Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv
Publicerad: 2010-09-19 22:09, Uppdaterad: 2011-11-02 16:11
Thomas Östros har varit ett sänke för de rödgröna, Lars Ohly likaså. Borg har helt enkelt haft en enorm trovärdighet gentemot sin konkurrent. Enligt Östros var allt elände, men internationellt sett låg Sverige i topp. Det är inte trovärdighet att svartmåla verkligheten - den svenska ekonomiska situationen - i det skedet.
Bert Karlsson
Debattör som hejar på Åtvidaberg.
Det här valet stod mellan personer.
Thomas Östros har varit ett sänke för de rödgröna, Lars Ohly likaså. Borg har helt enkelt haft en enorm trovärdighet gentemot sin konkurrent. Enligt Östros var allt elände, men internationellt sett låg Sverige i topp. Vi har sett skräckexempel som Grekland. Det är inte trovärdighet att svartmåla verkligheten - den svenska ekonomiska situationen - i det skedet.
Enligt Östros står välfärd och konsumtion mot varandra, han ser skattesänkningar per automatik av ondo. Det finns ingen logik i det. Skattesänkningar skapar sysselsättningar, och i sin tur jobb, vilket ger jobb. Det förstår även Obama, som nu kommer att försöka genomföra liknande skattesänkningar för att få igång ekonomin i USA.
Det finns alltid intressen som krockar, men vänstern har varit för fokuserad på det negativa och på hur rika har det. Om skattesänkningar gynnar rika, är de på något sätt även dåligt för fattiga, enligt Östros. De rika fixar alltid sina avdrag, de flyttar bara sina pengar utomlands. Alliansen har ändrat samhället från det tidigare kravlösa samhället. Folket insåg helt enkelt att de fick en politik som innebar att de själva fick ett större ansvar.
I början av valrörelsen var förtroendet för Reinfeldt större än för Sahlin. Senare kom hon igen och imponerade. Men på senare tid har det handlat om Östros, och där har han varit chanslös mot Borg. Så det här har verkligen varit ett personval.
Att vänstern använde enstaka sjukförsäkringsfall i valrörelsens slutskede var ett billigt knep och ett lågvattenmärke. Alliansen kunde ha argumenterat bättre, men det är bra att ett enstaka fall som skötts dåligt - och det kan hända oavsett regering - inte avgjorde valet.
Sverigedemokraterna har tack vare de etablerade partierna samt medierna blivit underdogs, och gynnats av det.
Varje gång Folkpartiet har försökt ta i integrationsfrågan har rastanklagelserna haglat. Journalisterna har en stor skuld i det. Med tanke på hur debatten har varit borde ingen vara förvånad över att folk lägger sin röst på SD. SD kan växa sig ännu större om man inte analyserar valutgången korrekt. I skolvalen är SD starka och det kan påverka siffrorna längre fram. Partierna kan inte längre ducka för de här känsliga partierna. När till och med invandrarna börjar rösta på SD måste man väl vakna till.
-----------------
För övrigt väntar jag på när partierna ska privatisera skolmaten. När ska kommunerna ges tydliga direktiv? Och självklart förstår jag fortfarande inte varför man ger barnbidrag till mångmiljonärer. Samt att man inte använder de arbetslösa i vården och i skolan. Det skulle inte kosta samhället ett dugg.
Du som har en kvalificerad analys av valresultatet, skriv för Newsmill.

Varför inte bilda en S&M regering?

Med det socialliberala samhället följer en ny politisk dynamik

För att överleva måste S bli socialliberalt

Sveriges "silly season" står i full blom

Humanisterna tar striden mot främlingsfientligheten


Reinfeldt - har du mandat att vänstra?

Det är dags för Industrisossarna att kasta sig på svärdet

Respektlöst mot Sverigedemokraterna

Tig eller skrik – inga metoder som bitit på SD

Svensken teg och främlingsfientligheten skrek

Skyll inte SD:s framgångar på integrationspolitiken

Exemplet Karlskrona visar nya förklaringar till SD:s framgång

Sweden wakes up to a new reality

Arbetarrörelsen måste lära av Danmark för att hantera SD


Maria Wetterstrand, det är du som har vågmästarrollen
Sveriges största tidningar spelade SD rakt i händerna.

Blockpolitiken är död - nu måste riksdagen få bestämma

Tigandet kring invandringspolitikens problem måste få ett slut

Reinfeldt bör inbjuda Sahlin till ett djupgående samtal


Misslyckat rådslagsarbete bidrog till Socialdemokraternas historiska nederlag

Ta ditt ansvar och utnyttja inte SD:s framgång, Mona Sahlin

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




8 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Du har rätt som vanligt Bert.
I detta har du nog rätt Bert! Inte hela förklaringen dock.
"Sverigedemokraterna har tack vare de etablerade partierna samt medierna blivit underdogs, och gynnats av det."
Hur läget hade varit om Sverigedemokraterna hade fått samma underdåniga behandling i media som övriga partier vet vi inget om, Bert.
Som vanligt en träffsäker analys av dig Bert. Jag saknar dig i politiken. Varför skall det vara så svårt för övriga politiker att tala på ett sätt som invånanarna förstår och orkar lyssna till?
MIn egen analys av SD's intåg i politiken är att dom har sympatisörer av närmare 50% av svenska befolkningen. Jag känner ärligt talat ingen som inte vill att något görs åt invandringspolitiken. Däremot vill inte så många rösta på SD pga att det är andra frågor som är viktigare i politiken men att frågan berör och är viktig tycker nog de flesta. Jag tror ärligt talat att SD skulle försvinna från riksdagen om övriga partier bara tog sitt ansvar och började diskutera frågan. Upplys och informera och var ärlig i ämnet. Att lägga locket på gör bara folk förbannade.
Ditt eget ansvar då Bert? Du om någon måste ju ha förstått att det sedan länge alltid finns utrymme för ett missnöjesparti med chans att komma in i riksdagen (eller EU-parlamentet) - och att etablerade partier samt massmedia har stor chans att påverka vilket det partiet är/blir (i och med att det man varnar mest för också blir det bäst kända alternativet om det egna ditot misslyckas att framstå i god dager).
På 60-70-talet var det dåvarande KDS.
På 80-talet var det miljöpartiet (numera etablerat).
1991 var det Ny Demokrati.
Resten av 90-talet vad det KD (numera etablerat).
2002 var det Feministiskt Initiativ.
2004 var det Junilistan.
2006 var det (i någon mån) den samlade Alliansen (numera etablerad), annars hade det blivit SD redan då.
2009 var det Piratpartiet.
2010 blev det SD,
Du själv, övriga etablerade partier samt massmedia kunde ha styrt missnöjesrösterna mot FI eller PP (eller bägge) om ni hade velat, men det gjorde ni inte, därför blev det som jag skrev ovan, att alla varnade för dem fick dem att bli det bäst kända alternativet för alla de som inte kan se någon reellt betydande skillnad mellan blocken (400 000 människor kunde inte se någon sådan skillnad så sent som en vecka före valet och hade då fortfarande inte bestämt sig).
- det ligger nog något i det som bert säger...
Det finns nog fler personer som är bidragande till socialdemokraternas förlust (typ ganska många av de som befinner sig på sveavägen och i LO borgen). Att S fick kompromissa så mycket och att man fattade ett partiprogram som inte alls var populärt bland en del av partisympatisörerna.
När det gäller Östros tror jag att Bert har fullkomligt rätt. Östros har nog aldrig vunnit en debatt mot Borg och bland folk som är insatta i ekonomifrågor hör man få som inte håller med dig, och detta beror INTE på att ekonomintresserade är moderater, utan det ligger i något annat som är svårt att sätta fingret på. Östros är en kompetent ekonom men ändå finns ett ganska stort förtroendegap. Beror det på personligheter eller beror det på politiken? Jag tror det beror på båda, men bristen på egen politik är troligtvis den mest bidragande. Östros ständigt återkommande mantra "För lite, för sent" har blivit ett myntat begrepp efter denna mandatperiod och sammanfattar socialdemokratins stora problem; de kritiserar mycket men kommer med få egna förslag. I de förslag som kommer är det alltid "de rika" som ska betala, men de har väldigt svårt att ge definition på vilka dessa "rika" är. Detta är retorik som passar Vänsterpartiet men inte ett parti som Socialdemokraterna som förväntas ha en pragmatisk och tydlig ekonomisk politik.
För övrigt väntar jag på när partierna ska privatisera skolmaten. När ska kommunerna ges tydliga direktiv? Och självklart förstår jag fortfarande inte varför man ger barnbidrag till mångmiljonärer. Samt att man inte använder de arbetslösa i vården och i skolan. Det skulle inte kosta samhället ett dugg.
Om detta är frågor som du väntar positivt besked på lär du inte hoppas på ett fortsatt rödgrönt samarbete. V skulle motsätta sig det mesta.