Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Valresultatet

PETRA HJORTENSJÖ om Valresultatet

Hur kunde vi välja så fel?

Svenskarna har alltså valt Alliansen. Har nu hela Sverige blivit ett enda stort champagnesprutande jippo där alla och envar enbart och endast finns till för sin egen skull? Det spelar ingen roll om vi klättrar på en hög av lik, så länge vi själva står på toppen! Svenskar, kom igen! Vart tog folkhemmet vägen? Humanismen? Empatin?


Om författaren

Petra Hjortensjö, frilansjournalist, debattör, kulturarbetare

Jahapp. Då backar vi bandet då.

För eftersom en av Alliansens valaffischer löd: "Backa bandet eller fortsätta framåt?" kan jag inte låta bli att ställa mig frågan: Vad exakt lägger Alliansen för betydelse i att fortsätta framåt?

Med slogans som "Arbete ger frihet" får i alla fall jag helt andra associationer, och när en av kristdemokraternas kandidater stoltserar med citat som "Hur sjutton tänker (SD), vem ska baka våra pizzor/ta hand om farmor?" undrar jag i vilket land och vilken tid vi egentligen hamnat. Och med SD:s intåg i de fina salongerna är vi närmare än vi varit på två decennier.

Heja Sverige! Dessa har ni valt.

Lite smått och gott ur den moderata historien: nej till allmän rösträtt (1904-1918), nej till kvinnlig rösträtt (1919), nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige (1921), nej till sjukkassan (1931), nej till a-kassa (1934), nej till 40 timmars arbetsvecka (1970), nej till fri abort (1974), nej till partnerskapslag för homosexuella (1994), nej till gröna jobb (2006), ja till sänkt a-kassa (2006), ja till sänkt sjukersättning (2007).

Hipp hipp hurra!!

Till dessa ställningstaganden kan läggas att Moderaterna under 1960-talet tog avstånd från alla sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och dessutom var emot det svenska stödet till ANC. Att EU-parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter år 1998, men att de moderata ledamöterna röstade nej. Samt att alla riksdagspartier utom Moderaterna år 2003 demonstrerade mot och kritiserade kriget i Irak.

Så åt vilket håll är bussen på väg denna gång?

Tyvärr svenskar. Så lite som några kilo valfläsk kryddat med en upphajpad PR-plan var tydligen nog för att få oss att gå fullständigt bananas.

Eller är det så att vi faktiskt har kommit till den punkt i Sveriges historia där vi är oss själva nog och har slutat att bry oss om varandra? För att citera en bekant till mig som uttryckte följande för en del år sen. "Det är så skönt med Stureplan, för där slipper man bry sig om människor man inte känner."

Har nu hela Sverige blivit ett enda stort champagnesprutande jippo där alla och envar enbart och endast finns till för sin egen skull? Det spelar ingen roll om vi klättrar på en hög av lik, så länge vi själva står på toppen!

Svenskar, kom igen! Vart tog folkhemmet vägen? Humanismen? Empatin? Dessa utslitna klyschor, står de ändå inte någonstans för något vi i grund och botten värnar om?

Inför nästa val rekommenderar jag de rödgröna att lära sig en sak av Alliansen: Marknadsföring. Låt PR-byrån klara skivan.

Fram tills dess skulle jag gärna vilja sända Reinfeldt o C:o till en öde ö - där kanske de äntligen förstår vikten av att samarbeta och nödvändigheten i att ställa upp för varann. Fast, det är klart. Man kan ju alltid döda de andra och käka upp dem när matförråden tryter. Men det kanske inte alltid är så kul att sitta ensam kvar efteråt. Och vad tar man sedan till för lösning när alla kroppar konsumerats?

Fyra år till av "Framåt tillsammans!" och jag vill bara kräkas. Tillsammans för de som har. Tillsammans för de som klarar sig. Tillsammans för vinnarna.

Tillsammans in i en värld av "Arbete ger frihet" där invandrarna har rätt till sin plats i Sverige för att de bakar våra pizzor, eller inte alls om SD får bestämma. För helvete, vänd bussen, jag vill hoppa av!!





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/28279

38 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Underbar text!

Permalänk | Anmäl #1 Gaborik, 2010-09-20, 00:02

Ja du Petra, folket röstade fel. Du får väl upplösa det och välja ett nytt (som du kan lita på har rätt åsikter).

Permalänk | Anmäl #2 Joachim Griph, 2010-09-20, 00:19

Välkommen till demokratin och flerpartistaten Sverige, Petra!
Du är gruvligt besviken, det förstår jag, men valrörelsen är över nu.
Du kan sluta skriva inlägg med skrämselpropaganda, det biter inte.
Väljarna har precis sagt sitt: S+MP+V har en beskrivning av tillståndet i Sverige som stöds av 43,7% (Källa: valmyndigheten.se, 20/9 kl. 03:13) men, 49,3% tycker annorlunda (oräknat resterande partier). Du vill "kräkas" och "hoppa av bussen" skriver du. Svälj förtreten och sätt dig framme hos chauffören så kanske du mår bättre snart ...
Med glada hälsningar

Permalänk | Anmäl #3 Joakim Odqvist, 2010-09-20, 02:31

Kära Petra: Det är en definitionsfråga. Folket kan inte välja fel i ett val. Förmodligen kan socialdemokratins tillbakagång sökas i just detta att man hållit sig för god att lyssna till folket. Folket skulle ju bara göra som sossarna säger och sen skulle allt bli bra. Men det går inte att vara storebror längre.

Dessutom är det svårt när man har en partiledare som är så uppenbart ohederlig som Mona Sahlin. En socialdemokratisk partiledare som inte betalar sina räkningar och som fuskar med räkningar. Usch. Dessutom lutar hon sig lite för mycket på gamla DDR-kramare. Hur mycket empati tror du att det egentligen finns i v:s bakhuvuden?

Permalänk | Anmäl #6 Kurt Myrhagen, 2010-09-20, 07:25

Du målar upp en nidbild av aliansen som är så grov och omitiverad att jag har svårt att hänga med i resonemanget.

Permalänk | Anmäl #9 Lars Lundgren Mölnlycke, 2010-09-20, 08:16

I Sverige finns det inget ”medborgaravtal” ala det forna Sovjetunionen där kommunistpartitillhörighet garanterade andra och bättre möjligheter att påverka hur staten ska förvaltas. Där vara den ideologiska dumheten och feltänkandet förbjudna och endast de som tänkte och talade rätt fick vara med och bestämma.

Naturligtvis kan vi kanske ponera att införa sådant styre i Sverige också och då behöver inte du eller din likasinnade ställa sådana frågor varför folk kunde välja så fel. I demokratin är folkviljan genom allmänna val alltid RÄTT. Demokratin är helt kapabel att rösta in de så kallade hatideologierna även om vår grundlag förbjuder ideologisk godtycklighet så att minoriteters rättigheter INTE kan kränkas ens med ett enkelt majoritetsstyre.

Däremot är det inte lönsamt i längden att föra ideologisk kamp med stort sentimentalt patos! Känslosamma brandtal är billiga och vi kan glömma allt vad kapitalism innebär för denna stund så har vi i alla fall en formidabel motståndare som är helt immun mot allt vad känslor innebär: den ekonomiska verkligheten. I världens mest solidariska länder som Kuba och Nordkorea exempelvis har man inte kunnat lösa pengarnas betydelse och den ekonomiska verkligheten illfredställande inom ramen för planekonomi.

Solidariteten består således i deras fall av att fördela fattigdomen bland folk, dvs de är konstitutionella proletariat i sin regeringsform. Men hur har de lyckats komma dit (alla styrmedel ligger de facto i solidaritetspartiet kommunisternas händer) men inte längre? Därför att socialism är en livsåskådning som bygger på ren och skär sentimentalitet, röda och stickiga som rosenkvistar men fragila som blommor. Men ändock är det endast en vacker form av skådebröd bordet!

Folk kan vilja välja även det fula för att få mer näring i sig till slut.

Permalänk | Anmäl #10 Christofer Catilan, 2010-09-20, 08:36

Petra, Ny Demokrati ställde inte ens upp i det här valet, hade dom vunnit 49% så hade din artikel varit relevant. Släpp retoriken och se dig omkring. M har gjort sitt bästa val sedan den allmänna rösträtten just för att de inte är de gamla moderaterna längre. Sossarna är fortfarande de gamla sossarna utan visioner. Miljöpartiet står för visionerna på vänstersidan, om inte sossarna aktar sig kan de snart börja slåss om ledarplatsen på vänsterkanten.

Permalänk | Anmäl #11 Peter Sharpwood, 2010-09-20, 08:41

Vi har hamnat i ett läge där ett par hundralappar i sänkt skatt och möjligheten att skaffa städhjälp till subventionerade priser (vad hände med tron på marknadskrafterna?) plötsligt blivit mer viktigt än att ta hand om våra sjuka, våra barn och våra äldre. Och det kommer bli lika tufft för vänstern i nästa val. Då har folk fått ytterligare skattesänkningar och (M) kan bygga valrörelsen på att vänsterblocket vill ta våra pengar.

Permalänk | Anmäl #12 Emil Lundin, 2010-09-20, 08:49

En ledtråd till varför sossarna rasade har du här: På vänsterns valvaka hade jublet inga gränser när gamle stalinisten C-H Hermansson intervjuades av SVT. Ledande vänsterpartister hyllar fortfarande Kuba och försöker släta över kommunismens brott. Ändå har Sahlin bjudit in dem till ett regeringssamarbete.På högersidan har Reinfeldt gjort sig av med de värsta nyliberalerna och hållt väldigt tydligt rent åt SD. Så medan högern har städat ur sina mest extrema elementen, så har de rödgröna bjudit in sina i stugvärmen.

Paradoxalt nog, när SD kommer in i riksdagen, så har ändå folket varit tydliga: Vi vill inte ha extremister i regeringen.

Permalänk | Anmäl #14 Johan Wallin, 2010-09-20, 09:30

Jag är politiskt obunden, men röstar alltid och tar varje val ställning i sakfrågor som jag tycker är viktiga. Mycket av det du skriver värmer mitt hjärta. Det talas alldeles för lite om empati och medmänsklighet idag. Egoismen står också mig upp i halsen. Jag gillar ord som solidaritet, dela med mig, värna om varandra och så vidare. Men för mig var valresultatet väntat, sossarnas ledare utan förtroendekapital kan inte leda någon till valseger. De etablerades totala misslyckande i invandrings och integrations frågor samt deras försök att lägga munkavle på oliktänkande och radera ut demokratiska spelregler genom att styra och kontrollera yttrandefriheten gör mig än mer förbannad. Jag delar inte dina åsikter, men är beredd att dö för att du ska få uttrycka dem, var viktigast för mig i årets val. Ingen behöver gilla valresultatet, men alla borde respektera det i sann demokratisk anda.

Permalänk | Anmäl #15 Bengt Andersson, 2010-09-20, 10:15

Hej Petra

Du skrev:
"Heja Sverige! Dessa har ni valt"
Därför är det på plats att påminna om vilka vi valt bort:

"Stalin har varit läraren och ledaren inte blott för Sovjetunionens folk, utan för arbetarklassen i alla världens länder. I vårt partis fortsatta arbete måste vi bättre än hittills utnyttja och i handling omsätta Stalins lära. Lenin och Stalin är och förblir också den svenska arbetarklassens främste lärare."

Sagt av C-H Hermansson som igår intervjuades av SVT pga av att han var hedersgäst på Vänsterpartiets valvaka.
Om man till det adderar att den nuvarande partiledaren (när han blev partiledare) försäkrade sina partikamrater att han står för samma ideologi värderingar som när han (precis som C-H) försvarade de kommunistiska diktaturerna i östeuropa så är det inte så underligt att fler röstade på den andra alliansen.

Du undrar var humanismen tog vägen. Men att säga nej till Vänsterpartiet som regeringsparti ÄR en seger för humanismen

Permalänk | Anmäl #16 Lars Johansson, 2010-09-20, 10:24

Kul att se objektiviteten bland dagens journalister. Är det helt ute nuförtiden att vara objektiv som journalist? Det är bara att köra vänsterparitets valmanifest rakt av när man rappporterar?

Permalänk | Anmäl #17 MarcusJM, 2010-09-20, 10:53

"Svenskar, kom igen! Vart tog folkhemmet vägen? Humanismen? Empatin? Dessa utslitna klyschor, står de ändå inte någonstans för något vi i grund och botten värnar om?"
Den lever i allra högsta grad, utom hos ca 5.7% av röstarna...
Det är sådana frågeställnignar som fäller S.
M är faktiskt de "nya" moderaterna, dom har dragit sig ngt till vänster och framförallt åt ett mer liberalt håll.
Och socialliberalismen står just för en medmänsklig individuell frihet.
Ingen mår bättre av tvång i olika former - och utan välmående arbetare så har vi inte råd med välfärden
/K

Permalänk | Anmäl #18 Klas Färd, 2010-09-20, 11:14

Jag tror att medias negativa skriverier bidrog till att fälla den rödgröna alliansen. Täta och negativa opinionssiffror och påföljande negativa skriverier i media, blev till en nedåtgående spiral, som drabbade sossarna mest. Men nog är det underligt att många arbetare tycker sig tillhöra övre medelklassen.

Permalänk | Anmäl #19 Inger Bredenberg, 2010-09-20, 12:51

Tack för detta!
Du sätter ord på vad väldigt många känner och tänker men aldrig skulle våga uttrycka eftersom de då skulle bli manglade av retoriker som kallar dem/oss kommunister.
Extra plus till de historiska milstolparna; nej till rösträtt, 8 timmars arbetsdag etc

Näe, nu ska jag luta mig tillbaka och tänka på hundralappen jag får extra i plånboken framöver...Det blir ju lite extra mat för mig och sonen varje månad...
Om man inte uppfinner några nya avgifter för ensamstående föräldrar som slukar hundringen innan jag hunnit sätta sprätt på den.

Permalänk | Anmäl #22 Susanne Halén, 2010-09-20, 13:10

En gemensam faktor som gäller alla vänstermänniskor verkar vara den totala bristen på förståelse för hur välstånd skapas. Ni verkar tro att det bara finns resurser i oändliga mängder att fördela till dem som är svaga i samhället och att det bara beror på ren onska att man inte ger folk vad de behöver. Om man inte låter människor vara framgångsrika och bli rika på hårt arbete så kommer ingen att lägga ner den möda som behövs för att till exempel bli en framgångsrik företagare. Då blir det inga resursskapande anställningar och det kommer inga skatter till statskassan som kan fördelas. Att driva länder utan att det finns ¨ågra ekonomiska drivkrafter har redán prövats på flera håll. Det har bara lett till fattigdom och dessutom till en katastrofal miljöförstöring. Om vi skall kunna ha ett Sverige där vi har råd att ta hand om dem som har det svårt så måste vi också ha ett Sverige där det är fint att utbilda sig och att bli rik på företagande.

när det gäller den moderata historiken kan jag bara konstatera att moderaterna har utvecklats. Det kanske är dags för vänstern att börja ompröva sin världsbild också.

Permalänk | Anmäl #25 David Lindström, 2010-09-20, 14:48

Blir glad mitt i all sorgsen stämning efter valet av detta inlägg. Det jag tycker att denna valrörelse har präglats av är det ständiga, även av medierna, påeldade bekräftandet av ideologiernas död. Vem som helst som har en aktuell sakfråga kan ställa sig på den politiska scenen och inte behöva vara tyngd av ett klassiskt rött-eller-blått- framework. Problemet är att dessa frifräsare är höger. Först plockade våra dagstidningar bort klassbegreppet. Fy vad fult och "inlåsande", vi är ju alla INDIVIDER! Nu pratar man om ideologiernas starkt minskade betydelse, ja enligt vissa är ideolgin redan hädangången och begravd. Nya tider! fria tider!

Jag tycker, som kommentatorer här tidigare skrivit, att enkla begrepp som humanism och empati har försvunnit, de spolades ner i samma manöver som "ideologierna dog".
Numera är de enbart gamla floskler, men vem sätter floskeldagordningen? Hmmm... låt mig tänka... KD har tagit hand om dessa mjuka ord på sitt irriterande gamla KD-sätt (huvet på sned, klart du ska ha det bra vännen, men betala själv för det!) och moderaterna kör med - på tal om floskler - lite mer fart och fläktiga aktiva ord som "arbetslinje" och "initiativ". Centern har har hakat upp sig på småföretag likt en person med koprolali har hakat upp sig på snuskord. Fp känns menlösa och naiva och tror att liberaler är "goda" by default.
På samma gång blir V och S häcklade för att de pratar om solidaritet. De gör katastrofala val. Förlorar väljare till SD och M. Jag fattar det inte bara. Jag är ganska bra på cynismer personligen och uppskattar det verkligen. men när det gäller allas rätt till bra vård, oavsett plånbok? Hmmm, nej, känner inte ngn lust att sticka in en högerfärgad cynism där, nej.
Jag tycker att empati och solidaritet är tunga ord. Viktiga ord. Om någon behöver socialbidrag - fine! vem bryr sig? Klart att Sverige ska ha råd med arbetslösa! Klart att inte alla kan bidra lika mycket till samhället! Klart att folk ska få förtidspensionera sig om de inte orkar arbeta! För mig har detta blivit så väldigt självklart under valrörelsen. Alla kan inte starta företag. Livets mening är inte att göra karriär. det finns andra värden i livet. Och för i hel-****, nu måste vi bygga upp en stabil skattefinansierad vård, skola och omsorg! 4 år till av nermontering, det är sinnessjukt och föga hoppingivande, men sen, då j*****!
Det är allvar nu.

Permalänk | Anmäl #29 Karin Christensen, 2010-09-20, 16:16

Lars Ohly grät när Berlinmuren föll... Det är ungefär lika vidrigt som att gråta när koncentrationslägren befriades i slutet av andra världskriget...

Kommunismen är den ideologi som mördat flest människor i mänskligheten historia med mycket god marginal. Nazismen, Fasismen, rasismen mfl vidriga ideologier har också mördat miljoner men dom är klart efter kommunismen...

Möjligen har nationalismen tagit kål på fler genom alla krig...

Permalänk | Anmäl #30 Jonas Melander, 2010-09-20, 16:17

Jag grubblar lite...

över högerns blå-kaxigt bankande på bröstet i demokrati-retorik i kommentarerna? Beror det kanske på att herrarna tar chansen att brösta sig in för en ung kvinnas tankar?

Sett från vänsterhåll framstår Sverige och hela västvärlden som svår-ruckbara tvåpartisystem. De är dessutom misstänkt lika ett enpartisystem av DDR-typ. Här pekar jag på att EU nu lyckats med vad endast gamla Sovjet och Mao-Kina tidigare lyckats med. Nämligen att införa en grundlag som stadgar att allt utom kapitalism är förbjudet.

Att det sedan finns schatteringar i detta enpartisystem är inte samma sak som demokrati. Sådant fanns i DDR också. Att det finns rörelser som fladdar fritt i utkanterna av samhället är dock - det erkänner jag - ett tecken på sann politisk frihet.

Men vilka bombasmer!
*fnys*

Permalänk | Anmäl #31 Gunnel Gomér, 2010-09-20, 17:19

Ja, sossarna var mycket bättre. Ja till kvinnlig rösträtt, nej till dödstraff, ja till sterilisering av tiotusentals människor.. oups!

Permalänk | Anmäl #33 Daniel Backström, 2010-09-20, 18:06

Jag tror S förlorade så stort för att inte många litar på att hon är kapabel att ens driva en korvkiosk.. Om den här kommentaren inte går igenom då undrar jag varför moderatorn ser ner på dem som driver korvkioskar.

Permalänk | Anmäl #34 X, 2010-09-20, 18:38

Ur vänstersynvinkel borde det förnuftigaste vara att partiledarna för V & S avgår. Lär av de "nya" moderaterna, ut med det gamla gardet och in med nytt folk med visioner. Det saknas "tänkare" inom vänstern idag, i vart fall sådana som är villiga att axla manteln. Personligen tror jag att man helt enkelt är för rädda att ta det steget, uttrycket betongsosse har aldrig varit så aktuellt som idag.

Permalänk | Anmäl #37 Jonas Öhström, 2010-09-20, 19:44

"Vad exakt lägger Alliansen för betydelse i att fortsätta framåt?"
Att fortsätta framåt betyder att fortsätta göra bra saker för fler jobb. Att backa till sossetiden vore att bara passivt vänta, skita i alla arbetslösa, låta dem gå ännu en meningslös ams-kurs. Att låta ideologin gå före verkligheten. Utförsäkra 140 människor om dagen dvs ett enormt slöseri och förakt mot människor.
Människovärdet var alltså NOLL. Så mycket för socialistiskt människovärde.

"Med slogans som "Arbete ger frihet" får i alla fall jag helt andra associationer"

Ja, kanske tänker du på nationalsocialistiska eller kommunistiska arbetsläger. Det borde läras ut i skolan vad kommunism är för något så att man inte som förvirrad sosse sätter sig i knät med dessa.

"Och med SD:s intåg i de fina salongerna är vi närmare än vi varit på två decennier."
Och sossarna tänker: Vi struntar i respekten för kommunismens offer. Låt oss samarbeta med ett kommunistparti med massmord i bagaget. De skickar visserligen fortfarande pengar till terrorister och vill lämna afghanerna i sticket, men det är ju inte svenska liv, så skit samma. Heja sossar!

Världens friskaste folk var mest sjukskrivna i hela världen. Så vad gjorde sossarna åt det? Ingenting. Man valde att blunda och låta slöseriet pågå, på de SVAGAS bekostnad, till förmån för de som inte var berättigade till ersättning.

"Till dessa ställningstaganden kan läggas att Moderaterna under 1960-talet tog avstånd från alla sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och dessutom var emot det svenska stödet till ANC."

Var ska vi börja när det gäller svensk vänsters ofantliga naivitet i att stötta och kindpussa massmördare genom årtiondena?

Palme gillade Honecker. Sossarna har stöttat övergreppen och förtrycket på människorna i bl.a. östeuropa. Jag orkar inte räkna upp alla sjuka människoföraktande despoter sossarna har stöttat. Pinsamt räcker inte som benämning. Det är fullständigt oförsvarligt. För sossarna kan inte ha varit så stockdumma att de inte fattade vad som pågick där. Åtskilliga besök till DDR av sosseministrar och skruppelfria LO-gubbar där barn mötte upp med röda flaggor i hand, bl.a. i september 1987.
Ingvar Carlsson menade att vi hade mycket att lära av DDR. Göran Persson berömde Kinas stabilitet. Det finns en gedigen historia av sosse-stöd till människoförtryck Och som om man inte förstod vad man stöttade igår lierar man sig idag med Ohly som grät när östeuropas förtryck upphörde. Hurra! Vilken underbar människosyn!

Kriget mot Irak var ju givetvis inte värt det. Det var ju inte svenska civila som skulle räddas. Så mycket för solidaritet.

Mona och company har kopierat förslag efter förslag från Alliansen.
Nu vill de t.o.m. sänka skatt och ge människor en gnutta ekonomisk frihet. Vad har hänt med förtrycket? Men givetvis ska folk inte själva få bestämma hur de vill ta hand om sina barn. Så långt har vi inte kommit i partiet med förakt för vanligt folk. Och det lågavlönade vårdbiträdet fick visst behålla lite för mycket pengar själv. Då vill sossarna ta tillbaka de pengarna och bestämma över hennes huvud att de pengarna istället ska gå till butlers i t-banan!!! För om hon väljer själv kan det ju bli fel.

"Det är så skönt med Stureplan, för där slipper man bry sig om människor man inte känner."
Vänster-Guillou menade att han bor på Östermalm därför att man där till skillnad från på Södermalm håller upp dörren åt varandra.
Själv kan jag tillägga att är det någon man blir nertrampad av så är det av sossar/vänsteranhängare som överlag verkar ha svårt att respektera andra människor.

"Svenskar, kom igen! Vart tog folkhemmet vägen? Humanismen? Empatin?"
Det var empatin som gjorde att Alliansen halverade de ändlösa vårdköer sossarna inte gjorde ett smack åt under alla år. Var du inte nöjd med den statliga vårdens styvmoderliga behandling hade du inget alternativ.

"Tillsammans för de som har. Tillsammans för de som klarar sig. Tillsammans för vinnarna."
Du kallar alltså låginkomsttagarna som fått skattesänkningar för "de som har".

Permalänk | Anmäl #39 Erik Olsson, 2010-09-20, 22:24

Uppdatering av våra skolor, läran kring analys, kritik och inte minst självkritik, skulle befria oss från mycket.
Befrielse från kunskap kring ämnen kan också göra ont att läsa eller lyssna på.
Journalistik?
Knappast.

Permalänk | Anmäl #40 Pia "Vilda" Nordin, 2010-09-20, 23:56

Allt har sin tid. Oförrätter har radats upp ovan, från i stort sett alla partier faktiskt, långt nog tillbaka. Man talar om den blinda fläcken, att man inte ser problemet i nutiden. SD har väl till stor del agerat som en påtalare av problem som "folk" drabbas av men som ingen vill se.
Jag tror egentligen ingen som är i Sverige skulle drabbas av en SD-politik utan det handlar om att minska invandringen för att ge Sverige en chans att få balans på arbetsmarknaden, att få en balans i kostnader för nyinvandring och att få in alla befintliga invandrare i arbetsmarknaden och därmed kunna öka deras ekonomiska kraft. Det verkar ju som om en hel del "gamla" invandrare också röstat på SD därför att de märkt att Sverige nu inte är det Sverige som de kom hit till. De upplever också konkurrensen från alla nya som kommer.
Det kan aldrig vara fel att politikerna visar rimlig respekt mot sina ursprungliga invånare. Begreppet "människans lika värde" är fint men kan inte gärna innebära att nya invandrare ska få exploatera ett accumulerat arbete av de gamla svenskarna bara genom att ta sig hit. Vi har ännu stora problem att lösa innan vi kan lösa omvärldens. De som är så generösa med skattemedel kanske kan slanta upp själva och "borga" in invandrare, alltså stå för deras kostnader till dess de kanske klarar sig själva.

Permalänk | Anmäl #41 Sven I Eriksson, 2010-09-21, 00:00

Gunnel Gomér, 2010-09-20, 18:19

Varför så bitter? I dagsläget får inte Lars Ohly något inflytande i politiken, det tycker jag är bra. Du håller inte med, det har jag också förstått. Men varför ska du vända kommentarer till en artikel på Newsmill till något som handlar om att artikelförfattaren är kvinna?

Sedan har du och jag olika syn på vad demokrati är, det är alldeles uppenbart och det är ok.

Permalänk | Anmäl #42 Joakim Odqvist, 2010-09-21, 00:02

Kommentar: #16 Lars Johansson

”Men att säga nej till Vänsterpartiet som regeringsparti ÄR en seger för humanismen” (av Lars Johansson)

Det är andemeningen i det hela i all sin enkelhet! Jag kan bara instämma i dina ord.

Den vänsterpartiets humanism är inte den humanism som menas med humanism i allmänhet…lika litet som den forna Pravdas sanning var den sanning som menas med sanning i allmänhet…lika litet som Lars Ohlys glädje över att ha fått ett glädjande sms-meddelande från Prags befrielse några år före innan det första sms-meddelande sändes överhuvudtaget, dvs det var inte sådant sms-meddelande som menas med sms-meddelande i dagens värld.

Det vill säga att vi visst kan använda samma begrepp men i vänsterns vokabulär betyder de något helt annat än vad vi andra menar med dem.

Det är exempelvis inte humanism när man långtidsparkerar människor långt före pensionsåldern i bidragssystemets passiviserande initiativlöshet. Det skapar nedbrytande beroende precis som alla andra former av beroende och rehabilitering från sådant beroende skapar svåra abstinensbesvär med bitter personlig frustration.

Permalänk | Anmäl #43 Christofer Catilan, 2010-09-21, 06:24

#37

Hej Jonas, jag håller helt med dig :-)

Du skrev:
"Lär av de "nya" moderaterna, ut med det gamla gardet och in med nytt folk med visioner. Det saknas "tänkare" inom vänstern idag, i vart fall sådana som är villiga att axla manteln. "

Här är mitt försök till nyorientering för demokratiska socialister, dvs, (s) och (v):

De nya politiska frågorna håller på att renodlas i den politiska debatten - i miljöer utanför etablissemangen. De nya politiska frågeställarna kommer inte att acceptera ett fortsatt tandlös mitt, orienterad mot gamla konflikter.

Denna "nya" frihetlighet bärs fram av två grupper i samhället:

1. De unga som driver de "nya" frågorna - ekologism, medborgarskap i en politiskt fri cybervärld, båda könens emancipation, småföretagande, downsizing, ny Gröna Vågen-praktik mm.

2. Kvinnor, som skrämts av hårdheten i livsvillkoren. Antingen det är drivande feminister eller kvinnor som lutar sig in mot en gardinsömmande hemmafrudröm.

Det är här den politiska sprängkraften finns, den som kommer att bygga nya politiska landskap.

En ny frihets-vision måste formuleras för att vänstern ska kunna vrida frihets-monopolet ut högerns hand. *annars går vi under i trist tuggande*

Men ändå...det gamla frågorna finns ändå kvar. Ofta formulerade av äldre medborgare som ser viktiga livsvärden försumpas. Ekonomisk redbarhet, omsorg om gamla och sjuka, god skötsel av det gemensamma, t ex trottoarer och parker.

Permalänk | Anmäl #44 Gunnel Gomér, 2010-09-21, 13:04

#42

Joakim Odquist frågar:
"Men varför ska du vända kommentarer till en artikel på Newsmill till något som handlar om att artikelförfattaren är kvinna?"

Hon är inte bara kvinna Joakim, utan en UNG kvinna :-) Det finns ingenting som lockar fram så mycket grötmyndigt manligt bröstbankande som en UNG kvinnas tankar.

Jag är ju gammal & van. Men ändå blir jag provocerad av de gubbiga tonfallen. Tala om blinda fläckar! En artikel till här på Newsmill är författad av en ung kvinna. Samma överlägsna pösmunkeri där. Läs & begrunda :-)

*sätter ned en feministisk fot* Basta!

Permalänk | Anmäl #45 Gunnel Gomér, 2010-09-21, 13:15

Petra. "Vart tog folkhemmet vägen? Humanismen? Empatin?"
- Humanism och empati mot de som har de som har det svårt, de som lider även om man själv inte känner dessa människor. Vill du påstå att du själv har dessa kvaliteter? Var var du i så fall den 28 aug när vi på mynttorget demonstrerade mot Irans blodtörstiga diktatur? Och var var du den 18 sep när vi demonstrerade mot samma diktatur på Sergels Torg? Vid den sistnämnda demonstrationen kunde jag se hela två (2) svenskar som förutom jag själv hade gjort sej besväret att sätta ihop en protestskylt och tagit sej dit i regnet för att visa sin avsky mot stenings regimen.

Verkligheten är att den absoluta majoriteten av svenska folket är egoister och bryr sej bara om sej själva och sin familj. Den absoluta frånvaron av medial debatt, starka krav på våra politiker, stora massdemonstrationer mm för att avsätta den iranska regimen eller för att tvinga Kinas regim att stoppa förföljelsen av falun gong utövare, för att ta några exempel, är bevisen på detta. Att vi svenskar är i mer eller mindre grad psykopater när det gäller människor vi inte känner.

Permalänk | Anmäl #46 Shimmeringblade, 2010-09-21, 15:13

Jaha, vi ska doma Moderaterna efter de beslut de hade for 90 ar sedan, men vanstern ska tydligen inte domas efter deras stod for Sovjets folkmord och fortryck fran "endast" 50 ar sen. Och tydligen ska S inte domas for rasbiologiska institutet, IB, och tvangssterilisering.

Sjalv ar jag av asikten att partier ska granskas vad de star for nu, inte vad de stod for for 50-90 ar sedan, men ska vi granska historia sa ska vi atminstone vara konsekventa och granska alla.

Och till Gunnel som inte vill att man uttrycker asikter mot forfattaren eftersom hon ar en ung kvinna: Kan du visa vilka kommentarer som gjorts endast eftersom det ar en ung kvinna som skrivit, och inte pa nagot satt argumenterar for vad forfattaren skriver? De kommentarer jag har last agnar sig endast att kommentera forfattarens inlagg/asikter och namner inte hennes kon eller alder pa nagot satt. Den enda som drar upp forfattarens alder och kon ar just du, Gunnel.

Kanske dags att slappa ditt manshat och forsta vad jamlikhet innebar..

Permalänk | Anmäl #48 Vetinari, 2010-09-22, 15:34

Inte en gnutta själv kritik istället så beskylls svenska folket för praktiskt allt fel i världen. Jag hade förhoppningar på lite kritik på vad som gjorts fel som denna urdumma blockpolitiken som placerade sossarna i samma lag som Ohly och miljömupparna något som många med traditionella sosse värderingar finner osmakligt.

Vad är syftet med artikeln? Förutom att beskylla svenska folket för att ha orsakat jordens undergång genom att inte rösta rödgrönt så ger den inget.

Permalänk | Anmäl #49 Tor, 2010-09-22, 18:35

@Shimmeringblade, #46

"Verkligheten är att den absoluta majoriteten av svenska folket är egoister och bryr sej bara om sej själva och sin familj."

Inte nödvändigtvis. Dock har vi i Sverige outsourcat empatin till staten, genom det enorma skattetrycket. När vi betalar så mycket i skatt så anser vi med rätta att det är statens uppgift att stå för empatin.

Permalänk | Anmäl #50 Init, 2010-09-22, 18:54

Petra Hjortensjö sitter fast i den altruistiska moralläran. Det är förklaringen till att hon kunde skriva en så tanketom "kritik" av borgarna. Kapitalismen = med kannibalismen - det är ungefär kontentan av Petra Hjortensjös argument. Inte alls imponerande.

Permalänk | Anmäl #51 Henrik Unné, 2010-09-22, 19:52

Även med 4 år av Alliansstyre har vi världens högsta skattetryck och ungvänster låter som om vi återinfört statarlängorna... rent patetiskt.

Fast inte lika patetiskt som vänsterns oförmåga att respektera demokratin även när demokratin inte väljer socialism ...

Permalänk | Anmäl #52 Rufsen Olsson, 2010-09-24, 09:32

Ja du, demokrati är värt att bevara, så länge folket röstar rätt, eller hur?
Otroligt....

Permalänk | Anmäl #54 Aron Norrby, 2010-09-27, 14:47

Nu präglas ju alliansen politk av just samarbete och en socialliberalism, till skillnad från moderateras tidigare lite mer konservativa inriktning - så jag förstår inte skribentens kritik alls faktiskt !

Kanske S inte skall byta PR-byrå - utan faktiskt forma en hållbar och MODERN ideologisk och politisk plattform ?

/K

Permalänk | Anmäl #55 Klas Färd, 2010-09-30, 09:48

Valet av Mona Sahlin till socialdemokratisk partiledare var helt rätt i då rådande högkonjunktur.
Problemet är att vi gick in i en allvarlig ekonomisk kris och folk trodde mer på Reinfelt & Co för att säkra Sveriges ekonomi i kristider . Ett vanligt argument var att Sahlin "ju inte kunde sköta ens sin egen ekonomi".

Om krisen inte hade kommit skulle välfärdsproblemen ha blivit mycket viktigare och antagligen skulle då de rödgröna ha vunnit. Men svenska folket anser det viktigare att säkra Sveriges välstånd - så att vi har något välstånd att fördela - än att visa solidaritet utan att ha ekonomiska möjligheter att hjälpa.

Många som inte gillade Alliansens välfärdspolitik röstade på dem av just detta skäl, anser jag.

Det jag ser som allvarligaste problemet med att Alliansen får fortsätta styret av Sverige är att vi därmed möjligen kommer att fortsätta och kanske t.o.m öka vårt militära engagemang i Mellersta östern. På sikt kan detta innebära att vi dras in i en militär storkonflikt med allvarliga följder för vår nationella säkerhet. Så den bättre ekonomi vi möjligen får på kort sikt genom Alliansens stöd till USA riskerar vår säkerhet på lång sikt. Ett mycket högt pris att betala även i en ekonomisk kris.

Vi lyckades ju fantastiskt väl med vår neutralitetspolitik på 30-talet som ju präglades av en betydligt allvarligare kris än vad vi ännu har fått se.....

Permalänk | Anmäl #56 Börje Lundberg, 2010-10-03, 19:29


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.