Om författaren
Nima Dervish är journalist och författare.
Citatet och rapporteringen om det ger mig blandade känslor:
Å ena sidan borde folk fråga sig om de är så mycket bättre själva. Hur många har aldrig någonsin fällt hårda och dumma ord? Vilka guldklimpar skulle en dokumentärfilm om dig kunna innehålla? Ni vet, "låt den utan synd kasta första stenen" och allt det där.
Många politiker har tänkt värre saker om reportrar (och vice versa), men bara inte yppat orden. Många har sagt värre saker om andra människor, men sett till att inte göra det inför en kamera. Konstigt nog finner jag Åkessons reaktion vara lite betryggande. Jag ämnar inte försvara honom, men när Åkesson öppet inför kamera säger precis det han tänker visar det att han inte har en helt kontrollerad fasad.
Slipade politiker som alltid är självkontrollerade och återhållsamma imponerar inte på mig. De bara verkar vara bättre än det de egentligen är.
Det är mänskligt att någon gång tappa fattning och säga något dumt. En politiker som aldrig gör det antar jag vara duktig på att gömma sina sämre sidor (snarare än att eliminera dem). Skicklighet i att dölja saker är inte en beundransvärd egenskap hos politiker. En fläckfri yta må kanske inte orsaka skandaler, men jag räds det som döljer sig bakom ytan. Med andra ord förväntar (och till viss grad rentav uppskattar) jag lite mänsklig oanständighet hos offentliga personer.
Å andra sidan vill jag se mitt land ledas av visa och kloka politiker (naivt, jag vet) som tänker, talar och beter sig moget och konstruktivt. Med denna syn är det inte okej att en vuxen människa kallar en annan för ”rövskalle”. Det är en reporters jobb att ställa politiker mot väggen med obekväma frågor. En politiker som inte kan hantera det bör nog ompröva sitt karriärsval.
Låt oss dock vara ärliga: Rapporteringen om Åkesson handlar inte så mycket om hans olämpliga ord, utan det faktum att svensk media ogillar hans parti.
På en snabb Googlesökning hittar jag 31 tidningar som har skrivit om Åkessons förolämpning: Arbetarbladet, BLT, Bohuslänningen, Corren, Dagen, DN, EK, Folket, GP,HD, Kristianstadsbladet, Kuriren, LT, LTZ, Metro, NLT, Norrtelje tidning, NSD, NT, Privata affärer, SN, ST, SvD,Syd-Österbotten, TTELA, UNT, Vbl, VK, VLT, ÖA och ÖP.
Jämför med när Lars Ohly 2006 i direktsänt tv visade långfingret åt debattören Marie Söderqvist. Efteråt försökte han rättfärdiga det med ännu en förolämpning (han kallade henne för högerextremist). När jag googlar den incidenten hittar jag bara fyra samtida tidningsartiklar, ena skriven av Söderqvist själv.
Ett aktuellt exempel på förolämpning är Mustafa Cans kommentar om Johanne Hildebrandt: Efter flera år som Aftonbladets korrespondent i Afghanistan hoppade Hildebrandt nyligen av. Orsaken hon angav var bristande stöd från tidningsledningen, vilket föranledde Dilsa Demirbag-Stens kritik mot Aftonbladet här på Newsmill. Can skrev då på Facebook:
”Den mest överskattade journalisten i Sverige, Johanne Hildebrandt hoppar av som krigsreporter för Aftonbladet på grund av ’bristande uppbackning från tidningen’. Kompisen Dilsa Demirbag-Sten, som Hildebrandt berömt flera [gånger] i krönikor, skriver ett försvarstal till sin offentliga soldatkåta hejarklack Hildebrandt. Klia klia klia.”
”Soldatkåt?” Vulgaritet från SD:are chockar inte, men av någon som vunnit Stora Journalistpriset förväntar man sig lite mer konstruktiv saklighet. Det är beklämmande att någon som blev känd för den poetiska skildringen av sin mor sänker sig till härskarteknik och sexuella antydningar gentemot en kvinnlig yrkeskollega.
Medan Cans återkommande kaskadhyllningar av modern imponerade på den typ av svenskar som överväldigas av Den Känslige Invandrarmannens existens, riskerade Hildebrandt sitt liv. (Nej, jag har inte glömt att Can för rätt många år sedan rapporterade från krigets Irak, men en snabb rundringning till mina icke-mediaintresserade vänner antyder att den stora allmänheten har glömt, medan Hildebrandts namn i princip blivit synonymt med ”krigkorre”.)
Förstå mig rätt. Jag har alltid respekterat Mustafa Cans penna. Men att förminska engagemanget och modet hos någon som gör något man själv ej längre vill/kan göra, genom sexualisering av dennes gärning, är bara lågt. Än mer märkligt blir det om man minns Cans avslöjande reportage 2006 om mejllistan ”Elit” och hans upprördhet över hur respektlöst journalister, politiker med flera, kommenterade folk utanför mejllistan.
Hur många tidningar som har rapporterat om Cans förolämpning? Bara en.
Invändningen att det skulle bero på att Cans uttalande skrevs privat på hans Facebooksida håller inte: Sidan var öppen och åtkomlig för alla fram till några dagar sedan. Att ett kontroversiellt kommentar publicerats på Facebook har inte förhindrat tidningsrapportering i tidigare fall, som när MUF-ordföranden Niklas Wykmans häcklade Ship to Gaza eller Marie Louise Enderleit (SD) önskade livet ur anti-SD-demonstranter.
Konklusion: När en SD:are är plump rapporterar över 30 tidningar om det, (tänk om dessa granskade alla partier med samma iver), men när Ohly eller Can gör samma sak anses det inte lika upprörande.
Sist men inte minst är det tragiskt att TT fann Åkessons rövskalle-kommentar vara det mest upprörande momentet i dokumentären ”Sverigedemokraterna – vägen till riksdagen”. Att en hatad och hårt ansatt människa mitt i en intensiv valkampanj fällde en sur kommentar över en journalist som han ansåg vara irriterade, känns som en storm i ett vattenglas. Mycket mer upprörande däremot, är Vellingepolitikern Pirjo Nilssons tokiga utläggning om att människor med huckle är skitiga eftersom hon har läst ”Inte utan min dotter”, i den var folk smutsiga och ”sådant kan man inte ha i sjukvården”. Vilken rövskalle missade att lyfta fram det citatet?
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/30108
Spot on, som vanligt!
Permalänk | Anmäl
per person, 2010-11-12, 10:06
Dervish, var man än ser han har ett behov av att hävda sig. i SD finns det en systematik att häva ur sig dumheter, se bara deras partiprogram. Sen får du länka när Ohly eller Can sa rövskalle, det är viss skillnad.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-11-12, 10:10
Helt rätt, bra skrivet.
Permalänk | Anmäl
Jakob W, 2010-11-12, 10:16
Så länge det bara är påflugna journalister och andra rövskallar som drabbas så är det inte mer än rätt att ibland bita ifrån när de är oförskämda om och om igen.
Som partiledare (speciellt SD) och andra högre förtroendepositioner måste man ju dock försöka lägga hand över mun så ofta som möjligt. Man får lära sig leva med fårskallarna och stryka dem medhårs.
Heja journalister som lyfter fram sakfrågor istället!
Permalänk | Anmäl
Ludvig Nyberg, 2010-11-12, 10:24
Nimas skarpa analyser är alltid lika underhållande att läsa. När han nu blottlägger medias vurmande för vänsterextremisten Ohly och hans gelikar, så är det som vanligt hårresande exakt och skickligt gjort.
Permalänk | Anmäl
Peter Tagessn, 2010-11-12, 11:12
Där finns en gemensam punkt mellan Åkesson och Carl Bildt. Båda har rejäjt tappat tålamodet med den högst irriterande Kristoffersson. Helt rätt av dem att markera. UK behöver sättas på plats när hans brist på hyfs överskrider alla gränser. Med en dåres envishet vägrar han konsekvent att lyssna.
Permalänk | Anmäl
Elisabeth Hammarberg, 2010-11-12, 11:14
Nima for demokratiminister!
Permalänk | Anmäl
Fredrik Berggren, 2010-11-12, 11:26
Denna "nyhet" var mest en teaser för en dokumentär SVT skulle sända under kvällen. Det är lite förvånande att andra medier tar in en sådan reklam som en nyhet. Men kvalién på svensk nyhetsbevakning är som bekant inte den bästa, de flesta aktörerna använder oreflekterat TT material.
SVT har förståss en väldig tyngd när det gäller nyhetsbevakningen i Sverige. En tyngd som bör användas försiktigt för att inte riskera att reportrarna/producenterna på SVT blir aktiva makthavare. SVT bör sträva efter en så neutral nyhetsbevakning som möjlig. Man kan därför verkligen ifrågasätta om det är lämpligt av ett public service bolag som SVT att använda sin tyngd på nyhetsområdet för att göra reklam för sina egna tv-program.
Permalänk | Anmäl
Martin Lindh, 2010-11-12, 11:32
Man brukar säga att det inte finns några dumma frågor utom endast dumma svar. Och jag kan helhjärtat hålla med utom att journalister kan ställa dumma frågor. Ty de frågar inte av vetgirighet utan för provokation för att få intervjuoffret (jo-då, de är ”offer”) säga något som kan vändas till något smaskigt, läskigt journalistiskt.
Problemet är att folk inte tycks kunna inse att man inte behöver svara på alla frågor, det finns ingen sådan rättighet att en journalist ska kunna ställa vilka frågor som helst och kräva vilka svar som helst. Man ser på en del intervjuoffer att de ljuger så att det brakar när det inte vill säga sanningen. Men trots allt så har vi rätten att tiga och det är ofta mer än guld värt med motiveringen att det finns saker som man kanske inte ens diskuterar med sina närmaste vänner så hur skulle man behöva babbla för glatta livet inför den stora allmänheten när man nu inte ens får betalt för besväret?
Vad jag förstår så ställer inte journalister sina frågor gratis utan i syfte att tjäna pengar eller? Pengar och hederlighet är en svår balansgång och mycket inom dagens medier är nog bottennotering på det.
Men vinsten med ”rövskalle” (vill poängtera att jag absolut inte är någon anhängare till SD) är ändock att det klingar som friska vindar skulle ha blåst rakt igenom ett unket rum. Vi med vår kräkningskultur har blivit så överkänsliga för vad som sägs att politiker snart inte vågar ens hosta utan att det klassas som kränkning mot någon grupp. Konsekvent är väldigt litet av det som sägs verkligen sant utan det är taktiska formuleringar långt ifrån sanningen.
I det avseendet är nog ”rövskalle” självaste sanningen, ärligt, kort och koncist. Frågan är om vi tål att lyssna till sanningar ty de är inte alltid så vackra.
Sist men inte minst så är selektivitet ett stort dilemma i en demokrati ungefär som vår förnimmelse av lukter, dvs SD:s verbala ”fis” uppfattas så mycket mer illaluktande än de egna utsläppen. I det avseendet är nationen delad: den stora etablerade majoritet som är bedövad av den egna stanken kontra den nya okända odören från SD.
Men tids nog blir ”rövskalle” en klassiker och då kommer sympatierna att favorisera mer Åkesson än Kristofferson. Men innan dess måste vi unisont få förfäras över det inträffade…och jag instämmer med bestämd ”uschhh” :-) den stygge Åkesson ty jag ”vågar inte säga” än vad jag egentligen tycker…med tanke på att det är så himla tryggt att tillhöra den stora majoritetens doftdomän.
Permalänk | Anmäl
Christofer Catilan, 2010-11-12, 11:49
Jag vet inte, men på något sätt får jag enbart ökat förtroende för Åkesson då han råkar säga vad många andra tänker. Det finns många rövskallar till journalister - fler än Sverige behöver. Speciellt på Aftonblaskan, sexpressen, kvp, tv4 mfl.
Men lysande att åtminstone en människa lyckas komma fram till slutledningen att dagens journalistik tappat all objektivitet. Det ger en lite hopp.
Permalänk | Anmäl
Douglas Gustavsson, 2010-11-12, 12:31
Ricky Andersson, ja det är viss skillnad, det har du helt rätt i, det Ohly och Can har gjort är värre.
Permalänk | Anmäl
Joel Bergqvist, 2010-11-12, 12:33
Jag är en andra generationens invandrare. Röstade på SD (såklart), måste bara säga att jag har läst dina artiklar i Close-up i väldigt många år och det är skönt att veta att du i och med denna artikel bevisar dig själv som inte politiskt korrekt. Jättebra skrivet!
Permalänk | Anmäl
Jessica Sekiyama, 2010-11-12, 12:53
Nima Dervish, kung på newsmill och kung i close up magazine!
Permalänk | Anmäl
Aron Norrby, 2010-11-12, 13:13
Mycket bra skrivet Pirjo Nima. Jag hade samma tankar om åkessons "groda" i går. Men både göran Persson och Lars Ohly (och inte minst stig malm) har ju kläckt ur sig värre grodor eller svordomar.
I övrigt förstod inte jag heller Pirjo Nilssons resonemang riktigt, det lät ganska illa och jag antar att det var rykt ur sitt sammanhang eller att hon skulle behövt en chans att förklara det bättre.
Permalänk | Anmäl
Robert Nilsson, 2010-11-12, 13:58
Joel = precis den dagen Ohly eller Can säger rövskalle kan vi sätta dom i samma fack, men nu har dom inte gjort därav..Just det!
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-11-12, 14:23
En politiker i framstående position har ett ansvar att ha is i magen även i ansträngande situationer. Framförallt ska en sådan politiker inte angripa sina kontrahenter, eller som i detta fall, en irriterande journalist. Sådana är en politikers väg minerade av, och en vass politiker vet hur man går genom minerad mark. Detta betyder inte att en politiker ska förväntas vara känslokall, nej nej..bara att de inte får låta sig styras av negativa känslor i knepiga situationer.
Att tappa koncepterna och ta till obegåvade agressiva tillmälen visar på en brist på bra verktyg att hantera stressande situationer.
Detta bör SDs väljare ha i åtanke.
Permalänk | Anmäl
L. Cienfuegos, 2010-11-12, 14:24
Ricky Andersson, du har ännu en gång helt rätt, dom har betett sig ännu värre mot personer som inte ens försökt provocera fram en reaktion.
Permalänk | Anmäl
Joel Bergqvist, 2010-11-12, 14:46
@L. Cienfuegos, #20
"Att tappa koncepterna och ta till obegåvade agressiva tillmälen visar på en brist på bra verktyg att hantera stressande situationer."
Nu var det ju iofs så att Åkesson höll sig från att tilltala UK som "rövskalle", det var ju en kommentar han fällde i bilen på väg därifrån. Att förolämpa någon person till person tycker jag är mycket värre än att fälla en mindre smickrande kommentar i ett semiprivat sammanhang.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-11-12, 14:58
Väl skrivet!
Permalänk | Anmäl
Oscar Jonsson, 2010-11-12, 14:59
Bra skrivet. Jag tycker att filmteamet tydligt ville framställa Vellingeparet som mindre vetande. Det var beklämmande att se kommentaren om slöjan. Att sedan folk inte fattar att det var illa vinklat, gör mig nästan mer beklämd.
Permalänk | Anmäl
Fredrika Rolfsdotter, 2010-11-12, 16:03
Det påminner om Gordon Brown's kommentar "vilken bigott kvinna". Men det är en sak att säga något i frustration och att skriva något i frustration. Skriver man något kan man läsa igenom det och fundera över om man vill stå för formuleringarna om, säg ett år.
Det är värre att skriva att någon är "soldatkåt" än att visa fingret eller kalla någon för "rövskalle".
Permalänk | Anmäl
Hans Jacobsson, 2010-11-12, 18:45
Alltid trevligt när någon med utländsk härkomst kan se nyktert på dessa frågor. Ibland verkar det som om man måste vara genetisk svensk för att få hålla med SD. Ungefär på samma sätt som många har svårt att fatta hur en svart amerikan kan vara republikan eller rent av neokonservativ. På rent och fult allvar hävdar jag att många som kallar sig antikdemokrater i själva verket är rasister. De tror att icke vita gener gör att man röster vänster och är "god"...
Permalänk | Anmäl
Pär Andersson, 2010-11-12, 22:59
Bra artikel, Nima. Din röst behövs och uppskattas!
Permalänk | Anmäl
Andreas Kandelabersson, 2010-11-13, 03:30
En bra artikel och jag kan hålla med om uppståndelsen till grodan är löjligt stor i proportion till själva grodan. Men jag tycker även att det lite konstigt att folk försöker försvara JÅ då han egentligen bara blir sur för han blir trängd och inte kan ta sig därifrån och man säger att journalisten är oförskämd? Han gör ju faktiskt inget annat än att ställa frågor som JÅ då knappt kan svara på. Sen kan det säkert finnas anledningar till att JÅ blev sur över något som sades senare i intervjun och som inte var med i det klippet man fick se i dokumentären, det vet vi ju inte.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Josefsson, 2010-11-13, 12:17
Ovanligt billiga kommentarer för att vara NM. Att säga "rövskalle" i en bil är väl ingentng mot när Palme på oefterhärmligt manér vräkte sig över talarstolen och kallade en hel nation för "Satans mördare". För det har han blivit hyllad i decennier av vänster-Sverige.
Journalister över lag är ju bara ute efter sådana här kommentarer, men det är intressant att åskåda hur dels en vänsterpolitiker och dels hur en semi-högerpolitiker behandlas i media.
Som tidigare sagts, SVT borde hålla hårdare om sitt monopol som "public service". Vad nu det betyder nu förtiden.
Permalänk | Anmäl
Christer Kevick, 2010-11-13, 14:48
Wow, newsmills censorer har verkligen gått bärsärkargång mot kommentarerna under den här artikeln, jag har fått de två snällaste kommentarer jag någonsin skrivit censurerade. Otroligt faktiskt.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-11-13, 23:45
Att basera sin tes på en uppenbar snabbresearch på Google är inte särskilt vetenskapligt, men faktum är att den kritik som SD utsätts för inte är särskilt konsekvent och det är bra att det påpekas. Jag tycker själv lika illa om SD som hela Ordfronstsvänstern.
Apropå överskattade journalister: Jag läser inte Aftonslasken, men är inte ALLA journalister i detta land överskattade? Att en murvel fått det så kallade "Stora Journalistpriset" har för mig som läsare inget värde alls.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-11-14, 10:46
Trots att jag är SD sympatisör håller jag med om Pirjo Nilssons uttanden var hårresande, jag snabbspolade förbi en hel del hon sa för att det var så plågsamt att se. Jag tyckte ändå hon kändes som en hygglig människa på nåt sätt, kanske är jag som är enögd.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-11-14, 19:05
Vänsterelitens "fittstim" är ju så mycket roligare än "rövskalle". :-DDD
Permalänk | Anmäl
Andreas Kandelabersson, 2010-11-15, 01:08
Sällan jag känner så 100%-igt medhåll! Mycket bra skrivet.
Särskilt partiet om känslan av ärlighet och avsaknad av mask på Åkesson i ögonblicket.
Var det smidigt? Nej, definitivt inte. Å andra sidan känns inte Åkesson speciellt hotfull om "rövskalle" är det han producerar när han blir irriterad :).
Då finns det nog andra politiker jag känner betydligt mindre trygghet inför.
Permalänk | Anmäl
Jonas Karlsson, 2010-11-16, 17:22
30 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Spot on, som vanligt!
Dervish, var man än ser han har ett behov av att hävda sig. i SD finns det en systematik att häva ur sig dumheter, se bara deras partiprogram. Sen får du länka när Ohly eller Can sa rövskalle, det är viss skillnad.
Helt rätt, bra skrivet.
Så länge det bara är påflugna journalister och andra rövskallar som drabbas så är det inte mer än rätt att ibland bita ifrån när de är oförskämda om och om igen.
Som partiledare (speciellt SD) och andra högre förtroendepositioner måste man ju dock försöka lägga hand över mun så ofta som möjligt. Man får lära sig leva med fårskallarna och stryka dem medhårs.
Heja journalister som lyfter fram sakfrågor istället!
Nimas skarpa analyser är alltid lika underhållande att läsa. När han nu blottlägger medias vurmande för vänsterextremisten Ohly och hans gelikar, så är det som vanligt hårresande exakt och skickligt gjort.
Där finns en gemensam punkt mellan Åkesson och Carl Bildt. Båda har rejäjt tappat tålamodet med den högst irriterande Kristoffersson. Helt rätt av dem att markera. UK behöver sättas på plats när hans brist på hyfs överskrider alla gränser. Med en dåres envishet vägrar han konsekvent att lyssna.
Nima for demokratiminister!
Denna "nyhet" var mest en teaser för en dokumentär SVT skulle sända under kvällen. Det är lite förvånande att andra medier tar in en sådan reklam som en nyhet. Men kvalién på svensk nyhetsbevakning är som bekant inte den bästa, de flesta aktörerna använder oreflekterat TT material.
SVT har förståss en väldig tyngd när det gäller nyhetsbevakningen i Sverige. En tyngd som bör användas försiktigt för att inte riskera att reportrarna/producenterna på SVT blir aktiva makthavare. SVT bör sträva efter en så neutral nyhetsbevakning som möjlig. Man kan därför verkligen ifrågasätta om det är lämpligt av ett public service bolag som SVT att använda sin tyngd på nyhetsområdet för att göra reklam för sina egna tv-program.
Man brukar säga att det inte finns några dumma frågor utom endast dumma svar. Och jag kan helhjärtat hålla med utom att journalister kan ställa dumma frågor. Ty de frågar inte av vetgirighet utan för provokation för att få intervjuoffret (jo-då, de är ”offer”) säga något som kan vändas till något smaskigt, läskigt journalistiskt.
Problemet är att folk inte tycks kunna inse att man inte behöver svara på alla frågor, det finns ingen sådan rättighet att en journalist ska kunna ställa vilka frågor som helst och kräva vilka svar som helst. Man ser på en del intervjuoffer att de ljuger så att det brakar när det inte vill säga sanningen. Men trots allt så har vi rätten att tiga och det är ofta mer än guld värt med motiveringen att det finns saker som man kanske inte ens diskuterar med sina närmaste vänner så hur skulle man behöva babbla för glatta livet inför den stora allmänheten när man nu inte ens får betalt för besväret?
Vad jag förstår så ställer inte journalister sina frågor gratis utan i syfte att tjäna pengar eller? Pengar och hederlighet är en svår balansgång och mycket inom dagens medier är nog bottennotering på det.
Men vinsten med ”rövskalle” (vill poängtera att jag absolut inte är någon anhängare till SD) är ändock att det klingar som friska vindar skulle ha blåst rakt igenom ett unket rum. Vi med vår kräkningskultur har blivit så överkänsliga för vad som sägs att politiker snart inte vågar ens hosta utan att det klassas som kränkning mot någon grupp. Konsekvent är väldigt litet av det som sägs verkligen sant utan det är taktiska formuleringar långt ifrån sanningen.
I det avseendet är nog ”rövskalle” självaste sanningen, ärligt, kort och koncist. Frågan är om vi tål att lyssna till sanningar ty de är inte alltid så vackra.
Sist men inte minst så är selektivitet ett stort dilemma i en demokrati ungefär som vår förnimmelse av lukter, dvs SD:s verbala ”fis” uppfattas så mycket mer illaluktande än de egna utsläppen. I det avseendet är nationen delad: den stora etablerade majoritet som är bedövad av den egna stanken kontra den nya okända odören från SD.
Men tids nog blir ”rövskalle” en klassiker och då kommer sympatierna att favorisera mer Åkesson än Kristofferson. Men innan dess måste vi unisont få förfäras över det inträffade…och jag instämmer med bestämd ”uschhh” :-) den stygge Åkesson ty jag ”vågar inte säga” än vad jag egentligen tycker…med tanke på att det är så himla tryggt att tillhöra den stora majoritetens doftdomän.
Jag vet inte, men på något sätt får jag enbart ökat förtroende för Åkesson då han råkar säga vad många andra tänker. Det finns många rövskallar till journalister - fler än Sverige behöver. Speciellt på Aftonblaskan, sexpressen, kvp, tv4 mfl.
Men lysande att åtminstone en människa lyckas komma fram till slutledningen att dagens journalistik tappat all objektivitet. Det ger en lite hopp.
Ricky Andersson, ja det är viss skillnad, det har du helt rätt i, det Ohly och Can har gjort är värre.
Jag är en andra generationens invandrare. Röstade på SD (såklart), måste bara säga att jag har läst dina artiklar i Close-up i väldigt många år och det är skönt att veta att du i och med denna artikel bevisar dig själv som inte politiskt korrekt. Jättebra skrivet!
Nima Dervish, kung på newsmill och kung i close up magazine!
Mycket bra skrivet Pirjo Nima. Jag hade samma tankar om åkessons "groda" i går. Men både göran Persson och Lars Ohly (och inte minst stig malm) har ju kläckt ur sig värre grodor eller svordomar.
I övrigt förstod inte jag heller Pirjo Nilssons resonemang riktigt, det lät ganska illa och jag antar att det var rykt ur sitt sammanhang eller att hon skulle behövt en chans att förklara det bättre.
Joel = precis den dagen Ohly eller Can säger rövskalle kan vi sätta dom i samma fack, men nu har dom inte gjort därav..Just det!
En politiker i framstående position har ett ansvar att ha is i magen även i ansträngande situationer. Framförallt ska en sådan politiker inte angripa sina kontrahenter, eller som i detta fall, en irriterande journalist. Sådana är en politikers väg minerade av, och en vass politiker vet hur man går genom minerad mark. Detta betyder inte att en politiker ska förväntas vara känslokall, nej nej..bara att de inte får låta sig styras av negativa känslor i knepiga situationer.
Att tappa koncepterna och ta till obegåvade agressiva tillmälen visar på en brist på bra verktyg att hantera stressande situationer.
Detta bör SDs väljare ha i åtanke.
Ricky Andersson, du har ännu en gång helt rätt, dom har betett sig ännu värre mot personer som inte ens försökt provocera fram en reaktion.
@L. Cienfuegos, #20
"Att tappa koncepterna och ta till obegåvade agressiva tillmälen visar på en brist på bra verktyg att hantera stressande situationer."
Nu var det ju iofs så att Åkesson höll sig från att tilltala UK som "rövskalle", det var ju en kommentar han fällde i bilen på väg därifrån. Att förolämpa någon person till person tycker jag är mycket värre än att fälla en mindre smickrande kommentar i ett semiprivat sammanhang.
Väl skrivet!
Bra skrivet. Jag tycker att filmteamet tydligt ville framställa Vellingeparet som mindre vetande. Det var beklämmande att se kommentaren om slöjan. Att sedan folk inte fattar att det var illa vinklat, gör mig nästan mer beklämd.
Det påminner om Gordon Brown's kommentar "vilken bigott kvinna". Men det är en sak att säga något i frustration och att skriva något i frustration. Skriver man något kan man läsa igenom det och fundera över om man vill stå för formuleringarna om, säg ett år.
Det är värre att skriva att någon är "soldatkåt" än att visa fingret eller kalla någon för "rövskalle".
Alltid trevligt när någon med utländsk härkomst kan se nyktert på dessa frågor. Ibland verkar det som om man måste vara genetisk svensk för att få hålla med SD. Ungefär på samma sätt som många har svårt att fatta hur en svart amerikan kan vara republikan eller rent av neokonservativ. På rent och fult allvar hävdar jag att många som kallar sig antikdemokrater i själva verket är rasister. De tror att icke vita gener gör att man röster vänster och är "god"...
Bra artikel, Nima. Din röst behövs och uppskattas!
En bra artikel och jag kan hålla med om uppståndelsen till grodan är löjligt stor i proportion till själva grodan. Men jag tycker även att det lite konstigt att folk försöker försvara JÅ då han egentligen bara blir sur för han blir trängd och inte kan ta sig därifrån och man säger att journalisten är oförskämd? Han gör ju faktiskt inget annat än att ställa frågor som JÅ då knappt kan svara på. Sen kan det säkert finnas anledningar till att JÅ blev sur över något som sades senare i intervjun och som inte var med i det klippet man fick se i dokumentären, det vet vi ju inte.
Ovanligt billiga kommentarer för att vara NM. Att säga "rövskalle" i en bil är väl ingentng mot när Palme på oefterhärmligt manér vräkte sig över talarstolen och kallade en hel nation för "Satans mördare". För det har han blivit hyllad i decennier av vänster-Sverige.
Journalister över lag är ju bara ute efter sådana här kommentarer, men det är intressant att åskåda hur dels en vänsterpolitiker och dels hur en semi-högerpolitiker behandlas i media.
Som tidigare sagts, SVT borde hålla hårdare om sitt monopol som "public service". Vad nu det betyder nu förtiden.
Wow, newsmills censorer har verkligen gått bärsärkargång mot kommentarerna under den här artikeln, jag har fått de två snällaste kommentarer jag någonsin skrivit censurerade. Otroligt faktiskt.
Att basera sin tes på en uppenbar snabbresearch på Google är inte särskilt vetenskapligt, men faktum är att den kritik som SD utsätts för inte är särskilt konsekvent och det är bra att det påpekas. Jag tycker själv lika illa om SD som hela Ordfronstsvänstern.
Apropå överskattade journalister: Jag läser inte Aftonslasken, men är inte ALLA journalister i detta land överskattade? Att en murvel fått det så kallade "Stora Journalistpriset" har för mig som läsare inget värde alls.
Trots att jag är SD sympatisör håller jag med om Pirjo Nilssons uttanden var hårresande, jag snabbspolade förbi en hel del hon sa för att det var så plågsamt att se. Jag tyckte ändå hon kändes som en hygglig människa på nåt sätt, kanske är jag som är enögd.
Vänsterelitens "fittstim" är ju så mycket roligare än "rövskalle". :-DDD
Sällan jag känner så 100%-igt medhåll! Mycket bra skrivet.
Särskilt partiet om känslan av ärlighet och avsaknad av mask på Åkesson i ögonblicket.
Var det smidigt? Nej, definitivt inte. Å andra sidan känns inte Åkesson speciellt hotfull om "rövskalle" är det han producerar när han blir irriterad :).
Då finns det nog andra politiker jag känner betydligt mindre trygghet inför.