Tror du resonerar som de flesta andra här, fast dom slår oss i huvudet och kallar oss reaktionära, gubbjävlar, Förintelseivrare och andra fyndiga invektiv. Ett enkelt resonemang som ditt kommer att malas ned av Rökmaffian som f.n. härskar på Newsmill.
Permalänk | Anmäl
Jan Wiklund, 2010-11-02, 17:27
@Ernst
Du tar upp ett enda av alla argument för en legalisering; skatteinkomsterna(som jag antar att du menar när du nämner ekonomiska vinster) det skulle också kunna täcka in de ekonmiska vinster som görs av att polisen helt plötsligt har en betydligt lättare arbetsbörda. Lättare arbetsbörda får de av två effekter av en legalisering; de behöver inte jaga ungdomar som kanske eller kanske inte har rökt cannabis, och de slipper stora delar av den organiserade brottsligheten som vi nu plågas av i Sverige.
Nackdelen du nämner är att vi helt plötsligt skulle ha en drog till Sverige. Det stämmer inte, det konsumeras minst 25-30 ton cannabis i Sverige redan idag, dessutom är mörkertalet stort. Det blir ca 2,5-3 gram per svensk och år, ungefär en veckas förbrukning vid ett röktillfälle om dagen. Detta är minimum.
Dessutom visar erfarenheter från andra länder att förbrukningen kommer gå ner en aning vid avkriminalisering, så repressionstaktiken är kontraproduktiv för en person med målet att minimera bruk av Cannabis. Som om inte detta vore nog så visar erfarenheterna från andra länder att bruk av tyngre droger också går ner vid avkriminalisering, för att inte tala om dödlighet bland missbrukare, där Sverige ligger i topp bland europeiska länder. Vill du att jag fortsätter?
Och snälla kan någon motståndare bemöta mig i sak!
Permalänk | Anmäl
Mikael Stefson, 2010-11-02, 17:57
Din artikel bygger på en rad felaktiga antaganden. Bland annat, som redan påpekats, finns och konsumeras cannabis i samhället. Således är det inte fråga om huruvida "vi vill" ta in en ny drog eller ej. De som vill ta in och konsumera cannabis gör det redan idag.
Därtill gör du i den meningen antagandet att du och dina vänner är bemyndigade att föra dessa personers talan, samt fatta beslut om vilka droger de ska och inte ska använda. Eventuella beslut att konsumera en drog vilar inte hos någon annan än den enskilde individ, som själv väljer att använda eller inte använda en drog.
Ett ytterligare felaktigt antagande avser föreställningen att utövningen av våld mot andra, pga att de använder cannabis, är legitimerat. Till syvende och sist är det just detta som det sk cannabisförbudet avser - dvs tillämpningen av hot, våld och tvång som metod de som använder cannabis idag.
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2010-11-02, 18:44
Enligt brå använde 10% av killar mellan 16-29 cannabis någon gång under förra året. När det gäller tjejer var siffran 5%. Är det rimligt att straffa så många individer? Vi måste inse att denna politik är fel.
Permalänk | Anmäl
Oskar Petersson, 2010-11-02, 20:38
Trots att ditt resonemang vacklar något rent logiskt,
så förstår jag hur du resonerar och tänker därför svara utifrån ditt resonemang på samma nivå.
Tänk såhär; Om vi nu lägger om våra kostvanor mot en mindre kolhydratrik kost eftersom det är nyttigare - borde vi inte få också lägga om våra drogvanor mot ett nyttigare alternativ?
Alkohol & tobak är ju bevisligen mer skadligt än cannabis...
Så visst finns det en anledning för en drog till.
Permalänk | Anmäl
Carl Frésen, 2010-11-02, 20:54
#4 Oskar Petersson,
Har för mig att siffrorna kommer från FHI? Hur som helst är det inte viktigt. Statistiken har ett stort mörkertal, och det finns dessutom ett uttalat politiskt intresse i att redovisa så låga siffror som möjligt. Ser vi till landets storstäder är det betydligt fler som använder cannabis. Minns jag rätt är de officiella siffrorna för män i samma åldersgrupp runt 25% i Stockholm, löst taget ur minnet då.
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2010-11-02, 21:05
Även om cannabis blev lagligt så kommer inte antalet berusningar dubbleras som vissa tycks tro. Eftersom cannabis och alkohol är väldigt svåra att nyttja samtidigt pga risken för illamående så måste man välja det ena eller det andra efter situation och tycke. Om nu cannabis är mindre skadligt än alkohol, vore det inte bra om det hjälpte till att styra bort folk från spriten? I Sverige har vi rekordfå rökare, vilket nästan är helt och hållet snusets förtjänst. Varför skulle inte samma sak kunna göras för drickandet? Valmöjligheter gagnar människan.
Permalänk | Anmäl
Deus_Deceptor, 2010-11-02, 21:23
Tidskriften Economist har summerat: Drogen används redan allmänt och motåtgärderna har inte fungerat. Det som däremot fungerat är jätteinkomsterna för de illegala leverantörerna - därför att de står utanför lagen.
Permalänk | Anmäl
Leif Widén, 2010-11-02, 23:21
Att legalisera cannabis är inte synonymt med att släppa in ett nytt rusmedel på marknaden. Cannabis har funnits i Sverige etablerat sedan 50-talet.
Sjukhuskostnaderna kommer snarare att minska, detta eftersom att fler kommer få möjligheten att välja cannabis. 6000-8000 svenskar dör varje år av alkoholskador. Alkohol leder till över 60 olika följdsjukdomar. Hälften av alla drunkningsolyckor sker med alkohol i kroppen. För att inte tala om misshandel, mord och sexualbrott.
Cannabisruset skiljer sig från alkoholruset i den mening att alkoholen släpper hämningar och leder till aggressiv och riskfyllt beteende. Cannabisruset gör en filosofisk, lugn och fnittrig. Personligen har jag aldrig stött på någon som under ett cannabis misshandlat/vandaliserat eller utsatt någon för sexuellt ofredande. Samma kan jag inte säga om alkohol.
För en fredligare ruskultur bör vi alltså legalisera cannabis. Så att Svensson har ett fredligare alternativ till alkoholen.
Permalänk | Anmäl
Josef Konarkowski, 2010-11-02, 23:36
För det första bör du förbättra din grammatik om du vill bli tagen på allvar - på gott och ont blir du ej tagen på allvar om du avslutar frågeställningar med punkt, låter bli att använda kommatecken, osv.
Angående vad det skulle tillföra att tillåta ännu en drog så handlar det mer om alla negativa saker vi har i dagslaget på grund av förbudet som vi skulle bli av med. Det handlar mer om att bli av med nuvarande dåliga saker än att tillföra någonting bra. Till exempel så riskerar cannabisanvändare att bli av med utbildningsplats, jobb, körkort och förmyndarskapen av sina barn. Cannabisrökare riskerar att få betalningsanmärkningar när de får böter de ej har råd att betala, förbudet gör att kriminella gäng kan tjäna massvis med pengar på att tillgodose efterfrågan, hela länder korrumperas av drogkarteller som mutar politiker och rättsväsendet, karteller dödar och krigar mot sina motståndare - både andra karteller och staten... Osv. Detta är bara en bråkdel av all de negativa sakerna som vi skulle bli av med om vi legaliserade.
Det skulle dock leda till en del positiva saker också. Till exempel skulle drogmarknaden flyttas över till den vita sektorn - det skulle skapas massvis med nya legitima jobb i form av alla cannabisföretag som skulle behöva anställa massvis med personer.
Permalänk | Anmäl
Liam Murray, 2010-11-02, 23:53
Det borde räcka med argumentet att den politik vi bedriver idag är kontraproduktiv. Det är ju bara att jämföra hur mycket narkotikan har ökat de senaste 10 åren. Det verkar som politikerna använder sig av etik och gamla fördomar när de grundar sina beslut istället för evidensbaserad forskning. Frågan är inte om vi ska ta in en ny drog utan hur vi ska hantera en redan befintlig.
Permalänk | Anmäl
Oskar Petersson, 2010-11-02, 23:59
Alternativ ger ju faktiskt möjligheten att välja det som är bättre. Jag är helt övertygad om att många skulle ersätta eller minska sitt alkoholbruk till fördel för cannabis.
Carl sa det på ett bra sätt att "om vi nu lägger om våra kostvanor mot en mindre kolhydratrik kost eftersom det är nyttigare - borde vi inte också få lägga om våra drogvanor mot ett nyttigare alternativ?".
Dessutom fattar jag inte varför våra politiker känner så stort ansvar att bestämma över alla andra.. Vi lever i ett kontrollsamhälle.
Permalänk | Anmäl
Lella Gislén, 2010-11-03, 07:33
Det handlar inte om vi vill ta in en drog till eller ej, den är redan i allra högsta grad här. Och den växer som ogräs i samhället. ;)
Frågan är, fungerar förbudet, och är det värt kostnaderna som det ger, kontra dess eventuella skadeverkningar?
Permalänk | Anmäl
Marcus Bergman, 2010-11-04, 17:08
Du har rätt i att en ny drog hade lett till fler missbrukare men ny är det ingen som har sagt nåt om att införa en ny drog, den finns redan här och har gjort det länge.
Ingen har sagt nåt om att det ska vara lagligt att köra bil hög heller.
Cannabisbruket har inte skjutit i höjden i de länder som avkriminaliserat det.
Cannabisbruket har varit ungefär likadant fast brukarna behöver inte längre beblanda sig med kriminellla och stöda organiserad brottslighet som brukarna här i Sverige gör.
Brukarna behöver heller inte längre bli mycket rädda och få en negativ upplevelse för att de oroar sig över att åka fast, detta borde minska risken för psykiska problem mycket.
Man kommer inte i kontakt med verkligt skadliga drogen genom cannabisbruket längre, då försvinner den eventuella inkörsporten.
Permalänk | Anmäl
Erik Johannesen, 2011-06-29, 15:33
14 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tror du resonerar som de flesta andra här, fast dom slår oss i huvudet och kallar oss reaktionära, gubbjävlar, Förintelseivrare och andra fyndiga invektiv. Ett enkelt resonemang som ditt kommer att malas ned av Rökmaffian som f.n. härskar på Newsmill.
@Ernst
Du tar upp ett enda av alla argument för en legalisering; skatteinkomsterna(som jag antar att du menar när du nämner ekonomiska vinster) det skulle också kunna täcka in de ekonmiska vinster som görs av att polisen helt plötsligt har en betydligt lättare arbetsbörda. Lättare arbetsbörda får de av två effekter av en legalisering; de behöver inte jaga ungdomar som kanske eller kanske inte har rökt cannabis, och de slipper stora delar av den organiserade brottsligheten som vi nu plågas av i Sverige.
Nackdelen du nämner är att vi helt plötsligt skulle ha en drog till Sverige. Det stämmer inte, det konsumeras minst 25-30 ton cannabis i Sverige redan idag, dessutom är mörkertalet stort. Det blir ca 2,5-3 gram per svensk och år, ungefär en veckas förbrukning vid ett röktillfälle om dagen. Detta är minimum.
Dessutom visar erfarenheter från andra länder att förbrukningen kommer gå ner en aning vid avkriminalisering, så repressionstaktiken är kontraproduktiv för en person med målet att minimera bruk av Cannabis. Som om inte detta vore nog så visar erfarenheterna från andra länder att bruk av tyngre droger också går ner vid avkriminalisering, för att inte tala om dödlighet bland missbrukare, där Sverige ligger i topp bland europeiska länder. Vill du att jag fortsätter?
Och snälla kan någon motståndare bemöta mig i sak!
Din artikel bygger på en rad felaktiga antaganden. Bland annat, som redan påpekats, finns och konsumeras cannabis i samhället. Således är det inte fråga om huruvida "vi vill" ta in en ny drog eller ej. De som vill ta in och konsumera cannabis gör det redan idag.
Därtill gör du i den meningen antagandet att du och dina vänner är bemyndigade att föra dessa personers talan, samt fatta beslut om vilka droger de ska och inte ska använda. Eventuella beslut att konsumera en drog vilar inte hos någon annan än den enskilde individ, som själv väljer att använda eller inte använda en drog.
Ett ytterligare felaktigt antagande avser föreställningen att utövningen av våld mot andra, pga att de använder cannabis, är legitimerat. Till syvende och sist är det just detta som det sk cannabisförbudet avser - dvs tillämpningen av hot, våld och tvång som metod de som använder cannabis idag.
Enligt brå använde 10% av killar mellan 16-29 cannabis någon gång under förra året. När det gäller tjejer var siffran 5%. Är det rimligt att straffa så många individer? Vi måste inse att denna politik är fel.
Trots att ditt resonemang vacklar något rent logiskt,
så förstår jag hur du resonerar och tänker därför svara utifrån ditt resonemang på samma nivå.
Tänk såhär; Om vi nu lägger om våra kostvanor mot en mindre kolhydratrik kost eftersom det är nyttigare - borde vi inte få också lägga om våra drogvanor mot ett nyttigare alternativ?
Alkohol & tobak är ju bevisligen mer skadligt än cannabis...
Så visst finns det en anledning för en drog till.
#4 Oskar Petersson,
Har för mig att siffrorna kommer från FHI? Hur som helst är det inte viktigt. Statistiken har ett stort mörkertal, och det finns dessutom ett uttalat politiskt intresse i att redovisa så låga siffror som möjligt. Ser vi till landets storstäder är det betydligt fler som använder cannabis. Minns jag rätt är de officiella siffrorna för män i samma åldersgrupp runt 25% i Stockholm, löst taget ur minnet då.
Även om cannabis blev lagligt så kommer inte antalet berusningar dubbleras som vissa tycks tro. Eftersom cannabis och alkohol är väldigt svåra att nyttja samtidigt pga risken för illamående så måste man välja det ena eller det andra efter situation och tycke. Om nu cannabis är mindre skadligt än alkohol, vore det inte bra om det hjälpte till att styra bort folk från spriten? I Sverige har vi rekordfå rökare, vilket nästan är helt och hållet snusets förtjänst. Varför skulle inte samma sak kunna göras för drickandet? Valmöjligheter gagnar människan.
Tidskriften Economist har summerat: Drogen används redan allmänt och motåtgärderna har inte fungerat. Det som däremot fungerat är jätteinkomsterna för de illegala leverantörerna - därför att de står utanför lagen.
Att legalisera cannabis är inte synonymt med att släppa in ett nytt rusmedel på marknaden. Cannabis har funnits i Sverige etablerat sedan 50-talet.
Sjukhuskostnaderna kommer snarare att minska, detta eftersom att fler kommer få möjligheten att välja cannabis. 6000-8000 svenskar dör varje år av alkoholskador. Alkohol leder till över 60 olika följdsjukdomar. Hälften av alla drunkningsolyckor sker med alkohol i kroppen. För att inte tala om misshandel, mord och sexualbrott.
Cannabisruset skiljer sig från alkoholruset i den mening att alkoholen släpper hämningar och leder till aggressiv och riskfyllt beteende. Cannabisruset gör en filosofisk, lugn och fnittrig. Personligen har jag aldrig stött på någon som under ett cannabis misshandlat/vandaliserat eller utsatt någon för sexuellt ofredande. Samma kan jag inte säga om alkohol.
För en fredligare ruskultur bör vi alltså legalisera cannabis. Så att Svensson har ett fredligare alternativ till alkoholen.
För det första bör du förbättra din grammatik om du vill bli tagen på allvar - på gott och ont blir du ej tagen på allvar om du avslutar frågeställningar med punkt, låter bli att använda kommatecken, osv.
Angående vad det skulle tillföra att tillåta ännu en drog så handlar det mer om alla negativa saker vi har i dagslaget på grund av förbudet som vi skulle bli av med. Det handlar mer om att bli av med nuvarande dåliga saker än att tillföra någonting bra. Till exempel så riskerar cannabisanvändare att bli av med utbildningsplats, jobb, körkort och förmyndarskapen av sina barn. Cannabisrökare riskerar att få betalningsanmärkningar när de får böter de ej har råd att betala, förbudet gör att kriminella gäng kan tjäna massvis med pengar på att tillgodose efterfrågan, hela länder korrumperas av drogkarteller som mutar politiker och rättsväsendet, karteller dödar och krigar mot sina motståndare - både andra karteller och staten... Osv. Detta är bara en bråkdel av all de negativa sakerna som vi skulle bli av med om vi legaliserade.
Det skulle dock leda till en del positiva saker också. Till exempel skulle drogmarknaden flyttas över till den vita sektorn - det skulle skapas massvis med nya legitima jobb i form av alla cannabisföretag som skulle behöva anställa massvis med personer.
Det borde räcka med argumentet att den politik vi bedriver idag är kontraproduktiv. Det är ju bara att jämföra hur mycket narkotikan har ökat de senaste 10 åren. Det verkar som politikerna använder sig av etik och gamla fördomar när de grundar sina beslut istället för evidensbaserad forskning. Frågan är inte om vi ska ta in en ny drog utan hur vi ska hantera en redan befintlig.
Alternativ ger ju faktiskt möjligheten att välja det som är bättre. Jag är helt övertygad om att många skulle ersätta eller minska sitt alkoholbruk till fördel för cannabis.
Carl sa det på ett bra sätt att "om vi nu lägger om våra kostvanor mot en mindre kolhydratrik kost eftersom det är nyttigare - borde vi inte också få lägga om våra drogvanor mot ett nyttigare alternativ?".
Dessutom fattar jag inte varför våra politiker känner så stort ansvar att bestämma över alla andra.. Vi lever i ett kontrollsamhälle.
Det handlar inte om vi vill ta in en drog till eller ej, den är redan i allra högsta grad här. Och den växer som ogräs i samhället. ;)
Frågan är, fungerar förbudet, och är det värt kostnaderna som det ger, kontra dess eventuella skadeverkningar?
Du har rätt i att en ny drog hade lett till fler missbrukare men ny är det ingen som har sagt nåt om att införa en ny drog, den finns redan här och har gjort det länge.
Ingen har sagt nåt om att det ska vara lagligt att köra bil hög heller.
Cannabisbruket har inte skjutit i höjden i de länder som avkriminaliserat det.
Cannabisbruket har varit ungefär likadant fast brukarna behöver inte längre beblanda sig med kriminellla och stöda organiserad brottslighet som brukarna här i Sverige gör.
Brukarna behöver heller inte längre bli mycket rädda och få en negativ upplevelse för att de oroar sig över att åka fast, detta borde minska risken för psykiska problem mycket.
Man kommer inte i kontakt med verkligt skadliga drogen genom cannabisbruket längre, då försvinner den eventuella inkörsporten.