Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Sverigedemokraterna

Foto: Scanpix.
Fredrik Segerfeldt om Sverigedemokraterna

Jimmie, jag är med dig i kampen för vårt ursprung

Det är bra att du vågar stå för varifrån du kommer Jimmie. Jag är själv stolt bleking. För omkring 350 år sen kom de, utlänningarna. De påtvingade oss sina präster och grundlade universitetet i Lund. Vårt språk har förändrats, våra symboler likaså. Det bör vi slåss mot. Det jag inte förstår, Jimmie, är varför du uppehåller dig så mycket vid det svenska. Varför umgås du med svenskarna uppe i Stockholm?


Om författaren

 

Fredrik Segerfeldt
Bleking och liberal debattör

 

Jimmie, jag uppskattar jag att du bar Blekingedräkten vid Riksmötets högtidliga öppnande häromdagen. Det är bra att du vågar stå för varifrån du kommer, och vilka du egentligen tillhör. Det borde fler göra. Jag är själv stolt bleking. Här vid mitt skrivbord hänger en vacker tavla som min gamla mormor i Ronneby har broderat, i samma fina färger och mönster som din dräkt.

Jag delar också ditt intresse för historia och din oro för att vårt nationella arv har utarmats av alla främlingar. Vårt språk har förändrats, våra symboler likaså. Det är dags att vi reser oss som en man mot det utländska inflytandet.

För omkring 350 år sen kom de, utlänningarna. De påtvingade oss sina präster och grundlade universitetet i Lund. Allt för att försvenska oss. Vi gjorde länge motstånd. De berömda snapphanarna rörde sig i västra Blekinge och nordöstra Skåne, något vi ska vara stolta över idag. Men fienden var övermäktig. Och vår nationella identitet och sammanhållning har förändratsav de främmande, de svenska. Vår kultur har bytt karaktär, mot vår vilja.

Det bör vi slåss mot. Det jag inte förstår, därför Jimmie, är varför du uppehåller dig så mycket vid det svenska. För egentligen är vi ju danska, du och jag. Och det är svenskarna som är fienden, de främmande, ockupanterna.

Och borde ditt parti inte heta Danmarkdemokraterna? Vad jag förstått av dialekterna på dina partikamrater så verkar resten av ledningen också komma från Skåneland. Och förresten finns det ju redan ett sådant parti. Dansk Folkeparti heter det visst. Varför är du inte med där, i stället för att umgås med svenskarna uppe i Stockholm?

Låt oss ta historien, den nationella identiteten och vårt etniska ursprung på allvar, och göra gemensam sak mot svenskarna. Jag är med dig, Jimmie, hela vägen.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/28854

26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ja det var ju en lustig liten artikel just som jag kämpar med att försöka hitta varifrån jag kommer. Varifrån mina talanger och gener har uppstått en gång i tiden. Jag vet rätt mycket så där ett par hundra år bakåt i tiden och då är de flesta av oss infödda fattiga torpare, soldater och enligt en sägen kanske tattare. Eller längre tillbaka eventuellt en mayaindian och en spanjorska, men hon skulle ju lika gärna kunna vara en zigenare (för det finns många sådana än i dag på Iberiska halvön).

Visst är jag svensk och visst är mina söner svenska, fast den äldste av dem har en tysk far. I socialdemokraternas värld var det synd om honom och han räknades som invandrare i andra generationen, fast han är ljus och blåögd och alltid har bott i Sverige.

Det är inte generna det handlar om egentligen. Tänk på Oprah Winfrey. Hon är mer amerikan än någon annan nästan. Och ingen tänker egentligen på hennes hudfärg. Det är när vi inte känner människor vi lägger märke till alla yttre tecken.

Som en kusin, som jag har. När han skulle gifta sig så sa hennes släktingar: men ska du gifta dig med en utlänning? För hos honom hade släktens gener fått ett sådant genomslag så han såg mer mexikansk ut än något annat.

Svenskt tror jag är när vi har ett kulturellt innehåll tillsammans och det har vi som har bott här ett tag. Hur vi än ser ut. Det är när det bildas små grupper, som liknar sekter, som det kan uppstå problem. Och dessa grupper växer och verkar, som om de vill ta över det som vi står för i Sverige. Med andra lagar och andra förhållningssätt. Då blir det svårt.

http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/07/i-ormbararens-tid.html

http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/10/i-ormbararens-tid.html

Permalänk | Anmäl #1 Ann Helena Rudberg, 2010-10-07, 10:02

Alla som har läst lite grundskolehistoria vet att skåningarna ansåg sig ockuperade av danskarna (och även svenskarna till en början). De vet alltså vad det innebär att utlänningar tar över.

Men att begära empati och kunskap bakom orden är tydligen alldeles för mycket att begära när det gäller de som tvångsmässigt demoniserar och hetsar mot folkgruppen sverigedemokrater.

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2010-10-07, 10:17

Camilla Grepe och jag skrev en debattartikel på Sydsvenskan, Opinion, 2008-09-16 om gudstjänsten i Storkyrkan vid riksmötets öppnande.

CITAT
/I en tid när inte ens skolbarn tvingas att fira skolavslutning i kyrkan undrar vi när Sveriges riksdagsledamöter får motsvarande frihet vid riksmötets öppnande./

/Sverigedemokraterna surfar på en främlingsfientlighet där religion spelar en betydande roll. Det bästa försvaret mot dessa krafter är ett sekulärt och religionsneutralt samhälle./

/Det är först när vi kan skicka våra barn till samma skolor och våra riksdagsledamöter till riksmötets öppnande – utan att någon av dem skall behöva göra våld på sin livsåskådning – som vi har nått det målet./

KÄLLA
En gudstjänst för mycket
http://camillagrepe.blogspot.com/2008/09/en-gudstjnst-fr-mycket.html

Permalänk | Anmäl #5 Göran Rydland, 2010-10-07, 10:25

Det är ju ändå skillnad mellan att vara konservativ och att vara reaktionär, om en förändring som faktiskt genomförts varit bra eller i alla fall inte dålig så finns det inget skäl att reversera den. Men ur detta följer inte att det inte finns skäl att vara försiktig, vilket i min mening är kärnan i konservatism, en skepsis till vår förmåga att föreställa oss konsekvenserna av vårt agerande.

Permalänk | Anmäl #6 Martent, 2010-10-07, 10:45

Allmogen hade under stormaktstiden när Skånelandskapen blev svenska knappast samma känsla för nationell tillhörighet som dagens befolkning.

Dock är det enkelt att konstatera att en person som under enkla omständigheter föds, lever och dör i samma socken är mindre miljöbelastande än invånarna i det globaliserade mångkulturella samhället.

När hållbar utveckling politiken implementeras i stor skala är det därför möjligt att delar av SD:s väljargrupper ses som föregångsmän.

Permalänk | Anmäl #7 Tobias Wallin, 2010-10-07, 11:18

Alltid dessa fånerier. Det finns tydligen inget svenskt som är värt någonting, för allting kommer nåoon annanstans från början? Är det ditt argument?

Alla kulturer har inslag från andra kulturer. Konstigt nog upplever andra nationaliteter att det de lånat och gjort till sitt eget ändå är värt något. Konstigt nog kan andra nationaliteter vara stolta över sitt land, sin kultur och sin historia, utan att skämmas om det.

Men inte vi svenskar. Här regerar endast Jante-lagen. Vi ska inte tro att vi har något, att vi är värda något. Tack alla invandrare för att ni räddar oss från oss själva!! Vi är så värdelösa så det gör inget om allt som heter svenskt utplånas!

Fånerier. Och nu har jag ödslat tid på dem när jag lovade mig själv att jag inte skulle bry mig. Nej, nästa val ger jag min röst till SD istället, jag är så less på allt det här...

Permalänk | Anmäl #8 Jonas Erikson, 2010-10-07, 11:21

Vi är de Germanska stammarna. Det som däremot skapade ett enormt trauma var den främmande kristendomen. Trots att denna tankens diktatur påtvingades de fria skandinaverna så bibehåll vi alla högtider och har så gjort i tusen år.

Just när vi kastat av oss kristendomens ok och återgått till att vara sekulära, (vilket är mycket likt den asatroende andan, med en högsta tro på den egna inneboende kraften), så har ett nytt hot uppenbarats. Islam. En i mitt tycke ännu värre diktatur än kristendomen.

Det är då tragiskt att se alla som försvarar islam med religionsfrihets argument. Denna vänlighet kommer inte att besvaras. I Europa så flyttar islam fram positionerna och framtiden är mycket oroande. Det är vad jag tycker.

Permalänk | Anmäl #10 Q8888, 2010-10-07, 11:33

Moralpanik är moralpanik om än inlindad i fagra ord och kunskaper i historien. Satir är en konst och tänk så fel det kan bli. Undrar bara hur många jasägande skribenter i vårt avlånga land det finns kvar som så pockande känner sig manade att blotta sin egen godhet. Själv är jag uttråkad för länge sen. Och lyssnar hellre på öppna, modiga, fristående och frispråkiga journalister som DNs Croneman, och Uppdrag Gransknings Janne Josefsson, så jag kan andas frisk luft.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #11 Carina Nordén Åkerlund, 2010-10-07, 11:38

Först blev jag lite konfunderad om din kommentar var sarkastisk eller ej. Men sedan förstod jag att du är en verklig sverigedemokrat. Ja, låt oss ta historien på allvar. Hur långt tillbaks i tiden skall vi gå? Varför stanna vid 350 år. Eller varför inte 1000 år. Skåne erövrades av den danske kungen Harald Blåtand, troligtvis under 970-talets senare hälft. Så det beror väl på vad man befinner sig för att benämnas utlänningar. Eller varför inte gå 40000 år tillbaks i tiden. Då allas våra förfäder kom från Afrika. Men det är väl svårt för en blond sk jämlik att acceptera. Jag är också bekymrad över språket, med då mera av amerikaniseringen som sker av hela samhället med allt av den skräp "kultur" och amerikansk propaganda som väller in över gränserna. Och svensk kultur. Vad är svensk kultur? Midsommarfirande-importerad, Julgran-importerad. Julfirande-importerad. Halloween -importerad. Det återstår väl egentligen inte så mycket genuin svenk kultur! Så jag håller med dig på den punkten när du säger "Vår kultur har bytt karaktär, mot vår vilja." - men inte av de anledningar som du ger, vilket har rasistiska undertoner. Jag själv har påbrå från vallonerna, som berikade och utvecklade vårt land. Sverige (utlänningarna som du kallar oss) har alltid varit ett område som tagit emot influenser från andra kulturer, tagit emot andra människor och deras tankar och idéer vilket gjort att vi har blivit så utvecklade och framstående inom många områden som vi har blivit. Så som du ser är invandring något positivt och borde inte förmörkas av diffusa främlingsfientliga tankar och ideer som anspelar på folks rädsla för det okända. Låt oss ta historien, den svenska identiteten och vårt gemensamma ursprung på allvar, och göra gemensam sak mot främlingshatarna. Hela vägen.

Permalänk | Anmäl #13 Hans Johanson, 2010-10-07, 11:53

Intressant men du missade bar den där viktiga detaljen där danska hären började tillämpa brända jordens taktik och både civilbefolkningen samt snapphanarna vände sig mot det danska överväldet.

Permalänk | Anmäl #14 X, 2010-10-07, 12:00

Länge leve båtyxefolket!

Permalänk | Anmäl #16 Johan Segerfeldt, 2010-10-07, 12:14

#10 Problemet med SD och deras sympatisörer är att de saknar förmåga och utbildning att förstå hur världen ser ut. Alternativt att de MEDVETNA om sina egna lögner bygger upp konspirationsteorier om att islam håller på att ta över Europa.
Jag håller med om att Sverige förmodligen fått något fler antidemokrater i och med invandringen, men att påstå att det är någonting som med den nuvarande invandringstakten kommer påverka hur majoriteten tycker och tänker är att dra det hela galet långt. Vi kulturellt svenska personer blir inte tvingade till att bete oss muslimskt - det är en grotesk lögn. 
Att det finns skolor där majoriteten inte vill äta griskött och därför inte serverar griskött är inte konstigare än att det finns andra friskolor med en speciell kost. 
Politiska islam är för närvarande långt ifrån att bli någon maktfaktor. Jag ser inte en islamistisk svensk diktatur hägra. För  att ett stabilt samhälle som Sverige  ska byta statsskick så behövs det att ekonomin krackelerar.
Man får göra skillnad på att vissa grupper beter sig annorlunda och att de försöker tvinga sin omvärld till någonting.
Det finns inte ens ett "muslimdemokratiskt" parti - även fast man kan tycka att det borde finnas! De kunde driva värdekonservativa frågor och alliera sig med KD om att det är fel med homosexualitet och abort etc. 
Hur mycket man kan förtrycka eller assimilera en grupp i deras religionsutövning är osäkert i dagens Sverige. Visst finns det exempel på länder som helt lyckats krossa religioner men då med medel som jag tror att alla demokratiska partier vänder sig ifrån.
I europeiska länder där man "försiktigt" börjat trycka för en assimileringspolitik har istället de islamistiska grupperna växt sig starkare då vanliga muslimer känt sig attackerade i sin identitet och satt sig till motvärn.
Det är inte så att muslimer nödvändigtvis kommer kräva muslimska lagar eller muslimsk politik bara för att de blir en stor svensk grupp. Om folk är nöjda med sin tillvaro, jobb, välfärd etc så vet dem att man riskerar något för radikala förändringar. Så som med alla andra problem så är lösningen hållbara stadsfinanser och en hållbar politik. (om SD fick igenom sin budget kanske det faktiskt skulle bli till att äta råttor och revoltera).
Titta t.ex. på USA där en stor del av nationen är tokkristen men ändå aldrig skulle rucka på demokrati och åsiktsfrihet - trots att dessa begrepp knappast är några kristna ledstjärnor historiskt.
Målet måste vara att alla muslimer integreras i allt väsentligt - tro på demokrati, hur man rör sig och uttalar sig för att kunna verka i ett demokratiskt samhälle. Sedan får de väl bära burka och vägra det fina fläsket om de nu känner för det - desstu mer till oss gourméer. 
Det är inte helt lätta frågor. Men att göra en höna av en fjäder i det här läget är nog bara kontraproduktivt.

Permalänk | Anmäl #18 Verner Jansson, 2010-10-07, 13:30

En av Sveriges främsta från Blekinge, Fabian Månsson hade nog sagt; "Vet hut, vet sjufalt hut" åt Jimmie Åkesson".

Ett utdrag från hans mäktiga frihetshymn Stridssång;

"Och randas den dag, då jag friheten sviker
och ut ur dess led för en övermakt viker,
och feg eller trolös ur striden ses fly.
Då måtte mig fädernas skuggor förbanna,
och tankarnas ljus släckas ut ur min panna,
och tärnorna mig som en pestsmittad sky."

Permalänk | Anmäl #19 Cuben, 2010-10-07, 14:16

En åsiktsfascist har talat. Häxjakten mot SD fortsätter, åsiktsrasisterna som inte tolererar vår demokrati skriker allt högre. Precis som nazister marscherar de på våra gator och attackerar oliktänkande med våld.

Permalänk | Anmäl #20 Johnny Andersson, 2010-10-07, 14:17

I Tacitus Germania från första århundradet så omnämns suiones (latin)som en av de nordliga germanska nationerna eller stammarna enade under en kung.
Hur som helst så är jag glad att det nu finns ett parti i riksdagen som värnar om Svenska folket. Vi har yttrandefrihet och om man invänder mot den officiella vägen, ”multikultur” så åberopar jag denna yttrandefrihet för att uttrycka mitt motstånd mot denna ide hyllad av imperier.

I en passage ur Eddan så abdikerar Odin och lämnar över styret till sina bröder. Dessa släpper in jättar i Asgård och allt blir ställt över ända. När Odin och de andra asarna återvänder så bringar de ordningen åter.

The Swedes (Swedish: svear; Old Norse: svíar / suar (Lake, the people from/of); Old English: Sweonas; Latin: Suiones,Suehans or Sueones) were an ancient North Germanic tribe in Scandinavia. As the dominions of their kings grew, their land slowly evolved into the modern Swedish nation.

Till alla som inte vet det. Fabian Månsson var en sosse som finns som staty i Blekinge på äkta Soviet mane'r. Men min gissning är att Fabian hade riktat sitt 7 faldiga hut åt ett annat håll.

Permalänk | Anmäl #21 Q8888, 2010-10-07, 15:02

Det är lustigt att alla som avskyr sd så intensivt bara kan bemöta dem genom att förlöjliga dem eller dissekera betydelselösa skitsaker, som vad som är svenskt. Är pizza, kåldolmar eller skåningar svenska?

Anledningen är naturligtvis att de vet att de inte skulle klara en sansad debatt där även sd får ett ord med i laget. Erik Almqvist (sd) fick den ironiska frågan om sd nu tänkte smita ut ur Riksdagen så fort de fick kritik? Han svarade typ: "Vi vill ju inget hellre än att få debattera, Det är ju de andra partierna som alltid lämnar fullmäktige o andra lokaler så fort vi vill debattera. De vägrar ju att debattera med oss".

Permalänk | Anmäl #24 Emma Lindgren, 2010-10-07, 15:54

@Hans Johansson

Vad sägs som att ta reda på fakta istället för att ctrl+c -> ctrl+v en artikel i DN? midsaommarfirandet är inte importerat, det är en tradition över 1000 år gammal som kyrkan försökt ta över (likt flera andra högtider), midsommarstången är däremot från tyskland (samma folkstam f.ö.) men det är ett sentida inslag. Julen är unik i världen med sitt ord jul, från fornnordiska "yule", och det är svenskt/skandinaviskt. julgranen är från tyskland dock, men bara knappt 200 år gammal. halloween är ingen svensk högtid i vilket fall, men den har ursprung i dels keltiska traditioner, dels moderna köpmän i USA.
och, varför så tvunget förneka ett lands traditioner, t.sk. från andra länder?

Permalänk | Anmäl #25 Aron Norrby, 2010-10-07, 15:55

#21. Bra inlägg. Du skriver bl.a "Hur som helst så är jag glad att det nu finns ett parti i riksdagen som värnar om Svenska folket"

Oavsett vad alla "storstadsbor" vill påskina, så har vi mycket gammal kultur att värna om, det vet ni som verkligen fördjupat er i svenska folkets anor och historia,i olika landskap från norr till söder från vikingatid till nutid. Mina mor och farföräldrar lärde mig mycket om gamla Sverige, saker som gör att JAG är stolt över att vara svensk.

Permalänk | Anmäl #26 KarinAndersson, 2010-10-07, 17:37

Artikelförf. raljerar naturligtvis med SD, men han har en poäng: SD är väldigt ensidigt i sin syn på svenskheten. Det är ett land för alla. Skånska regionalister göre sig icke besvär. Detta är så mycket mer ironiskt eftersom större delen av SD:s toppskikt är skåningar och blekingar.

Permalänk | Anmäl #27 Jens Y, 2010-10-07, 18:51

Bo T, där sa du nåt...folkgruppen Sverigedemokraterna, hm.
Kantänkas är det dags att de blir erkända som nationell minoritet, som tornedalingarna, eller kanske till och med ursprungsfolk som samerna. Det skulle ju bland annat innebära att de fick extra anslag för bevarande av kultur och språk. Kanske man skulle kunna tänkas upplåta mark till ett reservat också, en fredad zon.

Permalänk | Anmäl #28 L. Cienfuegos, 2010-10-07, 22:55

Det är sådana här artiklar som kommer att göra SDs partiledare till "Jimmie" med hela svenska folket.

Permalänk | Anmäl #29 Thomas Eliasson, 2010-10-08, 07:26

#26
Vad kul att du vill värna om det som du ser som svensk kultur, och vet du en sak? Du är långt ifrån ensam. Min mor och mina mor och far-föräldrar lärde även mig mycket om gamla Sverige. Det finns all anledning att ta vara på och diskutera sin egen kultur. Men jag förstår inte riktigt varför du sätter detta i ett och samma inlägg som ett där du håller med om att det är bra att ett parti som "värnar om Sverige" har kommit in i riksdagen? Särskilt vid en tidpunkt när svensk kultur inte riktigt är på utdöende kan man fråga sig om skyddet av den svenska kulturen är någonting som behöver diskuteras i riksdagen. Det blir lite tragikomiskt när det Svenska språket är det enskilt största i hela landet, när våra grundskolehistorieböcker är fyllda av vad som hänt innanför Sveriges geografiska gränser, när en majoritet av de som bor i vårt land är infödda svenskar med faktiska minnen från vårt land.
Jag frågar igen: HUR håller den svenska kulturen på att utarmas?!
Jag måste faktiskt skratta åt det trots att det är så många som tror på det - eller snarare är det just för att så många tror på det som ni hittar drivkraft till er världsfrånvända argumentation - det är som att försöka diskutera med en sekt som tror att jorden håller på att gå under.
Sanningen är att den svenska kulturen aldrig utarmas utan hela tiden utvecklas.
Sedan är t.ex. folkdräkter och många andra av de företeelser som SD vill dra fram som svenska symboler faktiskt inte av en majoritet av svenska folket omhuldat som några viktiga kulturella företeelser. Det kan vara en anledning att satsa på hembygdsgårdar eller liknande men knappast ett incitament att driva ett politiskt parti.
Den kultur som är mest omtyckt av svenska folket idag är den amerikanska popkulturen. Det har funnits ett växande engagemang för denna kultur i Sverige sedan ett halvt sekel tillbaka. När den arabiska invandringen sedan kommit så kan man ju fråga sig varför det är just den gammelsvenska kulturen den sägs tränga bort och inte den moderna amerikanska popkulturen?
Vad det verkligen borde satsas pengar och energi på från politikens sida i skandinavien är att värna om den samiska kulturen och de samiska språken - här har man verkligen anledning att prata om en kultur och språk som håller på att gå under och upp i andra kulturer och språk.

Permalänk | Anmäl #30 Verner Jansson, 2010-10-08, 08:31

Väl talat Verner Jansson! Och en mycket bra fråga:
Hur ställer sig Jimmy Åkesson och SD till invasionen från väst, eller mer specifikt den amerikanska kulturinvasionen som råder i Sverige?
Har man nån politisk agenda för att ta itu med eländet?

Permalänk | Anmäl #31 L. Cienfuegos, 2010-10-08, 12:10

Religion (andlighet) och traditioner bör vara en privatsak, då skulle nationalism och liknande sjukor inte få fäste i folksjälen.
Det är och har alltid varit naturligt att traditiioner förändras pga nya influenser. Jag förstår inte denna krampaktiga rädsla för att låta saker o ting förändras! Den som vill är ju fri att gå i kyrkan efter skolavslutningen, att bära folkdräkt till vardags, att tala det språk som ligger varmast om hjärtat och att fira de högtidsdagar man vill.
Det är ju det som är så bra med Sverige, man FÅR ge utlopp för sina traditionalistiska böjelser, det är inte förbjudet att vifta på svensk flagga eller hoppa grodor. Men flertalet människor vill inte, har andra prioriteringar. Ska man då försöka styra upp detta från ovan??

Permalänk | Anmäl #32 L. Cienfuegos, 2010-10-08, 13:08

Det enda jag undrar är om det kommer finnas kvar svenskt kaffe om SD tar över?

Permalänk | Anmäl #33 David Tingsgård, 2010-10-08, 13:18

SD e främlingsfientliga. Det svenska kommer ikike försvinna. Men det bör jimmie och hans fru och hela hans parti göra :D De är rädda för allt som kommer från andra länder. De kan inte ens prata engelska för de är rädda för andra språk. De äter bara köttbullar för de är rädda för utlänskt mat. De klär sig bara i sverigedräkterna för de är rädda för allt annat. Den enda musiken de kan lyssna på är sveriges nationalsång och de kan inte lyssna på låtar som är på engelska eller annat språk för de är rädda för allt sånt. :D

Permalänk | Anmäl #35 celine hyl, 2010-12-04, 12:02


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.