Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Valet 2010

Foto: Scanpix.
Staffan Skott om Valet 2010

Därför är det omöjligt för mig, Leif GW Persson och andra gråsossar att rösta på Mona Sahlin

Efter femtio år som trogen partiansluten socialdemokrat gick jag ur partiet för tre år sedan. Har aldrig röstat på annat parti, kan inte tänka mig rösta på något annat parti - och kan i år inte rösta på det.


Om författaren

Gammal partiansluten socialdemokrat i femtio år.

Jag är född 1943 och har hittills aldrig haft problem att bestämma mig inför ett allmänt val. För mer än femtio år sedan gick jag med i SSU och därmed Sveriges socialdemokratiska parti. Jag gick med i SSU Facklan och var sedan med om att för femtio år sedan grunda en socialdemokratisk skolklubb i Gävle. Som gymnasist ledde jag en studiecirkel om socialismens historia, efter SSU-åren i Gävle var jag aktiv politiskt i socialdemokratiska stadsdelsföreningar i Stockholm i ett årtionde eller två.

Min far tyckte inte att man vid så unga år som femton skulle engagera sig politiskt, men han kunde inte säga något. Han och hans bror och deras far, min farfar, var ju alla medlemmar i SAP. Det är ett parti som varit en välsignelse för Sverige, och dess ledare en stolthet för vår europeiska stabila svenska demokrati - under min livstid Göran Persson, Ingvar Carlsson, Olof Palme och Tage Erlander, för vilka alla jag lagt min röst vid våra fria, hemliga svenska val. Per Albin Hansson är också en stolthet för svensk demokrati, men när han dog hade jag ju inte rösträtt på många år än. Jag har hittills röstat vid vartenda riksdagsval och kommunal- och landstingsval där jag haft rösträtt.

Men jag kan inte rösta på ett parti som gjort Mona Sahlin till partiledare. Det finns i detta stora parti så många kompetenta, utmärkta kvinnor, en kvinnlig partiledare vore på tiden.

Vem som helst utom Mona Sahlin. En ryggradslös politiker som  trumpetar "Det är häftigt att betala skatt" och sedan inte betalar dagisavgifter eller p-böter eller gud vete vad - nej!

Obetalda avgifter för vårt utmärkta subventionerade dagis, och trettiofem obetalda p-böter på ett år - så ser inte en svensk socialdemokrat ut. Jodå, någon p-bot råkar alla bilister ut för i tätorter, men med skammens rodnad betalar vi så fort vi kan. Ser oss för sen de närmsta åren. Och skriker inte "Det är häftigt att betala skatt". Säg det till vårdbiträden med deras inkomster.

Tobleronen var inte mycket att bråka om, men efter tillsägelser från ekonomikontor på olika håll fortsatte hon att använda tjänstekort för att få fram kontanter, tillsammans för femtiotusen kronor.

I Expressens dämpade redogörelse häromdagen för alla Mona Sahlins bedrifter framgår det också att hon på två år hade 98 p-böter. Det är en i veckan om man antar att hon hade semester där man parkerar gratis. En remarkabel inställning till samhällets regler och förordningar, som hon tydligen anser sig stå över. Att det är att slänga minst femtiotusen i sjön är förstås hennes sak.

Vad finns det för ursäkter? Ledande socialdemokrater jag talat med säger något överslätande om "lite väl kaotisk privatekonomi" eller berättar från sina år i regeringen om hur snabbt hon fattar komplicerade frågor.
Per Albin, Tage Erlander, Olof Palme, Ingvar Carlsson och den orättvist förtalade, utmärkte Göran Persson behövde för att kunna regera inte i regeringen ta in Vänsterpartiet, gamla kommunistpartiet, som slickade Stalin i arslet så det har skit kvar i tänderna än i dag.

Sverige behöver sin socialdemokrati och en socialdemokratisk regering. Ju förr Mona Sahlin avgår som partiledare, dess tidigare kan vi hoppas på ett starkt socialdemokratiskt parti.

Eftersom jag sedan mer än två år är utlandssvensk övergår jag till att rösta för Labour i engelska kommunalval och avstår för första gången från att rösta i ett svenskt riksdagsval. Redan när Mona Sahlin blev partiordförande skrev jag sorgsen till Stockholms arbetarkommun och bad, mer än femtio år efter mitt inträde i SSU och SAP, om utträde. Det finns gränser. Enligt kriminologiprofessorn Leif G W Persson har han efter en krönika i samma stil som den här fått så många instämmande reaktioner att han drar slutsatsen att vi är många gamla gråsossar, och yngre sossar med, som reagerar som han och jag.

Mona Sahlin blir efter den antagligen oundvikliga valförlusten tvungen att avgå. Det blir av godo för SAP, och därmed för Sverige.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/28091

25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är klädsamt med en socialdemokrat som erkänner att det är hans familjebakgrund som är orsaken till att han är socialdemokrat.

Socialdemokraterna har nämligen byggt upp hela sin maktposition genom att ställa olika etniska grupper mot varandra, i.e. arbetare mot överklass, den sk klasskampen.

Idag kan vilken arbetare som helst göra karriär och därmed finns inget behov av Socialdemokraterna. Försöket att skapa en ny "underklass" som kan exploateras politiskt via fattigdomsinvandring är ett tecken på en desperat organisation som lever i en förgången storhetstid.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2010-09-15, 10:07

Instämmer helt med Skott.

Permalänk | Anmäl #2 Doktor Eleph@nt, 2010-09-15, 10:24

Nja, morsan och syrran röstade garanterat aldrig s eller något till vänster därom.

Permalänk | Anmäl #4 Staffan Skott, 2010-09-15, 10:31

...att vara stolt över att ha röstat för ett och samma parti hela livet är enligt min mening dumt.

Staffan skall ha cred för att han nu brutit denna svit.

Jag tror att sosse-adeln under många decennium kände att det gick att bete sig hur som helst (därför att gråsossarna röstade på dem ändå) - och det yttersta beviset för detta är att de väljer Mona som sin ledare!

Permalänk | Anmäl #8 Jon Santos, 2010-09-15, 11:58

SAP:s historia i ett nötskal!

Permalänk | Anmäl #10 Göran Eklund, 2010-09-15, 12:52

Jag instämmer i sak med Skott. Dock sympatiserar jag inte med Socialdemokraternas politik.

Att skylla på deras statsministerkandidat är att ställa sig lite väl optimistisk till politiken som idag förs. Jag skulle vilja påstå att dagens Alliansen mer representerar den gamla Socialdemokratiska politiken än vad Socialdemokraterna själva gör. Man har övergett arbetslinjer och andra utvecklingsfrågor till fördel för samarbete med kommunister och miljöbovspartiet.

Nej, något stort fan är jag inte av Mona Sahlin. Inte heller den politik man för, men mitten har idag flyttats väster ut och Alliansen var först att ta plats i just mitten. Så var får (S) plats nu? Inte vet jag...

Permalänk | Anmäl #11 Viktor Andersson, 2010-09-15, 13:00

Om nu antalet p-böter och köp av en viss sorts choklad är viktigare än politiken, ja då kan man mosa Mona och rösta på exempelvis Reinfeldt i stället.
Valet är ditt och fritt.
Men nog tycker jag att de tunga gråsossarna har blivit väldigt ömfotade så här i valspurtens elfte timme. Lite trist att läsa om och om igen att det var bättre ställt med sossarna förr.
Javisst har mycket förändrats. Folket proteströstade bort Göran Persson i förra valet. Men ironiskt nog fick man en annan buffel i stället, Fredrik Reinfeldt som har en ledarstil som får de övriga borgerliga partiledarna stå tysta och lyssna, även i TV-debatterna, när Reinfeldt talar.
Det vore helt omöjligt med en ledarstil typ Göran Persson, att få till stånd ett politiskt samarbete med två övriga partier, vänstern och miljöpartiet.
Eller vill kritikerna att sossarna ska blunda och låtsas som det är som förr i tiden och köra eget race?
Vad vinner man på det? Att invänta att folket ska bli så förståndigt så att de röstar på socialdemokraterna av samma skäl som för 30 - 40 år sedan?

Permalänk | Anmäl #12 Ivar Johansson, 2010-09-15, 14:42

Staffan Skott
Är det inte snarare ointresse av ideologi som är skälet till ditt beslut? Både hos dig och hos partiet.
Du har lyckats skriva ett helt inlägg om ditt avståndstagande till S utan att nämna ett enda ord om deras politik.
Det tycker jag är anmärkningsvärt och symptomatiskt.

Permalänk | Anmäl #15 Olof Lindberg, 2010-09-15, 15:18

Kommunismen som en framgångssaga ("Success history") under nittonhundratalet? I såfall till priset av mycket mer än hundra miljoner mördade oskyldiga människor. En ond saga, snarare. Ondare än dystopiförfattarna kan tänka sig.

Permalänk | Anmäl #16 Staffan Skott, 2010-09-15, 16:44

Äsch Staffan Skott :-)

Det är väl inget synd om dej? Ja, kanske lite...för när betonghäckar spricker brukar det följas av ilsket snyftande.

Varför inte dra till med (fp)? Eller kanske (v)? Du tycks ju ha läst dina socialistiska grundkurser och bör kunna se att (v) idag är vad du var för 50 år sedan. För socialliberaler gäller dock (fp). För grön är du väl inte? I så fall har du (mp). Eller gör du vad som helst för att slippa Mona?

Tillåt mig, en gammal 68a, att kittla lite på dina ungdomliga glöd med en video av musicalgruppen "Verklighetens folk". Den mest spejsade, revolutionsromantiska propagandafilmen i denna valrörelse, kryddad med en vild självironi som du nog kunde må lite bra av *blinkar menande*

http://www.youtube.com/watch?v=YAQDz6m2XPk

Permalänk | Anmäl #17 Gunnel Gomér, 2010-09-15, 16:57

Gunnel
Tack för den underbara länken. Skitroligt! Transmilitanta Brigaden. Jag får hoppet tillbaka.
Vi har åldersgräns i valet. Neråt. Vi borde nog ha en uppåt också. Gamla gubbar är ju så tråååkiga.

Permalänk | Anmäl #19 Olof Lindberg, 2010-09-15, 19:33

Förlåt. Jag räknade fel i svaret till Gunnel Gromér och berättade vad jag var för fyrtio år sedan. Vid en viss ålder tror man att allt är så länge sedan.
För femtio år sedan var jag en trofast SSU-are, i ett borgerligt gymnasium där alla skrattade åt att man var socialdemokrat. Vi var några få goda vänner i sjolklubben, utan större problem med politiken. Det var självklart att man hört till den
d e m o k r a t i s k a socialismen; brist på information om kommunismens elände förelåg inte.

Permalänk | Anmäl #20 Staffan Skott, 2010-09-15, 19:58

Jag har aldrig röstat på socialdemokraterna eller något annat socialistiskt parti i hela mitt liv och kommer aldrig att göra det heller.

Egentligen skall man väl vara tacksam när gamla gråsossar går ut och säger att de övergett sitt gamla parti, men jag tycker det är patetiskt att gå ut 5 dagar före valet och sänka sin partiledare.

Det är som om spelarna i fotbollslandslaget skulle börja anklaga sin förbundskapten för att de ligger under med 1-0 i en VM-kvalmatch med 5 minuter kvar.

Ingen moral, ingen heder, bara fegt undandragande av ansvar.

Det var svensk industri, våra företagare och arbetare som gjorde Sverige stort och det var sossarna som sänkte det, bara så att du vet.

Permalänk | Anmäl #21 Johnny Andersson, 2010-09-15, 20:29

#19 och #20

Olof & Staffan,

Vi är ju medelåldriga personer med basen inom demokratisk socialism. Många omöjligheter har uppdagats för oss genom åren. Men...det gäller att titta på de unga! Vi vet att vänstern är som allra starkast i åldrarna upp till 35 år och på universiteten. Samt bland kvinnor i allmänhet. Finge de unga bestämma skulle de röd-gröna ha en trygg majoritet i riksdagen, sådär 57%.

Och här sitter du Staffan och tuggar om Toblerone & stockholmsdialekt & för tjock mascara på ögonfransarna & annat du kan tänkas anföra mot Mona Sahlins kvinnliga uppenbarelse. Som om hon vore ensam ansvarig för socialdemokratisk högervridning under decennier. Eller ansvarig för att kapitalismen firat rätt stora triumfer i världen? Petitesser Staffan!

De unga ställer de politiska frågorna lite annorlunda än förr, men inte så mycket annorlunda ändå. De är - som ironiskt framgår av videon - lika uppsplittrade i fraktioner som frikyrkorna i Småland var förr. Men mycket mer öppna mot varandras arenor. Jag tror att de faktiskt är genuint demokratiska.

Lär av de unga!
Sluta sura! Mycket kommer att gå åt helvete ändå. Men inte alls lika mycket åt helvete som för vår föräldra-och mor/far-föräldrageneration. Som - trots två världskrig - förmådde hålla visionerna levande och bit för bit förverkliga dem.

*viskar prövande* Leve socialismen :-)

Permalänk | Anmäl #23 Gunnel Gomér, 2010-09-15, 22:03

Har du läst den här moralkakan Staffan?

"Nej, man kör Mona. En gång till. Några blöjor och en chokladbit köpt med fel kontokort. Vi älskar ”Toblerone-affären”, för det gav oss en anledning att hata.
Hata Mona. Hata kvinnan Mona.
För jag tror att det är vad det handlar om: Män som hatar kvinnor.

Och jag tror att man hatar att hon inte ger sig. Hon var ju nere för räkning, utslagen, besegrad. Man hade ju blivit av med henne. Hon borde ha försvunnit stukad med sina blöjor och sin jävla tröstchoklad.
Men käringen kom tillbaka! I vilken annan berättelse som helst hade hon varit Hjälte. Om hon varit man vill säga.
I mina ögon påminner Mona Sahlin mer och mer om slithästen i George Orwells Djurfarmen som vid varje motgång svarar ”I will work harder!”
Varje dag får Mona Sahlin i pressen svara på frågor om de dåliga opinionssiffrorna. Varje dag svarar hon: ”Då får vi väl arbeta hårdare!”
Och så arbetar hon hårdare."

(Jonas Gardell)

http://www.expressen.se/kultur/1.2134636/en-kvinna-hatad-av-harskna-man

Permalänk | Anmäl #24 Gunnel Gomér, 2010-09-16, 01:04

Det som är sorgligt här är ju inte precis att gråsossar som Staffan Skott lämnar Socialdemokraterna, utan att dessa gråsossar ser parkeringsböter som en större och viktigare fråga än till exempel hur man ska hantera konjunktursvängningar.
Det är också sorgligt att personlig hämnd i valtider är ett okej sätt att agera, men inte att utropa "Det är häftigt att betala skatt".
Det är sorgligt att behöva misstänka att Sveriges länge största parti har styrts av personer som tycker att förmågan att kissa utanför är en viktigare egenskap än uppriktigt engagemang och vilja att förändra, både socialdemokratin och Sverige.
Undrar om det är Monas eller gråsossarnas fel att vårdbiträden har dåliga löner?
Som rödgrön väljare, och vårdare, undanber jag mig Staffan Skotts och Leif GW Perssons hjälp, i detta val och alla kommande.

Permalänk | Anmäl #25 Jimmy Eriksson, 2010-09-16, 07:26

Oavsett vad man tycker om partiledaren så förstår jag inte skälet till att man går ut i en dylik artikel nu, ett par dagar innan valet.

Det är klart att man kan göra det om man tror att Sverige mår bra av att vi sänker skatterna med ytterligare 100 miljarder, att vi privatiserar all offentlig verksamhet (eller åtminstone så mycket vi hinner), att vi bygger ut kärnkraften, att vi sparkar på se redan svaga. Det är många som tycker att det är bra politik, och då skall de naturligtvis jobba för en alliansseger i valet, det är demokrati, och det tycker vi om.

Men om man nu hävdar att man fortfarande tror på en socialdemokratisk politik, om man fortfarande talar om socialdemokratin med kärlek i rösten, om man faktiskt inte tycker att det värsta som finns är att vi hjälps åt, då förstår jag inte varför man gör allt för att hjälpa Reinfeldt och de andra just nu.

Visst skall det vara högt till tak i ett parti, och visst måste man kunna ifrågasätta och till och med vilja avsätta en partiledare. Men man gör det väl inte en vecka innan valet.

Fegt, bittert och förtvivlat svårt att förstå… trist att läsa!

Jag tycker både det ena och andra om mycket i dessa tider, men nu skall jag rösta på S och därmed på Mona. Helt enkelt eftersom det är det enda jag kan förmå mig till att välja när man väger in alla faktorer.

Permalänk | Anmäl #27 Anders, 2010-09-16, 13:01

Jag hade inte röstat på socialdemokraterna oavsett vem som sitter som partiledare.

Däremot tycker jag det är sorgligt att sossarna inte har bättre saker för sig än att attackera sin partiledare hela tiden. Är ganska trött på alla sossar som måste gå ut i media och beklaga sig över hur hon sköter valkampanjen och hennes historia. ALLA är redan medvetna om att det går knackigt för sossarna, och ALLA vet Sahlins historia, ni behöver inte förklara er, ingen bryr sig.

Permalänk | Anmäl #28 Henrik Eriksson, 2010-09-16, 14:09

Klockrent inlägg Bo T

Permalänk | Anmäl #31 Inge-mar, 2010-09-16, 17:49

Jag tycker nog tillskillnad från de flesta andra här att, han har heder. Det borde inte varit rimligt någonstans, att Mona Sahlin kunde bli vald till partiledare.

Vissa här inne verkar dessutom ha svårt att se, kopplingen mellan personer och ideologi. Att ha en ideolgi, där välfärd är, med tex barnomsorg viktigt. Och att det skall vara viktigt att alla bidrar till välfärden. Då kan inte en ledare vara en person som har en historia av att skita i att bidra.

Och när detta upprepas, och upprepas, då get det verkligen en bild av en person som är mer ute efter makt. Än att leda landet efter bästa tanke utefter en politisk ideologi.

Men detta är något som verkar vara generellt för de rödgröna.

Och återigen, det krävs mer heder att påpeka att någon som man "borde" stödja, är fel. Än att tyst gå kvar i ledet.

Permalänk | Anmäl #35 Andreas Delshammar, 2010-09-17, 11:46

#35

Hej Andreas, en fråga:
Det är otvetydigt sant att både Mona Sahlin och Gudrun Schyman klantat till saker som vanligt folk avkrävs att klara fint. Men ditt påstående?

"Men detta är något som verkar vara generellt för de rödgröna."

Har du tänkt på att det snarare är något generellt för den borgerliga pressen...att dra långa smutskastningskampanjer.? Mer mot kvinnliga politiker än mot manliga. Mer mot rödgröna än mot blå. I syfte att få människor att tycka att "motståndaren" är mycket mer omoralisk.

Vid samma tid som Toblerone-affären rullade som värst uppdagades att en av Allians-regeringens trumfkort hade fyra inkasso, fyra i Justitia. Solkiga grejer. Men inte ett ord om detta i media! De röd-gröna har haft anständighet nog att inte dra upp blå skit i självförsvar - åtminstone då. Det fanns nämligen fler blå exempel. För att inte tala om i näringslivet!

Både Mona & Gudrun har bevisat att de klarar att stå raka i ryggen och tänka klart - även när spottloskorna ryker kring dem. Kan du föreställa dig bättre karaktärsegenskaper hos en statsminister?

Permalänk | Anmäl #36 Gunnel Gomér, 2010-09-17, 16:09

Slutdebatten i tv igår återupprättade ideologin. Inte för att jag tror att det berör Staffan Skott på minsta vis men mig gläder det storligen.
Oppositionen var lysande tycker jag. Mona också.
Ska sossarna återfå fortroendet är det så dom ska argumentera.

Permalänk | Anmäl #38 Olof Lindberg, 2010-09-18, 10:54

Gunnel, det handlar inte om, man eller kvinna. Ledsen, jag syftade mer på Ohly än, Gudrun. Gudrun är väl dessutom inte officiellt vänsterpartist? Eller har jag missat något?

Tar vi dessutom en titt på Littorin affären, så ryker din tes ganska snabbt. Det finns dessutom en lista av andra borgliga politiker som fått gå efter en skandal.

Sedan är det en viss skillnad mot 4 inkasso, kontra ett femtiotal hos kronofogden. För rätta mig om jag har fel, inkasso kommer före kronofogden? Först kommer en räkning, sedan en påminnelse. Sedan till inkasso, och när de ger upp, så skickas det till kronofogden.

I västvärlden skulle normalt sett inte en kandidat av Sahlins kaliber (då med böter/o allt annat) oavsett kön, kunna ställa upp till val. Men här kan Sahlin faktiskt bli statsminister. Det är illa. Och visst borde Sossarna kunnat ställa upp med en Kvinna, som inte har dessa personlighetsbrister.

Men om du skall göra det till en kvinna-man kamp, varför valde Sossarna, en kvinna med så mycket negativa meriter? Kanske för att de inte vill att en kvinna skall lyckas?

Permalänk | Anmäl #39 Andreas Delshammar, 2010-09-18, 12:04

Sorry Andreas...

Jag gör det inte till en kvinnokamp, det ÄR en kvinnokamp.

Det finns hur många mediaanalyser som helst som visar hur framför allt press behandlar kvinnliga ledare i synnerhet, men också kvinnor i allmänhet. Det är förfärande läsning - om man tror på "rättvisa mellan könen"

Jag orkar inte leta fram artiklar och rapporter just nu.

Kaliber & kaliber...Olof Palme klarade inte av att sköta ett enda papper eller kvitto :-) Han fick mycket hjälp för att inte göra bort sig. Flera av de blå nuvarande ministrarna är av samma typ. Jag tror inte att det påverkar deras lämplighet som höga svenska företrädare.

Kvinnor får alltid sämre markservice...såväl läkare som ministrar som vd-ar. Du vet väl att det finns sådan forskning Andreas?

Nåväl...Go´Natt :-) Vi får se hur det går...

Permalänk | Anmäl #40 Gunnel Gomér, 2010-09-18, 21:57

I den ovanstående artikeln berättade jag att den politiska situationen i Sverige fick mig att för första gången inte rösta alls, bland annat för att blankröster, en form av misstroendevotum mot alla partier, bara registreras som ogiltiga.

Under valnatten följde jag utvecklingen bland annat på den utmärkta hemsidan valmyndigheten.se, rekommenderas till 2014, och där kunde jag konstatera att blankröster nuförtiden visserligen kategoriseras som ogiltiga – men faktiskt redovisas separat som blankröster (62 000 misstroendevotum i år) till skillnad från andra ogiltiga (17 000). Om jag hade vetat det hade jag poströstat blankt.

STAFFAN SKOTT "

Permalänk | Anmäl #41 Staffan Skott, 2010-09-21, 14:03


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.