"Med bakgrund av det till synes akuta läget för vad som anses vara liberal regering väldigt akuta läget i den allmänna debatten undrar jag var Fredrik Reinfeldt håller hus? "
Är inte det uppenbart?
I och med att alla kvinnors självutnämnda representanter "feministerna" förkunnade att begreppet "hedersmord" är ett rasistiskt påhitt, används bara av rasister och och kvinnohatare - statsministern och andra politiker med självaktning vill inte röra saken, för att inte bli stämplade som rasister.
Så effektivt blockerar "feministerna" och tokvänstern all förändring som kunde störa deras världsbild.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-26, 09:51
Uppfriskande "rakt på" med problemlösning i fokus utan alltför mycket oroande för vad vi får eller inte får säga.
Ska vi släppa hyckleriet (och i vissa fall xenofobin) och på allvar försöka oss på integration och hävda att dessa invandrade, utsatta tjejer och killar har samma rättigheter som vi "riktiga" (ironi) svenskar så måste vi få angripa problemet! Om problemet då originerar i ursprungslandet gör det oss INTE till rasister för att vi påpekar detta.
Jag vägrar vara så rädd för att vissa antidemokrater vill kalla mitt handlande rasistiskt att jag verkligen avstår från att försöka hjälpa.
Jag blir även otroligt provocerad över att jag själv tror att Levin har rätt ang. att Reinfeldt som man ev. kan vara effektivare. Det FÅR inte vara så MEN är det kanske ändå när det gäller dessa barbarer som tar livet av sina familjemedlemmar.
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2010-11-26, 11:31
#2 Peter Nordquist, 2010-11-26, 11:43
Jag har inte röstat på SD och kommer heller aldrig att göra, men förbehåller mig rätten att klaga ändå.
Sen så tror jag inte att SD har någon lösning heller, eftersom deras tolkning av problemet är lika felaktig.
Feministerna påstår att det inte finns kulturrelaterat våld mot kvinnor, bara våld mot kvinnor i allmänhet, och det grundar sig i saken att MÄN ÄR DJUR.
SD:s tolkning att människor födda utomlands är biologiskt så annorlunda (läs: sämre), att de inte skall tillåtas bo och leva i Sverige, eller om de inte kan interneras då skall de tvingas till att sjunga "Små grodorna..." runt Midsommarkransen.
Båda uppfattningar är helt idiotiska. För att komma till rätta med ett problem - i det här fallet hedersrelaterat våld - måste man först identifiera orsakerna och sen bekämpa dem. Att istället IDEOLOGISERA bort sanningen hjälper ingen, bara dem som ideologiserar, dvs lyfter en massa pengar som politiker/debattör/skräpförfattre/osv.
Titta runt här på Newsmill, du kommer att att se några typexemplar på dem.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-26, 12:17
Rakt på och helt rätt Charlie Levin!
@Peter N. #2
Jag har också funderat över den nya grundlagen. När tror du vi får det första rättsfallet där man hänvisar till grundlagsskyddad mångkultur för att få ner straffsatsen för dylika brott som det som tas upp här?
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-11-26, 12:20
Aris Toteles skrev: "SD:s tolkning att människor födda utomlands är biologiskt så annorlunda (läs: sämre), att de inte skall tillåtas bo och leva i Sverige..."
Källa på det, tack. Du kan ju försöka ljuga ihop precis vad du vill, men står det inte i partiprogrammet så verkar det onödigt att ståta med sin okunskap, även om du försöker rättfärdiga din politiska agenda.
SD har precis samma uppfattning i frågan som Charlie Levin. Det har INGENTING med rasism eller biologi att göra. Det handlar om kultur och religion.
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2010-11-26, 13:58
Det är väl på tiden att Hrr Reinfeldt, Björklund, Hägglund och Eriksson samt fru Olofsson pratar klarspråk i dessa "Hedersmord",
Fördömer dessa partier det förtryck som finns i dessa "hederskulturer". Varför är de så tysta, törs de inte prata klartext? Varför?
Det vore skönt att få höra något från ledande politiskt håll. Jag anser, att om dessa politiker inte vågar ta upp denna debatt så ger de bara gratispoäng till SD.
Permalänk | Anmäl
Lennart Skoogh, 2010-11-26, 17:40
#7 Peter Nordquist, 2010-11-26, 14:59
Jag ser problemets ursprung ungefär som du, dvs att det är ett kulturellt problem, understött av konservativa religioner, främst islam.
De SD anhängare jag hade hört/läst påstår istället att det onda är medfött hos "turkana" hos "svartskallarna", "blattana", "negrarna" ... osv. Jag tror dig om du säger att det inte står skrivet i SD:s partistadga, men ett parti sammanfogar andra också än de som ENDAST håller sig till partistadgan till punkt och pricka. SD:s retorik har blivit något mer rumsrent, men ideologin har inte ändrats som jag kan se.
Om man förstår att hedersrelaterat våld är kulturellt betingat, skall man i första hand rikta sig in på att bryta det kulturella mönstret. Under ordet "kultur" menar man i det här fallet ett socialt samspel, och inte någon kulturell verksamhet. Vissa debattörer gärna blandar ihop dem, t.ex. när de hänvisar till grundlagens erkännande av rätten till egen kultur. Lagen skall användas till fullo mot de som bryter den, oavsett förövarens kulturella/religiösa bakgrund. Det skall inte vara någon förmildrande omständighet, att han kommer från en annan kultur.
Men man skall se till att han inte kan känna sig som en hjälte som återställde "hedern". Inte de heller som hetsade honom till att göra det.
Man behöver inte vara Sverigedemokrat för att kräva ansvar av ALLA, inklusive invandrare. Ni får sluta låtsas om att det är bara SD som förstått problemen.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-26, 17:46
Ja just det Charlie Levin :-)
Här behövs en hel karl som sätter ned foten! Gärna en statsminister. Det sägs vara viktigt med FÖREBILDER. Annars vågar di andra karlarna, som inte är statsministrar, sätta ned foten.
Kör igång grabbar!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-26, 23:45
Oavsett vad jag tycker övrigt (dvs jag instämmer i det stora hela) så anser jag att rubriken är en regelrätt plattityd av floskeluttryck med motiveringen att två orelaterade fenomen ska bindas till en logisk enhet.
Med sådan bisarr logik är det lekande lätt att påvisa att vi allihopa mördare osv. Vad vi uttalar öppet styrs av betydligt fler saker än endast det tysta medgivandet. Man kan vända även en sådan bisarr logik och mena att det inte finns mycket främlingsfientliga åsikter i Sverige eftersom det är så ytterst några få som uttalar öppet främlingsfientligt. Det stämmer ju inte! Och samtidigt finns det många som inte uttalar sig främlingsvänligt och det betyder inte heller att deras tystnad är en del av främlingsfientlighet.
I den meningen är rubriken här lika mycket ett intellektuellt haveri som ren sentimentalitet som Eva-Britt Svenssons naiva sentimentalitet: "Ordet hedersmord är rasistiskt"!
Med andra ord är det ingen lätt uppgift att ta en ren sentimentalitet och försöka argumentera för det rationellt.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2010-11-27, 07:45
@Aris Toteles, #4
"SD:s tolkning att människor födda utomlands är biologiskt så annorlunda (läs: sämre), att de inte skall tillåtas bo och leva i Sverige"
Det där är inte SDs tolkning, utan snarare hur Aftonbladet, Expressen och liknande tidningar målat upp SDs politik.
Du skall inte tro allt du läser i slaskpressen.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-11-27, 11:53
Init, 2010-11-27, 12:53
Jasså, förlåt.... då måste jag ha sett fel när jag såg samma gubbar i SD som gamla BSS-are, samma gubbar som marscherar i svart och kängor medan viftar med högerarm och skanderar nasseslagord, och deras huvud är bara rakade för skalpens hälsas skull...
En av oss antingen försöker vilseleda eller är mycket naiv... och det är inte jag.
För att klargöra min ståndpunkt IGEN:
Hedersmord är en företeelse som kommer från en invandrargrupp, och det skall sägas RENT ut, inte humma så mycket om det. Det skall inte maskeras bort eller förtigas, utan hanteras precis som saken kräver, bestraffa förövarna så att nästa gubbe får fundera låååångt innan han kommer på den "goda" iden att ta någons liv.
Men de här idioternas beteende skall inte utnyttjas och missbrukas av SD-liknande hatrörelser för just hatets skull.
Det är inte invandringen som skall stoppas utan de avarter som tillåts florera i rädsla av att bli kallad det ena eller det andra.
Fortsätt ha en human invandringspolitik, men ställ krav på de som anländer. Svårare är det inte.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-27, 18:01
#13 Aris Toteles
”Fortsätt ha en human invandringspolitik, men ställ krav på de som anländer.”
Javisst, Aris, ställ krav på oss anlända, annars kan ju vi skjuta ihjäl varandra för att inte säga att vi skulle kunna våldta hela Sveriges kvinnliga befolkning. Prata öppet om det, utbilda poliser och socialtjänst, öka medvetandet hos vanlig folk så att människor vet vad de ska hålla koll på.
Tack för att du bryr dig om oss, anlända.
Med vänlig hälsning
En anländ
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2010-11-27, 19:36
#13
Aris Toteles?
"Hedersmord är en företeelse som kommer från en invandrargrupp"
EN? Finns det inte fler?
INVANDRARGRUPP? Menar du att det inte existerar heders-mord bland etniska svenskar? Jag känner personligen till ett tiotal.
Men jag håller med! Saken blir extra tydlig när det är kristna familjer som hedersmördar. Pela & Fadimes familjer till exempel. Vads är det i kristendomen som framkallar dessa ohyggliga beteenden?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-27, 23:08
#14 Tetyana Barabanova, 2010-11-27, 20:36
Just det, Tetyana, det skall ställas krav på de som släpps in i landet. Framför allt att de respekterar värdlandets lagar, traditioner, sociala system, osv. Samma krav är är ju en outtalad självklarhet mot de egna infödda invånarna.
Tycker du att det är jobbigt, att inte värdarna anpassar sig till dig, utan förväntar sig att du anpassar dig till dem - jo, då står dig fritt att dra vidare. Ingen tvingade dig hit.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-28, 09:31
#15 Gunnel Gomér, 2010-11-28, 00:08
OK, det var aningen slentriant att skriva "en invandrargrupp" istället för "invandrargrupper".
Grupperingen kan vara geografisk, religiös, kulturell - eller blandningar av dem. Jag säger inte UTESLUTANDE muslimer, hellre konservativa, medeltida religioner och sociala gemenskaper.
"Menar du att det inte existerar heders-mord bland etniska svenskar?"
Ja, rätt uppfattat.
" Jag känner personligen till ett tiotal."
Jag tror dig inte om du inte kan underbygga ditt påstående med fakta.
För att inget bullshit skall slängas fram, citerar jag Wikipedias definition på hedersmord:
"Hedersmord är ett, ofta planerat, mord på en familjemedlem eller släkting (oftast men inte alltid en kvinna) för att återställa familjens, klanens eller gruppens heder, som offret på något sätt anses ha vanärat. Den upplevda vanäran förorsakas vanligtvis av följande beteenden, eller misstanke om sådana beteenden: (a) offret har umgåtts med män ur andra grupper, (b) offret använde en klädkod som är oacceptabel inom gruppen, (c) offret har försökt avbryta ingående av arrangerat äktenskap eller önskar gifta sig enligt eget val, eller (d) offret misstänks ha deltagit i utomäktenskapliga sexuella handlingar."
Vidare citerar jag Amnesty:
"De flesta hedersmord begås i muslimska länder. (8) Förekomsten av hedersmord i den muslimska världen dateras till förislamisk tid. Det finns inget stöd för hedersmord i islam. "
Men samtidigt, samma källa:
"Ett annat problem är att många muslimska ledare undlåter att uttryckligen ta avstånd från hedersmord vilket tenderar att ge legitimitet åt morden."
Hoppas det hjälper.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-28, 11:48
#14 Aris Toteles
”Tycker du att det är jobbigt, att inte värdarna anpassar sig till dig, utan förväntar sig att du anpassar dig till dem - jo, då står dig fritt att dra vidare. Ingen tvingade dig hit.”
Men Aris, jag sade ju att vi är tacksamma för att ni bryr er. Förstår inte riktigt din invändning. Visst ska vi insläppta i landet anpassa oss till det. Och det är bra att det finns så omtänksamma människor som du, som bryr dig verkligen om både oss och infödda. Du skulle ju bli helt tokigt om vi inte förändrade våra ideal, vår rättviseuppfattning, våra levnadsvanor efter att ha fått den stora äran att bli släppt i Sverige. Och det är bra att det finns människor som påminner oss om våra plikter mot våra vädar för då blir det ju mycket lättare för oss att göra vår plikt.
Och jag blev faktiskt tvingat att flytta till Sverige, men det förändrar visst ingenting. Jag skulle till och med gärna byta till ett annat land, men det är omöjligt och inte heller förändrar någonting.
En gång insläppt är för alltid insläppt.
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2010-11-28, 12:38
#17
Jo Aris Toteles,
Jag accepterar dessa definitioner på "hedersmord", de är korrekta. Men ändå avsmalnande, utpekande av "det värsta", starkt differentierande mellan modernt och ålderdomligt.
Det värsta - och typiska - är kanske detta att en hel familj eller släkt deltar i den process som leder fram till ett formellt beslut att mörda?
Jag vill & kan inte relatera "svenska mord" av samma typ. Vad jag kan säga är att inget gemensamt familje-beslut att mörda fanns, ingen "kultur" för att ta beslutet. Det blev en familjemedlem som axlade ansvaret ensam, som tolkade signalerna från familjen, som tyckte sig inse vad som behövde göras för att skydda helheten, övrig familj. Här fanns stark sammanhållning och starka ideal - som hotades.
Vad är "heder" i svensk tappning?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-28, 19:01
#13
Aris Toteles skrev:
"...utan hanteras precis som saken kräver, bestraffa förövarna så att nästa gubbe får fundera låååångt... "
Är det inte exakt vad Sverige gör?
Och är det inte så att styvfadern i det nya mordfallet förstod det? Han gick själv till polisen och berättade varför och hur. En man med heder alltså, beredd att stå för sin gärning i det nya land han bor i?
§§§
Det viktiga att nå Aris Toteles...det ligger i tankarna och i möjlighets-strukturerna hos varje enskild individ i familjen. Om dessa förändras, då förändras också metoderna att - som det heter - hantera problem.
Men om vi isolerar invandrarfamiljer, föraktar deras ålderdomlighet...hur kan vi då nå fram?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-28, 19:13
#21 Gunnel Gomér
"Är det inte exakt vad Sverige gör?"
Nej, det tycker jag inte. Och tydligen flera andra heller, artikeln som klagar på att Reinfeldt inte fördömer ger ju upphovet till den här diskussionen också. Feministerna och tokvänstern går så långt att de försöker helt enkelt förneka det mest uppenbara också.
"Och är det inte så att styvfadern i det nya mordfallet förstod det? Han gick själv till polisen och berättade varför och hur. En man med heder alltså, beredd att stå för sin gärning i det nya land han bor i?"
Det är DIN tolkning. Jag kan visa dig andra tolkningar.
Exempel 1:
Styvfadern går till polisen för han tror att hans gärning accepteras likadant i Sverige som i hans hemland, där han inte har något att frukta, hans gärning anses vara normal.
Exempel 2:
Styvfadern går till polisen för han vet att hans gärning relateras till hans ursprung, dessutom han är medveten om att hans gärning tas inte på samma allvar som om han mördade en svensk kvinna. Och han vet också att mördare slipper relativt lätt undan i Sverige, oavsett bakgrund.
Exempel 3:
Styvfadern ensam tar på sig ansvaret, för att de andra som var med på planeringen och beslutet skall kunna slippa.
**************
Det är klart att det viktigaste är att FÖRBYGGA och bara om det redan hänt STRAFFA i avskräckande syfte. Och då måste man först identifiera problemet, dess sociala-kulturella bakgrund. Att förneka vad det hela handlar om garanterar bara att det kommer att hända igen och igen och igen....
Där finns feministernas monumentala svek mot dessa kvinnor. Att först påstå att det är rasism att tala klart om det kulturella-sociala bakgrunden lyckades man bakbinda alla politiska partier - utom SD, som i sin tur förvandlade det hela till sin egen fördel.
Där står vi idag.
Vinnarna är SD, några F! och V politiker som tillskansade sig positioner - förlorarna är alla som hålls under hedersvåldets tvång, för det mesta unga tjejer och kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-28, 21:13
#22
En ärlig sakfråga Aris Toteles...
Har du märkt av några mord i Sverige, som inte utreds av polis?
Som sopas under mattan?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-29, 01:23
#23 Gunnel Gomér, 2010-11-29, 02:23
Om du nu menar hedersmord, då vet jag inte vad händer bakom kulisserna. Vägen från utredning till straff är lång, och mycket kan hända åt båda håll på den vägen.
Men om EN döms för det faktiska utförandet, står fotfarande flera, ofta hela familjer bakom, som medhjälpare eller anstiftare. Mig veterligen har aldrig någon av dem har har dömts, men jag kan ha fel. ALLA har säkert inte blivit dömda, oftast inte ens utredda.
Har du andra uppgifter?
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-29, 08:46
@Gunnel Gomer, du skriver:
"Han gick själv till polisen och berättade varför och hur. En man med heder alltså, beredd att stå för sin gärning i det nya land han bor i?"
Jamen vad fiiint av honom.... bryr du dig en sekund om den mördade??
@Gunnel Gomer #22.
Polisen försöker, men när släkten sluter sig samman så får polisen inte mycket att gå på. Har du någongång fattat varför det skapas begrepp som "balkongflickor" ?
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-11-29, 13:12
#24 Aris Toteles
”Men om EN döms för det faktiska utförandet, står fotfarande flera, ofta hela familjer bakom, som medhjälpare eller anstiftare.”
Varför är du så säker på det? Är det någonting ovanlig när familjemedlemmar har olika åsikter och olika beteende, olika motivation och olika mål?
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2010-11-29, 13:21
# 26 Tetyana ....
"#24 Aris Toteles
”Men om EN döms för det faktiska utförandet, står fotfarande flera, ofta hela familjer bakom, som medhjälpare eller anstiftare.”
Varför är du så säker på det? "
Suck....
http://lmgtfy.com/?q=hedersmord
Ta och LÄS definitionen på Wikipedia istället för att ifrågasätta det du inte kan/vet.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-29, 14:26
#27 Aris Toleres
Jag kan försäkra dig att jag vet litet mer än du och Wikipedia.
Men om jag nu utgår ifrån den definition som du föreslår så hamnar flertal kända svenska hedersmord utanför dess gränser. Och först och främst ska då inte fallet Jian definieras som hedersmord. Och då förstår jag inte varför allt detta uppståndelse och hårrivande kommit till.
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2010-11-29, 18:46
#28 Tetyana Barabanova,
Snälla försäkra mig inte om något som du så uppenbarligen inte vet ett dugg om.
Fokusera litet istället: artikeln och kommentarerna handlar om HEDERSKULTUR baserade förföljelse och mord.
Om du undrar hur jag vet innebörden av "hedersmord" och jag hänvisar dig till dess definition, skall du inte påstå att du vet det bättre än den gängse definitionen. På annat ställe som du också läser har jag även citerat Amnesty Internationals likartade definition. Det står dig fritt att bekanta dig med ämnet istället för att påstå att du kan det redan bättre än alla andra.
Och försök fokusera än en gång: varken i artikeln eller i kommentarerna nämndes Jian överhuvudtaget. Vad är det du yrar om???
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-29, 22:32
#29 Aris Toleres
Var det fruktansvärt retande att jag använde just DIN och Wikipedies definition av hedersmord? Passade det plötsligt inte?
Hela denna massiva debatt nu på Newsmill börjades med ”Ännu en ung kvinna har fallit offer för det som kallas "hedersmord". Uppe på denna sida står det: ”Charlie Levin om Mordet på Jian”
Så... vem är det som yrar?
Permalänk | Anmäl
Tetyana Barabanova, 2010-11-30, 13:12
Den viktigaste frågan för oss svenskar är denna:
Om vi isolerar invandrarfamiljer, föraktar deras ålderdomlighet...hur kan vi då nå fram?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-30, 16:22
#30 Tetyana Barabanova, 2010-11-30
Du har inte använt varken min eller Wikipedias definition (vilka är samma), utan bara "försäkrat mig" om att du kan det minsann bättre än både jag och Wiki. Därefter påstod bara rakt ut i intet, att OM man använder Wikis definition, då hamnar flertalet hedersmord utanför definitionen. Det är inte att ANVÄNDA definitionen, utan att inkorporera i ett påstående utan att referera på vilket sätt definitionen (inte) kan användas. Du borde fokusera bättre och åtminstone veta vad du själv skriver.
Du frågade hur vet jag att familjen var med på planeringen, och jag svarade att pga att så definierar man gärningen. Ser det ut som ett äpple, luktar det som ett äpple, känns som ett äpple, smakar det som ett äpple - då ÄR det ett äpple. Occams rakkniv.
"Uppe på denna sida står det: ”Charlie Levin om Mordet på Jian”"
Jag säger en gång till: försök FOKUSERA, och LÄS vad jag skrivit:
"varken i artikeln eller i kommentarerna nämndes Jian överhuvudtaget "
Det du citerar är REDAKTÖRENS rubrik. Artikeln är inte skriven om Jian utan om politikernas hantering av hedersrelaterade våld, och hur den hanteringen nästan legitimerar det våldet.
Kan du inte hantera sakfrågan, då kan vi inte föra en diskussion - och pajkastning vill jag inte vara med om.
Permalänk | Anmäl
Aris Toteles, 2010-11-30, 17:59
29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Med bakgrund av det till synes akuta läget för vad som anses vara liberal regering väldigt akuta läget i den allmänna debatten undrar jag var Fredrik Reinfeldt håller hus? "
Är inte det uppenbart?
I och med att alla kvinnors självutnämnda representanter "feministerna" förkunnade att begreppet "hedersmord" är ett rasistiskt påhitt, används bara av rasister och och kvinnohatare - statsministern och andra politiker med självaktning vill inte röra saken, för att inte bli stämplade som rasister.
Så effektivt blockerar "feministerna" och tokvänstern all förändring som kunde störa deras världsbild.
Uppfriskande "rakt på" med problemlösning i fokus utan alltför mycket oroande för vad vi får eller inte får säga.
Ska vi släppa hyckleriet (och i vissa fall xenofobin) och på allvar försöka oss på integration och hävda att dessa invandrade, utsatta tjejer och killar har samma rättigheter som vi "riktiga" (ironi) svenskar så måste vi få angripa problemet! Om problemet då originerar i ursprungslandet gör det oss INTE till rasister för att vi påpekar detta.
Jag vägrar vara så rädd för att vissa antidemokrater vill kalla mitt handlande rasistiskt att jag verkligen avstår från att försöka hjälpa.
Jag blir även otroligt provocerad över att jag själv tror att Levin har rätt ang. att Reinfeldt som man ev. kan vara effektivare. Det FÅR inte vara så MEN är det kanske ändå när det gäller dessa barbarer som tar livet av sina familjemedlemmar.
#2 Peter Nordquist, 2010-11-26, 11:43
Jag har inte röstat på SD och kommer heller aldrig att göra, men förbehåller mig rätten att klaga ändå.
Sen så tror jag inte att SD har någon lösning heller, eftersom deras tolkning av problemet är lika felaktig.
Feministerna påstår att det inte finns kulturrelaterat våld mot kvinnor, bara våld mot kvinnor i allmänhet, och det grundar sig i saken att MÄN ÄR DJUR.
SD:s tolkning att människor födda utomlands är biologiskt så annorlunda (läs: sämre), att de inte skall tillåtas bo och leva i Sverige, eller om de inte kan interneras då skall de tvingas till att sjunga "Små grodorna..." runt Midsommarkransen.
Båda uppfattningar är helt idiotiska. För att komma till rätta med ett problem - i det här fallet hedersrelaterat våld - måste man först identifiera orsakerna och sen bekämpa dem. Att istället IDEOLOGISERA bort sanningen hjälper ingen, bara dem som ideologiserar, dvs lyfter en massa pengar som politiker/debattör/skräpförfattre/osv.
Titta runt här på Newsmill, du kommer att att se några typexemplar på dem.
Rakt på och helt rätt Charlie Levin!
@Peter N. #2
Jag har också funderat över den nya grundlagen. När tror du vi får det första rättsfallet där man hänvisar till grundlagsskyddad mångkultur för att få ner straffsatsen för dylika brott som det som tas upp här?
Aris Toteles skrev: "SD:s tolkning att människor födda utomlands är biologiskt så annorlunda (läs: sämre), att de inte skall tillåtas bo och leva i Sverige..."
Källa på det, tack. Du kan ju försöka ljuga ihop precis vad du vill, men står det inte i partiprogrammet så verkar det onödigt att ståta med sin okunskap, även om du försöker rättfärdiga din politiska agenda.
SD har precis samma uppfattning i frågan som Charlie Levin. Det har INGENTING med rasism eller biologi att göra. Det handlar om kultur och religion.
Det är väl på tiden att Hrr Reinfeldt, Björklund, Hägglund och Eriksson samt fru Olofsson pratar klarspråk i dessa "Hedersmord",
Fördömer dessa partier det förtryck som finns i dessa "hederskulturer". Varför är de så tysta, törs de inte prata klartext? Varför?
Det vore skönt att få höra något från ledande politiskt håll. Jag anser, att om dessa politiker inte vågar ta upp denna debatt så ger de bara gratispoäng till SD.
#7 Peter Nordquist, 2010-11-26, 14:59
Jag ser problemets ursprung ungefär som du, dvs att det är ett kulturellt problem, understött av konservativa religioner, främst islam.
De SD anhängare jag hade hört/läst påstår istället att det onda är medfött hos "turkana" hos "svartskallarna", "blattana", "negrarna" ... osv. Jag tror dig om du säger att det inte står skrivet i SD:s partistadga, men ett parti sammanfogar andra också än de som ENDAST håller sig till partistadgan till punkt och pricka. SD:s retorik har blivit något mer rumsrent, men ideologin har inte ändrats som jag kan se.
Om man förstår att hedersrelaterat våld är kulturellt betingat, skall man i första hand rikta sig in på att bryta det kulturella mönstret. Under ordet "kultur" menar man i det här fallet ett socialt samspel, och inte någon kulturell verksamhet. Vissa debattörer gärna blandar ihop dem, t.ex. när de hänvisar till grundlagens erkännande av rätten till egen kultur. Lagen skall användas till fullo mot de som bryter den, oavsett förövarens kulturella/religiösa bakgrund. Det skall inte vara någon förmildrande omständighet, att han kommer från en annan kultur.
Men man skall se till att han inte kan känna sig som en hjälte som återställde "hedern". Inte de heller som hetsade honom till att göra det.
Man behöver inte vara Sverigedemokrat för att kräva ansvar av ALLA, inklusive invandrare. Ni får sluta låtsas om att det är bara SD som förstått problemen.
Ja just det Charlie Levin :-)
Här behövs en hel karl som sätter ned foten! Gärna en statsminister. Det sägs vara viktigt med FÖREBILDER. Annars vågar di andra karlarna, som inte är statsministrar, sätta ned foten.
Kör igång grabbar!
Oavsett vad jag tycker övrigt (dvs jag instämmer i det stora hela) så anser jag att rubriken är en regelrätt plattityd av floskeluttryck med motiveringen att två orelaterade fenomen ska bindas till en logisk enhet.
Med sådan bisarr logik är det lekande lätt att påvisa att vi allihopa mördare osv. Vad vi uttalar öppet styrs av betydligt fler saker än endast det tysta medgivandet. Man kan vända även en sådan bisarr logik och mena att det inte finns mycket främlingsfientliga åsikter i Sverige eftersom det är så ytterst några få som uttalar öppet främlingsfientligt. Det stämmer ju inte! Och samtidigt finns det många som inte uttalar sig främlingsvänligt och det betyder inte heller att deras tystnad är en del av främlingsfientlighet.
I den meningen är rubriken här lika mycket ett intellektuellt haveri som ren sentimentalitet som Eva-Britt Svenssons naiva sentimentalitet: "Ordet hedersmord är rasistiskt"!
Med andra ord är det ingen lätt uppgift att ta en ren sentimentalitet och försöka argumentera för det rationellt.
@Aris Toteles, #4
"SD:s tolkning att människor födda utomlands är biologiskt så annorlunda (läs: sämre), att de inte skall tillåtas bo och leva i Sverige"
Det där är inte SDs tolkning, utan snarare hur Aftonbladet, Expressen och liknande tidningar målat upp SDs politik.
Du skall inte tro allt du läser i slaskpressen.
Init, 2010-11-27, 12:53
Jasså, förlåt.... då måste jag ha sett fel när jag såg samma gubbar i SD som gamla BSS-are, samma gubbar som marscherar i svart och kängor medan viftar med högerarm och skanderar nasseslagord, och deras huvud är bara rakade för skalpens hälsas skull...
En av oss antingen försöker vilseleda eller är mycket naiv... och det är inte jag.
För att klargöra min ståndpunkt IGEN:
Hedersmord är en företeelse som kommer från en invandrargrupp, och det skall sägas RENT ut, inte humma så mycket om det. Det skall inte maskeras bort eller förtigas, utan hanteras precis som saken kräver, bestraffa förövarna så att nästa gubbe får fundera låååångt innan han kommer på den "goda" iden att ta någons liv.
Men de här idioternas beteende skall inte utnyttjas och missbrukas av SD-liknande hatrörelser för just hatets skull.
Det är inte invandringen som skall stoppas utan de avarter som tillåts florera i rädsla av att bli kallad det ena eller det andra.
Fortsätt ha en human invandringspolitik, men ställ krav på de som anländer. Svårare är det inte.
#13 Aris Toteles
”Fortsätt ha en human invandringspolitik, men ställ krav på de som anländer.”
Javisst, Aris, ställ krav på oss anlända, annars kan ju vi skjuta ihjäl varandra för att inte säga att vi skulle kunna våldta hela Sveriges kvinnliga befolkning. Prata öppet om det, utbilda poliser och socialtjänst, öka medvetandet hos vanlig folk så att människor vet vad de ska hålla koll på.
Tack för att du bryr dig om oss, anlända.
Med vänlig hälsning
En anländ
#13
Aris Toteles?
"Hedersmord är en företeelse som kommer från en invandrargrupp"
EN? Finns det inte fler?
INVANDRARGRUPP? Menar du att det inte existerar heders-mord bland etniska svenskar? Jag känner personligen till ett tiotal.
Men jag håller med! Saken blir extra tydlig när det är kristna familjer som hedersmördar. Pela & Fadimes familjer till exempel. Vads är det i kristendomen som framkallar dessa ohyggliga beteenden?
#14 Tetyana Barabanova, 2010-11-27, 20:36
Just det, Tetyana, det skall ställas krav på de som släpps in i landet. Framför allt att de respekterar värdlandets lagar, traditioner, sociala system, osv. Samma krav är är ju en outtalad självklarhet mot de egna infödda invånarna.
Tycker du att det är jobbigt, att inte värdarna anpassar sig till dig, utan förväntar sig att du anpassar dig till dem - jo, då står dig fritt att dra vidare. Ingen tvingade dig hit.
#15 Gunnel Gomér, 2010-11-28, 00:08
OK, det var aningen slentriant att skriva "en invandrargrupp" istället för "invandrargrupper".
Grupperingen kan vara geografisk, religiös, kulturell - eller blandningar av dem. Jag säger inte UTESLUTANDE muslimer, hellre konservativa, medeltida religioner och sociala gemenskaper.
"Menar du att det inte existerar heders-mord bland etniska svenskar?"
Ja, rätt uppfattat.
" Jag känner personligen till ett tiotal."
Jag tror dig inte om du inte kan underbygga ditt påstående med fakta.
För att inget bullshit skall slängas fram, citerar jag Wikipedias definition på hedersmord:
"Hedersmord är ett, ofta planerat, mord på en familjemedlem eller släkting (oftast men inte alltid en kvinna) för att återställa familjens, klanens eller gruppens heder, som offret på något sätt anses ha vanärat. Den upplevda vanäran förorsakas vanligtvis av följande beteenden, eller misstanke om sådana beteenden: (a) offret har umgåtts med män ur andra grupper, (b) offret använde en klädkod som är oacceptabel inom gruppen, (c) offret har försökt avbryta ingående av arrangerat äktenskap eller önskar gifta sig enligt eget val, eller (d) offret misstänks ha deltagit i utomäktenskapliga sexuella handlingar."
Vidare citerar jag Amnesty:
"De flesta hedersmord begås i muslimska länder. (8) Förekomsten av hedersmord i den muslimska världen dateras till förislamisk tid. Det finns inget stöd för hedersmord i islam. "
Men samtidigt, samma källa:
"Ett annat problem är att många muslimska ledare undlåter att uttryckligen ta avstånd från hedersmord vilket tenderar att ge legitimitet åt morden."
Hoppas det hjälper.
#14 Aris Toteles
”Tycker du att det är jobbigt, att inte värdarna anpassar sig till dig, utan förväntar sig att du anpassar dig till dem - jo, då står dig fritt att dra vidare. Ingen tvingade dig hit.”
Men Aris, jag sade ju att vi är tacksamma för att ni bryr er. Förstår inte riktigt din invändning. Visst ska vi insläppta i landet anpassa oss till det. Och det är bra att det finns så omtänksamma människor som du, som bryr dig verkligen om både oss och infödda. Du skulle ju bli helt tokigt om vi inte förändrade våra ideal, vår rättviseuppfattning, våra levnadsvanor efter att ha fått den stora äran att bli släppt i Sverige. Och det är bra att det finns människor som påminner oss om våra plikter mot våra vädar för då blir det ju mycket lättare för oss att göra vår plikt.
Och jag blev faktiskt tvingat att flytta till Sverige, men det förändrar visst ingenting. Jag skulle till och med gärna byta till ett annat land, men det är omöjligt och inte heller förändrar någonting.
En gång insläppt är för alltid insläppt.
#17
Jo Aris Toteles,
Jag accepterar dessa definitioner på "hedersmord", de är korrekta. Men ändå avsmalnande, utpekande av "det värsta", starkt differentierande mellan modernt och ålderdomligt.
Det värsta - och typiska - är kanske detta att en hel familj eller släkt deltar i den process som leder fram till ett formellt beslut att mörda?
Jag vill & kan inte relatera "svenska mord" av samma typ. Vad jag kan säga är att inget gemensamt familje-beslut att mörda fanns, ingen "kultur" för att ta beslutet. Det blev en familjemedlem som axlade ansvaret ensam, som tolkade signalerna från familjen, som tyckte sig inse vad som behövde göras för att skydda helheten, övrig familj. Här fanns stark sammanhållning och starka ideal - som hotades.
Vad är "heder" i svensk tappning?
#13
Aris Toteles skrev:
"...utan hanteras precis som saken kräver, bestraffa förövarna så att nästa gubbe får fundera låååångt... "
Är det inte exakt vad Sverige gör?
Och är det inte så att styvfadern i det nya mordfallet förstod det? Han gick själv till polisen och berättade varför och hur. En man med heder alltså, beredd att stå för sin gärning i det nya land han bor i?
§§§
Det viktiga att nå Aris Toteles...det ligger i tankarna och i möjlighets-strukturerna hos varje enskild individ i familjen. Om dessa förändras, då förändras också metoderna att - som det heter - hantera problem.
Men om vi isolerar invandrarfamiljer, föraktar deras ålderdomlighet...hur kan vi då nå fram?
#21 Gunnel Gomér
"Är det inte exakt vad Sverige gör?"
Nej, det tycker jag inte. Och tydligen flera andra heller, artikeln som klagar på att Reinfeldt inte fördömer ger ju upphovet till den här diskussionen också. Feministerna och tokvänstern går så långt att de försöker helt enkelt förneka det mest uppenbara också.
"Och är det inte så att styvfadern i det nya mordfallet förstod det? Han gick själv till polisen och berättade varför och hur. En man med heder alltså, beredd att stå för sin gärning i det nya land han bor i?"
Det är DIN tolkning. Jag kan visa dig andra tolkningar.
Exempel 1:
Styvfadern går till polisen för han tror att hans gärning accepteras likadant i Sverige som i hans hemland, där han inte har något att frukta, hans gärning anses vara normal.
Exempel 2:
Styvfadern går till polisen för han vet att hans gärning relateras till hans ursprung, dessutom han är medveten om att hans gärning tas inte på samma allvar som om han mördade en svensk kvinna. Och han vet också att mördare slipper relativt lätt undan i Sverige, oavsett bakgrund.
Exempel 3:
Styvfadern ensam tar på sig ansvaret, för att de andra som var med på planeringen och beslutet skall kunna slippa.
**************
Det är klart att det viktigaste är att FÖRBYGGA och bara om det redan hänt STRAFFA i avskräckande syfte. Och då måste man först identifiera problemet, dess sociala-kulturella bakgrund. Att förneka vad det hela handlar om garanterar bara att det kommer att hända igen och igen och igen....
Där finns feministernas monumentala svek mot dessa kvinnor. Att först påstå att det är rasism att tala klart om det kulturella-sociala bakgrunden lyckades man bakbinda alla politiska partier - utom SD, som i sin tur förvandlade det hela till sin egen fördel.
Där står vi idag.
Vinnarna är SD, några F! och V politiker som tillskansade sig positioner - förlorarna är alla som hålls under hedersvåldets tvång, för det mesta unga tjejer och kvinnor.
#22
En ärlig sakfråga Aris Toteles...
Har du märkt av några mord i Sverige, som inte utreds av polis?
Som sopas under mattan?
#23 Gunnel Gomér, 2010-11-29, 02:23
Om du nu menar hedersmord, då vet jag inte vad händer bakom kulisserna. Vägen från utredning till straff är lång, och mycket kan hända åt båda håll på den vägen.
Men om EN döms för det faktiska utförandet, står fotfarande flera, ofta hela familjer bakom, som medhjälpare eller anstiftare. Mig veterligen har aldrig någon av dem har har dömts, men jag kan ha fel. ALLA har säkert inte blivit dömda, oftast inte ens utredda.
Har du andra uppgifter?
@Gunnel Gomer, du skriver:
"Han gick själv till polisen och berättade varför och hur. En man med heder alltså, beredd att stå för sin gärning i det nya land han bor i?"
Jamen vad fiiint av honom.... bryr du dig en sekund om den mördade??
@Gunnel Gomer #22.
Polisen försöker, men när släkten sluter sig samman så får polisen inte mycket att gå på. Har du någongång fattat varför det skapas begrepp som "balkongflickor" ?
#24 Aris Toteles
”Men om EN döms för det faktiska utförandet, står fotfarande flera, ofta hela familjer bakom, som medhjälpare eller anstiftare.”
Varför är du så säker på det? Är det någonting ovanlig när familjemedlemmar har olika åsikter och olika beteende, olika motivation och olika mål?
# 26 Tetyana ....
"#24 Aris Toteles
”Men om EN döms för det faktiska utförandet, står fotfarande flera, ofta hela familjer bakom, som medhjälpare eller anstiftare.”
Varför är du så säker på det? "
Suck....
http://lmgtfy.com/?q=hedersmord
Ta och LÄS definitionen på Wikipedia istället för att ifrågasätta det du inte kan/vet.
#27 Aris Toleres
Jag kan försäkra dig att jag vet litet mer än du och Wikipedia.
Men om jag nu utgår ifrån den definition som du föreslår så hamnar flertal kända svenska hedersmord utanför dess gränser. Och först och främst ska då inte fallet Jian definieras som hedersmord. Och då förstår jag inte varför allt detta uppståndelse och hårrivande kommit till.
#28 Tetyana Barabanova,
Snälla försäkra mig inte om något som du så uppenbarligen inte vet ett dugg om.
Fokusera litet istället: artikeln och kommentarerna handlar om HEDERSKULTUR baserade förföljelse och mord.
Om du undrar hur jag vet innebörden av "hedersmord" och jag hänvisar dig till dess definition, skall du inte påstå att du vet det bättre än den gängse definitionen. På annat ställe som du också läser har jag även citerat Amnesty Internationals likartade definition. Det står dig fritt att bekanta dig med ämnet istället för att påstå att du kan det redan bättre än alla andra.
Och försök fokusera än en gång: varken i artikeln eller i kommentarerna nämndes Jian överhuvudtaget. Vad är det du yrar om???
#29 Aris Toleres
Var det fruktansvärt retande att jag använde just DIN och Wikipedies definition av hedersmord? Passade det plötsligt inte?
Hela denna massiva debatt nu på Newsmill börjades med ”Ännu en ung kvinna har fallit offer för det som kallas "hedersmord". Uppe på denna sida står det: ”Charlie Levin om Mordet på Jian”
Så... vem är det som yrar?
Den viktigaste frågan för oss svenskar är denna:
Om vi isolerar invandrarfamiljer, föraktar deras ålderdomlighet...hur kan vi då nå fram?
#30 Tetyana Barabanova, 2010-11-30
Du har inte använt varken min eller Wikipedias definition (vilka är samma), utan bara "försäkrat mig" om att du kan det minsann bättre än både jag och Wiki. Därefter påstod bara rakt ut i intet, att OM man använder Wikis definition, då hamnar flertalet hedersmord utanför definitionen. Det är inte att ANVÄNDA definitionen, utan att inkorporera i ett påstående utan att referera på vilket sätt definitionen (inte) kan användas. Du borde fokusera bättre och åtminstone veta vad du själv skriver.
Du frågade hur vet jag att familjen var med på planeringen, och jag svarade att pga att så definierar man gärningen. Ser det ut som ett äpple, luktar det som ett äpple, känns som ett äpple, smakar det som ett äpple - då ÄR det ett äpple. Occams rakkniv.
"Uppe på denna sida står det: ”Charlie Levin om Mordet på Jian”"
Jag säger en gång till: försök FOKUSERA, och LÄS vad jag skrivit:
"varken i artikeln eller i kommentarerna nämndes Jian överhuvudtaget "
Det du citerar är REDAKTÖRENS rubrik. Artikeln är inte skriven om Jian utan om politikernas hantering av hedersrelaterade våld, och hur den hanteringen nästan legitimerar det våldet.
Kan du inte hantera sakfrågan, då kan vi inte föra en diskussion - och pajkastning vill jag inte vara med om.