Att mycket kretsar kring religionen är egentligen inte så märkligt. Hizbollah (som är den svenska stavningen) driver en politik som förespråkar ett samhälle byggt på religiösa lagar med Ahmadinejads regim som förebild. Även om rörelsen bedriver en social verksamhet, är det viktigt att komma ihåg att det är en rörelse som är motståndare till demokrati och för ett teokratisk statsskick liknande det i Iran.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2010-10-16, 10:04
En fråga som författaren inte svarar på är vad exakt det är man vinner på att positionera sig mot Israel. På vilket sätt blir Shiiterna situation i Libanon mer rättvis av att de beväpnar sig och försöker inleda konflikt med Israel (en konflikt de aldrig kan vinna och som åsamkar dem stor skada). Alliansen mellan Iran och Hezbollah ÄR ett utryck för religiös fundamentalism och en för mellanöstern typisk felaktig lösning på de egna problemen. För ska man kunna ändra den "orättvisa" världsordning (varför är den orättvis?) så vore det ju bättre att satsa på modern utbildning och mikrodemokratiska reformer (som kvinnlig frigörelse) än att eftersträva ett förmedeltida samhälle plus rakteter.
Men se, det är så mkt mindre romantiskt att satsa på sådant än att med vapen i hand få dö martyrdöden.
Permalänk | Anmäl
Michael Diamant, 2010-10-16, 10:09
En tänkvärd artikel Jenny!
Du lyfter oss i håret - upp från det enögda perspektivet om Iran & Hezbollah som terrorister - oförmögna till annat än att kasta bomber i martyrskap.
Det är så mycket vi i väst inte förstår! Vi förstår t ex inte den politiska laddningen i homosex-bilderna från Lars Vilks-föreläsningen. Vi tror att ansiktsmasken föreställer Muhammed. Det är fel, masken föreställer Ali, Muhammeds kusin & svåger - en shiasymbol. Bilderna illustrerar den nutida maktkampen mellan sunni & shia-islamism. Provokationen var mer politisk än religiös.
Vad man än tycker om islamism (inte!) så har jag förståelse för att människor i Libanon kan känna trygghet i Hezbollahs beväpning och militära kompetens. Precis som israeler känner trygghet i IDFs komptens.
En fredsuppgörelse i skaplig rättvisa mellan Israel och Palestina skulle försvaga såväl Hezbollahs som Ahmadinejad-regimens utrikespolitiska agenda. Allt hänger samman!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-10-16, 10:44
Bra artikel! Sanningen är att för att det skall bli fred i mellanöstern så krävs att oppositionen segrar i Iran. Om ett billigare alternativ till olja uppfanns skulle det ju i och för sig inte skada.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-10-16, 12:02
Så för att sammanfatta Jennys artikel, så är Hezbollah inte bara galna fundamentalister, de är galna radikaler också. Och det tycker Jenny på något sätt är bra, men de flesta av oss tycker nog bara att det gör dem ännu mer galna - och farliga.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-10-16, 12:03
Och för att förstå militariseringen i södra Libanon måste man minnas att PLO ockuperade delar av södra Libanon och därifrån terroriserade både libaneser och israeler. Det är en komplex sylta.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-10-16, 13:09
I ett annat perspektiv än J Gustafsons är sanningen den att Hezbollah är Iran-regimens långa arm och syftet är att tillintetgöra den judiska staten och inte att försvara Libanon. Vad vi kan vara helt säkra på är att Israel inte kommer att starta ett krig mot Hezbollah om inte Hezbollah provocerar fram det.
Permalänk | Anmäl
Sofia Ekström, 2010-10-16, 13:17
GG
Håll Lars Vilks utanför. Han har inget med det här att göra.
Dessutom är han i sin fulla demokratiska rätt att uttrycka sig om vad han vill.
Om man ska avstå för riskern att kränka någon med sina åsikter eller uttalanden dömer du alla, dig inbegripet, till tystnad. Och som du vet ska man leva som man lär. Så hädanefter förväntar jag mig total tystnad frånvaron av inlägg från din sida.
En freduppgörelse mellan Palestinier och Israel skulle inte ha något som helst med Hezbollas avsikter att göra.
Hezbolla är stöttade och beroende av Iran eftersom deras agenda är Ahmadinejads agenda. Och den agendan är att Israel ska upphöra existera.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2010-10-16, 14:50
Michael Diamant #2, fråga dig istället vad Israel vunnit på att upprepade gånger angripa och ockupera delar av Libanon. Hizbollah skapades som respons på just Israels ockupation.
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2010-10-16, 14:53
Om Hezbollah och Amal skulle få som de vill skulle du inte stå där utan slöja, tacka de kristna för det.
Kom igen nu moderatorn, visa var du står och censurera mig för att jag kritiserade terrororganisationen Hezbollah.
Permalänk | Anmäl
X, 2010-10-16, 15:37
Jenny:
Jag saknade konkreta förslag vad som ska göras åt Hizbollahs inflytande. En slut på konflikten mellan palestinier och Israel skulle säkert göra saken bättre, men hur troligt är det att de kan komma överens?
Lycka till med din master, du verkar ha valt ett ämne som intresserar dig och som det finns mycket att gräva i
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2010-10-16, 16:48
# 10 Ein Stein - varför försöker du tysta GC ? Det blir väl ingen debatt om alla debattörer tycker likadant ? Mig veterligen har GC aldrig försökt att kränka någon.
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-10-16, 19:34
#10
Ein Stein?
Du skrev: "Så hädanefter förväntar jag mig total tystnad frånvaron av inlägg från din sida. "
Vad är det för dumheter? Nädu! Totalitära brösttoner möts nu med fortsatt diskussion:-)
Så jag frågar:
Vad var det som gjorde dig så arg & blind? Att jag pekade på att en fredsuppgörelse i rättvisa mellan Palestina och Israel på ett betydande sätt skulle minska risken för större krig. T ex genom att på detta sätt vrida EN krigsunge ur händerna på Iran & Hezbollah? Det kallas avspänningspolitik.
Att shia-islam tycks vara på frammarsch i många muslimska länder kan du inte motverka med militära medel. Den rörelsen har en annan karaktär och ett annat mål än att krossa Israel.
Shia-islam har större, starkare och mäktigare fiender än Israel. Har du inte begripit det?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-10-16, 22:40
Tomas,
Israel har "vunnit" mycket på att invadera Libanon och ha säkerhetszon. I norra Israel där jag var för några veckor sedan var det vardagsmat under 70-talet att PLO sköt raketer och vandrade över gränsen och mördade. För att få slut på det invaderade man Libanon. sharons plan med Libanon var än mer ambitilös och han ville skapa en kristen stat (som just för att den var kristen skulle sälla sig till israel) längs Israels norra gräns.
Bashir Gemajel blev tyvärr sprängd i bitar men PLO lyckades man slänga ut från Libanon. Hizbolla-monstret kommer tyvärr att fortsätta dra ner Libanon i träsket genom att skrämma iväg investerare och annat otäckt kapitalistiskt som kan få Libanon att blomstra igen..
Permalänk | Anmäl
Michael Diamant, 2010-10-16, 23:12
#4 Gunnel Gomér, 2010-10-16, 11:44
Antar att du röstar på skånepartiet och vill att skåne ska ha en egen milis som är lika stark som sveriges arme och som regeringen i stockholm får förhandla med och som startar krig med tyskland och polen litet titt som tätt och orsakar gruvlig vedergällning mot alla i sverige? Ne, just ja, glömde, skåningarna är inte inflyttade till skåne, till skillnad från palestinierna i hizbollah.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-10-17, 00:33
Tänkvärda och intressanta kommentarer.
Johan Pappila, jag har inte tagit den väg i "sanningslabyrinten" som du hävdar. Det min text söker svar på är varför denna verklighetstolkning lyckas mobilisera stöd och support, inte huruvida den är önskvärd.
Skillnaden mellan att söka FÖRSTÅ något och FÖRSVARA det samma är som alltid elementär.
Permalänk | Anmäl
Jenny Gustafsson, 2010-10-17, 06:27
#11 Thomas Palm
>>Michael Diamant #2, fråga dig istället vad Israel vunnit på att upprepade gånger angripa och ockupera delar av Libanon. Hizbollah skapades som respons på just Israels ockupation.
Se kommentar #8 av Roth. Israel gick in i Libanon för att det var angrepp över gränsen därifrån då också (från PLO då).
Men det visste du redan...
Jag har nog inget att säga själv, som inte skrevs bättre i kommentarer #1 till #3.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2010-10-17, 06:42
Ahmadinejad bjuds in av sittande regering, han välkomnades av alla politiska läger. Detta beror på Irans hjälp till motståndsarméerna att pusha ut Israel. Vem är inte glad för det?
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-10-17, 09:14
GG
Jag upprepar:
En fred mellan Israel och palestiner kommer på inget sätt förändra Hezbollas målsättning att verka för upphävandet av Israels existens.
Där är Ahmadinejad och Hezbolla överens. Israel ska enligt dem inte få existera. De är inte intresserade av avspänningspolitik. Tvärtom är målsättningen för dem att som ett första steg ta över i Libanon och därefter använda landet som bas för krig mot Israel.
Iran pumpar in hur mycket vapen som helst till Hezbolla men inte till Libanos reguljära armè. Tycker du det är bra?
Det är bara en tidsfråga innan Hezbolla sätter sina planer i verket och tar över Libanon.
Du tycker vissa känner sig trygga med Hezbolla. Ja säkerligen, men kanske du skulle fråga Sunnimuslimer, kristna och andra minoriteter hur trygga de är av att se Hezbolla stärkas. Tror inte de är så glada att ha en terroriströrelse i sitt land som en stat i staten. Eller vad tror du?
Dessutom glömmer du att islam har som mål en muslimsk världsordning. Allt är religion enligt islam, även politik.
Det leder till slutasen att antingen reformeras islam av muslimerna till en religiös rörelse, eller annars måste den bekämpas i de fall den tar sig politiska uttryck eftersom den då likt andra totalitära rörelser är demokratins fiender.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2010-10-17, 09:27
# 20 Martin skrev "...Ne, just ja, glömde, skåningarna är inte inflyttade till skåne, till skillnad från palestinierna i hizbollah..."
Hur var det med faktakunskapen i den utsagan ?? Hizbollah består av Shiamuslimska Libaneser, inte Palestinier (som till övervägande del är Sunnimuslimer samt Kristna från ett flertal olika trossamfund)
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-10-17, 09:53
Hej igen Ein Stein!
Din invändning bygger på en enda verklighetsuppfattning, denna: "Israel ska enligt dem inte få existera."
Låt oss granska den sakliga innehållet i detta lite närmare. Låt oss se bortom krigsherrarnas bombastiska retorik.
Israel HAR rätt att existera - ambitionen är uttryckt i otaliga FN-beslut som också arabstaterna, USA och PLO står bakom. Inom 1967 års gränser (ungefärligen). Det är de fyra sionistiskt motiverade ockupationerna och den etniska rensningen av Palestina som kritiseras hårt, som ses som oacceptabelt.
Vågar vi tro på det? Att de allra flesta är inställda på att acceptera Israel inom legitima gränser, att acceptera Israels rätt till fred och självbestämmande där? Låt oss för debattens skull tro på det för ett ögonblick.
Ahmadinejad påstås ha sagt: Israel ska utplånas från kartan. Det sa han faktiskt inte. Han sa: Den sionistiska regimen ska raderas från historiens blad. Det översattes omedelbart i västmedia till "utplåna Israel". Dagarna efter sa Ahmadinejad att han naturligtvis inte menade det israeliska folket utan regimen. Vad är krigspropaganda, vad är sanning?
Jag antar att du förstår att Iran har en ganska svag krigsmakt, dimensionerad för gränskonflikter med Irak, Pakistan - knappt ens så stark. Iran fruktar oerhört ett militärt anfall från USA/Israel.
Skulle någon börja kasta en atombomb startar det Tredje Världskriget...i MellanÖstern och i Centralasien. Oljans centrum. Vad tror du skulle hända med oss alla om oljeleveranserna uteblev?
All slags avspänningspolitik är livräddande och orienterad mot en framtid, möjlig att existera i Ein Stein. Låt oss understödja sådan.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-10-17, 13:04
Ein Stein: Du verkar inte förstå att alla läger i Libanon välkomnar Hizbollahs sköld mot utländsk aggression. Dvs kristna, muslimer (shia/sunnia), sekulära ser och är även medlemmar i Hizbollah. Du vill föminska en motståndarme. Konstigt argumentering.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-10-17, 13:53
#25 Pasha, 2010-10-17, jag vet att det brukar sägas så men jag har svårt att tro på det. Givet Libanons historia.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-10-17, 14:52
Gunnel, är du så säker på att PLO står bakom ett verkligt erkännande av Israel, det som sannerligen krävs för att Israel ska ha förtroende att en varaktig fred kan stiftas? Igen, VARAKTIG! Hur ser du på Abbas uttalanden, ena dagen för, andra dagen mot, andra dagen till hälften för och på hans organisation PLOs hyllande av terrorister även nu? Går det inte stick i stäv med rakt och ärligt erkännande man kan ha förtroende för?
Sen det här: "...Det är de fyra sionistiskt motiverade ockupationerna och den etniska rensningen av Palestina som kritiseras hårt, som ses som oacceptabelt..."
Nonsens! Du använder Israels uttryckta fienders språkbruk. "Sionistiskt motiverat" att försvara sig mot dem som vill krossa ens land??? Att ockupationer uppstår efter krig och och pågår tills man får en slut på strider och en fredsuppgärelse är inte mer konstigt i Mellanöstern än på andra krigsarenor. Det som behövs är att man lägger ner vapnen, alternativt avväpnar de mest motsträviga till acceptans och fred.
Gunnel, när du skriver saker som "den etniska rensningen av Palestina" undrar jag hur väl du känner historien. Som det står, kan jag bara associera till den etniska rensningen av alla, precis alla, judar från Östra Jerusalem. De är den enda folkgrupp som enligt ockupanten Jordaniens direktiv rensades bort på rasistisk/etnisk grund i Palestine.
Du får skärpa dig eller ses som talesperson och ursäktare av allt från IHH och Hamas (iom Ship to Gaza- initiativet) till nu Ahmadinejad. Behöver du skönmåla och augmentera Ahmadinejads ord?? Han sa faktiskt att Israels judar ska skickas tillbaka till de länder varifrån de kom. Och jag säger då att i så fall får arabvärlden välkomna halva Israels befolkning.
Tala inte om etnisk rensning i Mellanöstern om du inte har kunskap! Men Gunnel, du kan alltid göra om, göra bättre. Lycka till i studierna.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-10-17, 15:47
A-K Roth skrev
"...Och jag säger då att i så fall får arabvärlden välkomna halva Israels befolkning..."
Men det stämmer inte med kända data:
(a) 35,8 % av Israels Judiska befolkning härstammar från Arabvärlden - och inte 50 %
(b) och ska man ta dig direkt på orden "...Israels befolkning...", så utgör de Judar som härstammar från Arabvärlden 26,2 % av Israels befolkning
http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_ethnic_divisions
http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Israel
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-10-17, 19:11
A-K roth:
Den etniska rensningen pågår än idag och startade 1947 när man medvetet fördrev araberna från dels det område som hade blivit tilldelat dem 1948 via FN, dels området som tilldelats Israel.
Ahmadinejad har enbart krtiserat zionismen som ideologi, d.v.s. samma ideologi som ockuperar och förhindrar fredsprocessen och hetsar mot sina grannar. Netanyahu har gång efter annan gjort gällande att någon fred - det är inte Israel angelägna med att skapa. Det såg vi senast nu när bosättningarna började byggas igen.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-10-17, 19:15
#29
Ja A-K Roth, så skedde på 40-talet! Du skrev:
"kan jag bara associera till den etniska rensningen av alla, precis alla, judar från Östra Jerusalem. De är den enda folkgrupp som enligt ockupanten Jordaniens direktiv rensades bort på rasistisk/etnisk grund i Palestine. "
Men den etniska utträngningen av palestinier pågår JUST NU, har pågått ända sedan 1967. Vi kan inte ändra den gamla, hemska historien. Man vi kan ändra vad som pågår nu.
Jag antar att du sett dessa kartor, där Palestina idag kan ses...nästan utplånat...på marken?
http://lawrenceofcyberia.blogs.com/photos/maps/landloss.html
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-10-17, 19:47
Angående Israel- Palestina konflikten. Jag tror det kan inte bli någon fred, åtminstone inte långvarig eller permanent så länge Hamas med stöd av andra islamistiska grupper runtom i ME helt öppet förnekar Israels rätt till existens. Det är detta som är själva grundproblemet, inte Israels ockupation. Det är lätt för oss att fördöma Israel. Ett land, ett folk, som attackerar ett palestinierna som är ekonomiskt och militärt mycket svagare.
Men föreställ er själva att Sverige hade beskjutits dagligen av raketer och att den ena fredsförhandlingen efter den andra inte lett någon vart.
Vad hade vi velat att våra ledare ska säga till oss?
Det finns inget vi kan göra?
Krig löser inga problem?
Alla vet om att Israel är den enda demokratin i ME och att de vill inget hellre än att leva ifred med sina grannar. De attackerar ingen så länge de inte blir attackerade själv. Självfallet vet Hamas detta.
Jag tror också, på ett djupare plan, att anledningen till det utbredda hat som finns mot Israel i ME kan förklaras mha av något annat. En av de mest mänskliga svagheter som ingen är immun mot, oavsett religiös eller kulturell tillhörighet, nämligen avundsjuka. Vad har alla Arabstater i ME åstadkommit under de senaste århundraden, trots enorma oljerikedomar? Var fanns bilarna på tidigt 1900-tal? Var finns alla mjukvaruföretag i världsklass? Var finns alla framstående universitet? Vad har all oljerikedom gjort för Palestinierna?
Och nu har de en liten stat (lika stor som Norrbotten), mitt ibland dem, en stat som bildats för så tidigt som 60 år sedan som är överlägset alla andra länder bland dem militärt, ekonomiskt och teknologiskt.
Självklart kan detta leda till ett slags kollektiv avundsjuka, som i sin tur leder till hat. En del må behöva en Gud, men alla behöver definitivt en Satan (läs syndabock, läs Israel). Israel är dessutom en syndabock som kan försvara sig.
Permalänk | Anmäl
Karl Rosenqren, 2010-10-19, 10:36
Karl menar att konflikten inte alls bottnar i ockupation och bosättningspolitiken som bidrar till ett apartheid-lite system, Nej Karl menar att hela konflikten handlar om att den ockuperade parten ska legitimera ockupantens politik. Palestinerna ska alltså acceptera staten Israel och dess gränser (ockuperad mark inräknat) och godkänna att detta är OK, de ska alltså acceptera att de blir förtryckta.
Världen är upp och ner..
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-10-19, 15:00
Pasha, jag tänkte på vad jag kände till om Israels befolkning, att över 50% härstammar från judar som inte är Ashenazi, de jag associerar till som Europeiska judar. Så du har nog rätt. Siffran från din källa som är drygt 50% innefattar Mizrahi och Sephardiska judar. Poängen var att Ahmadinejad inte kan påstå att Israels judiska befolkning härstammar enbart från Europa, att en stor del var icke-Européer, vad procenttalet än är.
Ska man egentligen köra ner sig på procenttal när själva frågan, att antisemiten och tyrannen Ahmadinejad vill den judiska statens slut och dess judiska befolkning fördriven är den stora frågan? Att många i Israels arabiska befolkning också härstammar från kringliggande arabländer, ska man tjafsa om det också? Jag tycker inte det. Det vore att tala rasistiaskt, som Ahmadinejad.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-10-23, 12:56
#32 GG:
Gunnel, jag noterar att det passar dig att vilja begränsa ämnet till NU-tid vad gäller mina argument men att du gladeligen går tillbaka till 1946 på en missledande karta vad gäller dina.
Gunnel, den där kartan har diskuterats och dissekterats till max i bloggar. Det finns så många invändningar att det inte går att beskriva här. Det finns analys på nätet. Så låt oss tala om det implicita rasistiska den drar upp för det uar detta som först slår mig vid anblicken. Kartor kan vara som statistik: ljuga, föra propaganda...
Jag har sett den förut och den var dålig redan då! Min uppfattning: En feltolkning som sprids i propagandistiskt syfte. Se bara hur man kallar mark "palestinsk" på den tid då både araber och judar kallades palestinier. Då vill jag gå tillbaka och påpeka att även Jordanien var en del av det brittiska Palestine och att dess föregångare, Transjordanien, styckades av 20-talet år tidigare till enbart arabiskt land lagstadgat judefritt, i avvaktan på upprättande av den judiska staten. Du måste veta att Palestine stod för de franska och brittiska mandaten men jag håller mig till det brittiska? Vill du tala om Palestinsk mark ta då med hela detta ursprungliga område och se hur många procent av detta mandat blev Israel, c:a 22%. Ta också med att på det område som blev Israel fanns judisk majoritet. Att undanhålla detta är lögnaktigt.
Så igen, som respons på detta, "...Jag antar att du sett dessa kartor, där Palestina idag kan ses...nästan utplånat...på marken?...",
kan jag med sanning skriva detta (Jag använder språkbruket araber och judar då då ordet palestinier omfattade både araber och judar på den tiden):
Från det man kallade Palestine (och då tar jag INTE med de franska delar som blev Syrien, Irak och Libanon) är något arabisk område inte "nästan utplånat". Att judar styr över en pytteliten stackars mark som tidigare lytt under britter, turkar, och allsköns andra gör marken utplånad i din syn? Vad är det för rasistiskt tjafs?
Du får nog kolla dina källor och deras agenda mer noggrant.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-10-23, 14:47
Chili Palmer: "...varför är Irans bidrag till Libanons Hezbollah, värre än USA:s stöd till Israel..."
Det beror på ens perspektiv, Chili. Irans stöd går till att medvetet attackera civila oskyldiga och till uppvigling mot Israel och judar i Israel och utanför Israel på andra kontinenter, detta i avsikt att på sikt krossa, ta över, göra judefritt, fördriva. Även du uppviglar mot Israel i andra inlägg där du listar enbart Israels fel/brott/problematiska ageranden, helt utan respektabla länkar eller belägg, Ser ut som syndabockstänkande. Du gillar Irans linje mot egna och andrta? Ser ingenting problematiskt att Iran vill dominera arabländer.
Du verkar ha förståelse för Hezbollah trots deras judefientliga utfall. USAs stöd till Israel går till att försvara landet mot krig och terrorkrig. De två senaste startades av Hezbollah respektive Hamas. Hur Israel slog mot Hezbollah och Hamas kan kritiseras och diskuteras men inte att de har all rätt att svara mot attacker och försöka stoppa de galningar som attackerar dess folk och vill landets utplåning. USA stöder även arabländer med miljoner dollar.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-10-23, 15:22
Det är inte stat x som ockuperar
Det är inte stat x som har bosättningar och förhindrar lösning på Palestinakonflikten
Det är inte stat x som har lobbygrupper i USA som har kopplingar upp i Vita huset som hytter med näven för krig i Irak, Syrien och Iran
Det är inte stat x som massakerar oskyldiga på Ship to Gaza
Det är inte stat x som förtrycker icke-judar
Det är inte stat x som segregerar folkgrupper
Det är inte stat x som helt struntar i Förenta nationernas resolutioner
Det är inte stat x som har kärnvapen men som struntar i att ingå avtal men kräver att andra ska det - annars hotas man
///
Vi kan hålla på i evigheter. Israel är verkligen ett hot mot denna världs fred. Det är inte bara Libanon, Syrien och Iran, det är de flesta länder. Om Amerika inte hade haft denna korrupta hållning till Israel hade detta land behandlats som vilken annan stat som bryter regler. Israel visa senast att det inte har fred som mål när man började bygga bosättningar igen.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-10-23, 20:20
Korrigering = "Vi kan hålla på i evigheter. Israel är verkligen ett hot mot denna världs fred. Det är inte bara Libanon, Syrien och Iran SOM TYCKER DET, det är de flesta länders åsikt"
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-10-24, 09:57
34 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Att mycket kretsar kring religionen är egentligen inte så märkligt. Hizbollah (som är den svenska stavningen) driver en politik som förespråkar ett samhälle byggt på religiösa lagar med Ahmadinejads regim som förebild. Även om rörelsen bedriver en social verksamhet, är det viktigt att komma ihåg att det är en rörelse som är motståndare till demokrati och för ett teokratisk statsskick liknande det i Iran.
En fråga som författaren inte svarar på är vad exakt det är man vinner på att positionera sig mot Israel. På vilket sätt blir Shiiterna situation i Libanon mer rättvis av att de beväpnar sig och försöker inleda konflikt med Israel (en konflikt de aldrig kan vinna och som åsamkar dem stor skada). Alliansen mellan Iran och Hezbollah ÄR ett utryck för religiös fundamentalism och en för mellanöstern typisk felaktig lösning på de egna problemen. För ska man kunna ändra den "orättvisa" världsordning (varför är den orättvis?) så vore det ju bättre att satsa på modern utbildning och mikrodemokratiska reformer (som kvinnlig frigörelse) än att eftersträva ett förmedeltida samhälle plus rakteter.
Men se, det är så mkt mindre romantiskt att satsa på sådant än att med vapen i hand få dö martyrdöden.
En tänkvärd artikel Jenny!
Du lyfter oss i håret - upp från det enögda perspektivet om Iran & Hezbollah som terrorister - oförmögna till annat än att kasta bomber i martyrskap.
Det är så mycket vi i väst inte förstår! Vi förstår t ex inte den politiska laddningen i homosex-bilderna från Lars Vilks-föreläsningen. Vi tror att ansiktsmasken föreställer Muhammed. Det är fel, masken föreställer Ali, Muhammeds kusin & svåger - en shiasymbol. Bilderna illustrerar den nutida maktkampen mellan sunni & shia-islamism. Provokationen var mer politisk än religiös.
Vad man än tycker om islamism (inte!) så har jag förståelse för att människor i Libanon kan känna trygghet i Hezbollahs beväpning och militära kompetens. Precis som israeler känner trygghet i IDFs komptens.
En fredsuppgörelse i skaplig rättvisa mellan Israel och Palestina skulle försvaga såväl Hezbollahs som Ahmadinejad-regimens utrikespolitiska agenda. Allt hänger samman!
Bra artikel! Sanningen är att för att det skall bli fred i mellanöstern så krävs att oppositionen segrar i Iran. Om ett billigare alternativ till olja uppfanns skulle det ju i och för sig inte skada.
Så för att sammanfatta Jennys artikel, så är Hezbollah inte bara galna fundamentalister, de är galna radikaler också. Och det tycker Jenny på något sätt är bra, men de flesta av oss tycker nog bara att det gör dem ännu mer galna - och farliga.
Och för att förstå militariseringen i södra Libanon måste man minnas att PLO ockuperade delar av södra Libanon och därifrån terroriserade både libaneser och israeler. Det är en komplex sylta.
I ett annat perspektiv än J Gustafsons är sanningen den att Hezbollah är Iran-regimens långa arm och syftet är att tillintetgöra den judiska staten och inte att försvara Libanon. Vad vi kan vara helt säkra på är att Israel inte kommer att starta ett krig mot Hezbollah om inte Hezbollah provocerar fram det.
GG
Håll Lars Vilks utanför. Han har inget med det här att göra.
Dessutom är han i sin fulla demokratiska rätt att uttrycka sig om vad han vill.
Om man ska avstå för riskern att kränka någon med sina åsikter eller uttalanden dömer du alla, dig inbegripet, till tystnad. Och som du vet ska man leva som man lär. Så hädanefter förväntar jag mig total tystnad frånvaron av inlägg från din sida.
En freduppgörelse mellan Palestinier och Israel skulle inte ha något som helst med Hezbollas avsikter att göra.
Hezbolla är stöttade och beroende av Iran eftersom deras agenda är Ahmadinejads agenda. Och den agendan är att Israel ska upphöra existera.
Michael Diamant #2, fråga dig istället vad Israel vunnit på att upprepade gånger angripa och ockupera delar av Libanon. Hizbollah skapades som respons på just Israels ockupation.
Om Hezbollah och Amal skulle få som de vill skulle du inte stå där utan slöja, tacka de kristna för det.
Kom igen nu moderatorn, visa var du står och censurera mig för att jag kritiserade terrororganisationen Hezbollah.
Jenny:
Jag saknade konkreta förslag vad som ska göras åt Hizbollahs inflytande. En slut på konflikten mellan palestinier och Israel skulle säkert göra saken bättre, men hur troligt är det att de kan komma överens?
Lycka till med din master, du verkar ha valt ett ämne som intresserar dig och som det finns mycket att gräva i
# 10 Ein Stein - varför försöker du tysta GC ? Det blir väl ingen debatt om alla debattörer tycker likadant ? Mig veterligen har GC aldrig försökt att kränka någon.
#10
Ein Stein?
Du skrev: "Så hädanefter förväntar jag mig total tystnad frånvaron av inlägg från din sida. "
Vad är det för dumheter? Nädu! Totalitära brösttoner möts nu med fortsatt diskussion:-)
Så jag frågar:
Vad var det som gjorde dig så arg & blind? Att jag pekade på att en fredsuppgörelse i rättvisa mellan Palestina och Israel på ett betydande sätt skulle minska risken för större krig. T ex genom att på detta sätt vrida EN krigsunge ur händerna på Iran & Hezbollah? Det kallas avspänningspolitik.
Att shia-islam tycks vara på frammarsch i många muslimska länder kan du inte motverka med militära medel. Den rörelsen har en annan karaktär och ett annat mål än att krossa Israel.
Shia-islam har större, starkare och mäktigare fiender än Israel. Har du inte begripit det?
Tomas,
Israel har "vunnit" mycket på att invadera Libanon och ha säkerhetszon. I norra Israel där jag var för några veckor sedan var det vardagsmat under 70-talet att PLO sköt raketer och vandrade över gränsen och mördade. För att få slut på det invaderade man Libanon. sharons plan med Libanon var än mer ambitilös och han ville skapa en kristen stat (som just för att den var kristen skulle sälla sig till israel) längs Israels norra gräns.
Bashir Gemajel blev tyvärr sprängd i bitar men PLO lyckades man slänga ut från Libanon. Hizbolla-monstret kommer tyvärr att fortsätta dra ner Libanon i träsket genom att skrämma iväg investerare och annat otäckt kapitalistiskt som kan få Libanon att blomstra igen..
#4 Gunnel Gomér, 2010-10-16, 11:44
Antar att du röstar på skånepartiet och vill att skåne ska ha en egen milis som är lika stark som sveriges arme och som regeringen i stockholm får förhandla med och som startar krig med tyskland och polen litet titt som tätt och orsakar gruvlig vedergällning mot alla i sverige? Ne, just ja, glömde, skåningarna är inte inflyttade till skåne, till skillnad från palestinierna i hizbollah.
Tänkvärda och intressanta kommentarer.
Johan Pappila, jag har inte tagit den väg i "sanningslabyrinten" som du hävdar. Det min text söker svar på är varför denna verklighetstolkning lyckas mobilisera stöd och support, inte huruvida den är önskvärd.
Skillnaden mellan att söka FÖRSTÅ något och FÖRSVARA det samma är som alltid elementär.
#11 Thomas Palm
>>Michael Diamant #2, fråga dig istället vad Israel vunnit på att upprepade gånger angripa och ockupera delar av Libanon. Hizbollah skapades som respons på just Israels ockupation.
Se kommentar #8 av Roth. Israel gick in i Libanon för att det var angrepp över gränsen därifrån då också (från PLO då).
Men det visste du redan...
Jag har nog inget att säga själv, som inte skrevs bättre i kommentarer #1 till #3.
Ahmadinejad bjuds in av sittande regering, han välkomnades av alla politiska läger. Detta beror på Irans hjälp till motståndsarméerna att pusha ut Israel. Vem är inte glad för det?
GG
Jag upprepar:
En fred mellan Israel och palestiner kommer på inget sätt förändra Hezbollas målsättning att verka för upphävandet av Israels existens.
Där är Ahmadinejad och Hezbolla överens. Israel ska enligt dem inte få existera. De är inte intresserade av avspänningspolitik. Tvärtom är målsättningen för dem att som ett första steg ta över i Libanon och därefter använda landet som bas för krig mot Israel.
Iran pumpar in hur mycket vapen som helst till Hezbolla men inte till Libanos reguljära armè. Tycker du det är bra?
Det är bara en tidsfråga innan Hezbolla sätter sina planer i verket och tar över Libanon.
Du tycker vissa känner sig trygga med Hezbolla. Ja säkerligen, men kanske du skulle fråga Sunnimuslimer, kristna och andra minoriteter hur trygga de är av att se Hezbolla stärkas. Tror inte de är så glada att ha en terroriströrelse i sitt land som en stat i staten. Eller vad tror du?
Dessutom glömmer du att islam har som mål en muslimsk världsordning. Allt är religion enligt islam, även politik.
Det leder till slutasen att antingen reformeras islam av muslimerna till en religiös rörelse, eller annars måste den bekämpas i de fall den tar sig politiska uttryck eftersom den då likt andra totalitära rörelser är demokratins fiender.
# 20 Martin skrev "...Ne, just ja, glömde, skåningarna är inte inflyttade till skåne, till skillnad från palestinierna i hizbollah..."
Hur var det med faktakunskapen i den utsagan ?? Hizbollah består av Shiamuslimska Libaneser, inte Palestinier (som till övervägande del är Sunnimuslimer samt Kristna från ett flertal olika trossamfund)
Hej igen Ein Stein!
Din invändning bygger på en enda verklighetsuppfattning, denna: "Israel ska enligt dem inte få existera."
Låt oss granska den sakliga innehållet i detta lite närmare. Låt oss se bortom krigsherrarnas bombastiska retorik.
Israel HAR rätt att existera - ambitionen är uttryckt i otaliga FN-beslut som också arabstaterna, USA och PLO står bakom. Inom 1967 års gränser (ungefärligen). Det är de fyra sionistiskt motiverade ockupationerna och den etniska rensningen av Palestina som kritiseras hårt, som ses som oacceptabelt.
Vågar vi tro på det? Att de allra flesta är inställda på att acceptera Israel inom legitima gränser, att acceptera Israels rätt till fred och självbestämmande där? Låt oss för debattens skull tro på det för ett ögonblick.
Ahmadinejad påstås ha sagt: Israel ska utplånas från kartan. Det sa han faktiskt inte. Han sa: Den sionistiska regimen ska raderas från historiens blad. Det översattes omedelbart i västmedia till "utplåna Israel". Dagarna efter sa Ahmadinejad att han naturligtvis inte menade det israeliska folket utan regimen. Vad är krigspropaganda, vad är sanning?
Jag antar att du förstår att Iran har en ganska svag krigsmakt, dimensionerad för gränskonflikter med Irak, Pakistan - knappt ens så stark. Iran fruktar oerhört ett militärt anfall från USA/Israel.
Skulle någon börja kasta en atombomb startar det Tredje Världskriget...i MellanÖstern och i Centralasien. Oljans centrum. Vad tror du skulle hända med oss alla om oljeleveranserna uteblev?
All slags avspänningspolitik är livräddande och orienterad mot en framtid, möjlig att existera i Ein Stein. Låt oss understödja sådan.
Ein Stein: Du verkar inte förstå att alla läger i Libanon välkomnar Hizbollahs sköld mot utländsk aggression. Dvs kristna, muslimer (shia/sunnia), sekulära ser och är även medlemmar i Hizbollah. Du vill föminska en motståndarme. Konstigt argumentering.
#25 Pasha, 2010-10-17, jag vet att det brukar sägas så men jag har svårt att tro på det. Givet Libanons historia.
Gunnel, är du så säker på att PLO står bakom ett verkligt erkännande av Israel, det som sannerligen krävs för att Israel ska ha förtroende att en varaktig fred kan stiftas? Igen, VARAKTIG! Hur ser du på Abbas uttalanden, ena dagen för, andra dagen mot, andra dagen till hälften för och på hans organisation PLOs hyllande av terrorister även nu? Går det inte stick i stäv med rakt och ärligt erkännande man kan ha förtroende för?
Sen det här: "...Det är de fyra sionistiskt motiverade ockupationerna och den etniska rensningen av Palestina som kritiseras hårt, som ses som oacceptabelt..."
Nonsens! Du använder Israels uttryckta fienders språkbruk. "Sionistiskt motiverat" att försvara sig mot dem som vill krossa ens land??? Att ockupationer uppstår efter krig och och pågår tills man får en slut på strider och en fredsuppgärelse är inte mer konstigt i Mellanöstern än på andra krigsarenor. Det som behövs är att man lägger ner vapnen, alternativt avväpnar de mest motsträviga till acceptans och fred.
Gunnel, när du skriver saker som "den etniska rensningen av Palestina" undrar jag hur väl du känner historien. Som det står, kan jag bara associera till den etniska rensningen av alla, precis alla, judar från Östra Jerusalem. De är den enda folkgrupp som enligt ockupanten Jordaniens direktiv rensades bort på rasistisk/etnisk grund i Palestine.
Du får skärpa dig eller ses som talesperson och ursäktare av allt från IHH och Hamas (iom Ship to Gaza- initiativet) till nu Ahmadinejad. Behöver du skönmåla och augmentera Ahmadinejads ord?? Han sa faktiskt att Israels judar ska skickas tillbaka till de länder varifrån de kom. Och jag säger då att i så fall får arabvärlden välkomna halva Israels befolkning.
Tala inte om etnisk rensning i Mellanöstern om du inte har kunskap! Men Gunnel, du kan alltid göra om, göra bättre. Lycka till i studierna.
A-K Roth skrev
"...Och jag säger då att i så fall får arabvärlden välkomna halva Israels befolkning..."
Men det stämmer inte med kända data:
(a) 35,8 % av Israels Judiska befolkning härstammar från Arabvärlden - och inte 50 %
(b) och ska man ta dig direkt på orden "...Israels befolkning...", så utgör de Judar som härstammar från Arabvärlden 26,2 % av Israels befolkning
http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_ethnic_divisions
http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Israel
A-K roth:
Den etniska rensningen pågår än idag och startade 1947 när man medvetet fördrev araberna från dels det område som hade blivit tilldelat dem 1948 via FN, dels området som tilldelats Israel.
Ahmadinejad har enbart krtiserat zionismen som ideologi, d.v.s. samma ideologi som ockuperar och förhindrar fredsprocessen och hetsar mot sina grannar. Netanyahu har gång efter annan gjort gällande att någon fred - det är inte Israel angelägna med att skapa. Det såg vi senast nu när bosättningarna började byggas igen.
#29
Ja A-K Roth, så skedde på 40-talet! Du skrev:
"kan jag bara associera till den etniska rensningen av alla, precis alla, judar från Östra Jerusalem. De är den enda folkgrupp som enligt ockupanten Jordaniens direktiv rensades bort på rasistisk/etnisk grund i Palestine. "
Men den etniska utträngningen av palestinier pågår JUST NU, har pågått ända sedan 1967. Vi kan inte ändra den gamla, hemska historien. Man vi kan ändra vad som pågår nu.
Jag antar att du sett dessa kartor, där Palestina idag kan ses...nästan utplånat...på marken?
http://lawrenceofcyberia.blogs.com/photos/maps/landloss.html
Angående Israel- Palestina konflikten. Jag tror det kan inte bli någon fred, åtminstone inte långvarig eller permanent så länge Hamas med stöd av andra islamistiska grupper runtom i ME helt öppet förnekar Israels rätt till existens. Det är detta som är själva grundproblemet, inte Israels ockupation. Det är lätt för oss att fördöma Israel. Ett land, ett folk, som attackerar ett palestinierna som är ekonomiskt och militärt mycket svagare.
Men föreställ er själva att Sverige hade beskjutits dagligen av raketer och att den ena fredsförhandlingen efter den andra inte lett någon vart.
Vad hade vi velat att våra ledare ska säga till oss?
Det finns inget vi kan göra?
Krig löser inga problem?
Alla vet om att Israel är den enda demokratin i ME och att de vill inget hellre än att leva ifred med sina grannar. De attackerar ingen så länge de inte blir attackerade själv. Självfallet vet Hamas detta.
Jag tror också, på ett djupare plan, att anledningen till det utbredda hat som finns mot Israel i ME kan förklaras mha av något annat. En av de mest mänskliga svagheter som ingen är immun mot, oavsett religiös eller kulturell tillhörighet, nämligen avundsjuka. Vad har alla Arabstater i ME åstadkommit under de senaste århundraden, trots enorma oljerikedomar? Var fanns bilarna på tidigt 1900-tal? Var finns alla mjukvaruföretag i världsklass? Var finns alla framstående universitet? Vad har all oljerikedom gjort för Palestinierna?
Och nu har de en liten stat (lika stor som Norrbotten), mitt ibland dem, en stat som bildats för så tidigt som 60 år sedan som är överlägset alla andra länder bland dem militärt, ekonomiskt och teknologiskt.
Självklart kan detta leda till ett slags kollektiv avundsjuka, som i sin tur leder till hat. En del må behöva en Gud, men alla behöver definitivt en Satan (läs syndabock, läs Israel). Israel är dessutom en syndabock som kan försvara sig.
Karl menar att konflikten inte alls bottnar i ockupation och bosättningspolitiken som bidrar till ett apartheid-lite system, Nej Karl menar att hela konflikten handlar om att den ockuperade parten ska legitimera ockupantens politik. Palestinerna ska alltså acceptera staten Israel och dess gränser (ockuperad mark inräknat) och godkänna att detta är OK, de ska alltså acceptera att de blir förtryckta.
Världen är upp och ner..
Pasha, jag tänkte på vad jag kände till om Israels befolkning, att över 50% härstammar från judar som inte är Ashenazi, de jag associerar till som Europeiska judar. Så du har nog rätt. Siffran från din källa som är drygt 50% innefattar Mizrahi och Sephardiska judar. Poängen var att Ahmadinejad inte kan påstå att Israels judiska befolkning härstammar enbart från Europa, att en stor del var icke-Européer, vad procenttalet än är.
Ska man egentligen köra ner sig på procenttal när själva frågan, att antisemiten och tyrannen Ahmadinejad vill den judiska statens slut och dess judiska befolkning fördriven är den stora frågan? Att många i Israels arabiska befolkning också härstammar från kringliggande arabländer, ska man tjafsa om det också? Jag tycker inte det. Det vore att tala rasistiaskt, som Ahmadinejad.
#32 GG:
Gunnel, jag noterar att det passar dig att vilja begränsa ämnet till NU-tid vad gäller mina argument men att du gladeligen går tillbaka till 1946 på en missledande karta vad gäller dina.
Gunnel, den där kartan har diskuterats och dissekterats till max i bloggar. Det finns så många invändningar att det inte går att beskriva här. Det finns analys på nätet. Så låt oss tala om det implicita rasistiska den drar upp för det uar detta som först slår mig vid anblicken. Kartor kan vara som statistik: ljuga, föra propaganda...
Jag har sett den förut och den var dålig redan då! Min uppfattning: En feltolkning som sprids i propagandistiskt syfte. Se bara hur man kallar mark "palestinsk" på den tid då både araber och judar kallades palestinier. Då vill jag gå tillbaka och påpeka att även Jordanien var en del av det brittiska Palestine och att dess föregångare, Transjordanien, styckades av 20-talet år tidigare till enbart arabiskt land lagstadgat judefritt, i avvaktan på upprättande av den judiska staten. Du måste veta att Palestine stod för de franska och brittiska mandaten men jag håller mig till det brittiska? Vill du tala om Palestinsk mark ta då med hela detta ursprungliga område och se hur många procent av detta mandat blev Israel, c:a 22%. Ta också med att på det område som blev Israel fanns judisk majoritet. Att undanhålla detta är lögnaktigt.
Så igen, som respons på detta, "...Jag antar att du sett dessa kartor, där Palestina idag kan ses...nästan utplånat...på marken?...",
kan jag med sanning skriva detta (Jag använder språkbruket araber och judar då då ordet palestinier omfattade både araber och judar på den tiden):
Från det man kallade Palestine (och då tar jag INTE med de franska delar som blev Syrien, Irak och Libanon) är något arabisk område inte "nästan utplånat". Att judar styr över en pytteliten stackars mark som tidigare lytt under britter, turkar, och allsköns andra gör marken utplånad i din syn? Vad är det för rasistiskt tjafs?
Du får nog kolla dina källor och deras agenda mer noggrant.
Chili Palmer: "...varför är Irans bidrag till Libanons Hezbollah, värre än USA:s stöd till Israel..."
Det beror på ens perspektiv, Chili. Irans stöd går till att medvetet attackera civila oskyldiga och till uppvigling mot Israel och judar i Israel och utanför Israel på andra kontinenter, detta i avsikt att på sikt krossa, ta över, göra judefritt, fördriva. Även du uppviglar mot Israel i andra inlägg där du listar enbart Israels fel/brott/problematiska ageranden, helt utan respektabla länkar eller belägg, Ser ut som syndabockstänkande. Du gillar Irans linje mot egna och andrta? Ser ingenting problematiskt att Iran vill dominera arabländer.
Du verkar ha förståelse för Hezbollah trots deras judefientliga utfall. USAs stöd till Israel går till att försvara landet mot krig och terrorkrig. De två senaste startades av Hezbollah respektive Hamas. Hur Israel slog mot Hezbollah och Hamas kan kritiseras och diskuteras men inte att de har all rätt att svara mot attacker och försöka stoppa de galningar som attackerar dess folk och vill landets utplåning. USA stöder även arabländer med miljoner dollar.
Det är inte stat x som ockuperar
Det är inte stat x som har bosättningar och förhindrar lösning på Palestinakonflikten
Det är inte stat x som har lobbygrupper i USA som har kopplingar upp i Vita huset som hytter med näven för krig i Irak, Syrien och Iran
Det är inte stat x som massakerar oskyldiga på Ship to Gaza
Det är inte stat x som förtrycker icke-judar
Det är inte stat x som segregerar folkgrupper
Det är inte stat x som helt struntar i Förenta nationernas resolutioner
Det är inte stat x som har kärnvapen men som struntar i att ingå avtal men kräver att andra ska det - annars hotas man
///
Vi kan hålla på i evigheter. Israel är verkligen ett hot mot denna världs fred. Det är inte bara Libanon, Syrien och Iran, det är de flesta länder. Om Amerika inte hade haft denna korrupta hållning till Israel hade detta land behandlats som vilken annan stat som bryter regler. Israel visa senast att det inte har fred som mål när man började bygga bosättningar igen.
Korrigering = "Vi kan hålla på i evigheter. Israel är verkligen ett hot mot denna världs fred. Det är inte bara Libanon, Syrien och Iran SOM TYCKER DET, det är de flesta länders åsikt"