Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Barnbloggare

Leone Milton om Barnbloggare

Modebloggande flickor är som passiva påfåglar

Tjejer som 12-åriga modebloggaren Chloè har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Men är det inte vårt ansvar som vuxna att inte lyfta fram och hylla dem? Är det inte bättre om vi lyfter fram tjejer som gör något, kämpar och ligger i? Idag bedöms unga killar efter prestation medan unga tjejer bedöms efter utseende. Ska vi inte försöka jobba mot det? Vi riskerar ju annars att göra nästa generations tjejer till passiva påfåglar, skriver filansjournalisten Leone Milton.


Om författaren

Sociolog och frilansjournalist. Leone bloggar här: http://www.frisorguiden.se/blogg/

Jag minns Förkvällsavsnittet som Chloé Schuterman Dolhem vad med i mycket väl. Jag satt på sängkanten med en portion micrad mat i knät när programledaren Carolina Gynning frågade vad Chloé tyckte om Sex & the City-serien. Jag slutade skära i den sega kycklingen. Det var en mycket underlig fråga att ställa till ett elva år gammalt barn. Sex & the City är ju en serie som vänder sig till vuxna kvinnor (sexscenerna med karaktären Samantha, hallå!). Men Chloé tyckte inte att Carolinas fråga var det minsta konstig utan svarade direkt att hon älskar serien och framförallt tjejernas välfyllda garderober. Min mat hamnade i fel strupe.

Vem är den här lilla flickan? Nästa fråga som Carolina ställde till Chloé var om hon planerade att gå på premiären av den andra Sex & the City-filmen. "Ja, självklart" svarade Chloé. "Ända sedan jag var på premiären av den första filmen har jag längtat jättemycket". Vid det här laget låg min mat uppochnervänd på golvet och istället sysselsatte jag mig med att skicka ut sms till hela telefonboken. Mobilen gick på högvarv och mina vänner undrade, precis som jag, varför den lilla flickan hamnat i en TV-studio. Det här var i våras.

Nu har Chloé återigen dykt upp i media men i bloggform. Hon har blivit speciellt utvald att blogga för den populära tidningen Chic's nätupplaga. Ett uppdrag som många tjejer i min egen ålder hade dödat för att få. Chloé bloggar inte om det som vanliga 12-åringar bloggar om. Det står ingenting om hästen Klöver, simträningen eller snygg-Johan i parallellklassen. Cholé bloggar bara om SVINDYRA kläder och modelluppdrag. Och samtidigt som Cloé obekymrat bloggar på om den senaste Missonikoftan, Balenciaga-clutchen och Valentinoskorna pekar all statistik på att unga tjejer mår allt sämre på grund av den ökade hetsen att vara snygg och smal. Och tjejer mår också betydligt sämre än killar. Gör vi en snabb djupdykning i lite statistik ser vi alla att det ser tämligen mörkt ut:

* Ångest och oro hos unga tjejer uppgår till 30 procent. Det är dubbelt så högt som hos unga killar och en tredubbling på drygt 20 år.

*47 procent av flickorna i årskurs 9 känner sig stressade ofta eller nästan hela tiden. Motsvarande siffra bland pojkar är 14 procent.

* 1985 angav 51 procent av de 15 åriga flickorna att de var lyckliga. 2005 ligger siffran på 28 procent.

När modebloggerskorna Ebba von Sydow, Sofi Fahrman och Elin Kling gjorde entré för några år sedan ökade antalet amatörmodebloggare lavinartat. Modebloggsfenomenet skapade inte bara en ökad köphets utan framförallt skapade det ett ouppnåeligt skönhetsideal. För det är inte många tjejer som ens kan komma i närheten av en etablerad modebloggerskas klädbudget eller deras smala kroppar.

Resultatet blev således att ohälsan bland unga tjejer ökade. Många som inte orkar/kan leva upp till kraven faller ner i ett mörkt hål av depression och ätstörningar som i sin tur resulterar i att de inte presterar i skolan, blir arbetslösa och hamnar i ett varaktigt utanförskap. Förutom det mänskliga lidandet som det innebär att må dåligt och leva i utanförskap, är det också en stor kostnad för samhället att ta hand om de här arbetslösa och sjukskrivna kvinnorna.

Cloés medverkan i Förkväll var på allas läppar flera veckor efter att avsnittet sändes. De flesta tyckte nog, precis som jag, att det var negativt att lyfta upp henne i media eftersom det sänder ut fel signaler till andra barn. Men en del tyckte att kritiken mot Cholé och hennes mamma var fel och att den berodde på att hon hade ett "tjejigt" intresse. Alltså, om en kille suttit i samma soffa och talat om Zlatan och fotbollsträningar hade reaktionerna uteblivit.

Dessvärre håller inte det argumentet eftersom fotboll är en aktiv handling som bygger på prestation och kämparanda. Idrott fostrar unga till att förstå att det lönar sig att kämpa. Att en resursstark mamma hänger på sin dotter dyra kläder är en helt annan sak. Cloé är endast en passiv, men ack så exotisk påfågel som andra barn står och tittar på avundsvärt på andra sidan stängslet samtidigt som de drar föräldrarna i kläderna och säger "jag vill också ha det där, mamma! Varför är inte jag så söt?"

Och till er som inte hänger med i hur det fungerar i den unga bloggvärlden har jag ett klistrat in ett exempel. Kissie, som är Sveriges största bloggerska och har oändligt många flickor som trogna läsare, postade det här inlägget igår:

“Hej Kissie! :)Älskar verkligen din blogg och ser fram emot dina klädkollektion som jag läste att du ska tillverka. Iaf, tänkte fråga om dina kläder kommer finnas i alla storlekar som tex S, M, L och XL..? Vet att du är väldigt smal men...

Svar:

Svaret är nej, jag kommer inte tillverka storlekar i storlek Large. Medium är det största som kommer finnas. Anledningen till det är för att kläderna som jag gör skulle aldrig i livet sitta snyggt på någon som behöver storlek Large. Inget fel på feta tjejer å så, men....

 

* Statistik hämtat från: Skandia: Idéer för livet ”De deprimerade tonårsflickorna” Ingvar Nilsson & Anders Wadeskog. 2010-06-01





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/30739

10 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Just påfågelsliknelsen är ju lite korkad då ju påfågelshonorna inte har den stjärt hanarana har – vilken jag antar att du syftar till.

Där är ju annars liknelsen med framgångsrika män fantastiskt passande. Alla dess fotbollsspelare i Italienska ligan med böljande hårsvall som bara måste vara ivägen för dem i nickdueller och annat.

Men då de kan hålla sig på toppnivå inom fotboll, med ett ’coifat’ hår får de de vackraste och dyraste tjejerna - precis som påfågelshanarna.

Att små dockor som sitter och ojar sig om naglar och utseende i unga år blommar ut tidigt är väl allmänt känt och inget att yvas över – mest att beklaga.

Att småtjejer mår dåligt beror på att de inte har tillräckligt nära kontakt och förtroende hos sina föräldrar som tvingas jobba heltid för att överleva i världens mest skattefixerade land.

Att använda ’ont-i-magen-statistik’ för att påtala några särsklida samhällsfennomen är rätt larvigt tycker jag.

Prata med era döttrar, krama dem och inse att det inte är Thailand och nya klackar som är skiten, utan tid, kramar och tydliga förebilder.

En trygg kärnfamilj med rätt traditionella värden ni vet – klart ni hatar det!

Permalänk | Anmäl #1 Tom Croker, 2010-12-01, 10:31

Jag satt häromdagen och jämförde dagens barnprogram med de som fanns när jag själv växte upp på 70- och 80-talet och jag tror mycket av lösningen finns där. Dagens barnprogram håller ett så högt tempo att man nästan blir anfådd bara av att titta på det och skulle man försöka få ett barn av idag att titta på gamla program hade de somnat eller tappat intresset av det långsamma tempot.

Sak samma gäller det mesta idag; allt måste hända NU och det finns sällan tid till eftertanke om konsekvenser. Jämför gärna med de så kallade "snabblånen" som ger dig möjlighet att NU skaffa prylar som man annars hade fått spara i en halv evighet för att kunna ha råd med...

Leone - du sätter huvudet på spiken men Tom Croker har också sina poänger. Kärlek och tid kostar mycket mindre än nya kläder.

Permalänk | Anmäl #3 Johan Billing, 2010-12-01, 11:50

Ja, det är verkligen synd att unga tjejer tillåts odla denna negativa skönhetskultur. Jag har vid några tillfällen inte kunnat låta bli att gå in på några av alla dessa unga tjejers modebloggar för att se vad som skrivs, men kanske framförallt för att se vad som sägs bland kommentarerna.

Det är en sorglig och deprimerande syn. Unga tjejer som hetsar varandra. Inte sällan dräller det av påhopp, bitterhet och mobbingtendenser. Det är så uppenbart att detta skapar en negativ tjejkultur som sedan får tjejer att må så dåligt.

Diverse tjej- och kvinnotidningar med kvinnliga redaktioner spär dessutom på detta ytterligare. Liksom personer som Gynning. Det är vuxna kvinnor som matar dessa unga tjejer med inställningen att allt sitter på ytan.

Extra tragiskt blir när man stöter på de där unga tjejerna som kanske inte är fullt lika snygga, inte har fullt lika välbeställda föräldrar, men som ändå försöker och försöker att hänga med. Ibland på egna bloggar som blir ett tragiskt bevis för desperationen som finns hos dessa tjejer för att nå upp till förebildernas nivå.

Jag tror kvinnor själva måste göra upp med denna negativa sköhetskultur på allvar. Den är inte sund.

Permalänk | Anmäl #4 Joakim Johansson, 2010-12-01, 12:39

Joakim,

Skönhetskulturen kommer vi nog inte ifrån, vill vi det?

Att däremot acceptera:
- Mobbing
- Icke hållbara relationer mellan långsiktigt sparande, sunda nöjen och spenderande på kläder med flykigt bäst-före-datum som inte ens går att tvätta i maskinen
- Vidriga toaletter på våra skolor
- Fult språk inom skolans område
- Allmän förflackning
- Att inga fasta djupare värden spelar någon roll eller bara den roll du tycker

…leder förståss åt helvete!

Vill ni dit är det bara att fortsätta er utstakade väg.

Permalänk | Anmäl #5 Tom Croker, 2010-12-01, 13:36

Ja, det är så tråkigt att man kan gråta. Alla spår av barndom är snart utraderade. Vad är det som driver utvecklingen, inte kan det väl vara våra smarta , jämställda kvinnor? Uppskattar verkligen att du tar upp frågan innan det blir alldeles för sent. Barnen är oskyddade och genomkommersialiserade.

Permalänk | Anmäl #6 Jan Wiklund, 2010-12-01, 14:07

Att hänvisa problem till "allmän förflackning" är inte ett riktigt argument. Det varken isolerar eller förklarar problem utan vill bara på slentrian säga att allt var bättre förr. Frågan är dessutom om dessa problem inte existerade innan denna "förflackning", vad nu den består i.

Att "inga fasta djupare värden spelar någon roll eller bara den roll du tycker" blir än mer kryptiskt som uttalande, inte minst eftersom värden är inte kan vara något annat än just värden hos den som uttalar sig.

Över huvud taget tror jag att inte minst det senaste inlägget av T.C. behöver lite förtydligande på flera punkter. Vad betyder "Icke hållbara relationer mellan långsiktigt sparande, sunda nöjen och spenderande på kläder med flykigt bäst-före-datum som inte ens går att tvätta i maskinen"?

Permalänk | Anmäl #7 Carl Fridh Kleberg, 2010-12-01, 14:21

jag håller typ med. Fast det är inget fel på att cloe gillar mode. Men man vore sluta med detdär att man måste vara smal och så! Det är ett knäppt skönhetsideal.

#3 Johan Billing: Barnprogram var bättre förr :D

Permalänk | Anmäl #9 celine hyl, 2010-12-01, 15:09

Skarpsynt genetiker säger sitt om världsproblemen - "När försvann alla de vackra naturliga hårsvallen?"

Permalänk | Anmäl #10 Carl Fridh Kleberg, 2010-12-01, 18:31

Carl Fridh Kleberg, förlåt mig!

To live within one's means - att rätta munnen efter matsäcken, att inte tro att man måste shoppa en kanadensisk gåsdunsjacka för att kunna säga någonting klokt och kunna vara någon att räkna med – är varje förälders jävla huvudtjänst att få sina barn att förstå.

Att flit och redlighet inte ses som självklara värden idag anser jag vara ett uppenbart tecken på förflackning. Hur en ensamstående person i 25-årsåldern kan vara arbetslös övergår mitt förstånd.

Att små hoppor nu inte bara stressar de duktiga pluggande tjejerna i skolans cafeteria utan nu gör det samma på diverse bloggar är väl inget egentligt problem?

De duktiga pluggande tjejerna vinner i längden, vi vet det och vi borde bli mycket bättre på att berätta det för dem!

Problemet är ju att ungdomar itutas att de kan bli vad de vill, att de aldrig behöver ta ansvar och att det alltid är någon annans fel och slutligen att någon annan alltid kommer att betala.

Klart det går åt helvete!

Permalänk | Anmäl #11 Tom Croker, 2010-12-02, 00:21

Eftersom så många av kommentarerna här berör utseendefixering eller skönhetsindustrin kontra andra värden vill jag börja med att benämna det:

Människan är en social varelse och för vår "överlevnad" är det yttre lika viktigt som det är inom djurvärlden, det vill säga mycket viktigt. Personligen uppskattar jag skönhet, både på ett generellt plan -ett symmetriskt ansikte med vackra drag, utstrålning, renlighet -men även skönhet som förmedlas via symboler, d v s val av kläder, klädernas snitt och även hår och val av frisyr.
Dock när det kommer till detta senare; symbolerna, går uppfattningarna om vad som är attraktivt isär. Naturlig skönhet i ena ändan av en skala och "porrstjärne"-blonderingar (som ngn här uttryckte det) i andra änden. Personligen står jag någonstans i mitten av den här skalan. Och det är okej. För jag är en vuxen kvinna, som vet vem jag är, vad jag kan, och för att jag inte anser att mitt värde som människa sitter i det yttre. Att hitta attribut som smickrar just mitt utseende, kläder jag kan vara bekväm och avslappnad i,smink som passar just mig, är ren glädje för mig. Jag inser även vilken vikt mina val och värderingar har för mina döttrar.( Jag löser det privat så att jag sällan shoppar tillsammans med barnen, att jag aldrig står o åmar mig framför spegeln, klär o sminkar mig i max 5 min var morgon, samt att jag visar att jag är nöjd med mitt utseende precis som jag är. )

Vad nu det här inlägget av Milton handlar om är inte bara skönhetsindustrin i stort utan om åldersaspekten av det. Lilla Chloe Schutermann är bara 12 år gammal. Det är förfärligt och oändligt sorgligt att höra en så ung tjej svänga sig med vuxna termer och berätta om sin alldeles ovanliga och märkliga konsumtion av märkeskläder. Tack och lov tror jag inte att Chics läsare är i 12-års åldern, utan snarare i 20-års åldern. Så då undrar man ju varför i all sin dar tidningen gett 12-åringen utrymme?? Ett steg i fel riktning är det, helt klart. Jag håller med föregående inlägg om att vi -samhället- måste bli bättre på att vara tydliga i våra budskap till de unga, att det är flit och kunskap som lönar sig, och att man duger som man är!!

Permalänk | Anmäl #12 Mathilda Hansson, 2010-12-08, 14:36


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.