Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Nobelpriset i litteratur

Manne Forssberg om Nobelpriset i litteratur

Därför är det svårare för män att skriva om sex

 Män som grupp har mer makt än kvinnor som grupp och därför blir männens fantasier en smula osympatiska. En bra sexskildring slår lite underifrån. När kvinnor skriver om sex finns fortfarande något av det subversiva kvar. Det skriver Manne Forssberg, författare till boken Kukbruk. 


Om författaren

Manne Forssberg är föreläsare och författare till boken Kukbruk, unga killars sexualitet.

Snuskgubben förefaller ha dött en plågsam död. Men kanske är han tillbaka åtminstone på den litterära arenan.

En nästan unison hyllningskör besjöng Mario Vargas Llosa när det stod klart att han hade vunnit Nobelpriset i litteratur.

Men ett problem hade ändå kulturkotteriet med pristagaren. Han var en snuskgubbe.

När "Den stygga flickans rackartyg" publicerades i Sverige för några år sedan så blev den samstämmigt sågad för snusket och det mossiga kvinnoporträttet.

Manliga skönlitterära sexskildrare är på utdöende. Vladimir Nabokov, Henry Miller och DH Lawrence ansågs som subversiva och spännande smutshundar när det begav sig. De bröt nya mark och självklart ökade ryktbarheten av att deras mest explicita böcker såldes under disk. De skrev stora böcker som lästes med en hand av en svältfödd läsekrets. De hade någonting att ta spjärn emot: Kyrkan, sexualtabut och censuren.

På 1960-talet var sexskildringar en viktig del i kampen för ett mer tolerant, livsbejakande och modernt samhälle. I antologin "Kärlek" skrev uppburna svenska författare sexnoveller och ansågs som viktiga frigörare snarare än gubbkåta nostalgiker.

Nu är striden utkämpad och segern vunnen men ingen vill läsa segrarens samlagssagor. Män som grupp har mer makt än kvinnor som grupp och därför blir männens fantasier en smula osympatiska. En bra sexskildring slår lite underifrån. Författaren Bernhard Schlink löste i "Högläsaren" problemet genom att låta berättarjaget vara en tonårspojke som förfördes av en förintelselägervakt.

Hur mycket folk än älskar Mario Vargas Llosa så är det ingen som försvarar hans kvinnoporträtt eller sexskildringar. Det anses inte vara en slump att Vargas Llosa har hyllat Stieg Larsson. Många manliga författare går bort sig bland märkliga bilder av kvinnan som den manipulativa fresterskan eller den upphöjda musan.
Det är också vanligt med porrdrömmar om inte särskilt attraktiva män i övre medelåldern som gör unga vackra kvinnor skogstokiga av åtrå.

Millennieböckerna är ett talande exempel: Lisbeth Salander som är introvert, asocial och lever i en samkönad relation ligger med mer än dubbelt så gamle Mikael Blomkvist.

Den brittiska tidskriften Literary Review delar årligen ut "Bad Sex in Fiction Award" till den sämsta sexskildringen. Av totalt sjutton pristagare är det bara två kvinnor som har haft det tveksamma nöjet att vinna utmärkelsen.

När kvinnor skriver om sex finns fortfarande något av det subversiva kvar. Kvinnlig kåthet och måttlöshet skaver mot den traditionella kvinnligheten och därför blir det intressant. De har till skillnad från män fortfarande någonting att ta spjärn emot.

Erica Jongs frigörargloria sitter kvar. Det knapplösa knullet är fortfarande en giltig utopi och "tantsnusk" har sedan länge slutat vara ett invektiv.

Jongs nästa bok ska handla om äldre kvinnors sexualitet.

- Sex efter sextio är det sista tabuämnet när det gäller sexualiteten, sa hon till Dagens Nyheter när hon var på besök i Sverige.

Det är en sanning som är dubbelt giltig för de äldre männen som inte bara anses vara suspekta utan även gubbsjuka när de ger uttryck för sin kåthet.

De manliga författarnas rädsla för att framstå i patetisk och mossig dager har tryckt tillbaka sexet. Få vågar ta risken att skriva om sex och ingen vill vara den manliga motsvarigheten till Erica Jong. Men äldre mäns kåthet är inte per automatik gubbsjuka och om män slutar skriva om sex så är det en gigantisk regression. Vi behöver sexskildringar som är eggande, mossiga, snuskiga, könsstereotypa, nydanande och normkritiska av både yngre och äldre män och kvinnor.

De sunkiga och förlegade kvinnobilderna som vissa sexskildringar blottlägger måste upp på bordet och bemötas.
Många beklagar Vargas Llosas sexprosa och verkar önska att han hade haft vett att hålla protokollet fritt från plumpar.

Jag tycker tvärtom att det är utmärkt att en man som är över 70 och vägrar hålla inne med sina sexfantasier har fått Nobelpriset.

Äntligen är snuskgubbarna tillbaka på den litterära arenan.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/28953

17 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Hur många tror att Michel Houellebecq kommer att få Nobelpriset de kommande 30 åren om någonsin? Jag har svårt för långdragna sexskildringar i både litteratur och film men den författaren är inte rädd att skildra sjuka fantasier som om alla människor hade dem.

Mario Vargas Llosa har andra kvalitéer än sin kvinnoskildring.

Permalänk | Anmäl #1 Charlie Darwin, 2010-10-10, 08:45

Jag skrattar :-)

Vargas Lllosas gubbsjuka är OK för mig...en erotisk föreställningsvärld som är lika legitim att skildra som någon annan sexuell fantasi.

Det knepiga är själva VERKLIGHETEN...att äldre män av denna typ tenderar att bli ett vardagsproblem för i synnerhet unga kvinnor. Alla tjejer råkar ut för s k slemmon, skräms av dem. T o m förtrycks av dem i fysisk mening, t o m våldförs. Då är det inte lika lätt att visa tolerans!

Jag har noterat nya, starkare tongångar i olika debatter...på temat "Nä nu jävlar har feministerna gått för långt!" Åsikten att feminister, sexköpslagen, våldtäktsrättegångar etc nu resulterat i ett öppet förtryck av legitim, manlig sexualitet. Legitim?

Jag frågar som John Stuart Mill:
"Har det någonsin funnits ett dominansförhållande som inte föreföll naturligt för dem som hade makten?"

Jag kontrar med humor-teckningar av Carola Tenor - feministisk och bitsk. Om länken inte fungerar, gå bara till Facebook, sök Carola Tenors "serier" så öppnar sig en bildvärld. I klass med Vargas Llosas :-)

http://www.facebook.com/profile.php?id=693509369#!/photo.php?fbid=155279801159916&set=a.154390581248838.29224.100000336919582

Permalänk | Anmäl #2 Gunnel Gomér, 2010-10-10, 14:07

"en bra sexskildring slår underifrån" - herregud vilket nonsens!

min fru säger själv att det är min överlägsna styrka och manliga dominans som gör mej sexig....

Manne Forsberg - har du funderat på vad "heterosexualitet" innebär? Det innebär att två OLIKA kön attraheras av varandra! om båda "satte på" varandra, och samtidigt "slog underifrån" - då skulle de lika gärna kunna vara bisexella! om könen hade samma roll alltså!

det här är problemet med bisexuella eller "genus-upplärda" sex-skribenter! - de kan aldrig förstå oss som är i majoritet!

Permalänk | Anmäl #3 invandrarTjej, 2010-10-10, 15:19

och varför ska man överhuvudtaget skriva om sex? det är en modern folksjukdom att ALLT ska fram i ljuset! Låt sovrumsdörren va stängd! Det som händer där är bara mannens och fruns angelägenhet! Det är sunt, gammaldags, mossigt och bra!

Permalänk | Anmäl #4 invandrarTjej, 2010-10-10, 15:22

@Gunilla Gomér: Jag kontrar med en passage från bibeln: man ser grandet i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget. För kvinnor är precis lika blinda för sin makt som män anklagas att vara. Män dominerar arbetslivet medan kvinnor har total dominans på hemmafronten. Varför, kan man fråga sig, hör man aldrig Schyman ta upp de områden där män befinner sig i underläge när mantrat lyder att feminismen är bra för både män och kvinnor. Det är en uppenbar lögn, som inte blir mer sann genom att upprepas.

Permalänk | Anmäl #5 Björn Mattsson, 2010-10-10, 17:05

Jag vet inte om jag håller med om att när kvinnor skriver om sex blir det subversivt. Många kvinnliga författare tenderar också att falla i könsstereotypa mönster och skriva väldigt mossiga, ålderdomliga och rent av löjliga beskrivningar av hur förförelse-situationen ter sig och alla dessa manliga män som får flickorna på fall.

För att inte tala om all skräp chic-lit fylld av tantsnusk där man ofta cementerar fast könsrollerna ytterligare med oerhört traditionella sexbeskrivningar. Känns som en förlängning av den vite riddaren på hästen som räddar flickan från hennes hemska öde eller nåt.

Den mest subversiva författaren jag läst är Helen Walsh bok "Luder". Den är provokativ, dynamisk, omvälvande och otroligt sexig och vass. Huvudpersonen skulle kunna vara både kille och tjej och man fastnar verkligen i Liverpools undre värld och slukar boken totalt.

Tack för en intressant artikel!

Permalänk | Anmäl #6 Malin Stenman, 2010-10-10, 18:12

Gunnel Gomer - vad då "allt starkare"? skilladen kanske är att du inte hörde våra röster innan för då satt inte feminister och skrev propaganda på "bloggar" som vi kunde kommentera!

Gunnel - jag är både ung och invandrare - och jag kan ALDRIG acceptera den svenska formen av Feminism, lika lite som jag kan acceptera rasism eller stalinism!

så VÄNJ dej! Gunnel!

och sen ska du veta en annan sak också - om du slutar höra från oss så kan det lika gärna betyda att vi tröttnat på att ergumentera med er, och lever våra liv istället för att prata med en vägg (genusteoretiker)...

jag lever och mår bra redan nu, men att argumentera lite med hjärntvättade personer som ser sig själva som offer och andra som syndabockar - det är bara en rolig krydda i vardagen! =D

Permalänk | Anmäl #7 invandrarTjej, 2010-10-10, 18:32

Man kan ju ha vitt skilda åsikter vilken typ av sexskildring är mindre snuskgubbig och inte. Men det är märkligt att så några få kommit till insikt att kvinnliga skildringar av det manliga könets sexuella karaktär är lika rosensött verklighetsfrämmande som manliga skildringar av det kvinnliga könets. Och det är häpnadsväckande sällan som dessa skildringar verkligen handlar om den sexuella växelverkan som förekommer IRL. Den litterära sexualiteten är rena science fiction allt som oftast.

Man skulle kunna fråga vad den manliga snuskporrens skildringar av kvinnor har med flickböckernas skildringar av pojkar att göra och det enkla svaret att båda skildrar det motsatta könet på ett sätt vars fysiska motsvarigheter inte sett dagens ljus än. De finns inte!

Det andra är att män tenderar att vara övertydliga: deras litterära skildringar påminner mer rocken roll med konstant hög volym utan nyanseringar. När kvinnor vanligtvis pimplar på erotikens väsensfulla harpa som är oerhört svår och komplicerad att spela, det ska vara hög tröskel med massor av hinder för att överhuvudtaget till slut lyckas klämma några rena toner. Och självklart ska det kryddas med mycket med frustrationer, besvikelser och berusande extas i en berg-och-dalbana.

Det som förvånad mig är just att vi, män och kvinnor, har tränats att vara tillsammans sedan begynnelse och vi tycks inte ha lärt något om varandras sexualitet utan föredrar fantasibilder i allt högre grad i samma takt som den allmänna medvetenheten om människans sexuella beteende har ökat. Detta gäller visserligen vitt skilda fenomen när vi forskat naturen och avslöjat hur vår verklighet är beskaffad och den existentiella mystiken skingrats så har det accelererat sökandet efter den fantasifulla mystiken. New Age är bara förnamnet på denna mystifieringstrend: andliga nivåer, dimensioner, energier osv, begrepp som inte är mätbara i detta sammanhang på något sätt utan det vet man bara oförklarligt.

Men när det kommer fram kvinnliga snuskhummer till författare så är det som en frisk vind som blåser bort stanken av gubbslemmigheten med sin odör av kärringsliskigheten. Att odören är påträngande obehaglig märker vi inte eller kanske rättare sagt besväras vi inte av såsom i fallet med ”Våtmarker” av Charlotte Roche! Att hon lyckas att producera sådan kärringsliskighet med sådan tonsäkerhet beror ju på att hon sätter fokus på sitt eget kön och saknar behovet att idealisera sin föreställning, ty det är inte hon som måste ta de metaforiska, dock praktiska konsekvenserna utan mannen.

Erica Jong säger: ”Kvinnor är den enda grupp i historien som idealiserats till maktlöshet” och det stämmer naturligtvis som sociokulturellt fenomen. Men det är halva sanningen ty jag säger: ”Män är den enda grupp i historien som idealiserats till frälsaren” och det stämmer naturligtvis som ideologisktemotionellt fenomen. Och kvinnor är mästerliga på att idealisera mannens egenskaper emotionellt såsom ”han är så snäll”…hmmm…säger jag…synnerligen konstigt, ty jag har aldrig sett en snäll man livslevande, endast som döda och ju ”dödare desto snällare”. Men jag har sett snälla handlingar som utförs av både kvinnor och män.

Permalänk | Anmäl #8 Christofer Catilan, 2010-10-11, 06:29

#5

Hej Björn Mattsson!

Ingen feminist som studerat lite förnekar att kvinnan av tradition haft dominans på "kvinnliga" ansvarsområden. Sexismen som idévärld delar upp mänskligheten i två halvor och fördelar arbete, pengar, makt och ansvar enligt vissa mönster. Det kallas "genussystemet". Vi fostras in i detta system och vi beter oss ofta i enlighet med det s k "genuskontraktet". Hemmet är kvinnans domän...och kvinnans fängelse.

Vem har inte läst Selma & Lilla Fridolf? Ett äldre typexempel på sexistisk maktuppdelning. Fridolf hukar förskrämt bakom tidningen hemma, men han är kontorschef och tittar under kjolen på sekreteraren och tilldelar henne en låglön. Selma är ständigt missnöjd :-)

Genussystemen skiljer sig mellan olika länder och kulturer, de skiljer sig också delvis mellan olika samhällsklasser i samma land.

Vad feminister jobbar med är att riva sönder de gamla "kontrakten" och skriva nya. För att klara av detta behöver vi förhandla med våra män :-)

Permalänk | Anmäl #9 Gunnel Gomér, 2010-10-11, 19:13

#7

Jag skrattar Marco :-)

Jag HAR valt, det gjorde jag för 40 år sedan och har levt hela mitt vuxenliv irrande på denna väg. Jag har aldrig valt en man som tänker som du - det skulle aldrig gå :-)

Sexisters stora bekymmer idag är att feministerna är rätt starka...1/3 av väljarkåren benämner sig själva feminister, också många män. Bland unga tjejer (15-29 år) vill 59% ha in F! i riksdagen. Vi kan resonera, förhandla, pröva oss fram. Men om våra intressen är alltför olika så blir det kraftmätning! Då vinner den som får flest röster *jajamensan*

Det handlar om samhällsförändring, om att leva sina liv i en föränderlig värld. Det är ryckigt och hackigt ibland, men världen omkring oss förändras - antingen vi vill eller inte. Du är fri att välja din väg, men du får nog en del bulor i pannan. Det har jag fått :-)

PS...Jag är inte och har aldrig varit stalinist eller leninist. Jag är demokratisk socialist med lite frihetliga vibbar. Om du förstår?

Permalänk | Anmäl #10 Gunnel Gomér, 2010-10-11, 19:25

#8

Christopher, du skrev:
"Det andra är att män tenderar att vara övertydliga: deras litterära skildringar påminner mer rocken roll med konstant hög volym utan nyanseringar."

Nja, vet du?
Jag gillar videos med gayporr bäst av vanlig dussinporr :-) De är ofta vänliga, rakt på sak, ett okomplicerat skeende av utbyte. Små enkla stråk av ömhet. Båda nöjda.

Vanlig hetero dussinporr är både urtråkig och med neurotiska och väldigt schematiska övertoner. Som om ett "möte" inte var möjligt. Det är väl sådant som Vargas Llosa beskriver? Det nästan oöverstigliga hindret...och succér och misslyckanden i dess spår? Fast jag har bara läst lite...

Allra minst gillar jag japansk dussinporr. En kvinna, lätt förskrämd och mycket tvekande som fogligt gör som mannen säger och lägger sig platt på rygg. Han jobbar som en iller medan hon ligger passiv & orörlig och tittar i taket med outgrundligt likgiltig min. Men sen...då han slitit minst en kvart för att frambringa kåthet ur denna totalt passiva människa så förvrids hennes ansikte i skam och förtvivlan. Hon jämrar sig, tårar flödar...det hela är sorgligt att se på. Hon har nämligen drabbats av kåthet...oh fasa! Sen är det som vanligt...

Jag tittade igenom 30 av vardera kategorin *puh* på en vanlig gratissajt, slumpvis valt. Och min preferens utföll till gayporrens fördel. Gjort av män och för män...inte för mej?

Ingen säger dock det som jag tror är mest sant för oss alla som varit med ett tag...män är väldigt olika :-) Inte som i porrfilmer. Kvinnor vet mer om den manliga sexualitetens reella uttryck än män. Av naturliga skäl.

Och vice versa :-)

Permalänk | Anmäl #11 Gunnel Gomér, 2010-10-11, 19:49

#11 Gunnel Gomér – Kommentar: ”Ingen säger dock det som jag tror är mest sant för oss alla som varit med ett tag...män är väldigt olika :-) Inte som i porrfilmer. Kvinnor vet mer om den manliga sexualitetens reella uttryck än män. Av naturliga skäl.”

Och då ska man tänka att det just handlar om reella uttryck! :-)

Det är ungefär som att man ser på sin datoskärm hur operativsystemet ser ut och kan göra det som man ska, men det är ändå en helt annan sak att förstå vad som pågår bakom skärmen i datorns minne i det installerade operativsystemet i realtid och kunna styra och finjustera dess olika funktioner. Det kräver nämligen litet mer kunskap. Den som kan operativsystemet behöver inte alls vara lika flink på att använda datorn för sitt arbete exempelvis som någon datorokunnig användare.

P.S. Intressant hur du ser på gayporren som kanske är mindre övertydlig och mindre ”könsrollsbestyckad” för att ge givet resultat än heteroporren.

Personligen uppfattar jag ”Lady Chatterley's Lover” mer erotisk än porr överhuvudtaget. Även om det handlar om romanform är den i alla inte ”undertydlig” (författaren är ju en man :-) men den är sinnlig/sensuell med inte alltför långtgående känslomässiga komplikationer…utan något som skulle kunna hända både litet vanligare och litet ovanligare människor, redan existerande människor. Jag är kanske litet ”reality freak” på det sättet, allt som är för konstlat stör mig. ”Konstlat” förknippar jag med en yrkesroll i största allmänhet, inget som har med mina personliga känslor att göra.Om jag vore sexsäljare så skulle det konstlade däremot vara nog precis tvärtom: en fördel. (Obs, jag har inga planer på att byta yrke :-)

Permalänk | Anmäl #12 Christofer Catilan, 2010-10-13, 10:19

Yes, Lady Chatterly rules :-)

Ja, gayporren saknar helt "det könsrollsbestyckade" och ter sig därför o-neurotisk. Rakt sex, tämligen vänligt. Men...ganska trista filmer såklart.
Japansk porr är tvärtom...hårt könsrollsbestyckad. Inte ovänlig, men på sätt & vis sorglig. Allvar, skam, känsloundvikande. Som en tämligen slitsam och lite pinsam arbetsuppgift.

Det är ingen tillfällighet. Har du läst Hofstedes fem kulturdimensioner?

"Japan och Slovakien rankas som de mest maskulina kulturerna, liksom flera länder i Västeuropa. Sverige är världens mest feminina land, följt av andra nordiska länder. På grund av tabut mot att diskutera sexualitet i många kulturer, särskilt maskulina kulturer, samt de könsgeneraliseringar som följer av Hofstedes terminologi, så döps den här dimensionen ibland om till Livskvantitet mot livskvalitet. En annan aspekt av dimensionen är att i M-kulturer är skillnaderna i könsroller större och mindre flytande än i F-kulturer."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hofstedes_fem_kulturdimensioner

Permalänk | Anmäl #13 Gunnel Gomér, 2010-10-13, 20:17

#13 Gunnel Gomér – Svar: ”Har du läst Hofstedes fem kulturdimensioner?”

Nej, det har jag tyvärr inte! Men efter att ha kollat länken som du bifogade så är det en absolut måste för mitt vidkommande. Varma tackar för ditt tips, sannerligen!

Kommentar: ”Sverige är världens mest feminina land, följt av andra nordiska länder.”

Jag har själv hävdat detta med att jag diskuterat ämnet (femininitet -maskulinitet) med min kvinnliga medförfattare. Jag läste ett par år sedan en artikel (skriven av någon kvinnlig forskare som jag inte minns namnet på) att unga tjejer har blivit mer jämställda i sina värderingar och i sin könsroll kontra killar men de tycks ha tagit efter den maskulina könsmodellens avigsidor med råge, dvs den negativa meningen. Men i den positiva meningen var jämställdheten fortvarande klen.
Då väcker detta en stilla undran hos mig: har Sverige feminiserats enligt samma princip att man i själva verket slår vakt om avigsidorna av den feminina könsmodellen? Själv tycker jag att det finns en tydlig ”arbetsfördelning” mellan könen: kvinnor ska uttrycka känslor (och medmänsklighet naturligtvis) och männen ska uttrycka åsikter (och aggressivitet naturligtvis). Detta går igen i film- och teaterkonsten och för att bokstavligen explodera till labilitetens tickande kvinnliga känslobomber i billiga stereotypa amerikanska produktioner. I filmer behövs det alltid en kvinna för att uttrycka skräck. Dock har det kommit en ny typ av kvinnor på scenen, en som är vacker som en dag, trippar som en mannekäng med vapnet i högsta hugg och är lika emotionell som en robot. Kvinnlig total känslokyla är nämligen väldigt skräckinjagande för män, dvs litet ironiskt:

Om man vill skrämma vettet ur en man så visa honom en totalt känslobefriad, sexig, vacker kvinna och han kollapsar av horror. Det är mannens värsta mardröm och kanske en bidragande orsak till den påstådda maktordningen. Makt är nämligen föga sentimental enligt min mening.

Jag får nämligen det intrycket att sentimentalitet allt oftare odlas som argument i debatten/retoriken i Sverige utan att man ens behöver motivera sitt tyckande. Bara för att man helt subjektivt tolkar någons uttalande som sårande/kränkande så har man satt munkavle på uttalaren exempelvis: ”det får man inte göra!” Det leder till att sanningar hellre begravs levande för risken att någon kan ta illa upp än debatteras förutsättningslöst.

Jag förklarar med detta fenomen också vad Manne Forssberg påstår: ”Därför är det svårare för män att skriva om sex.” Det är riskabelt, någon kan ta illa upp, känna sig kränkt på grund av att manlig sexualitet har framställts som något potentiellt hotfullt, våldsbenäget som konsensus. Kvinnlig sexualitet är å andra sidan endast en form av generositet mot mannen, något som han egentligen inte är värd enligt vissa feministiska påståenden.

Permalänk | Anmäl #14 Christofer Catilan, 2010-10-14, 06:39

#14
Christopher, sorry
Jag skrev ett långt svar som försvann i cyberrymden (utloggning) Jag ber att få återkomma imorgon...

Permalänk | Anmäl #15 Gunnel Gomér, 2010-10-14, 19:23

@ Marco:

"det här är problemet med bisexuella eller "genus-upplärda" sex-skribenter! - de kan aldrig förstå oss som är i majoritet!"

Vad du och din fru tänder på skiter jag blankt i, men när du påstår att det här är problemet med "bisexuella" går du överstyr!
Bara för att ni i ditt förhållande tänder på era olikheter och din "manlighet" i och med din dominans betyder det INTE att alla heterosexuella par tänder på samma sak.
Det finns många olika saker som folk tänder på oavsett läggning, det finns inget som säger att bisexuella tjejer inte skulle kunna tända på att vara dominanta eller underlägsna, samma sak gäller bisexuella killar, heterosexuella tjejer och killar liksom homosexuella killar och transpersoner.

På vilket sätt tycker du att bisexuella eller homosexuella hindrar dig och din fru att ha sex som ni vill? Om ni är riktigt funtade i skallen kan ingen hindra er från att ha sex med varandra på vilka sätt ni vill.
Att säga att bisexuella inte förstår heterosexuella är ren okunskap, då jag tror att de flesta bisexuella lever i heterosexuella förhållanden, eller i alla fall har haft sådana.

Ser fram emot ett svar!
V

Permalänk | Anmäl #16 Malva Gyldberg, 2010-10-30, 16:14

#2

Det finns ett fel i mitt inlägg ovan. Det är inte Carola Tenor utan Nina Hemmingsson som gjort den roliga bilden.

Så Moderator...ta gärna bort hela inlägg #2 så knaset inte sprids vidare.

/GG

Permalänk | Anmäl #17 Gunnel Gomér, 2011-02-14, 23:23

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.