Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Bokbål på Koranen

PETRA HJORTENSJÖ om Bokbål på Koranen

Terry Jones hot om Koran-bränning påminner om västvärldens islamofobi

Den amerikanske pastorn Terry Jones har bestämt sig för att på årsdagen av attentaten bränna kopior av Koranen. Om Muhammedsatirer i en dansk tidning även åratal senare utgör risker för terrorattentat, vad ska då inte detta kunna förorsaka? Det som oroar mig är att detta utspel endast är toppen på ett isberg, ett symptom på den islamofobi som följt i kölvattnet efter den elfte septembers terrorattacker och som spritt sig som ett gift genom västvärlden.


Om författaren

Petra Hjortensjö, engagerad samhällsdebattör och frilansjournalist.

I morgon är det den elfte september och jag kan inte annat än att sända mina tankar och min djupaste delaktighet till alla som berördes och fortfarande berörs av terrordåden i USA för snart nio år sedan.

I somras var jag i New York och fick då en fördjupning av mina kunskaper både faktamässigt och emotionellt kring denna tragedi som skar rätt igenom ett land, ett folk, en värld. För det var där det hände. Det var verkligen där. Och i somras var där, här. Bilderna jag sett på TV blev alltmer verkliga när jag stirrade in mellan byggstaketen på före detta Ground Zero, hittade en av brandmännens minnesplatser några meter därifrån eller la min hand på en balk av det forna WTC i Tribute Centret näst intill.

Vid samtal med min hyresvärdinna fick jag en inblick i djupet av detta sår, som i grunden skakat ett folk och ett land vilket alltid tidigare i historien varit störst, bäst och vackrast. Så här åren senare verkar folk ha försökt lappa och laga bäst de kunnat. I sällskap av sorg och saknad, förlorade anhöriga. Utan att någonsin glömma.

Och om det var något jag förstod under min resa var det att det är omöjligt att till fullo greppa vidden av denna tragedi om man inte själv på något sätt påverkats av den personligen. Mina tankar och djupaste deltagande går till alla drabbade dessa dagar. Det här är ett sår för djupt att ta på.

Detta tycker dock uppenbarligen även den amerikanske pastorn Terry Jones, som bestämt sig för att på årsdagen av attentaten bränna kopior av Koranen. Tack och lov låter motreaktionerna inte vänta på sig. I USA har flera religiösa ledare oavsett trossamfund fördömt det planerade tilltaget. USA-s utrikesminister Hillary Clinton gör detsamma och sätter huvudet på spiken med orden respektlöst och vanhedrande. Demonstrationer rasar världen över. Det är ingen hemlighet att både amerikanska civila och trupper ute i världen kan leva farligt om planerna genomförs. Om Muhammedsatirer i en dansk tidning även åratal senare utgör risker för terrorattentat, vad ska då inte detta kunna förorsaka?

Men Jones framhärdar. Endast Guds vilja, säger han, kan hålla honom från att bränna dessa böcker på bål. Ja du, Terry Jones. När var det senast vi brände böcker i större omfattning? tänker jag. Just det. I 30-talets Tyskland.

Visst. Terry Jones är bara en ensam extremkristen med en 50 anhängare borta i Florida. Det som oroar mig är dock att detta utspel endast är toppen på ett isberg, ett symptom på den islamofobi som följt i kölvattnet efter den elfte septembers terrorattacker och som spritt sig som ett gift genom västvärlden. Terry Jones syns mest för att han skriker högst. Dock säger han att han trots motreaktionerna efter sitt uttalande även fått ett starkt stöd för sin sak, även om media har valt att inte rapportera om det. Det värsta är att de tendenser jag tyckt mig se de senaste åren vittnar om att detta inte bara kan avfärdas som lögn.

Var det inte vi i väst som aldrig skulle glömma Förintelsen och dess yttersta konsekvenser av hat mot andra människor på grund av hudfärg, religion, sexualitet eller ursprung?

När jag i somras mellanlandade i Schweiz på väg till USA var man i säkerhetskontrollen nära att skilja en minderårig tonåring från hans familj. Pappan protesterade och hela familjen blev i stället tagen åt sidan. En familj med arabiska drag. Jag vill inte tro att det har med saken att göra, men jag kan inte blunda för det faktum att jag i hela mitt liv inte sett någon västerländsk familj bli behandlad på samma sätt.

De som har kommit i skymundan och ofrivilligt hamnat i skottlinjen i striden mot terrorismen är alla miljontals människor världen över vars religion kallas islam, vilka lever sina liv precis som du och jag utan en tanke på att skada någon annan. Dessa islams sanna kärna. Som på grund av fördomar och rädsla får utstå en hel uppsjö konsekvenser på grund av en extrem militant grupps handlingar vilka de inte på något sätt har med att göra. Den yttersta förgreningen av radikal islam på utgör bara en bråkdel av alla muslimer som finns här i världen, den våldsförespråkande jihadrörelsen ännu färre.

Gud enligt både kristendom, islam och judendom älskar människan. När personer som Mohammed Atta eller Terry Jones påstår sig ha stöd hos högre makter för sina aktioner handlar det om något annat. Det står ingenstans i Koranen att vi ska utföra terrordåd. Ingenstans i Bibeln att vi ska bränna böcker. Detta handlar endast, och endast allena, om självsvåldiga människor som handlar i religionens namn, och påstår att aktionerna har ett högre syfte. Om man bara läser lösryckta citat kan vilken bok som helst tolkas uppviglande.

Inför årsdagen av elfte september minns vi alla dödade, alla skadade. Alla kvarlämnade, sörjande, älskande. Alla tusentals oskyldiga offer i USA och världen över för såväl terrorismen som kampen mot den.

Och jag tackar Gud för att Hillary Clinton föregår med gott exempel. För att vissa religiösa ledare i USA kommit lite längre. För att det ens talas om att bygga en moské i närheten av det forna WTC. Att alltfler vågar ställa sig upp och säga att religionsdiskriminering inte är okej. För terrorism handlar inte om religion på något sätt, utan om ren och skär ondska.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/27812

22 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det som är skrämmande är att USA och hela västvärlden av någon underlig anledning måste stå till svars för vad en pastor med 50 anhängare hotar med att göra. Svaret blir självklart självcensur eftersom reaktionen från muslimerna knappast blir att bränna biblar. Precis som när påven sade att Muhammed spred Islam reagerar muslimer med våldsamma hot vilket bara visar att det ligger en sanning i provokationerna.

Permalänk | Anmäl #2 Johannes Eriksson, 2010-09-10, 07:29

Är det så konstigt att många blev kritiska mot islam efter 11/9? Inte blev det bättre av att många muslimer då stödde al-Qaida, även om detta nu har ändrats främst pga att det inte var lika roligt när al-Qaida började döda civila muslimer i bl a Irak.
.
Du tycker det är bra med en kyrka vid ground zero, samtidigt som kristna förföljs och mördas av muslimer i Irak, Libanonen, Syrien, Egypten, Pakistan, Indonesien, Nigeria och Algeriet. Ska vi inte kräva tolerans även av muslimer?

Permalänk | Anmäl #3 anders svensson, 2010-09-10, 07:38

Hej!
Jag gissar att bristen på kommentarer beror på en bedövande konsensus. De som millar "glad" för Terry Jones ska man inte ta på allvar. Inte ens de mest fundamentalistiska kristna, typ pastor Green, kan tycka att det är bra att provocera muslimer till den grad att vi får en ny våg av terror över världen. När Jones säger att han fått "ett starkt stöd för sin sak" bör man ta det med en stor skopa salt. Inte många amerikaner vill ha naziststämpeln på sig.

Men jag tror du har fel angående inställningen till den så kallade Ground Zero Mosque. Det tycks finnas en kompakt majoritet mot varje form av muslimsk byggnation så nära GZ. Men kanske kan imamen Raufs förslag om en multikulturell mötesplats för alla sorts religioner få opinionen att svänga. Och låt helylleamerikanen Donald Trump bygga den!

Permalänk | Anmäl #4 Solidar, 2010-09-10, 08:07

Petra Hjortensjö, jag tycker det är fint att du reser och mellanlandar och har lagt en hand på en balk från WTC.

Har du slagits av att den där Pastorn har tagit intryck från den kritik han fått och ändrat sig? Så fungerar det i sekulära samhällen.

I vilka samhällen/kulturer - som du försiktigt beskriver med arabiska drag - finns det beteendet?

Permalänk | Anmäl #5 Tom Croker, 2010-09-10, 08:16

Religionen är farligt för människan! Religionen har aldrig tvekat att ta till vapen för att vinna marknadsandelar. Religionens snälla tröstande ansikte bara en mask som faller av vid väpnade intressekonflikter. Så bränn gärna även bibeln på samma bål!

Permalänk | Anmäl #7 Laszlo Donat, 2010-09-10, 08:18

Det var inte muslimer som körde flygplan in i Twin Tower och Osama bin Laden är CIA-agent. Sådana historier är världen full av för de stora konspirationerna flödar. Antagligen hade inte de som ville riva tornen något rivningstillstånd, så de använde två flygplan istället. Kommentarerna om bin Laden och icke-muslimer är autentiska från min blogg. Världen är full av knäppa människor som tror på osynliga andar och ska tvinga andra att också göra det. När kommer mänskligheten att lämna det stadium då hon i sin maktlöshet uppfinner gudar?

http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/09/att-branna-bibeln-ar-det-o...

Permalänk | Anmäl #9 Ann Helena Rudberg, 2010-09-10, 08:42

Det finns olika principer man kan luta sig mot för att värdera eller styra sina handlingar. Med nedanstående citat avslöjar du tydligt vilket som är din bärande princip i den här frågan:

"Om Muhammedsatirer i en dansk tidning även åratal senare utgör risker för terrorattentat, vad ska då inte detta kunna förorsaka?"

Detta gör enligt min mening din artikel till ett svagt inlägg i debatten.

Permalänk | Anmäl #10 Lars Lundgren Mölnlycke, 2010-09-10, 08:41

Men om det nu är frågan om islamofobi så hjälper det inte att komma med moraliska rättesnören eftersom fobier är irrationella tillstånd av rädsla som människan inte har kontroll över. Den som exempelvis lider av spindelfobi kan inte botas genom att skälla på vederbörande att han eller hon måste tolerera eller helst älska spindlar. Fobier låter sig inte kuvas så lätt.

Alla som har täta odlingar av ISLAMOFOBI i retorikens trädgård bör omvärdera sin ståndpunkt: det är oerhört näringsfattigt som föda för en meningsfull debatt och saknar definitivt all kurativ verkan som naturläkemedel för den påstådda fobin!

Men om vi måste insistera med det språkbruket (låst oss ponera att de västerländska islamomanikerna har rätt) som islamofobi hör till så skulle jag i så fall diagnostisera mig själv snarare som ”kristofobisk” (och Terry Jones blåser ytterligare liv i min fobi) och med subspecialitet svår ”katolicismofobi” i synnerhet.

Senast blev jag påmind om denna fobiska ådra hos mig själv när jag läste på Christer Sturmarks sida att John Oakes har talat på Stockholm universitet i ett försökt att vetenskapligt bevisa ateism som fel, dvs en gudomlighet är vetenskapligt påvisbar. Om man inte blir mörkerrädd av sådant tilltag inom universitetsvärlden så måste man ha någon intellektuellt livsviktig skruv allvarligt lös.

Men det än mer allvarliga i Petra Hjortensjös resonemang är den kollektiva tolkningen att västvärlden lider av islamofobi med andemeningen att det finns några få som förstår så mycket bättre än gemene man i allmänhet. Men demokratin har just den nackdelen att den inte favoriserar fåväldets expertis utan reflekterar vad folk tänker och resonerar i allmänhet. Men jag hör inte några stora politiker ge uttryck för islamofobin i allmänhet utan tvärtom! Alla bedyrar Islams fredliga sida men varifrån kommer fobin då? Ty islamofobiker är kraftigt underrepresenterade inom media och på den politiska arenan.

Men om det mot förmodan verkligen handlar om fobi så saknar både Petra Hjortensjö, alla journalister och alla politiker den nödvändiga kompetensen att behandla sådant tillstånd. Och visst är det lockande att tyda själva fenomenet så eftersom det är också en utmärkt förklaring till varför inga blandtal för Islams godhet inte hjälper i så fall ”at all”!

Permalänk | Anmäl #11 Christofer Catilan, 2010-09-10, 09:16

Petra Hjortensjö skriver först om hur djupt såret efter 11:e september är i USA, men konstaterar sedan angående den planerade koranbränningen:

"Det som oroar mig är dock att detta utspel endast är toppen på ett isberg, ett symptom på den islamofobi som följt i kölvattnet efter den elfte septembers terrorattacker och som spritt sig som ett gift genom västvärlden."

Islamofobi betyder ungefär "ogrundad rädsla för islam". Om man blivit tillfogad "ett sår för djupt att ta på" och varit med om en tragedi som skurit "rätt igenom ett land, ett folk, en värld" - allt i islams namn - är då rädslan för islam verkligen ogrundad?

Sluta kalla människors osäkerhet och rädsla för islam för islamofobi. Och till den som nödvändigtvis måste fortsätta använda detta ord; betänk att det i den islamska världen troligen finns en minst lika utbredd sekulärofobi, alltså en ogrundad rädsla för sekularisering eller för det sekulära samhället.

Det finns något djupt provocerande i att bygga en moské så nära Ground Zero. Att detta väcker motreaktioner är inte konstigt. Jag stöder inte koranbränningen, men om kristna och ateister ska bete sig respektfullt mot och inte provocera muslimer, ska då inte muslimer bete sig respektfullt mot och undvika att provocera kristna och ateister?

Ett moskébygge vid Ground Zero kan lätt tolkas som en signal om att extremistiskt våld i islams namn lönar sig. Om det är den signal som också "moderata" muslimer vill sända till världen, vari ligger då det "ogrundade" i rädslan för islam?

Permalänk | Anmäl #13 John H Nilsson, 2010-09-10, 09:53

"Om Muhammedsatirer i en dansk tidning även åratal senare utgör risker för terrorattentat, vad ska då inte detta kunna förorsaka?"

Ddet om något visar att vi måste sätta ner foten - om så med en så korkad idé som Kranbränning, för att göra klart att det får vara nog med aggressionerna från den muslimska världen.

Permalänk | Anmäl #14 Rufsen Olsson, 2010-09-10, 10:37

Tyvärr är det inte riktigt så idylliskt som Petra Hjortensjö vill framställa det att det ingenstans i Koranen eller i Bibeln står att vi ska göra våld på människor av annan trosuppfattning och sådant endast skulle handlar om självsvåldiga människors felaktiga tolkning av religionen eller användande av religionen som förevändning för andra syften. Henrik Berggren förmedlar ungefär samma inställning i ett tillrättalagt ledarstick i dagens DN när han skriver att pastor Jones inte är representativ för kristendomen och Al Qaida inte för islam..
.
Faktum är att det finn explicita uppmaningar både i Bibelns Gamla Testamentet och i Koranen att anställa massmord på och göra processen kort med människor som inte omfattas av den egna tron. Många av oss är så politiskt korrekt fostrade in i religionsfriheten som en mänsklig rättighet att vi inte reflekterar över att vi här accepterar sådant som vi aldrig skulle acceptera hos någon annan livsåskådningsorganisation beträffande ideologi.
.
Det finns också en stark inbyggd risk för fanatism när sådana ålderdomliga värderingar kombineras med föreställningen om att blint underkasta sig en enväldig guds vilja, vilket ju är en av grundpelarna i religiös tro.
.
Vi ska inte ensidigt kritisera islam men vi ska inte heller ensidigt fördöma pastor Jones och definitivt inte framställa det som ett uttryck för västerlandets islamofobi. I stället ska vi ägna oss åt en neutral religionskritik där vi inte ryggar för att gå i polemik mot vare sig islam eller kristendom när det är befogat och dessa religioner vill inkräkta på det civila samhället. Därvid bör vi framhålla som religionens motpol och slå vakt om ett modernt upplyst, sekulärt och demokratiskt samhälle.
.
Detta är vare sig islamofobi eller kristofobi utan ett legitimt försvar för det samhälle vi mödosamt och ganska nyligen har erövrat där människan inte längre lever under religionens förtryck.

Permalänk | Anmäl #16 Mats Dagerlind, 2010-09-10, 11:18

Vid den närmare betraktelse, särskilt historiskt, är det väl oklart huruvida Gud verkligen älskar människorna enligt kristendomen, judendomen eller islam.

På något sätt känner jag att du inte tar människors rädsla för islam på allvar. Du mästrar och drar hela islam över en kam. Det finns inget att vara rädd för eller ytterst kritisk mot. Det är inte sant. Jag vet inte om det är ett utslag av politisk korrekthet, möjligen mer framträdande i detta fallet hos vänsterfolk, eller vad men intrycket blir onyanserat. Ge er inte på islam överhuvudtaget för då är du islamofob. Men det finns islam - och så finns det islam. Jag säger inte att islamismen är toppen på ett isberg inom islam. Men jag skulle kunna säga det precis som du säger att Jones är toppen på ett isberg av islamofobi. Men jag gör inte det därför att jag inte tror att något av påståendena är sanna.

Likaväl som det finns anledning att skriva en lång artikel över en ganska ensam och udda religiös extremist, för jag betraktar Jones och hans få anhängare som sådana, finns det anledning att ägna ganska många tankar och kritik åt en mycket större rörelse och verksamhet med tydlig koppling till islam. För likaväl som kristendomen alstrar extremister gör islam det. Och extremister med koppling till islam är mångdubbelt fler än kristna motsvarigheter idag. Och de vill inte oss i väst väl. Och jag lovar, islamister står för nästan varenda värdering du inte delar, Petra.

Det är inte islamofobi att betrakta islamismen med skepsis - och anse att den är ytterst oönskad. Den hör inte hemma i en modern tid. Det är inte bara en religiös verksamhet utan en rörelse med en tydlig politisk agenda. Ingen tror förhoppningsvis att flaggbränningarna och ambassadattackerna efter muhammedkarikatyrerna var något slags spontant uppblossande allmän islamsk reaktion. Det var politiskt maktspråk.

Väst har fått kämpa under hundra år för att bli av med den del av det kyrkliga inflytandet som måste betraktas som osunt. Det finns både och inom kristendomen, men där tycks vi märkligt nog inte ha några stora svårigheter att göra skillnad. Det är inte något konstigt med att folk reagerar mot en rörelse med ett tydligt budskap att inte bara återinföra samma religiösa dominans utan att gå ännu längre. Förväxla inte det med islamofobi. Att i väst inte vara djupt kritisk och tydligt avståndstagande mot en sådan rörelse är osunt.

Men genom att likställa rädsla för islamism med rädsla för islam lyckas man bara sudda ut gränserna och identifiera även en sund skepsis mot inslag i islam med islamofobi och. Och så går naturligtvis debatten snett eller, i värsta fall, tystas och de enda som vinner på detta är islamisterna, inte islam och inte vi som räknar oss som sekulära. Och inte du heller Petra. Även om jag inte delar din politiska uppfattning tror jag nämligen att du är humanist i botten.

Permalänk | Anmäl #17 Gunnar, 2010-09-10, 11:29

Petra, att bränna böcker är för oss en primitiv uttrycksform. Däremot är det kanske den första och enda förståeliga signal väst skickat till fundamentala muslimer i världen. Jag är inte så övertygad om att det är så vansinnigt som det först låter.

Ditt citat "Om Muhammedsatirer i en dansk tidning även åratal senare utgör risker för terrorattentat, vad ska då inte detta kunna förorsaka?" säger så otroligt mycket och sammanfattar hela hotet mot yttrandefriheten på ett sätt som jag inte tror du själv förstår.

Det är faktiskt där problemet har sitt ursprung, och sin lösning.

Permalänk | Anmäl #18 Bocken Bruse, 2010-09-10, 11:31

Jag håller med, han är extrem kristen men det är hans fulla rätt att symboliskt bränna sina böcker om han vill för att demonstrera vilken fredlig reaktion det blir. Om några annars fredliga muslimer blir våldsamma pga av detta är det hans fel då?

"We are burning the book. We are not killing someone. We are not murdering people."

-Terry Jones

"moving the Mosque project to another location would strengthen Islamist radicals' ability to recruit followers and will increase violence against Americans."

-Fredliga Ground Zero Imamen "varnar" USA

Det bränns biblar, USA flaggor, talibaner bombar moskeér, muslimska skolflickor blir attackerade gas och reaktion uteblir.

Däremot bränn koranen, rita av Mohammed och Islamister rasar,heh..

Permalänk | Anmäl #19 X, 2010-09-10, 12:09

Jag har fobi för människor som värderar böcker högre än människoliv. Vad ska vi kalla det?

Permalänk | Anmäl #22 Robert Pettersson, 2010-09-10, 17:14

Koranen måste reformeras, vissa texter måste tas bort ex denna:

”Kill the unbelievers wherever you find them.” Koran 2:191

Annars kommer koranbränning att bli en populär sport i väst.

Tänk att en person så enkelt kan starta kaos i världen bara genom att bränna en bok, nu kan alla starta tredjevärldskriget när man vill, snacka om decentraliserat inflytande.

Permalänk | Anmäl #23 Johnny Andersson, 2010-09-10, 17:40

Hur kommer diet sig att ett par tusen döda amerikaner anses så betydelsefullt jämfört med tvåhundra tusen döda irakier?
Och hur kan människor överhuvudtaget bry sig om vilka böcker någon bränner upp?
Det här är ju helt löjligt.
När stater förbjuder litteratur eller åsikter ska man reagera men att bränna böcker privat är ju en mänsklig rättighet. Även för religiösa idioter.

Permalänk | Anmäl #26 Olof Lindberg, 2010-09-10, 20:23

#22 Robert Pettersson,

"Jag har fobi för människor som värderar böcker högre än människoliv. Vad ska vi kalla det?"

Religiofobi. Jag bekänner mig till en av dem som lider av detta pseudosymptom. Eller varför inte dogmofobi?

Permalänk | Anmäl #27 Charlie Darwin, 2010-09-10, 22:09

Det är ok att bygga moske bredvid ground zero men det är inte ok att bränna koranen?
Antingen ska väl båda förbjudas eller också ska båda tillåtas? Var ligger skillnaden?

Alltfler ställer sig upp och säger att religionskritik inte är okej.

Permalänk | Anmäl #28 Alf Rillow, 2010-09-11, 00:05

Det existerar ingen islamofobi ty islam är ett verkligt hot mot den västerändska kulturen.Petra läs koranen och ur hathiterna så kommer du att förstå vad islam är.Vi talar eller inte om Nazistfobi eller kommunistfobi,vi måste se islam som den stora fara den är.En ideologi som liknar en påtvingad sinnesjukdom.den gör människan efterbliven och galen och besatt av hat.Att nu inte alla muslimer agerar ondskefullt beror endast på att man inte följer koranen.

Permalänk | Anmäl #29 Rolf Westerberg, 2010-09-11, 00:32

Men herregud, det här visar ju snarare att rädsla för islam INTE är en fobi, utan en rationell rädsla. Varför är det så många tokstollar som försvarar utövare av denna våldsideologi? Vad tror du att världen vinner på att man stryker islamister medhårs och blidkar dem?

Deras motreaktion är att bränna flaggor och dockor samt hota med våld och död, men inte är det någon som blir särskilt upprörd av det. Det visar att de är intoleranta medan västvärlden är tolerant.

Hade någon brytt sig om det annonserats en bibelbränning? Knappast.

Permalänk | Anmäl #30 Manur Huse, 2010-09-11, 10:08

Det är oroande att vissa som Petra trots dagliga exempel på religiöst inspirerat våld anser muhammedkarikatyrerna i Gyllandsposten utgöra risk för terrorattentat. Är det inte de potentiella religiöst inspirerade terroristerna som är ett hot och varför ska detta vara så svårt att ta till sig? Har sådana ingen egen vilja och ansvar? Efter att vi alla tyvärr har fått bevittna ett av historiens värsta terrordåd utfört av religiöst inspirerade, av sig själva och många andra själsfränder betraktade som tillhörande den islamska gemenskapen, terrorister väljer vissa att försöka sudda ut det religiösa motivet till deras dåd. Sådana terrorister har nu genomfört väldigt många mycket grymma dåd och terroriserar hela länder dagligen. Den modiga Petra tycker dock att rädslan för sådana religösa terrorister är obefogad och till och med sjuklig för det är ju den rätta innebörden av ordet fobi. Vidare påstår hon utan några som helst förbehåll att gud både enligt kristendomen,islam och judendomen älskar människorna men gäller den kärleken även hedningar som mig som hädar varje dag genom att förneka och baktala denna gud? Det står ingenstans i koranen att vi ska utföra terrordåd eller i bibeln att vi ska bränna böcker skriver Petra vidare! Kanske inte det! Men vad står det i koranen om vad som ska hända förnekare av tron och vad gjorde man med avgudasymboler som den avskyvärda guldkalven i bibeln? Varför kan vissa inte läsa sina förment heliga böcker utan skygglappar? Är det måne beronde på deras rädsla för att brista i tro och därmed och gå misste om det eviga livet som religionen utlovar till de troende och i så fall är detta en rationellt befogad rädsla eller en sjuklig sådan dvs. en fobi? Om detta kan tvistas bland de lärde.

Permalänk | Anmäl #32 Zeljko Markov, 2010-09-15, 09:07

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.