Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Valresultatet

Leo Pierini om Valresultatet

Respektlöst mot Sverigedemokraterna

Det politiska etablissemangets behandling av Sverigedemokraterna är både omoget och respektlöst; de bör bemötas av relevanta och hederliga argument på samma sätt som alla andra partier.


Om författaren

Jag har varit aktiv i Centerpartiets Ungdomsförbund i många år och funderat mycket över det politiska klimatet och förhållningssättet.

Svenska folket har gått till val och röstat in Sverigedemokraterna i riksdagen. Vi har valt ett demokratiskt system där alla vuxna medborgare har rösträtt och rätt att påverka riksdagens sammansättning och därmed rikets styrelse. Huruvida det systemet nu fallerat och huruvida man bör överväga de alternativ som finns är en öppen fråga och något som tål att diskuteras. Voltaire skall ha sagt att demokrati är att "låta massornas dumhet breda ut sig", något som söndagens valresultat kanske mer än tidigare understryker. Men hur det än är med den saken så har vi nu det system vi har och vi förhålla oss därtill även nu när det givit det valresultat det faktiskt har. Därför är de andra partiernas och mediernas attityd och hållning gentemot Sverigedemokraterna inte bara omogen och arrogant utan ett direkt underkännande av vårt demokratiska system.

Sverigedemokraterna är ett parti bland andra partier och bör mötas av samma attityd som andra partier. Jag tycker inte att Centerpartiet eller Alliansen ska samarbeta med Sverigedemokraterna. Detta av samma skäl som jag inte tycker att vi ska samarbeta med Vänsterpartiet, Piratpartiet, Socialdemokraterna eller Feministiskt Initiativ; nämligen att jag inte delar de partiernas åsikter. Jag tycker inte att vi ska samarbeta med Sverigedemokraterna eftersom vi har en diametralt annorlunda människosyn. Dessa är de anledningar man bör ha för att samarbeta eller inte samarbeta. I övrigt bör man inte göra någon åtskillnad på Sverigedemokraterna och andra partier. Men såväl partierna som media har istället för att debattera Sverigedemokraternas politik valt att demonisera dem och med hjälp av olika osmakliga knep svartmålat dem och rentav hindrat dem i deras politiska arbete. Det främsta knepet härvidlag har varit att kalla Sverigedemokraterna för rasister (och i extremfall rentav för nazister) och låtit det stanna där. Inte bara är dessa anklagelser mycket svåra att värja sig från, deras sanningshalt är också tveksam. Mig veterligen står det ingenstans i Sverigedemokraternas program att människor ska behandlas olika på grund av genetisk uppsättning eller födelseland, utan främst riktat in sig på att kritisera vissa kulturella och religiösa yttringar. De förespråkar vidare en betydligt skärpt invandringspolitik och en kraftig minskning av flyktingmottagande och invandrande till Sverige. De vill avveckla det mångkulturella samhället och förfäktar bevarandet av traditionellt svenska traditioner och kulturyttringar. Allt detta gör att de möjligen kan kallas främlingsfientliga, men knappast rasister. Noteras bör även att även om dessa åsikter må vara tämligen extrema i en svensk kontext, är de det knappast ur ett internationellt, eller ens europeiskt, perspektiv; Sverigedemokraterna kan knappast sägas vara mycket mer extrema än Frankrike eller Italiens regeringspartier. Partiets mer eller mindre nynazistiska rötter dras ofta upp som ett argument, och även om detta förvisso har en viss relevans, så minskar denna relevans med tiden och föremålet för dagens debatter och diskussioner borde i första hand vara partiets nuvarande åsikter, ställningstaganden och handlingar. Det är till exempel löjligt att anklaga moderaterna för att egentligen vara emot demokrati eftersom man en gång i början av förra seklet var motståndare till införandet av allmän rösträtt.

När Lars Ohly vägrar låta sminka sig i samma rum som Jimmy Åkesson är det respektlöst, arrogant och faktiskt ganska löjligt. Samma sak är det med övriga partiledares attityder gentemot partiet. I dagarna spekulerades det i att de sju partierna, för att hindra Sverigedemokraterna från att få det inflytande och makt som kan tyckas tillkomma dem, i riksdagen vill trixa med fastställandet av utskotten på olika sätt så att inte Sverigedemokraterna skulle få så många, eller ens några, ledamöter i utskotten. Att vägra gå in i samma rum som en annan partiledare är kanske mest omoget och löjligt, men att börja missbruka sin maktposition för att utestänga valda representanter som förslaget om utskotten handlar om är en helt annan sak. De sju partierna skulle i teorin med sin stora majoritet kunna ändra i grundlagen så att Sverigedemokraterna överhuvudtaget inte skulle få sitta i riksdagen. Detta är nu nog bara ett teoretiskt scenario, jag tror inte att de faktiskt skulle gå så långt, men steget att börja fiffla med utskottsplatserna är definitivt ett sorgligt steg åt det hållet.

Mitt Sverige är ett Sverige där vi bemöter varandra med respekt, och stöter och blöter olika åsikter mot varandra på ett civiliserat och hederligt sätt, inte ett Sverige där vi svartmålar våra motståndare och förlöjligar deras åsikter med allehanda härskartekniker. Mitt Sverige är också ett mångkulturellt Sverige med fri invandring, eftersom jag tror att det skulle berikas och stärkas av det i dessa globala tidevarv. Dessa tydliga och klara argument bör vara skälen till att inte samarbeta med Sverigedemokraterna, inte att det är ett hemskt rasistiskt parti som man "inte vill ta med tång i".

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/28434

15 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

En sansad artikel om ett sanslöst behandlat ämne!

Permalänk | Anmäl #1 Joakim Steneberg, 2010-09-21, 19:28

Jag läste Birger Schlaugs debattartikel på SVT.se på samma tema och blev på gott humör. Denna (Pierinis) artikel är om möjligt ännu bättre och tydligare i avståndstagandet från respektlöst beteende och agerande gentemot politiska motståndare.

Ska vi få bukt med de främlingsfientliga strömningarna i samhället måste vi visa den respekt för andra människor som vi anser att t ex Sverigedemokraterna saknar. Det är en nödvändighet.

Läs mitt blogginlägg på www.hakans-blogg.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #2 Håkan Wiklund, 2010-09-21, 21:14

Leo Pierini skriver:

"Därför är de andra partiernas och mediernas attityd och hållning gentemot Sverigedemokraterna inte bara omogen och arrogant utan ett direkt underkännande av vårt demokratiska system."

och:

"Mitt Sverige är ett Sverige där vi bemöter varandra med respekt, och stöter och blöter olika åsikter mot varandra på ett civiliserat och hederligt sätt, inte ett Sverige där vi svartmålar våra motståndare och förlöjligar deras åsikter med allehanda härskartekniker."

Jag håller med, bra skrivet. Fast jag tycker att "de andra partiernas och mediernas attityd och hållning" mest är ett underkännande av dem själva, snarare än av det demokratiska systemet (konstitutionen/regeringsformen alltså).

Det är som att de övriga partiernas och mediernas tilltro till demokratin och till sina egna argument är så låg, att de inte litar på att dessa ska vara tillräckliga för att knäcka Sverigedemokraterna, och att man därför tar till rena mobbingen. Men är det inte just en sådan typ av mobbing man säger att Sverigedemokraterna ägnar sig åt gentemot muslimer?

Ibland sägs det att de människor som söker sig till främlingsfientliga partier är "utanför" på något sätt, att de till exempel är lågutbildade och arbetslösa, rädda för förändringar etc.

Okej, men om de "främlingsfientliga" nu redan själva är utsatta människor som känner vanmakt över att ingen lyssnar på deras oro - hur kan man då tro att ytterligare mobbing och utfrysning skall övertyga dem om hur fel de har? Det är så dumt så att klockorna stannar.

Vid behandling av fobier brukar man ju använda sig av en stegvis ökande exponering för det som klienten är rädd för. Kanske ska de båda alliansernas partirepresentanter gå i terapi, med en stegvis ökad exponering för sverigedemokrater som hemläxa, medan sverigedemokrater och andra som är oroliga över islams ökande inflytande i Sverige (jag är nog en av dem), kunde få som hemläxa att stegvis öka exponeringen för muslimer.

(Kanske kunde somliga muslimer också få som hemläxa att öka exponeringen för västerländska seder och bruk, som till exempel att visa lite av håret, se folk i ögonen och ta människor av det motsatta könet i hand).

Om vi alla jobbar med att komma tillrätta med våra rädslor, kanske vi kommer att kunna få det riktigt trevligt tillsammans någon gång i framtiden, trots våra olikheter.

Permalänk | Anmäl #3 John H Nilsson, 2010-09-21, 22:08

Helt rätt. VI ska alla kämpa MOT kommunism och vänsterfientliga strömmar just nu. De talar bara våldets språk, det enda språk de kan tydligen. VI mer sansade männikskor vill hellre ha kommunikation och diplomati:-) SD är bara ett parti bl.a andra, Sverige är inte Världens Navel...inte heller en födkrog för allehanda människor i tredje världen.
Låt oss iställe öka stödet till de hjälpbehövande i kris, utan att de behöver leva på socialbidrag i Sverige, där alliansen utförsäkrar hjälplösa människor i 1000 tals.

Permalänk | Anmäl #4 KarinAndersson, 2010-09-21, 23:01

Du skriver att SD förespråkar "vidare en betydligt skärpt invandringspolitik och en kraftig minskning av flyktingmottagande och invandrande till Sverige. De vill avveckla det mångkulturella samhället och förfäktar bevarandet av traditionellt svenska traditioner och kulturyttringar. Allt detta gör att de möjligen kan kallas främlingsfientliga"

Man kan också säga att: dagens partier och mediaelit förespråkar en friare invandringspolitik och ett kraftigt ökande av flyktingmottagande och invandrandet till Sverige. De vill avveckla de traditionellt svenska traditionerna och kulturyttringar och istället införa det mångkulturella samhället där man förfäktar bevarandet av traditionellt osvenska traditioner och kulturyttringar. Allt detta gör att de möjligen kan kallas svenskfientliga.

Jag skulle kunna tänka mig att känslan av ett samhälle som förnekar att det finns etiskt svenska personer och samtidigt motarbetar svensk kultur kan vara en anledning till att en del röstar på SD.

Permalänk | Anmäl #7 Alf Rillow, 2010-09-22, 00:27

Mycket bra skrivet, kan skriva under på detta.

Permalänk | Anmäl #8 Joakim Svedberg, 2010-09-22, 03:04

Pierini glömmer att dessa spel alltid utspelas mellan samtliga partier, att alla partier alltid försöker tillskansa sig själva så mycket makt som möjligt. Skillnaden är att ett av de mest effektiva sätten att skaffa sig makt är att samarbeta i viktiga frågor, att offra en fråga eller en nämndeplats i en för en själv mindre viktig fråga/nämnd för att köpa sig goodwill i de man lägger större vikt vid. SDs politik är sådan att alla partier säger sig ovilliga att gå in i sån kohandel med dem, vilket minskar deras möjlighet att påverka. Allt annat övriga partier gör för att minska SDs makt skulle kunna ses som lagbrott, och sånt tror jag inte SD låtit glida förbi oprövat.

Permalänk | Anmäl #11 Henrik Pettersson, 2010-09-22, 08:47

Leo Lagercrantz har förklarat att särskilda regler gäller för SD-debatten på Newsmill. Lite konstigt kan man tycka.

Permalänk | Anmäl #13 Alvin Stoltz, 2010-09-22, 10:47

Jag röstade inte på SD, och tycker deras åsikter är lite väl extrema ibland, men faktum är att många upplever problem med invandringen/flyktingpolitiken vi har idag.

Jag bor själv i ett klassiskt "svensson" villaområde och upplever inga större problem själv. Men jag har full förståelse för de som bor i invandrartäta områden som Landskrona, Rosengård m.m. Vi hör ju och ser dagligen invandrargäng som drar runt och rånar/misshandlar folk. Detta gör även svenskar så att skylla allt på invandrarna är helt överdrivet.

Men när politikerna inte verkar uppmärksamma problemen så förstår jag att folk som upplever dessa problemen på nära håll röstar på SD. SD är dem enda som tydligt gått ut med att dem inte accepterar detta.

Jag håller helt med att det är väldigt odemokratiskt att frysa ut SD som man har gjort hittils. Jag är även väldigt rädd för att man inte har lärt sig något alls och kommer fortsätta att försöka tiga om problemen och inte vilja ta upp det till debatt.

Det bästa sättet att motverka eventuella "rasister" tror jag är som många andra sagt före mig, att ta en öppen debatt och i de fallen där kritiken är befogad, faktistk erkänna problemen och försöka göra nått åt det. Annars är jag övertygad om att SD kommer få ännu fler röster nästa val.

Permalänk | Anmäl #14 Daniel P, 2010-09-22, 12:19

Morten Messerschmidt, medlem i Europaparlamentet,
Hade nog delvis rätt i sitt brev som han sände strax innan jul till parlamentsförmannen, Buzek.
Där han var allvarligt bekymrad över det sätt som ett riksdagsval hålls i Sverige och där han föreslog att EU-parlamentet borde överväga att be OSCE att skicka valobservatörer till valet i september.

Även Jörgen Elklit (dr.scient.pol. och professor i statskunskap vid Aarhus universitet.)

Samt:

Birgitta Widstrand (fil.dr., genusforsker ved Uppsala Universitet och medlem i Sveriges riksdag 1991-2002)
Skrev under på detta krav

Detta blev helt ignorerat i svensk media:

Här följer ett litet utdrag:
"Vi sammenskrev så vore synspunkter på de svenske valgs mangler under en demokratisk synsvinkel i en lille
debatartikel, som vi i vores naivitet troede, at vi kunne få optaget i en af de fire store svenske aviser. På trods af
emnets betydning for vurderingen af svenske valgs demokratiske legitimitet – som også anfægtes fra flere sider i Sverige, og altså ikke kun af Morten Messerschmidt – har vi nu fået afslag fra alle fire. Der er ikke plads, er det
enslydende svar. Dagens Nyheter var dog ærlig nok til at indrømme, at det kun var én af grundene til, at de ikke ville
bringe den lille artikel; måske var den også for kontroversiel?)"

"Konklusionen er altså, at problemerne vis-a-vis partierne og produktionen og den manglende sikring af ensartet
adgang til stemmesedler overalt i Sverige betyder, at svenske valg ikke kan gives prædikatet ’free and fair’ – de er
nok frie, men de er i hvert fald ikke fair. Og det skal de være, hvis et politisk system skal kunne karakteriseres som
demokratisk"

http://politiken.dk/debat/kroniker/article907822.ece

http://politiken.dk/udland/1048387/danske-eksperter-kritiserer-svensk-va...

Dessutom så finns hela artikeln på min hemsida för ytterligare information i ämnet:

[ http://sites.google.com/site/bengtandrasida/ ]

Att dessutom OSCE hade vissa anmärkningar på det svenska valsystemet efter valet till EU-parlamentet där OSCE hade anonyma valobservatörer som dock inte fick göra några "ingripanden"
Framgår i den rapport OSCE som delgavs regeringen 28 July 2010:

http://www.osce.org/documents/odihr/2010/07/45537_en.pdf

Permalänk | Anmäl #15 Bengt Hesdorf, 2010-09-22, 18:57

Det är precis som ni säger i era kommentarer, men man borde ha tagit debatten om invandringspolitiken redan för 15 år sedan.

Det sättet som SD blir behandlade på är fruktansvärt oansvarligt av de redan etablerade partierna, att förneka ca 350000 väljare rätten att yttra sig genom sina valda representanter strider inte bara mot yttrandefriheten, rösträtten det strider också mot demokratin.

Det är ju helt fantastiskt vilken uppslutning det har blivit med alla demonstrationer, som har organiserats genom facebook och andra mediala kanaler mot SD, naturligtvis så ska man göra sin röst hörd, men att demonstrera mot ett parti som vill bygga upp den Svenska välfärden igen, förbättra för våra pensionärer, öka polisens anslag/resurser, förbättra skolan med många andra punkter...genom att fördela kostnaderna annerlunda, bla, genom att minska invandringen, inte stoppa den bara minska..så upplever jag i allafall det hela groteskt o osmakligt.

Alla människor som nu sluter upp till dessa demonstrationer, samma människor står samtidigt och ser på när regeringen håller på att demontera vår välfärd, försämra villkoren för dom som verkligen är sjuka, om detta är det ingen som uppmanar att kasta sig ut i demonstrationer om, det är det samma som att man accepterar en svalare människosyn och en fortsatt demontering av det Svenska sammhället.

Om vi tar den stackars kvinnan som man visade ett inslag om i nyheterna, hon blev utförsäkrad av f -kassan, trotts att läkare bedömt henne som icke arbetsför, hon är helt enkelt för sjuk för att arbeta, det är väl inte meningen att människor ska behöva tvingas ut i arbetslivet när det finns svart på vitt att man är för sjuk.

Med den människosynen, utvecklingen på samhället och dessa övertramp på yttrandefriheten, så blir jag väldigt orolig hur det kommer att se ut i vårt land i framtiden.

Permalänk | Anmäl #16 Nicklas Lindén, 2010-09-22, 20:01

*kliar mina grå hår*

Jag håller med om att tonen har hårdnat. Att hård ton är illa.

Men...

Varför anser Sverigedemokrater att de ska få bättre bemötande och schyssare behandling på det personliga planet än...i synnerhet muslimer?

Vad vi nu bevittnar är en backlash mot SD...på SDs egen råa och osakliga argumentation mot främlingar i vårt land. En motreaktion mot SDs webbhuliganism. Som man är klädd blir man hädd!

Permalänk | Anmäl #17 Gunnel Gomér, 2010-09-26, 00:31

Gör ett tankeexperiment.
Tänkt om SD hade annan hudfärg än vi andra. Då skulle man kunna konstatera att de varit utsatta för århundrates mest extremt hätsk rasistisk kampanj först orkestrerad av det politiska etablissemanget, därefter har "folket" följt efter med förföljelse, störande av möten, misshandel etc.
Det är skrämmande att se detta agerande från det etablissemanget; det har definitivt inget med demokrati att göra, snarast grav politisk repression som åtminstone jag förknippar med helt andra regimer än vad jag trodde vi hade i Sverige.
SD trampar uppenbarligen på en extremt öm politisk tå i Sverige;

Permalänk | Anmäl #18 Svante Stål, 2010-09-26, 12:39

Har du tänkt på Svante...
...att demokrati är en form av strid med vinnare och förlorare. Du har rätt i att våld och skadegörelse är antidemokratiskt. Det är illa!

Men du har inte rätt i att den våg av avståndstagande, vrede och vändaryggentill som uppstått inte hör till de demokratiska friheterna. Helst snyggt uttryckt förståss :-)

Jag tror att SD are är nybörjare i politiskt arbete och ovana vid försmädligheter, kritik och ilska. De som varit med länge är vana. Tyvärr måste jag säga, tyvärr.

SDs egna webbhuliganer har definitivt inte föregått med gott exempel. Så mycket primitivt blääähhhande och mentala spyor som SD spritt omkring sig under flera år.

Bumerangen du vet!

Permalänk | Anmäl #20 Gunnel Gomér, 2010-09-27, 21:49

Sd är omogna, och det är inte konstigt att partierna vägrar samarbeta med de. De vill skicka ut alla invandrare. Dom borde åka ut ur riksdagen i nästa val med huvudet före :D

De gick desutom ut ur kyrkan för prästen sa något om mänskliga rättigheter, de har skämt ut sig rejält ;). Det är inte så konstigt att många ogillar de.

Permalänk | Anmäl #22 celine hyl, 2010-11-20, 10:36


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.