Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Mediernas ansvar

Thomas Hartman

Göran Persson den siste att sätta ner foten mot journalisterna

"Sven-Otto Littorin anklagades för sexköp. Häromdagen var huvudnyheten att två socialdemokrater antas haft sex med prostituerade och i dagarna har Thomas Bodström varit i blåsväder för sin vägran att drogtestas. Göran Persson var den sista politiska makthavare som hade styrka nog att våga ifrågasätta medias framfart." Det skriver Thomas Hartman, som tillsammans med sambon Anna Sjödin har skrivit boken "Vem bryr sig?". 


Om författaren

 

THOMAS HARTMAN

FAKTA: Thomas Hartman, 41

Socialdemokratisk skribent, debattör och föreläsare
Bloggar på www.hartman.nu
Aktuell som medförfattare till boken Vem bryr sig - En bok om Sverige på Hjalmarson & Högberg bokförlag www.vembryrsig.nu

 

Mitt bästa råd till dig som hamnar i ett drev är att omedelbart erkänna och be om ursäkt oavsett om du är oskyldig eller inte. Du måste vika ner dig direkt. Går det så långt att ditt namn vinjetteras i tidningen har det gått för långt. Det går inte att tvätta sig ren i trycksvärta.

När jag säger detta gör jag det med flerårig erfarenhet från att ha jobbat professionellt med media. Jag har följt flera drev på nära håll och har också gjort en analys av hur media hanterade min sambo Anna Sjödin i ett kapitel i boken "Vem bryr sig" www.vembryrsig.nu på Hjalmarson & Högberg bokförlag.

Vi befinner oss i brinnande valrörelse. Det är mindre än en månad till valet. Redan har ett antal "affärer" briserat. Moderater har anklagats för valfusk. Interiörer ur Sven-Otto Littorins vårdnadstvist slutade med att han anonymt anklagades för sexköp och kastade in handduken. Häromdagen var huvudnyheten att två socialdemokrater antas haft sex med prostituerade. I dagarna har Thomas Bodström varit i blåsväder för sin vägran att drogtestas. Det enda vi kan vara säkra på är att fler skandaler kommer.

Media får allt starkare position som granskare av makten och den som håller i vårt moraliska rättesnöre. Men de ansvariga utgivarna har inte längre tid att vänta på domstolsavgöranden. När drevet går öppnas tipstelefonen och alla personens gamla fiender står på kö för att ge uppslag till redaktionen. Så samlar media "bevis" för att i nästa upplaga förkunna domen. Krönikörer och "tyckare" kan sedan förfasa sig. Så reduceras dramat till svart och vitt. Sällan skildras de fakta som talar mot medias uppfattning. Sällan beskrivs den granskades goda sidor.

Men vad är det som säger att media har rätt i en skandal? Snarare har vi att göra med en nöjesindustri som levererar underhållning under nyhetsdygnets 24 timmar. I jakten på webbklick får vissa journalister numera till och med bonus per publicerad artikel. Det säger sig självt att källkontroll och eftertanke åsidosätts när resurserna blir mindre, konkurrensen hårdnar och deadline går varje minut.

När drevet går rusar alla journalister åt samma håll för att bekräfta nyhetschefens dröm om en efterlängtad avgång. Något utrymme för ifrågasättande finns inte.

Skulle det senare visa sig att anklagelsen var falsk får den utpekade möjligen rättelse på undanskymd plats. Läsarna skulle bara veta hur ofta de ansvariga utgivarna på våra prasselmedia är beredd att betala för att slippa stå för felaktiga publiceringar offentligt. De betalar dock sällan ett pris som motsvarar den skada artiklarna gjort på personen som hängts ut. Ingen behöver heller ta ansvar för drevets kollektiva resultat. Så kan man rusa vidare till nästa drev.

Det är idag fullt möjligt att "sänka" en politisk motståndare eller en "konkurrent" inom sitt eget parti genom att sätta samman uppgifter som kan vara graverande och hjälpa journalisterna på traven. Detta föder rädda politiker. En moderat lokalpolitiker som misslyckats som företagare, gjort konkurs och hamnat hos kronofogden vågade inte annat än att omedelbart lämna alla sina uppdrag. Detta av rädsla att media skulle sänka honom och för att vi socialdemokrater skulle utnyttja tillfället att sparka på honom. Vad är det som säger att inte erfarenheten från att leva på existensminimum tvärtom skulle vara bra för en politiker?

En mäktig aktör i prasselmedia konstaterade snabbt att våldtäktsanklagelsen mot Julian Assange rubbar Wikileaks trovärdighet. Detta trots att varenda person med vettet i behåll inser att kopplingen är bisarr. Vad är det för moralsyn vi har om vi låter en organisation bära hundhuvudet för en individs eventuella handlingar?

All tid för reflektion, sans och balans tycks borta. Talesättet som istället sammanfattar den moraliserande mediadrivna tidsåldern lyder: Ingen rök utan eld. Ivern att ta avstånd och dumpa barlasten över bord blir bekräftelsen på att medias anklagelser stämmer.

Faktum är att Göran Persson var den sista politiska makthavare som hade styrka nog att våga ifrågasätta medias framfart. När något av hans statsråd utsattes för drev höll han emot. Krävde eftertanke. Kanske menade Persson att han var den som tillsatte statsråden och därmed skulle avgöra livslängden på deras ämbetstid - inte den ansvarige utgivaren och hans klunga av drevande journalister.

Med Reinfeldt vid makten har vi fått ett fegare ledarskap. Den moderata partiledaren bjuder inget motstånd. Snabbt offrar han den som ifrågasätts. Det har lett till ett flertal avgångar. Jag försvarar inte Littorin, men sättet han fördömdes på och rensades ut från forna vänners mobiltelefoner är varken hedrande för moderaterna eller för människosläktet.

Socialdemokraterna är inte bättre. Vi ser hur sossar i den senaste sexskandalen tävlar i att fördöma baserat på kvällspressens uppgifter. Konsekvensen blir att folk får lämna uppdrag, raderas på hemsidor och bespottas trots att det varken finns domar eller att det är säkert att det som skildrats verkligen hänt på det sätt som beskrivs.

Kanske är detta en metod att försöka hålla partierna rena och fläckfria. Men resultatet blir det motsatta. Jakten efter makten tar överhanden. Vill vi verkligen ha skenheliga ryggradslösa makthavare som är så desperata efter nycklarna till Rosenbad att de struntar hur de behandlar människor på vägen? Vad säger media när en felaktigt anklagad tar sitt liv?

Jag argumenterar alltså inte för mindre journalistisk granskning utan tvärtom mer. Kombinerat med självständigt och kritiskt tänkande, mindre kåranda och öppen debatt när det blir fel. Då kanske vi kan få en journalistik som är intresserad av sanningen om vad som egentligen hände istället för att berusa sig i jakten efter en människas huvud på ett fat - till varje pris.

Men vi kan alla ta vårt ansvar. Jag har för egen del som bloggare vid ett flertal tillfällen valt att försvara politiska motståndare som jag tycker behandlas illa i media. Vi är flera politiska bloggare exempelvis Peter Andersson, Mary X Jensen, Kent Persson, Farmor Gun, Calle Friden, Martin Moberg och Kristian Krassman  som valt att räcka varandra händerna över partigränserna för rent bloggande. Även Opassande och Johan Westerholm vill vara med och vända trenden. Kanske kan vi bidra till att ta det ansvar som gammelmedia idag inte orkar ta.

Då kanske vi tillsammans kan skapa ett klimat där det bästa rådet till en oskyldig inte behöver vara att erkänna till varje pris.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/27128

16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det ligger mycket i vad du säger, från båda politiska blocken, men du blandar äpplen och päron.

I fallet med din sambo har poliser och andra nyktra människor vittnat om hur hon och hennes sällskap under alkoholpåverkan betedde sig och vad som sades. När hon efter detta grillas av media är det inte ett "drev" tycker jag, men kanske har jag missat någon del av historien?

I fallet med Littorin hävdar Aftonbladet att de har en anonym källa som hävdar att hon sålt sex till honom. Ingen utanför Aftonbladet har kontrollerat detta. Detta är ett politiskt motiverat drev.

Det främsta exemplen på drev mot en sosse tycker jag är de som förekommit mot Sahlin. Som utomstående får man intrycket att det utöver politiska motståndare finns folk inom S som gärna vill att det går dåligt för henne.

Permalänk | Anmäl #2 Douglas Wikström, 2010-08-24, 12:09

Media är extremt vänsterdominerad så vad kan man vänta sig av maktberusade människor som tänker med hjärtat och inte med hjärnan? Eftertanke?

Men pendeln slår alltid tillbaka förr eller senare...

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2010-08-24, 12:28

Nej Douglas jag blandar inga äpplen, päron eller plommon för den delen.

Min tes är att I de flesta drev finns dimensioner och fakta som inte kommer fram. Problemet är när det blir viktigare att dreva än att leta efter vad som hänt och vanligtvis intelligenta människor väljer att dra sina slutsatser baserat på vinklad kvällspress..

I fallet med min sambo fanns exempelvis inga vittnen som såg några slag. Vakten saknade också dokumenterade skador. Men de fakta som talade till min sambos fördel fick inget utrymme. Drevet sammanfattas det rätt bra av Professorn i mediarätt Hans Gunnar Axberger. "media var mer intresserad av att Anna skulle tvingas avgå och då var det inte intressant att ifrågasätta domens riktighet".

Den slutsatsen har också fått stöd av tidigare justitiekanslern Göran Lambertz. Mer om hur olika journalister valde att agera kan den intresserade läsa i det kapitel i boken "Vem bryr sig" som analyserar det mediadrevet.

Granskningen av våra makthavare behövs i vårt samhälle för att visa på missförhållanden och skandaler. Det jag efterlyser är ökad konkurrens på allvar där olika media också vågar granska och kritisera varandra. Så är det inte i dag.

Det föder fega politiker som dansar efter medias pipa.

Permalänk | Anmäl #4 Thomas Hartman, 2010-08-24, 12:55

Göran Persson stå upp mot medier?

Var det när han hotade TV4 om Socialdemokraterna inte fick bättre bevakning?

http://www.expressen.se/1.71848

Permalänk | Anmäl #6 Bernt, 2010-08-24, 14:38

@Bernt Nej, det är inte det jag syftar på utan den skillnad i stöd GP gav sina statsråd och medarbetare jämfört med FR.

Permalänk | Anmäl #7 Thomas Hartman, 2010-08-24, 17:29

#7 Thomas Hartman
Jag förstod att du inte ville tala om när Göran Persson hotade medierna för att de skulle skriva vänligare om honom. Jag var ironisk på gränsen till elak.

Men det tror jag du förstod.

Permalänk | Anmäl #8 Bernt, 2010-08-24, 17:51

@ Bernt Vi är nog överens. Inte en av de mest smickrande saker GP gjort direkt. ;-)

Permalänk | Anmäl #9 Thomas Hartman, 2010-08-24, 22:35

Dags att ta bort presstödet då kanske och ändra i lagen om reklamavbrott i TV.
Sätta lite hårt mot hårt alltså.

Permalänk | Anmäl #10 Johan Nordström, 2010-08-24, 23:40

" Media är extremt vänsterdominerad" skriver Bo T.
Den du!! i en mediavärld som till 85 % ägs av borgerligheten. Vem äger tex Newsmill?

Permalänk | Anmäl #11 Åke I Svensson, 2010-08-25, 17:25

#11 Åke I Svensson, tvivlar på att svenska medier är Vänster.

Det är rätt lätt att verifiera.
Vänstern bryr sig väldigt mycket om Israel/Palestina -- och är kända för att närmast enbart kritisera en sida. Det är också ett bra ämne eftersom det är en hög nyhetsvolym.

Följ svenska borgerliga medier (DN, SvD) och jämför samma nyheter med några av världens mest erkänt högkvalitativa. Titta på vad från TT/AFP/Reuters som översätts och hur de klipps.

Jag gjorde det ett tag med NY Times, Washington Post och BBC.

Jag blev djupt chockerad, faktiskt äcklad, fast jaq redan hade förlorat mycket av förtroendet för svenska skolböcker/media. Vi lärde oss t.ex. i skolan att det var hemskt att kommunister internerades under 2a världskriget, men inte att SKP (senare VPK och V) var Stalin-trogna ända tills Moskva talade om för dem att Stalin var ute...

Tillbaka till ämnet.

T.ex. har det närmast censurerats från svenska medier om tortyr mellan palestinska grupper sen 90-talet. Det var en rätt stor nyhet internationellt för några år sedan när Fatah torterade ihjäl en Hamas-imam:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/04/16/AR200804...

Det finns rätt mycket liknande om det ämnet. T.ex.
http://www.usatoday.com/news/world/2008-07-28-palestine-prison-torture_N...
Se "time of the bottle" här (sidan 5 nu, varierar med tiden)
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9404E7DF1130F936A25754C0A...

Eller leta reda på varför Fatah/PLO inte demonstrerar i Gaza. Eller varför Pallywood inte nämnts i svenska medier. Leta reda på TT-kritik-bloggen som gått igenom svenska medier.

Och så vidare, och så vidare.

Permalänk | Anmäl #12 Bernt, 2010-08-26, 09:45

Anna Sjödin är dömd i Tingsrätten för förolämpning, våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd och egenmäktigt förfarande .

Domslutet kan vara fel men vi som inte var med har inte möjlighet att bedöma om så var fallet.

Då finns det heller ingen saklig grund för att kritisera massmedia, som Sjödins sambo gör.

Massmedia får ofta kritik för sin fullt legitima granskning av mäktiga personer. Det kallas då drev. Konotationen av ordet är att massmedia handlar irrationellt. Jag hävdar tvärtom att de i regel handlar rationellt. Jag är tacksam för mediernas beskrivning av rättsfallet.

Jag känner ej Sjödin, har bara sett henne på TV. Men hon gör ett stöddigt intryck.

Permalänk | Anmäl #13 Doktor Eleph@nt, 2010-08-28, 10:36

@Doktor Eleph@nt har ett märkligt sätt att resonera. Är man stöddig så förtjänar man att behandlas illa. Kanske ska han läsa kapitlet i boken jag refererar till innan han drar sina slutsatser. Jag ger där ett antal exempel över varför massmedia förtjänar kritik. En åsikt som delas av de som läst in sig på fallet.

Som jag skriver har jag inget mot allsidig granskning, minskad kåranda och öppen debatt då det blir fel. Drev däremot uppvisar sällan dessa egenskaper. Jag håller med om att dessa drev handlar rationellt. Det handlar om att sälja lösnummer. I dagens mediala verklighet är det synnerligen rationellt. Men vi borde kunna ställa högre krav än så.

Permalänk | Anmäl #14 Thomas Hartman, 2010-08-28, 21:42

Thomas Hartman, du adderar själv informationen att om man är stöddig så förtjänar man att behandlas illa. Det är ingenting jag har sagt.

Med målrationellt refererar jag till att massmedia ska granska maktutövare, det är i sina handlingar för det mesta just vad de gör.
Det är så jag har sagt.

Du lägger däremot något helt annat i ordet rationellt - nämligen i relation till massmedias mål att sälja lösnummer. Detta kommer från ditt huvud och ingenting jag har sagt.

Permalänk | Anmäl #15 Doktor Eleph@nt, 2010-08-28, 23:28

#14 Thomas Hartman,
>>@Doktor Eleph@nt har ett märkligt sätt att resonera. Är man stöddig så förtjänar man att behandlas illa.

Här är situationen:
En politisk broiler super ner sig och slåss med dörrvakter, under tiden som en ur sällskapet hotar med sin kompis, dåvarande justitieministern!

Det är svårt att tro att du verkligen är förvånad vid reaktionen:
"Underbart! Det politiska frälset skapade omöjliga lagar och icke-fungerande polis samt dörrvakter som kommer undan med vad som helst, nu fick någon av dem OCKSÅ lida för det!!"

Detta sagt, mediadrev är osmakliga företeelser. Om media kan slakta någons karriär _bara_ genom att påstå något, så är det illa.

Å andra sidan, så är det också en situation som skapats av politisk korrekthet, av just den politiska klassen. Hut går hem.

Permalänk | Anmäl #16 Bernt, 2010-08-29, 02:34

Den som personligen utsatts för hård granskning av massmedia och som därigenom ställts i ofördelaktig dager har i vissa avseenden särskilt goda insikter i hur massmedia fungerar, så långt har Thomas Hartman rätt.

Men i och med att Hartman talar i en sak där han via sambon är direkt part i målet, så är han inte trovärdig i en diskussion om massmedias allmänna funktionssätt. Det beror på att han talar i -eller kan misstänkas tala i - eget intresse.

Hartmans märkliga - och för alla uppenbart felaktiga - tolkningar av vad jag sagt tidigare stärker inte hans version av Anna Sjödin-fallet.

Men jag avstår ändå från att ta ställning till vad som hänt eller inte hänt i detta rättsfall.

Permalänk | Anmäl #17 Doktor Eleph@nt, 2010-08-29, 11:00

@Doktor Eleph@nt: Så människor med egna erfarenheter ska inte uttala sig? Håller inte med dig.

@Bernt: Delar din analys.

Permalänk | Anmäl #18 Thomas Hartman, 2010-09-07, 21:58


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.