Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Den ideologiska miljödebatten

Maria Ferm om Den ideologiska miljödebatten

Vill du höja klimatskatterna, Johan Norberg?

Principen om att utsläpparen ska betala är rimlig. Men varje gång vi föreslår detta protesterar Centerpartiet vilt och pratar om "piskor". Frågan är var Johan Norberg står.


Om författaren

Maria Ferm är språkrör för Grön Ungdom. Anders Schröder är ledamot av Grön Ungdoms förbundsstyrelse.

Johan Norberg skrev i metro att han inte gillar alliansens miljöbilspremie då den är ett sätt att omfördela inkomster till de allra rikaste och miljöeffekten är dessutom tveksam.

Vi håller med Norberg om att det behövs mindre religion i klimatdebatten och  vi instämmer i Norbergs kritik av miljöbilspremien, inte minst eftersom regeringen själv räknar med att endast 5000 bilar kommer omfattas av stödet under hela mandatperioden, vilket är en halv procent av alla sålda bilar. Och visst är det bra att några personer till köper mer miljösmarta bilar, men vad vill centern göra åt de övriga 99,5% som kör runt med lika stora utsläpp som innan?

Principen om att utsläpparen ska betala är rimlig och i linje med vad Miljöpartiet driver. Vi vill höja klimatskatter och använda skatteintäkerna till att stödja miljövänliga alternativ som snabbtåg eller förnybara bränslen.

Nästan varje gång vi föreslår något sådant protesterar Centerpartiet vilt. Att utsläpparen ska slippa betala är en av Centerpartiets viktigaste budskap i valrörelsen. Motståndet mot höjda klimatskatter basuneras ut i alla tillgängliga kanaler: genom hushållsutskick, i TV-debatter eller på insändarsidor.

Istället för att acceptera att det kommer krävas livsstilsförändringar för att klara klimatmålen har  centerpartiet de senaste åren hängett sig åt en närmast religiös tro på ny teknik. De vägrar acceptera vetenskapliga rön som visar att bilen inte kan vara normen i ett framtida hållbart samhälle, utan att vi måste ställa om till mer kollektivt resande. Ett klockrent exempel är såklart förbifart stockholm, där alla utredningar som har gjorts visar att utsläppen kommer att öka om vägen byggs. Trots detta envisas centern med att kalla förbifarten för ett miljöprojekt. ”

Det är inte bilarna vi ska jaga, det är utsläppen” är centerpartiets slogan i valet. Att bilar ger upphov till utsläpp, att de flesta bilar ger ifrån sig långt mer utsläpp än vad som är hållbart och att det inte finns några seriösa forskare som tror att detta kommer förändras inom överskådlig framtid är en logik som centern inte klarar av att greppa.

Frågan handlar inte om huruvida man ”tror på ny teknik” eller inte. Det handlar om ifall man baserar sina åsikter på fakta eller på önsketänkande. De studier som finns visar att teknikeffektivisering inte räcker för att lösa klimatkrisen. ”Utveckling och spridning av ny teknik är viktigt, men på många områden krävs också ändrade konsumtionsvanor.” konstaterar naturvårdsverket bland annat. Dessutom visar studier också att teknikeffektiviseringen ofta tas ut i ökad konsumtion snarare än sänkta utsläpp, den så kallade rekyleffekten, vilket i såna fall innebär att de minskade utsläppen går förlorade.

Om Johan Norberg menar att utsläpparen ska betala är det naturligtvis jättebra. I så fall finns en tydlig skiljelinje mellan Norberg och Centerpartiet. Centern har ju tydligt tagit avstånd från denna princip (så kallade "piskor"). Men frågan är om Norberg menar vad han säger. Är du positiv till höjda klimatskatter, Johan Norberg?

Maria Ferm, Språkrör Grön Ungdom

Anders Schröder, ledamot Grön Ungdoms förbundsstyrelse





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/27419

8 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Vi kan inte höja några skatter i Sverige eftersom vi redan har världens högsta skatter, alla skatter måste sänkas för att öka Sveriges konkurrenskraft, speciellt på arbete där våra löner är 10 ggr högre än Kina. Företagen flyttar sin produktion till låglöneländer för maximal konkurrenskraft och arbetslösheten stiger hela tiden i Sverige. Staten måste sänka sina kostnader så att skatter på arbete, kapital och produktion kan fortsätta att sänkas, plus att vi måste investera i vårt underlåtna försvar.

Viktigt att vi inte släpper ut giftiga föroreningar i naturen, men efter klimatbluffen så behöver vi inte oroa oss för klimatförändringar eftersom människan inte kan påverka dem. Vi får se om denna kommentar tillåts genom censurfiltret. Yttrandefriheten är ett skämt i Sverige.

Permalänk | Anmäl #1 Johnny Andersson, 2010-09-01, 12:32

Den förkrossande majoriteten av alla bilresor är lokala. Att beskatta dessa för att omfördela pengarna till snabbtåg är som att beskatta mopeder och omfördela till luftballong. De löser helt olika problem.

Vad studier säger gällande lösningar på klimatkrisen är tämligen irrelevant då samtliga studier också säger att Sveriges utsläpp knappast är mätbara i sammanhanget. Säger inte därför att Sverige ska släppa ut så mycket vi kan - men vi ska inte lura oss till att tro att vi på något sätt kan hejda klimatkrisen. Sverige kan aldrig vara ett realistiskt föregångsland helt enkelt eftersom Sverige har förutsättningar som inga andra har - oändligt med biobränslen och i stort sett en utbyggd älv per person.

Det Sverige gör kan nästintill ingen ta efter.

Jag håller helt med om att det är smart att beskatta oljeanvändande eftersom det är en begränsad resurs. Men de pengarna ska användas till att sänka andra skatter - de är inte för dig att leka med. För du är precis lika dålig som Andreas Carlgren är på att peka ut framtidens energisnåla transportvinnare. Vare sig det är etanolbilar, elbilar eller snabbtåg.

Permalänk | Anmäl #2 Förståsigpåare, 2010-09-01, 13:37

”Mindre religion i klimatdebatten”, vad betyder detta? Om 10-20 år kommer nog bara skvättar av olja att utbjudas på den internationella marknaden. Kanske införs något ransoneringssystem så att Sverige får till traktorer, lastbilar, viktiga industriprodukter med mera. De som har olja kommer helt säkert att förse sig själva först. Idag kommer det mesta från Danmark och Norge och där faller produktionen brant. Svenskarna skulle snabbt svälta ihjäl utan tillförseln av olja, handelsgödsel, djurfoder och livsmedel. Det klart att det blir en rejäl livsstilsomställning när den fossila uttaget toppar om ett tiotal år. Att kämpa på med Essingeleden och fortsätta att svära i köerna är nog bäst. Det är för sent att bygga något nu.

En miljöbilspremie är en lekstuga och blir på sin höjd en ny statuspryl för ett antal muppar. Ska någon effekt fås på området så bör nog landet punktbeskatta bilar med 100 procent, som grannländerna gör och de har också mindre bilar. Men mycket bättre är att följa ateismen och utnyttja alunskiffret till uran och syntetiska bränslen i nya kvarntorpsliknande anläggningar. Om man vill vara mer försiktig så tar man bort den snedvridande elskatten på 35 öre inkl moms, så att den politiskt omhuldade fjärrvärmen till större delen läggs ner och ersätts med markvärmepumpar, som är framtidens teknik och kommer kraftigt över hela världen. Många kommuner och stora energiföretag skulle förstås se dumma ut när deras ofta nya isolerade stålrör i marken blir värdelösa och inte ens kan grävas upp och återvinnas. Ack, ack, ack

Och så kan man subventionera metalolfabriker så att några fler pappersbruk får slå igen. Allt talar för att den kemiska drivningen kommer att vara mer kostnadeseffektiv än den elektriska. Förgasningstekniken är väl känd och inte så olönsam. Det dummaste av allt var ändå böndernas etanolfabriker i Norrköping. Men glöm det, nu ska det satsas och att angripa kollegor för misslyckanden är inte korrekt. De otroende ska frälsas och då ska man inte bråka om detaljer.

Permalänk | Anmäl #3 Urban Persson, 2010-09-01, 15:38

Klimatskatter är fel väg att gå

Det som behövs är renare bilar och en renare industri mm
På 1960 talet var Los Angeles på väg att bli obeboligt på grund ab smogen som skapades av en enorm mängd icke avgasrenade bilar.
På federal nivå hade billobbyn stoppat skärpta avgasreningsregler med då lagstiftade delstaten Kalifornien om kraftigt skärpta avgasreningsregler.
Sen tog resten av USA och Europa efter och det var på så vis som vi fick bilar som släppte ut betydligt mindre avgaser än innan. Och skillnaden är stor.
Skatter innebär bara en socialisering av inkomster genom att enskilda människors och företags köpkraft överförs till staten . Socialismen har dock inte visat sig vara så bra på att lösa miljöproblem.
Det skulle Anna Ferm ha vetat om hon besökt de länder i Östeuropa som styrdes av partier som ett av de rödgröna partierna (V) kallade ”broderpartier”
Vad vi behöver är en skärpt miljölagstiftning som ställer högre krav på producenter och inte högre skatter och en högre grad av socialism.
Därför ska vi säga nej till dom rödgröna den 19 september.

Permalänk | Anmäl #4 Lars Johansson, 2010-09-01, 16:25

Problemet är att de föreslår skatt på koldioxid som inte är farligt utan en naturlig gas som ingår i växters kretslopp, det är inte rätt att kräva företag på pengar för påstådda miljöskador när det är klart att de inte skadar naturen eller orsakar global uppvärmning, vad tog den vägen förresten?

Permalänk | Anmäl #5 Tor, 2010-09-01, 17:44

Lars, du kallar skatter för socialism men välkomnar regleringar. Inser du då inte att de regleringar du förespråkar är mer socialistiska? De detaljreglerar hur mycket som får släppas ut medan skatter gör det lönsamt att minska utsläpp där det är billigast.

När du sen talar om "mindre avgaser" så bortser du från just den koldioxid som är huvudfrågan i klimatdebatten.

Permalänk | Anmäl #6 Thomas Palm, 2010-09-01, 17:58

re: Thomas Palm, 2010-09-01, 18:58

Alla regleringar är inte socialism Om vi tar det exempel som jag lyfte fram dvs då delstaten Kalifornien genomförde kraftigt skärpta krav på avgasrening för personbilar så är det exempel på en reglering som inte är socialism och bättre än den som de rödgröna förespråkar att man höjer skatten på trafiken.
En fördel är att problemet hamnar där det hör hemma. Dvs på biltillverkarnas konstruktionsavdelningar. Genom regleringen fick bilindustrin ett uppdrag att ta fram renare bilar.
En skattehöjning innebär ju bara att köpkraft överförs från medborgarna till politikerna. Men jag tror inte att Mona Sahlin eller Lars Ohly kommer att ta fram renare fordon.
Då kan man hävda att om transporterna minskar så minskar också miljöpåverkan från dessa. Det är i och för sig sant men kostnaden för det kommer att bli hög i form av dyrare godstransporter med medföljande prishöjningar och minskad rörlighet hos de medborgare som framgent inte kommer att ha råd att köra bil. (Det gäller inte Peter Eriksson som antagligen kommer att köra sin Sport Utility Vehicle även i framtiden för det är ju precis som han själv sagt så bra med hög markfrigång och fyrhjulsdrift på vintern).
Men många andra tex de som bor i glesbygd och som har lägre lön än Eriksson och som är beroende av bilen kommer att få problem i ett rödgrönt Sverige.
Det bekymrar säkert inte Maria Ferm för dom människorna röstar inte på Mp men för S är det ett problem.
Socialismen innebär att produktionsmedlen ägs eller styrs av den politiska makten. I Sverige har man när vi haft socialistiska regeringar valt att socialisera medborgarnas inkomster i stället för företag mm.
Om vi tittar på finansiering av de skärpta avgasreningskrav som Kalifornien genomförde så blev det bilägarna som fick betala. Men utslaget per bil och över tiden så blev kostnaderna inte så höga.
Men regleringen innebar ingen socialisering.
Hade Kalifornien valt att höja skatterna i stället hade det blivit dyrare och sämre för medborgarna.
Vi hade heller inte fått den positiva spin-off effekt som uppstod i och med att för det övriga USA och sen Västeuropa valde att kopiera den Kaliforniska modellen för att få renare bilar.
Därför ska vi säga nej till de socialistiska partiernas och Miljöpartiets förslag till skattehöjningar för trafiken den 19 september.

Permalänk | Anmäl #7 Lars Johansson, 2010-09-01, 19:21

Hej Maria och Anders,

Tack för ert svar och er fråga. Nej, jag har ingen piskaversion och i miljöpolitiken föredrar jag piskor (utsläpparen betalar) framför morötter (subventioner till de som släpper ut mindre). Jag är gärna med och höjer miljöskatterna - under förutsättning att man samtidigt sänker andra skatter, så att det inte bara blir ett sätt att klå folk och företag på pengar. Jag tänkte inte att de skulle användas till att ni skulle leka uppfinnar-Jocke.

Vad vi gör i Sverige är emellertid inte det viktigaste, det är att få genomslag för principen i länder som USA som knappt tillämpar den och länder som Kina och Indien där utsläppen subventioneras).

Permalänk | Anmäl #8 Johan Norberg, 2010-09-02, 22:28

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.