Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Valet 2010

Bengt Andersson om Valet 2010

"När jag hör Alliansen tala om vård blir jag illamående"

"När man hör politikernas och alliansen i synnerhet, tala om vård i rätt tid med mera, så blir man illamående. Idag måste man slåss till sista blodsdroppen och skrika sig fördärvad om man någonsin ska få sin röst hörd i vårddjungeln. Vägen till god sjukvård går idag genom storleken på din plånbok och det kommer att bli värre om svenska folket tillåter denna förkastliga utveckling."


Om författaren

Jag är 46 år, utbildad pedagog och har varit med och sett vården både från in och utsidan. Har människor i min närhet med anknytningar till vården. Dras med funktionshinder sedan en bilolycka 1996 och har efter det  ett permanent vårdbehov. Jag har dessutom arbetat själv med vård och omsorg i olika former.

I slutet av augusti dog min pappa och begravdes den 9 september i år. Kampen mot alla sjukdomar och cancern i synnerhet blev för mycket för hans hjärta. Under denna tid blev kontakten med den svenska sjukvården ytterst påtaglig. Detta i kombination av egna erfarenheter gör att man bara kan konstatera att vård för alla upphört att existera, åtminstånde om man ställer krav på tillgänglighet, bästa möjliga vårdinsatser, bemötande och omsorg.

När man hör politikernas och alliansen i synnerhet, tala om vård i rätt tid med mera, så blir man illamående. Idag måste man slåss till sista blodsdroppen och skrika sig fördärvad om man någonsin ska få sin röst hörd i vårddjungeln. Vägen till god sjukvård går idag genom storleken på din plånbok och det kommer att bli värre om svenska folket tillåter denna förkastliga utveckling.

Min pappa var socialdemokrat i hela sitt liv, inte för att han hade ärvt det, utan därför att han trodde på dess ideologi. När jag stod vid hans sida och skakade hand med Olof Plame inför valet 1985 och han tydligt markerade att tjockleken på den egna plånboken aldrig skulle vara avgörande för vård och välfärd åt alla, så ställde han sig bakom detta. Han tyckte att alla människor har rätt till en god vård och en god omsorg. Människans lika värde ska utgöra grunden för vårt samhälle sa min pappa, den får aldrig kompromissas bort, aldrig!

Det med sorg i hjärtat jag tänker på hur den svenska vården och välfärden nedmonteras till förmån för de starka och de rika, hur människans egoism äter upp det egna förnuftet. Alla kan bli sjuka, alla kan bli arbetslösa, men det tycks många människor glömma bort när de slickar i sig av Alliansens lockrop, som inte är något annat än lösgodis för idioter.

Några exempel på min erfarenhet av vården i Sverige ska jag servera som grädde på moset. Min son fick en puck i skallen och behövde sys. På akuten fick vi vänta i flera, flera timmar utan någon brydde sig. Till slut tröttnade vi och for hem, såret fick läka av sig själv. Insändaren i Jönköpingsposten var svidande och föreståndaren bemötte kritiken att så fick det inte gå till. Detta skulle rättas till, något som naturligtvis aldrig gjordes, för nästa gång var det min pappas tur att vänta och glömmas bort och en tid därefter kunde man läsa om någon som efter 14 timmar undrade om vården skulle komma över huvud taget.

I mitt eget fall fick jag skrika mig till och kräva de undersökningar jag velat ha de gånger jag har behövt vård, men trots att jag är både stark, högljudd och envis, så räcker det inte. Mina hudproblen och missbildade födelsemärken behöver ses över och behandlas, men väntetiden till specialistvård är lång och oftast slutar det redan på vårdcentralen där de avfärdar allt som icke nödvändig vård.

Vadå icke nödvändig vård?

Hur kan man bedömma det utan en genomgripande undersökning?

Öppnar jag plånboken tar privatsjukhuset hand om mig på 48 timmar och inom ett par veckor är allt över. Det är så det går till i Alliansens Sverige 2010. Har man pengar så öppnar sig vården på några sekunder och man kan köpa sig det som krävs. Nu har jag liksom min pappa inte de resurserna och våra skatteinbetalningar tycks inte betyda ett dyft när det verkligen gäller.

Det sista året var min pappas vårdbehov stort, men behandlingar glömdes bort, Vårdcentralen skötte inte sina uppgifter. Det kändes som min pappa bara var ett påhäng, en parasit på samhälskroppen ingen ville  betala för. Det var som en osynlig broms, en ättestupa hade trätt in, där man inte vill eller kan slösa resurser på någon som passerat 70. Nu ligger han i sin grav och är ett problem mindre. Över 50 år av troget skattebetalande kunde inte ens ge honom en värdig död i en vårdapparat som saknar både folk och resurser. Mina tankar går nu till alla dem som inte har någon hos sig när de dör och alla dem som inte får några besök. Ni finns i mina tankar och i mitt hjärta.

Jag undrar var vården för alla finns, för jag hittar den inte, om jag inte har råd att bekosta den själv.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/28137

20 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Och när jag hör de rödgröna tala om vård så blir jag inte bara illamående utan också arg.

Några exempel:
- Tvångssterilisering av handikappade (Alva Myrdal)
- Långa köer som var huvudorsaken till varför privata försäkringar ens blev aktuella.
- Iskalla myndighetspersoner på olika positioner(alla S-märkta).
- Överfulla rum (det tog år innan privata rum blev verklighet).

Glöm inte att de flesta av F-Kasssans beslutsfattare är S-märkta och handplockade av "rörelsen".

Bara några exempel på dina kamraters framfart genom åren.

Permalänk | Anmäl #1 MarcusJM, 2010-09-15, 20:04

Du menar alltså på fullaste allvar att det var bättre före 2006. Jag antar att du är en utav de Socialdemokratiska politruckerna som skall försöka skrämma över väljarna de sista dagarna genom att flöda etern med skräckpropaganda.

Permalänk | Anmäl #3 Fundamentus, 2010-09-15, 20:30

Jag beklagar naturligtvis att du och dina anhöriga blivit åsidosatta då ni har behövt vård. Vad som inte framgår i din artikel är tidsanvisningar. När gjordes alla dessa erfarenheterna? Var det under Alliansens tid eller kanske rent av då S regerade? Pucken i skallen kanske träffade sonen innan Alliansen hade inflytande?
En annan fråga är vem som han ansvaret för sjukvården i din kommun? Är det som i Piteå, där de demenssjuka kränks i en S-styrd kommun och där man i Norrland prioriterar Mikael Wiehes sång med 60 tusen kronor på V-fest men avskedar folk på äldreboende? Du skriver om Jönköping , är deras landsting Alliansstyrt. Det är ju viktigt att människor riktar berättigad kritik åt rätt håll och inte klandrar dem som inte har med saken att göra.
Jag hoppas att du i framtiden slipper fler dåliga erfarenheter oavsett vilken regering som vinner valet. Ställ också kraven till din kommun och ditt landsting att de lever upp till sina åtaganden.

Permalänk | Anmäl #4 Gudrun Ekstrand, 2010-09-15, 20:34

Bengt Andersson jag ska berätta för dig varför det ser ut som det gör i vården.

Mellan 1992 och 1999 minskades antalet landstingsanställda med
85 000 personer. Det var motiverat för landets skuldsättning var
85 % av BNP. Hade inte nedskärningarna gjorts så hade landet gått i konkurs.

Däremot är det inte motiverat idag. Sveriges ekonomi är sedan länge utmärkt.

Det är omoraliskt både mot patienter och de landstingsanställda med en sådan arbetssituation år efter år. Kritiken riktar jag både mot Socialdemokratiska och borgerliga regeringar.

Vi satsar en internationellt sett låg andel av BNP på vård. Detta är inte alls något positivt. Vi borde anställa tiotusentals mera inom sjukvården.

Istället låtsas man att "omorganiseringar" kan lösa problemen. Nya mystiska organisationsteorier avlöser varandra inom vården.

Konsultbolagens charlataner tjänare massor av pengar som uttolkare av dessa organisationsteorier.

Alliansen vill privatisera vården. Nu kan man hänvisa till privatiseringen av vården som lösning på problemen. Men det verkliga problemet ligger i sjukvårdens kroniska underbemanning.

På det personliga planet vill jag beklaga att din pappa inte fick den sjukvård som han så väl behövde och förtjänat.

Källa antalet anställda: Läkartidningen nr 40 1999, s. 4298

Permalänk | Anmäl #5 Doktor Eleph@nt, 2010-09-15, 21:23

Detta var det värsta jag läst på länge. På vilket sätt var sjukvården bättre när sossarna hade makten? Faktum är att det bara finns ett sätt att få bra sjukvård: Flytta utomlands. Sjukvården är bättre i princip överallt i Västeuropa.

Varför tror vi att sjukvården blir bättre för att en helvetes massa skattepengar ska göda uppblåsta byråkratier? Helt feltänkt. Ge sjukvården till privata aktörer som har vett att hålla igen på onödig administration och som dessutom kan göra lite förnuftiga affärer.

I Simrishamn finns det ett nedläggningshotat sjukhus. En idé uppstod att ta in norska köpatienter och tjäna en hacka. Alla hade tjänat på detta: Österlen hade fått behålla sitt sjukhus. Arbetstillfällen hade uppstått. Men nej, så fick man inte göra i sossesverige. Jag tror att anledningen var att det på något sätt skulle bli orättvist då. Jag begrep det inte. Sköna miljoner landade istället i Dnamark, Finland, Tyskland och Schweiz.

Jag mår illa när jag tänker på detta.

Permalänk | Anmäl #6 Kurt Myrhagen, 2010-09-15, 21:27

Jag ska påpeka att jag är politisk obunden och detta är under senaste åren och ja, det var bättre förr när jag var yngre, då personaltätheten var större och omsorgen bättre liksom tillgången på vård. Pucken var i år, allt är färsk statistik. Detta är vad som pågår i Sverige 2010.
Jag struntar i vem som styr bara det finns bra vård för alla, även de utan tjock plånbok. Det som retar upp mig är alliansens snack om vård i rätt tid, ett mänskligare Sverige bla, bla, bla. Skulle de göra det de säger så skulle jag ansluta mig till dem. Jag vill bara upplysa för att förbättra, inte hylla socialdemokratin.

Permalänk | Anmäl #7 Bengt Andersson, 2010-09-15, 23:16

Beklagansvärt vad annat kan man säga.

Du tror att allt som hänt dig och dina nära hade utfallit på ett annat sätt ifall Alliansregeringen inte vunnit valet 2006.

Spekulera kan man ju och ingen har fakta hur det skulle ha varit.

Knappast är det någon regering som vill försämra ett vinnande koncept. Det fanns ett uppenbart missnöje före valet 2006 inom sjukvården , är det större nu är jag inte så säker på.

Skräckexempel får tala för sig själva, såna har funnits i alla regeringar.

Fel i utförsäkringar bör naturligtvis rättas till på alla kanter.

Permalänk | Anmäl #8 Gunvi Lundqvist, 2010-09-15, 23:48

Jag vill också kommentera det där med skräckpropaganda. Det är ingen tal om sådant utan en blick från verkligheten. Ta en snabb titt på SVT:s sida så ser ni rapporterna hagla in. Akutsjukvården kollapsar, landstingen vill inte betala, köer, köer etc,etc.
Att leva med ögonen stängda är lätt, man missförstår allt man ser!
Alliansen vill inte att man via skattsedeln ska ge en bra vård för alla, utan endast för de som kan betala för sig. De lindar in allt i fina ord, men det handlar faktiskt om att frigöra resurser för de som redan har och se till att resten hamnar på kyrkogården så snabbt som möjligt.

Permalänk | Anmäl #9 Bengt Andersson, 2010-09-15, 23:50

Alltså, vården sköts ju av de olika landstingen och inte av Alliansen i riksdagen, så du siktar en hel del galet. Jag tror ditt inlägg är bara ett i S:s sista-minuten-antialliansmobilisering. Alltså propaganda.

Permalänk | Anmäl #10 Gunnar, 2010-09-16, 00:11

Bengt A. Jag håller med dej till 100%.
Här är ett exempel från vardagen.
För ca ett år sedan åt min fru vanlig ICA-kaviar och blev akut matförgiftad. Eftersom hon inte är Svenskfödd så bad hon att få åka till sjukhuset. Vis av erfarenhet förklarade jag att hon kunde nog lika gärna vara hemma tills det gick över, men hon kunde inte ens stå upp, så ambulansen kom och körde henne till sjukhuset. Där fick hon ligga i korridoren i timmar utan att någon doktor kom. Efter 5 tim frågade jag Systern hur länge till det skulle dröja innan någon tittade till henne? Hon svarade att dom var som vanligt underbemannade och det kunde ta 5 timmar till. Ändå var dom fler än vanligt den dagen så vi borde känna oss priviligerade.
-Hur kan ni vara underbemannade när vi har hög arbetslöshet? - frågade jag. -Politikernas beslut- muttrade hon innan hon drog iväg igen.
Efter 7 tim utan vård körde jag hem min fru som fortfarande var i plågor. Hon var chockad över hur Svensk sjukvård fungerade! I hennes hemland (som Svenskar för övrigt fnyser åt) skulle detta aldrig hända och när hon efter några dagar senare ringde hem till sin mamma och berättade detta, så trodde mamman inte henne till en början. I deras ögon är Sverige ett välfärdsland.
Som lök på laxen fick vi en räkning på 260 kr för att frugan hade tagit upp en sjuksäng!!

Jag skar upp mitt finger härom veckan, djupt! Frugan ville att jag skulle sy omedelbart. -Aldrig att jag sätter mej i korridoren i 7 timmar, sa jag och tryckte ihop det långa såret och tejpade flera varv tills det slutade blöda.
Man ska inte vara sjuk om man vill ha Svensk sjukvård idag.

Permalänk | Anmäl #11 Janne Stenborg, 2010-09-16, 00:29

Ja alliansen går till val för ett A- och ett B-samhälle. Johhan Munkhammar (M) vill införa business class på sjukhusen, och regeringen inför redan business class i stor skala via arbetslinjen. Arbetslinjen kommer snart att avgöra vilka som har rätt till fri vård .

Permalänk | Anmäl #13 Allfons Mållgan, 2010-09-16, 07:16

Vill säga först att jag är ledsen för behandlingen av din pappa. Jag tror däremot inte som du att problemen i vården kan lastas Alliansen efter en enda mandatperiod, då (S) har skapat, vidmakthållit och låtit bli att utveckla Landstingsmonstret. I Västernorrland där jag bor ser vi Socialdemokratisk vårdfilosofi i praktiken. Vi har fyra (4) sjukhus i länet (jämför med Jämtland/Härjedalen som har ett) och troligen landets sämsta och dyraste vård. Här regerar Socialdemokraterna i samtliga fyra kommuner sedan decennier tillbaka, i Landstingsstyrelsen likaså. Deras totala oförmåga att frånkoppla vården från ett allmänt ansvar för sysselsättningen gör att man inte rationaliserat bort två av sjukhusen. Följden är katastrofal, något som även uppmärksammats i bl.a Uppdrag Granskning. Lätt att skylla allt på Alliansen, men faktum är att om resurserna koncentreras och nivån höjs så kommer det framtida patienter tillgodo. Offentliga, politikerstyrda kolosser hör forntiden till. Vill man ha förändring så måste den nog ledas av de som ser problemen och inte av dem som skapat dem.

Permalänk | Anmäl #15 Jan Wiklund, 2010-09-16, 08:06

Rösta grönrött på söndag !
Ge den ekonomiska egoismens politik sparken !
Alliansregeringens politik betyder ättestupa
för mig som fått diagnosen Polyneuropati och för alla andra som
med sina skatter under hela sina arbetsliv byggt upp allas trygghet inför sjukdom,. ålderdom och arbetslöshet
I åratal har jag sökt den läkare som är specialist på
min sjukdomsbild. När jag äntligen lyckats få en remiss
från vårdcentralen får jag beskedet från Danderyds Sjukhus
att Alliansregeringens politik hindrar läkaren från att ta emot mig.
Sjukhuset får bara ta emot patienter som kan föras tillbaka till arbete. För 4 år sedan innebar samma regering regler att tingades tvingade avsluta mitt arbetsliv och få en usel pension.
Det grundläggande felet är Alliansregeringens utrikespolitik,
som innebär att Sverige är i krig i Afghanistan och att Sverige är
delaktig i en orättfärdig världspolitik som skapar terrorism i världen. En destruktiv utrikespolitik som styr inrikespolitiken
och den stöld människors rätt till sjukvård och tryggad ålderdom.

Jag ställde nedanstående fråga till partierna i samband med Almedalsveckan :

Hur vill ditt parti förändra svensk utrikespolitik
för att förhindra att flyktingströmmar skapas ute i världen ?

Efter åtskillinga påstötningar har jag fått svar som ger följande
följande resultat :

Centerpartiet = Nej , Feministiskt Initiativ = Ja ,

Folkpartiet = Nej ,
Kristdemokraterna = Nej (brasklapp : Ja, men underordna sig m för att regeringsmaken är viktigare) ,
Miljöpartiet = Ja , Moderata Samlingspartiet = Nej ,

Sverigedemokraterna = Nej . Socialdemokraterna = Nej (brasklapp :Ja, försöker ge sken av att vilja driva en annan utrikespolitik än m) , Vänsterpartiet = Ja

Permalänk | Anmäl #17 Bo Hellgren, 2010-09-16, 12:22

Tack för alla kommentarer, positiva som negativa. Förfärligt att läsa ditt inlägg Janne, men det är den verklighet vi lever i 2010 och som ytterst få vill se. Alfons Mållgan har rätt, det har alltid varit framförallt en moderat idé att svaga, sjuka och handikappade ska betala de rikas skattesänkningar och införa ett A och ett B-lag. Får deras systemskifte fortgå så blir det som i USA, där många behövde 3 jobb för att klara sig och ve de som var arbetslösa. Detta är Alliansens mål, lönedumpning och en underklass som ska putsa deras skor. Bra vård för de rika och ingen för oss andra. Mer personal till sjukvården nu!!!!

Permalänk | Anmäl #18 Bengt Andersson, 2010-09-16, 14:43

Jag drogs med knäproblem i två decennier. Det sänkte verkligen min livskvalitet och stoppade mina favoritintressen.

Det var lättbotat, när en privatläkare väl hittat det. Han sade att han sett en hel del fall som skvalpat runt i decennier i vården med just det problemet ("ärrbildning på senorna").

Internationella undersökningar säger samma sak om svensk vård. Jag har hört många säga samma sak -- och vet ett par personer som just nu är desperata för att de inte får reda på vad det är för fel på dem.

Det är möjligt att vården fungerar när man väl kommit in i den, men den vård som Socialdemokraterna byggt och försvarar med näbbar och klor har inte tid att hitta problem...

Jag vet inte hur svensk vård ska organiseras, men den traditionella S-modellen förstör människroliv.

Permalänk | Anmäl #19 Bernt, 2010-09-16, 15:04

Av artikeln kan man få intrycket att vi inte har ett offentligt finansierat sjukförsäkringssystem. Finansieringen av sjukvården i Sverige sker genom skattemedel oavsett om man väljer privat eller offentlig behandling.

Hur kan man då förklara att vårdcentraler och andra inte klarar sina uppgifter trots stora resurser? Svaret kanske ges av artikelförfattaren själv som är inne på att privata vårdalternativ är bättre. Kanske de offentliga vårdinrättningarna borde titta på hur de privata är organiserade.

Att lägga skulden på fyra års borgerligt styre när s har haft makten i Sverige och i många landsting större delen av tiden sedan vi fick allmän rösträtt är i vart fall en märklig slutledning.

Permalänk | Anmäl #20 Lars Augustsson, 2010-09-16, 15:13

Alla som kommenterar här, rött eller blått, verkar ju rörande eniga om att Svensk sjukvård inte fungerar. Sen är det pajkastning om vems fel det är. Visst, det är bådas fel! Sossarnas, därför att dom lät det gå den här vägen och alliansens därför att dom har inte gjort någonting på 4 år att förbättra situationen.
Den relevanta frågan är varför ingen tar tag i kaoset och rycker upp sjukvården till den status den var under 60 och 70-talet. Då var vi ett föregångsland. Nu är vi i baksläpet.
Visst, vi hör fantastiska ord från välsmorda politiker om hur bra det ska bli..osv..men ord och handling är två skilda saker.
Den enda lösningen är att yrkeskunniga, medkännande och drivande personer sätts på rätt platser i hierakin. Allt ifrån sjukvårdsminister ner till sjukhusens anställda. Jag är så trött på alla inkompetenta akademiker som sitter på en stol och vänder papper, bara för att sitta på en stol och vända papper. Under tiden dör folk för att dom inte får rätt vård.

Permalänk | Anmäl #21 Janne Stenborg, 2010-09-16, 17:34

Jag måste ha missat hur fantastisk vården var för 4 år sedan och innan dess,
någon måste påminna mig om fakta kring ämnet.

Permalänk | Anmäl #23 Pia "Vilda" Nordin, 2010-09-16, 22:23

Det finns så många historier om vården innan den här regeringen som hela det rödgröna blocket plötsligt har glömt bort. Allt var visst så mycket bättre innan, trots att hela senare delen av 90-talet var ett gigantiskt haveri vad det gäller just sjukskrivningar.

Jämför 2003 när 275 000 personer var långtidssjukskrivna i Sverige med förra årets strax under 100 000. Det är en enorm förbättring och ger utrymme för att förbättra sjukvården. För det behövs pengar, inte bara tomma ord.

Men jag håller med om att det just nu blivit lite för många "mellan stolarna". Däremot drar jag inga förhastade slutsatser kring detta. För en förändring kräver tid och med så stora maskiner så blir det alltid några som missunnas. Det är med långsiktigt tänkande som antalet utanför minskas.

Permalänk | Anmäl #24 Eriks, 2010-09-17, 15:57

Vill påminna om att jag talar om vården i Sverige 2010 och det är Alliansen som har makten. Har aldrig hävdat att den var bra för 4 år sedan. Alliansen eller röd/grönt spelar ingen roll, bara några tar tag i problemet och gör något.

Permalänk | Anmäl #25 Bengt Andersson, 2010-09-18, 16:35


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.