Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Ny tronarvinge

Victoria och Daniel har fått en dotter. Vad betyder det för monarkin? Läs (1) Skriv

EMU

Nytt stödpaket till Grekland klubbat. Men löser det krisen eller är det bättre att landet gör statsbankrutt?  Läs (87) Skriv

Iran och Israel

Alltfler bedömare anser att Israel väntas anfalla Iran för att hindra en iransk atombomb. Läs (15) Skriv

Skottattentaten i Malmö

Foto: Mikael Jalving, dansk journalist och författare.
Mikael Jalving om Skottattentaten i Malmö

Hvorfor er der ingen lasermand i København?

 I Danmark har vi muligvis en hård retorik, det er der i hvert fald mange, der mener - også i Danmark. Men vi har ingen lasermand, vi har ingen Malmö-morder. Vi har Pia Kjærsgaard, vi har Dansk Folkeparti sammen med alle de øvrige partier, legitime politiske aktører, der fungerer i en legitim politisk sammenhæng, men vi har ikke brug for et oversigtskort over skudepisoder i København. Hvorfor?


 


Om författaren

Mikael Jalving, dansk journalist og forfatter.

Januar 2011 udkommer hans reportagebog om Sverige som ekstremernes land på Jyllands-Postens Forlag

 

Når man betragter kortet over skudepisoder i Malmö i 2010, giver det mindelser om Palermo, Chicago, Johannesburg eller andre eksotiske destinationer i forne tider. Dengang hvor man gik rundt og skød folk ned på åben gade. Vist sker det stadig de nævnte steder, men nu sker det også i Malmö. Byen, der ligger så fredeligt ud til Øresund, hvortil man som københavner kan rejse på et øjeblik, nyde den historiske stemning i den gamle bykerne og købe billigt ind, er kommet på voldens verdenskort.

Lad mig slå én ting fast med det samme: Det kan aldrig være samfundets skyld, at en enkelt galning går amok med et oversavet jagtgevær. Det er hans ansvar, hans skyld, ligesom han naturligvis skal straffes hårdt for sin udåd, hvis politiet finder ham.

Men det er alligevel iøjnefaldende, hvad der sker med Malmö i disse år. Mens byen segregeres i stadig flere bydele med etnisk opdeling som i en mild slags apartheid, og jøder i stor stil forlader byen til fordel for andre steder og lande, hvor de kan være i fred, og kunstneren Lars Vilks må sove med en økse ved sin side, fordi han - efter hvad han og andre Muhammed-tegnere hidtil har været udsat for - ikke kan vide sig sikker, går en mand tilsyneladende tilfældigt rundt i Malmö og skyder efter personer med muslimsk udseende. Det ligner unægtelig begyndelsen til noget endnu værre. Spol filmen 10-15 år frem, og borgerkrigslignende tilstande i Malmö er slet ikke utænkelige.

Fra de svenske mainstreammedier lyder straks de sædvanlige tirader og fordømmelser. Jeg orker ikke at gennemgå dem en for en og vil nøjes med at fremhæve Sydsvenskans Per Svensson, der i bedste svenske tradition gør opmærksom på, at racistisk vold følger af samfundsklimaet. Problemet er Sverigedemokraterna, deres retorik, deres verdensbillede. Det er retorikken, ordene; det, de siger, der er problemets kerne. Hvis blot Jimmie Åkesson ikke fandtes, fandtes den nye lasermand i Malmö heller ikke.

Per Svenssons analyse hviler på tidens mondæne konstruktivisme. At ordene skaber det, de nævner. At virkeligheden konstrueres, ja, at der slet ikke er noget, der hedder virkelighed. Derfor denne ensidige fokus på ordenes magt.

For alle disse Svensson'er er det aldrig virkeligheden, der er problemet. Derfor kan det heller aldrig være den massive indvandring til Sverige fra ikke-vestlige lande i løbet af den seneste generation, som er den mest afgørende strukturelle forklaring på de problemer, der dukker op med stadig større alvor i Sverige i disse år. Kulturelle problemer. Politiske problemer. Sociale problemer. Og på længere sigt: økonomiske problemer. Alle disse problemer reduceres i stedet til, hvordan svenskerne taler sammen. Til ord.

Af samme grund har det svenske etablissement inden for politik og medier fået en mani med at skælde ud på Danmark, på tonen, på diskursen. Men dagens spørgsmål er: Hvorfor sker sådan noget, som det vi oplever i Malmö, ikke i København? Sådan "burde" det jo være, hvis ellers Per Svenssons konstruktivisme holdt stik. Hvorfor er det i Sverige, mønsterlandet, stedet, hvor alle, eller næsten alle, har lært at tale ordentligt og sobert til hinanden - og især til såkaldt marginaliserede minoriteter - at en hvid mand tilsyneladende går rundt og skyder personer med muslimsk udseende?

I Danmark har vi muligvis en hård retorik, det er der i hvert fald mange, der mener - også i Danmark. Men vi har ingen lasermand, vi har ingen Malmö-morder. Vi har Pia Kjærsgaard, vi har Dansk Folkeparti sammen med alle de øvrige partier, legitime politiske aktører, der fungerer i en legitim politisk sammenhæng, men vi har ikke brug for et oversigtskort over skudepisoder i København. Hvorfor?

Fordi Malmö er en by i krise. Fordi Sverige er et land ledet af ekstremister. Fordi svenskerne i stor stil lader som om, virkeligheden ikke eksisterer.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/29333

21 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Hej Mikael,

intressant artikel och jag är glad att jag älskar danska serier och därmed hyfsat hänger med i din text.

Sverige har problem och har haft det sedan början av 90-talet. Problemen kommer sig av att Sveriges politiska- och mediala elit tillsammans sätter agendan för fotfolket. Det vill säga: Det här pratar vi om på det HÄR sättet, allt annat är fel!

Vilket i sin tur resulterat i att vid kaffeborden, hemma i sofforna eller på middagar med vänner pratar man på ett helt annat sätt. Men ingen vågar säga detta högt med risk att bli offentligt avrättad av etablissemanget.

Under ytan kokar ett missnöje och det är därför SD kom in i riksdagen. Jag skulle önska att diskussionerna var tuffare likt dem i Danmark, men svensken är mest känd för att knyta näven i fickan. Frågan är bara hur länge den orkar vara knuten i fickan.

Det politiska korrekta etablissemanget omger sig med en odör av illaluktande röster som inte vill bli emotsagda. Vi får väl se vad som händer när det som du beskriver har gått tio år från och med nu. Då är vi i Sverige troligen tillbaka i trettiotalets gangstervälde som det såg ut i Chikago. Polisen i Sverige vill också att straffen för att bära pistol skall bli hårdare. Maximalt kan man få fyra år, men de flesta döms till sex månader och hoppar ut efter tre... Men hur hjälper straffen de som sitter i fängelset när de redan som barn blev skuffade mellan fosterhem och mosade av socialnämnder likt fallet i Marks kommun med flera?

Permalänk | Anmäl #1 Ramona Fransson, 2010-10-21, 11:01

Det är fler skadade svenskar i Malmö än i Afghanistan ....
Ska vi ta hem polisen till Lund ?

Permalänk | Anmäl #3 erik satir, 2010-10-21, 11:35

En sjuk människa skjuter mörkhyade, och Lars Lindström på Expressen och Per Svensson på Sydsvenskan gör det enkelt för sig.
I sin irrationella och tvångsmässiga fixering vid att söka passande syndabock dömer idag Lindström Ny demokrati för mordet på Lasermannens alla offer, och SD för Malmögalningens vidriga attacker.
Vi behöver inga domstolar längre, och vi kan sluta leta efter den sjuke skåningen. Sy in Ian och Bert post festum, och Jimmie Åkesson och hans gäng, så blir allt så bra, så bra i vårt Sverige.
Stort TACK Mickael Jalving, för den härligt, friska luft som vi svenska ibland får njuta av i vår instängda unkenhet.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #6 Carina Nordén Åkerlund, 2010-10-21, 12:33

Det är bara en dansk journalist som kan säga sanningen och berätta för oss att kejsaren är naken. En svensk politiker eller journalist som överhuvudtaget skulle våga yppa någonting i närheten av vad Mikael Jalving säger, begår karriärmässigt självmord.

Permalänk | Anmäl #9 Peter Tagessn, 2010-10-21, 13:39

Jag har ingen aning om varför danskarna sluppit lasermän.
Men i sak har Per Svensson och Lars Lindström har rätt.
När italienska myndigheter börjar prata om romer som andra klassens medborgare, brinner snart lägren. När serbiska politiker börjar prata om muslimerna som kärnan till statens problem, så rusar man glatt in till grannen och slår ihjäl hans familj. När man på radion i Rwanda utmålade vissa folkgrupper som icke önskvärda slutade det med 900 000 döda.
Här visar vi reklamfilmer där muslimer utmålas som att de stjäl pensionärernas bröd för dagen. Givetvis tar störda personer detta som grönt ljus för att "ta saken i egna händer."

Permalänk | Anmäl #10 Tomas Karlsson, 2010-10-21, 13:41

Soldatmamman ömmar mest för skjutna Svenskar i Afghanistan.
Dags för dig att läsa lite Europeisk 1900-tals historia, hört talas om Ernst Roehm och hans vänner tidigare ?

Jojo...när man lyfter på stenarna så kryper de fram

Permalänk | Anmäl #11 Pasha, 2010-10-21, 14:29

Ramona skrev:

"Under ytan kokar ett missnöje och det är därför SD kom in i riksdagen. "

Ja, men 94% av svenskarna röstade inte på SD. Ska vi inte tolka detta som om deras missnöje inte är särskilt uttalat eller inte finns alls?

Vad skiljer SDs väljare från resten av svenska folket? Varför kokar det i just dom?

§§§

Den gamle Lasermannen i Stockholm var en ensam, psykiskt sjuk kille. Men inte bara det! Han hade ett förflutet inom DA, Demokratisk Allians - en fascistisk liten vänkrets. Ett gäng elitistiska killar från Handelshögskolan och juristutbildningarna brukade samlas på Riche och hata, hata, hata...mest av allt kommunister och de dåvarande FNL-grupperna.

De gjorde sig skyldiga till att kasta brandbomber in i FNL-lokaler, där stencilapparater, papperslager och samlingsrum fanns. De trakasserade vänsterfolk som sålde tidningar på torg etc. Mig spottade de en gång rakt i ansiktet på Odenplan. Nåja, jag vet faktiskt inte om det var DA-killar, men de bar alla tecken på att komma från Handelshögskolan.

Men Lasermannen var alltför avvikande och sjuk för att platsa i deras gäng. Han vände sitt hat mot svartskallarna...

Vi söker - nu igen! - efter en människa som gått över gränsen till sjukligt hat. Som inte ser annat än utländskt utseende som skäl för att skada eller döda.

Vem har uppmuntrat hans hat?

Permalänk | Anmäl #13 Gunnel Gomér, 2010-10-21, 16:56

Pasha hatar mig.
Det är OK. Men det ger honom ju inte rätten att lägga felaktiga åsikter och ord i min mun.
Och - att han ser stenar krypa fram......, vad har det med saken att göra.? Hallucinerar mänskan?

http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #14 Carina Nordén Åkerlund, 2010-10-21, 17:18

Ja, jag visste väl det! Det är SD:s fel!
Det pratas väldigt lite om de ungdomar som berättar att de ständigt blir trakasserade av invandrargäng. Själva har de liksom resignerat, låter bli att ha värdesaker på sig, och ser det som naturligt i tillvaron att hela tiden bli påhoppade. Ointressanta för "mainstreamjournalisterna".
Alldeles nyss hörde jag ett reportage från Malmö och naturligtvis kunde reportern insinuera om vad som var orsaken och vems felet var.

Permalänk | Anmäl #15 Alvin Stoltz, 2010-10-21, 17:18

Som svar på Soldatmammans kommande genmäle:

Soldatmamman skrev:

"Pasha hatar mig. Det är OK. Men det ger honom ju inte rätten att lägga felaktiga åsikter och ord i min mun. Och - att han ser stenar krypa fram......, vad har det med saken att göra.? Hallucinerar mänskan?"

1. Nej jag hatar inte dig - men ibland blir du bara för mycket
2. När har jag lagt felaktiga åsikter i din mun ?
3. Jag har inte skrivit i # 11 att några stenar kryper fram - så står det inte.

Vi tar det från början: De Svenskar som åkt till Afghanistan för att agera fredsbevarande med vapen i hand, är väl medvetna om vad de ger sig in på. Riskerna är överhängande för att bli dödad eller sårad.

De personer som bor i Malmö och har invandrarbakgrund i någon form, har inte flyttat till en stridszon. De är civilister och inget annat.
Kanske ett visst mått av ömhet i första hand för civilister som blir brutalt nedskjutna ?

Den främlingsfientliga propaganda som sakta åt sig in i hjärnorna på Ernst Roehm och hans kompanjoner under Weimarrepubliken utgjorde den "teoretiska" grundvalen för att få dessa mörkermänniskor att utföra våldshandlingar mot oskyldiga civilister - i första hand mot Judar. Om man upprepat hamrar in ett främlingsfientligt budskap i skallarna på personer som har ett relativt klent intellekt, år ut och år in, så kommer först de värsta galningarna börja utföra enstaka nidingsdåd. Sen växer verksamheten stadigt, tills den blir organiserad i SA-likande trupper.

Förstår du nu budskapet från Per Svensson och Lars Lindström ?
Se också inlägget från Tomas Karlsson # 10

Permalänk | Anmäl #17 Pasha, 2010-10-21, 18:09

Tomas Karsson, Roger Karlsson, Pasha, alias.......,.
Äh förlåt, men din personliga vendetta tråkar ut mig, och säkert alla andra här.
Att gå i polemik med dig tillför absolut inget, det enda rätta är att nicka instämmande , lugnande och hålla med.
http://soldatmamma.blogspot.

Permalänk | Anmäl #18 Carina Nordén Åkerlund, 2010-10-21, 18:49

Hur kan skytten veta att de han skjuter på är invandrare?
Räcker det med att vara svarthårig, solbränd, eller allmänt mörk hy?

Vare sig de hänger ihop eller ej så är det riskfyllt även för svarthåriga infödda skåningar/svenskar med mörk hy!

Permalänk | Anmäl #19 Inge-mar, 2010-10-21, 20:02

Den "Nya Lasermannen" och SverigeDemokraterna är symptom på samma problem. Alltså de både existerar för att något annat gått snett.

Det är människovidrigt att som svenska etablissemanget fortsätter agera blånekande åsiktspoliser med egen verklighet. Detta trots att det är deras absoluta monopol på sanningar, som ingen (förutom de fisförnäma på södermalm) känns igen sig i, som resulterat i denna soppa.

Permalänk | Anmäl #20 Ahmed Ahmed, 2010-10-21, 20:16

#19

Inge-mar frågar:
"Hur kan skytten veta att de han skjuter på är invandrare?
Räcker det med att vara svarthårig, solbränd, eller allmänt mörk hy?"

Jag tror inte att det är viktigt för skytten att veta något om den människa han skjuter. Han skjuter på ett HATOBJEKT. Ett objekt är ett ting, inte en människa.

Samma slags tänkande gäller för alla rasister och främlingsfientliga. Den enskilda människan saknar betydelse, är ingenting alls utom sin etnicitet eller religion.

Permalänk | Anmäl #21 Gunnel Gomér, 2010-10-22, 13:13

När man i media läser att det, bortsett från dom skjutningar som är kopplade till mediafantomen Lasermannen 2.0, har varit runt 40 ouppklarade incidenter med skjutvapen i Malmö bara i år så undrar man ju vart den där staden är på väg.

Jag upplever att det som skiljer oss från t.ex Danmark är att vi har en kultur som i högre grad nedvärderar egenansvaret, det tycks alltid finnas någon eller något att skylla våra egna tillkortakommanden på.
Jag är inte så naiv att jag inte inser att vi alla har olika förutsättningar i livet men jag tycker att Sverige har utvecklats till en nation till stor del befolkad av lättkränkta offer, med rätten att kränka andra, som anser att just dom ska kompenseras av Staten.

Permalänk | Anmäl #23 Christopher , 2010-10-23, 07:06

Ideologiskt våld brukas numer främst av extremvänstern, mot vem som helst som inte håller med den om dess stolligheter och krösamajerier. Nummer två är antagligen invandrare som brukar våld mot andra invandrare.
Detta är inte ett urskiljningslöst våld, det drabbar politiska och religiösa motståndare . Pistolmannen i Malmö tillhör antagligen inte någon av dessa grupper. Att göra en sjuk människa till en symbol för samhällsandan är bara trams. Hans kriminalitet har inget med verkligheten att göra, men det har de tidigare nämnda gruppernas våld. Här finns anarkosydikalistiska medelklassungdomar som anser att alla från centerpartiet och högerut förtjänar att skrämmas till tystnad på ett sätt som hade gjort en gammaldags tyrann stolt. Här finns muslimer som tagit sin stolliga ökenlära på riktigt allvar och ger sig på judar, helt i profetens efterföljd. De huvudrakade grobianerna i ny-nazistiska rörelser är inte ett stort problem i sammanhanget, deras antal och aktiviteter är sedan flera år starkt reducerade.

Permalänk | Anmäl #24 Mats G. Jönsson, 2010-10-23, 07:45

#24

Mats G. Jönsson, hej!

SÄPO är inte enig med dig om detta:
"De huvudrakade grobianerna i ny-nazistiska rörelser är inte ett stort problem i sammanhanget, deras antal och aktiviteter är sedan flera år starkt reducerade."

SÄPO pekar på tung beväpning bland de högerextrema som det största bekymret. De pekar också på den grövre brottsbelastningen bland SD och övriga högerextrema. Sök rapporter på SÄPOs hemsida för mer detaljerad kunskap.

Detta hindrar inte att vänsterns huliganer också är ett bekymmer som måste motarbetas :-)

Det viktigaste att komma ihåg är ÅLDERN och KÖNET på politiska huliganer i olika politiska läger. Det är huvudsakligen grabbar i åldern 15-20 år. Politisk våld bland äldre politiskt aktiva är sällsynt.

Permalänk | Anmäl #25 Gunnel Gomér, 2010-10-23, 10:49

Mikael Jalving, vad menar du med "muslimsk udseende" som du skriver två gånger i din artikel? Avslöjande freudians felsägning?

Permalänk | Anmäl #27 medborgare kim, 2010-10-24, 11:28

Jag lever i Lund, Danmark är nära och de danska tidningarna på pendeltåget är något jag läser nästan varje morgon. De är intressanta. De är också ofta ganska vidriga, någon större respekt för invandrare, svenskar, tyskar eller alla andra "odanska" får man finkamma artiklarna efter.
Gemensamt för nästan alla artiklar om Sverige, om vad svenskar tycker, är att allt vi gör och säger är dumt och/eller PK-hjärntvättat av våra elaka diktatoriska ledare.
Nå, det är nog trevligt för en del SD-anhängare att få lite stöd utifrån, de har ju inte så mycket att hämta inom landets gränser. Det är ju tyvärr stöd som ges med den värsta förnedringen av Sverige och svenskar som jag känner till. Den danska bilden av oss som hjärntvättade onda idioter.
Och skulle det vara sant? I de danska debattörernas ögon ligger bevisen klara;
Majoriteten av oss håller inte med dem.

Permalänk | Anmäl #28 Johannes Jörgensen, 2010-10-25, 02:58

Hej Gunnel G.
Jag har tagit ditt råd och någor litet studerat Säpos rapporter.
På ett sätt har du rätt. Vit makt-aktivister svarar enligt
Säpo för ungefär hälften av de politiska våldsbrotten. Samtidigt skriver man detta: "Vit makt-miljönsbrottsliga verksamhet är relativt oöverlagd och defensiv. /.../ Vit makt-miljön har inte någon tydlig avsikt att agera mot samhällsföreträdare, men sporadiskt förekommer sådana angrepp/.../ Den autonoma miljön är däremot offensiv och planerar sina aktioner på ett annat sätt. I första hand angrips vit makt-miljön. Måltavlor är vidare företrädare för myndigheter och företag samt förtroendevalda. "
Jag vill påstå att ny-nazisterna är politiskt, om än inte militärt, inkompetenta, medan vänsterextremisterna är människor av vilka man borde kunna kräva mer och bättre. Vad jag menar är att dessa ungdomar är en skam för vänstern. En generation unga idealister vänder demokratin och samhället ryggen i stället för att hjälpa till att bygga det. Säpo skriver om föräldrars ansvar också för barns politiska utveckling. Har själv en son som i tidiga tonår fascinerades av Göteborgskravallerna och riktade harmsen kritik mot polisen.

Permalänk | Anmäl #29 Mats G. Jönsson, 2010-10-25, 06:58

Mats G Jönsson förekom mig. Även om högerextremisterna historiskt sätt har haft tyngre beväpning så knappar den autonoma vänstern och AFA snabbt in. Vidare beskrivs vänstern i samma rapport även som "mer medvetet samhällsomstörtande".

Vill bara påpeka, Gunnel, att beskrivningen av DA-personers beteende ovan enkelt kan överföras på dagens autonoma vänster. Slående är att deras beteende, mot de som de anklagar för att ha nazistiska sympatier, är identiskt med det beteende som historiska nazister visade upp mot meningsmotståndare i 30-talets Tyskland. Något ironiskt kan tyckas!?
(Källa: Tidigare kollegor som var medlemmar resp. "wannabies" i AFA och försökte övertyga mig om det legitima i sina dåd).

Permalänk | Anmäl #30 Jonas Karlsson, 2010-10-28, 10:05


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Nya prinsessan ärver i praktiken en republik
  2. ”Hen” har inte med jämställdhet att göra
  3. ”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”
  4. Vänsterkristna försöker tysta oliktänkande
  5. Därför tolererar många skolor våldsbrott
  6. ”Hen” ger barnen fler möjligheter
  7. Fler än vänsterkristna borde motverka främlingsfientlighet
  8. Oseriöst av oppositionen att hota med misstroendeomröstning
  9. Så stoppar vi morden på kvinnor
  10. Björklund bör be om ursäkt för attacken mot friskolorna
  1. Nya prinsessan ärver i praktiken en republik
  2. ”Hen” har inte med jämställdhet att göra
  3. Modedieterna ger inte tillräckligt med näring
  4. Björklund bör be om ursäkt för attacken mot friskolorna
  5. ”Hen” ger barnen fler möjligheter
  6. Fler än vänsterkristna borde motverka främlingsfientlighet
  7. Så stoppar vi morden på kvinnor
  8. ”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”
  9. Otäck människosyn bakom propagandan om överbefolkning
  10. Vänsterkristna försöker tysta oliktänkande
  1. Israeliska försvaret vill inte attackera Iran
  2. Iran: "Attackerar USA oss spränger vi Israel i bitar!"
  3. En provokation från terrorbombningarnas apologeter
  4. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  5. ”Hen
  6. Sverige måste stödja Israel i kampen mot den iranska bomben
  7. Vi riskerar fortfarande att förlora
  8. Israel har rätt
  9. Kriget i Gaza drivs av konflikten mellan Iran och arabstaterna
  10. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.