Jättetoppen ända tills vi upptäcker finansieringsdetaljerna. Medelklassen har relativt betalt högre skatter. En arbetsgivare betalar ut 135 kr för att arbetstagaren skall få ut 70 kr och på dessa 70 kr, betalar vi 25% moms och punktskatter!! Ändå räcker inte pengarna.
Permalänk | Anmäl
Ulf Börjesson, 2010-11-17, 18:02
Det är inte ens valår och den socialdemokratiska sedelpressen går redan för fullt.
Permalänk | Anmäl
Tony Eriksson, 2010-11-17, 18:32
Juholt har kanske missat att Socialdemokraterna med denna magi förlorat stora väljarskaror och regeringsmakten i de två senaste valen.
Att alla ska ha det bra och i rimlig omfattning bära varandras bördor är ingen politik, utan en floskel - något som alla håller med om. Kanske medborgarna genomskådat detta.
Att sedan utmåla det vinnande lagets strategi som misslyckad, är väl totalt förvirrat.
Jag fattar ingenting.
Permalänk | Anmäl
Lars Bohman, 2010-11-17, 18:40
För mycket retorik och för lite konkret innehåll.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2010-11-17, 19:07
Problemet för dem som ska betala, dvs de som just nu arbetar, är att man hos sådana sossar som Juholt inte ser något som helst ände på solidariteten och därmed skatteuttaget. För den som bidrar till det allmänna med kanske 60 - 70 procent av det han arbetat ihop, dvs arbetsgivarens arbetskraftskostnad, är det lite tröttande att det aldrig anses nog och att få höra att önskemål om några kronor åt andra hållet (i egen ficka) är höjden av egoism. I Sydsvenskan skrevs nyligen i en ledare "Att plånboksfrågor är viktiga för väljarna är S nogsamt medvetna om, men glömmer kanske att detta inte gäller enbart för sjuka, arbetslösa och pensionärer". Rätt!
Och att solidaritet som stavas stora skatteuttag skapar tillväxt är nog en duktig feltanke.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2010-11-17, 19:24
Magiskt var ordet för magi krävs nog om den Juholtska teorin skall hålla. Annars är det väl rimligen så att först kommer tillväxt, sedan pengar till reformer. Med Juholts formel lär det inte bli några pengar över vare sig till det allmänna eller den enskilde. Som skattebetalare kan man tycka lite synd om sig själv som inte får be hålla en liten skärv för egen konsumtion eller investeringar.
Permalänk | Anmäl
Tommy Cronholm, 2010-11-17, 19:49
Jösses! Snubben låter frälst som en väckelsepredikant. Han lovar himmelriket på jorden, och ögonen formligen lyser av barnatro.
Till råga på allt gnäller han på Reinfeldt - det var ju Göran Persson som monterade ner det mesta av sossarnas "välfärdsbygge" redan på 90 talet, helt enkelt för att våra skattepengar inte räcker.
Ja du Håkan Juholt... ni sossar har dominerat svensk politik i 70 år. Ta dig en titt på resultatet, dvs välfärden sådan den ser ut i dag:
Titta på vilket som helst av landstingssjukhusen, med långa patientköer och mängder av felbehandlingar (Socialstyrelsen för statistik).
Titta på dom nedslitna kommunala skolorna, där lärarna är lika skoltrötta som eleverna, och där en skrämmande stor andel elever går ut utan att kunna läsa, skriva och räkna.
Har du någonsin behövt ringa polisen... kom det nån? Har du öppnat det oranga kuvertet från pensionsmyndigheten? Se på äldrevården, och försäkringskassan. Där har du din välfärd! Det är vad det blev av drömmarna och valfläsket.
Nu när vi vet facit: hur har du mage att försöka sälja på oss samma gamla röda drömmar? Omigen!
Hur dumma tror du vi är?
Permalänk | Anmäl
Lasse på åsen, 2010-11-17, 21:09
Grattis "elitsossar" till edra löner, förmåner, fallskärmar och, tyvärr, självgodhet. Ni jobbar ju för "folket" och de sjuka, fattiga…..m.m…….kort sagt, värda varenda krona!??
En företagare/entreprenör jobbar ju bara pga sin "girighet" och tendens till att vilja utsugning av andra. Att ta in så mycket som möjligt av hans pengar kallar ni, kort sagt solidaritet/rättvisa. Skatt tom på skatterna! Kanske det är en del av orsaken till valförlusten. Folket börjar se sambanden. Man skall inte bita den hand som föder en (läs folket!), men sent skall syndaren tydligen vakna.
Det som stör mig mest var väl att ta in kommunister ("lössen i arbetarrörelsens päls)" i verksamheten. Det bevisar väl slutgiltigt att makten och då uppenbarligen i allt väsentligt för eget välbefinnande, var mera åtråvärd än resultatet för landet, eller vad det beträffar, fattiga, sjuka osv. Efter alla socialistiska år borde det väl inte ens finnas några!?
Makt utövad på kommunistiskt sätt har mig veterligt inte någonstans lett framåt för någon bortsett för i slutändan våldsbenägna fähundar (läs Hitler o Stalin), och det vill vi väl inte ha……eller?.
Hur i hela friden man kan uppfatta socialkommunism som något positivt för ett samhälle, övergår tyvärr mitt förstånd. Var finns skyltfönstren??
Håkan Juholt! I bästa fall är du onödigt naiv (socialdemokratin behöver något betydligt bättre), alternativt har du en programmerad spökskrivare (magisk?), men lycka till !!
Permalänk | Anmäl
Bengt Mona, 2010-11-17, 22:28
Socialdemokrati handlar om en aktiv stat som arbetar med systematisk modernisering i många små steg, investeringar i hela befolkningen inte bara eliter, fokusering på att utnyttja god tillgång på arbetskraft under svåra konjunkturnedgångar - genom att kompetensutveckla arbetskraften samt genom att starta stora projekt osv.
Nuvarande socialdemokratiska ledningen tex Juholt fokuserar för mycket på de mjuka frågorna. Socialdemokrati handlar lika mycket om teknik och nationalekonomi.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-11-17, 23:47
Vill man möta det riktigt ilskna mörkblå gardet så är kommentarsfältet på Newsmill verkligen rätta platsen!
Bittrast idag är nog trots allt vi som faktiskt röstade på Sossarna.
En hel del av mina vänner valde att rösta på det blå blocket.
I en grupp på ca 20 personer från Stockholms innerstad så valde ca hälften att rösta på Alliansen.
Personer som normalt brukar rösta på S alternativt V.
Hur Sthlms innerstad röstar är inte representativt för landet men kanske är några av mina vänner representativa för just den "opålitliga" grupp medelklassväljare som nu har diskuterats.
Huvudargumentet från deras sida var för att uttrycka sig krasst ungefär "skit i samma".
S har i alla fall ingen ideologi, ofta fanns ett personligt ogillande av Sahlin + bedömning att hon omgiven av "Perssons pojkar"
i princip företräde den politik som påbörjat nedmonteringen.
Säkert spelade plånboken en viss roll,
Men framförallt annat var argumentet att S ideologiskt har rört sig så mkt mot mitten att de inte längre fungerar som ett verkligt alternativ till Alliansen.
Idag med facit i hand så får jag tyvärr ge dem i alla fall delvis rätt.
Om jag hade vetat vad jag vet idag så hade jag inte röstat på Socialdemokraterna.
Jag kommer i framtiden vara försiktig med att rösta på ett parti som underkänner sin egen politik
Kanske hade jag idag röstat blankt, kanske på MP.
Jag kommer aldrig att rösta på Alliansen. Genom mitt arbete ser jag alltför väl hur de här senaste fyra åren politik har drabbat de människor som har minst av ett skyddsnät.
Och nedmonteringen går fort nu kan man konstatera. Mycket fort.
Jag har också sett hur det drabbat de personer som lever i ett område man vänligt kanske kan beskriva som glesbygd.
Vad vissa av dem röstar på kan jag bara gissa alltför väl.
Idag har S tom övertagit Moderaternas språkbruk. Utanförskap, bidragsparti, förlorarna osv
Att vi människor i våra liv kommer vara både sjuka o gamla, vara både vinnare och förlorare finns inte med i den här
förenklade bilden. Och just den retoriken skrämmer mig.
Självklart har jag har ingen aning om vart Socialdemokratin är på väg. Eller hur denna väg ser ut. Men mitten verkar något trång.
Inte kommer den mitten att locka tillbaks mina innerstadskamrater. Och 10 av oss valde knappast de Rödgröna för att de var så lika Alliansen.
Vi hoppades uppenbarligen på något helt annat. Med orätt får man väl konstarera .
Lycka till H Juholt med den magiska formeln.
När S har en hållbar politik som inte längre handlar om att till varje pris vinna ett val så ska jag överväga om jag vågar rösta på er igen.
Permalänk | Anmäl
Carolin Andersson, 2010-11-18, 00:01
Solidaritet skapar inte tillväxt. Företagsamhet skapar tillväxt. Socialdemokraternas hemliga formel var att sitta på makten under de första 30 åren efter andra världskriget och sedan lyckas få folk att tro att Sveriges framgångar under de åren var socialdemokraternas förtjänst. Den hemliga formeln kommer aldrig mera att fungera. Därför är socialdemokraterna ett parti utan framtid om man inte förändrar sig i grunden och det saknar man förmågan till. Att 67 % av Sveriges journalister röstar rödgrönt (Göteborgs universitet 2006) gör att partiet kan överleva ett tag till, men någon framtid finns inte. Inte utan förnyelse i grunden. I första hand när det gäller inställningen till bidrag, jobb och företagsamhet. Med tanke på vilka dogmatiska nötter som befolkar den svenska vänstern är en sådan förnyelse knappast sannolik.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Ek, 2010-11-18, 06:38
Ja denna socialdemokratiska formel, för ordet ideologi ska man tydligen akta sig för att använda, är super. Problemet är bara de hot mot världen och miljön som inte kan vänta tills vi nått sosse-utopia.
Permalänk | Anmäl
Adrian Engström, 2010-11-18, 08:37
Alla vet att Sverige gick bra under 1950-60-talet för att Sverige stod utanför WW2. Det har inget med socialdemokratisk välfärd att göra.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-11-18, 10:45
Fredrik Ek, 90 % av all press är väl borgerlig. Hur ser du på det?
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-11-18, 11:26
Socialdemokratins uppgift är att omvandla landet till ett grönt Folkhem.
Det handlar om en storskalig moderniseringsprocess. Miljöpartiet vill överge ekonomisk tillväxt. Socialdemokraternas recept för ett grönt Sverige vill öka tillväxten och är därför helt annorlunda, det handlar istället om en slags hypermodernitet.
Ingen får släppa ut några emissioner i det nya gröna samhället. Biologisk mångfald måste tas till vara och så vidare.
Miljonprogrammen måste byggas om i energisnål riktning.
Järnvägar måste underhållas och nybyggas,
Lagstiftning som endast tillåter passiv eller plushus måste till, detsamma gäller lagstiftning och investeringsbidrag för att minska energiåtgång i industriella processer.
Stora bidrag till fordon som ligger nära nollutsläpp.
Ett nät av vätgasmackar behöver byggas.
Vi behöver fler nationalparker och marina reservat. Och så vidare.
En mängd små reformer på dessa områden kommer systematiskt omvandla Sverige i modern riktning.
Vi har inte en dag att förlora.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-11-18, 11:39
Näru grabben! Så enkelt är inte problemet för er sossar!
Ert stora problem är att ni tappat kontakten med verkligheten detta pga att ni skapat en ny klass övermänniskor som gör karriär genom ungdomsförbund-komun-fackföreningarpartikanslier--landsting-riksdag-regering. Gör man bort sig eller är allmänt oduglig eller sticker ut för mycket på ett annat sätt så tilldelas man efter ett tag en sidokarriär, generaldirektör-landshövding-rektor för en folkhögskola eller annat liknande som tillsättes ej efter kompetens utan används för att kompisar i politiken ej skall behöva
söka ett vanligt civilt jobb!
Om du går tillbaks till 50 talet så hade alla politiker en "civil" ofta mycket framgångsrik karriär att luta sig emot och var ofta mycket kunnigt folk!
Var ser du dagens Erlander, Ohlin,Hjalmarsson,Sträng?
Ja i alla fall inte i din partitopp!
Kommer du ihåg den helt sanna o rörande historien on när Aina Erlander efter Tages död gick o lämnade tillbaks ett antal pennor med påskriften "Tillhör Statsverket"
Jämför med alla skumma lägenhetsaffärer mm som rörelsens toppar varit inblandade i!
Där har du många tappade väljare!
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Frisk, 2010-11-18, 12:11
Egentligen är ju detta en pamflett för en rak skattesats. Då bidrar man till statskassan efter inkomst på samma sätt som man bidrar när man köper saker genom momsen. Dyra saker ger mer pengar till staten än billiga.
Som det är nu är ju (s) variant att man har olika skattesatser för olika inkomster vilket kompenseras med ett synnerligen avancerat avdragssystem så att man säkerställer att de verkligt rika slipper betala.
Permalänk | Anmäl
Roger Eriksson, 2010-11-18, 12:50
Juholt skriver: "Solidaritet skapar tillväxt som ska användas till välfärd."
#13 Fredrik Ek: "Solidaritet skapar inte tillväxt. Företagsamhet skapar tillväxt."
Jag ser att Juholt inte alls har tänkt till, vilket Ek har gjort. Juholtts resonemang faller platt. Det finns inget vetenskapligt samband mellan solidaritet och tillväxt. Jag vill bara tillägga att det via växande företagsamhet som skapar mervärden så uppnås en naturlig tillväxt i ekonomin och därigenom ett möjligt utrymme för finansiering av solidarisk utveckling av samhället.
Jag efterlyser politiker som inriktar sig på att göra rätt åtgärder, i rätt tid och på rätt sätt i stället för dessa ihåliga retoriker som Juholt tycks vara en representant för.
Permalänk | Anmäl
Göran Airijoki, 2010-11-18, 15:17
"Solidaritet skapar tillväxt som skall användas till välfärd. Det är socialdemokratins magiska och verkligt framgångsrika formel. Krångligare än så är det inte."
Vilken vacker tanke. Men hur ser det ut i verkligheten (och det är ju där som de flesta befinner sig) ?
En riksdagsledamot tjänar 672.000 om året, (plus ofattbara förmåner och pensionsvillkor) och den som räddar livet på Juholt vid en olycka eller sjukdom tjänar 283.268.
Är man partiledare och heter Sahlin, skall man tjäna som en statsminister,d.v.s. man får ett lönetillägg upp till statsministerlön d.v.s. för närvarande 1,572.000 per år. Eftersom jag utgår från att inga pengar trycks på Sveavägen, kommer dessa pengar från en rad i lönebeskedet där det står -avgår prel.skatt. Avgår man som partiledare väntar en fallskärm på "ynka" 14 miljoner. Från samma källa.
Jag röstar inte på socialdemokraterna av det enkla skälet att jag anser att det är det parti som har störst behov av en grundkurs i demokrati.
Och välj för all del Jytte Guteland till partiledare. Hennes långa erfarenhet av arbetsliv och hur det är att vara fattigpensionär i Sverige kommer att vara ytterst värdefull.
Permalänk | Anmäl
Christer Magnusson, 2010-11-18, 23:08
Bäste doktor Eleph@nt, 90 procent av Sveriges press är inte "borgerlig". Däremot har majoriteten av svenska dagstidningar en påstått "borgerlig" ledarsida, vilket närmast kan betraktas som ett skämt när man läser vissa ledare i Bonnier-koncernens dagstidningar. För övrigt behöver inte etiketten på ledarsidan prägla resten av tidningens journalistik. Den präglas mycket av journalisterna själva, inte minst urval, vinklingar och intervjufrågor. Att det ena blocket har 50 % fler väljare bland svenska journalister än bland svenskar i allmänhet är naturligtvis ett synnerligen allvarligt problem för den svenska demokratin och har naturligtvis bidragit avsevärt till den extrema åsiktskonformism som råder i svenska massmedia. Sveriges Television och Sveriges Radio är tyvärr inte botemedlet, snarare själva cancerhärden.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Ek, 2010-11-18, 23:12
PS/ "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket" sa Gustav Möller. Han kan inte ha varit socialdemokrat. /DS
Permalänk | Anmäl
Christer Magnusson, 2010-11-18, 23:13
"Kan erbjudas bra dagis, bra skolor, fritidsgårdar, vuxenutbildning, universitet, trygga anställningsvillkor, bra arbetsmiljö, bästa sjukvård och omsorg såväl fysiskt som psykiskt"
Det verkar inte vara omäjligt.
Lösningen:
125% inkomstskatt.
75% konsumtionsskatt
500% reproränta.
Så har vi ett (S) samhälle.
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2010-12-05, 14:20
Håkan Juholt!
Du säger:"Solidaritet skapar tillväxt som ska användas till välfärd. Det är socialdemokratins magiska och verkligt framgångsrika formel. Krångligare än så är det inte."
Var ligger magin?
På vilket sätt skapar solidaritet tillväxt?
Vem bestämmer vad som är behov?
Ett kanske mindre magiskt, men mera pragmatiskt synsätt
är enligt min uppfattning detta:
" Ett möjliggörande samhälle som frigör medborgarnas produktiva resurser skapar tillväxt som skall generera skattemedel som skall användas för solidarisk välfärd!
Vi får se vilket som kommer att fungera bäst...
mvh
Permalänk | Anmäl
Gunnar Ehn, 2011-03-07, 20:39
Vad avgör om människor i ett samhälle känner solidaritet med varandra? För Jurholts resonemang fungerar inte om han inte har en stark känsla av solidaritet mellan samhällets medlemmar att ösa ur. Och då menar jag verkligt känd solidaritet, ej den floskelsolidaritet vi matas med av diverse medlemmar i etablissemanget.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2011-03-10, 13:56
Mannen som agerar platshållare innan Thomas Bodström kommer tillbaka, nu fullt skolad i hur han skall vara den lydiga guvernör som skall styra Sverige i den riktning USA vill.
Jag är inte imponerad. Vi svenskar har vuxit upp med sossarna, vi vet hur mycket av det ni säger som ni faktiskt menar. "Det måste få kosta", "det är häftigt att betala skatt", och så vidare. Era regler skall gälla alla utom er själva.
Sverige fick nog av er fina "vi bryr sig om dig"-attityd.
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2011-03-10, 13:57
"Solidaritet skapar tillväxt som ska användas till välfärd"
Måste vara nåt slagt rekord i klyschor som saknar kontakt med verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-03-10, 14:04
Valet av Håkan Juholt - om det nu verkligen blir av - bådar gott inför framtiden. Dagens väljare begriper hur realpolitik och ekonomi fungerar. T ex att de få som arbetar och betalar skatt inte längre klarar att upprätthålla välfärden som ska omfatta stöd till alla i livets alla skeden. Det hade slutat fungera redan på Göran Perssons tid, han stal 250 miljarder ur vår pensionskassa för att kunna fortsätta leka trygg landsfader (titta i orange kuvertet hur mycket du fick betala för omtanken, det är dina egna pengar som finansierat sossarnas valfläsk). Nej vänsterns fortsatta bidrags- och utgiftspolitik ser helt enkelt inte trovärdig ut och nu har svenska folket tagit ett steg åt höger för att möta en framtid som bygger på arbete. Och i det läget ska nu S alltså ta ytterligare ett steg åt vänster. Tack och lov, S avstånd till köttgrytorna ökar därmed med minst en mandatperiod. Om det nu blir Juholt, till sist. Minns att det var han som drog undan mattan för Mona Sahlin, hon förstod vad som behövde förändras och hon var inte ensam om det i rörelsen.
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2011-03-10, 14:15
Kan Juholt sänka skatten från 47% av BNP till 21% som den var 1950 och då hade vi ett bra försvar, så är jag med.
(S) måste leverera lägre skatter och bättre välfärd än Alliansen för att vinna nästa val.
Politiker och byråkrater skall ha så lite av våra pengar som möjligt att förfoga över. Det hade varit klädsamt att få höra vilka besparingar och skattesänkningar S tänker leverera, men vi serveras bara en massa floskler om solidaritet, dvs att vi skall betala för all smörja.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2011-03-10, 14:21
#23 Christer Magnusson, 2010-11-19'
PS/ "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket" sa Gustav Möller. Han kan inte ha varit socialdemokrat. /DS
EN sak är iaf säker, han skulle inte passat in i dagens socialdemokrati!
Sen detta: "Solidaritet skapar tillväxt som ska användas till välfärd".
Ingen tycks förstå vad detta betyder.
MYCKET krasst uttryckt är solidaritet en försköning av "parasitism", de som arbetar försörjer och föder de de som inte gör det.
Är inte frågan mera hur mycket "solidaritet" tål samhället?
Att 3 av 10 "nya" arbetar efter 7 år i Sverige? Och de återstående försörjs av vilka under tiden?
Vi minns den övergenerösa sjukersättningen på 70-talet och frånvaron på arbetsplatserna då? 10-20% regelbundet, man hade ju mer betalt som "sjuk" än som arbetande!
De som är sjuka/lytta ska ha sitt på det torra, men då ska också samhället se till, på något sätt att det kan betalas, genom bättre möjligheter för företagande, skapa möjligheter till fler arbeten, inga högre skatter, etc..
Magiska formler likt Juholts funkar inte!
Permalänk | Anmäl
Stig E-k, 2011-03-10, 14:32
Hittade detta på NM:
Per Ahlström (s) chefredaktör NSD
"* Ekonomisk tillväxt.
* Varje verksamhet, inte minst ett land, måste producera ett överskott som räcker till mer än att bara upprätthålla den nuvarande produktionen. Redan nolltillväxt innebär en avsevärd standardförsämring och press nedåt på lönerna. Tillväxt får man inte, som miljöpartiet och en del socialdemokrater tycks tro, av fler skorstenar och mer föroreningar. Tillväxt får man genom effektivisering, mer värde per arbetad timme, mer värde per ton råvara. Ekonomisk tillväxt är därför en absolut förutsättning för både bibehållen standard och mer miljövänlig produktion"
Det svänger snabbt i leden på (s)
Permalänk | Anmäl
Stig E-k, 2011-03-10, 14:36
#11
Hej Carolin!
Jag tror att du satte fingret på en hel politisk trend när du skrev:
"Huvudargumentet från deras sida var för att uttrycka sig krasst ungefär "skit i samma". Visionslöshet alltså, kryddad med uppgivenhet.
Vi lever i ett diffust politiskt mittenskvalp med politiska "svar" som har ryggen vänd mot framtiden och näsan vänd mot gårdagens bild av verkligheten och gårdagens förslag till lösningar. Håkan Juholt är en av dessa politiker.
Alla som ropar "tillväxt" hör gårdagen till! Eftersom de vägrar att definiera vilken slags tillväxt de menar, av vad? De är alla offer för den värdelöshet, värderingslöshet som plutokratin står för. Bara kronor och ören räknas.
Visst behöver vi tillväxt!
Visst behöver vi nedmontering av (viss) välfärd!
Visst behöver vi den breda kärlek och förmåga till vidvinkelseende som ligger inrymd i begreppet "solidaritet"!
Men rösta aldrig på någon som inte kan beskriva framtiden :-)
”Den väldskarta
som inte visar
var landet Utopia ligger
är inte värd
ett enda ögonkast”
(Oscar Wilde)
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-03-10, 14:39
grattis Juholt
Och tack för att din text inte innehöll målet att vinna nästa val. Målet för en socialdemokrat måste vara ett mer solidarisk samhälle. Om det förverkligas genom att vinna nästa val eller genom att i opposition hindra nyliberaler att återskapa klassamhället är sekundärt.
Ett socialdemokratiskt parti som bara håller örat mot marken har inget existensberättigande.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-03-10, 19:06
Ni sossar har gjort mot mej som ni vill att jag ska göra mot er. Hur kul är det?
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2011-03-10, 21:05
Hej Håkan Juholt!
Jag tar chansen att nu skicka dig en ofullständig sammanfattning av vilka samhällsfrågor som borde vara på (s) visionära agenda. Jag tror nämligen att (s) och (v) i sin gamla form är stadd i en upplösningsprocess. Denna min iakttagelse gäller också liberaler i många partier, men jag avstår från att dra in De Blå i diskussionen. Vad det handlar om är att vrida frihetsbegreppet ur högerns hand, det som De Blå tillägnat sig så stor del av sedan 80-talet.
Vi behöver skapa en ny röd-grön-rosa FrihetsAllians - en mer frihetligt tonad vänster. Här kommer min lista, varsågod:
Var finns de människor och de samhällsfrågor som kan samla?
HOS DE UNGA
Här handlar det om behovet av downsizing - miljö och energifrågor i bred mening. Slut på konsumism som livsform. Om småföretagande. Om tillväxtpolitik i ny teknologi. Om kooperation lokalt och globalt. Om en ny tillväxtpolitik för lantbruk, trädgårdsodling och levande landsbygd. Om cyberrymdens frihet och kultur i bred mening. Om nya former för bra föräldraskap och barntillsyn, nya samlevnadsmönster och generations-samlevnad.
HOS KVINNOR
Både kämpande feminister och kvinnor som lutar sig in i en gardinsömmande hemmafrudröm upplever en ökande hårdhet i livsvillkoren. Beroende på en "maskulinisering" av vardagliga livsvillkor.
HOS DE ÄLDRE
Många äldre är förbittrade över en stark ökning av ekonomisk oredlighet i högervågens spår, av bristen på omtanke om "det gemensamma" - trottoarers och parkers vanskötsel, usel mat för barn och gamla, en sjukvård som gör allt för att bli av med ansvaret. Gamla människor vet vad som är grundläggande viktigt för ett bra liv!
HOS ALLA
Internationell freds-och avspänningspolitik. Nyorientering av ett internationellt rättssystem och ny internationell lagstiftning för att hejda neo-kolonialism, angreppskrig och globala företags illdåd mot fattiga. Rättsordning i stället för militär våldsmakt. Fredliga "krigs-metoder", t ex bojkotter, handelssanktioner, internationell rättsutövning mot regimer och regeringsmedlemmar.
Och mycket mera...
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-03-10, 22:36
Ja, här är kommentarerna höger så det skriker om det, maken till bitterhet får man sällan läsa. Titta på drömlandet USA som har det skattetryck som ni kräver 26%. Dock är budgetunderskottet 100% av bnp och statsskulden gigantisk, kommunisterna i Kina är fordringsägare. Er republikanska kollega Bush som startat två krig och sänkt skatter har förosakat denna misär och givit till Obama att rätta till, vilket naturligtvis är omöjligt med sura republikaner som gör allt för att misskreditera och sabotera.
Högern har härjat i Irland, Grekland innan Papandreou, Spanien innan Zapatero. Luftslott som spruckit. Detta skall nu betalas av den vanliga arbetaren, de som redan har det dåligt får det ännu sämre.
Det ni har så svårt att förstå är att solidaritet faktiskt är bra för tillväxt. Ger människor chans till att kompetensväxla mm för en dynamisk arbetsmarknad istället för fas3 och borgligt slavarbete. Utbildning och tillväxt hör ihop, det tror jag ni också inser,
Om ni hittar ert höger nirvana någon stans i denna Värld där det är bättre än här och där vanliga människor har råd att betala för de välfärdstjänster som vi i vårt land betalar gemensamt och där fattigdomen är lika eller mindre, så tala om vad det är för land eller länder. Det/dom kanske finns men jag vet inget?
Permalänk | Anmäl
Kent Karlsson, 2011-03-10, 23:11
#38
Hej Olle!
Har det gått dig förbi att många flyktingar från islamistiska länder, från Irak, från Afghanistan etc är just vänster-folk? Att vänstern är ett rött skynke för de flesta diktaturer - muslimska eller kristna eller judiska eller buddistiska eller hinduistiska.
Även här i Sverige får de högern efter sig *suck*
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2011-03-10, 23:49
Det blir väldigt bra detta. Håkans porträtt påminner om en Rottweiler som är i behov av att rastas ute på hundgården för att exemplifiera en naturlig dominans. Frågan är bara hur mycket koppel SAP är villiga att släppa .
Det kan bli hur skoj som helst.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2011-03-11, 02:56
Varken Göran Persson eller Mona Sahlin tycks ha gillat Junholt, riksdagsman sedan länge men okänd och ingen regeringspost. Kanske ömsesidigt?
Detta talar idag till Junholts fördel. Han kanske är precis den som socialdemokratin idag behöver! Jag tror att en och annan borgare ser framtiden an med lite oro.
Permalänk | Anmäl
Mayo Mellberg, 2011-03-11, 08:06
HÄRLIGT SKRIVET! Blir det Juholt och Jämtin ligger min röst i valet 2014 hos Socialdemokraterna.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-03-11, 08:26
Sådan dagens politik sådan morgondagens drama...
Permalänk | Anmäl
Wanda J, 2011-03-11, 12:13
Håkan J ser ut att vara en sympatisk och folklig person. Jag önskar honom all lycka.
En invändning eller önskemål är dock att han överger SocialDemokraternas (förkortas det SD?)
- ingrepp i folks privatliv typ barnomsorg,
- att SD överger folkuppfostringstanken om centralstyrda likriktade åsikter typ den svenska värdegemenskapen,
- att SD överger tanken att ju högre skatt desto högre välfärd. Skatt är ofta ett sätt att styra folks konsumtion och livssätt och planekonomier är ofta lika med låg välfärd.
Men han verkar vara en sympatisk och trevlig "kille".
Lycka till.
Permalänk | Anmäl
P H, 2011-03-11, 15:06
taget ur www.bokus.com
”I boken ” Är svensken människa? vänder historikerna Henrik Berggren och Lars Trägårdh upp och ned på våra gängse föreställningar om folkhem och kollektivism. Författarna undersöker, med många dråpliga poänger, svensk ideologi från Almqvist och Geijer över Strindberg för att sluta i välfärdsprojektets kvinno- och familjepolitik. ”
Permalänk | Anmäl
Wanda J, 2011-03-11, 16:17
Solidaritet skapar tillväxt, säger Juholt. Ja, det var därför som Sverigen gick från andra platsen i världen till nr 18 innan alliansen tog över.
Det är därför fackpamparna har ca 4-5 ggr mer i lön än medlemmarna de organiserar.
Det är är därför samma pampar har pensioner som inte kan reduceras vid lägre tillväxt med vi andra har pensioner som minskas då tillväxten i ekonomin sjunker.
Det är därför pampar går till helprivata sjukhus medan vi andra går till de offentliga för vi har inte råd att betala försäkringarna för de privata på på grund av hög skatt.
Det var därför de riktigt rika aldrig fick betala förmögenhetsskatt medan vi andra fick betala det på våra surt förvärvade hus.
Så kan mam fortsätta sida upp och sida ner.
Med andra ord solidaritet=pampvälde och pamporättvisor.
Permalänk | Anmäl
Frihetbästating, 2011-03-11, 17:23
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article8701515.ab
Som sag tvar.Mosa-Håkan-drevet har gått i gång med Aftonbladets och DN:s vilda kampanjande. Vad för uppslutning kan det få?
Vems ärende går Aftonbladet EGENTLIGEN? Frågan tränger sig på.
Aftonbladets propaganda börjar bli pinsamt uppseendeväckande. Man kan bara hoppas att folket är klarsynt nog att genomskåda detta smutsiga spel.
Ty om också Juholtnu drivs bort, vem, jag frågar VEM, kan sedan vara villig att bli partiledare?
Är det kanske Aftonbladets agenda att fullständigt krossa partiet?
Det är nu dags att ställa den frågan på djupaste allvar.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-03-12, 07:21
Nu har Aftonbladet startat en kampanj mot Juholt. Får den uppföljning går partiets kris i gång igen. Jag tror starka krafter vill stoppa Juholt till varje pris.Just därför lanseras fifflaren och fuskaren Mikael Damberg.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/22/d-rf-r-r-mikael-damberg-ol-mpl...
Aftonbladet kastar masken och går helt öppet Alliansens ärende. YTTERST intressant.
Sossehögern vill stoppa Juholt till varje pris, också ett framtida valnederlag, som lär bli följden om den interna stridens hela kalabalik drar igång igen inför öppen ridå.
Den monopolistiska Makten tar sig allt grövre former. Situationen i landet börjar bli direkt otäck.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-03-12, 07:37
Frihetbästating#47
Du är besviken att S inte gjort Sverige rättvist trots alla år i regeringsställning. Det är jag också. Men vi drar helt olika slutsatser av vår besvikelse.
Du har givit upp tron att alla ska kunna få ett gott liv. Istället vill du ha chansen att knuffa dig fram i kön även om du aldrig lyckas med det. Vetskapen om chansen tröstar dig.
Den amerikanska drömmen och det moderna nyliberala projektet bygger på det förlorade hoppet om rättvisa och det återstående fåfänga hoppet om en vinstlott i livet. Du kallar det frihet.
Men det är ett lika stort självbedrägeri som att tro på gud. Och priset för att byta solidaritet mot frihet är att ditt misslyckande kommer att framstå som ditt eget fel. Du har ju givit dom som lägger beslag på dina pengar fria händer.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2011-03-12, 08:51
Olof Lindberg skriver: "Du har ju givit dom som lägger beslag på dina pengar fria händer"
Japp, det är ju det vi gör när vi betalar skatt. En skatt som missbrukas. Pengarna går alltid till pamparna först; i andra hand till det medborgarna påstås få. Titta bara nu på det som nu privatiseras. Där går det att göra vinster. Dom vinsterna pekar på att systemet varit väldigt ineffektivt tidigare, dvs pengarna har gått till pamparna och deras ryggdunkare.
När t ex en kommun skär ner. Vem är det då som får gå. Jo det är de som servar oss medborgare. Pamparna och deras handgångna män/kvinnor- de berörs nästan aldrig.
Så du har helt rätt. Vi har gett det offentliga fria händer att missbruka våra skattepengar. Och det kommer sossar av Juholt typ aldrig att sätta stopp för. Det är ju deras livsluft. Hur tror du annars att ledande sossar skaffat sig miljonlöner, stora pensioner och i en del fall herrgårdar. Och sedan har mage att tala om solidaritet.
Permalänk | Anmäl
Frihetbästating, 2011-03-12, 12:16
#55 Sossar av "Juholts typ"? Du föredrar sossar av Sahlins typ, med andra ord? På vilket sätt har Juholt skott sig? Var snäll och berätta.
Du har en poäng i att skattemedel missbrukas. Exempel har vi i den infamösa uppgörelsen mellan Alliansen och Miljöpartiet om de papperslösa, den vars kostnader enligt regeringen själv får budgeteras för flera hundra miljoner årligen. Vem drev igenom det?Jo moderater av Reinfeldts typ och Kristdemokrater av Göran Hägglunds.
Var snäll och förklara för oss allihop på VILKET sätt detta bruk av våra skattemedel är bättre.
Jag kan tillägga att jag själv tänker rösta (s) om Juholt blir vald, annars blir det Sverigedemokraterna, som ju inte alls är ett högerparti med tanke på det starka stöd partiet har bland de arbetslösa.
Min egen politiska etikett är för övrigt "oberoende socialradikalkonservativ" ungefär, vilket kan vara bra att veta.
Den där vanliga högervänsterskalan är ett otyg som fördunklar långt mer än det klarar.
Jag tycker egentligen inte alls om sossarna, som förlorade sin själv med Tage Erlander.
Men i ett binärt val emellan pest och kolera får ta saken som den är. Kolera är trots allt en mindre dödlig sjukdom. Med t ex Damberg vid(s)-rodret har vi TVÅ pester att välja på.
Det är i korthet min syn på saken.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2011-03-12, 13:22
Ingestad. Juholt skriver: "För socialdemokratin har det i årtionden varit självklart att den växande ekonomin ska användas till än mer av solidaritet, gemensamt ansvarstagande för varandra och därmed förstärkt välfärd, som i sin tur leder till än mer tillväxt."
Den beskrivningen är genomfalsk. Den växande ekonomin användes inte till solidaritet. Den användes till att pensionera ut folk, låta arbetslösa gå arbetslösa etc etc.
Man skapade invandrargetton likt Rinkeby och Rosengård där det primära inte var egen försörjning utan att leva på bidrag.
Hantverkare av alla de sorter svartjobbade så fort de kunde.
Medan de redan riktigt rika mer eller mindre skattebefriades genom generösa regler för förmögenhets- och bolagsskatt och så kallade 3.12 regler.
Vem fick betala detta kalas. Jo, den medelklass som inte kunde komma undan skatten. Vi fick på 90-talet o framåt betala ca 55% på varje ny intjänad krona. På 70-80-talen var det 80%.
Vad är det för solidaritet? Där dom i miten på samhället får betala allt medan de i toppen skor sig och de fattiga hålls fattiga genom det offentligas allmosor genom livslång sjukskrivning eller arbetslöshet.
Politiken har inte löst våra problem men det har inte den råa kapitalismen heller.
Problemet är vi själva, vi tenderar att sko oss så fort det går. Ett bra exempel är ju sossarnas sätt att utse sina partiföreträdare. De som har makt, de släpper den inte. De kallar sig valberedning och kringår på detta sätt medlemsinflytande. Kongresser, lokala föreningar etc blir röstboskap i solidaritetens namn. Hade Juholt sagt att han inte vill vara med i detta apspel, Ja, då hade han varit en demokrat. Nu är han bara en pamp bland pampar.
Permalänk | Anmäl
Frihetbästating, 2011-03-12, 14:02
53 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jättetoppen ända tills vi upptäcker finansieringsdetaljerna. Medelklassen har relativt betalt högre skatter. En arbetsgivare betalar ut 135 kr för att arbetstagaren skall få ut 70 kr och på dessa 70 kr, betalar vi 25% moms och punktskatter!! Ändå räcker inte pengarna.
Det är inte ens valår och den socialdemokratiska sedelpressen går redan för fullt.
Juholt har kanske missat att Socialdemokraterna med denna magi förlorat stora väljarskaror och regeringsmakten i de två senaste valen.
Att alla ska ha det bra och i rimlig omfattning bära varandras bördor är ingen politik, utan en floskel - något som alla håller med om. Kanske medborgarna genomskådat detta.
Att sedan utmåla det vinnande lagets strategi som misslyckad, är väl totalt förvirrat.
Jag fattar ingenting.
För mycket retorik och för lite konkret innehåll.
Problemet för dem som ska betala, dvs de som just nu arbetar, är att man hos sådana sossar som Juholt inte ser något som helst ände på solidariteten och därmed skatteuttaget. För den som bidrar till det allmänna med kanske 60 - 70 procent av det han arbetat ihop, dvs arbetsgivarens arbetskraftskostnad, är det lite tröttande att det aldrig anses nog och att få höra att önskemål om några kronor åt andra hållet (i egen ficka) är höjden av egoism. I Sydsvenskan skrevs nyligen i en ledare "Att plånboksfrågor är viktiga för väljarna är S nogsamt medvetna om, men glömmer kanske att detta inte gäller enbart för sjuka, arbetslösa och pensionärer". Rätt!
Och att solidaritet som stavas stora skatteuttag skapar tillväxt är nog en duktig feltanke.
Magiskt var ordet för magi krävs nog om den Juholtska teorin skall hålla. Annars är det väl rimligen så att först kommer tillväxt, sedan pengar till reformer. Med Juholts formel lär det inte bli några pengar över vare sig till det allmänna eller den enskilde. Som skattebetalare kan man tycka lite synd om sig själv som inte får be hålla en liten skärv för egen konsumtion eller investeringar.
Jösses! Snubben låter frälst som en väckelsepredikant. Han lovar himmelriket på jorden, och ögonen formligen lyser av barnatro.
Till råga på allt gnäller han på Reinfeldt - det var ju Göran Persson som monterade ner det mesta av sossarnas "välfärdsbygge" redan på 90 talet, helt enkelt för att våra skattepengar inte räcker.
Ja du Håkan Juholt... ni sossar har dominerat svensk politik i 70 år. Ta dig en titt på resultatet, dvs välfärden sådan den ser ut i dag:
Titta på vilket som helst av landstingssjukhusen, med långa patientköer och mängder av felbehandlingar (Socialstyrelsen för statistik).
Titta på dom nedslitna kommunala skolorna, där lärarna är lika skoltrötta som eleverna, och där en skrämmande stor andel elever går ut utan att kunna läsa, skriva och räkna.
Har du någonsin behövt ringa polisen... kom det nån? Har du öppnat det oranga kuvertet från pensionsmyndigheten? Se på äldrevården, och försäkringskassan. Där har du din välfärd! Det är vad det blev av drömmarna och valfläsket.
Nu när vi vet facit: hur har du mage att försöka sälja på oss samma gamla röda drömmar? Omigen!
Hur dumma tror du vi är?
Grattis "elitsossar" till edra löner, förmåner, fallskärmar och, tyvärr, självgodhet. Ni jobbar ju för "folket" och de sjuka, fattiga…..m.m…….kort sagt, värda varenda krona!??
En företagare/entreprenör jobbar ju bara pga sin "girighet" och tendens till att vilja utsugning av andra. Att ta in så mycket som möjligt av hans pengar kallar ni, kort sagt solidaritet/rättvisa. Skatt tom på skatterna! Kanske det är en del av orsaken till valförlusten. Folket börjar se sambanden. Man skall inte bita den hand som föder en (läs folket!), men sent skall syndaren tydligen vakna.
Det som stör mig mest var väl att ta in kommunister ("lössen i arbetarrörelsens päls)" i verksamheten. Det bevisar väl slutgiltigt att makten och då uppenbarligen i allt väsentligt för eget välbefinnande, var mera åtråvärd än resultatet för landet, eller vad det beträffar, fattiga, sjuka osv. Efter alla socialistiska år borde det väl inte ens finnas några!?
Makt utövad på kommunistiskt sätt har mig veterligt inte någonstans lett framåt för någon bortsett för i slutändan våldsbenägna fähundar (läs Hitler o Stalin), och det vill vi väl inte ha……eller?.
Hur i hela friden man kan uppfatta socialkommunism som något positivt för ett samhälle, övergår tyvärr mitt förstånd. Var finns skyltfönstren??
Håkan Juholt! I bästa fall är du onödigt naiv (socialdemokratin behöver något betydligt bättre), alternativt har du en programmerad spökskrivare (magisk?), men lycka till !!
Socialdemokrati handlar om en aktiv stat som arbetar med systematisk modernisering i många små steg, investeringar i hela befolkningen inte bara eliter, fokusering på att utnyttja god tillgång på arbetskraft under svåra konjunkturnedgångar - genom att kompetensutveckla arbetskraften samt genom att starta stora projekt osv.
Nuvarande socialdemokratiska ledningen tex Juholt fokuserar för mycket på de mjuka frågorna. Socialdemokrati handlar lika mycket om teknik och nationalekonomi.
Vill man möta det riktigt ilskna mörkblå gardet så är kommentarsfältet på Newsmill verkligen rätta platsen!
Bittrast idag är nog trots allt vi som faktiskt röstade på Sossarna.
En hel del av mina vänner valde att rösta på det blå blocket.
I en grupp på ca 20 personer från Stockholms innerstad så valde ca hälften att rösta på Alliansen.
Personer som normalt brukar rösta på S alternativt V.
Hur Sthlms innerstad röstar är inte representativt för landet men kanske är några av mina vänner representativa för just den "opålitliga" grupp medelklassväljare som nu har diskuterats.
Huvudargumentet från deras sida var för att uttrycka sig krasst ungefär "skit i samma".
S har i alla fall ingen ideologi, ofta fanns ett personligt ogillande av Sahlin + bedömning att hon omgiven av "Perssons pojkar"
i princip företräde den politik som påbörjat nedmonteringen.
Säkert spelade plånboken en viss roll,
Men framförallt annat var argumentet att S ideologiskt har rört sig så mkt mot mitten att de inte längre fungerar som ett verkligt alternativ till Alliansen.
Idag med facit i hand så får jag tyvärr ge dem i alla fall delvis rätt.
Om jag hade vetat vad jag vet idag så hade jag inte röstat på Socialdemokraterna.
Jag kommer i framtiden vara försiktig med att rösta på ett parti som underkänner sin egen politik
Kanske hade jag idag röstat blankt, kanske på MP.
Jag kommer aldrig att rösta på Alliansen. Genom mitt arbete ser jag alltför väl hur de här senaste fyra åren politik har drabbat de människor som har minst av ett skyddsnät.
Och nedmonteringen går fort nu kan man konstatera. Mycket fort.
Jag har också sett hur det drabbat de personer som lever i ett område man vänligt kanske kan beskriva som glesbygd.
Vad vissa av dem röstar på kan jag bara gissa alltför väl.
Idag har S tom övertagit Moderaternas språkbruk. Utanförskap, bidragsparti, förlorarna osv
Att vi människor i våra liv kommer vara både sjuka o gamla, vara både vinnare och förlorare finns inte med i den här
förenklade bilden. Och just den retoriken skrämmer mig.
Självklart har jag har ingen aning om vart Socialdemokratin är på väg. Eller hur denna väg ser ut. Men mitten verkar något trång.
Inte kommer den mitten att locka tillbaks mina innerstadskamrater. Och 10 av oss valde knappast de Rödgröna för att de var så lika Alliansen.
Vi hoppades uppenbarligen på något helt annat. Med orätt får man väl konstarera .
Lycka till H Juholt med den magiska formeln.
När S har en hållbar politik som inte längre handlar om att till varje pris vinna ett val så ska jag överväga om jag vågar rösta på er igen.
Solidaritet skapar inte tillväxt. Företagsamhet skapar tillväxt. Socialdemokraternas hemliga formel var att sitta på makten under de första 30 åren efter andra världskriget och sedan lyckas få folk att tro att Sveriges framgångar under de åren var socialdemokraternas förtjänst. Den hemliga formeln kommer aldrig mera att fungera. Därför är socialdemokraterna ett parti utan framtid om man inte förändrar sig i grunden och det saknar man förmågan till. Att 67 % av Sveriges journalister röstar rödgrönt (Göteborgs universitet 2006) gör att partiet kan överleva ett tag till, men någon framtid finns inte. Inte utan förnyelse i grunden. I första hand när det gäller inställningen till bidrag, jobb och företagsamhet. Med tanke på vilka dogmatiska nötter som befolkar den svenska vänstern är en sådan förnyelse knappast sannolik.
Ja denna socialdemokratiska formel, för ordet ideologi ska man tydligen akta sig för att använda, är super. Problemet är bara de hot mot världen och miljön som inte kan vänta tills vi nått sosse-utopia.
Alla vet att Sverige gick bra under 1950-60-talet för att Sverige stod utanför WW2. Det har inget med socialdemokratisk välfärd att göra.
Fredrik Ek, 90 % av all press är väl borgerlig. Hur ser du på det?
Socialdemokratins uppgift är att omvandla landet till ett grönt Folkhem.
Det handlar om en storskalig moderniseringsprocess. Miljöpartiet vill överge ekonomisk tillväxt. Socialdemokraternas recept för ett grönt Sverige vill öka tillväxten och är därför helt annorlunda, det handlar istället om en slags hypermodernitet.
Ingen får släppa ut några emissioner i det nya gröna samhället. Biologisk mångfald måste tas till vara och så vidare.
Miljonprogrammen måste byggas om i energisnål riktning.
Järnvägar måste underhållas och nybyggas,
Lagstiftning som endast tillåter passiv eller plushus måste till, detsamma gäller lagstiftning och investeringsbidrag för att minska energiåtgång i industriella processer.
Stora bidrag till fordon som ligger nära nollutsläpp.
Ett nät av vätgasmackar behöver byggas.
Vi behöver fler nationalparker och marina reservat. Och så vidare.
En mängd små reformer på dessa områden kommer systematiskt omvandla Sverige i modern riktning.
Vi har inte en dag att förlora.
Näru grabben! Så enkelt är inte problemet för er sossar!
Ert stora problem är att ni tappat kontakten med verkligheten detta pga att ni skapat en ny klass övermänniskor som gör karriär genom ungdomsförbund-komun-fackföreningarpartikanslier--landsting-riksdag-regering. Gör man bort sig eller är allmänt oduglig eller sticker ut för mycket på ett annat sätt så tilldelas man efter ett tag en sidokarriär, generaldirektör-landshövding-rektor för en folkhögskola eller annat liknande som tillsättes ej efter kompetens utan används för att kompisar i politiken ej skall behöva
söka ett vanligt civilt jobb!
Om du går tillbaks till 50 talet så hade alla politiker en "civil" ofta mycket framgångsrik karriär att luta sig emot och var ofta mycket kunnigt folk!
Var ser du dagens Erlander, Ohlin,Hjalmarsson,Sträng?
Ja i alla fall inte i din partitopp!
Kommer du ihåg den helt sanna o rörande historien on när Aina Erlander efter Tages död gick o lämnade tillbaks ett antal pennor med påskriften "Tillhör Statsverket"
Jämför med alla skumma lägenhetsaffärer mm som rörelsens toppar varit inblandade i!
Där har du många tappade väljare!
Egentligen är ju detta en pamflett för en rak skattesats. Då bidrar man till statskassan efter inkomst på samma sätt som man bidrar när man köper saker genom momsen. Dyra saker ger mer pengar till staten än billiga.
Som det är nu är ju (s) variant att man har olika skattesatser för olika inkomster vilket kompenseras med ett synnerligen avancerat avdragssystem så att man säkerställer att de verkligt rika slipper betala.
Juholt skriver: "Solidaritet skapar tillväxt som ska användas till välfärd."
#13 Fredrik Ek: "Solidaritet skapar inte tillväxt. Företagsamhet skapar tillväxt."
Jag ser att Juholt inte alls har tänkt till, vilket Ek har gjort. Juholtts resonemang faller platt. Det finns inget vetenskapligt samband mellan solidaritet och tillväxt. Jag vill bara tillägga att det via växande företagsamhet som skapar mervärden så uppnås en naturlig tillväxt i ekonomin och därigenom ett möjligt utrymme för finansiering av solidarisk utveckling av samhället.
Jag efterlyser politiker som inriktar sig på att göra rätt åtgärder, i rätt tid och på rätt sätt i stället för dessa ihåliga retoriker som Juholt tycks vara en representant för.
"Solidaritet skapar tillväxt som skall användas till välfärd. Det är socialdemokratins magiska och verkligt framgångsrika formel. Krångligare än så är det inte."
Vilken vacker tanke. Men hur ser det ut i verkligheten (och det är ju där som de flesta befinner sig) ?
En riksdagsledamot tjänar 672.000 om året, (plus ofattbara förmåner och pensionsvillkor) och den som räddar livet på Juholt vid en olycka eller sjukdom tjänar 283.268.
Är man partiledare och heter Sahlin, skall man tjäna som en statsminister,d.v.s. man får ett lönetillägg upp till statsministerlön d.v.s. för närvarande 1,572.000 per år. Eftersom jag utgår från att inga pengar trycks på Sveavägen, kommer dessa pengar från en rad i lönebeskedet där det står -avgår prel.skatt. Avgår man som partiledare väntar en fallskärm på "ynka" 14 miljoner. Från samma källa.
Jag röstar inte på socialdemokraterna av det enkla skälet att jag anser att det är det parti som har störst behov av en grundkurs i demokrati.
Och välj för all del Jytte Guteland till partiledare. Hennes långa erfarenhet av arbetsliv och hur det är att vara fattigpensionär i Sverige kommer att vara ytterst värdefull.
Bäste doktor Eleph@nt, 90 procent av Sveriges press är inte "borgerlig". Däremot har majoriteten av svenska dagstidningar en påstått "borgerlig" ledarsida, vilket närmast kan betraktas som ett skämt när man läser vissa ledare i Bonnier-koncernens dagstidningar. För övrigt behöver inte etiketten på ledarsidan prägla resten av tidningens journalistik. Den präglas mycket av journalisterna själva, inte minst urval, vinklingar och intervjufrågor. Att det ena blocket har 50 % fler väljare bland svenska journalister än bland svenskar i allmänhet är naturligtvis ett synnerligen allvarligt problem för den svenska demokratin och har naturligtvis bidragit avsevärt till den extrema åsiktskonformism som råder i svenska massmedia. Sveriges Television och Sveriges Radio är tyvärr inte botemedlet, snarare själva cancerhärden.
PS/ "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket" sa Gustav Möller. Han kan inte ha varit socialdemokrat. /DS
"Kan erbjudas bra dagis, bra skolor, fritidsgårdar, vuxenutbildning, universitet, trygga anställningsvillkor, bra arbetsmiljö, bästa sjukvård och omsorg såväl fysiskt som psykiskt"
Det verkar inte vara omäjligt.
Lösningen:
125% inkomstskatt.
75% konsumtionsskatt
500% reproränta.
Så har vi ett (S) samhälle.
Håkan Juholt!
Du säger:"Solidaritet skapar tillväxt som ska användas till välfärd. Det är socialdemokratins magiska och verkligt framgångsrika formel. Krångligare än så är det inte."
Var ligger magin?
På vilket sätt skapar solidaritet tillväxt?
Vem bestämmer vad som är behov?
Ett kanske mindre magiskt, men mera pragmatiskt synsätt
är enligt min uppfattning detta:
" Ett möjliggörande samhälle som frigör medborgarnas produktiva resurser skapar tillväxt som skall generera skattemedel som skall användas för solidarisk välfärd!
Vi får se vilket som kommer att fungera bäst...
mvh
Vad avgör om människor i ett samhälle känner solidaritet med varandra? För Jurholts resonemang fungerar inte om han inte har en stark känsla av solidaritet mellan samhällets medlemmar att ösa ur. Och då menar jag verkligt känd solidaritet, ej den floskelsolidaritet vi matas med av diverse medlemmar i etablissemanget.
Mannen som agerar platshållare innan Thomas Bodström kommer tillbaka, nu fullt skolad i hur han skall vara den lydiga guvernör som skall styra Sverige i den riktning USA vill.
Jag är inte imponerad. Vi svenskar har vuxit upp med sossarna, vi vet hur mycket av det ni säger som ni faktiskt menar. "Det måste få kosta", "det är häftigt att betala skatt", och så vidare. Era regler skall gälla alla utom er själva.
Sverige fick nog av er fina "vi bryr sig om dig"-attityd.
"Solidaritet skapar tillväxt som ska användas till välfärd"
Måste vara nåt slagt rekord i klyschor som saknar kontakt med verkligheten.
Valet av Håkan Juholt - om det nu verkligen blir av - bådar gott inför framtiden. Dagens väljare begriper hur realpolitik och ekonomi fungerar. T ex att de få som arbetar och betalar skatt inte längre klarar att upprätthålla välfärden som ska omfatta stöd till alla i livets alla skeden. Det hade slutat fungera redan på Göran Perssons tid, han stal 250 miljarder ur vår pensionskassa för att kunna fortsätta leka trygg landsfader (titta i orange kuvertet hur mycket du fick betala för omtanken, det är dina egna pengar som finansierat sossarnas valfläsk). Nej vänsterns fortsatta bidrags- och utgiftspolitik ser helt enkelt inte trovärdig ut och nu har svenska folket tagit ett steg åt höger för att möta en framtid som bygger på arbete. Och i det läget ska nu S alltså ta ytterligare ett steg åt vänster. Tack och lov, S avstånd till köttgrytorna ökar därmed med minst en mandatperiod. Om det nu blir Juholt, till sist. Minns att det var han som drog undan mattan för Mona Sahlin, hon förstod vad som behövde förändras och hon var inte ensam om det i rörelsen.
Kan Juholt sänka skatten från 47% av BNP till 21% som den var 1950 och då hade vi ett bra försvar, så är jag med.
(S) måste leverera lägre skatter och bättre välfärd än Alliansen för att vinna nästa val.
Politiker och byråkrater skall ha så lite av våra pengar som möjligt att förfoga över. Det hade varit klädsamt att få höra vilka besparingar och skattesänkningar S tänker leverera, men vi serveras bara en massa floskler om solidaritet, dvs att vi skall betala för all smörja.
#23 Christer Magnusson, 2010-11-19'
PS/ "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket" sa Gustav Möller. Han kan inte ha varit socialdemokrat. /DS
EN sak är iaf säker, han skulle inte passat in i dagens socialdemokrati!
Sen detta: "Solidaritet skapar tillväxt som ska användas till välfärd".
Ingen tycks förstå vad detta betyder.
MYCKET krasst uttryckt är solidaritet en försköning av "parasitism", de som arbetar försörjer och föder de de som inte gör det.
Är inte frågan mera hur mycket "solidaritet" tål samhället?
Att 3 av 10 "nya" arbetar efter 7 år i Sverige? Och de återstående försörjs av vilka under tiden?
Vi minns den övergenerösa sjukersättningen på 70-talet och frånvaron på arbetsplatserna då? 10-20% regelbundet, man hade ju mer betalt som "sjuk" än som arbetande!
De som är sjuka/lytta ska ha sitt på det torra, men då ska också samhället se till, på något sätt att det kan betalas, genom bättre möjligheter för företagande, skapa möjligheter till fler arbeten, inga högre skatter, etc..
Magiska formler likt Juholts funkar inte!
Hittade detta på NM:
Per Ahlström (s) chefredaktör NSD
"* Ekonomisk tillväxt.
* Varje verksamhet, inte minst ett land, måste producera ett överskott som räcker till mer än att bara upprätthålla den nuvarande produktionen. Redan nolltillväxt innebär en avsevärd standardförsämring och press nedåt på lönerna. Tillväxt får man inte, som miljöpartiet och en del socialdemokrater tycks tro, av fler skorstenar och mer föroreningar. Tillväxt får man genom effektivisering, mer värde per arbetad timme, mer värde per ton råvara. Ekonomisk tillväxt är därför en absolut förutsättning för både bibehållen standard och mer miljövänlig produktion"
Det svänger snabbt i leden på (s)
#11
Hej Carolin!
Jag tror att du satte fingret på en hel politisk trend när du skrev:
"Huvudargumentet från deras sida var för att uttrycka sig krasst ungefär "skit i samma". Visionslöshet alltså, kryddad med uppgivenhet.
Vi lever i ett diffust politiskt mittenskvalp med politiska "svar" som har ryggen vänd mot framtiden och näsan vänd mot gårdagens bild av verkligheten och gårdagens förslag till lösningar. Håkan Juholt är en av dessa politiker.
Alla som ropar "tillväxt" hör gårdagen till! Eftersom de vägrar att definiera vilken slags tillväxt de menar, av vad? De är alla offer för den värdelöshet, värderingslöshet som plutokratin står för. Bara kronor och ören räknas.
Visst behöver vi tillväxt!
Visst behöver vi nedmontering av (viss) välfärd!
Visst behöver vi den breda kärlek och förmåga till vidvinkelseende som ligger inrymd i begreppet "solidaritet"!
Men rösta aldrig på någon som inte kan beskriva framtiden :-)
”Den väldskarta
som inte visar
var landet Utopia ligger
är inte värd
ett enda ögonkast”
(Oscar Wilde)
grattis Juholt
Och tack för att din text inte innehöll målet att vinna nästa val. Målet för en socialdemokrat måste vara ett mer solidarisk samhälle. Om det förverkligas genom att vinna nästa val eller genom att i opposition hindra nyliberaler att återskapa klassamhället är sekundärt.
Ett socialdemokratiskt parti som bara håller örat mot marken har inget existensberättigande.
Ni sossar har gjort mot mej som ni vill att jag ska göra mot er. Hur kul är det?
Hej Håkan Juholt!
Jag tar chansen att nu skicka dig en ofullständig sammanfattning av vilka samhällsfrågor som borde vara på (s) visionära agenda. Jag tror nämligen att (s) och (v) i sin gamla form är stadd i en upplösningsprocess. Denna min iakttagelse gäller också liberaler i många partier, men jag avstår från att dra in De Blå i diskussionen. Vad det handlar om är att vrida frihetsbegreppet ur högerns hand, det som De Blå tillägnat sig så stor del av sedan 80-talet.
Vi behöver skapa en ny röd-grön-rosa FrihetsAllians - en mer frihetligt tonad vänster. Här kommer min lista, varsågod:
Var finns de människor och de samhällsfrågor som kan samla?
HOS DE UNGA
Här handlar det om behovet av downsizing - miljö och energifrågor i bred mening. Slut på konsumism som livsform. Om småföretagande. Om tillväxtpolitik i ny teknologi. Om kooperation lokalt och globalt. Om en ny tillväxtpolitik för lantbruk, trädgårdsodling och levande landsbygd. Om cyberrymdens frihet och kultur i bred mening. Om nya former för bra föräldraskap och barntillsyn, nya samlevnadsmönster och generations-samlevnad.
HOS KVINNOR
Både kämpande feminister och kvinnor som lutar sig in i en gardinsömmande hemmafrudröm upplever en ökande hårdhet i livsvillkoren. Beroende på en "maskulinisering" av vardagliga livsvillkor.
HOS DE ÄLDRE
Många äldre är förbittrade över en stark ökning av ekonomisk oredlighet i högervågens spår, av bristen på omtanke om "det gemensamma" - trottoarers och parkers vanskötsel, usel mat för barn och gamla, en sjukvård som gör allt för att bli av med ansvaret. Gamla människor vet vad som är grundläggande viktigt för ett bra liv!
HOS ALLA
Internationell freds-och avspänningspolitik. Nyorientering av ett internationellt rättssystem och ny internationell lagstiftning för att hejda neo-kolonialism, angreppskrig och globala företags illdåd mot fattiga. Rättsordning i stället för militär våldsmakt. Fredliga "krigs-metoder", t ex bojkotter, handelssanktioner, internationell rättsutövning mot regimer och regeringsmedlemmar.
Och mycket mera...
Ja, här är kommentarerna höger så det skriker om det, maken till bitterhet får man sällan läsa. Titta på drömlandet USA som har det skattetryck som ni kräver 26%. Dock är budgetunderskottet 100% av bnp och statsskulden gigantisk, kommunisterna i Kina är fordringsägare. Er republikanska kollega Bush som startat två krig och sänkt skatter har förosakat denna misär och givit till Obama att rätta till, vilket naturligtvis är omöjligt med sura republikaner som gör allt för att misskreditera och sabotera.
Högern har härjat i Irland, Grekland innan Papandreou, Spanien innan Zapatero. Luftslott som spruckit. Detta skall nu betalas av den vanliga arbetaren, de som redan har det dåligt får det ännu sämre.
Det ni har så svårt att förstå är att solidaritet faktiskt är bra för tillväxt. Ger människor chans till att kompetensväxla mm för en dynamisk arbetsmarknad istället för fas3 och borgligt slavarbete. Utbildning och tillväxt hör ihop, det tror jag ni också inser,
Om ni hittar ert höger nirvana någon stans i denna Värld där det är bättre än här och där vanliga människor har råd att betala för de välfärdstjänster som vi i vårt land betalar gemensamt och där fattigdomen är lika eller mindre, så tala om vad det är för land eller länder. Det/dom kanske finns men jag vet inget?
#38
Hej Olle!
Har det gått dig förbi att många flyktingar från islamistiska länder, från Irak, från Afghanistan etc är just vänster-folk? Att vänstern är ett rött skynke för de flesta diktaturer - muslimska eller kristna eller judiska eller buddistiska eller hinduistiska.
Även här i Sverige får de högern efter sig *suck*
Det blir väldigt bra detta. Håkans porträtt påminner om en Rottweiler som är i behov av att rastas ute på hundgården för att exemplifiera en naturlig dominans. Frågan är bara hur mycket koppel SAP är villiga att släppa .
Det kan bli hur skoj som helst.
Varken Göran Persson eller Mona Sahlin tycks ha gillat Junholt, riksdagsman sedan länge men okänd och ingen regeringspost. Kanske ömsesidigt?
Detta talar idag till Junholts fördel. Han kanske är precis den som socialdemokratin idag behöver! Jag tror att en och annan borgare ser framtiden an med lite oro.
HÄRLIGT SKRIVET! Blir det Juholt och Jämtin ligger min röst i valet 2014 hos Socialdemokraterna.
Sådan dagens politik sådan morgondagens drama...
Håkan J ser ut att vara en sympatisk och folklig person. Jag önskar honom all lycka.
En invändning eller önskemål är dock att han överger SocialDemokraternas (förkortas det SD?)
- ingrepp i folks privatliv typ barnomsorg,
- att SD överger folkuppfostringstanken om centralstyrda likriktade åsikter typ den svenska värdegemenskapen,
- att SD överger tanken att ju högre skatt desto högre välfärd. Skatt är ofta ett sätt att styra folks konsumtion och livssätt och planekonomier är ofta lika med låg välfärd.
Men han verkar vara en sympatisk och trevlig "kille".
Lycka till.
taget ur www.bokus.com
”I boken ” Är svensken människa? vänder historikerna Henrik Berggren och Lars Trägårdh upp och ned på våra gängse föreställningar om folkhem och kollektivism. Författarna undersöker, med många dråpliga poänger, svensk ideologi från Almqvist och Geijer över Strindberg för att sluta i välfärdsprojektets kvinno- och familjepolitik. ”
Solidaritet skapar tillväxt, säger Juholt. Ja, det var därför som Sverigen gick från andra platsen i världen till nr 18 innan alliansen tog över.
Det är därför fackpamparna har ca 4-5 ggr mer i lön än medlemmarna de organiserar.
Det är är därför samma pampar har pensioner som inte kan reduceras vid lägre tillväxt med vi andra har pensioner som minskas då tillväxten i ekonomin sjunker.
Det är därför pampar går till helprivata sjukhus medan vi andra går till de offentliga för vi har inte råd att betala försäkringarna för de privata på på grund av hög skatt.
Det var därför de riktigt rika aldrig fick betala förmögenhetsskatt medan vi andra fick betala det på våra surt förvärvade hus.
Så kan mam fortsätta sida upp och sida ner.
Med andra ord solidaritet=pampvälde och pamporättvisor.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article8701515.ab
Som sag tvar.Mosa-Håkan-drevet har gått i gång med Aftonbladets och DN:s vilda kampanjande. Vad för uppslutning kan det få?
Vems ärende går Aftonbladet EGENTLIGEN? Frågan tränger sig på.
Aftonbladets propaganda börjar bli pinsamt uppseendeväckande. Man kan bara hoppas att folket är klarsynt nog att genomskåda detta smutsiga spel.
Ty om också Juholtnu drivs bort, vem, jag frågar VEM, kan sedan vara villig att bli partiledare?
Är det kanske Aftonbladets agenda att fullständigt krossa partiet?
Det är nu dags att ställa den frågan på djupaste allvar.
Nu har Aftonbladet startat en kampanj mot Juholt. Får den uppföljning går partiets kris i gång igen. Jag tror starka krafter vill stoppa Juholt till varje pris.Just därför lanseras fifflaren och fuskaren Mikael Damberg.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/22/d-rf-r-r-mikael-damberg-ol-mpl...
Aftonbladet kastar masken och går helt öppet Alliansens ärende. YTTERST intressant.
Sossehögern vill stoppa Juholt till varje pris, också ett framtida valnederlag, som lär bli följden om den interna stridens hela kalabalik drar igång igen inför öppen ridå.
Den monopolistiska Makten tar sig allt grövre former. Situationen i landet börjar bli direkt otäck.
Frihetbästating#47
Du är besviken att S inte gjort Sverige rättvist trots alla år i regeringsställning. Det är jag också. Men vi drar helt olika slutsatser av vår besvikelse.
Du har givit upp tron att alla ska kunna få ett gott liv. Istället vill du ha chansen att knuffa dig fram i kön även om du aldrig lyckas med det. Vetskapen om chansen tröstar dig.
Den amerikanska drömmen och det moderna nyliberala projektet bygger på det förlorade hoppet om rättvisa och det återstående fåfänga hoppet om en vinstlott i livet. Du kallar det frihet.
Men det är ett lika stort självbedrägeri som att tro på gud. Och priset för att byta solidaritet mot frihet är att ditt misslyckande kommer att framstå som ditt eget fel. Du har ju givit dom som lägger beslag på dina pengar fria händer.
Olof Lindberg skriver: "Du har ju givit dom som lägger beslag på dina pengar fria händer"
Japp, det är ju det vi gör när vi betalar skatt. En skatt som missbrukas. Pengarna går alltid till pamparna först; i andra hand till det medborgarna påstås få. Titta bara nu på det som nu privatiseras. Där går det att göra vinster. Dom vinsterna pekar på att systemet varit väldigt ineffektivt tidigare, dvs pengarna har gått till pamparna och deras ryggdunkare.
När t ex en kommun skär ner. Vem är det då som får gå. Jo det är de som servar oss medborgare. Pamparna och deras handgångna män/kvinnor- de berörs nästan aldrig.
Så du har helt rätt. Vi har gett det offentliga fria händer att missbruka våra skattepengar. Och det kommer sossar av Juholt typ aldrig att sätta stopp för. Det är ju deras livsluft. Hur tror du annars att ledande sossar skaffat sig miljonlöner, stora pensioner och i en del fall herrgårdar. Och sedan har mage att tala om solidaritet.
#55 Sossar av "Juholts typ"? Du föredrar sossar av Sahlins typ, med andra ord? På vilket sätt har Juholt skott sig? Var snäll och berätta.
Du har en poäng i att skattemedel missbrukas. Exempel har vi i den infamösa uppgörelsen mellan Alliansen och Miljöpartiet om de papperslösa, den vars kostnader enligt regeringen själv får budgeteras för flera hundra miljoner årligen. Vem drev igenom det?Jo moderater av Reinfeldts typ och Kristdemokrater av Göran Hägglunds.
Var snäll och förklara för oss allihop på VILKET sätt detta bruk av våra skattemedel är bättre.
Jag kan tillägga att jag själv tänker rösta (s) om Juholt blir vald, annars blir det Sverigedemokraterna, som ju inte alls är ett högerparti med tanke på det starka stöd partiet har bland de arbetslösa.
Min egen politiska etikett är för övrigt "oberoende socialradikalkonservativ" ungefär, vilket kan vara bra att veta.
Den där vanliga högervänsterskalan är ett otyg som fördunklar långt mer än det klarar.
Jag tycker egentligen inte alls om sossarna, som förlorade sin själv med Tage Erlander.
Men i ett binärt val emellan pest och kolera får ta saken som den är. Kolera är trots allt en mindre dödlig sjukdom. Med t ex Damberg vid(s)-rodret har vi TVÅ pester att välja på.
Det är i korthet min syn på saken.
Ingestad. Juholt skriver: "För socialdemokratin har det i årtionden varit självklart att den växande ekonomin ska användas till än mer av solidaritet, gemensamt ansvarstagande för varandra och därmed förstärkt välfärd, som i sin tur leder till än mer tillväxt."
Den beskrivningen är genomfalsk. Den växande ekonomin användes inte till solidaritet. Den användes till att pensionera ut folk, låta arbetslösa gå arbetslösa etc etc.
Man skapade invandrargetton likt Rinkeby och Rosengård där det primära inte var egen försörjning utan att leva på bidrag.
Hantverkare av alla de sorter svartjobbade så fort de kunde.
Medan de redan riktigt rika mer eller mindre skattebefriades genom generösa regler för förmögenhets- och bolagsskatt och så kallade 3.12 regler.
Vem fick betala detta kalas. Jo, den medelklass som inte kunde komma undan skatten. Vi fick på 90-talet o framåt betala ca 55% på varje ny intjänad krona. På 70-80-talen var det 80%.
Vad är det för solidaritet? Där dom i miten på samhället får betala allt medan de i toppen skor sig och de fattiga hålls fattiga genom det offentligas allmosor genom livslång sjukskrivning eller arbetslöshet.
Politiken har inte löst våra problem men det har inte den råa kapitalismen heller.
Problemet är vi själva, vi tenderar att sko oss så fort det går. Ett bra exempel är ju sossarnas sätt att utse sina partiföreträdare. De som har makt, de släpper den inte. De kallar sig valberedning och kringår på detta sätt medlemsinflytande. Kongresser, lokala föreningar etc blir röstboskap i solidaritetens namn. Hade Juholt sagt att han inte vill vara med i detta apspel, Ja, då hade han varit en demokrat. Nu är han bara en pamp bland pampar.
Som underlag och bakgrund till mitt förra inägg rekommenderar jag tre av mina egna artiklar här på Newsmill:
http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-s...
http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/05/om-invandringspolitiken
http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/29/om-det-politiska-systemets-dua...