Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Socialdemokratins framtid

Per Åhlström:

Wetterstrand håller på att krossa oss socialdemokrater

Maria Wetterstrands mål är att krossa socialdemokraterna. Och hon håller på att lyckas. Det var ett stort taktiskt misstag att inleda ett samarbete med miljöpartiet, skriver Per Åhlström, tidigare socialdemokratisk chefredaktör.


Om författaren

Per Åhlström f.d. chefredaktör (S) På Ny Norrland.

För två år sedan meddelades det att socialdemokraterna skulle gå till val i år i allians med miljöpartiet. Och sedan adderades även vänstern till denna nya allians. De som hittade på detta har möjligen godkänt i matematik, men de förstår inte politik. Det är sorgligt att konstatera att vi som redan från början kritiserade samarbetet har fått så oerhört rätt.

Socialdemokratisk politik bygger på tre grundelement:

* Ekonomisk tillväxt.
* Varje verksamhet, inte minst ett land, måste producera ett överskott som räcker till mer än att bara upprätthålla den nuvarande produktionen. Redan nolltillväxt innebär en avsevärd standardförsämring och press nedåt på lönerna. Tillväxt får man inte, som miljöpartiet och en del socialdemokrater tycks tro, av fler skorstenar och mer föroreningar. Tillväxt får man genom effektivisering, mer värde per arbetad timme, mer värde per ton råvara. Ekonomisk tillväxt är därför en absolut förutsättning för både bibehållen standard och mer miljövänlig produktion.
* Fördelningspolitik
* Det är bara länder med en rimlig fördelning av produktionsresultatet som kan uppvisa goda värden på livskvalitet. Miljöhänsyn inbegripet.
* En stark offentlig sektor
* Det är bara länder med en stark offentlig sektor som kan hålla en uthålligt hög standard på utbildning och infrastruktur, på vård och omsorg, som kan bygga upp en effektiv miljöpolitik.

För mig, som nyligen flyttat till USA, är den socialdemokratiska samhällsmodellens fördelar uppenbara.

Men det är tydligen inte lika uppenbart för de socialdemokrater som ligger bakom samarbetet med miljöpartiet och vänstern, som bundit socialdemokratin till partier vars politik syftar till att rycka undan grunden för alla möjligheter att bedriva socialdemokratisk politik, till partier som är direkt emot ekonomisk tillväxt.

Mest tydligt är miljöpartiet:

Lisa Nordin, riksdagskandidat för Miljöpartiet, går i Göteborgsposten den 2 september till storms mot "tillväxtideologin", samtidigt som hon berättar att "svensk och internationell forskning visar att ekonomisk tillväxt inte är en garant för bättre miljö". Vilket vad jag vet ingen har påstått. Men ekonomisk tillväxt är som påpekats ovan en f örutsättning för bättre miljö.

Maria Wetterstrand säger i Aftonbladet den 31 augusti att "det finns än så länge inget land i världen som har bevisat att det går att ha en ekonomisk tillväxt och samtidigt ta ansvar för naturen".

Vilket land med lägre levnadsstandard är det Wetterstrand menar tar bättre ansvar för naturen än t.ex. Sverige? Och vad menas med att "ta ansvar för naturen"? Är människan bara en del av naturen, lika viktiga som björnar, träd och fiskar? Och hur mycket tillbaka i ekonomisk utveckling bör vi gå i Sverige, för att vi ska kunna "ta ansvar för naturen"? Frågorna är många och svaren riskerar att bli väldigt otrevliga för en socialdemokrat.

Miljöpartiet har dessutom en obehaglig anti-facklig ådra.

Sant är att socialdemokratin behöver utveckla sin egen politik i många avseenden. Inte minst sysselsättnings- och företagspolitiken. Men det blir inte lätt att göra detta när man lierat sig med partier som är direkta motståndare till åtgärder som är nödvändiga för att skapa fler, tryggare och bättre avlönade jobb, åtgärder som kombinerar företagsfrämjande politik med en god fördelningspolitik.

Det finns socialdemokrater som tycker att om man tagit f-n i båten så måste man ro honom i land.

Tyvärr verkar det vara omöjligt att ro tillräckligt snabbt. De två partier socialdemokraterna tagit med i båten har borrat så stora hål i botten på den stolta socialdemokratiska skutan att hela härligheten verkar vara på väg att sjunka. Vilket inte var svårt att förutspå.

Om socialdemokratin gått till val på en socialdemokratisk politik, så hade man säkerligen kunnat välja och vraka bland friarna efter valet. Vad som händer nu är minst sagt osäkert, annat än att socialdemokratin förlorat sin centrala position i svensk politik. Oavsett hur det går i valet.

Socialdemokratin har alltför länge ägnat sig åt svartmålning av motståndare i stället för att utveckla den egna politiken och organisationen, och skola sina medlemmar i ideologi och politisk praktik. Medlemmar som sedan kan gå ut i valrörelser med kunskap och engagemang. Det är så man vinner val. Man vinner däremot inga val genom att med hjälp av fokusgrupper och opinionsundersökningar försöka lägga så populistiska förslag som möjligt.

Dagens partistrateger har hjälpt Maria Wetterstrand att nå ett av hennes centrala mål, att "Krossa det socialdemokratiska maktmonopolet" (Fokus mars 2010).

Väljarna är inte dumma. Socialdemokratin går i år till val sida vid sida med ett parti som har som grundläggande idé att vara emot jobb och ekonomisk tillväxt. Så länge det sker, och vi samtidigt låter samma utvecklingsfientliga idégods växa fram inom delar av vårt eget parti, kan vi inte räkna med att framstå som trovärdiga i jobbfrågan. Det behövs mer socialdemokratisk jobbpolitik och fokus på tillväxt som ger ett välstånd att fördela om vi ska vinna några val, detta och framtida.

Och nu ser jag att "politiska veteraner" kräver att vi som fortfarande håller fast vid traditionella socialdemokratiska grundvärderingar ska vara lojala med ett parti som gått vilse. De som nu säger till oss att vi ska hålla käft och vara lojala i valrörelsen försöker bara dölja sin egen skuld till eländet, sin försummelse av ideologisk skolning och organisationsarbete och sina felaktiga taktiska manövrer.

Kejsaren är naken. De som uppmanar den lille pojken att hålla tyst med det uppenbara drar bara löje över sig själva.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/27780

30 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Alliansen är ju de nya socialdemokraterna.

Permalänk | Anmäl #1 Jonas Täljsten, 2010-09-09, 10:46

Kan S leverera vad du säger till ett skatteförtryck på max 25% av BNP så är jag med, glöm inte att vi skall ha ett starkt försvar också.

Det är så här det går när man könskvoterar sina ledare i stället för att alltid välja de bästa.

Permalänk | Anmäl #2 Johnny Andersson, 2010-09-09, 10:53

”Wetterstrand håller på att krossa oss socialdemokrater”…låter ju helhysteriskt!

Om socialdemokraterna skulle vara så fragila som att Maria Wetterstrand ensamt med sin MP kan krossa partiet så har inte socialdemokraterna något existensberättigande på den politiska scenen. Då är det bättre att Mona Sahlin och kamraterna börjar skriva politiska memoarer från en svunnen tid när socialdemokraterna blev noterade som en viktig politisk aktör i Sverige och utomlands.

Det enda som möjligen kan plåga Per Åhlström är maktabstinens! Att vara ett oppositionsparti vid maktens marginal är sannerligen inte lätt.

Permalänk | Anmäl #3 Christofer Catilan, 2010-09-09, 11:07

Hehe, kul med Wetterstrand, hon påminner om syster Rashed i filmen gökboet. Hårknut i nacken och en massa pekpinnar. Sveriges befolkning kommer att få ett rent helvete med dessa världsfrånvända muppar i en regering. Visst artikeln är relevant, sossarna är överkörda av MP. Men vad gör man inte för att hamna i Rosenbad?

Permalänk | Anmäl #4 sten malmlund, 2010-09-09, 11:36

Ekologisk politik och Socialdemokratisk politik går inte att förena men Miljöpartiet har sålt ut hela sin ideologi mot potentiella regeringsposter så det finns inga hinder för samverkan.

Men det är sant att Miljöpartiet har fragmenterat och försvagat vänstern. Det är bra för det öppnar för en utveckling där Sveriges väl och ve går före stödet till antidemokratiska regimer och ideologier jorden runt.

Permalänk | Anmäl #5 Bo T, 2010-09-09, 11:38

#5 Bo T Första gången jag håller med dig i en kommentar, och det måste väl ses som positivt.

" Till upplysning kräves intet annat än frihet, den frihet som innebär att i varje avseende göra offentligt bruk av sitt förnuft." I Kant

Permalänk | Anmäl #6 Gunvi Lundqvist, 2010-09-09, 12:16

Kul och intressant artikel med poäng. Wetterstrand har bra munläder men snackar oftast fortare än hon tänker. vad som då krävs är att lyssna fortare än hon snackar och simultantolak och analysera skräpet till en effektiv moteld. Fast detta recept gäller kanske regeringen i första hand. Moba Salin borde nog ta ett snack med MW för att få henne att lära sig andas medan hon pratar, så kanske det blir bättre.Det blir både mera syre till hjärnan och längre tid att tänka på vad man säger.
Nu har jag bjudit på råd till både höger och vänster!

Permalänk | Anmäl #7 GB, 2010-09-09, 12:24

I dag riktas från politikområdet Hållbar utveckling krav mot samhället att kontrollera utsläpp - vilka ökat i takt med den allmänt ökade levnadsstandarden och den globalt ökade oljeproduktionen.

Mellan dessa två politikområden finns en påtaglig konflikt eftersom det inom ramarna för nuvarande globaliserade ekonomi med oljeindustrin som motor knappast är möjligt att kombinera en fortsatt generell tillväxt och fortsatt höjd levnadsstandard med en kontrollerad minskning av utsläpp.

Socialdemokratins väljarbas består sedan generationer dock inte enbart av arbetare inom traditionell industri och grupper inom transfereringssystemen utan även av tjänstemän. Starka egetintressen inom dessa grupper leder för närvarande till låsningar som förhindrar all förnyelse samtidigt som mot bakgrund av att en global recession närmar sig och osäkerheten kring möjligheten att upprätthålla nivån på oljeproduktionen behovet av strukturomvandling är starkare än någonsin.

Slutsatsen kan endast bli att lösningarna finns utanför och inte inom Socialdemokratin.

Permalänk | Anmäl #8 Tobias Wallin, 2010-09-09, 12:38

Hm, om nu den socialdemokratiska samhällsmodellens fördelar är så uppenbara så frågar man sig varför han flyttade til USA ?

Hur var det Mona sade på senaste s-kongressen: "Vi skall inte ha det som i USA."

Go figure....

Permalänk | Anmäl #9 claes larson, 2010-09-09, 12:49

Per Åhlströms analys och slutsatser beträffande de strategiska konsekvenserna känns helt riktiga. S går bort sig helt

Däremot är analysen av tillväxten felaktig. Mp har inte uttalat att tillväxten måste minska. Den ska växla från naturresursförbrukande till naturresurseffektiv och grön. Grön i bemärkelsen ofarlig eller mindre farlig för miljön. En sådan växling skapar jobb och tillväxt i sig. Det är synd att Mp ska tillåtas ha monopol på de åsikterna för de är inte partipolitiska egentligen.

Mänskligheten förbrukar mer än jorden kan ge och det måste oundvikligen leda till ändrade levnadsvanor, beteenden och teknologier. Det kan även S adressera i stället för att hamna i motsatsställning till.

Permalänk | Anmäl #10 Roland Jansson, 2010-09-09, 12:55

#10 Roland Jansson. Och på vilket sätt blir tillväxten "naturresurseffektiv och grön" med den kraftiga befolkningsökning som Miljöpartiet vill genomdriva via en totalt okontrollerad invandring?

Makten har blivit viktigare än målet. Eller hur?

Permalänk | Anmäl #11 Bo T, 2010-09-09, 13:27

Artikeln är enl min mening riktig - men inget parti kan idag bilda en egen regering och jag vill kunna rösta fram en regering - inte ett parti! Kompromisser skall göras innan val, så vi kan bedöma vad vi får och vill. Socialdemokraterna har varit väldigt hårdhänta maktpolitiker och alla vet att makt är nödvändigt för att kunna förändra. Varje partis egna ståndpunkter är intressanta, men det är kompromisserna som räknas!

Permalänk | Anmäl #12 Ulf Börjesson, 2010-09-09, 13:30

Ännu en sosse som dragit till USA. Vad är det som lockar i det samhället som inte sossarna kunnat skapa här hemma? De har ju trots allt regerat i 65 av de senaste 78 åren...

Permalänk | Anmäl #13 Larsson Anders, 2010-09-09, 13:56

Per Åhlström

Du har en del kloka synpunkter. Jag delar inte alla dina synpunkter men vi kan hoppa över det här.
Jag skulle precis som du vara orolig över det faktum att Miljöpartiet är på väg att krossa sossarna om det inte vore för det faktum att vi numera har ett nytt arbetarparti.

Det är därför vi ska rösta på Alliansen i detta val.
Det kände socialdemokratiske statsvetaren Stig-Björn Ljunggren skrev en kolumn där han talade om Alliansen som "det arbetande Sveriges politiska altarnativ".
Det är det nya arbetarpartiet.
Säg hejdå till det gamla arbetarpartiet

Permalänk | Anmäl #14 Lars Johansson, 2010-09-09, 14:21

Det positiva med miljöpartiet är just att de har lyckats knäcka Socialdemokraternas hegemoni. Att ha ett parti i ett land som har över 40 % av rösterna är skadligt för demokratin. Sverige befinner sig nu i ett politiskt vacuum efter Socialdemokraternas långvariga maktinnehav, som skapat en konsensuskultur som gör att riksdagspartierna inte skiljer sig åt nämnvärt.

Även Moderaternas "socialdemokratiseringsprocess" är av godo ur denna synvinkel - att knäcka Socialdemokratins mångåriga hegemoni som dock fortfarande ligger som en våt filt över samhället.

Annars har jag inte mycket till övers för Miljöpartiet, men lyckas de uppfylla sitt mål att tillintetgöra Socialdemokraterna har de gjort ett bra jobb för den åsiktsmässiga pluralismen i Sverige.

Även där finns det oerhört mycket övrigt att önska i Sverige, men åsiktsmonopolet håller på att brytas och en bidragande orsak är Internet, som gör att proffstyckarna i media inte längre har monopol på åsiktsbildningen, förvisso till deras stora förtret. Men det är ett led i hela den demokratiseringsprocess som Miljöpartiet är en del i och som är långt ifrån färdig. Tvärtom befinner sig denna process bara i sin linda. Vi har en lång väg att vandra innan vi slängt av oss oket som den sista Sovjetstaten!

Permalänk | Anmäl #15 Cavatus Carlson, 2010-09-09, 15:04

Nya Moderaterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är de som är ansvariga för kräftgången, men det är Mona och LO som har bäddat för det.

Mona som tillhör högerfalangen vet att för att vinna majoritet måste man vinna mitten. Det naturliga efter hennes tillträde hade därmed varit att reformera S till gamla idealen om ärlighet och hårt arbete. Oturligt nog hade Nya Moderaterna redan dragit samma slutsats, och flyttat sina ideolgiska bopålar vänsterut.

Med detta faktum var MP den återstående möjligheten att vinna mitten, vilket gör samarbetet mellan S och MP lättbegripligt. Åter har Mona otur eftesom LO krävder att V ska ingå.

För att göra V regeringsvärdigt tvingar S och MP dem att överge den mest rabiata plakatpolitiken, och har fått V att framstå som relativt normalt. Inget stort avstånd längre till S egen vänsterfalang. Därmed påbörjades åderlåtningen vänsterut.

Kvarvarande sympatisörer har att ta ställning till ett trött S på defensiven, eller ett piggt MP i medvind. Inte konstigt att det åderlåter S på hippfaktorkänsliga storstadsväljarna.

Kvar är Mona med politruker och ett gäng pensionärer skådande det sluttande planet ned till 10%. Stackars Mona!

Permalänk | Anmäl #16 elak1, 2010-09-09, 18:15

Så går det istället för en levande och stimulerande politik så har vi 2 identiska block som är identiska i sina agerande men skiljer sig åt i retoriken (precis som i USA). Lösningen är att sopa rent i dyngan och lämna plats för nya parti vilka de än är det skulle tvinga fram förändringar där antingen blocken slopar lögnerna och bildar resp. vänster, höger parti även om moderat alliansen är mer center vänster än höger.

Permalänk | Anmäl #17 Tor, 2010-09-09, 20:11

Krossa (s)?

Vad som kan krossa (s) är s-politik som är socialliberal politik, men inte längre demokratisk socialism. Om det är sociallliberalism i grön framtid man önskar sig, är de (mp) man ska rösta på, inte (s). Om det är demokratisk socialism man önskar sig ska man rösta på (v).

Vad blir kvar för (s)?

Permalänk | Anmäl #18 Gunnel Gomér, 2010-09-09, 21:21

#1 Jonas Täljsten fällde en träffande kommentar, Alliansen är de nya socialdemokraterna. Om man då inte önskar rösta för socialism, vare sig i demokratisk eller liberal skepnad, vad är då alternativet? Snacka om demokratiskt underskott, när det enda valboskapet har att välja mellan är socialliberalism, demokratisk socialism och nationalsocialism. För att instämma med #15 Cavatus Carlson, vi har en lång väg att vandra innan vi slängt av oss oket som den sista Sovjetstaten!

Permalänk | Anmäl #19 Erik L Andersson, 2010-09-09, 22:22

Att en f.d chefredaktör, kärnkraftsälskare och "betongsosse" inte gillar (MP) - och speciellt inte Maria W tydligen - är inte sensationellt. Men gubben tar ju i så han spricker - och förminskar sitt eget parti på kuppen. Visst gör sig Maria W ofta bättre i debatter än de andra partiledarna inklusive självaste Mona. Jag vet inget om (S):s inre liv men tror inte att de känner sig krossade av ett parti som är 7 gånger mindre än dem (om man ser till senaste valresultat). Folk glömmer att det inte är opinionsmätningarna som tillsätter riksdagsledamöter.
@GB eller så pratar hon bara fortare än vad du tänker :)

Permalänk | Anmäl #20 Jonas Rudberg, 2010-09-09, 22:38

@ Jonas Täljsten #1 Det är sant, Reinfeldt och arkitekterna bakom (M) gjorde en "Tony Blair". Fast tvärt om. Det funkade 2006, frågan är om det håller efter fyra år vi makten. Om tio dagar vet vi.

Permalänk | Anmäl #21 Jonas Rudberg, 2010-09-09, 22:42

Det är Socialdemokraterna själva som krossar Socialdemokraterna. Med diverse vansinnesprojekt med skattebetalarnas pengar så har man gång på gång visat att man totalt saknar respekt för medborgarna.

Permalänk | Anmäl #22 MarcusJM, 2010-09-09, 23:45

Skärpt analys

Permalänk | Anmäl #23 Doktor Eleph@nt, 2010-09-10, 00:08

Du skriver att vi måste ha tillväxt för att behålla våran standard. Det är helt fel. Vi behöver bara tillväxt om vi vill öka våran standard. Nolltillväxt räcker för att behålla nuvarande standard.

Du skriver "Vilket land med lägre levnadsstandard är det Wetterstrand menar tar bättre ansvar för naturen än t.ex. Sverige?"

Det är ett direkt samband mellan miljöförstöring och levnadsstandard. Dom fattigaste länderna släpper ut minst per capita.

Permalänk | Anmäl #24 Anders Johansson, 2010-09-10, 06:49

Jo det är nog så sant att hon krossar dessa nu tyvärr alldeles bortkomna arbetarparti. Om inte Maria gör det så gör nog socialdemokraterna det själva. Min uppfattning är att makten i sig själv har blivit så viktig o analysen om nödvändiga samhällsförändringar kan ju vara hur vass som helst, men ingen trovärdighet.

Tyvärr så tog det ett tag att bygga detta socialdemokratiska sverige, men den svenska modellen må vara hur överlägsen som helst, när trovärdigheten nu saknas, när ännu mindre ödmjukheten o minst av allt en partiledare som utstrålar något. Självmål att kräva att en kvinnlig partiledare, Mona skulle nog själv ha velat bli vald för den kompetens o naturliga ledare hon är, inte att efterträda HSB på det sätt som blev.

Nå framtiden får utvisa om Mona tar igen det som förlorats o ger trovärdighet till detta kanske förlorade arbetarparti.

Permalänk | Anmäl #25 Jan Askerstedt, 2010-09-10, 19:40

Jo det är nog så sant att hon krossar dessa nu tyvärr alldeles bortkomna arbetarparti. Om inte Maria gör det så gör nog socialdemokraterna det själva. Min uppfattning är att makten i sig själv har blivit så viktig o analysen om nödvändiga samhällsförändringar kan ju vara hur vass som helst, men ingen trovärdighet.

Tyvärr så tog det ett tag att bygga detta socialdemokratiska sverige, men den svenska modellen må vara hur överlägsen som helst, när trovärdigheten nu saknas, när ännu mindre ödmjukheten o minst av allt en partiledare som utstrålar något. Självmål att kräva att en kvinnlig partiledare, Mona skulle nog själv ha velat bli vald för den kompetens o naturliga ledare hon är, inte att efterträda HSB på det sätt som blev.

Nå framtiden får utvisa om Mona tar igen det som förlorats o ger trovärdighet till detta kanske förlorade arbetarparti.

Permalänk | Anmäl #26 Jan Askerstedt, 2010-09-10, 19:41

Per, du har helt rätt om miljöpertiet. Som tur är så är det för sent för S att göra något nu....

Permalänk | Anmäl #27 Thomas Bäcklin, 2010-09-12, 03:00

Skribenten beskriver mycket bra en del av den process som kan betecknas som S långdragna "harakiri" som statsbärande parti.
Processen började redan på 70-talet med angreppen på S mjölkko - det framgångsrika svenska näringslivet meddels löntagarfonder, extrembeskattning, arbetsrättslig lagstiftning m.m.
När sedan S, efter 50 års antikommunistiskt arbete, började stöda kommunistiska diktaturer och rörelser, bröts en basal del av det som varit socialdemokratins stadsbärande funktion. I och med valalliansen med V har den sista spiken slagits i kistan. S är inte längre en garant mot totalitära krafter.
Det många socialdemokrater inte förstått är att den hegemoni partiet uppnått via de fackliga stödorganisationerna sakta men säkert håller på att minska i betydelse jämnfört med det "miljö-industriella komplexet". Skribenten beskriver bra hur detta har påverkat S medlemmar, men ser inte hur omfattande denna bas för MP är. Den finns nu i alla delar av vårt samhälle - näringsliv, myndigheter, miljörörelse, media.
MP är den nya hegemonistiska kraften. Det är den som bör granskas och ifrågasättas.

Permalänk | Anmäl #28 Temkin, 2010-09-13, 18:02

"Wetterstrand håller på att krossa oss socialdemokrater"

Nja, möjligtvis en bidragande orsak.
Man kan inte föra en politik som inte ständigt uppdateras.vilket (S) har försök göra sedan början av 70-talet då, dels oljekrisen slog till, och dels att den marknad som uppstod efter 2:a världskriget med uppbyggnaden av ett sönderbombat Europa var mättad.

(S)´s politik var nog både relevant och nödvändig så länge vi levde i ett industrisamhälle (liksom Bondeförbundet, nuvarande (C) var det när vi levde i ett jordbrukssamhälle)
Men i dag så lever vi i ett informationssamhälle och måste anpassa vår politik därefter.

Att sedan Wetterstrand är mycket medial och ger sken av att reprenstera den yngre generationen.
Samt att många tyvärr tycks ha svalt en totalt obevisad av människan orsakad klimatförändring. (klimatet förändras kontiuelligt med eller utan mänsklig inblandning)

Samt att även media har hänt sig fast vid klimatbluffen i stället för att publicera relevanta bevisade fakta så som att tex. vind, våg sol kraft inte kan uppnå sk. "break even" samt att vindkraft inte är ett realistiskt alternativ i Norden pga vår klimat.
och att resultat från kärnkraftsomröstningen även innebar att all forskning och utbildning inom kärnkraft stoppades så att vi nu står utan utbildade kärnkraftstekniker
Samt att det även omfattade ett tankeförbud (det var de facto straffbart att bar tänka på kärnkraft) som alliansen tog bort 2006

Har ju dessutom spelat en viss roll

Nej att (Mp) skulle var skuld i att (S) håller på att tappa sin position som Sveriges största parti är knappast en riktig förklaring.

Att försöka driva samma politik som när Sverige red högt på Europas återuppbyggnad efter 2:världskriget även efter det att den marknaden försvann samtidigt med att Asien hade utvecklat sina industrier och kunde konkurera på den globala exportmarknaden med både bättre och billigare produkter

Detta försökte (S) göra med hjälp av bla. stora utlandslån [1]
Som i sin tur var det som var direkt ledande till 90-tals krisen där regeringen Person desperat försökte få rättsida på Sveriges ekonomiska situation genom att "låna" 47 Miljarder ur AP-fonderna.
Samt en reproränta som bidrog till en galopperande inflation som Sverige var ensam om i västvärlden.

Jag tror inte att Svenska folket glömmer detta i första taget.
Dessutom så har även en faktor tillkommit nämligen Internet som underlättar betydligt för "gemene man" att ta del ava div. protokoll olikn. från Sveriges regering och riksdag.

[1] https://www.riksgalden.se/Grafer/statsskuldens_utveckling.xls

För de som är intresserade kan jag varmt rekommendera att hälla sig uppdaterade via Riksgäldens hemsida:

https://www.riksgalden.se/default____16758.aspx

Permalänk | Anmäl #29 Bengt Hesdorf, 2010-12-05, 15:40

Maria Wetterstrand är ute ur leken i det vansinniga parti som beslutat om tudelat och tidsbegränsat ledarskap... När man fått fram ett dragplåster som skördar segrar så är det dags att sluta. Så korkat att man blir mållös.. och evigt tacksam...

Permalänk | Anmäl #30 Jan Wiklund, 2010-12-09, 17:39


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.