Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Mordet på Jian

Nima Dervish om Mordet på Jian

Kamali fjäskar för vita kulturrelativister

Jag ska anstränga mig och ta Kamalis analys på allvar - och tillämpa den på honom själv. Fick inte han sin höga post som regeringens särskilde utredare i diskrimineringsfrågor genom den vita makthaverskan Mona Sahlin? Talar han kanske av egen erfarenhet? Var Kamalis förnekande av hedersvåldets existens i själva verket fjäsk för de vita kulturrelativisterna i maktens korridorer?


Om författaren

Nima Dervish är journalist och författare till "Varför mördar man sin dotter?"

Masoud Kamali hävdar i Newsmill (1/12) att ordet hedersmord är rasistiskt och att Nyamko Sabuni "har fått sin ministerpost som tack för sitt fjäsk för vita".
Man häpnar över att en "antirasist" kan vara så flagrant rasistisk. Där andra ser en svensk politiker ser Kamali blott en svart person: maktlös och beroende av De Vita som bestämmer över henne som vore hon en slav i den amerikanska södern.

Når hon en hög position kan utbildning, erfarenhet eller nätverk inte ha haft något alls med saken att göra, utan det var fjäsket för hennes vita herrar.
Det tycks vara otänkbart för Kamali att Sabuni faktiskt kan ha hyst de åsikter som hon uttryckt genom sin karriär, ty De Bruna tänker självständigt enbart när de tycker som kalif Kamali.

Bara för att man råkar ha fötts med mörkt hår innebär det inte automatiskt att man har vissa åsikter. Människor är tänkande individer, inga etniska paket där hudpigment avgör ens politiska åsikter. Hjärnor är inte vita, bruna, röda eller blå. Varför är det så förbannat svårt för vissa vänsterdebattörer att fatta?

Kamali skriver: "Ingen har förnekat det specifika i mordet på 'olika' kvinnor. Olikheten däremot står inte för 'kultur‘ eller nationalitet utan för historiska och socioekonomiska förhållanden skapat med god hjälp från rika västländer."
Ursäkta, men vad är "kultur" om inte resultatet av "historiska och socioekonomiska förhållanden"?!
Så om en tjej i Dohuk, Karachi eller Amman mördas av sin far, farbror eller bror för att hon befläckat deras heder genom att inte vara kysk så ligger felet hos... väst?! Inte kan väl blattar ha egna värderingar utan är viljelösa dockor, ständigt styrda av väst!

Kan Kamali vara vänlig och förklara exakt HUR västländerna har "skapat" konceptet om att mannens heder ligger mellan kvinnans ben?
"Rika västländer?" Kan Kamali precisera lite? Har Sverige (med ett av världens bästa välfärdssystem) också deltagit i skapandet av hederskulturen? Snacka om förstasidesstoff!
Vilka ledare spann detta onda väv? Höll de konferenser? När? Var det efter andra världskriget? Räknas i så fall sönderbombade Tyskland till det "rika" väst? Ingår även stormakten Sovjet i "väst"?
Var det efter Osmanska rikets fall? Medeltiden? Eller hade korsriddarna så subtila metoder? Jag som trodde att de bara slaktade folk på det gamla hederliga sättet.
Puffade cheferna för OSI och MI6 på sina cigarrer och utbrast: "De är så förbaskat liberala och frigjorda i Mellanöstern, låt oss försvaga dem inifrån genom att vända fader mot dotter"?
Hur gick allt detta till? Har Kamali googlat fram superhemliga dokument på de konspirationssajter som Mohamed Omar brukar hänga på? Har Julian Assange läckt ut dokument till Kamali?
Gick turbanklädda CIA-agenter från by till by och manipulerade männen? "Ska du verkligen tolerera att tösen din håller på så där? Hon är en hora. Skäms du inte? Här, ta min schweiziska kniv."
Jag ber dig herr professor. Upplys oss!

När han ändå håller på, kan Kamali vänligen definiera "vita" för mig? Jag är inte lika insatt i rasbiologiska teknikaliteter som professor Kamali tycks vara, men är inte folken runt Medelhavet och i Mellanöstern kaukasier och därmed "vita"? Innebär det att Kamali själv ingår i den "vita överhögheten"?

Jag ska anstränga mig och ta Kamalis analys på allvar - och tillämpa den på honom själv. Fick inte han sin höga post som regeringens särskilde utredare i diskrimineringsfrågor genom den vita makthaverskan Mona Sahlin? Talar han kanske av egen erfarenhet? Var Kamalis förnekande av hedersvåldets existens i själva verket fjäsk för de vita kulturrelativisterna i maktens korridorer?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/30847

142 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Tycker Masoud Kamali går för långt. Hans tal om husneger angående invandrare som inte tycker som han är så lågt så det borde diskvalificera honom från det offentliga rummet för alla framtid. Jag tror tyvärr inte att det går att resonera med honom

Permalänk | Anmäl #1 anders svensson, 2010-12-04, 10:20

Tack, Nima Dervish, för en fullpoängare när det gäller både logik och retorik med att kontra Masoud Kamalis patos med helt absurda proportioner! Bättre kan man inte säga det än vad du gjort här.

Om jag nu vågat utnämna (endast enligt mitt eget tycke förstås :-) Elaf Ali till retorikens hjältinna med att våga tala i klarspråk (vilket en debattör åtminstone har protesterat mot och av ideologiska skäl förmodligen) så kan jag utnämna dig till hjälte i retorik med att kunna tala i förnuftets språk. Det är nämligen så att Masoud Kamalis artikel strider mot allt sunt förnuft om hans åsikter ska representera kampen mot rasism.

Det är också utmärkt att du tar upp Sabuni som enligt min mening aldrig uppfattat sin etniska tillhörighet som något medmänskligt, socialt, politiskt handikapp och inte orienterar i livet efter sin hudfärg utan efter sin hjärna precis som är så utmärkande för folk som tänker klarsynt och förnuftigt oavsett vilken politik man känner för. Det är den bästa formen av jämställdhet.

Lika litet som jag behöver tala om för folk att jag är blond och tala därefter så behöver hon tala om vad hon har för färg och tala därefter.

Permalänk | Anmäl #2 Christofer Catilan, 2010-12-04, 10:40

Bra skrivet.

Permalänk | Anmäl #3 Doktor Eleph@nt, 2010-12-04, 10:52

Kamalis påhopp på Sabuni var så dåligt, så osakligt, så dumt, att det krävde någon sorts svar.
Men samtidigt var påhoppet så LÅGT, så ovärdigt, att jag hoppades att Sabuni inte tar upp handsken.

Jag är glad att du gjorde det nu.

Permalänk | Anmäl #4 Aris Toteles, 2010-12-04, 12:36

Nima, du sabbar debatten. När du har uttalat dig känns det som man liksom inte har något att tillägga :(

Permalänk | Anmäl #5 Martin A, 2010-12-04, 13:54

Tack, Nima för en bra och korrekt svar till Masoud Kamali .
Det är inte första gången som Masoud Kamali med sina yttrande har bevisad att han har ingen förmåga att diskutera saker och ting rationellt. Hans tal om husneger angående Svenskar med invandrar bakgrund är bevis på hans självgodhet och egocentrisk.

Permalänk | Anmäl #6 Dylan Saidi, 2010-12-04, 15:00

Bra skrivet.
Betänk det allvarliga, att Masoud Kamalis position i samhället och i relation till sina påståenden i sin artikel och påhopp mot Sabuni. Jag upprepar, betänk hans position i samhälle.

Men Gladast är jag för reaktionen som denna artikel har orsakat och att man känner att det finns hopp om att denna idioti försvinner från vårt samhället, denna idioti som har varit normen alldeles för länge och har fördummat det viktiga gemensamma samtalet som leder att lösa problemen som uppkommer med tiden i vårt samhälle.

Utvecklingen gör sitt, såna som har valt dessa hjärnor, som har skapat sina teorier baserad på egna politiska övertygelser som liknar mer en viss sort religion, äntligen börjar lämna den politiska arenan, mycket på grund av sina misstag. Hoppas att tillfriskningen inte slutar där och att vi vågar att betrakta vår samtid utan politiska ursäkter och se orsak och verkan till sociala företeelser utan floskler som ursäktar grava brott för diffusa socialpolitiska teser som inte grundar sig i seriös forskning.

Permalänk | Anmäl #7 George Corro, 2010-12-04, 15:08

Vår nya jämställdighetsministerpost går till NIMA!
Fortsätt fjäska.
När Kamali tar upp socio ekonomiska fördelar och nackdelar i vår värld så spelar hudfärgen en stor roll.
Har du missat detta?
Hur har ni missat detta?
Otroligt.

Vill ni sedan också förneka att detta har lämnat spår i vår värld?

Tror ni det bara RÅKAR vara så?
Det som hände var att "vita" tillverkade vapen,för dem fick det behovet.
Dem kunde inte direkt använda sig av sin kropp eller spjut på samma sätt.
Så detta behov fick dem att bli kreativa nog att skapa en pistol.
Den pistolen tog dem mycket långt och gav dem tillgång till mycket bördig mark ---både i asien afrika och latin amerika?

Därefter började dem vita ledarna propagera för andra vita att dem genom att födas vita har fler rättigheter, detta för att dessa bönder ska sätta en annan grupp människor i arbete (slaveri) och på så sätt arbeta för eliten ...utan att eliten behöver lorta ner sig.

Denna idé spridde sig stort och länge.
Än idag tyvärr.
Jag vet inte varför ni vill förneka detta.
Like lite som ja inte vet varför ni vill förneka och underminera kvinnans ställning och göra d till att det är bara i mellanöstern och ANDRA länder som övergepp mot kvinnor sker.

Jag blir förvånad varje gång vita (och dem som levt oc utbildat sig i en vit värld) alltid ska leka moral polis och bry sig så mycket om vad andra länder gör och har för sig)
Lite fascist och diktator likt.
Istället fokusera på dem problem som faktiskt är stora i Svea Rike:

Alkoholism,importfruar,pornografi,reklam,ensamhet,depression,teknisk galenskap,ledsjukdomar,överkonsumption,brist på spiritualitet,rädsla,egoism,snålhet,feghet,jantelagen.

Listan är lång....men istället för d pekar vi finger åt ett helt annat håll och känner oss bättre till mods en kort stund.

Du Nima, borde se vad jag talar om eftersom du faktiskt inte är hel svensk utan kan använda dina andra glasögon och på många sätt hjälpa Sverige.
Istället väljer du som Sabuni att rikta dig mot en annan man med samma bakgrund som du för att underminera hans forskning och erfarenhet av svenska samhället.

Att sedan förneka att socio ekonomiska faktorer spelar en rollför utveckling av ett lands demokrati förvånad mig otroligt.

Vi kan klart och tydligt se att svenskar röstade på SD och dem har inte ens blivit av me sina plasma Tv-n.

Vad händer när ekonomin faller ytterligare här i europa och sverige? (oundvikligt eftersom alla har en pistol och bomber och krigen för självständighet från europeér börjar komma mot sitt slut)

Wow...När svenskar förlorar sina Gucci väskor eller när dem går hungriga EN dag?

Hoppas vi inte hamnar i gas kammarna allesammans...

.

Permalänk | Anmäl #8 Tami Mustafa, 2010-12-04, 15:24

Mycket bra artikel! Tack!

Permalänk | Anmäl #9 Sven Georg Ericsson, 2010-12-04, 15:32

Ni gillar verkligen att använda ordet husN**** va? Masoud har inte sagt det en enda gång vilket visar att mankan säga det på andra sätt som är lite mer korrekta.
För det finns redan en Hus N**** i historien och då handlade det om nåt helt annat. Det finns alltså tillfällen när man talar historia då man måste använda sig av det ordet.

Det Sabuni gör är nåt helt annat...det är frivilligt.

Nima....vilka fina,kunniga och respektfulla människor din artikel drar till sig.

Permalänk | Anmäl #10 Tami Mustafa, 2010-12-04, 15:45

#10 Tami Mustafa, 2010-12-04, 16:45
Ändrar det på artiklens innehåll?

Permalänk | Anmäl #11 Martin A, 2010-12-04, 16:11

"pornografi,reklam,brist på spiritualitet"

Tre otroligt BRA saker om du frågar mig.

Permalänk | Anmäl #12 Joel Bergqvist, 2010-12-04, 16:36

Kamalis artikel var extremt obehaglig. Dervischs svar var mitt i prick - en sågning som hette duga.
Tami Mustafa däremot - hans inlägg är så förvirrade och späckade med faktafel att det helt enkelt måste vara en trollande sverigedemokrat som är i farten.

Permalänk | Anmäl #13 Anders A Nilsson, 2010-12-04, 17:05

@Tani Mustafa
>Nima....vilka fina,kunniga och respektfulla människor din artikel drar till sig.

Instämmer, du är ju här. :)

Permalänk | Anmäl #14 Nima Dervish, 2010-12-04, 18:13

Nima for President!

Permalänk | Anmäl #15 Fredrik Berggren, 2010-12-04, 20:26

Tack Nima, Du är bäst!

Permalänk | Anmäl #17 B T, 2010-12-04, 20:53

Tack, Nima! Bra kommentar.

Permalänk | Anmäl #18 Bosse Hammarström, 2010-12-04, 20:55

Nog för att jag småhatar Newsmill för dess välutvecklade censureringstekniker. Men måste ändå drista mig till att gratulera Newsmill till att de släpper fram så eminenta skribenter som Nima Dervish.

Heja Nima!

Permalänk | Anmäl #19 Brandklipparen, 2010-12-04, 21:17

Gunilla M #16 kritiserar artikelförfattaren för att han inte tar fasta på "sådant som förtjänar att kritiseras inom feminismen och det genusvetenskapliga idébygget" utan istället "konstruerar sådant som aldrig någonsin uttalats av vare sig feministerna eller det genusteoretiska idébygget", och fortsätter i sedvanlig sluggerstil att attackera artikelförfattaren för de "uppenbara kunskapsluckor", den "intellektuella oförmåga" och den "TOTALA avsaknad av réella [sic] kunskaper" han enligt Gunilla därigenom ådagalägger.

Med tanke på att varken feminister eller det genusteoretiska idébygget överhuvudtaget nämns i artikeln så måste jag säga att jag inte förstår varför Gunilla M konstruerar sådant som aldrig någonsin uttalats av artikelförfattaren.

Passande att hon avslutar sitt skrikiga halmgubbeinlägg med orden "Det lönar sig föga att ge sig ut på hal is genom att tro sig om att kunna leverera trovärdig kritik gentemot fenomen som man aldrig gjort sig omaket att sätta sig in i öht."

Permalänk | Anmäl #20 Anton Bergquist, 2010-12-04, 21:17

#16 Gunilla Madegård, 2010-12-04, 21:41

"För om du Nima, vill kritisera feminismen och det genusvetenskapliga idébygget...."

Var har Nima NÄMNT ens femisterna, feminismen eller "det genusvetenskapliga idebygget"????

Är du fullständigt från vettet, människa?

Permalänk | Anmäl #21 Aris Toteles, 2010-12-04, 21:52

Kamelen är en nolla! En kille som med stor käft lyckats dupera mindre begåvade politiker att ge honom en roll som hans kunskap inte räcker till men som är bra nog att dupera okunniga politiker. Vad är det Kamelen säger! Att han har rätt och alla andra fel, ja så långt är han bara typisk för araber, men vad mer säger han.

Jo han påstår att alla som inte är europé och har en åsikt som avviker från hans är köpta, ursäkta köpta av vem? Här glider han lite i sitt resonemang och far ut i lösa svammlerier som om de följs visar att han är lika köpt som de som han pekar ut. Här svär han sig visserligen lite fri genom att hänga ut de andra som liksom han är köpta, ja så är det.

Utifrån Kamelens eget resonemang är Svemmelumbi och Kamelen köpta men Kamelen hävdar att han inte är det. Nå hur har ett sånt stolpskott som Kamelen fått sin position utan att vara köpt? Nej sanningen är att PK etablisemanget köpt in ett antal personer som är mer eller mindre styrbara men likaväl köpta! Utifrån kompetens så skulle de inte haft den position de har idag.

Nåväl! Så länge vi för ut budskapet om att de är köpta kan PK etablissemanget inte luta sig mot politiskt korrekt köpta uttalanden från invandrare utan att vi vet vad det handlar om.

Resultatet blir då det omvända dvs så fort som PK etablissemangets köpta påvar uttalar sig så vet vi att det de säger är ren lögn.

Permalänk | Anmäl #22 Jan Stefan Nilsson, 2010-12-04, 22:11

Touché!

Jag ger 100:1 på att du ej kommer att få några klara svar på dina klara, välformulaerade frågor. Någon som sätter emot ?

Permalänk | Anmäl #23 Leif LIndau, 2010-12-04, 22:19

Tami Mustafa, gäsp, en till som bara ser färger och etnisk tillhörighet, och kräver lojalitet på den grundvalen. Rätt och fel har ingen plats tydligen. Så skapas motsättningar.

Nima har helt rätt, han förtydligar och slår hål på Kamalis resonemang. Inte så svårt i och för sig. Men han kommer ingen vart. Skulle Kamali sätta sig ner och se det "rätta" i att tillerkänna, kvinnor, även med hans kulturella bakgrund samma rättigheter och värde som honom själv. Det har jag svårt att se.

Permalänk | Anmäl #24 Bocken Bruse, 2010-12-04, 22:21

"Därefter började dem vita ledarna propagera för andra vita att dem genom att födas vita har fler rättigheter, detta för att dessa bönder ska sätta en annan grupp människor i arbete (slaveri) och på så sätt arbeta för eliten ...utan att eliten behöver lorta ner sig."

#8 Tami Mustafa. Slaveriet har funnits i alla kulturer och var väl etablerat i Afrika när slavhandeln till Amerika påbörjades.

Ungefär lika många slavar gick dock till arabvärlden som till Amerika.

Engelsmännen avskaffade slaveriet i sina afrikanska kolonier på tidigt 1800-tal. Slaveriet i arabvärlden avskaffades på 1960-talet.

Idag exporterar arabvärlden vid sidan om råvaror lika mycket som FINLAND. Det säger en del om vilka som arbetar och vilka som inte arbetar i vår värld.

Permalänk | Anmäl #25 Bo T, 2010-12-04, 22:39

Nima Derwish är en sann förkämpe för rationalitet och sunt förnuft. Bra artikel!

Masoud Kamali är en ulv i fårakläder. Se upp för honom, han vill inte vårt bästa.

Permalänk | Anmäl #26 Niklas Torn, 2010-12-04, 22:56

En klubb för gamla icke-tänkande gubbars självkänsla...

Nima - du ställer dig frågan: Om inte historiska och socioekonomiska förhållanden, vad är då kultur? Ja, dessa faktorer är mycket viktiga delar i skapandet av det som ofta kallas "kultur". Att du ställer dig den frågan och i ett senare skede ifrågasätter att "västvärlden" skulle ha en del i skapandet av "hederstänkandet" är antingen en skriftlig miss grundad i stundens hetta eller tecken på bristande historiesyn - för du ifrågasätter väl inte att främst USA och England som imperialmakter i högsta grad har varit delaktiga i skapandet av även den "icke-europeiska" kulturen? Testa Orientalism.

Dessutom är retoriken extremt patetisk... Nima, du är sannerligen duktig på att plocka på dig massa "Tacks!" med din skojiga berättarteknik. Fascinerande hur du lyckas, för egentligen är det ju mest ett sätt att fylla ut texten och ge en falsk image av säkerhet och överlägsenhet i debatten...

Jag har inte lust att skriva en helt ny kommentar om min syn på "hedersfrågan" och Kamalis inlägg. Om någon mot all förmodan är intresserad, finns den att läsa på kommentarsfältet under Kamalis artikel (nr 110 eller nånstans i närheten)...

Permalänk | Anmäl #29 Basar Gerecci, 2010-12-05, 00:41

Nima: Av alla saker jag tog upp så kommenterar du på det?
Ja, jag är ju här.
Det stämmer,jag undrar faktiskt själv varför.

Men jag tror du vill veta hur vi som inte håller med dig säger.

Som till exempel vad "vit" nu förtiden innebär.

Jag tror dig när du säger att du inte vet vad "vita" är.
Det märks.

Iran har ett folk som kallas:

Kaukasianer, ett folk som flydde från Ostasien norrut vid en issmälta för 5000 år sen.

Dem ursprungliga arier som inte har något att göra med "vit makt".

Arier kallar sig det efter hinduismen, där står det (vedaböckerna)att det är arierna som ska kämpa mot "mörhyade,flerfotade,omänskliga varleser".

Detta (mörhyade) har sen använts av tyskarna i raslära.
Där dem klassat den vita som högsta kasten.
Och styr i hög grad vår nuvarande civilisation.

Dem använde detta argument till att rättfärdiga olika övergrepp.
Denna mentalitet spridde sig och har traumatiserat många länder.

Och en av dem länderna är Iran.
Det syns Tydligt i historien för dem som vill se och undrar.

Det är inte så att vita skiljer sig genetiskt med defintivt på en socio-ekonomisk nivå.

Det Masoud Kamali talar om är INTE raslära utan Kultur evolution och samhällsuppbyggnad och ekonomi.

Man måste bara va villig att förstå att en aktion lämnar en reaktion och ett resultat.

Resultatet brukar bli att folk blir mer extrema i sin natur.
Och då framgår även dem patriarkatiska övergreppen mer tydligt.

Han talar om hur man förebygger dessa problem (sjuka känslo yttringar, som våld) genom att bygga ett samhälle som inte skiljer människan åt genom olika onödiga begrepp som menar samma sak.
Sen blir han och många andra arga när vi ser vår jämställdighetsminister peka på ett och samma problem i tio år.

Det är bara en liten del av problemet. Verkligen. Vi märker det i vårt arbete.

Om vi nu fortfarande talar om Våld mot kvinnor .

Permalänk | Anmäl #30 Tami Mustafa, 2010-12-05, 00:58

Välskrivet rakt på sak utan pardon. Särskilt gillar jag sista stycket i din artikel.

Permalänk | Anmäl #31 Gunvi Lundqvist, 2010-12-05, 01:42

Nima vilket fint vokabulär du använder dig av.. "kulturrelativister", detta är en term som främst används av den framväxande europeiska extremhögern

Permalänk | Anmäl #32 Verner Jansson, 2010-12-05, 10:14

Kul, någon som välskrivet analyserat Kamalis ståndpunkt, istället föt att bara skratta åt att alla som inte håller med honom är "rasister"!

Respekt, som ungarna säger. (-: Och om de inte sagt det på tio år, berätta det inte för en gammal man. :-)

Permalänk | Anmäl #33 Bernt, 2010-12-05, 10:27

#16 Gunilla Madegård skriver om #8 Tami Mustafa,
>>För här har vi tjejen som inte bara tror saker o ting så där lite på en höft och dillar osammanhängande och logiskt självmotsägande strunt av konstruerade "sanningar" för inbördes beundrare, utan VET vad hon pratar om såväl i praktiken som teorin.

Problemet är att man svårligen kan beskriva Tami Mustafa som seriös, här är en av de mindre konstiga delarna i #8:

>>Like lite som ja inte vet varför ni vill förneka och underminera kvinnans ställning och göra d till att det är bara i mellanöstern och ANDRA länder som övergepp mot kvinnor sker.

Nima Dervish (eller någ annan publik skribent) har aldrig skrivit att "inhemska" svenskar inte begår övergrepp mot kvinnor.

Och om de gjort det, så skulle de fördömts som lika seriösa som Kamali.

(Om Tamis teorier om att Västvärlden, vapen och erövring -- fundera på varför det finns kelter på Irland och i Wales (men inte längre i England) och varför det talas arabiska i f.d. kristna Nordafrika och turkiska i Konstantinopel. Etc, etc.)

Efter denna hyllning av grumliga argument på t.o.m. sämre svenska än min, så avfärdar Gunilla artikeln med:
>>Att du inte skäms att flagga med så uppenbara kunskapsluckor och intellektuell oförmåga inför öppen ridå?

Gunilla Madegård, du hyllar dåliga argument för att du saknar bra argument -- själv har du har förolämpningar. Jag tror jag läst liknande saker från andra, vars konton nu verkar ha tagits bort.

(Jag antar din kommentar tas bort snart.)

Permalänk | Anmäl #34 Bernt, 2010-12-05, 10:43

Mycket bra skrivet, Nima Dervish!

Det jag frågar mig idag är om Mittuniversitetet och Centrum för multietnisk forskning i Uppsala känner till Masoud Kamalis ultrarasistiska artikel i Newsmill.

#8 Tami Mustafa,

Jag citerar dig:

"Istället fokusera på dem problem som faktiskt är stora i Svea Rike:
Alkoholism,importfruar,pornografi,reklam,ensamhet,depression,teknisk galenskap,ledsjukdomar,överkonsumption,brist på spiritualitet,rädsla,egoism,snålhet,feghet,jantelagen. "

Är egenskaper som,feghet, egoism och snålhet viktigare att diskutera än mänskliga rättigheter? Du nämner jantelagen. Den kan jag diskutera på två rader. Eva-Britt Svensson och Kamali är två utmärkta representanter för jantelagen när de sätter sin rasiststämpel på folk som GÖR något konkret.

Hedersrelaterat våld verkar vara ett så känsligt ämne för dig att du tycker att vi skall diskutera allt annat utom just det. Och då tar du till förminskningstaktiken. Men om du tittar på Ungdomsstyrelsens rapport så får du se att detta inte är ett så litet problem.

Permalänk | Anmäl #35 Charlie Darwin, 2010-12-05, 11:23

;-)

Permalänk | Anmäl #36 Robet Stenkvist, 2010-12-05, 11:54

Kamalis tillträde som särskild utredare i diskrimineringsfrågor har ifrågasatts av många svenska samhällsvetare. Kamali ingick till en början i en utredning, ledd av statsvetarprofessorn Anders Westholm, med uppgift att "ta fram fakta om fördelningen av maktresurser och inflytande mellan invandrare och befolkningen i övrigt". I april 2003 hoppade Kamali tillsammans med Paulina de los Reyes av utredningen genom en DN Debatt-artikel. Anledningen som uppgavs var bland annat att Anders Westholm var "i total avsaknad av erfarenhet inom fältet" och att det "enligt denna svenskhetens primat... [inte] är nödvändigt att vare sig rådgöra eller ta till sig andra erfarenheter, i synnerhet inte erfarenheter från den som är underordnad andra". Kamali ansåg att strukturell diskriminering förekommer och inte behövde utredas vidare, något som Westholm inte visat förståelse för. Den ansvariga ministern, Mona Sahlin, tog Kamalis parti genom att avpolletera Anders Westholm som endast fick publicera utredningens resultat som en departementsintern rapport.

Sahlin utsåg istället Kamali till särskild utredare i en ny utredning fokuserad på strukturell diskriminering, integration och makt. Kamalis instruktioner utgick från att strukturell diskriminering förekommer i Sverige och att denna skulle metodiskt studeras. Utifrån detta perspektiv skulle man finna metoder för att bekämpa diskriminering och utanförskap. Mona Sahlin och den socialdemokratiska regeringen fick hård kritik från många borgerliga ledarskribenter för att de ansågs ha styrt en vetenskaplig utredning genom att i förväg bestämma vilka slutsatserna var. Nära sjuttio forskare, bland andra Bo Rothstein och Olof Petersson, anklagade regeringen för politisering av utredningsväsendet. Sahlin svarade att protesterna gav uttryck för "rasistiska undertoner", och andra forskare och skribenter tog utredningen i försvar genom att betona att forskningen inte alltid behöver använda sina metoder på samma sätt och att även etablerad forskning kan vara lierad med ideologiska eller sociala intressen.

Permalänk | Anmäl #37 George Corro, 2010-12-05, 12:18

#32 Verner Jansson, 2010-12-05, 11:14
När man inte har några egna argument eller några egna ideer så får man försöka med guilt by association? Varför inte kommentera artikeln istället?

Permalänk | Anmäl #38 Martin A, 2010-12-05, 13:34

Tami #8, lite off topic men jag måste skratta åt att du tycker saker som "pornografi, reklam, brist på spiritualitet" (förmodar att du menar andlighet och inte vitsighet) är bland de största problemen vi har idag. Något du kallar "teknisk galenskap" ser du också som ett stort problem och även om det låter som en lagterm gissar jag att du med det menar att teknisk utveckling är av ondo.

Ultrafeminister ogillar förvisso pornografi, gammel-tokvänstern ogillar reklam och religiösa ogillar brist på andlighet, så jag får dra slutsatsen att du är en ultrafeministisk religiös pensionär på yttersta vänsterkanten med teknikfobi.

Därmed inte sagt att du inte har rätt att uttala dig eller att dina åsikter inte räknas. Men man ska ha klart för sig att de som delar den nog tillhör en ganska liten minoritet i vårt land.

Permalänk | Anmäl #39 Anton Bergquist, 2010-12-05, 13:51

Kan inte folk sluta skriva "dem" när det ska vara "de". Det ser faktiskt ojämförligt bättre ut att skriva "dom" om man inte vet vad man ska skriva. Idén att man inte ska skriva "dom" är bara trams. Självklart kan man skriva det.
Men man kan inte, jag repeterar inte skriva dem i stället för de. Alla andra språkliga tillkortakommanden är ok, utom detta! Det ser så fantastiskt hemskt ut, snälla??

"Där dem klassat den vita som högsta kasten."
"Dem använde detta argument till att rättfärdiga olika övergrepp."
"Och en av dem länderna är Iran."

Permalänk | Anmäl #40 Bocken Bruse, 2010-12-05, 16:18

Förstår du vad jag försöker säga Nima?
Vi måste bli mer än svenska än svenskar för att accepteras.
Titta på reaktionerna på hur jag skriver osv.

Det är detta din landsman Masoud tar upp.
Det är väldigt intressant.
Ser du inte det?

Permalänk | Anmäl #41 Tami Mustafa, 2010-12-05, 18:51

Att ni inte vill se hur vilka svårigheter svenska samhället har och kommer att möta på är föga förvånande.

Det är svårt att se och kritisera sig själv.

Men ni tror på något vis att människor som inte ser ut som er eller talar ert språk perfekt eller går och sitter som ni gör vill er ont.
Det är väldigt konstigt.

Och om vi låtsas göra det och säger det ni säger och använder "de" istället för "dem" så tror ni allt är frid och fröjd och att sverige kommer att bli ett stabilt land.

Sverige kommer aldrig bli lika ekonomiskt stabilt som det har varit, för makten har skiftat i världen. Vilket den gör.
O ja olika civilisationer har styrt på olika sätt och haft slavar och allt detta.

Men "vita" är dem enda som baserat det på raslära och ras.
Andra hade sitt eget folk,fiender,närliggande länders befolkning som slavar.
Så jo det finns en skillnad.

Och ser ni inte den skillnaden så är det för att ni priviligierade nog för att slippa se detta.
Det är faktiskt en av fördelarna av att vara rik och vit.
Man slipper bry sig om fattigdom för ingen i ens släkt råkar ut för d. man slipper vara insatt i vad som händer i världen för det sker inte mot er.
Samma sak med detta ämne...ni blir inte oroade över varför det tas upp och hur det tas upp...för det gäller inte er.

Det är inte ni som blir diskrimenerade....detta kommer säkert till och med underlätta för vissa av er att få jobb när Mohammed från Iran är ett HOT mot svenska demoktratin.

Inse detta.
Och snälla denna gång..kan ni inte reagera genom att bli rassar?
Det börjar bli tröttsamt.

Det är läääääskigt hur snabbt ni gör saker till rasism och sen vill ni inte ens tala om rasism.

Ok Europa faller...det är ok, ni överlever men ni måste anpassa er lite mer efter omvärlden istället för att förvänta er (som det har varit senaste 100 åren) att folk ska lära sig av er.
Lär er språk...
Låt oss lägga ner lite pengar på att integrera svenskar med sin befolkning.

Vi kan börja med svenskar emellan..ni talar ju knappt me varann.
Sen kan vi lära ut hur man beter sig i andra kulturer.... hur man tar emot gäster i landet. Föär ni har väl märkt hur ni blir behandlade så fort ni lämnar sveriges gränser...tex Thailand?

"Dem är så snälla och trevliga..."

JA MEN LÄR ER DÅ!

Permalänk | Anmäl #42 Tami Mustafa, 2010-12-05, 19:23

#40 Bocken Bruse,

Dem som skriver så är språkrelativister. Hela bunten.

Permalänk | Anmäl #43 Charlie Darwin, 2010-12-05, 19:35

Nima Dervish, du går från klarhet till klarhet!

Din penna behövs på allt flera fronter, dina verbala avklädningar av sådana som Kamali är lysande. Fortsätt att klä av alla som vill skriva oss på näsan att vi inte kan tänka själva eller inte kan se med våra ögon!

Permalänk | Anmäl #44 curt jansson, 2010-12-05, 19:57

Klart dominant inlägg av Hr. Dervish.

Kamalis inlälgg var bland det värsta jag har läst, och jag har läst en hel del nasse-pladder. Hade Kamali varit en vit man som hetat Kurt Svensson hade han blivit åtalad och fått sparken före lunch.

Permalänk | Anmäl #45 Leif D, 2010-12-05, 20:36

Tami Mustafa, mer svensk än svenskar. Hur är man då? definiera svensk och svenskar. Jag tycker att helt vanligt folk som diskuterar vanliga samhällsfrågor som Dilsa Demirbag Sten, Mona Sahlin, Sabuni Nyamko, Sakine Madon, Christer Sturmark, Helle Klein, m.fl. är svenskar så mycket man nu kan vara det.

Problemet är att rättvise och kvinnofridsdebatten är en taskspark mot islam och det är det som ligger till grund för er uppfattning. Allt annat är bara svepskäl och dimridåer. Det handlar i grund och botten om rätten, eller möjligheten att behålla kontrollen över "era" kvinnor.

Alla är alltså välkomna och det finns inga färger som kategoriserar folk. Det står ni för och det är rasism. Det är bara synpunkter som jag skrev i stycket ovanför som, för mig personligen, är improduktiva, skadar muslimer själva, gör folk till åtlöje och sist, men inte minst är ovälkomna här (och överallt), även om man inte förstått det, överallt än.

Dras man med sådana åsikter har man fel, och det är ingen åsiktsfråga. Alltså, helt onödigt att försöka propagera för saken. Bätttre att vända hemåt och jobba med sig själv genom att byta åsikt, så snabbt som möjligt. Man har alltså 1 alternativ. Bara att ta det!

Permalänk | Anmäl #46 Bocken Bruse, 2010-12-05, 22:12

#47 Gunilla Madegård "Men det gör naturligvis ont och känns smått chockartat att tvingas inse att så obehagliga kalla fakta."

Chockad känner jag mig inte i alla fall, snarare förvånas jag över din iver att ständigt komma med långa kommentarer på andras kommentarer.

Permalänk | Anmäl #48 Gunvi Lundqvist, 2010-12-05, 23:44

Bruse:

Med mer svensk än svenskar menar jag till exempel Nyamko Sabuni....det innebär att man tar sig rollen att sätta andra icke vita(dem från utom-europeiska länder) svenskar på plats och hela tiden säga att det är dem som ska integreras oavsett vilket pris det har och även om det inte fungerar. Och sen tala om för dem vad som är svenskt....hmmm

Men det är en bra fråga, vad är svenskt? Är något alls svenskt? demokrati? jämställdhet? potatis? nej.
Inte tala med varann på bussen?

Så när ni säger saker som: "Mord är fel i sverige, det måste invandrare fatta. "

Ja men det är klart vi fattar.

Det är MÖRDARE som inte fattar det.

Och visst man ska integreras,arbeta,leva tillsammans med andra i landet och respektera dess regler.

Men istället för att fundera på varför svenskar till skillnad från britter och amerikaner har svårt att ge anställning till någon med ett annat härkomst så väljer man att peka ut dessa grupper ytterligare.
Hmm..vi märks redan klart o tydligt på gatorna.

Men jag vet också att detta är en ganska naturligt reaktion för det främmande. Det tar tid.

....invandring är ett relativt nytt fenomen i Sverige.
Det kommer ta tid för oss alla att anpassa oss på rätt sätt....men inte när media och ministrar hela tiden pekar ut grupper som redan är utsatta i samhället och sätter ännu mer press på att dem ska bete sig på ett visst sätt.
Man glömmer bort att invandrare är människor...som du och jag som vill behålla sin kultur...o deras barn kommer behålla och få med sig det svenska, barn barnen kommer bli ännu mer svenska till sättet osv.
Man kan inte tvinga fram det.

Då skapas extrema grupper som rasister och fundamentalister.

Att vi har kommit till Sverige är inte alls något frivilligt och att packa och lämna Sverige är inte heller en lätt sak att göra fastän många vill det.

Och en annan viktigt grej är att dem flesta invandrarna HAR anpassat sig.
Har lärt sig och är till stor del svenskar.

Om ni bara visste hur svårt detta är för människan, ni tror att det är så lätt.

Vet du varför?
För att ni har privilegiumet att slippa veta.

Ni att det ska gå så snabbt som möjligt och allt det jobbet ska KRÄVAS av invandrare.

Och jag vet att det är svårt för någon som inte varit på flykt och lämnat sitt eget hemland att förstå men försök, så kanske vi kommer någonvart.
Vi försöker. Tro mig. Vet du inte det, så känner du inga invandrare.

Att vara medveten om att Sverige har både sålt vapen och att Europa har använt mycket av resurserna av det land jag flytt ifrån och ändå ska jag vara tacksam och ta till mig svenska egenskaper jag inte ens vill ha, är något otroligt frustrerande.

Och hade vår kära minister velat lösa något av detta så skulle hon fokusera på att bygga ett samhälle som är mer vänligt inställd till att anställa invandrare, bo med invandrare, tala med invandrare.

Det hon gör nu är att separera folk.
Nu är 40 000 irakier här och vare sig ni vill erkänna det eller inte så har dem betalat en stort pris för sveriges välfärd sen ska dem välkommnas hit på detta sett? Efter all skit dem fått äta?...

Om jag skulle tänka som ni skulle ja gå omkring och va rädd för svenskar, är den här en pedofil, eller är den en seriemördare eller är den här alkoholist.
Ska Rikard låsa in mig i hans källare i 24 år...osv.

Men så tänker man ju inte.
Folk är ju olika.
Tro det eller ej, så är våldsbenägna hedersmords män också det. Dem är undantag.

Det var tio år sedan ett sådant mord skedde senaste i Sverige....
"ett vanligt mord" på en mamma skedde för tre dar sen sollentuna.
Varför ska mer av svenskars pengar gå till att förhindra hedersmord?
Är inte detta mycket ologiskt?

Permalänk | Anmäl #49 Tami Mustafa, 2010-12-05, 23:45

När Gunilla M (#47) berömmer Tami M för hennes "kunskaper och djupt liggande insikter som däremot övriga ["intellektuella och emotionella neandertalare"] i denna diskussion dessvärre tycks vara i total avsaknad av" är det svårt att låta bli att lite skadeglatt exponera bådas bristfälliga kunskaper. Tami påstår att bara de vita hade slavar av andra raser medan andra "hade sitt eget folk,fiender,närliggande länders befolkning som slavar." Tydligen besitter ingen av dem gymnasienivåkunskapen att det ottomanska riket och dess föregångare importerade miljontals slavar från det svarta Afrika under mer än ett millennium.

Och vad har detta, och den långa utläggningen med egenpåhittade "kalla fakta" om "fasismens" rötter, med sakfrågan att göra?

Permalänk | Anmäl #50 Anton Bergquist, 2010-12-05, 23:51

Jag kan inte låta bli att imponeras över Nimas fantastiska och klarsynta artiklar.

På samma sätt blir jag förundrad över den märkliga kritik han fått från motståndare som Gunilla och Tami. Uppenbarligen har de tvenne debattörerna startat en ryggdunkningsorgie och en tävling i att försöka bygga sin kritik på irrelevans.

Det bästa med Nimas artikel är att han faktiskt tar upp ett av de mest rasistiska fenomen i dagens Sverige. Kulturrelativismen - omyndigförklarandet av alla som avviker utseendemässigt / härkomstmässigt från svensk (socialistisk) norm.

Permalänk | Anmäl #51 Josef Konarkowski, 2010-12-06, 09:29

"Men "vita" är dem enda som baserat det på raslära och ras.
Andra hade sitt eget folk,fiender,närliggande länders befolkning som slavar."

#47 Gunilla Madegård. Skojar du? "Raslära" var populärt i Europa först på slutet av 1800-talet och början på 1900-talet när slaveriet redan avskaffats.

Arabernas omfattande slaveri förbjöd muslimska slavar och var således ett strikt rasistiskt system.

Permalänk | Anmäl #52 Bo T, 2010-12-06, 09:32

#47 Gunilla Madegård
Vad är det meningsfulla att påstå en massa saker hela tiden och aldrig svara när folk frågar efter stöd till dina konstigheter? Det är flera diskussioner, med flera personer som frågat.

Newsmill tillåter inte att man kallar folk för troll, så du kan inte få relevant feedback... :-)

Permalänk | Anmäl #54 Bernt, 2010-12-06, 10:58

#54 Bernt, 2010-12-06

Instämmer

Permalänk | Anmäl #55 Aris Toteles, 2010-12-06, 12:02


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.