Om författaren
Ulf Nilson är legendarisk utrikesreporter. Under flera decennier var han Expressens man i världen.
- Blir det krig nu?
Frågan ställdes till Sydkoreas försvarsmister Kim Tae-Young. Hans svar var möjligen lite provokativt:
- Har det inte redan börjat?
Frågan var långt ifrån oberättigad. Nordkoreanskt artilleri hade under ett antal timmar bombarderat ön Yeonpyeong. Minst två soldater dödades, liksom två civila; 15 människor sårades. Dussintals hus brann.
Krig? Tja, kanske inte riktigt. Bråk som vanligt?
Det kan man förvisso också säga. Fast bara om man tillägger att bråket mellan de två Korea är livsfarligt. Och det blir mer och mer livsfarligt för varje dag.
Livsfarligt inte bara för koreanerna utan för tusentals, kanske tiotusentals och möjligen fler människor i de två länderna. Plus Japan, Kina, Ryssland och sannolikt USA.
Konflikten har pågått sedan kriget mellan kommunism (i norr) och bristfällig demokrati (i söder) tog slut i mitten på 50-talet. Sydkorea blev och förblev i praktiken ett amerikanskt protektorat. Nordkorea blev "eremitstaten" stödd av Kina, Ryssland (lite grand) och - här hettar det till - då och då i nära samarbete med Iran och Pakistan, om vilka två länder vi framförallt vet att de behärskar den teknologi som leder till kärnvapen. Någon eller några har sålt denna teknologi till Nordkorea, ett stängt land med 24 miljoner invånare, styrt av militär, säkerhetspolis och en liten klick politiker runt Kim Jong-il, 68 år och sannolikt dödssjuk. BNP per capita är, enligt diverse källor, omkring 10.000 svenska per år. Bättre uttryckt är Nordkorea ett svältland, möjligen fattigast på jorden, drabbat av svält i stora områden, helt enkelt ett land som om det funnes någon rättvisa i världen inte borde få finnas. (Detsamma gäller ett icke ringa antal andra: Somalia, Sudan, Zimbabwe, etc...)
Nordkorea har under hela sin tid på jorden ägnat sig åt utpressning. Långt innan man hade bomben ägnade man sig åt militär provokation, smuggling, falskmynteri, kidnapping och Gud vet allt. I princip har alla dessa manöver, artigt uttryckt varit rop på hjälp:
- Hjälp oss, vi svälter så hemskt. Och om ni inte hjälper, så...
Tusentals nordkoreaner har flytt, framförallt till Kina som ger King Jong-il ett (tämligen motvilligt) stöd, liksom man backade hans far Kim il-sung. Kina slogs på Koreanords sida under kriget mot USA men alls inte för att man älskar koreaner (det gör varken kineser eller japaner) utan därför att man ser landet som en strategisk tillgång. Kineserna ger så lite hjälp som möjligt, men vill inte klippa av (möjligen förståeligt nog, vem vill "förlora"?).
Det som gör artilleriöverfallet häromdagen så illavarslande är det vi vet om teknologin, nämligen att en vetenskapsman som nyligen besökte "eremitstaten" såg en perfekt modern anrikningsanläggning, vilket tyder på att Nordkorea kanske lätt kan öka sin kärnvapenarsenal. Det är lika med få större utpressningsmöjligheter, större djärvhet, ökad farlighet. Utvecklingen är på sikt klart negativ.
Så blir det krig nu?
Nej, troligen inte den här gången. Mönstret är etablerat, spelarna känner riskerna. Men misstag är fullkomligt möjliga och framtiden är högst osäker. Jag är tyvärr bredd att skriva att jag (77) som följt utvecklingen minst sagt länge övertygad om en dag inom nästa tio år smäller det. I Korea? Israel-USA-Iran? Pakistan Terroristgrupp?
Det blir lättare och lättare att spela rollen av förintare. Och då händer det...
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/30499
Hoppas det aldrig blir krig!
Permalänk | Anmäl
celine hyl, 2010-11-23, 18:41
Jag brukar inte hålla med dej Ulf Nilsson, men...Ja!
Det går som en mantelrörelse över världen. Dina tre förslag till startpunkt är alla realistiska.
I Korea? Israel-USA-Iran? Pakistan Terroristgrupp?
Gillar du Tom Lehrer, den amerikanske anti-atombombs-satirikern? We will all go together when we go...
http://www.youtube.com/watch?v=frAEmhqdLFs
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-23, 19:51
Jag håller med om att den där incidenten i sig inte borde räcka till att dra igång ett fullskaligt krig. Samtidigt var det en Syd-Koreansk provokation att dra igång en skjutövning med granater så nära gränsen. Läget är ju sedan länge väldigt spänt vid den gränsen. Eftersom USA bestämmer över Syd-Korea så är det inte helt förvånande om de är lite nervösa i Nord-Korea.
De där centrifugerna är det bara en person som påstår sig ha sett, så de uppgifterna kan inte betraktas som säkert bekräftade.
Men det råder nog ingen större tvekan om att Nord-Korea känner behov av en utbyggd kärnvapenarsenal för att kunna motstå attacker från amerikanska hangarfartyg. Fast de har säkert redan tillräckligt många för att avskräcka och därför vill troligen USA åter placera ut kärnvapen i Syd-Korea, då de inte själva gärna vill vara först igen med att trycka på knappen.
Permalänk | Anmäl
Mikael Forsberg, 2010-11-23, 20:06
Det ÄR krig - någonstans, hela tiden.
Ett krig har pågått med varierande intensitet sen 600-talet och lär inte ta slut för att ryggradslösa svenska politiker agerar likt Chamberlain ...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-11-23, 21:05
Hallå - någon som undrar??? Vapenlobbyn söker nya marknader nu när Nato lämnar Irak o Afghanistan. Kissnödiga svenska politiker tror fortfarande att "Sverige" gör skillnad Vi är bara spelbrickor. Tillåt mig småle - och gråta över de unga pojkarna som låter sig luras och offras på prestigens spelplan.
"Vi är Afghanistan för kvinnornas och flickornas skull...." Ok. Varför skiter vi i alla andra länders kvinnor och flickor? Låt oss invadera Saudiarabien i så fall. Nähä - bad business.... Eller - vad gör Sverige för Kinas och Indiens kvinnor o flickor.
Jag är så trött på hyckleri. Jag är så trött på moraliska pekpinnar och brist på moral och rakryggade politiker.
Om det blir krig i Asien, är vi alla medskyldiga. Men mest skyldiga är alla köpta politiker, som inte vill/törs säga sanningen. Vapenindustrin rules.
Nu behöver världsekonomin ett nytt krig. Bevare oss.
Permalänk | Anmäl
Britt-Marie Landström, 2010-11-23, 22:43
Enligt Reuters uppger Nordkorea att de besvarade initial sydkoreansk eldgivning
http://www.reuters.com/article/idUSTOE6AM05P20101123
Enligt Yahoo stod Nordkorea för "dussintals artillerirundor" som Sydkoreas militära ledning uppger besvarades med c:a 80 artillerirundor, dvs Nordkorea bör ha fått motsvarande eller större skador än Sydkorea av skärmytslingen.
Se http://news.yahoo.com/s/ap/20101123/ap_on_re_as/as_koreas_clash;_ylt=Apr...
Googlar man den ö där Sydkorea utförde sin "militärövning" så ser man att den ligger alldeles i närheten av Nordkorea och övningen kan därför antas ha provocerat Nordkorea. Särskilt som beskjutningen riktades mot i vart fall nordkoreanskt territorialvatten, dvs principiellt Nordkoreas territorium. Nordkoreas gensvar i form av "dussintals artillerirundor" måste rimligtvis ha kunnat förutses på förhand av Sydkoreas militära ledning. Därför finns det inga skäl anta annat än att eldstriden uppstod på sydkoreanskt initiativ.
Att Sydkorea provocerade fram denna incident är inte särskilt förvånande eftersom Sydkoreas nuvarande högerregering är synnerligen USA-vänligt och starkt fientligt till Nordkorea.
I tillägg till min kommentar om denna incident vill jag framföra att det numera finns starka skäl att betvivla att Nordkorea sänkte det sydkoreanska krigsskeppet Cheonan i Mars i år. Jag och många med mig ser dem som oskyldiga till dådet precis som de själva har uppgett. Här är en utmärkt artikel som lägger fram nämnda skäl:
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=20408
De skärmytslingar som nu förekommer mellan Syd och Nordkorea anser jag har sitt upphov i en global amerikansk aggressiv militär strategi för att skapa förutsättningar för att begränsa BRIC-ländernas inflytande i världen så att USA/NATOs ställning som världens ledande supermakt kan behållas ekonomiskt, politiskt och militärt.
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2010-11-24, 03:50
Ulf
Din bedömning kunde man se redan för flera år sedan.
"Västvärlden kommer att komma i en större konflikt med mellanöstern. Olja och religionsskiljaktigheter kommer att vara de egentliga drivkrafterna. Ett kärnvapenkrig kommer att infinna sig där Väst framstår som segrare"
Vad svenska folket inte vet om är att hotet är mycket närmare Sverige än vad man kan tro.
Läs längst ner på:
http://www.yakida.se/teori.html
Permalänk | Anmäl
John Yakida, 2010-11-24, 08:00
#5 Britt-Marie Landström - Kommentar: ”Ok. Varför skiter vi i alla andra länders kvinnor och flickor? Låt oss invadera Saudiarabien i så fall. Nähä - bad business.... Eller - vad gör Sverige för Kinas och Indiens kvinnor o flickor.”
Visst, och precis som Erica Jong säger: ”Kvinnor är den enda grupp i historien som idealiserats till maktlöshet”…så säger jag att ”Kvinnor är den enda grupp i historien som fått stå som mänsklighetens yttersta argument när männen saknar andra rationella dito för att kunna begå även uppenbara kollektiva galenskaper”.
Krig har för det mesta motiverats med kvinnors säkerhet och när det visar sig vara en manlig filur som motiv så råkar han, hör och häpna, vara en himmelsk suveränitet, gudomlighet av någon sort.
Men sanningen är att krig är bara en annan form av sport, gladiatorspel som aldrig upphört, endast ändrat form och magnitud och för vissa är det helt enkelt en livsstil.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2010-11-24, 08:17
Gammal är äldst. Klart, koncist, informativt. - Tack Ulf!
Permalänk | Anmäl
Elisabeth Hammarberg, 2010-11-24, 08:30
Kriget pågår just nu. Det är inte frågan om frontlinjer, soldater och flyg längre. Det är terrorism, bomber i tunnelbanor och köpcentra plus en massa propaganda av olika slag som används i dag. Läs bara om hur Lars Wilks hotas igen så inser man hur fronten ser ut i dag.
Permalänk | Anmäl
Sune Svensson, 2010-11-24, 08:36
Så længe som det finns mæktiga mænniskor och føretag som tjænar biljoner på krig kommer de hitta på nya anledningar att starta krig.
Får hoppas att teknologin och vårat nya sætt att kommunicera kan førændra saker och ting. Go wikileaks ;)
Permalänk | Anmäl
Gabriel Cole, 2010-11-24, 09:02
Det finns väl ingen anledning att vänta 10 år. Sverige borde naturligtvis redan nu anfall Nordkorea för att befria kvinnor och barn från den otäcke diktatorn.
Permalänk | Anmäl
Allfons Mållgan, 2010-11-24, 10:31
Idag svälter nordkoreanerna pga brist på olja och konstgödsel. I morgon svälter hela världen pga brist på olja och konstgödsel.
Det finns små hot och stora hot och Nordkorea och Iran hör till de små.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-11-24, 11:06
Världens demokratier med USA i spetsen borde ge sig på och göra slut på den kommunistisk diktatorregimen i NK.
Den är i grunden svag eftersom den saknar folkligt stöd och förankring och är därmed att betecknas som en olaglig och illegitim ockupationsregim.
Det skulle gå ganska lätt att få bort regimen. Men då måste man vara beredd att trampa Kina på tårna och det är väl den enda orsaken till att ingen ännu gett sig på landets tyrannregim. För vem vill väl bråka med världens verkstad? Tragiskt. Men det innbär att världens demokratiska ledare med berått mod sitter still i båten och ser nordkoreanerna pinas och mördas.
En del västeländska politiska ledare har dessutom mage att beklaga sig över att konflikten ökar instabiliteten i området. Som om det vore något negativt! Instabilitet är ju ett tecken på att något är fel och behöver förändras och själva grundförutsättningen för att få till en nödvändig förändring! En önskan om stabilitet innebär i detta fall endast en acceptans och legitimering av förtrycket.. Det är en djupt oetisk politisk hållning och ovärdigt ledare för demokratiska stater. Denna hållning vissar endast på feghet och eftergivenhet för förtyckarna i NK och ger dem signalen och uppmuntran att kunna fortsätta med sina aggressioner och folkmordspolitik.
Att kinesernas diktatorer gärna uttrycker sig i termer om oönskad instabilitet är däremot fullt förståeligt.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2010-11-24, 11:33
Ulf Nilsson. The Man. The Myth. The Legend. Det var länge sedan. Jag minns dina politskt inkorrekta expressenkolumner som om det vore igår.Lite väl eurocentriska ibland, men att kicka dig säger mer om PK-media än om dig. Den är gången HOPPAS jag du har fel, men det hoppas du väl med.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-24, 14:19
#7
Du kanske har rätt Börje Lundberg?
Det är inte osannolikt. Då infinner sig nästa fråga. Är vi, Sverige, med i denna planerade upptrappning till storkrig ihop med NATO? Sannolikt är vi det. Vill vi det?
"Once rockets are up
who cares where they come down?
That´s not my department
said Werner von Braun"
http://www.youtube.com/watch?v=QEJ9HrZq7Ro
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-24, 23:38
@ Gunnel Gomér
Rimligen måste USA ha varit informerad om Sydkoreas krigsövning i förväg och då också kunnat informera sig om dess syften. Att skärmytslingen tillkommit på lokalt oplanerat initiativ förefaller osannolikt eftersom Sydkorea anlade eldgivning mot nordkoreanskt terrirorium.
Om skärmytslingen likväl osannolikt nog var oavsiktlig och inte tillkom i samförstånd med USA behöver maktdemonstrationen inte betyda mer än eftertankens kranka blekhet för de nordkoreanska ledarna.
Men Nordkorea har inte något skäl att söka krig. De saknar i dag tillräckliga resurser att självständigt vinna ett krig mot Sydkorea . För att vinna ett krig mot Sydkorea behöver de Kinas stöd, men ett krig på nordkoreanskt initiativ skulle inte ses med blida ögon av kineserna . Kina vill ha fred för att fortsätta sin nuvarande framgångsrika ekonomiska utveckling som för varje år som går stärker deras position inför en eventuell militär konflikt med USA.
USA har däremot en fallerande ekonomi. Om USA inte kan ändra den ekonomiska utvecklingen och Kina inte får ett regimskifte - och så verkar inte bli fallet - måste USA förr eller senare konfrontera Kina militärt för att behålla världsmakten.
Om skärmytslingen inträffade planerat i samförstånd med USA - vilket jag alltså menar är synnerligen sannolikt - är det ytterligare en bekräftelse på att vi står inför en upptrappning av den militära konfrontationen mellan inte bara Nordkorea och Sydkorea men också mellan Kina och USA. Det behöver inte alls betyda krig. Avsikten är troligen att mjuka upp motståndsviljan hos den halsstarriga nordkoreanska regimen och förmå den kommunistiska kinesiska regimen till att visa större samarbetsvilja med det kapitalistiska USA. Att öppna upp det kommunistiska Kina för västerlandets sätt att göra affärer. Med tanke på Kinas historiska erfarenheter av västerländsk kapitalism är detta inte enkelt att åstadkomma.
Om nuvarande militärövningar i närhet av Kinas och Nordkoreas gränser :
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=22121
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2010-11-27, 22:00
17 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hoppas det aldrig blir krig!
Jag brukar inte hålla med dej Ulf Nilsson, men...Ja!
Det går som en mantelrörelse över världen. Dina tre förslag till startpunkt är alla realistiska.
I Korea? Israel-USA-Iran? Pakistan Terroristgrupp?
Gillar du Tom Lehrer, den amerikanske anti-atombombs-satirikern? We will all go together when we go...
http://www.youtube.com/watch?v=frAEmhqdLFs
Jag håller med om att den där incidenten i sig inte borde räcka till att dra igång ett fullskaligt krig. Samtidigt var det en Syd-Koreansk provokation att dra igång en skjutövning med granater så nära gränsen. Läget är ju sedan länge väldigt spänt vid den gränsen. Eftersom USA bestämmer över Syd-Korea så är det inte helt förvånande om de är lite nervösa i Nord-Korea.
De där centrifugerna är det bara en person som påstår sig ha sett, så de uppgifterna kan inte betraktas som säkert bekräftade.
Men det råder nog ingen större tvekan om att Nord-Korea känner behov av en utbyggd kärnvapenarsenal för att kunna motstå attacker från amerikanska hangarfartyg. Fast de har säkert redan tillräckligt många för att avskräcka och därför vill troligen USA åter placera ut kärnvapen i Syd-Korea, då de inte själva gärna vill vara först igen med att trycka på knappen.
Det ÄR krig - någonstans, hela tiden.
Ett krig har pågått med varierande intensitet sen 600-talet och lär inte ta slut för att ryggradslösa svenska politiker agerar likt Chamberlain ...
Hallå - någon som undrar??? Vapenlobbyn söker nya marknader nu när Nato lämnar Irak o Afghanistan. Kissnödiga svenska politiker tror fortfarande att "Sverige" gör skillnad Vi är bara spelbrickor. Tillåt mig småle - och gråta över de unga pojkarna som låter sig luras och offras på prestigens spelplan.
"Vi är Afghanistan för kvinnornas och flickornas skull...." Ok. Varför skiter vi i alla andra länders kvinnor och flickor? Låt oss invadera Saudiarabien i så fall. Nähä - bad business.... Eller - vad gör Sverige för Kinas och Indiens kvinnor o flickor.
Jag är så trött på hyckleri. Jag är så trött på moraliska pekpinnar och brist på moral och rakryggade politiker.
Om det blir krig i Asien, är vi alla medskyldiga. Men mest skyldiga är alla köpta politiker, som inte vill/törs säga sanningen. Vapenindustrin rules.
Nu behöver världsekonomin ett nytt krig. Bevare oss.
Enligt Reuters uppger Nordkorea att de besvarade initial sydkoreansk eldgivning
http://www.reuters.com/article/idUSTOE6AM05P20101123
Enligt Yahoo stod Nordkorea för "dussintals artillerirundor" som Sydkoreas militära ledning uppger besvarades med c:a 80 artillerirundor, dvs Nordkorea bör ha fått motsvarande eller större skador än Sydkorea av skärmytslingen.
Se http://news.yahoo.com/s/ap/20101123/ap_on_re_as/as_koreas_clash;_ylt=Apr...
Googlar man den ö där Sydkorea utförde sin "militärövning" så ser man att den ligger alldeles i närheten av Nordkorea och övningen kan därför antas ha provocerat Nordkorea. Särskilt som beskjutningen riktades mot i vart fall nordkoreanskt territorialvatten, dvs principiellt Nordkoreas territorium. Nordkoreas gensvar i form av "dussintals artillerirundor" måste rimligtvis ha kunnat förutses på förhand av Sydkoreas militära ledning. Därför finns det inga skäl anta annat än att eldstriden uppstod på sydkoreanskt initiativ.
Att Sydkorea provocerade fram denna incident är inte särskilt förvånande eftersom Sydkoreas nuvarande högerregering är synnerligen USA-vänligt och starkt fientligt till Nordkorea.
I tillägg till min kommentar om denna incident vill jag framföra att det numera finns starka skäl att betvivla att Nordkorea sänkte det sydkoreanska krigsskeppet Cheonan i Mars i år. Jag och många med mig ser dem som oskyldiga till dådet precis som de själva har uppgett. Här är en utmärkt artikel som lägger fram nämnda skäl:
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=20408
De skärmytslingar som nu förekommer mellan Syd och Nordkorea anser jag har sitt upphov i en global amerikansk aggressiv militär strategi för att skapa förutsättningar för att begränsa BRIC-ländernas inflytande i världen så att USA/NATOs ställning som världens ledande supermakt kan behållas ekonomiskt, politiskt och militärt.
Ulf
Din bedömning kunde man se redan för flera år sedan.
"Västvärlden kommer att komma i en större konflikt med mellanöstern. Olja och religionsskiljaktigheter kommer att vara de egentliga drivkrafterna. Ett kärnvapenkrig kommer att infinna sig där Väst framstår som segrare"
Vad svenska folket inte vet om är att hotet är mycket närmare Sverige än vad man kan tro.
Läs längst ner på:
http://www.yakida.se/teori.html
#5 Britt-Marie Landström - Kommentar: ”Ok. Varför skiter vi i alla andra länders kvinnor och flickor? Låt oss invadera Saudiarabien i så fall. Nähä - bad business.... Eller - vad gör Sverige för Kinas och Indiens kvinnor o flickor.”
Visst, och precis som Erica Jong säger: ”Kvinnor är den enda grupp i historien som idealiserats till maktlöshet”…så säger jag att ”Kvinnor är den enda grupp i historien som fått stå som mänsklighetens yttersta argument när männen saknar andra rationella dito för att kunna begå även uppenbara kollektiva galenskaper”.
Krig har för det mesta motiverats med kvinnors säkerhet och när det visar sig vara en manlig filur som motiv så råkar han, hör och häpna, vara en himmelsk suveränitet, gudomlighet av någon sort.
Men sanningen är att krig är bara en annan form av sport, gladiatorspel som aldrig upphört, endast ändrat form och magnitud och för vissa är det helt enkelt en livsstil.
Gammal är äldst. Klart, koncist, informativt. - Tack Ulf!
Kriget pågår just nu. Det är inte frågan om frontlinjer, soldater och flyg längre. Det är terrorism, bomber i tunnelbanor och köpcentra plus en massa propaganda av olika slag som används i dag. Läs bara om hur Lars Wilks hotas igen så inser man hur fronten ser ut i dag.
Så længe som det finns mæktiga mænniskor och føretag som tjænar biljoner på krig kommer de hitta på nya anledningar att starta krig.
Får hoppas att teknologin och vårat nya sætt att kommunicera kan førændra saker och ting. Go wikileaks ;)
Det finns väl ingen anledning att vänta 10 år. Sverige borde naturligtvis redan nu anfall Nordkorea för att befria kvinnor och barn från den otäcke diktatorn.
Idag svälter nordkoreanerna pga brist på olja och konstgödsel. I morgon svälter hela världen pga brist på olja och konstgödsel.
Det finns små hot och stora hot och Nordkorea och Iran hör till de små.
Världens demokratier med USA i spetsen borde ge sig på och göra slut på den kommunistisk diktatorregimen i NK.
Den är i grunden svag eftersom den saknar folkligt stöd och förankring och är därmed att betecknas som en olaglig och illegitim ockupationsregim.
Det skulle gå ganska lätt att få bort regimen. Men då måste man vara beredd att trampa Kina på tårna och det är väl den enda orsaken till att ingen ännu gett sig på landets tyrannregim. För vem vill väl bråka med världens verkstad? Tragiskt. Men det innbär att världens demokratiska ledare med berått mod sitter still i båten och ser nordkoreanerna pinas och mördas.
En del västeländska politiska ledare har dessutom mage att beklaga sig över att konflikten ökar instabiliteten i området. Som om det vore något negativt! Instabilitet är ju ett tecken på att något är fel och behöver förändras och själva grundförutsättningen för att få till en nödvändig förändring! En önskan om stabilitet innebär i detta fall endast en acceptans och legitimering av förtrycket.. Det är en djupt oetisk politisk hållning och ovärdigt ledare för demokratiska stater. Denna hållning vissar endast på feghet och eftergivenhet för förtyckarna i NK och ger dem signalen och uppmuntran att kunna fortsätta med sina aggressioner och folkmordspolitik.
Att kinesernas diktatorer gärna uttrycker sig i termer om oönskad instabilitet är däremot fullt förståeligt.
Ulf Nilsson. The Man. The Myth. The Legend. Det var länge sedan. Jag minns dina politskt inkorrekta expressenkolumner som om det vore igår.Lite väl eurocentriska ibland, men att kicka dig säger mer om PK-media än om dig. Den är gången HOPPAS jag du har fel, men det hoppas du väl med.
#7
Du kanske har rätt Börje Lundberg?
Det är inte osannolikt. Då infinner sig nästa fråga. Är vi, Sverige, med i denna planerade upptrappning till storkrig ihop med NATO? Sannolikt är vi det. Vill vi det?
"Once rockets are up
who cares where they come down?
That´s not my department
said Werner von Braun"
http://www.youtube.com/watch?v=QEJ9HrZq7Ro
@ Gunnel Gomér
Rimligen måste USA ha varit informerad om Sydkoreas krigsövning i förväg och då också kunnat informera sig om dess syften. Att skärmytslingen tillkommit på lokalt oplanerat initiativ förefaller osannolikt eftersom Sydkorea anlade eldgivning mot nordkoreanskt terrirorium.
Om skärmytslingen likväl osannolikt nog var oavsiktlig och inte tillkom i samförstånd med USA behöver maktdemonstrationen inte betyda mer än eftertankens kranka blekhet för de nordkoreanska ledarna.
Men Nordkorea har inte något skäl att söka krig. De saknar i dag tillräckliga resurser att självständigt vinna ett krig mot Sydkorea . För att vinna ett krig mot Sydkorea behöver de Kinas stöd, men ett krig på nordkoreanskt initiativ skulle inte ses med blida ögon av kineserna . Kina vill ha fred för att fortsätta sin nuvarande framgångsrika ekonomiska utveckling som för varje år som går stärker deras position inför en eventuell militär konflikt med USA.
USA har däremot en fallerande ekonomi. Om USA inte kan ändra den ekonomiska utvecklingen och Kina inte får ett regimskifte - och så verkar inte bli fallet - måste USA förr eller senare konfrontera Kina militärt för att behålla världsmakten.
Om skärmytslingen inträffade planerat i samförstånd med USA - vilket jag alltså menar är synnerligen sannolikt - är det ytterligare en bekräftelse på att vi står inför en upptrappning av den militära konfrontationen mellan inte bara Nordkorea och Sydkorea men också mellan Kina och USA. Det behöver inte alls betyda krig. Avsikten är troligen att mjuka upp motståndsviljan hos den halsstarriga nordkoreanska regimen och förmå den kommunistiska kinesiska regimen till att visa större samarbetsvilja med det kapitalistiska USA. Att öppna upp det kommunistiska Kina för västerlandets sätt att göra affärer. Med tanke på Kinas historiska erfarenheter av västerländsk kapitalism är detta inte enkelt att åstadkomma.
Om nuvarande militärövningar i närhet av Kinas och Nordkoreas gränser :
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=22121