Och en mer förtydligande och klargörande lektion kan man inte komma med till dessa svenska besserwissers än vad du, Elaf Ali, nu så träffsäkert förklarar i din artikel!
Jag har tidigare protesterat mot denna kulturimperialistiska tolkning på världen såsom Liza Marklund, Jan Guillou, Gudrun Schyman och Eva-Britt Svensson så envetet vill framhäva som sitt enda argument. Det är häpnadsväckande och hårresande att vi västerlänningar skulle ha auktoriteten att tolka verkligheten för er som har sina kulturella rötter i de länder där detta fenomen är praktiserad verklighet.
Du visar med all tydlighet att det ska vara precis tvärtom! Det är Jan Guillou, Gudrun Schyman och Eva-Britt Svensson som ska lyssna på dig, din tolkning och dina kunskaper, du som har insikt vad som faktiskt sker.
Som nordbor så vet jag också många fenomen som är helt bisarrt tokiga i Sverige, sociala problem som vi själva kokat ihop utan assistans utifrån och som vi inte kunnat lösa. Dem ska vi alla kunna diskutera och kritisera oavsett men detta ämne är för ett helt annat sammanhang för att debatteras närmare. Vi ska bara inte glömma att alla kulturer har sina blinda fläckar och konstigare än så är det inte.
Tusen tack för din artikel, Elaf Ali!
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2010-12-04, 11:26
Så länge man tycker som Elaf Ali behöver man inte vara skicklig skribent eller vara en duktig debattör. Det räcker att slänga ut vardagliga irritationer och personliga upplevelser för att gå hem hos SDkretsen.
Vi ska komma ihåg att konservatismen är på frammarsch, och EU går mot en mer traditionell syn eftersom vi har fler och fler konservativa länder. Ute i världen synes Skandinavien vara en klick extremister. Så oavsett vad Elaf och andra tycker går vi mot en mer anständig värld :)
Permalänk | Anmäl
Ahmed Ahmed, 2010-12-04, 12:09
Elaf Ali, du har rätt igen!
De är bisittare som bara vräker ur sig en massa strunt utan att behöva stå för konsekvenserna.
Men jag skulle gärna se någon sammanfatta ORSAKEN eller ORSAKERNA om de är flera, varför de här människor gör så?
Det finns antydningar om politiska poäng, röstfiskeri, egna politiska positionsvinster, ren dumhet, dolda agendor, osv.
Jag har svårt att tro att någon av feministena eller "hedersmord-ordets-motståndare" är så onda att de VILL att de här tjejerna skall mördas, förtryckas; jag tror inte att de vill att hederskulturen breder ut sig ännu mer.
Så varför gör de det här? Varför försöker de maskera bort problemet?
Någon med ett heltäckande svar?
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-12-04, 12:55
#3 Ahmed Ahmed, 2010-12-04
Jag skulle gärna vilja se DIN vardagliga irritation mellan balkongen och marken medans DU flyger....
(Nej, naturligtvis vill jag inte se något sådant, jag vill att allt sånt upphör för evigt. Men så länge du kallar det för vardaglig irritation, kommer det att fortsätta, med ditt aktiva stöd. Att DU inte förstår det gör inte saken bättre.)
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-12-04, 13:03
#8 Gunilla Madegård, 2010-12-04, 17:59
Gunilla, när tänker du komma med något som har med diskussionsämnet att göra istället för att kritisera de PERSONER som inte håller med dig, vad än din åsikt må vara?
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-12-04, 19:24
Jag har svårt att bedöma hur stort problemet med skamkultur är i sverige men jag tyckte om att läsa din artikel. Den var rak och från hjärtat, du talar med pondus. Och jag tyckte valet av millning var ovanligt bra.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-12-04, 20:04
Klok och vacker kvinna med invandrarbakgrund gör träffsäker analys. Håller med om allt. Bländad och mentalt förförd tar jag respektfullt av min osynliga hatt för Elaf Ali.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2010-12-04, 20:21
”Är det verkligen enbart mäns våld mot kvinnor när en hel by stenar en 17-årig flicka som flytt iväg med sin pojkvän för att han tillhörde fel religion.”
Frågan är vad heter den byn som stenade en 17-årig flicka, inte vad våldet mot flickan heter.
Den andra frågan är vem är det som i praktiken hjälper svenska kvinnor som utsätts för våld oberoende av vad våldet heter.
Det finns ett antal frågor att tillägga. Vem har kallat dig, Elaf Ali för en rasist? Har Liza Marklund, Jan Guillou, Gudryn Schyman eller Eva-Britt Svensson. gjort det?
Och återigen. Är Jians bröder, mor, vänner, grannar delaktiga i mordet? Kan Du, Elaf Ali som har skrivit två artiklar i ämnet svara på den fråga?
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2010-12-04, 21:21
#11 Gunilla Madegård, 2010-12-04
"Den som sa´t han va´t!"
Ach so überintelligent....
M'dam, jag bugar inför Er djupa klokhet, bländande analys, starka band till verkligheten, det här argumentet verkligen sopade mattan med mig....
jag ber om tillstånd att få krypa på mina knän till korset....
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-12-04, 21:27
Jag vill bara berätta en tydligen ganska väl bevarad hemlighet. Mannen som mördade Jian var visserligen medveten om det, men här på Newsmill verkar ryktet inte spridit sig ännu.
Är ni beredda?
Man får inte döda människor i Sverige!
Ja, jag vet att jag förstör en och annan människas verklighetsuppfattning nu, men just det får man faktiskt göra i Sverige. Tyvärr blir det ännu värre, och jag känner att jag kanske går över gränsen när jag avslöjar det här för er.
Man får inte döda människor för att bevara sin egen, sina släktingars eller någon annans heder! Heller!
Det ni...
Permalänk | Anmäl
Jimmy Eriksson, 2010-12-04, 21:31
Tack för ditt inlägg.
Du är en riktig människa som ser det som vad det är : vidskepelse, ondska, makt, förtryck, skräck, smärta och blod.
Medan etablissemanget ser det som en möjlighet att profilera sig
för att framstå som den som är mest och bäst och som förstår det hela bäst . Och så förstås för att få mera "forsknings"-anslag.
Permalänk | Anmäl
Leif LIndau, 2010-12-04, 21:54
#8 Gunilla Madegård. Vad är det feministerna säger, enligt din tolkning?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-12-04, 23:06
"Den dagen jag blir politiker lovar jag att komma med lösning, tills dess lämnar jag över ansvaret till de som har vårt rike i sina händer. Regeringen."
Drömmar som blir verklighet, mål som nås, det är såna som du unga, orädda, med klara tankar som behövs, låt dig inte nedslås du är på rätt väg. Jag tror på dig.
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2010-12-05, 01:54
@Aris Toteles, #4
"Jag har svårt att tro att någon av feministena eller "hedersmord-ordets-motståndare" är så onda att de VILL att de här tjejerna skall mördas, förtryckas; jag tror inte att de vill att hederskulturen breder ut sig ännu mer.
Så varför gör de det här? Varför försöker de maskera bort problemet?"
Det hela är faktiskt mycket enkelt: De är alla kulturrelativister. Kulturrelativism går ut på att alla kulturer är lika bra, lika mycket värda och ingen kultur är bättre än någon annan.
När dåliga sidor hos vissa kulturer då kommer fram så blir den främsta drivkraften då att försöka släta över dessa negativa sidor, så att den kulturrelativistiska ideologin kan upprätthållas. Vanliga metoder är att förneka att problemet existerar, att anklaga de som påtalar problemen för rasism eller en kombination av dessa.
För mig är det fullkomligt självklart att kulturrelativism är helt uppåt väggarna fel, naturligtvis finns det bättre och sämre kulturer. Om ingen kultur kan vara bättre än någon annan, vad finns det då för mening att utveckla kulturen alls?
Låt oss ta ett exempel. Om vi har en viss kultur som agar barn. Om man sedan förändrar den kulturen till att inte aga barn så anser nog flertalet i Sverige att man har förbättrat kulturen. Men enligt kulturrelativismen är kulturen precis lika bra och lika mycket värd före som efter förändringen. Med kulturrelativism är utveckling med andra ord en omöjlighet.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-12-05, 02:07
Det är ingen idé, socialister/kommunister är och förblir hycklare. En kommunist kommer aldrig någonsin att bry sig om något som inte sanktionerats av politbyrån.
Permalänk | Anmäl
MarcusJM, 2010-12-05, 02:31
"Varför kommer ni aldrig till skott genom att själva presentera de konkreta praktiska handlingsstrategier som erfordras för att problemen ska åtgärdas?"
Varför inte läsa artikeln som Elaf Al skrivit, #8 Gunilla Madegård?
Det står klart och tydligt att hedersvåldet borde stoppas vid gränsen, en åsikt som svenska folket säkerligen instämmer i.
Tyvärr har vi en regering som ser mellan fingrarna på hedersvåldet för att affärsrelationerna med den muslimska världen är viktigare än mänskliga rättigheter.
Också den socialistiska oppositionen ser mellan fingrarna på hedersvåldet för solidariteten med islam i kampen mot demokratin är viktigare än mänskliga rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-12-05, 10:28
#8 Gunilla Madegård,
>>Hur länge ska ni hålla på med att istället för att förhålla er till vad feministerna m.fl. nämnda faktiskt utsäger och står för i det grundläggande genusteoretiska idébygget
Jag noterar din långa lista av referenser tillsammans med dina håŕda fördömanden?
Från vad jag vet om feminism så är det ungefär ett lika brett begrepp som "liberal" (jämför USA och Sverige).
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2010-12-05, 10:48
Vissa kulturskillnader går att överbrygga men kulturkrocken kollektivism kontra individualism är alltför djup. Det går inte att applicera det ena synsättet på det andra sättet att leva.
Att som invandrad från ett kollektivistiskt samhälle till individualistiska Sverige försöka byta synsätt är mycket svårt. Vissa klarar det, andra inte.
Permalänk | Anmäl
Erik Mattsson, 2010-12-05, 12:41
Från en artikel i Sydsvenskan om dottern i Abbas Rezai-fallet:
"Att hon själv undkom med livet i behåll trodde Kjell Yngvesson beror på att den enligt honom strängt religiösa familjen tror på magi.
När familjen greps hade mamman diverse talismaner på sig, heliga föremål och rituellt paketerade lappar med utdrag ur Koranen. Magin gjorde att det räckte att döda Abbas Rezai för att återupprätta familjens heder.
– Han tillhörde dessutom en religiös grupp av lägre rang och kunde dödas utan större risk för blodshämnd."
Någon som tror på mångkultur kan förklara hur det kulturellt säregna, för att inte säga extrema, Sverige med dess sekularism, kan förenas med denna syn.
Permalänk | Anmäl
Erik Mattsson, 2010-12-05, 12:50
Mycket bra artikel Elaf Ali. Du är mycket klok (och vacker).
Jag kan bara säga att det är tragiskt:
tydligen räcker det inte för personer som Eva-Britt Svensson, Kamali m.fl. att lära sig om hedersvåld från folk som talar av egen erfarenhet och som dedikerat stora delar av sitt liv att bekämpa det. De är ändå fast beslutna att inte nämna det vid det rättas ord eftersom det kan uppfattas "rasistiskt", och således finns det inga politiska poäng att plocka. Retoriken från dessa är istället att det finns patriarkala strukturer inom varje samhälle och det bara tar sig "olika uttryck". Och man väver in det i ett svammel av "genusvetenskapliga" förklaringar för att låta modern och professionell.
Permalänk | Anmäl
Karl Rosenqren, 2010-12-05, 16:07
#21 Init, 2010-12-05, 03:07
Din förklaring till hedersmordförnekare verkar inte ge svar på min fråga.
Dels för att den förutsätter en grov generalisering, dels genom att även innehållet i generaliseringen är hemmasnickrad.
Därmed säger jag inte att det inte ligger något i det du säger, det kanske passar på några individer helt eller delvis, men räcker inte som motivation för fenomenet. Lika litet som att säga att det hela handlar om politiska idekonflikter eller röstfiske hos muslimerna eller antisemitism som de gärna kallar för "israelkritik".
Som i fysik, relativitets teorin, kvantum teorin, sträng teorin, singulariets teorin - alla förklarar en del, men man fortfarande väntar på en universiell sammanfattande teori som skulle förklara materialets egenskaper i lägen.
Så jag upprepar frågan, kanske någon har bättre, mer universiell teori:
VARFÖR gör "femisnister" som de gör? Varför relativiserar bort problemet med hedersförtryck, med konsekvensen att många kvinnor förtrycks t.o.m. dödas? Vad är det som "feministerna" vill vinna på det?
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-12-05, 20:49
#18 Bo T, 2010-12-05
"Gunilla Madegård. Vad är det feministerna säger, enligt din tolkning?"
Den frågan har flera ställt till henne, men något svar kom aldrig.
Hon bara hänvisar till "det genusvetenskapliga analysverktyget".
Whatever that means.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-12-05, 21:01
#29 Aris Toteles. Vad feministikonen Gudrun Schyman säger är enkelt att förstå.
Hon menar att kampen mot männen i västvärlden är överordnad kampen mot de muslimska männen eftersom man anser att de västerländska männen förtrycker de muslimska männen.
Det handlar alltså om att stödja alla som man själv anser är offer även om dessa själva utövar förtryck, ett fundamentalistiskt synsätt som utmärker extremvänsterns primitiva analyser.
Vänstern och feminismen förlorar mark för att man stöder förtryck beroende på VEM som förtrycker. Trenden ser vi över hela världen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-12-06, 09:00
#8 Gunilla Madegård – Fundering: ”Hur länge ska ni hålla på med att istället för att förhålla er till vad feministerna m.fl. nämnda faktiskt utsäger och står för i det grundläggande genusteoretiska idébygget osv, istället konstruera ERA EGNA ANNINGAR om hur detta idébygge faktiskt ser ut och vilka slutsatser som utifrån detta dragits angående detta fenomen av "hedersvåldsproblematik", oavsett hur man nu sedan föredrar att begreppliggöra det.”
Men jösses, är inte de feministiska slutsatserna också egna sanningar som feministerna m.fl. nämnda faktiskt utsäger? Är sanningar endast grundade på idébygge?
För mig är det en betydligt större mystik…att feministerna m.fl. nämnda faktiskt konstruerar verklighet även för dem som har både egna erfarenheter av och/eller insyn i den verklighet där hederskultur är en praktiserad form av SANNINGAR för miljoner människor…än att vi västerlänningar kan vara oense angående feminismens sanningar.
Jag tror att feministiskt idébygge i det avseendet skulle framstå som platt fall på kulturbetongen om ni åkte till länder med hederskultur och förklarade för folket hur det egentligen ligger till och att alltihopa är ett enda stort missförstånd och råga på allt: ett rasistiskt påfund!
Reality check, please!
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2010-12-06, 16:49
#30 Bo T, 2010-12-06
Jo, hon säger mycket och gärna, men jag vet inte om hennes budskap kan deriveras så här. Fast visst är det roligt, när hon ståendes i högklackad utklädd, målad och spacklad so att hon ser ut som en kakadua - HON säger att män är djur.
Vad skall man tycka om hennes strävan om att fånga de här djurens uppmärksamhet....
Annars frågan handlade om hur GM tolkar feministernas ideer i sammanhanget, för ho har hänvisat till det "genusvetenskapliga idebygget" många gånger, men inte sa VAD detta SÄGER.
Jag antar att
1. Hon inte vet det själv eller
2. Det finns inget att säga, det existerar inga användbara teorier i sammahanget, eller
3. Hon vågar inte berätta, för då kan man bemöta det med argument - vilket hon inte kan utsätta sina ideer till.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-12-06, 17:59
#33 Aris Toteles. Gunilla är syster till Berit.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-12-07, 10:03
Elaf Ali,
Först en eloge för dina välskrivna inlägg och till din egen lilla ordlek. Tros-frihet. Den var ju briljant! - Täcker in två områden!
Ja, naturligtvis skall de som söker upphehållstillstånd få förklarat för sig vad som gäller i Sverige. Svära på heder och samvete att följa landets lagar, annars kommer upphehållstillståndet vara förverkat om brottet överstiger en viss grad. Beatrice Ask höjde straffet för "Stalking" för att det numera anses grovt. Då kan vi se den struktur-kollektiv-kulturella varianten hedersförföljelse som grov med därpå kommande följder för de inblandade.
- Men vad skall man göra för att förhindra att brottet ändå inte skall inträffa för hederskulturutövare som redan är här, eller för de som glömt bort vad de lovade? - Om nu det yttersta brottet ändå skulle inträffa. Svenska fängelsestraff verkar ju inte avskräcka.
Ibland tror jag på tesen att ont skall med ont fördrivas. I det här fallet att den/de som försvarat sin heder tas ifrån all heder!
Jag har vissa tankar om hur sådant skulle kunna ske, men medeltida metoder är nog inget som vi kan tillämpa i vårt moderna, humanistiska och demokratiska samhälle. - Kan vi inte uppfinna en metod som är mera nutida, kanske anpassad för respektive kulturs motsvarighet till antiheder?
Varianter för icke hedersutövande svenskar skulle säkert i somliga fall också fungera bra.
Alltså återinföra skamstraffet.
Tack för din och allas uppmärksamhet!
Permalänk | Anmäl
Fedönév Holló, 2010-12-07, 20:01
#36 Fedönév Holló, 2010-12-07
Jaha... bestraffa ett medeltid-inspirerat brott med en medeltida straff?
Skampole? Med skylt: "Den här mannen förtrycker sina döttrar på medeltida seder som vi inte tolererar - med handfängsel utställd på Stortorget?
Intressant ide. OK, för fluministernas skulle ta med svenska män ocskå som misshandlar sin hustru.
De skulle kanske förlora "hederstatusen" och svenskarna kunde inte gömma sig.
Skall det också sättas upp en offentligt skamvrå för kvinnor som EMOTIONELLT plågar och förtrycker sina män?
Kommer kvinnor som driver sina män till mentala sjukdomar tom självmord att få sitta där? Bara för att det hela skall vara heltäckande.
Jag hör redan röster som absolut inte vill ha jämlikhet i sammanhanget.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-12-08, 00:20
Aris Toteles No #37,
Ja, vi återinför skamstraffen för alla brott. 18 års hundbajsplockning med kedja och kula runt foten och skylt med "hedersmördare." Då borde väl all "heder" vara borta.
Nej, allvarligt. Det är det är det här med "heder" som är det stora problemet. Inget fängelsestraff kan tydligen vara nog preventivt när det gäller just "heder". Så därför tror jag faktiskt att det värsta straffet kunde vara att gärningsmannen och medgärningsmän drogs i vanära. Hur det skulle kunna gå till har jag ingen aning om. Men det här med att informera, samtala med socialtjänst och vad man nu försöker göra leder ingenstans. Hederskomplexet är så djupt rotat.
Jag har själv en väninna som rövades bort i tonåren till sitt hemland. Hon lyckades tursamt fly tillbaks till Sverige. Men bor nu gömd med sin icke accepterade kille och deras lilla barn.
Pappan har kommit tillbaks till Sverige och rör sig fritt. Det kan inte vara så. Det är offret som tvingas sätta sig själv i fängelse. Ovärdigt ett land som kallar sig jämlikt och fritt.
Permalänk | Anmäl
Fedönév Holló, 2010-12-08, 10:37
#38 Fedönév Holló, 2010-12-08
Egyetertek.
"Inget fängelsestraff kan tydligen vara nog preventivt när det gäller just "heder". Så därför tror jag faktiskt att det värsta straffet kunde vara att gärningsmannen och medgärningsmän drogs i vanära. "
Jag håller med. Det kunde vara ett uppdrag för jurister och sociologer att hitta en sådan straff.
Men tills dess det bästa man kan göra: riktad utbildning, upplysning, och klargörandet att samhället inte accepterar deras beteende.
Tyvärr, fluministerna vill inte göra det, för att inte såra deras svaga självkänsla...för då skriker de "Varför just vi?" och ingen vågar svara att "Därför att NI gör det!"
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-12-08, 11:26
Helt rätt, #38 Fedönév Holló. Det går inte att straffa bort ett beteende som omfattar miljarder människor och de vet de som sysslar med det.
Varför skulle de bry sig om vad ett litet glesbefolkat och ryggradslöst land vid Nordpolen säger?
Beteendet måste accepteras eller stoppas vid gränsen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-12-08, 12:02
#40 Bo T, 2010-12-08
Några sakfel:
Det handlar inte om miljarder av människor, snarare ett tiotals millioner.
Inte Nordpolen heller.
Och som historisk erfarenhet: jo, just (ut)bildning, upplysning, kulturell paradigm-skifte det enda som hjälper på längre sikt. Kanske straff som förgör "hedern" skulle också användas i kort sikt.
Men för att kunna ta några steg åt det ena eller andra lösningen måste man först säga rent ut vad det handlar om. Och OK, om det inte finns annat man kan göra, om man VERKLIGEN uttömt alla andra metoder, då kunde man försöka mota de bort vid gränsen, om det är BEVISAT att personen inte vill följa Sveriges lagar.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-12-08, 13:29
#41 Aris Toteles. Det är svårt att mota ut någon med medborgarskap. Eller hur? Redan nu är lavinen i rullning med en anhöriginvandring som kommer att resultera i en demografisk härdsmälta om utvecklingen rullar på.
Hedersproblemen är bara en av många indikationer på att invandringspolitiken är kass. Misslyckandet är ett faktum och det blir svårare och svårare att rätta till för varje dag som går.
Du är naiv om du inte ser skogen för alla träd. En vettig politik måste döma individer för vad individer gör och grupper efter vad grupper gör.
Invandrargrupper som inte är en tillgång för landet måste stoppas vid gränsen innan det blir katastrof.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-12-08, 17:20
Det är skönt när man läser din artikel. Och skönt att känna att det finns invandrarkvinnor/svenskor med utländsk bakgrund som tar tag i de problem som tagits med från stamkulturerna i det tidigare hemlandet. Svenska proffstyckare som inte uträttar något och som ingen lyssnar på borde inte dominera debatten. Vad Marklund och Schyman med flera i så fall borde göra som är gott är att föra fram Elaf Ali på synbar plats i det svenska mediabruset. Då gör ni en insats. Allt annat är bara pladder som vanligt.
Permalänk | Anmäl
Ronny Gustavsson, 2010-12-09, 16:30
34 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Och en mer förtydligande och klargörande lektion kan man inte komma med till dessa svenska besserwissers än vad du, Elaf Ali, nu så träffsäkert förklarar i din artikel!
Jag har tidigare protesterat mot denna kulturimperialistiska tolkning på världen såsom Liza Marklund, Jan Guillou, Gudrun Schyman och Eva-Britt Svensson så envetet vill framhäva som sitt enda argument. Det är häpnadsväckande och hårresande att vi västerlänningar skulle ha auktoriteten att tolka verkligheten för er som har sina kulturella rötter i de länder där detta fenomen är praktiserad verklighet.
Du visar med all tydlighet att det ska vara precis tvärtom! Det är Jan Guillou, Gudrun Schyman och Eva-Britt Svensson som ska lyssna på dig, din tolkning och dina kunskaper, du som har insikt vad som faktiskt sker.
Som nordbor så vet jag också många fenomen som är helt bisarrt tokiga i Sverige, sociala problem som vi själva kokat ihop utan assistans utifrån och som vi inte kunnat lösa. Dem ska vi alla kunna diskutera och kritisera oavsett men detta ämne är för ett helt annat sammanhang för att debatteras närmare. Vi ska bara inte glömma att alla kulturer har sina blinda fläckar och konstigare än så är det inte.
Tusen tack för din artikel, Elaf Ali!
Så länge man tycker som Elaf Ali behöver man inte vara skicklig skribent eller vara en duktig debattör. Det räcker att slänga ut vardagliga irritationer och personliga upplevelser för att gå hem hos SDkretsen.
Vi ska komma ihåg att konservatismen är på frammarsch, och EU går mot en mer traditionell syn eftersom vi har fler och fler konservativa länder. Ute i världen synes Skandinavien vara en klick extremister. Så oavsett vad Elaf och andra tycker går vi mot en mer anständig värld :)
Elaf Ali, du har rätt igen!
De är bisittare som bara vräker ur sig en massa strunt utan att behöva stå för konsekvenserna.
Men jag skulle gärna se någon sammanfatta ORSAKEN eller ORSAKERNA om de är flera, varför de här människor gör så?
Det finns antydningar om politiska poäng, röstfiskeri, egna politiska positionsvinster, ren dumhet, dolda agendor, osv.
Jag har svårt att tro att någon av feministena eller "hedersmord-ordets-motståndare" är så onda att de VILL att de här tjejerna skall mördas, förtryckas; jag tror inte att de vill att hederskulturen breder ut sig ännu mer.
Så varför gör de det här? Varför försöker de maskera bort problemet?
Någon med ett heltäckande svar?
#3 Ahmed Ahmed, 2010-12-04
Jag skulle gärna vilja se DIN vardagliga irritation mellan balkongen och marken medans DU flyger....
(Nej, naturligtvis vill jag inte se något sådant, jag vill att allt sånt upphör för evigt. Men så länge du kallar det för vardaglig irritation, kommer det att fortsätta, med ditt aktiva stöd. Att DU inte förstår det gör inte saken bättre.)
#8 Gunilla Madegård, 2010-12-04, 17:59
Gunilla, när tänker du komma med något som har med diskussionsämnet att göra istället för att kritisera de PERSONER som inte håller med dig, vad än din åsikt må vara?
Jag har svårt att bedöma hur stort problemet med skamkultur är i sverige men jag tyckte om att läsa din artikel. Den var rak och från hjärtat, du talar med pondus. Och jag tyckte valet av millning var ovanligt bra.
Klok och vacker kvinna med invandrarbakgrund gör träffsäker analys. Håller med om allt. Bländad och mentalt förförd tar jag respektfullt av min osynliga hatt för Elaf Ali.
”Är det verkligen enbart mäns våld mot kvinnor när en hel by stenar en 17-årig flicka som flytt iväg med sin pojkvän för att han tillhörde fel religion.”
Frågan är vad heter den byn som stenade en 17-årig flicka, inte vad våldet mot flickan heter.
Den andra frågan är vem är det som i praktiken hjälper svenska kvinnor som utsätts för våld oberoende av vad våldet heter.
Det finns ett antal frågor att tillägga. Vem har kallat dig, Elaf Ali för en rasist? Har Liza Marklund, Jan Guillou, Gudryn Schyman eller Eva-Britt Svensson. gjort det?
Och återigen. Är Jians bröder, mor, vänner, grannar delaktiga i mordet? Kan Du, Elaf Ali som har skrivit två artiklar i ämnet svara på den fråga?
#11 Gunilla Madegård, 2010-12-04
"Den som sa´t han va´t!"
Ach so überintelligent....
M'dam, jag bugar inför Er djupa klokhet, bländande analys, starka band till verkligheten, det här argumentet verkligen sopade mattan med mig....
jag ber om tillstånd att få krypa på mina knän till korset....
Jag vill bara berätta en tydligen ganska väl bevarad hemlighet. Mannen som mördade Jian var visserligen medveten om det, men här på Newsmill verkar ryktet inte spridit sig ännu.
Är ni beredda?
Man får inte döda människor i Sverige!
Ja, jag vet att jag förstör en och annan människas verklighetsuppfattning nu, men just det får man faktiskt göra i Sverige. Tyvärr blir det ännu värre, och jag känner att jag kanske går över gränsen när jag avslöjar det här för er.
Man får inte döda människor för att bevara sin egen, sina släktingars eller någon annans heder! Heller!
Det ni...
Tack för ditt inlägg.
Du är en riktig människa som ser det som vad det är : vidskepelse, ondska, makt, förtryck, skräck, smärta och blod.
Medan etablissemanget ser det som en möjlighet att profilera sig
för att framstå som den som är mest och bäst och som förstår det hela bäst . Och så förstås för att få mera "forsknings"-anslag.
#8 Gunilla Madegård. Vad är det feministerna säger, enligt din tolkning?
"Den dagen jag blir politiker lovar jag att komma med lösning, tills dess lämnar jag över ansvaret till de som har vårt rike i sina händer. Regeringen."
Drömmar som blir verklighet, mål som nås, det är såna som du unga, orädda, med klara tankar som behövs, låt dig inte nedslås du är på rätt väg. Jag tror på dig.
@Aris Toteles, #4
"Jag har svårt att tro att någon av feministena eller "hedersmord-ordets-motståndare" är så onda att de VILL att de här tjejerna skall mördas, förtryckas; jag tror inte att de vill att hederskulturen breder ut sig ännu mer.
Så varför gör de det här? Varför försöker de maskera bort problemet?"
Det hela är faktiskt mycket enkelt: De är alla kulturrelativister. Kulturrelativism går ut på att alla kulturer är lika bra, lika mycket värda och ingen kultur är bättre än någon annan.
När dåliga sidor hos vissa kulturer då kommer fram så blir den främsta drivkraften då att försöka släta över dessa negativa sidor, så att den kulturrelativistiska ideologin kan upprätthållas. Vanliga metoder är att förneka att problemet existerar, att anklaga de som påtalar problemen för rasism eller en kombination av dessa.
För mig är det fullkomligt självklart att kulturrelativism är helt uppåt väggarna fel, naturligtvis finns det bättre och sämre kulturer. Om ingen kultur kan vara bättre än någon annan, vad finns det då för mening att utveckla kulturen alls?
Låt oss ta ett exempel. Om vi har en viss kultur som agar barn. Om man sedan förändrar den kulturen till att inte aga barn så anser nog flertalet i Sverige att man har förbättrat kulturen. Men enligt kulturrelativismen är kulturen precis lika bra och lika mycket värd före som efter förändringen. Med kulturrelativism är utveckling med andra ord en omöjlighet.
Det är ingen idé, socialister/kommunister är och förblir hycklare. En kommunist kommer aldrig någonsin att bry sig om något som inte sanktionerats av politbyrån.
"Varför kommer ni aldrig till skott genom att själva presentera de konkreta praktiska handlingsstrategier som erfordras för att problemen ska åtgärdas?"
Varför inte läsa artikeln som Elaf Al skrivit, #8 Gunilla Madegård?
Det står klart och tydligt att hedersvåldet borde stoppas vid gränsen, en åsikt som svenska folket säkerligen instämmer i.
Tyvärr har vi en regering som ser mellan fingrarna på hedersvåldet för att affärsrelationerna med den muslimska världen är viktigare än mänskliga rättigheter.
Också den socialistiska oppositionen ser mellan fingrarna på hedersvåldet för solidariteten med islam i kampen mot demokratin är viktigare än mänskliga rättigheter.
#8 Gunilla Madegård,
>>Hur länge ska ni hålla på med att istället för att förhålla er till vad feministerna m.fl. nämnda faktiskt utsäger och står för i det grundläggande genusteoretiska idébygget
Jag noterar din långa lista av referenser tillsammans med dina håŕda fördömanden?
Från vad jag vet om feminism så är det ungefär ett lika brett begrepp som "liberal" (jämför USA och Sverige).
Vissa kulturskillnader går att överbrygga men kulturkrocken kollektivism kontra individualism är alltför djup. Det går inte att applicera det ena synsättet på det andra sättet att leva.
Att som invandrad från ett kollektivistiskt samhälle till individualistiska Sverige försöka byta synsätt är mycket svårt. Vissa klarar det, andra inte.
Från en artikel i Sydsvenskan om dottern i Abbas Rezai-fallet:
"Att hon själv undkom med livet i behåll trodde Kjell Yngvesson beror på att den enligt honom strängt religiösa familjen tror på magi.
När familjen greps hade mamman diverse talismaner på sig, heliga föremål och rituellt paketerade lappar med utdrag ur Koranen. Magin gjorde att det räckte att döda Abbas Rezai för att återupprätta familjens heder.
– Han tillhörde dessutom en religiös grupp av lägre rang och kunde dödas utan större risk för blodshämnd."
Någon som tror på mångkultur kan förklara hur det kulturellt säregna, för att inte säga extrema, Sverige med dess sekularism, kan förenas med denna syn.
Mycket bra artikel Elaf Ali. Du är mycket klok (och vacker).
Jag kan bara säga att det är tragiskt:
tydligen räcker det inte för personer som Eva-Britt Svensson, Kamali m.fl. att lära sig om hedersvåld från folk som talar av egen erfarenhet och som dedikerat stora delar av sitt liv att bekämpa det. De är ändå fast beslutna att inte nämna det vid det rättas ord eftersom det kan uppfattas "rasistiskt", och således finns det inga politiska poäng att plocka. Retoriken från dessa är istället att det finns patriarkala strukturer inom varje samhälle och det bara tar sig "olika uttryck". Och man väver in det i ett svammel av "genusvetenskapliga" förklaringar för att låta modern och professionell.
#21 Init, 2010-12-05, 03:07
Din förklaring till hedersmordförnekare verkar inte ge svar på min fråga.
Dels för att den förutsätter en grov generalisering, dels genom att även innehållet i generaliseringen är hemmasnickrad.
Därmed säger jag inte att det inte ligger något i det du säger, det kanske passar på några individer helt eller delvis, men räcker inte som motivation för fenomenet. Lika litet som att säga att det hela handlar om politiska idekonflikter eller röstfiske hos muslimerna eller antisemitism som de gärna kallar för "israelkritik".
Som i fysik, relativitets teorin, kvantum teorin, sträng teorin, singulariets teorin - alla förklarar en del, men man fortfarande väntar på en universiell sammanfattande teori som skulle förklara materialets egenskaper i lägen.
Så jag upprepar frågan, kanske någon har bättre, mer universiell teori:
VARFÖR gör "femisnister" som de gör? Varför relativiserar bort problemet med hedersförtryck, med konsekvensen att många kvinnor förtrycks t.o.m. dödas? Vad är det som "feministerna" vill vinna på det?
#18 Bo T, 2010-12-05
"Gunilla Madegård. Vad är det feministerna säger, enligt din tolkning?"
Den frågan har flera ställt till henne, men något svar kom aldrig.
Hon bara hänvisar till "det genusvetenskapliga analysverktyget".
Whatever that means.
#29 Aris Toteles. Vad feministikonen Gudrun Schyman säger är enkelt att förstå.
Hon menar att kampen mot männen i västvärlden är överordnad kampen mot de muslimska männen eftersom man anser att de västerländska männen förtrycker de muslimska männen.
Det handlar alltså om att stödja alla som man själv anser är offer även om dessa själva utövar förtryck, ett fundamentalistiskt synsätt som utmärker extremvänsterns primitiva analyser.
Vänstern och feminismen förlorar mark för att man stöder förtryck beroende på VEM som förtrycker. Trenden ser vi över hela världen.
#8 Gunilla Madegård – Fundering: ”Hur länge ska ni hålla på med att istället för att förhålla er till vad feministerna m.fl. nämnda faktiskt utsäger och står för i det grundläggande genusteoretiska idébygget osv, istället konstruera ERA EGNA ANNINGAR om hur detta idébygge faktiskt ser ut och vilka slutsatser som utifrån detta dragits angående detta fenomen av "hedersvåldsproblematik", oavsett hur man nu sedan föredrar att begreppliggöra det.”
Men jösses, är inte de feministiska slutsatserna också egna sanningar som feministerna m.fl. nämnda faktiskt utsäger? Är sanningar endast grundade på idébygge?
För mig är det en betydligt större mystik…att feministerna m.fl. nämnda faktiskt konstruerar verklighet även för dem som har både egna erfarenheter av och/eller insyn i den verklighet där hederskultur är en praktiserad form av SANNINGAR för miljoner människor…än att vi västerlänningar kan vara oense angående feminismens sanningar.
Jag tror att feministiskt idébygge i det avseendet skulle framstå som platt fall på kulturbetongen om ni åkte till länder med hederskultur och förklarade för folket hur det egentligen ligger till och att alltihopa är ett enda stort missförstånd och råga på allt: ett rasistiskt påfund!
Reality check, please!
#30 Bo T, 2010-12-06
Jo, hon säger mycket och gärna, men jag vet inte om hennes budskap kan deriveras så här. Fast visst är det roligt, när hon ståendes i högklackad utklädd, målad och spacklad so att hon ser ut som en kakadua - HON säger att män är djur.
Vad skall man tycka om hennes strävan om att fånga de här djurens uppmärksamhet....
Annars frågan handlade om hur GM tolkar feministernas ideer i sammanhanget, för ho har hänvisat till det "genusvetenskapliga idebygget" många gånger, men inte sa VAD detta SÄGER.
Jag antar att
1. Hon inte vet det själv eller
2. Det finns inget att säga, det existerar inga användbara teorier i sammahanget, eller
3. Hon vågar inte berätta, för då kan man bemöta det med argument - vilket hon inte kan utsätta sina ideer till.
#33 Aris Toteles. Gunilla är syster till Berit.
Elaf Ali,
Först en eloge för dina välskrivna inlägg och till din egen lilla ordlek. Tros-frihet. Den var ju briljant! - Täcker in två områden!
Ja, naturligtvis skall de som söker upphehållstillstånd få förklarat för sig vad som gäller i Sverige. Svära på heder och samvete att följa landets lagar, annars kommer upphehållstillståndet vara förverkat om brottet överstiger en viss grad. Beatrice Ask höjde straffet för "Stalking" för att det numera anses grovt. Då kan vi se den struktur-kollektiv-kulturella varianten hedersförföljelse som grov med därpå kommande följder för de inblandade.
- Men vad skall man göra för att förhindra att brottet ändå inte skall inträffa för hederskulturutövare som redan är här, eller för de som glömt bort vad de lovade? - Om nu det yttersta brottet ändå skulle inträffa. Svenska fängelsestraff verkar ju inte avskräcka.
Ibland tror jag på tesen att ont skall med ont fördrivas. I det här fallet att den/de som försvarat sin heder tas ifrån all heder!
Jag har vissa tankar om hur sådant skulle kunna ske, men medeltida metoder är nog inget som vi kan tillämpa i vårt moderna, humanistiska och demokratiska samhälle. - Kan vi inte uppfinna en metod som är mera nutida, kanske anpassad för respektive kulturs motsvarighet till antiheder?
Varianter för icke hedersutövande svenskar skulle säkert i somliga fall också fungera bra.
Alltså återinföra skamstraffet.
Tack för din och allas uppmärksamhet!
#36 Fedönév Holló, 2010-12-07
Jaha... bestraffa ett medeltid-inspirerat brott med en medeltida straff?
Skampole? Med skylt: "Den här mannen förtrycker sina döttrar på medeltida seder som vi inte tolererar - med handfängsel utställd på Stortorget?
Intressant ide. OK, för fluministernas skulle ta med svenska män ocskå som misshandlar sin hustru.
De skulle kanske förlora "hederstatusen" och svenskarna kunde inte gömma sig.
Skall det också sättas upp en offentligt skamvrå för kvinnor som EMOTIONELLT plågar och förtrycker sina män?
Kommer kvinnor som driver sina män till mentala sjukdomar tom självmord att få sitta där? Bara för att det hela skall vara heltäckande.
Jag hör redan röster som absolut inte vill ha jämlikhet i sammanhanget.
Aris Toteles No #37,
Ja, vi återinför skamstraffen för alla brott. 18 års hundbajsplockning med kedja och kula runt foten och skylt med "hedersmördare." Då borde väl all "heder" vara borta.
Nej, allvarligt. Det är det är det här med "heder" som är det stora problemet. Inget fängelsestraff kan tydligen vara nog preventivt när det gäller just "heder". Så därför tror jag faktiskt att det värsta straffet kunde vara att gärningsmannen och medgärningsmän drogs i vanära. Hur det skulle kunna gå till har jag ingen aning om. Men det här med att informera, samtala med socialtjänst och vad man nu försöker göra leder ingenstans. Hederskomplexet är så djupt rotat.
Jag har själv en väninna som rövades bort i tonåren till sitt hemland. Hon lyckades tursamt fly tillbaks till Sverige. Men bor nu gömd med sin icke accepterade kille och deras lilla barn.
Pappan har kommit tillbaks till Sverige och rör sig fritt. Det kan inte vara så. Det är offret som tvingas sätta sig själv i fängelse. Ovärdigt ett land som kallar sig jämlikt och fritt.
#38 Fedönév Holló, 2010-12-08
Egyetertek.
"Inget fängelsestraff kan tydligen vara nog preventivt när det gäller just "heder". Så därför tror jag faktiskt att det värsta straffet kunde vara att gärningsmannen och medgärningsmän drogs i vanära. "
Jag håller med. Det kunde vara ett uppdrag för jurister och sociologer att hitta en sådan straff.
Men tills dess det bästa man kan göra: riktad utbildning, upplysning, och klargörandet att samhället inte accepterar deras beteende.
Tyvärr, fluministerna vill inte göra det, för att inte såra deras svaga självkänsla...för då skriker de "Varför just vi?" och ingen vågar svara att "Därför att NI gör det!"
Helt rätt, #38 Fedönév Holló. Det går inte att straffa bort ett beteende som omfattar miljarder människor och de vet de som sysslar med det.
Varför skulle de bry sig om vad ett litet glesbefolkat och ryggradslöst land vid Nordpolen säger?
Beteendet måste accepteras eller stoppas vid gränsen.
#40 Bo T, 2010-12-08
Några sakfel:
Det handlar inte om miljarder av människor, snarare ett tiotals millioner.
Inte Nordpolen heller.
Och som historisk erfarenhet: jo, just (ut)bildning, upplysning, kulturell paradigm-skifte det enda som hjälper på längre sikt. Kanske straff som förgör "hedern" skulle också användas i kort sikt.
Men för att kunna ta några steg åt det ena eller andra lösningen måste man först säga rent ut vad det handlar om. Och OK, om det inte finns annat man kan göra, om man VERKLIGEN uttömt alla andra metoder, då kunde man försöka mota de bort vid gränsen, om det är BEVISAT att personen inte vill följa Sveriges lagar.
#41 Aris Toteles. Det är svårt att mota ut någon med medborgarskap. Eller hur? Redan nu är lavinen i rullning med en anhöriginvandring som kommer att resultera i en demografisk härdsmälta om utvecklingen rullar på.
Hedersproblemen är bara en av många indikationer på att invandringspolitiken är kass. Misslyckandet är ett faktum och det blir svårare och svårare att rätta till för varje dag som går.
Du är naiv om du inte ser skogen för alla träd. En vettig politik måste döma individer för vad individer gör och grupper efter vad grupper gör.
Invandrargrupper som inte är en tillgång för landet måste stoppas vid gränsen innan det blir katastrof.
Det är skönt när man läser din artikel. Och skönt att känna att det finns invandrarkvinnor/svenskor med utländsk bakgrund som tar tag i de problem som tagits med från stamkulturerna i det tidigare hemlandet. Svenska proffstyckare som inte uträttar något och som ingen lyssnar på borde inte dominera debatten. Vad Marklund och Schyman med flera i så fall borde göra som är gott är att föra fram Elaf Ali på synbar plats i det svenska mediabruset. Då gör ni en insats. Allt annat är bara pladder som vanligt.