Rabie.
De flesta människor kan skilja mellan militanta islamister och fredsälskande, lagrespekterande muslimer. Och alla vet att de senare är i stor majoritet, antagligen mer än 99% inte bara i Sverige utan räknat över större delen av världen. Gaza, Irak och Afghanistan är undantag. Och i fallet Gaza kan man hysa förståelse för att många radikaliseras efter så många år av förtryck.
Så jag anser därför att din tes om en utbredd islamofobi är felaktig. Det är trots allt ca.95% som inte sympatiserar med sverigedemokraterna. Och alla partier står för en tvåstatslösning av palestinafrågan. Gör dig inte skyldig till generalisering - sd är inte representativa för Sverige oavsett namnet.
Vänligen, S.
Permalänk | Anmäl
Solidar, 2010-09-17, 10:04
Islam är bara en religion. Den är falsk, precis som alla andra kända religioner. Dvs det de religiösa tror på är av vetenskapen bevisat som lögner.
Men det är inte det som kritiken handlar om. Kritiken handlar om förtryck i islams namn, och om det vi kallar islamism. Islamism är det poltiiska islam. Islamismen står för kränkande av mänskliga rättigheter, terror och i dess namn sker otaliga brott mot mänskligheten dagligen.
Lägg nu en gång för alla ned talet om islamofobi. Det finns inte.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-09-17, 12:53
Tillvaron är inte så enkel och svartvit som artikeln låter påskina. Jag skulle med all sannolikhet betraktas som "islamofob" av personer som dig Rabie Salem, men jag är ändå för ett självständigt Palestina. Endast då kan det palestinska folket utvecklas på deras egna villkor, och desto snabbare kommer de kunna kasta av sig det religiösa oket.
#1 Solidar - det där är en märklig slutsats du drar med tanke på sympatierna för exempelvis terrordåd inom muslimska samhällen och samfund runtom i världen. Gränserna mellan "militant" kontra "moderat" islam är inte heller så självklara och knivskarpa så som det ofta påstås i debatten.
Permalänk | Anmäl
Erik Larsson2, 2010-09-17, 13:06
Kanske 95% som inte sympatiserar med SD i Sverige. Hur många sympatiserar med Hamas i "Palestina"? Hamas vill Israels förintelse. Det enda land i Mellanöstern där palestinierna har fulla demokratiska rättigheter. Och där man på demokratisk grund sitter med i Knesset.
Jag hoppas också att partierna tydligt visar var man står i Palestinafrågan och hur man förhåller sig till Hamas tyranneri.
Permalänk | Anmäl
Stefan Sandell, 2010-09-17, 15:01
Hej Rabie!
Snart får vi veta vartåt Sverige går i Palestina-Israel-frågan. Och jag menar inte valet i övermorgon. Utan mer när Freedom Flotilla och Ship to Gaza skickar fler båtar. Det är ju på gång...
Kommer folk att tycka att Ship to Gaza ska låta bli att provocera mer, låta bli att kräva något? Eller kommer folk att stödja att stå på - kanske som en metod att få Israel att visa sitt ansikte ännu tydligare?
Åh, vad jag önskar ett nyval i Israel!
I Palestina också!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-17, 19:29
Tack för era tankar.
Kommentar till kommentarerna:
*Solidar.
Är det inte naivt att säga: "de flesta kan skilja på militanta islamister och fredsälskande muslimer"? I dina uttryck bevisar du min tes. Islamofobin är självupplevd. Nyhetsrapportering och debattklimat ter sig uppfostrande gentemot Islam (trots att det oftast handlar om kritik som bygger på bristfällig kunskap). Sd är bara en klick, islamofobin är utbredd, kanske är det något annat också; religionsförakt?
*Forssblad.
Islam är en religion för drygt 1,5 miljarder människor., den är inte falsk för dom. Du får tro på vad du vill och jag antar att du förväntar dig respekt för vad du tror på utan att ngn säger att du lever i en lögn. Hört talas om religiösa vetenskapsmän? Du pratar om "islamism" och "politisk islam", vem har skapat orden? Var Mandela terrorist eller frihetskämpe?
*Larsson
Det finns propalestinska islamofober, de är också inskränkta. Om du själv tror att du är islamofob så är du antagligen det också. Du verkar vara kritisk till religion. Jag kan förstå din kritik men köper inte den. Jag vill inte ge sken av ngn enkel tillvaro, det är just min tes, att tillvaron är komplicerad. Jag försökte röra vid problemet.
*Sandell
Hört talas om "det bästa demokratiska genomförda valet" i mellanöstern? SÅ uttryckte Bildt sig efter de palestinska valet där 43 % av rösterna. Men omvärlden ville annat. Man startade en blockad med press från Israel och USA gentemot Hamas-regeringen. Sa du Knesset? Har du verkligen följt den israeliska politiken. De hade inte blivit erkända som demokrati hos omvärlden om palestinier inte fått delta. Detta gäller inte i teorin, absolut inte i demokratin. Efter en debatt angående Ship to Gaza så blev en kvinnlig palestinsk parlamentsledamot påhoppad i Knesset. Demokrati?
Permalänk | Anmäl
Rabie Salem, 2010-09-18, 01:53
Islamofobi är ett påhittat begrepp. Det finns mycket goda skäl att vara orolig för islams utbredning med tanke på alla konflikter och förtryck som följer i dess spår. Detta sker i verkligheten världen över så kom inte dragandes med att du inte förstår vad det handlar om.
Muslimers vilja att blanda bort korten framstår som mycket oärlig. Vem som helst kan läsa de islamiska skrifterna och se vad som står. De är mer otvetydiga än vad många vill göra gällande. Ser man sen till hur de auktoritära tolkarna har tolkat texten och format lagar därefter så inser man att det inte är någon slags symbolisk tolkning som är representativ för mainstream islam.
Bara denna vers är illa nog:
Koranen 9:29
Bekämpa och döda dem som inte tror på Allah... tills de underkastar sig, betalar skatt och känner sig förnedrade.
Eller:
Koranen 3:138-141
Detta är ett klart budskap till mänskligheten, en guide för de rättrogna. Så bli inte svaga eller ledsna för ni skall bli överlägsna om ni är troende... Allah testar de troende och tar martyrer ur deras led för att förgöra de som inte tror.
Att detta skulle komma från någon slags gud är bara skrattretande. Och kom inte och snacka om historisk kontext... det är framförallt inställningen till de som inte tror som är det allvarliga. Samma negativa inställning som muslimer indoktrineras med sida upp och sida ned i Koranen.
Jag tror att muslimer får acceptera att bli ogillande tills dess att de konfronterar liknande saker i texterna och gör sig av med dem för gott eller slutar stödja islam. Det går inte att både ha kakan och att äta den.
Permalänk | Anmäl
Niklas Torn, 2010-09-18, 11:10
Rabie reflekterade:
"Sd är bara en klick, islamofobin är utbredd, kanske är det något annat också; religionsförakt?"
Ja, det tror jag. Ett individualistiskt uppror mot "gamla" dogmer.
Men om denna tankegång är riktig så kommer frågor...
Blindheten för Israels folkrättsbrott är underlig. I långa stycken är sionismen en dogmatisk religiös och mycket ålderdomlig samhällskonstruktion. Fullt i klass med islamism. Men det tycks många inte begripa. Fastän "resultatet" av sionism ligger övertydligt framför våra ögon. I Gaza och på Västbanken.
Är det inte så att vi tycker att det är skillnad på folk & folk? Fattigt folk i Asien och Afrika (varav många muslimer) anser vi är så underklassiga att de inte förtjänar folkrättslig och människorättslig respekt?
*suck*
*questions, questions floating in the air*
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-18, 11:28
Om man inte erkänner allt förtryck och brutalitet som sker i islams namn då är man en obotlig islamofil, Islamofilin breder ut sig. Det är sorgligt att alla ska behöva blunda för allt islamiskt förtryck i allahs namn bara för att några muslimer vägrar att erkänna att deras religion missbrukas något så fatalt och istället riktar kritiken mot alla som tycker att det är något fel med detta.
Så länge du kräver att man ska acceptera detta så har du varken min respekt till dig eller din religion, kalla det vad du vill.
Permalänk | Anmäl
X, 2010-09-18, 11:57
Problemet Kamrat Politisk Officer är...
Att det är lätt att ta avstånd från islamism och ö h t från ålderdomliga samhällen med brutal praktik. Nästan alla svenskar gör det - från vänster till höger.
Det svåra är att vi samtidigt kräver muslimers respekt för nästan samma elände - underkastelse under sionism, katolska kyrkan, mysko vetenskapliga paradigm, neokolonialism, våldsam NATO-militarism med mera.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-18, 13:42
Gunnel Gomér. Vem har roffat för sig mest land, judarna eller araberna?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-09-18, 16:31
Roffat?
Du är obegriplig Bo T!
Västvärlden i form av FN "tog" en bit mark och skänkte till de plågade sionisterna 1948. Det bodde redan nån miljon palestinier på denna mark. De flesta drevs iväg av israeliska terrorgrupper (någon IDF fanns knappt då) för att skapa utrymme för den nya staten Israel och dess nya medborgare från främst Europa.
Sedan dess har staten Israel nästan tredubblat sitt markterritorium genom ockupation. Israels "internationellt erkända" gränser är dock idag inte större än 1948. Men världens stater + PLO har förklarat sig beredda att erkänna 1967 års gränser (ungefärligen).
Men det vill Israel inte gå med på. Staten Israel vill ha allt...utom Gaza, som blivit en sån katastrof att Israel vill kasta den heta kastanjen i Egyptens knä. Något Egypten definitivt inte vill. Man har nog med sina egna fattiga och sina egna jobbiga islamister.
Det handlar om mark och vatten...ja! Men det handlar framför allt om tillämpa människorätt och folkrätt. Om vi ska få se en lösning.
Men det finns bara en part som stulit mark, vatten och egendom...och det är staten Israel. Kan man inte se det, så kan man inte se. Och kan man inte se...så famlar man i mörker.
Bo T?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-18, 19:06
#18 Gunnel Gomér, 2010-09-18, 14:42,
Det har inte med saken att göra, artikelskrivarn nämner islamofobi och då är det religion det handlar om, vilket faktiskt är en central och låsande del in den konflikten. Om det var några klagomål och kritik kring förtryck kommande från judendom, katolism, kolonialism (vad neo nu är) eller "NATO militarism" (vad det nu innefattar och har med saken att göra ..) så skulle jag förmodligen instämma men nu var det mest gnäll om att islam tas upp, det enklaste hade varit och säga att religion inte har med konflikten att göra, med är ju inte sant och det tror jag Rabie vet mycket väl om.
Permalänk | Anmäl
X, 2010-09-18, 23:49
Gunnel Gomér. Du använder olika lagar och måttstockar för judar resp. araber där judarna systematiskt diskrimineras.
Det finns ett ord för den ideologin. Vet du vilket?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-09-19, 10:31
Berätta för mig om de olika "måttstockarna" Bo T.
Jag vet att du förstått detta med nationalstater och exakt definierade statsgränser som det moderna civilisationsuppbyggande redskapet. Folkrätt bygger på detta koncept. Etnicitet & religion saknar relevans i en nationalstat av liberalt, västerländskt snitt. Här är det medborgarskapet som är det centrala.
Arabienland kan inte förstås som en enda nationalstat, eller hur? Men det är så du resonerar. Om jag förstått dig rätt. Har jag?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-19, 11:37
#23
Ja Kamrat :-)
Du har rätt...såtillvida du inte kräver total underkastelse. Bara totalitära tänkare, t ex militanta islamister, kräver sådan underkastelse av meningsmotståndare och kräver att själv få definiera kriterierna - som du här gör. Jag citerar dig:
"Om man inte erkänner allt förtryck och brutalitet som sker i islams namn då är man en obotlig islamofil,"
Demokratisk approach mår bäst av att inte kräva "allt eller intet" och mår bra av att man tror på att varje människa kan använda sitt förnuft, ändra sig, inte är "obotliga".
Demokratisk debatt mår också bäst av att eventuella skällsord är väl riktade. Vad är en islamofil? Är det en troende muslim eller är det en fanatiker? Existerar det också kristofiler eller kapitalofiler eller zionfiler eller nationalofiler?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-19, 11:58
USA med världen i spetsen håller israhell under sina armar oavsett vilka bestialiska brott de begår. Men som författaren säger så handlar det också om islamofobi hos toppen av moderaterna som har gett ett taffatt inlägg för palestinerna.
Permalänk | Anmäl
Ricky Andersson, 2010-09-20, 15:51
Rent generellt ska man inte diskutera religion med den vanlige Svensson. Många svenskar förstår sig inte på religioner. De förstår inte helt enkelt att deras övertygelse är väldigt lik religiös övertygelse, fast att religiös övertygelse omfattar Gud istället för "icke-Gud". Det stämmer att muslimer generellt smutskastas och nedvärderas. Detta beror på att de som gör det vill förvara den israeliska apartheidregimen. Lämnar man en islamist göra vad han vill, kan han besegra hela världen på en enda dag. Därför pågår smutskastningen dag in och dag ut.
Verkligheten är att det är politiskt aktiva muslimer som värnar om Islam, dvs islamister, som kämpat för frihet i denna värld. Även en hel del icke-muslimer har deltagit i samma kamp för samma mål. Men mest är det islamister, riktiga muslimer, som kämpat för det goda här i världen. Islamisternas fiender är alla sionister, på ett eller annat sätt. Ta t.ex. deras kritik mot Hizbollah, som befriat Libanon från sionistisk ockupation. ALLA, med inga undantag, som kritiserar Hizbollah just av denna anledning är sionister, på ett eller annat sätt. Detsamma gäller Hamas, som efter många tuffa år är på väg att göra detsamma. Iran och dess underbara befolkning ligger bakom många av islamisternas segrar över den sanna fienden.
Jag vill konstatera att: islamofobi = sionistkramare.
Det är dags att förinta okunskapen som försvagar den vanlige människans förmåga att förstå hans verklighet.
Permalänk | Anmäl
Ibrahim Al-Breft, 2010-09-22, 19:31
Uppriktigt, Palestinierna har inte visat att de är så smarta genom åren. Ständiga misslyckade fredsförhandlingar, där den som Clinton ledde var det största fiaskot för Palestinierna, med Arafat som ledare. Men folket ville ha honom... Och de var på Sadam Husseins sida. Och de skjuter gärna skarpt mot Israel. Trots att de skjuter illa och sällan träffar, och vet att Israelerna ger igen mycket värre. Och de träffar målet. Varje gång. Lär de sig aldrig? Verkar inte så. Och korruption, delad makt västbanken / Gaza, osv osv. Bissarra aktiviteter som Ship to Gaza när Israelerna varje dag försörjer Gaza med förnödenheter via landgränsen. Till slut tröttnar man och undrar vad som är fel. I Palestina. Kan det vara Palestinierna själva? Hemska tanke... Fler börjar tänka så.
Permalänk | Anmäl
GB, 2011-04-11, 20:52
En grej till: en hel del snackar kring begreppet "religion" här. Och det blir ett problem. Många svenskar, och jag själv, begriper helt enkelt inte ens konceptet religion. Det blir bara fel. Religion är "no no" och själv skulle jag skämmas livet ur mig att kalla mig religiös. Det är något dumt över det hela, liksom för alla de som argumenterar med religiösa förtecken. Där är debatten redan förlorad. För dessa förtappade från förnuft, sans och medvetande.
Permalänk | Anmäl
GB, 2011-04-11, 20:56
Palestinafrågan blir allt mindre viktig genom de aktuella händelser som sker nu. Allt viktigare blir frågan: Vad har palestinier gjort för att skapa välstånd för sig själva? Ingenting verkar det som. Och då ska man komma ihåg att förutsättningar har funnits. Gaza-remsan skulle enkelt kunna förvandlas till ett turistparadis. Se på Cypern Välmående. Eller Malta.
Nej, Palestinafrågan finns inte på kartan just nu, och förmodligen inte under nästa presidentperiod (USA) heller. Här finns viktigare asaker att ta tag i.
De nya (fria) arabländerna, världsekonomin, ekonomin i USA, energiproblemen, råvarubrist, strategiska råvaror, osv osv. Och sist kommer palestinafrågan.
Glöm det! ni hade en chans med Clinton men Arafat begrep inte det. Det gick ett program om dessa förhandlingar och det klargjorde varför Palestinier aldrig kommer att lycka.
Permalänk | Anmäl
GB, 2011-05-11, 17:07
21 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Rabie.
De flesta människor kan skilja mellan militanta islamister och fredsälskande, lagrespekterande muslimer. Och alla vet att de senare är i stor majoritet, antagligen mer än 99% inte bara i Sverige utan räknat över större delen av världen. Gaza, Irak och Afghanistan är undantag. Och i fallet Gaza kan man hysa förståelse för att många radikaliseras efter så många år av förtryck.
Så jag anser därför att din tes om en utbredd islamofobi är felaktig. Det är trots allt ca.95% som inte sympatiserar med sverigedemokraterna. Och alla partier står för en tvåstatslösning av palestinafrågan. Gör dig inte skyldig till generalisering - sd är inte representativa för Sverige oavsett namnet.
Vänligen, S.
Islam är bara en religion. Den är falsk, precis som alla andra kända religioner. Dvs det de religiösa tror på är av vetenskapen bevisat som lögner.
Men det är inte det som kritiken handlar om. Kritiken handlar om förtryck i islams namn, och om det vi kallar islamism. Islamism är det poltiiska islam. Islamismen står för kränkande av mänskliga rättigheter, terror och i dess namn sker otaliga brott mot mänskligheten dagligen.
Lägg nu en gång för alla ned talet om islamofobi. Det finns inte.
Tillvaron är inte så enkel och svartvit som artikeln låter påskina. Jag skulle med all sannolikhet betraktas som "islamofob" av personer som dig Rabie Salem, men jag är ändå för ett självständigt Palestina. Endast då kan det palestinska folket utvecklas på deras egna villkor, och desto snabbare kommer de kunna kasta av sig det religiösa oket.
#1 Solidar - det där är en märklig slutsats du drar med tanke på sympatierna för exempelvis terrordåd inom muslimska samhällen och samfund runtom i världen. Gränserna mellan "militant" kontra "moderat" islam är inte heller så självklara och knivskarpa så som det ofta påstås i debatten.
Kanske 95% som inte sympatiserar med SD i Sverige. Hur många sympatiserar med Hamas i "Palestina"? Hamas vill Israels förintelse. Det enda land i Mellanöstern där palestinierna har fulla demokratiska rättigheter. Och där man på demokratisk grund sitter med i Knesset.
Jag hoppas också att partierna tydligt visar var man står i Palestinafrågan och hur man förhåller sig till Hamas tyranneri.
Hej Rabie!
Snart får vi veta vartåt Sverige går i Palestina-Israel-frågan. Och jag menar inte valet i övermorgon. Utan mer när Freedom Flotilla och Ship to Gaza skickar fler båtar. Det är ju på gång...
Kommer folk att tycka att Ship to Gaza ska låta bli att provocera mer, låta bli att kräva något? Eller kommer folk att stödja att stå på - kanske som en metod att få Israel att visa sitt ansikte ännu tydligare?
Åh, vad jag önskar ett nyval i Israel!
I Palestina också!
Tack för era tankar.
Kommentar till kommentarerna:
*Solidar.
Är det inte naivt att säga: "de flesta kan skilja på militanta islamister och fredsälskande muslimer"? I dina uttryck bevisar du min tes. Islamofobin är självupplevd. Nyhetsrapportering och debattklimat ter sig uppfostrande gentemot Islam (trots att det oftast handlar om kritik som bygger på bristfällig kunskap). Sd är bara en klick, islamofobin är utbredd, kanske är det något annat också; religionsförakt?
*Forssblad.
Islam är en religion för drygt 1,5 miljarder människor., den är inte falsk för dom. Du får tro på vad du vill och jag antar att du förväntar dig respekt för vad du tror på utan att ngn säger att du lever i en lögn. Hört talas om religiösa vetenskapsmän? Du pratar om "islamism" och "politisk islam", vem har skapat orden? Var Mandela terrorist eller frihetskämpe?
*Larsson
Det finns propalestinska islamofober, de är också inskränkta. Om du själv tror att du är islamofob så är du antagligen det också. Du verkar vara kritisk till religion. Jag kan förstå din kritik men köper inte den. Jag vill inte ge sken av ngn enkel tillvaro, det är just min tes, att tillvaron är komplicerad. Jag försökte röra vid problemet.
*Sandell
Hört talas om "det bästa demokratiska genomförda valet" i mellanöstern? SÅ uttryckte Bildt sig efter de palestinska valet där 43 % av rösterna. Men omvärlden ville annat. Man startade en blockad med press från Israel och USA gentemot Hamas-regeringen. Sa du Knesset? Har du verkligen följt den israeliska politiken. De hade inte blivit erkända som demokrati hos omvärlden om palestinier inte fått delta. Detta gäller inte i teorin, absolut inte i demokratin. Efter en debatt angående Ship to Gaza så blev en kvinnlig palestinsk parlamentsledamot påhoppad i Knesset. Demokrati?
Islamofobi är ett påhittat begrepp. Det finns mycket goda skäl att vara orolig för islams utbredning med tanke på alla konflikter och förtryck som följer i dess spår. Detta sker i verkligheten världen över så kom inte dragandes med att du inte förstår vad det handlar om.
Muslimers vilja att blanda bort korten framstår som mycket oärlig. Vem som helst kan läsa de islamiska skrifterna och se vad som står. De är mer otvetydiga än vad många vill göra gällande. Ser man sen till hur de auktoritära tolkarna har tolkat texten och format lagar därefter så inser man att det inte är någon slags symbolisk tolkning som är representativ för mainstream islam.
Bara denna vers är illa nog:
Koranen 9:29
Bekämpa och döda dem som inte tror på Allah... tills de underkastar sig, betalar skatt och känner sig förnedrade.
Eller:
Koranen 3:138-141
Detta är ett klart budskap till mänskligheten, en guide för de rättrogna. Så bli inte svaga eller ledsna för ni skall bli överlägsna om ni är troende... Allah testar de troende och tar martyrer ur deras led för att förgöra de som inte tror.
Att detta skulle komma från någon slags gud är bara skrattretande. Och kom inte och snacka om historisk kontext... det är framförallt inställningen till de som inte tror som är det allvarliga. Samma negativa inställning som muslimer indoktrineras med sida upp och sida ned i Koranen.
Jag tror att muslimer får acceptera att bli ogillande tills dess att de konfronterar liknande saker i texterna och gör sig av med dem för gott eller slutar stödja islam. Det går inte att både ha kakan och att äta den.
Rabie reflekterade:
"Sd är bara en klick, islamofobin är utbredd, kanske är det något annat också; religionsförakt?"
Ja, det tror jag. Ett individualistiskt uppror mot "gamla" dogmer.
Men om denna tankegång är riktig så kommer frågor...
Blindheten för Israels folkrättsbrott är underlig. I långa stycken är sionismen en dogmatisk religiös och mycket ålderdomlig samhällskonstruktion. Fullt i klass med islamism. Men det tycks många inte begripa. Fastän "resultatet" av sionism ligger övertydligt framför våra ögon. I Gaza och på Västbanken.
Är det inte så att vi tycker att det är skillnad på folk & folk? Fattigt folk i Asien och Afrika (varav många muslimer) anser vi är så underklassiga att de inte förtjänar folkrättslig och människorättslig respekt?
*suck*
*questions, questions floating in the air*
Om man inte erkänner allt förtryck och brutalitet som sker i islams namn då är man en obotlig islamofil, Islamofilin breder ut sig. Det är sorgligt att alla ska behöva blunda för allt islamiskt förtryck i allahs namn bara för att några muslimer vägrar att erkänna att deras religion missbrukas något så fatalt och istället riktar kritiken mot alla som tycker att det är något fel med detta.
Så länge du kräver att man ska acceptera detta så har du varken min respekt till dig eller din religion, kalla det vad du vill.
Problemet Kamrat Politisk Officer är...
Att det är lätt att ta avstånd från islamism och ö h t från ålderdomliga samhällen med brutal praktik. Nästan alla svenskar gör det - från vänster till höger.
Det svåra är att vi samtidigt kräver muslimers respekt för nästan samma elände - underkastelse under sionism, katolska kyrkan, mysko vetenskapliga paradigm, neokolonialism, våldsam NATO-militarism med mera.
Gunnel Gomér. Vem har roffat för sig mest land, judarna eller araberna?
Roffat?
Du är obegriplig Bo T!
Västvärlden i form av FN "tog" en bit mark och skänkte till de plågade sionisterna 1948. Det bodde redan nån miljon palestinier på denna mark. De flesta drevs iväg av israeliska terrorgrupper (någon IDF fanns knappt då) för att skapa utrymme för den nya staten Israel och dess nya medborgare från främst Europa.
Sedan dess har staten Israel nästan tredubblat sitt markterritorium genom ockupation. Israels "internationellt erkända" gränser är dock idag inte större än 1948. Men världens stater + PLO har förklarat sig beredda att erkänna 1967 års gränser (ungefärligen).
Men det vill Israel inte gå med på. Staten Israel vill ha allt...utom Gaza, som blivit en sån katastrof att Israel vill kasta den heta kastanjen i Egyptens knä. Något Egypten definitivt inte vill. Man har nog med sina egna fattiga och sina egna jobbiga islamister.
Det handlar om mark och vatten...ja! Men det handlar framför allt om tillämpa människorätt och folkrätt. Om vi ska få se en lösning.
Men det finns bara en part som stulit mark, vatten och egendom...och det är staten Israel. Kan man inte se det, så kan man inte se. Och kan man inte se...så famlar man i mörker.
Bo T?
#18 Gunnel Gomér, 2010-09-18, 14:42,
Det har inte med saken att göra, artikelskrivarn nämner islamofobi och då är det religion det handlar om, vilket faktiskt är en central och låsande del in den konflikten. Om det var några klagomål och kritik kring förtryck kommande från judendom, katolism, kolonialism (vad neo nu är) eller "NATO militarism" (vad det nu innefattar och har med saken att göra ..) så skulle jag förmodligen instämma men nu var det mest gnäll om att islam tas upp, det enklaste hade varit och säga att religion inte har med konflikten att göra, med är ju inte sant och det tror jag Rabie vet mycket väl om.
Gunnel Gomér. Du använder olika lagar och måttstockar för judar resp. araber där judarna systematiskt diskrimineras.
Det finns ett ord för den ideologin. Vet du vilket?
Berätta för mig om de olika "måttstockarna" Bo T.
Jag vet att du förstått detta med nationalstater och exakt definierade statsgränser som det moderna civilisationsuppbyggande redskapet. Folkrätt bygger på detta koncept. Etnicitet & religion saknar relevans i en nationalstat av liberalt, västerländskt snitt. Här är det medborgarskapet som är det centrala.
Arabienland kan inte förstås som en enda nationalstat, eller hur? Men det är så du resonerar. Om jag förstått dig rätt. Har jag?
#23
Ja Kamrat :-)
Du har rätt...såtillvida du inte kräver total underkastelse. Bara totalitära tänkare, t ex militanta islamister, kräver sådan underkastelse av meningsmotståndare och kräver att själv få definiera kriterierna - som du här gör. Jag citerar dig:
"Om man inte erkänner allt förtryck och brutalitet som sker i islams namn då är man en obotlig islamofil,"
Demokratisk approach mår bäst av att inte kräva "allt eller intet" och mår bra av att man tror på att varje människa kan använda sitt förnuft, ändra sig, inte är "obotliga".
Demokratisk debatt mår också bäst av att eventuella skällsord är väl riktade. Vad är en islamofil? Är det en troende muslim eller är det en fanatiker? Existerar det också kristofiler eller kapitalofiler eller zionfiler eller nationalofiler?
USA med världen i spetsen håller israhell under sina armar oavsett vilka bestialiska brott de begår. Men som författaren säger så handlar det också om islamofobi hos toppen av moderaterna som har gett ett taffatt inlägg för palestinerna.
Rent generellt ska man inte diskutera religion med den vanlige Svensson. Många svenskar förstår sig inte på religioner. De förstår inte helt enkelt att deras övertygelse är väldigt lik religiös övertygelse, fast att religiös övertygelse omfattar Gud istället för "icke-Gud". Det stämmer att muslimer generellt smutskastas och nedvärderas. Detta beror på att de som gör det vill förvara den israeliska apartheidregimen. Lämnar man en islamist göra vad han vill, kan han besegra hela världen på en enda dag. Därför pågår smutskastningen dag in och dag ut.
Verkligheten är att det är politiskt aktiva muslimer som värnar om Islam, dvs islamister, som kämpat för frihet i denna värld. Även en hel del icke-muslimer har deltagit i samma kamp för samma mål. Men mest är det islamister, riktiga muslimer, som kämpat för det goda här i världen. Islamisternas fiender är alla sionister, på ett eller annat sätt. Ta t.ex. deras kritik mot Hizbollah, som befriat Libanon från sionistisk ockupation. ALLA, med inga undantag, som kritiserar Hizbollah just av denna anledning är sionister, på ett eller annat sätt. Detsamma gäller Hamas, som efter många tuffa år är på väg att göra detsamma. Iran och dess underbara befolkning ligger bakom många av islamisternas segrar över den sanna fienden.
Jag vill konstatera att: islamofobi = sionistkramare.
Det är dags att förinta okunskapen som försvagar den vanlige människans förmåga att förstå hans verklighet.
Uppriktigt, Palestinierna har inte visat att de är så smarta genom åren. Ständiga misslyckade fredsförhandlingar, där den som Clinton ledde var det största fiaskot för Palestinierna, med Arafat som ledare. Men folket ville ha honom... Och de var på Sadam Husseins sida. Och de skjuter gärna skarpt mot Israel. Trots att de skjuter illa och sällan träffar, och vet att Israelerna ger igen mycket värre. Och de träffar målet. Varje gång. Lär de sig aldrig? Verkar inte så. Och korruption, delad makt västbanken / Gaza, osv osv. Bissarra aktiviteter som Ship to Gaza när Israelerna varje dag försörjer Gaza med förnödenheter via landgränsen. Till slut tröttnar man och undrar vad som är fel. I Palestina. Kan det vara Palestinierna själva? Hemska tanke... Fler börjar tänka så.
En grej till: en hel del snackar kring begreppet "religion" här. Och det blir ett problem. Många svenskar, och jag själv, begriper helt enkelt inte ens konceptet religion. Det blir bara fel. Religion är "no no" och själv skulle jag skämmas livet ur mig att kalla mig religiös. Det är något dumt över det hela, liksom för alla de som argumenterar med religiösa förtecken. Där är debatten redan förlorad. För dessa förtappade från förnuft, sans och medvetande.
Palestinafrågan blir allt mindre viktig genom de aktuella händelser som sker nu. Allt viktigare blir frågan: Vad har palestinier gjort för att skapa välstånd för sig själva? Ingenting verkar det som. Och då ska man komma ihåg att förutsättningar har funnits. Gaza-remsan skulle enkelt kunna förvandlas till ett turistparadis. Se på Cypern Välmående. Eller Malta.
Nej, Palestinafrågan finns inte på kartan just nu, och förmodligen inte under nästa presidentperiod (USA) heller. Här finns viktigare asaker att ta tag i.
De nya (fria) arabländerna, världsekonomin, ekonomin i USA, energiproblemen, råvarubrist, strategiska råvaror, osv osv. Och sist kommer palestinafrågan.
Glöm det! ni hade en chans med Clinton men Arafat begrep inte det. Det gick ett program om dessa förhandlingar och det klargjorde varför Palestinier aldrig kommer att lycka.