Det är ju omöjligt att backa sig framåt.
Dessutom är det orimligt att återgå till något som en gång varit.
Plocka russin vill vi ju alla men det är hela kakan som gäller.
#6 Ali K, 2010-12-05, 19:08
Vem umgås du med egentligen? Jag känner en enorm solidaritet med andra skandinaver? Vi har samma språk, vi har liknande och mycket integrerad historia, vi har samma utseende, vi har samma grundtrend i samhället, vi samarbetar mycket bra inom eu, samma grundperspektiv helt enkelt?
#10 C H Lindberg, Har du ens läst på om Grönland och deras infrastruktur? Grönlands infrastruktur ägs till stor del av Grönländska staten ja, men andra privata/statliga företag har stort ägande och operativ verksamhet, som exempelvis SAS, Iceland Air och det helt privata färjebolaget Diskoline.
Båttrafiken och annan verksamhet har de senaste åren gjort kraftiga neddragningar pga stora förluster. Dessa förluster finansieras av subventioner från Danska staten. Sedan 2006 har man dock börjat lägga ut linjer på entreprenad till aktiebolaget Diskoline. Fler privatiseringar är under planeringsstadiet.
Dessutom, du skriver: "De klarar hårt väder. Det är deras vardag, det får inte fallera." Låter mest som svammel utan grund. Har du någon erfarenhet eller källa på att deras infrastruktur fungerar klanderfritt? Låter mest som det är dina egna fantasier...
#13 Martin A,, bara för att länderna har ett historiskt förflutet betyder inte att det är något att satsa på inför framtiden. Sverige har haft starka band med Istanbul, sedan vikingarna och Karl XII, dåkan vi lika gärna satsa energin på att få med detta land i EU gemenskapen. Vi måste samarbeta med framtidsnationer och länder som ligger längre bort. Globaliseringen och det mångkulturella samhället kräver att vi tänker längre än näsan räcker.
Bort med främlingsfientliga partiet i Danmark så ere ok.
#15 Ali K, 2010-12-06, 09:23
"bara för att länderna har ett historiskt förflutet betyder inte att det är något att satsa på inför framtiden. Sverige har haft starka band med Istanbul, sedan vikingarna och Karl XII, dåkan vi lika gärna satsa energin på att få med detta land i EU gemenskapen. "
Eh, en misslyckad svensk kung spenderade 3 år i istanbul med att försöka få sultanen att anfalla ryssland, vad koppling är det för mig? När vikingarna var där så hade de noll och intet kontakt med turkarna som fortfarande var ett halvnomadiskt herdefolk, däremot tjänade en del skandinaviska äventyrare i östroms palatsgarde, och? Du ställer det mot 2500 års gemensam historia, gemensamt språk, snarlik kultur, ständigt utbyte av provinser och influenser och giftermål och krig och allianser och handel, skämtar du? Vidare känner vi skandinaver verkligen gemenskap med varandra, även om vi grälar litet då och då.
"Vi måste samarbeta med framtidsnationer och länder som ligger längre bort. Globaliseringen och det mångkulturella samhället kräver att vi tänker längre än näsan räcker."
Antar att du menar mellanöstern? Vad är dom när oljan är slut? Ett gäng vidskepliga bråkstakar med fantasier om världsherravälde?
#15 Ali K, 2010-12-06, 09:23
Mitt råd till dig är att gifta dig med en svensk kvinna så att dina barn har samma hemortsrätt här som alla andra. Eller om du inte kan det, se till att dina döttrar gifter sig med svenska pojkar och dina söner med svenska flickor. För ärligt talat, tror du verkligen att dessa högljudda mångkulturalister är något att lita på när det blåser? De kommer sälja dig lika fort som de sålt oss andra. Tänk efter själv, om du är 4:e eller 5:e generationens invandrare utan en droppe svenskt blod i ådrorna, är du då invandrare eller kolonisatör?
Ja vilken utopisk tanke. De kan inte ens enas om att dela tv kanaler. Norge vill t.ex. ha tv skatt av övriga skandinaver för att följa NRK.
Och C H Lindberg tycks glömma att det er samma släkte av dumma politikere som han är beroende av för att förverkliga sin vision.
SKOJAR DU?? TROR DU ÖVRIGA NORDISKA LÄNDER VILL HA IN ALLA UTLÄNNINGAR I SVERIGE SOM - TYDLIGEN - OAVSETT JURIDISKA MELLANHAVANDEN SKA BETRAKTAS SOM "LIKA MYCKET VÄRDA" SOM DEM??
@Ali K
Läs på lite till. Infrastrukturen sköts av monopol. Att sedan Icelandair landar på Grönland någongång ibland har inget med saken att göra. De andra "privata" företagen är sanktionerade av staten. De får således bidrag för att verksamheten ska gå runt. Du kan läsa mer om Grönland på KNR.gl, de problemen de har där är arbetslöshet och alkoholism. Jag vill gärna att Turkiet kommer med i EU, precis som de flesta svenskar skulle jag tro. Problemet är att EU består av över 500 miljoner människor, som inte vill att Turkiet kommer med. Så ter sig Sveriges 9 miljoner få, så är chanserna föga att Sverige någonsin kommer få denna eller andra viljor genom. Välkommen till verkligheten.
@Muzaffer Ünsal
Det finns fler högerextrema i EU parlamentet än vad Sverige har parlamentariker där. Du tycker det är bättre?
@Ronny Björnstad
Du vet att det finns ett fåtal politiker som inte är så. Tro det eller ej.
Om man inte kan vara sams med sina grannar, hur skall man då kunna umgås med resten av världen?
Jag känner stor gemenskap med hela Norden och har haft många vänner från dessa fem länder, ja, även Färöarna, inte skall vi glömma dem.
.Vid juletid dansar vi kring enbärsbusken, äter risgrynsgröt, har tomtenissar på loftet, etc. Detta gör vi i hela Norden.
Om man lär sig umgås med olika folk, blir det lättare att utvidga sin bekantskapskrets, och jag kan törs säga att jag har, praktiskt tagit, träffat medborgare från, nästan alla länder i världen.
Men det är klart, jag bor ju i Lund och där har man en större möjlighet att träffa många intressanta personer.
När man väl börjat prata med varandra, kommer man oftast på något man har gemensamt och världen krymper.. Det gäller att vara nyfiken, inte minst på språk!
Men först av allt har jag inget emot ett nordiskt samarbete på högre nivå, vi är så förbannat lika varandra, på gott och ont!
@Audur Armannsdottir
Så sant. Japanerna kommer i tid och tar av sig skorna vid ytterdörren. Inte alla Européer som gör det heller. Det är förvånande vilka likheter och olikheter det finns både nära och långt bort.