Vi har bara dans kring granen o midsommarstången å sånt trams å barbari för oss enligt ledande Svenska politiker.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Frisk, 2010-11-22, 12:45
Intressant att du jämför med Kalla fakta om Söderhamn. Tre fjärdedelar av det programmet var beskrivande innan reportern gick över till åsikter som att fd s-märkta kommunalrådet var "förvirrat". Det hade varit mycket mer effektivt att fortsätta att beskriva med fakta vad som försiggick i Söderhamn.
Vad gäller hedersmord så visar alla undersökningar av sådana, att denna process har försiggått under lång tid och att släkten är deltagande på många sätt. Också kvinnorna, som inte reagerar utan som också ingår i det sjuka mönster, där det till slut anses bäst att ta livet av en medlem som inte anpassar sig. Detta har visat sig vara så i bla Danmark och England.
Hur kunde denna släkting få adoptera henne undrar jag? Och det är intressant att bröderna till henne träder fram och säger att det inte är ett hedersmord. Fast det enligt andra uppgifter har varit så att familjen tvingade henne till skilsmässa pga falska anklagelser om otrohet från hennes man.
Det är ofta så att den medlem, som vill ingå mer i den nya kulturen i det nya landet får en särställning, som blir förvandlad till något ont för de andra medlemmarna. Det hotar dem i grunden i deras egna föreställningar om vilka de är. De är inte enskilda individer, som vi anser att vuxna människor ska vara, utan ingår i ett kollektivt mönster, som fanns i det gamla landet.
För att helt förhindra att främmande kulturer styr i vårt land så skulle vi behöva splittra dessa familjer och släkter, som kommer hit och avprogrammera dem från det gamla landets inställningar och det är det väl ingen som vill?
Intressant också att det är du Lennart Matikainen som skriver debattartikeln och inte Gudrun Schyman eller Nalin Pekgul.
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/11/jian-fran-katrineholm-ar-d...
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/11/kalla-fakta-tar-upp-proble...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-11-22, 13:06
"ett upplyst land som ständigt strävar mot frihet och demokrati för alla invånare."
Men gör vi det? Feminister skriker i högan sky om sned könsfördelning i bolagsstyrelser och sådana lyxproblem, men när det kommer till sådana saker som kvinnodiskriminering bland muslimer så är de märkvärdigt tysta.
Iofs kan jag förstå dem. Att kritisera en grupp invandrare eller deras kultur gör ju automatiskt att man stämplas som "rasist", oavsett om kritiken är befogad eller inte.
Dessutom har ju de sju etablerade partierna bestämt att det som händer är bra. Som Bo T skriver så innehåller den nya grundlagen tvingande regler att låta invandrare segregera sig och utöva sin egen kultur. I denna kultur ingår det som vissa kallar hedersvåld, men som snarare borde benämnas skamvåld, då skam är vad det handlar om.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-11-22, 13:33
Idag är jag vred, ilsken som ett bi, på att ännu en svensk flicka inte ansågs ha rätten att leva, på mordet, på pappan, på det som han hävdar är hans "kultur", på svenska politikers handlingsförlamning och på alla som tiger. Lennart Matikainen, vi markerar inte för dåligt.
Vi markerar inte alls.
Shame on Sverige.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-11-22, 13:45
Fortsätter du att skriva sådär så kommer du att ligga illa till hos dem som styr debatten här, men du kommer att bli älskad av dem som vill att Sverige ska vara en fristad för världens mest förtryckta grupp - kvinnorna.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2010-11-22, 14:43
Den här typen av brott får mig att se rött!
Återinför skampålen så får dessa familjemedlemmar stå för sin "heder" offentligt på Sergels torg medan vi andra kan visa vad vi tycker om den!
Vakna politiker! Kritisera det som är FEL oavsett ursprung!
Det gör er INTE till rasister!
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2010-11-22, 14:44
Vad är det här för dumheter? Mångkultur gär landet rikare och bättre. Att hindra minoriteter att utöva sin kulturella särart är inget annat än ren och skär rasim. Hören stöveltrampet!
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2010-11-22, 15:20
"om de ofrivilligt utsätts för våldtäkt"
Finns det frivilliga våldtäkter?
Permalänk | Anmäl
Walker van Tomen, 2010-11-22, 15:24
"Vakna politiker! Kritisera det som är FEL oavsett ursprung!"
Det är politikerna som skapat problemet, #7 Jonas Karlsson, genom en invandringspolitik utan rim och reson.
Det vore bättre om svenska folket vaknade och satte stopp för politikernas hybris. Sossarna är detroniserade men fortfarande har vi en statsminister som behöver en tillrättavisning.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-11-22, 16:03
Exakt: talar man om hedersmord blir man genast beskylld för att vara främlingsfientlig!
Officiellt FINNS det inget sådant problem, eftersom invandrade muslimer är en så stackars ömkansvärd grupp, som anses ha det sååå svårt, att det vore ofint att påtala sån't som "hedersmord".
Har någon hört tok-feministerna tala om hedersmord??
Onej, dom är upptagna med att sätta dit hederligt folk för att "kondomen gick sönder" (=Assange-fallet)...
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2010-11-22, 16:58
På onsdag stadsfästs mångkulturen i grundlagen. Så sluta gnäll, i vissa kulturer slår man kvinnor, det är bara att acceptera, det har riksdagen bestämt och journalisterna noggrannt låtit bli att rapportera.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-11-22, 20:38
Jag var på något som hette Humanismens dag på Historiska museet
i lördags. Det var inte i regi av Humanisterna (som kommer att ha "sin" dag nu på söndag) , men tre organisatioer mot hederskultur fanns bland andra med på programmet.
Något som som fick den siste talaren (från Svenska Humanistiska Förbundet, ej att förväxlas med Humanisterna) att ändra sitt sluttal om "vad en humanist är" till att istället "reagera starkt" på deras "kritik av andra kulturer" och deras "övertro på upplysning". Sedan påminde ha om att den västerländska upplysningens historia inte var fläckfri. Och så vidare, bla bla. Minns inte ordagrant, men något sådant sade han. Att det bland annat var en kurdisk kvinna och en judisk argentinare som kritiserade "sina" kulturer gjorde inte denne pk-polis mindre chockad. Detta är Sverige i ett nötskal. De som vågar ta fram kulturella avigsidor ur garderoben (för att citera Börje Peratt ) blir direkt slagna på fingrarna av pk-poliserna som är strategiskt utplacerade överallt.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-22, 20:55
Det finns ett fundamentalt fel i den svenska politiska retoriken (och i detta fall i egenskap av expertis) varav ett exempel är just liknande uttryck: ”…vi MARKERAT för dåligt”.
I Sverige är vi ju markeringarnas specialister i den högre skolan när man i andra länder markerar betydligt mindre och handlar betydligt mer. Det är den svenska tandlösheten som trots sin brist på bitkraft har bitit sig fast i den politiska agendan. Ytterligare en fallgrop är alla de ständiga utredningar som betyder endast att den ansvariga politikern inte vågar ha ens en elementär åsikt om saken.
Vi är ett land med neurotisk konfrontationsrädsla som nationalfobi. Vi försöker utreda, konferera och som bäst snacka omkull problemen. När desperationen är som värst och inget sedvanligt snack tycks hjälpa så startar man annonskampanjer med uppmaning ”sluta dittan och dattan” för att försöka skapa en trend.
Av den anledningen så tror jag inte så mycket på fler etiologiska analyser varför, hur och vad som händer. Vi måste nog mota några andra hinder först i vårt sätt att tänka, tycka och agera.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2010-11-23, 08:06
#19 Gunilla Madegård. Senast idag fick vi svart på vitt att ALL inblandning i hederskulturer är rasism och kränkning och krminellt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4198773
Det finns bara ett sätt att stoppa hedersvåldet och det är vid gränsen.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-11-23, 08:59
#20 Christofer Catilan. Du har rätt. I Sverige hanterar vi invandringsrelaterade problem med "Vi älskar Malmö"-kampanjer och "antirasism"-demonstrationer.
Och de som påpekar att det finns problem vill statsministern "inte ta i med tång".
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-11-23, 09:03
#19 Gunilla Madegård
"Alla i lika högt uppskruvat tonläge och samma sorts enkelspåriga pajkastningsargumentation och högljutt veklagande. Av idel ädel förorättade män."
Då kan jag tillägga att svenska feminister har mycket fått hård kritik från just invandrarkvinnor som är ganska ensamma om att försöka synliggöra problemet. Gudrun Schyman försvarar i en Newsmillartikel kvinnors rätt att bära niqab. Det är inget annat än låtsasfeminism eftersom hon inte vet om de ens vill bära dem. På den nivån debatterar hon. Jämställdhet gäller alltså inte för kvinnor som inte är födda i Sverige. Jag kallar det för rasism.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-23, 10:01
RE: #23 Charlie Darwin, 2010-11-23, 11:0
Men skulle inte en förklaring kunna vara att "jämnställdhet" i sig mest är en hävstång för att somliga människor skall skaffa sig makt och fördelar? Ett tillhygge mer än ett mål så att säga? De organiserade feministerna i sverige är alltså kanske inte ens primärt intresserade av jämnställdhet för svenska kvinnor utan av makt och fördelar för sig själva?
och
RE: #19 Gunilla Madegård, 2010-11-23, 02:45
Det som förvånar oss är den öronbedövande tystnaden från de normalt sett så högljudda organiserade svenska feministerna?
och
RE: Lennart Matikainen (32 artiklar)
Förlåt att jag gick off topic. Jag läser din artikel en gång till som ursäkt.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-11-23, 10:51
"Att sitta med armarna i kors och hojta efter dem lär inte leda till någon förändring i dessa frågor, när de inte ens innehar ngt inflytande på svenska kvinnors livssituation."
Jo det har dem. På lång sikt.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-23, 10:59
Vilken omtanke driver många av dessa kommentarer? Är det av omtanke om kvinnan? Men är det så att de s.k. hedersrelaterade .övergreppen endast sker i Sverige och inte förekommer i deras hemland?
Det leder ju till en slutsats som inte är smickrande för kommentatorerna.
Permalänk | Anmäl
Inge Eriksson, 2010-11-23, 11:11
#19
Tack Gunilla Madegård!
Det här massiva skuld-utpekandet av feminister för att vi inte GÖÖÖÖÖR något närmar sig vanvettets rand. Den inte bara bristande kunskap utan den totala frånvaron av kunskap om vad feminister faktiskt lyckats åstadkomma. I motsats till bröl-folket som faktiskt inte gör annat än brölar.
Se här! Kvinna till kvinna...verksamhet i 17 muslimska stater. Läs mer om innehållet i arbetet
http://www.kvinnatillkvinna.se/regioner
Här hemma i Sverige har vi tjej&kvinnojourerna, som byggts upp ideellt till stöd för utsatta - också utländska kvinnor. Och som ständigt spottas på av svenska aktiva antifeminister. Spott & spe är vi vana vid, men karlar "spanar" efter de skyddade lägenheterna och slår in fönstren...*tvi*
Dessutom finns hundra, fler än hundra integrationsprojekt för att bistå flykting- och invandrarkvinnor ut i samhället. De drivs inte sällan av just feminister. Såna kvinnor som brölarna kallar "batikhäxor"
Jag ber brölarna på denna tråd att ta till sig fakta. Och att jämföra sina egna s k insatser med vad feminister gör, oftast ideellt. Skicka gärna en slant till Kvinna till Kvinna eller ROKS, pengar är inte bara välkomna utan avgörande.
*morr*
Tack för mej!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-23, 14:59
#29 Gunnel Gomér,
"Spott & spe är vi vana vid, men karlar "spanar" efter de skyddade lägenheterna och slår in fönstren...*tvi* "
Som jag påpekade, hård kritik har även riktats från kvinnor som med nöd och näppe överlevt hedersförtryck och engagerar sig.
Det är för simpelt att avfärda kritiker som "bröl-folk" och "karlar som försöker slå in fönster" eller "förorättade män". Detta visar bara brist på självkritik. Jag är personligen beredd att engagera mig mer än att bara vara stödmedlem GAPH som jag hittills bara har varit. Förutom medlem i Humanisterna förstås. De sistnämnda är förresten under attack från hela PK-patrullen i Sverige.
#28 Inge Eriksson,
Jag föraktar hela svenska Ordfront-vänster för deras selektiva omvärldskritik och naiva islamistkramande. De har inga problem med diktaturer som bedriver kvinnoförtryck i religioners namn. Utom Saudi-Arabien, men inte beror det på landets behandling av kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-23, 15:54
#29 Gunnel Gomér,
Jag läste faktiskt den här artikeln som jag hittade i din länk.
http://www.kvinnatillkvinna.se/article/2006
Tyvärr är det för tamt att "omtolka" islam. All religion skall nämligen ifrågasättas.Nätverket mot hedersrelaterat våld som numera företräds av bland annat FI-avhopparen (gissa varför hon hoppade av ?) har mera guts. De ifrågasätter atttden kvinnofientliga samlingen Bibeln överhuvud taget används som värdegrund i svenska samhället.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-23, 16:25
Ja, så kan jag också tycka Charlie, men...
När Kvinna till Kvinna arbetar kvinno-stödjande i de 17 muslimska staterna så gör vi det på dessa kvinnors villkor. Inte på svenska villkor. Många av feministerna där är muslimer, inte ateister. De kämpar för kvinnofrihet genom att omtolka Koranen.
Så skedde också i Sverige för inte så länge sedan. Omtolkning av Bibelns regler, så som de användes av Statskyrkan. T ex seden med "kyrktagning" efter förlossning togs bort ur statskyrkan samma år jag föddes (1948). Kvinnopräst-striden är ännu inte över, idag 2010. Man kan väl inte ha präster som har mensbindor under kåpan när de lyfter handen och uttalar välsignelsen över församlingen?
Om du finge råda kanske de stridbara feministerna i öst promt bleve avrättade? Vi måste vara rädda om systrarna :-)
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-23, 20:13
"Om du finge råda kanske de stridbara feministerna i öst promt bleve avrättade? Vi måste vara rädda om systrarna :-) "
Det blir de redan idag. Och i länder som Iran sker det med svenska tokvänsterns goda minne.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-23, 22:22
#33
Starta eget vetja Charlie!
Ta med dig bröl-gra/ubbarna som alltid påstår att ingenting GÖÖÖÖÖRS. Dom förefaller djupt engagerade i att rädda de stackars små,små kvinnorna i österlandet. Men bara om dom inte är feminister förstås.
OK för mej! Många bäckar små gör en stor å.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-23, 23:29
"Och i länder som Iran sker det med svenska tokvänsterns goda minne."
Det är fullständigt skitsnack och otroligt att man bara kan påstå vad som helst på det sättet. Jag utmanar dig att hitta svenska vänsterdebattörer som uttalar sitt stöd för regimen i Iran. Får jag påminna om att när Islamisterna tog makten i Iran var bland det första de gjorde fängslanden och massavrättningar av kommunister. Iranska vänstergrupper i Sverige demonstrerar ofta mot regimen och det var även de som försökte stoppa den rasistiska Al-quds-manifestationen som Mohammed Omar ledde för något år sedan.
Andreas Malm som ändå är en person som fått kritik även inom vänstern för att vara för flat mot islamister, har skrivit en hel BOK riktad mot regimen (Sprängkraft i Iran).
Hela vänstern är förstås emot ett eventuellt amerikanskt KRIG mot Iran och kanske är det det som människor ser som ett stöd för regimen, men det är faktiskt helt olika saker.
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2010-11-25, 05:48
Jon Weman, jag blir intresserad. Skrev Andreas Malm om Irans förföljelse av Israel och utfall mot judar? Skrev han om Irans ansvar för Hezbollah, deras krigföring, terrorism och antisemitiska agenda ?
Som jag upplevt det, är den rådande och högljuddaste vänstern annars en som verkar följa en egen variant av hederskultur. Det visas när man ignorerar Irans utfall mot Israel och när man stöder initiativ som styrs av folkhatande grupper med band till Hamas. Det är bara att se hur vänstern reagerade när Hezbollah och Hamas begick/begår krigshandlingar mot detta land och uppviglade/uppviglar mot judar i allmänhet. Var/är man tyst? Eller väntade man tills det blev motaktion och riktade all sin kritik mot Israel? Man kan nog gott säga att den rådande vänsterns kritik av Iran är synnerligen selektiv. Men kanske Malm gick längre . Att det finns vänstermänniskor som inte följer strömmen måste jag också poängtera. All heder till dem.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-11-25, 12:38
#36 Jon Weman,
"Får jag påminna om att när Islamisterna tog makten i Iran var bland det första de gjorde fängslanden och massavrättningar av kommunister. "
Behövs inte, jag kände en av de många kommunister som flydde Iran efter 1979. Men får jag påminna om hur vänstern reda då applåderade Khomeinis maktövertagande?
En del tokvänsteranhängares inlägg här på Newsmill förnekar på allvar att Iran är en diktatur. Är de bara isolerade företeelser?
I övrigt är det som #37 A-K Roth säger och jag behöver inte upprepa inlägget. Men jag har goda skäl att tro att vänsterns USA-och Israelhat är viktigare att stödja än kvinnors rättigheter i muslimska länder.
Jag är emot alla krig USA någonsin fört, det behöver man inte vara vänsteranhängare för att tycka. Jag har inga favoriter, men Ordfrontvänstern står lägst i kurs hos mig, tillsammans med Skansendemokraterna (SD) och tro-på-tomtepartiet KD.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-25, 19:21
Jon Weman har rätt!
Till Charlie vill jag påpeka...
...att det inom iransk vänster finns en självkritisk bitterhet inför vad som skett. Fackföreningsfolk och vänster i allmänhet var så svårt förtrycka av det USA-installerade shah-väldet i Iran att de trodde på ayatollornas försäkringar om hur fint det skulle bli - bara man höll ihop och genomförde den iranska revolutionen.
Så den iranska vänstern hjälpte ayatollorna. Och fick plikta med livet eller landsflykt för detta politiska misstag!
Tror du inte att svensk vänster lärt sig av de iranska kamraterna?
§§§
Den som tolkar världen i svart-vitt har alltid rätt, eller hur Charlie? När du inbillar dig att alla som inte vill exakt samma som du därmed stödjer din fiende...då blir du så dum och så farlig att jag knappt vill se dig.
*morr*
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-25, 22:12
#39 Gunnel Gomér,
"Tror du inte att svensk vänster lärt sig av de iranska kamraterna?"
Det ser inte som så.
"När du inbillar dig att alla som inte vill exakt samma som du därmed stödjer din fiende...då blir du så dum och så farlig att jag knappt vill se dig."
Jag förstod inte det där.Du får gärna utveckla. Om det nu finns något intresse för debatten att debattörerna debatteras av andra debattörer.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-26, 14:25
#40
Jag vet Charlie! Du förstår inte vad du håller på med. Det är svart-vit bullshit...enligt min mening.
Nå, jag tar ett citat som hjälp att förklara vad jag menar:
”...i vår kultur, byggd på idéer om hierarkier och rangordning och innegruppstänkande vis-a-vis utegruppstänkande, underblåses stelbenta skiljaktigheter och polariteter. Betecknande för vårt sätt att tänka är att ”om det inte är det här, måste det vara det där”, ett tudelat antingen/ellertänkande som filosofer från tidernas begynnelse varnat för, eftersom det kan leda till enkelspårig misstolkning av verkligheten."
(Riane Eiseler, Bägaren och svärdet – vår historia, vår framtid)
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-11-26, 15:45
#41 Gunnel Gomér,
Jag är rädd att säga att det citatet går att applicera på just tokvänstern.
Själv tycker jag illa om grupptänkande över huvud taget.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-26, 16:57
32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vi har bara dans kring granen o midsommarstången å sånt trams å barbari för oss enligt ledande Svenska politiker.
Intressant att du jämför med Kalla fakta om Söderhamn. Tre fjärdedelar av det programmet var beskrivande innan reportern gick över till åsikter som att fd s-märkta kommunalrådet var "förvirrat". Det hade varit mycket mer effektivt att fortsätta att beskriva med fakta vad som försiggick i Söderhamn.
Vad gäller hedersmord så visar alla undersökningar av sådana, att denna process har försiggått under lång tid och att släkten är deltagande på många sätt. Också kvinnorna, som inte reagerar utan som också ingår i det sjuka mönster, där det till slut anses bäst att ta livet av en medlem som inte anpassar sig. Detta har visat sig vara så i bla Danmark och England.
Hur kunde denna släkting få adoptera henne undrar jag? Och det är intressant att bröderna till henne träder fram och säger att det inte är ett hedersmord. Fast det enligt andra uppgifter har varit så att familjen tvingade henne till skilsmässa pga falska anklagelser om otrohet från hennes man.
Det är ofta så att den medlem, som vill ingå mer i den nya kulturen i det nya landet får en särställning, som blir förvandlad till något ont för de andra medlemmarna. Det hotar dem i grunden i deras egna föreställningar om vilka de är. De är inte enskilda individer, som vi anser att vuxna människor ska vara, utan ingår i ett kollektivt mönster, som fanns i det gamla landet.
För att helt förhindra att främmande kulturer styr i vårt land så skulle vi behöva splittra dessa familjer och släkter, som kommer hit och avprogrammera dem från det gamla landets inställningar och det är det väl ingen som vill?
Intressant också att det är du Lennart Matikainen som skriver debattartikeln och inte Gudrun Schyman eller Nalin Pekgul.
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/11/jian-fran-katrineholm-ar-d...
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/11/kalla-fakta-tar-upp-proble...
"ett upplyst land som ständigt strävar mot frihet och demokrati för alla invånare."
Men gör vi det? Feminister skriker i högan sky om sned könsfördelning i bolagsstyrelser och sådana lyxproblem, men när det kommer till sådana saker som kvinnodiskriminering bland muslimer så är de märkvärdigt tysta.
Iofs kan jag förstå dem. Att kritisera en grupp invandrare eller deras kultur gör ju automatiskt att man stämplas som "rasist", oavsett om kritiken är befogad eller inte.
Dessutom har ju de sju etablerade partierna bestämt att det som händer är bra. Som Bo T skriver så innehåller den nya grundlagen tvingande regler att låta invandrare segregera sig och utöva sin egen kultur. I denna kultur ingår det som vissa kallar hedersvåld, men som snarare borde benämnas skamvåld, då skam är vad det handlar om.
Idag är jag vred, ilsken som ett bi, på att ännu en svensk flicka inte ansågs ha rätten att leva, på mordet, på pappan, på det som han hävdar är hans "kultur", på svenska politikers handlingsförlamning och på alla som tiger. Lennart Matikainen, vi markerar inte för dåligt.
Vi markerar inte alls.
Shame on Sverige.
http://soldatmamma.blogspot.com
Fortsätter du att skriva sådär så kommer du att ligga illa till hos dem som styr debatten här, men du kommer att bli älskad av dem som vill att Sverige ska vara en fristad för världens mest förtryckta grupp - kvinnorna.
Den här typen av brott får mig att se rött!
Återinför skampålen så får dessa familjemedlemmar stå för sin "heder" offentligt på Sergels torg medan vi andra kan visa vad vi tycker om den!
Vakna politiker! Kritisera det som är FEL oavsett ursprung!
Det gör er INTE till rasister!
Vad är det här för dumheter? Mångkultur gär landet rikare och bättre. Att hindra minoriteter att utöva sin kulturella särart är inget annat än ren och skär rasim. Hören stöveltrampet!
"om de ofrivilligt utsätts för våldtäkt"
Finns det frivilliga våldtäkter?
"Vakna politiker! Kritisera det som är FEL oavsett ursprung!"
Det är politikerna som skapat problemet, #7 Jonas Karlsson, genom en invandringspolitik utan rim och reson.
Det vore bättre om svenska folket vaknade och satte stopp för politikernas hybris. Sossarna är detroniserade men fortfarande har vi en statsminister som behöver en tillrättavisning.
Exakt: talar man om hedersmord blir man genast beskylld för att vara främlingsfientlig!
Officiellt FINNS det inget sådant problem, eftersom invandrade muslimer är en så stackars ömkansvärd grupp, som anses ha det sååå svårt, att det vore ofint att påtala sån't som "hedersmord".
Har någon hört tok-feministerna tala om hedersmord??
Onej, dom är upptagna med att sätta dit hederligt folk för att "kondomen gick sönder" (=Assange-fallet)...
På onsdag stadsfästs mångkulturen i grundlagen. Så sluta gnäll, i vissa kulturer slår man kvinnor, det är bara att acceptera, det har riksdagen bestämt och journalisterna noggrannt låtit bli att rapportera.
Jag var på något som hette Humanismens dag på Historiska museet
i lördags. Det var inte i regi av Humanisterna (som kommer att ha "sin" dag nu på söndag) , men tre organisatioer mot hederskultur fanns bland andra med på programmet.
Något som som fick den siste talaren (från Svenska Humanistiska Förbundet, ej att förväxlas med Humanisterna) att ändra sitt sluttal om "vad en humanist är" till att istället "reagera starkt" på deras "kritik av andra kulturer" och deras "övertro på upplysning". Sedan påminde ha om att den västerländska upplysningens historia inte var fläckfri. Och så vidare, bla bla. Minns inte ordagrant, men något sådant sade han. Att det bland annat var en kurdisk kvinna och en judisk argentinare som kritiserade "sina" kulturer gjorde inte denne pk-polis mindre chockad. Detta är Sverige i ett nötskal. De som vågar ta fram kulturella avigsidor ur garderoben (för att citera Börje Peratt ) blir direkt slagna på fingrarna av pk-poliserna som är strategiskt utplacerade överallt.
Det finns ett fundamentalt fel i den svenska politiska retoriken (och i detta fall i egenskap av expertis) varav ett exempel är just liknande uttryck: ”…vi MARKERAT för dåligt”.
I Sverige är vi ju markeringarnas specialister i den högre skolan när man i andra länder markerar betydligt mindre och handlar betydligt mer. Det är den svenska tandlösheten som trots sin brist på bitkraft har bitit sig fast i den politiska agendan. Ytterligare en fallgrop är alla de ständiga utredningar som betyder endast att den ansvariga politikern inte vågar ha ens en elementär åsikt om saken.
Vi är ett land med neurotisk konfrontationsrädsla som nationalfobi. Vi försöker utreda, konferera och som bäst snacka omkull problemen. När desperationen är som värst och inget sedvanligt snack tycks hjälpa så startar man annonskampanjer med uppmaning ”sluta dittan och dattan” för att försöka skapa en trend.
Av den anledningen så tror jag inte så mycket på fler etiologiska analyser varför, hur och vad som händer. Vi måste nog mota några andra hinder först i vårt sätt att tänka, tycka och agera.
#19 Gunilla Madegård. Senast idag fick vi svart på vitt att ALL inblandning i hederskulturer är rasism och kränkning och krminellt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4198773
Det finns bara ett sätt att stoppa hedersvåldet och det är vid gränsen.
#20 Christofer Catilan. Du har rätt. I Sverige hanterar vi invandringsrelaterade problem med "Vi älskar Malmö"-kampanjer och "antirasism"-demonstrationer.
Och de som påpekar att det finns problem vill statsministern "inte ta i med tång".
#19 Gunilla Madegård
"Alla i lika högt uppskruvat tonläge och samma sorts enkelspåriga pajkastningsargumentation och högljutt veklagande. Av idel ädel förorättade män."
Då kan jag tillägga att svenska feminister har mycket fått hård kritik från just invandrarkvinnor som är ganska ensamma om att försöka synliggöra problemet. Gudrun Schyman försvarar i en Newsmillartikel kvinnors rätt att bära niqab. Det är inget annat än låtsasfeminism eftersom hon inte vet om de ens vill bära dem. På den nivån debatterar hon. Jämställdhet gäller alltså inte för kvinnor som inte är födda i Sverige. Jag kallar det för rasism.
RE: #23 Charlie Darwin, 2010-11-23, 11:0
Men skulle inte en förklaring kunna vara att "jämnställdhet" i sig mest är en hävstång för att somliga människor skall skaffa sig makt och fördelar? Ett tillhygge mer än ett mål så att säga? De organiserade feministerna i sverige är alltså kanske inte ens primärt intresserade av jämnställdhet för svenska kvinnor utan av makt och fördelar för sig själva?
och
RE: #19 Gunilla Madegård, 2010-11-23, 02:45
Det som förvånar oss är den öronbedövande tystnaden från de normalt sett så högljudda organiserade svenska feministerna?
och
RE: Lennart Matikainen (32 artiklar)
Förlåt att jag gick off topic. Jag läser din artikel en gång till som ursäkt.
"Att sitta med armarna i kors och hojta efter dem lär inte leda till någon förändring i dessa frågor, när de inte ens innehar ngt inflytande på svenska kvinnors livssituation."
Jo det har dem. På lång sikt.
Vilken omtanke driver många av dessa kommentarer? Är det av omtanke om kvinnan? Men är det så att de s.k. hedersrelaterade .övergreppen endast sker i Sverige och inte förekommer i deras hemland?
Det leder ju till en slutsats som inte är smickrande för kommentatorerna.
#19
Tack Gunilla Madegård!
Det här massiva skuld-utpekandet av feminister för att vi inte GÖÖÖÖÖR något närmar sig vanvettets rand. Den inte bara bristande kunskap utan den totala frånvaron av kunskap om vad feminister faktiskt lyckats åstadkomma. I motsats till bröl-folket som faktiskt inte gör annat än brölar.
Se här! Kvinna till kvinna...verksamhet i 17 muslimska stater. Läs mer om innehållet i arbetet
http://www.kvinnatillkvinna.se/regioner
Här hemma i Sverige har vi tjej&kvinnojourerna, som byggts upp ideellt till stöd för utsatta - också utländska kvinnor. Och som ständigt spottas på av svenska aktiva antifeminister. Spott & spe är vi vana vid, men karlar "spanar" efter de skyddade lägenheterna och slår in fönstren...*tvi*
Dessutom finns hundra, fler än hundra integrationsprojekt för att bistå flykting- och invandrarkvinnor ut i samhället. De drivs inte sällan av just feminister. Såna kvinnor som brölarna kallar "batikhäxor"
Jag ber brölarna på denna tråd att ta till sig fakta. Och att jämföra sina egna s k insatser med vad feminister gör, oftast ideellt. Skicka gärna en slant till Kvinna till Kvinna eller ROKS, pengar är inte bara välkomna utan avgörande.
*morr*
Tack för mej!
#29 Gunnel Gomér,
"Spott & spe är vi vana vid, men karlar "spanar" efter de skyddade lägenheterna och slår in fönstren...*tvi* "
Som jag påpekade, hård kritik har även riktats från kvinnor som med nöd och näppe överlevt hedersförtryck och engagerar sig.
Det är för simpelt att avfärda kritiker som "bröl-folk" och "karlar som försöker slå in fönster" eller "förorättade män". Detta visar bara brist på självkritik. Jag är personligen beredd att engagera mig mer än att bara vara stödmedlem GAPH som jag hittills bara har varit. Förutom medlem i Humanisterna förstås. De sistnämnda är förresten under attack från hela PK-patrullen i Sverige.
#28 Inge Eriksson,
Jag föraktar hela svenska Ordfront-vänster för deras selektiva omvärldskritik och naiva islamistkramande. De har inga problem med diktaturer som bedriver kvinnoförtryck i religioners namn. Utom Saudi-Arabien, men inte beror det på landets behandling av kvinnor.
#29 Gunnel Gomér,
Jag läste faktiskt den här artikeln som jag hittade i din länk.
http://www.kvinnatillkvinna.se/article/2006
Tyvärr är det för tamt att "omtolka" islam. All religion skall nämligen ifrågasättas.Nätverket mot hedersrelaterat våld som numera företräds av bland annat FI-avhopparen (gissa varför hon hoppade av ?) har mera guts. De ifrågasätter atttden kvinnofientliga samlingen Bibeln överhuvud taget används som värdegrund i svenska samhället.
Ja, så kan jag också tycka Charlie, men...
När Kvinna till Kvinna arbetar kvinno-stödjande i de 17 muslimska staterna så gör vi det på dessa kvinnors villkor. Inte på svenska villkor. Många av feministerna där är muslimer, inte ateister. De kämpar för kvinnofrihet genom att omtolka Koranen.
Så skedde också i Sverige för inte så länge sedan. Omtolkning av Bibelns regler, så som de användes av Statskyrkan. T ex seden med "kyrktagning" efter förlossning togs bort ur statskyrkan samma år jag föddes (1948). Kvinnopräst-striden är ännu inte över, idag 2010. Man kan väl inte ha präster som har mensbindor under kåpan när de lyfter handen och uttalar välsignelsen över församlingen?
Om du finge råda kanske de stridbara feministerna i öst promt bleve avrättade? Vi måste vara rädda om systrarna :-)
"Om du finge råda kanske de stridbara feministerna i öst promt bleve avrättade? Vi måste vara rädda om systrarna :-) "
Det blir de redan idag. Och i länder som Iran sker det med svenska tokvänsterns goda minne.
#33
Starta eget vetja Charlie!
Ta med dig bröl-gra/ubbarna som alltid påstår att ingenting GÖÖÖÖÖRS. Dom förefaller djupt engagerade i att rädda de stackars små,små kvinnorna i österlandet. Men bara om dom inte är feminister förstås.
OK för mej! Många bäckar små gör en stor å.
"Och i länder som Iran sker det med svenska tokvänsterns goda minne."
Det är fullständigt skitsnack och otroligt att man bara kan påstå vad som helst på det sättet. Jag utmanar dig att hitta svenska vänsterdebattörer som uttalar sitt stöd för regimen i Iran. Får jag påminna om att när Islamisterna tog makten i Iran var bland det första de gjorde fängslanden och massavrättningar av kommunister. Iranska vänstergrupper i Sverige demonstrerar ofta mot regimen och det var även de som försökte stoppa den rasistiska Al-quds-manifestationen som Mohammed Omar ledde för något år sedan.
Andreas Malm som ändå är en person som fått kritik även inom vänstern för att vara för flat mot islamister, har skrivit en hel BOK riktad mot regimen (Sprängkraft i Iran).
Hela vänstern är förstås emot ett eventuellt amerikanskt KRIG mot Iran och kanske är det det som människor ser som ett stöd för regimen, men det är faktiskt helt olika saker.
Jon Weman, jag blir intresserad. Skrev Andreas Malm om Irans förföljelse av Israel och utfall mot judar? Skrev han om Irans ansvar för Hezbollah, deras krigföring, terrorism och antisemitiska agenda ?
Som jag upplevt det, är den rådande och högljuddaste vänstern annars en som verkar följa en egen variant av hederskultur. Det visas när man ignorerar Irans utfall mot Israel och när man stöder initiativ som styrs av folkhatande grupper med band till Hamas. Det är bara att se hur vänstern reagerade när Hezbollah och Hamas begick/begår krigshandlingar mot detta land och uppviglade/uppviglar mot judar i allmänhet. Var/är man tyst? Eller väntade man tills det blev motaktion och riktade all sin kritik mot Israel? Man kan nog gott säga att den rådande vänsterns kritik av Iran är synnerligen selektiv. Men kanske Malm gick längre . Att det finns vänstermänniskor som inte följer strömmen måste jag också poängtera. All heder till dem.
#36 Jon Weman,
"Får jag påminna om att när Islamisterna tog makten i Iran var bland det första de gjorde fängslanden och massavrättningar av kommunister. "
Behövs inte, jag kände en av de många kommunister som flydde Iran efter 1979. Men får jag påminna om hur vänstern reda då applåderade Khomeinis maktövertagande?
En del tokvänsteranhängares inlägg här på Newsmill förnekar på allvar att Iran är en diktatur. Är de bara isolerade företeelser?
I övrigt är det som #37 A-K Roth säger och jag behöver inte upprepa inlägget. Men jag har goda skäl att tro att vänsterns USA-och Israelhat är viktigare att stödja än kvinnors rättigheter i muslimska länder.
Jag är emot alla krig USA någonsin fört, det behöver man inte vara vänsteranhängare för att tycka. Jag har inga favoriter, men Ordfrontvänstern står lägst i kurs hos mig, tillsammans med Skansendemokraterna (SD) och tro-på-tomtepartiet KD.
Jon Weman har rätt!
Till Charlie vill jag påpeka...
...att det inom iransk vänster finns en självkritisk bitterhet inför vad som skett. Fackföreningsfolk och vänster i allmänhet var så svårt förtrycka av det USA-installerade shah-väldet i Iran att de trodde på ayatollornas försäkringar om hur fint det skulle bli - bara man höll ihop och genomförde den iranska revolutionen.
Så den iranska vänstern hjälpte ayatollorna. Och fick plikta med livet eller landsflykt för detta politiska misstag!
Tror du inte att svensk vänster lärt sig av de iranska kamraterna?
§§§
Den som tolkar världen i svart-vitt har alltid rätt, eller hur Charlie? När du inbillar dig att alla som inte vill exakt samma som du därmed stödjer din fiende...då blir du så dum och så farlig att jag knappt vill se dig.
*morr*
#39 Gunnel Gomér,
"Tror du inte att svensk vänster lärt sig av de iranska kamraterna?"
Det ser inte som så.
"När du inbillar dig att alla som inte vill exakt samma som du därmed stödjer din fiende...då blir du så dum och så farlig att jag knappt vill se dig."
Jag förstod inte det där.Du får gärna utveckla. Om det nu finns något intresse för debatten att debattörerna debatteras av andra debattörer.
#40
Jag vet Charlie! Du förstår inte vad du håller på med. Det är svart-vit bullshit...enligt min mening.
Nå, jag tar ett citat som hjälp att förklara vad jag menar:
”...i vår kultur, byggd på idéer om hierarkier och rangordning och innegruppstänkande vis-a-vis utegruppstänkande, underblåses stelbenta skiljaktigheter och polariteter. Betecknande för vårt sätt att tänka är att ”om det inte är det här, måste det vara det där”, ett tudelat antingen/ellertänkande som filosofer från tidernas begynnelse varnat för, eftersom det kan leda till enkelspårig misstolkning av verkligheten."
(Riane Eiseler, Bägaren och svärdet – vår historia, vår framtid)
#41 Gunnel Gomér,
Jag är rädd att säga att det citatet går att applicera på just tokvänstern.
Själv tycker jag illa om grupptänkande över huvud taget.