Några frågor till er i Sq2540sthlm: varför skall kvinnor särbehandlas i samhället? Är jämställdhet också lika med att män och kvinnor har samma "spelregler" i samhället?
När det gäller jämställda löner väljer i de flesta fall kvinnor utbildning och yrken som har sin tradition i den privata sektoren (reproduktiva sektoren), likaså väljer kvinnor att engagera sig politiskt i de frågor som gäller den privata sektorn och ofta är kvinnor överrepresenterade i politiska nämnder (social,vård), Som politiker är de också arbetsgivare, så min fråga blir: varför beslutar inte kvinnor inom politken helt enkelt att kvinnors löner skall höjas?
Permalänk | Anmäl
Peter Kadergran, 2010-09-14, 23:24
Ni kräver att kvinnochauvinism borde vara allmänt accepterat?
Varför då frågar jag?
Permalänk | Anmäl
Rolf , 2010-09-14, 23:40
Hur kan Rut-företagen som nu kunnat bildas främst av en grupp kvinnor som tidigare varit utanför arbetsmarknaden där deras kunskaper nu betalas för och uppskattas vara en ojämlik kvinnofälla?
Medan Butlers i tunnelbanan (?) ska vara jämlikt och ingen mansfälla.
Hur kan vårdnadsbidraget vara en ojämlik fälla/kvinnofälla, där familjen själva bestämmer om tiden med barnen görs längre hemma än direkt dagisinkastning och jobb. Snacka om stressigt.
RödGrönKommunistisk partipolitik räds valfrihet åt folket och att folket inte är stöpt i samma form där alla ska gå i led och sjunga och bära fanor.
När man levt ett tag, provat på både företag och jobb och barn och familj och olika boenden, ägande, arv etc etc. Då ter sig just RödGrönKommunistisk politik skrämmande och lååångt från det dom säger sig vilja och företräda.
Den röran kan funka på unga, naiva, bidragstagare, studerande och barnlösa i livets tidigare skeenden, sen kommer verkligheten ikapp och liknar sällan det man trodde att det var.
Sen finns det alltid människor som helst vill slippa allt ansvar och gärna styrs av staten, men någons skatt ska betala ändå.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2010-09-15, 00:15
Feminism är världens löjligaste politiska rörelse.
Historien visar att det är mycket sällsynt med kvinnliga ledare. Den enda exceptionella kvinnliga ledare som jag minns är Margaret Thatcher. Nästan alla kvinnor saknar naturlig förmåga att leda och se det väsentliga, se bara på alla könskvoterade (S) kvinnor som i denna valrörelse har presterar de dummaste politiska förslagen som en demokrati någonsin skådat.
Könskvoterade bolagsstyrelser, negerbollar, nogger glass, sexköpslag, könsneutrala toaletter, butlers i T-banan, clowner på ålderdomshem och bröstmjölkspumpar är alla feminina idiot förslag. Kvinnlig ledare på LO. Kvinnlig polischef med dialogpolis och AINA polisbilar. Genusforskning. Allt detta är så löjligt och idiotiskt så att alla män svimmar.
Ni kan aldrig bli män och vi kan aldrig bli kvinnor. Var stolta och nöjda med vad ni är och de naturliga förutsättningar som det medför, allt annat är bara utopisk idioti.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2010-09-15, 00:54
Så artikelförfattarna är alltså inte kritiska till F!, utan de tycker bara det är dåligt att rösta på småpartier. Detta är typisk för riksdagspartier, som dissar partierna som står utanför riksdagen för att de känner sig hotade. Jag tycker det finns mycket att ogilla med F!'s politik, men att de står utanför riksdagen ska man inte använda mot dem. Man ska rösta på det parti som står en närmast politiskt - även om det partiet inte har en chans att komma in.
Permalänk | Anmäl
Liam Murray, 2010-09-15, 03:04
Sq2540sthlm verkar tillhöra den där märkliga gruppen människor som tror att jämställdhet är 50% kvinnor och 50% män, och alla ska göra allting 50% av gångerna.
Inte konstigt att de gillar de rödgröna, och deras planer på kvotering.
Det viktiga är alltså inte att alla bedöms efter förmåga, utan det viktiga är att ett kön ges företräde framför det andra.
Märkligt.
Permalänk | Anmäl
Anders C, 2010-09-15, 06:57
En röst på FI är en röst på Alliansen… Njae… det är det väl inte riktigt. Det är samma fråga i många val i många länder. Om man är socialdemokratiskt lagd i USA, skall man då ”kasta bort” sin röst på en mer socialdemokratisk kandidat, eller skall man rösta på det minst dåliga av de realistiska alternativen och rösta på demokraterna?
Om man tycker att samhället skall vara lite mänskligare och om man inte tycker att hjälpas åt är det västa som finns så vill man antagligen ha en rödgrön regering hellre än en alliansregering. Men om man egentligen tycker att FI är det bästa alternativet, och att feminismen är vår tids stora fråga, skall man då inte rösta på dem (även om det är en bortkastat röst rent parlamentariskt)?
Jag tycker inte att svaret är självklart. Å ena sidan inser man kanske att det finns en oåterkallelighet i ytterligare 100 miljarder i sänkta skatter, och det vill man till varje rimligt pris förhindra. Å andra sidan kan 3% till FI påverka ganska mycket även om det inte ger riksdagsmandat, i det att det sätter strålkastarljuset på en fråga som förtjänar mycket mer utrymme än den får i debatten.
Till de rädda männen ovan… jag tror att vi män måste vara mycket försiktiga under den kommande generationen. Kvinnorna behöver inte oss, men vi behöver dem. Om vi inte vill vara med och ta ett delat ansvar hemma så tror jag att det snart kommer att eka ganska tomt där vi bor, och i den ensamheten kommer vi nog att önska att vi lyssnade och försökte förstå.
Sedan är det inte så att jämställdheten i första hand är en politisk fråga, utan den måste vinnas i alla relationer på alla arenor och en klok politik kan bara hjälpa till. Lösningen ligger i kommunikation och en vilja att försöka förstå och förändra sig. Det är svårt, och jag vet inte om det går, men jag vill inte att mina söner skall leva ensamma, och om priset för att undvika det är att jag gör mitt yttersta för att bli en jämställdare man då skall jag i alla fall försöka.
Permalänk | Anmäl
Anders, 2010-09-15, 08:00
En sak är klar och det är att det finns matriarkala strukturer som tillskansar sig makt och privilegier genom att demonisera män.
Det är dock ett övergående problem.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-09-15, 08:15
Snälla Anders, jag vet inte vilken modell av verkligheten du har för ögonen, men tänk en gång till: skulle män inte behövas för att samhället sak fungera? I vilken mån behöver män kvinnnor mer än kvinnor behöver män? Jag tror du förlorat dig i någon sorts kollektivistisk modell som dessutom inte tar hänsyn till verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Eino Ojala, 2010-09-15, 08:27
Rödgröna vill bestämma hur vi ska ta hand om våra barn. Sen spelar det ingen roll hur god anledningen är. Jag håller med om att vi bör bli ett mer jämställt samhälle men hur?
Jämställdhet, tycker jag, ska uppnås genom ökad kunskap och respekt mellan könen, inte genom statligt tvång. Det är en åsikt jag har svårt att tro att någon tycker är dålig. Vänsterns besatthet av att styra och bota symptom istället för den egentliga sjukan är pinsam.
Att staten ska reglera löner inom vissa branscher med hänsyn till vilket kön som dominerar i yrket, tycker jag är löjligt. Problemet med sjuksystrarnas lön borde ju vara att den är för låg i förhållande till andra yrken, inte att snickare är män och tjänar mer! Typiskt "klyftor-är-dåliga"-resonemang som genomsyrar vänstern utan någon att någon ifrågasätter det över huvud taget. Klyftor är bra så länge lägsta nivån höjs istället för som vänstern vill, att sänka högsta nivån.
Permalänk | Anmäl
Viktor Andersson, 2010-09-15, 08:52
Det är alltså inget fel på F!:s politik och ideologi; bara en valtaktisk fundering gör att det är "bättre" att rösta på de rödgröna. Med andra ord säger denna artikel väldigt mycket om vilken "genus"-politik som de rödgröna tänker föra när de vill MODERNisera Sverige. Den har ingenting med jämställdhet byggd på idén om lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter - det är istället en typ av besserwisser, könsfascistisk politik som så många inom de rödgröna vill föra.
Du som är man och kvinna och vill ha verklig jämställdhet - rösta på Alliansen. Då försäkrar du dig bland annat om att föräldrar ska få välja själva när det gäller omsorgen om barnen.
Eller ännu hellre - rösta på SD! De har upptäkt den senaste genus-forskningen som säger att kvinnor och män är helt olika och bland annat har helt olika uppbyggnad av hjärnan. Det betyder inte att vi inte kan vara jämställda - vi måste bara vara det på våra egna villkor.
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2010-09-15, 08:56
Sq2540sthlm kommer att bemöta kommentarerna på vår blogg Sthlm Fjutjör, som du når på www.sthlmfjutjor.se. Välkomna att diskutera med oss där!
MVH
Sq2540sthlm
Permalänk | Anmäl
Anna Ullström, 2010-09-15, 09:02
Jag tror inte att män och kvinnor är stöpta i exakt samma form. Jag tror att det finns gott om biologiska skillnader, och jag tror att man måste ta med dessa i ekvationen om man skall kunna få till en jämställd värld.
Däremot tror jag INTE att man kan ta biologiska skillnader till intäkt för att låta tingens ordning bestå. Det blir någon slags ”män är starkare och därför är det naturligt att män slår kvinnor”-mentalitet som inte leder framåt.
När jag säger att män behöver kvinnor mer än omvänt så menar jag det. Även om vi kan fortsätta tränga ut kvinnor i arbetslivet så kan vi det inte i hemmet, för där kan kvinnor rösta med fötterna och lämna oss förvånade och bittra (inte bara kan utan gör varje dag och kommer att göra i en allt ökande grad i takt med att de förstår hur illa ställt det är med jämställdheten i de allra flesta förhållanden).
När kvinnor förstår att det går att leva utan män i det privata kan deras kamp i det allmänna (som i arbetslivet) bli mycket tydligare och enklare, och på sikt kommer de att vinna lika värde även där.
Nu tror inte jag att kvinnor kan besätta hälften av alla styrelseplatser och chefsjobb utan att lära sig lite av det spel som män genom århundraden lärt sig. Jag tror att alla måste vara beredda till förändring, kvinnor såväl som män (såväl som organisationer och företag). Men jag tror att kvinnan kommer att vinna sin självklara rätt till ett lika värde genom att vinna det i hemmen för där har de den ultimata makten att helt enkelt gå iväg. Vi män måste förändra oss, eller så får vi stå ensamma och hävda rätten att slippa ta ansvar. Att vägra förstå feminismen är att välja ensamheten, det är ingen väg framåt.
Sedan är det en evig fråga hur mycket staten/politiken skall lägga sig i hur människor väljer att leva sina liv. Här är jämställdhetsfrågan bara en av alla de frågor där vissa tror att individer kan skapa utrymme för sin egen frihet om man bara låter dem vara, andra tror att det finns områden där politiken måste hjälpa individen att finna frihet genom regler och regleringar, och ytterligare andra tror inte alls att alla individer klarar av att skapa ett bra liv om man låter dem sköta sig själva, men de tycker inte att det gör något.
Jag vet inte hur mycket man kan åstadkomma med politik. Jag tror att det handlar om att kämpa på den lilla arenan, med sig själv, på jobbet, i hemmet och i bekantskapskretsen. Jag tror att man måste påverka genom att skapa opinion och genom att informera och utbilda. Jag tror också att man i vissa fall kan använda politiken för att skapa förutsättningar för, och kanske ibland tvinga, individen att tillsammans med sina medmänniskor kunna förverkliga sina bästa stämningars längtan.
Permalänk | Anmäl
Anders, 2010-09-15, 09:57
Socialdemokratin i dag är ett exempel på en feministisk vridning inom partiet. Det återstår att se hur mycket bättre det blir, för att problemet börjar med prestationen, ordet man inte gillar i dessa kretsar, prestation. Om efter valet visar sig att "prestationen" bli undermålig, då kommer konceptet inom Socialdemokratin att skrotas. Prestation och resultat, alla har till en viss mån en prestationsmoment i våra yrkesliv, då är det upp till bevis, den 19 Sep vet vi hur det konceptet fungerade.
Permalänk | Anmäl
George Corro, 2010-09-15, 12:20
Nu är det iofs så att vi haft sossar vid makten under större delen av 1900-talet. Man har löst frågan med klassklyftor (vilka iofs håller på att återskapas i nuläget), men aldrig lyckats med feminismen. Tvärtom har lönegapen mellan kvinnor och män bara ökat de senaste 30 åren och samma gamla ruttna könsstrukturer finns fortfarande kvar. Jag ser inte att man kan göra något åt det med sin nuvarande politik heller. Förvånansvärt, med tanke på att det finns ett feministiskt alternativ (FI) som utmanar. Kanske kan de utmana på allvar nästa gång och tvinga vänstern att skärpa sig!
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2010-09-15, 12:50
Ett sakfel har råkat uppstå i artikeln. Det är lätt hänt, alla kan vi göra misstag. Så har kommer en rättelse: feminister verkar inte för jämställdhet.
Alla humanister som är för människors lika rättigheter måste vara fiender till feminismen och bekämpa den varhelst den infekterarr samhällslivet.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-09-15, 14:07
#13
"Att vägra förstå feminismen är att välja ensamheten, det är ingen väg framåt."
Lysande insiktsfullt Anders *bugar med handen på hjärtat*
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-15, 22:37
#5
Liam skrev:
"Så artikelförfattarna är alltså inte kritiska till F!, utan de tycker bara det är dåligt att rösta på småpartier."
Detta är en viktig reflexion! Kanske F! kan nå så långt nu att de blir en fullvärdig koalitionspartner i nästa val? I en röd-grön-rosa allians. Det skulle jag vilja.
Det finns ingen vettig politisk framtid utan det feministiska perspektivet levande i nästan alla samhällsfrågor. Det här har Alliansen insett och flirtar vilt med Sveriges kvinnor genom att börja använda ordet "könsmaktsordning" i sina skrivelser. Och låter Anders Borg ge sitt recept på Ceasar-sallad och le varglikt i (m)s påkostade valmaterial - en tjusig kokbok med spital i ryggen.
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-15, 22:47
Radikalfeminismen på väg mot sin undergång
#18 Gunnel Gomér,
Dream on, baby... Var det 0,1 % som F! fick i den mätning som jag sist såg? Radikalfeminismen är totalitär och könsfascistisk och har ingen plats i ett demokratiskt samhälle. De enda som gillar Gudrun verkar vara ABBA-Björn, de på DN:s kulturredaktion och liknande vänster-gryt. Det ärt slut nu med feminismen. Låt oss begrava den i frid och ro.
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2010-09-16, 07:00
Mona Sahlin är partiledaren som gav könskvoteringen ett ansikte.
Hon var inte partiets första val. Inte heller det andra. Men när den som man helst ville ha tackade nej och när även tvåan sa nej, då blev det Mona Sahlin.
Partiet hade bestämt att man till varje pris skulle ha en kvinna. Inte någon som var mest lämpad.
Nu (s)yns resultatet tydligt i opinionssiffrorna!
Sahlin är ett praktexempel på att könskvotering inte är att rekommendera
Permalänk | Anmäl
Christina Sandberg, 2010-09-16, 10:11
#19 och #20
Arvid & Christina:-)
Rykten om feminismens undergång är ogrundade. En tredjedel av Sveriges befolkning kallar sig "feminist". Mer än varannan kvinna tycker att det vore bra om F! kom in i riksdagen. De unga kvinnorna visar det allra starkaste stödet. Men karlarna ligger inte långt efter!
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/feministiskt_initiativ__fi/pressr...
Men visst! F! kommer att få ganska få röster, är fortfarande ett andrahandsalternativ. Hålls nere av de hårda block-kraven i nuläget.Men nästa val min vänner - tror jag att F! kommer att bli det fjärde partiet i en röd-grön-rosa koalition.
Huka er gubbar - för nu laddar vi om!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-09-16, 12:06
Feminister och rasister borde förbjudas i Sverige! man klarar det inte! alla såna där ideologier går överstyr här!
antingen ska invandrare eller män utpekas som skurkar... och "etniska svenskar" eller "kvinnor" utpekas som offer....
tur att svenssonfeministerna inte skaffar så många barn jämfört med oss invandrare =D de avskaffar sej själva!! hahah de e så det ska vara!
Permalänk | Anmäl
invandrarTjej, 2010-09-16, 19:02
Marco :
Varför borde feminister förbjudas bara för att DU är emot könens jämställdhet?
Permalänk | Anmäl
Malva Gyldberg, 2010-10-31, 18:44
23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Några frågor till er i Sq2540sthlm: varför skall kvinnor särbehandlas i samhället? Är jämställdhet också lika med att män och kvinnor har samma "spelregler" i samhället?
När det gäller jämställda löner väljer i de flesta fall kvinnor utbildning och yrken som har sin tradition i den privata sektoren (reproduktiva sektoren), likaså väljer kvinnor att engagera sig politiskt i de frågor som gäller den privata sektorn och ofta är kvinnor överrepresenterade i politiska nämnder (social,vård), Som politiker är de också arbetsgivare, så min fråga blir: varför beslutar inte kvinnor inom politken helt enkelt att kvinnors löner skall höjas?
Ni kräver att kvinnochauvinism borde vara allmänt accepterat?
Varför då frågar jag?
Hur kan Rut-företagen som nu kunnat bildas främst av en grupp kvinnor som tidigare varit utanför arbetsmarknaden där deras kunskaper nu betalas för och uppskattas vara en ojämlik kvinnofälla?
Medan Butlers i tunnelbanan (?) ska vara jämlikt och ingen mansfälla.
Hur kan vårdnadsbidraget vara en ojämlik fälla/kvinnofälla, där familjen själva bestämmer om tiden med barnen görs längre hemma än direkt dagisinkastning och jobb. Snacka om stressigt.
RödGrönKommunistisk partipolitik räds valfrihet åt folket och att folket inte är stöpt i samma form där alla ska gå i led och sjunga och bära fanor.
När man levt ett tag, provat på både företag och jobb och barn och familj och olika boenden, ägande, arv etc etc. Då ter sig just RödGrönKommunistisk politik skrämmande och lååångt från det dom säger sig vilja och företräda.
Den röran kan funka på unga, naiva, bidragstagare, studerande och barnlösa i livets tidigare skeenden, sen kommer verkligheten ikapp och liknar sällan det man trodde att det var.
Sen finns det alltid människor som helst vill slippa allt ansvar och gärna styrs av staten, men någons skatt ska betala ändå.
Feminism är världens löjligaste politiska rörelse.
Historien visar att det är mycket sällsynt med kvinnliga ledare. Den enda exceptionella kvinnliga ledare som jag minns är Margaret Thatcher. Nästan alla kvinnor saknar naturlig förmåga att leda och se det väsentliga, se bara på alla könskvoterade (S) kvinnor som i denna valrörelse har presterar de dummaste politiska förslagen som en demokrati någonsin skådat.
Könskvoterade bolagsstyrelser, negerbollar, nogger glass, sexköpslag, könsneutrala toaletter, butlers i T-banan, clowner på ålderdomshem och bröstmjölkspumpar är alla feminina idiot förslag. Kvinnlig ledare på LO. Kvinnlig polischef med dialogpolis och AINA polisbilar. Genusforskning. Allt detta är så löjligt och idiotiskt så att alla män svimmar.
Ni kan aldrig bli män och vi kan aldrig bli kvinnor. Var stolta och nöjda med vad ni är och de naturliga förutsättningar som det medför, allt annat är bara utopisk idioti.
Så artikelförfattarna är alltså inte kritiska till F!, utan de tycker bara det är dåligt att rösta på småpartier. Detta är typisk för riksdagspartier, som dissar partierna som står utanför riksdagen för att de känner sig hotade. Jag tycker det finns mycket att ogilla med F!'s politik, men att de står utanför riksdagen ska man inte använda mot dem. Man ska rösta på det parti som står en närmast politiskt - även om det partiet inte har en chans att komma in.
Sq2540sthlm verkar tillhöra den där märkliga gruppen människor som tror att jämställdhet är 50% kvinnor och 50% män, och alla ska göra allting 50% av gångerna.
Inte konstigt att de gillar de rödgröna, och deras planer på kvotering.
Det viktiga är alltså inte att alla bedöms efter förmåga, utan det viktiga är att ett kön ges företräde framför det andra.
Märkligt.
En röst på FI är en röst på Alliansen… Njae… det är det väl inte riktigt. Det är samma fråga i många val i många länder. Om man är socialdemokratiskt lagd i USA, skall man då ”kasta bort” sin röst på en mer socialdemokratisk kandidat, eller skall man rösta på det minst dåliga av de realistiska alternativen och rösta på demokraterna?
Om man tycker att samhället skall vara lite mänskligare och om man inte tycker att hjälpas åt är det västa som finns så vill man antagligen ha en rödgrön regering hellre än en alliansregering. Men om man egentligen tycker att FI är det bästa alternativet, och att feminismen är vår tids stora fråga, skall man då inte rösta på dem (även om det är en bortkastat röst rent parlamentariskt)?
Jag tycker inte att svaret är självklart. Å ena sidan inser man kanske att det finns en oåterkallelighet i ytterligare 100 miljarder i sänkta skatter, och det vill man till varje rimligt pris förhindra. Å andra sidan kan 3% till FI påverka ganska mycket även om det inte ger riksdagsmandat, i det att det sätter strålkastarljuset på en fråga som förtjänar mycket mer utrymme än den får i debatten.
Till de rädda männen ovan… jag tror att vi män måste vara mycket försiktiga under den kommande generationen. Kvinnorna behöver inte oss, men vi behöver dem. Om vi inte vill vara med och ta ett delat ansvar hemma så tror jag att det snart kommer att eka ganska tomt där vi bor, och i den ensamheten kommer vi nog att önska att vi lyssnade och försökte förstå.
Sedan är det inte så att jämställdheten i första hand är en politisk fråga, utan den måste vinnas i alla relationer på alla arenor och en klok politik kan bara hjälpa till. Lösningen ligger i kommunikation och en vilja att försöka förstå och förändra sig. Det är svårt, och jag vet inte om det går, men jag vill inte att mina söner skall leva ensamma, och om priset för att undvika det är att jag gör mitt yttersta för att bli en jämställdare man då skall jag i alla fall försöka.
En sak är klar och det är att det finns matriarkala strukturer som tillskansar sig makt och privilegier genom att demonisera män.
Det är dock ett övergående problem.
Snälla Anders, jag vet inte vilken modell av verkligheten du har för ögonen, men tänk en gång till: skulle män inte behövas för att samhället sak fungera? I vilken mån behöver män kvinnnor mer än kvinnor behöver män? Jag tror du förlorat dig i någon sorts kollektivistisk modell som dessutom inte tar hänsyn till verkligheten.
Rödgröna vill bestämma hur vi ska ta hand om våra barn. Sen spelar det ingen roll hur god anledningen är. Jag håller med om att vi bör bli ett mer jämställt samhälle men hur?
Jämställdhet, tycker jag, ska uppnås genom ökad kunskap och respekt mellan könen, inte genom statligt tvång. Det är en åsikt jag har svårt att tro att någon tycker är dålig. Vänsterns besatthet av att styra och bota symptom istället för den egentliga sjukan är pinsam.
Att staten ska reglera löner inom vissa branscher med hänsyn till vilket kön som dominerar i yrket, tycker jag är löjligt. Problemet med sjuksystrarnas lön borde ju vara att den är för låg i förhållande till andra yrken, inte att snickare är män och tjänar mer! Typiskt "klyftor-är-dåliga"-resonemang som genomsyrar vänstern utan någon att någon ifrågasätter det över huvud taget. Klyftor är bra så länge lägsta nivån höjs istället för som vänstern vill, att sänka högsta nivån.
Det är alltså inget fel på F!:s politik och ideologi; bara en valtaktisk fundering gör att det är "bättre" att rösta på de rödgröna. Med andra ord säger denna artikel väldigt mycket om vilken "genus"-politik som de rödgröna tänker föra när de vill MODERNisera Sverige. Den har ingenting med jämställdhet byggd på idén om lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter - det är istället en typ av besserwisser, könsfascistisk politik som så många inom de rödgröna vill föra.
Du som är man och kvinna och vill ha verklig jämställdhet - rösta på Alliansen. Då försäkrar du dig bland annat om att föräldrar ska få välja själva när det gäller omsorgen om barnen.
Eller ännu hellre - rösta på SD! De har upptäkt den senaste genus-forskningen som säger att kvinnor och män är helt olika och bland annat har helt olika uppbyggnad av hjärnan. Det betyder inte att vi inte kan vara jämställda - vi måste bara vara det på våra egna villkor.
Sq2540sthlm kommer att bemöta kommentarerna på vår blogg Sthlm Fjutjör, som du når på www.sthlmfjutjor.se. Välkomna att diskutera med oss där!
MVH
Sq2540sthlm
Jag tror inte att män och kvinnor är stöpta i exakt samma form. Jag tror att det finns gott om biologiska skillnader, och jag tror att man måste ta med dessa i ekvationen om man skall kunna få till en jämställd värld.
Däremot tror jag INTE att man kan ta biologiska skillnader till intäkt för att låta tingens ordning bestå. Det blir någon slags ”män är starkare och därför är det naturligt att män slår kvinnor”-mentalitet som inte leder framåt.
När jag säger att män behöver kvinnor mer än omvänt så menar jag det. Även om vi kan fortsätta tränga ut kvinnor i arbetslivet så kan vi det inte i hemmet, för där kan kvinnor rösta med fötterna och lämna oss förvånade och bittra (inte bara kan utan gör varje dag och kommer att göra i en allt ökande grad i takt med att de förstår hur illa ställt det är med jämställdheten i de allra flesta förhållanden).
När kvinnor förstår att det går att leva utan män i det privata kan deras kamp i det allmänna (som i arbetslivet) bli mycket tydligare och enklare, och på sikt kommer de att vinna lika värde även där.
Nu tror inte jag att kvinnor kan besätta hälften av alla styrelseplatser och chefsjobb utan att lära sig lite av det spel som män genom århundraden lärt sig. Jag tror att alla måste vara beredda till förändring, kvinnor såväl som män (såväl som organisationer och företag). Men jag tror att kvinnan kommer att vinna sin självklara rätt till ett lika värde genom att vinna det i hemmen för där har de den ultimata makten att helt enkelt gå iväg. Vi män måste förändra oss, eller så får vi stå ensamma och hävda rätten att slippa ta ansvar. Att vägra förstå feminismen är att välja ensamheten, det är ingen väg framåt.
Sedan är det en evig fråga hur mycket staten/politiken skall lägga sig i hur människor väljer att leva sina liv. Här är jämställdhetsfrågan bara en av alla de frågor där vissa tror att individer kan skapa utrymme för sin egen frihet om man bara låter dem vara, andra tror att det finns områden där politiken måste hjälpa individen att finna frihet genom regler och regleringar, och ytterligare andra tror inte alls att alla individer klarar av att skapa ett bra liv om man låter dem sköta sig själva, men de tycker inte att det gör något.
Jag vet inte hur mycket man kan åstadkomma med politik. Jag tror att det handlar om att kämpa på den lilla arenan, med sig själv, på jobbet, i hemmet och i bekantskapskretsen. Jag tror att man måste påverka genom att skapa opinion och genom att informera och utbilda. Jag tror också att man i vissa fall kan använda politiken för att skapa förutsättningar för, och kanske ibland tvinga, individen att tillsammans med sina medmänniskor kunna förverkliga sina bästa stämningars längtan.
Socialdemokratin i dag är ett exempel på en feministisk vridning inom partiet. Det återstår att se hur mycket bättre det blir, för att problemet börjar med prestationen, ordet man inte gillar i dessa kretsar, prestation. Om efter valet visar sig att "prestationen" bli undermålig, då kommer konceptet inom Socialdemokratin att skrotas. Prestation och resultat, alla har till en viss mån en prestationsmoment i våra yrkesliv, då är det upp till bevis, den 19 Sep vet vi hur det konceptet fungerade.
Nu är det iofs så att vi haft sossar vid makten under större delen av 1900-talet. Man har löst frågan med klassklyftor (vilka iofs håller på att återskapas i nuläget), men aldrig lyckats med feminismen. Tvärtom har lönegapen mellan kvinnor och män bara ökat de senaste 30 åren och samma gamla ruttna könsstrukturer finns fortfarande kvar. Jag ser inte att man kan göra något åt det med sin nuvarande politik heller. Förvånansvärt, med tanke på att det finns ett feministiskt alternativ (FI) som utmanar. Kanske kan de utmana på allvar nästa gång och tvinga vänstern att skärpa sig!
Ett sakfel har råkat uppstå i artikeln. Det är lätt hänt, alla kan vi göra misstag. Så har kommer en rättelse: feminister verkar inte för jämställdhet.
Alla humanister som är för människors lika rättigheter måste vara fiender till feminismen och bekämpa den varhelst den infekterarr samhällslivet.
#13
"Att vägra förstå feminismen är att välja ensamheten, det är ingen väg framåt."
Lysande insiktsfullt Anders *bugar med handen på hjärtat*
#5
Liam skrev:
"Så artikelförfattarna är alltså inte kritiska till F!, utan de tycker bara det är dåligt att rösta på småpartier."
Detta är en viktig reflexion! Kanske F! kan nå så långt nu att de blir en fullvärdig koalitionspartner i nästa val? I en röd-grön-rosa allians. Det skulle jag vilja.
Det finns ingen vettig politisk framtid utan det feministiska perspektivet levande i nästan alla samhällsfrågor. Det här har Alliansen insett och flirtar vilt med Sveriges kvinnor genom att börja använda ordet "könsmaktsordning" i sina skrivelser. Och låter Anders Borg ge sitt recept på Ceasar-sallad och le varglikt i (m)s påkostade valmaterial - en tjusig kokbok med spital i ryggen.
Radikalfeminismen på väg mot sin undergång
#18 Gunnel Gomér,
Dream on, baby... Var det 0,1 % som F! fick i den mätning som jag sist såg? Radikalfeminismen är totalitär och könsfascistisk och har ingen plats i ett demokratiskt samhälle. De enda som gillar Gudrun verkar vara ABBA-Björn, de på DN:s kulturredaktion och liknande vänster-gryt. Det ärt slut nu med feminismen. Låt oss begrava den i frid och ro.
Mona Sahlin är partiledaren som gav könskvoteringen ett ansikte.
Hon var inte partiets första val. Inte heller det andra. Men när den som man helst ville ha tackade nej och när även tvåan sa nej, då blev det Mona Sahlin.
Partiet hade bestämt att man till varje pris skulle ha en kvinna. Inte någon som var mest lämpad.
Nu (s)yns resultatet tydligt i opinionssiffrorna!
Sahlin är ett praktexempel på att könskvotering inte är att rekommendera
#19 och #20
Arvid & Christina:-)
Rykten om feminismens undergång är ogrundade. En tredjedel av Sveriges befolkning kallar sig "feminist". Mer än varannan kvinna tycker att det vore bra om F! kom in i riksdagen. De unga kvinnorna visar det allra starkaste stödet. Men karlarna ligger inte långt efter!
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/feministiskt_initiativ__fi/pressr...
Men visst! F! kommer att få ganska få röster, är fortfarande ett andrahandsalternativ. Hålls nere av de hårda block-kraven i nuläget.Men nästa val min vänner - tror jag att F! kommer att bli det fjärde partiet i en röd-grön-rosa koalition.
Huka er gubbar - för nu laddar vi om!
Feminister och rasister borde förbjudas i Sverige! man klarar det inte! alla såna där ideologier går överstyr här!
antingen ska invandrare eller män utpekas som skurkar... och "etniska svenskar" eller "kvinnor" utpekas som offer....
tur att svenssonfeministerna inte skaffar så många barn jämfört med oss invandrare =D de avskaffar sej själva!! hahah de e så det ska vara!
Marco :
Varför borde feminister förbjudas bara för att DU är emot könens jämställdhet?