Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Invandring - en möjlighet för svensk landsbygd

Hjalmar Fryklind om Invandring - en möjlighet för svensk landsbygd

Tro och religion förenar

"Många gånger möts jag av missuppfattningen att vi som är kristna och tillhör en kyrka känner det starkaste hotet mot vår verksamhet i mötet med andra religioner och dess företrädare. Sanningen är att det alltid är tvärtom. Det största hotet mot Svenska kyrkans verksamhet är inte människor som har en annan religiös tro", skriver Hjalmar Fryklind, kyrkoherde i Åmål.


Om författaren

Hjalmar Fryklind är kyrkoherde i Åmål.

Ofta är den interna kristna diskussionen mer otillfredsställande än den interreligiösa. Dessutom är Sverige ett av få länder i världen där det sekulära samhällets självbild inte innehåller religion och tro över huvudtaget.

Vi som bygger vårt liv på en tro och lever i en religiöst formad livsåskådning har mer än vi tror(!) gemensamt oavsett religion. Det är aldrig religionen i sig som är ett hot mot annan religion.

Successivt har emellertid i vårt land kristen tro kommit, slarvigt men tämligen allmänt, att börja betraktas som en avvikelse. "Att vara religiös" anses inte som norm i det svenska samhället utan som avvikelse. Det inter-religiösa mötet och samtalet i Sverige är alltså ett samtal "oss avvikare emellan".

Jag tror att det finns en möjlighet till djupare förståelse mellan människor från olika kulturer när båda parter inte bara har respekt för "den andres" religiösa uppfattningar utan också i grunden har tro som en gemensam utgångspunkt för sina liv.

På landsbygden är det sällan ett problem att vi är för många. Utvecklingen sedan 1950-talet har tömt inte bara kyrkorna utan också byar och städer på folk. Det betyder att många lokaler står tomma och att jordbruket, skolor, butiker och kommunal service närmar sig gränsen för att helt försvinna. Detta är dåligt utnyttjad rikedom. Samarbete om allt, inte minst lokaler och service, är nödvändigt om landsbygden inte endast skall bli till kyrkogårdar och ödemark.

Ur mitt perspektiv som kyrkoherde i avfolkningsbygd är integrationsfrågor också en överlevnadsfråga. Vi har inte råd att ytterligare splittra och dela upp våra redan små samhällen i grupperingar som inte kommunicerar och fungerar tillsammans.

Vid några tillfällen har vi i Åmåls församling kallat till gemensam kontemplation för alla religioner. Uppslutning har varit god. Efter några minuters gemensam tyst meditation har vi haft livliga samtal och trevlig gemenskap. Vi har också under åren varit engagerade i flyktingfrågor och gett stöd till många nödställda invandrare och flyktingar. Under sommaraktiviteter med caféservering och i arbetet på kyrkogårdarna har vi haft ungdomar tillhöriga andra religioner anställda och sett detta som en viktig markering av att vi menar allvar med att välkomna alla till oss. Detta sagt utan att vi för den skull gör avkall på vår egen tro och bekännelse.

Att vara välkomnande är inte detsamma som att vara otydlig och undfallande. Mest handlar det om att vara människa och intresserad av "den andre".

Svenska kyrkan känner ansvar för alla som vistas i vårt område. Men naturligtvis behöver vi samråda med övriga ansvarstagande organisationer, kommun och myndigheter för att tillsammans samla kompetens, ekonomi och opinion för att skapa en välkomnande och utvecklande integrationsverksamhet på landsbygden. Svenska kyrkan är en demokratisk organisation vars medlemmar speglar hela det svenska samhällets politiska mångfald.

Vi kan aldrig tala med EN röst. Men vi kan tala med många och vi har definitivt utrymme för många fler i våra kyrkor, församlingshem och bygder.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/28745

8 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Kära Hjalmar Fryklind, det finns ingenting som förenar olika religioner så mycket som deras uppfattning att männen ska bestämma över kvinnorna.
-
Jag kan se dig sitta på landsbygden tillsammans med nyanlända strängt religiösa invandrare med en annan tro än kristendomen. Ni kan sitta och jämföra era respektive heliga böcker med varandra. "Står det i din bok att kvinnan ska lyda mannen? Det gör det i min bok också!" "Står det i din bok att mannen har Guds tillåtelse att bestämma över kvinnan? Det står det i min bok också!" "Står det i din bok att kvinnan ska bestraffas om hon inte lyder mannen? Det står det i min bok också!"
-
Och sen kan ni ägna er åt att bestämma över era kvinnor och bestraffa dem så fort de är olydiga. Ni kan bestraffa dem för deras olydnad tillsammans. Tänk vad ni ska trivas ihop!
-
Kvinnoförtryck är det starka kitt som förenar alla världens större religioner. Tig och lyd, kvinna! Halleluja!

Permalänk | Anmäl #2 Ann sidbrant, 2010-10-05, 08:35

Själv är jag inte så särskilt religiös i mitt dagliga liv, men har ändå en känsla av att det finns så mycket som vi inte vet - som vi på något sätt måste ta ställning till utan att kunna vara säkra på.
Det är med denna insikt som jag håller med i artikeln om att vi måste respektera och möta varandra oavsett tro.
Om man som troende har en övertygelse, men samtidigt en insikt om att man kanske inte vet hela sanningen så tror jag att man lättare kan möta andra i deras tro.

Genom samtal människor emellan, som exempelvis de interreligiösa möten som står om i artikeln så tror jag att man kan lära sig mer om sin egen tro, eller om vad man själv sätter värde på i ljus av vad andra tycker är viktigt. Vare sig man är religiös eller inte.

Permalänk | Anmäl #4 Göran Sernhed, 2010-10-05, 11:09

Hjalmar,
Om jag förstår dig rätt vill du dra en gräns mellan teister och ateister, Du vill gör den farliga förenkling som din präst kollega Elisabeth Gerle varnar för.
Vore det inte mer logiskt att istället närma sig organisationer som kommit fram till samma ställningstagande i värdefrågor men med annan grund. T.ex. så är humanister och svenska kyrkan väldigt nära varandra i jämlikhetsfrågor och tolerans mot oliktänkande. Avståndet mellan Svenska Kyrkan och t.ex. livets ord är som jag ser det betydligt större för att inte tala om avståndet till högerkristna i Usa eller politiserad islam. ÄNDÅ väljer du att framhålla tro kontra icke tro som den viktiga gränsdragningen.
Muslimer, buddister, asatroende och new age troende välkomnas i landsbygdskyrkan, vi ateister utesluts.. är det så jag ska tolka dig??
Beklagligt!
Vänligen Anders

Permalänk | Anmäl #5 Anders Bergdahl, 2010-10-05, 12:46

Ann Sidbrant, du har rätt i att det finns inslag i många av de stora religionerna av det du beskriver. Om man ser detta som en del av religionerna som man aldrig kan komma ifrån så är det mycket olyckligt, jag håller med.
Betyder det att man per automatik är en kvinnoförtryckare om man är säg Kristen, Muslim eller Jude (eller Hindu, Buddhist)?
Ditt inlägg har en antydan av att så skulle vara fallet.

Jag skulle tvärtom vilja påstå att det finns många religiösa män och kvinnor som inte är kvinnoförtryckare och att de skulle kunna få ut mycket genom att prata med varandra om sin tro. Även de som har en annan syn på jämställdhet mellan könen kan ha ett stort utbyte av ett sådant samtal, vågar jag påstå.

Permalänk | Anmäl #6 Göran Sernhed, 2010-10-05, 12:48

Största hotet mot tro är givetvis fakta. Analogt är största hotet mot religion vetenskap då dessa ofta gör anspråk på samma domäner. Att dessa två områden, "tro och religion" versus "fakta och vetenskap", står i konflikt blir uppenbart då vi ser till historien och vilken roll tro och religion haft i samhället så som förklaringsmodell.

Permalänk | Anmäl #7 Mats A, 2010-10-05, 12:49

Det ligger en hel del i artikeln. Men här saknas en viktig poäng. Sverige är inte speciellt religiöst, utan snarare ett av världens modernaste occh mest sekulariserade land. Är själv inte med i någon dylik "förening" och blir lika förvånad då vuxna människor, må vara svenskar (ofta kristna) eller invandrare (lite olika trosuppfattningar som ett svenskt smörgåsbord) faktiskt tro på en massa fantastiska saker som ingen kan förklara närmare. Men det är OK, bara det inte tar sig för stora uttryck.
Men de som sprider detta (präster av diverse slag) borde fundera ett tag och stanna upp. Speciellt när man ser dem i TV-debatter ibland, som företrädare för kristendom, islam eller judendom, eller nåt annat. Har ni någon gång funderat på vad ni lurar i folk? Och journalister låter detta hålla på! Helt otroligt. Det skulle ju aldrig gå i nåt annat sammanhang att folk får lura i andra en massa saker på detta sätt. Jag skulle till och med påstå att det i de flesta fall skulle vara olagligt.
Nej, här krävs hårdare tag mot denna uppenbara "Mind Control" som får fortgå år ut och år in

Permalänk | Anmäl #9 GB, 2010-10-11, 20:07

Jag är osäker på vad jag skall svara alla kommentarer. Diskussionen om religionens goda eller onda sidor hör inte riktigt ihop med ämnet för min artikel även om det uppenbarligen är viktigt att diskutera också. Jag tror att det mesta i livet har både onda och goda sidor och jag väljer att tro på människans goda möjligheter oavsett religion, ateism, kön eller nationalitet. Jag ser inte att det skulle göra mig till en vare sig sämre eller bättre kristen. Min erfarenhet är att öppenhet och genuin vilja till möte med 'den andre' är den bästa vägen till en gemensam god utveckling av livet tillsammans med alla oss som finns här på samma plats. Vi som har en religiöst baserad livssyn har åtminstonde det gemensamt när vi påbörjar vårt samtal.

Permalänk | Anmäl #10 Hjalmar Fryklind, 2010-10-29, 12:12

Religion och religiösa människor är ett hot mot integrationen och våra svenska, sekulära och sunda värderingar.
Problemet med invandring är inte att det kommer "utlänningar" utan det är att det kommer människor som är djupt religiösa och hotar vårat civiliserade och sekulariserade samhälle.

Permalänk | Anmäl #11 morgan w, 2010-11-19, 16:17


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.