Med Ohly i regeringen garanteras välfärden ?! säger han och vad i någon historia finns det belagt, det är snarare början på utarmning av välfärden och total likriktning. Jag känner inte till ett enda land i världen med kommunistiskt styre som har blomstrat, utan en grå håglös massa av fattigt folk utan framtidsvisioner vandrar omkring, där rättvisan är lika fattigdom för alla, alltså inga klyftor som Ohly eftersträvar.
En annan syn möter en dock om man synar den vänsterkommunistiska ledningen förstås, där råder ingen brist på något av livets lyx och bekvämligheter, pengar, valfrihet och MAKT.
Ohlys knäppa politiska ideer och utspel, både alldeles egna och gemensamt med deRödGröna, har nu flummat ut till de mest sanslösa valprogram någon väljare hört sen mannaminne, eller aldrig någonsin.
De flesta tror ju att det är någon komiker som driver med Röda sörjan likt Aprilskämt och skrattar gott innan kaffet sätts i halsen, för detta är inga skämt de presenterar, det är fullt allvar Och dessa världsfrånvända partikamrater som brainstormat likt en rökring på Kristiania i Köpenhamn, dessa RödGröKommunister tänker folk rösta på för att ta hand om Sveriges finanser.
Ja, jisses så mycket undermålig utbildning våra skolor gett dessa väljare eller så är de helt enkelt bara lättlurade och korkade.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2010-08-18, 12:22
Om nu friskolorna är så dåliga så är det väl bara att sätta sina barn i kommunala skolor. Ingen är väl tvingad att gå i friskola? Då självdör friskolorna och Ohlys problem är löst med automatik.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2010-08-18, 12:38
Lars Ohly.
Har du några belägg för att friskolor presterar sämre än kommunala skolor? Om du har det skulle de uppskattas om du kan bevisa detta. För utan dem försvinner hela din argumentation. Likadant när det gäller sjukvården. Du anser att det som behövs för att lyckas med utbildning och sjukvård är enbart pengar. Men pengar är inte allt, något som ni i vänstern inte verkar inse. bara för att skolan har pengar betyder inte att skolan är bra. det hjälper men du kan fortfarande få bra skolresultat på skolan och fortfarande gå med vinst. Det viktigaste är att ELEVEN får de kunskaper som kursplanen säger. Om skolan går med vinst och eleven uppnår målen, det är ju egentligen skit samma. En hälsosam konkurrens är bra för skolan. Om eleven INTE uppnår dessa mål däremot så är det en helt annan sak, då ska man absolut trycka på denna skola.
Dock blir jag illamående i ditt sista stycke. "världens bästa välfärd - utan vinstintressen" Ett vinstintresse är ett bra incitament för förbättrat arbete. Har alltid varit, kommer alltid vara. Vi lever i ett modern marknadssämhälle. Om de rödgröna kommer till makten vill jag påstå att det kommer bli värre. Mycket av de alliansen försöker rätta till är en socialdemokratiskt (med vänsterstöd) vanvård i årtionden
Permalänk | Anmäl
Robin Eriksson, 2010-08-18, 14:00
"Vi är många som är uppriktigt förbannade på att skattepengar som ska gå till barnens skolgång försvinner i form av vinster till aktieägare"
I Ohlys värld ska inte medborgarna kunna ta del av några skattepengar utan att de först gått till staten (som han själv naturligtvis ska styra).
Själv är jag uppriktigt förbannad på Ohlys antidemokratiska predikningar som bara vittnar om hans egen avundsjuka, makthunger och inkompetens!
Permalänk | Anmäl
Snoken, 2010-08-18, 14:03
Ännu en gång har Lars Ohly och hans partivänner bevisat att de inte har den ringaste aning om begreppet ekonomi. I deras värld är det fortfarande staten som skapar jobben och inte en överenskommelse mellan två parter där den ene efterfrågar och den andre tillhandahåller. Skatter eller vinstförbud kommer ALDRIG skapa den välfärd som V tror sig vara kapabla att skänka.
Det enda stora underbetyg vi idag kan ge den svenska skolan måste vara att drygt vart tjugonde röstberättigade medborgare inte getts en bättre utbildning än att de förstår detta samband och luras till att rösta på Lars Ohlys bedrägeriparti.
Vilka branscher, efter utbildning och vård, står på tur att förstatligas när Ohly vill stärka sin egen makthunger i tron att han vet bäst vad varje annan människa vill?
All världens gudar, krafter och vad annat man nu kan hoppas stå en bi, rädda oss från dessa vänsterpartisters vansinne!
Permalänk | Anmäl
Tobias Hammarberg, 2010-08-18, 16:20
Helt rätt Lars Ohly, och ja, du har fler med dig än virrpannorna som kommenterat ovan. Våra skattepengar ska gå till undervisning, inte till privata vinster. Varför är det ens kontroversiellt?
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-08-18, 16:52
Hr Tingsgård, borde vi inte höja skatten till 100% och dela ut rätt mängd ägodelar och rätt mängd mat till alla?
Varför skulle det ens vara kontroversiellt i dina ögon?
Är den kostnaden för en dagisplats inte mindre värd än att alla betalar precis lika mycket för sin mat?
Va? Har du tyänkt på dem som inte har råd med Fläskfilé till fredagen! Förstår du vilka vinster som går till ICA-handlarna?
Skall våra matpengar gå till privata vinster?
Våra matpengar skall gå till kravodlad och rättvisemärkt mat och ingen vinst!
Varför är det ens kontroversiellt?
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2010-08-18, 18:12
Tingsgård,
det brukar göra ont när knoppar brista, när kunskap, medvetenhet och kritisk analysförmåga utvecklas, det som kallas rörligt intellekt.
Men det du inte är beskaffad med saknar du ju inte heller, trots det är det alltid dessa som tycker sig veta och kunna mest och vara mest spydig till andras ideer, de som inte behöver sekter och sagor tillagt sin värld och verklighet.
Brister av intellektuell karaktär eller ren dumhet verkar återskapa väldigt aggressiva individer mot dem som har mer av skärpta sinnen. Tragiskt.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2010-08-18, 19:45
Lars Ohly och V är inne på fel spår.
Frågorna som istället bör ställas är varför effektiviteten i offentlig verksamhet ofta är låg och varför inte fokus läggs på hur vi ska få ut mer av varje skattekrona.
Under flera decennier har den utökade välfärden i det offentligas tjänst finaniserats av höjda skatter och vi har nu nått vägs ände.
Om, vilket jag är övertygad om, privat verksamhet ibland är mindre bra och till och med dålig så kan detta i många fall hänföras till ett undermåligt beslutsunderlag vid upphandling av tjänsterna.
Hur många gånger har jag inte hört politiker säga att "Vi borde varit noggrannare i upphandlingen"
Detta fritar absolut inte företagaren men förklarar ofta varför resultatet av outsourcingen inte blev bättre.
Min bärande tanke är att det är nödvändgt att fortsätta låta fria företagare arbeta för det offentliga men med avtal som på ett tydligare och bättre vis reglerar de rättmätiga krav offentligt finansierade verksamheter har.
Tricket är att ställa samma krav på både offentligt finansierade verksamheter i offentlig regi som i privat regi. Blir det då pengar över till företagaren i dess verksamhet så är det utmärkt då det både ger det privata företaget en rimlig avkastning på sitt insatta kapital och samtidigt skapar en sporre för den offentliga verkamheten att effektivisera sig.
Sammanfattningsvis ska i min mening endast en enda fråga ställas.
Varför fokuserar V på fel saker?
Permalänk | Anmäl
Jörgen Bödmar, 2010-08-18, 21:55
Tänk, för ett par veckor sedan hörde jag en sverigedemokrat säga "Vårt förslag innebär inte att vi stoppar alla invandrare, bara att vi inför samma regleringar som övriga nordiska länder."
Permalänk | Anmäl
Stefan S, 2010-08-18, 22:32
Förlåt, jag trollar.
Permalänk | Anmäl
Stefan S, 2010-08-18, 22:37
VIlda Pia, jag förstår faktiskt inte vad du skriver. Är du ledsen för något?
Tom Croker, går skattebetalarnas pengar till ICA-handlares vinster? Jag förstår inte jämförelsen. Förstår du ens att skolpengen som eleverna har med sig och som är basen för skolornas budget är skattefinansierad?
Epitetet virrpannor måste nog utvidgas till fler personer.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-08-19, 17:06
Hr Tingsgård,
Låtsas du eller är du allvarlig?
Vad tror du skattepengar kommer ifrån?
*eventuellt är karln allvarlig, men han kan driva med oss, vi väntar med spänning...*
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2010-08-19, 18:43
Lars Ohlys retorik är kommunistisk och mer av det kommer det att bli om de rödgröna vinner valet. Var så säker.
Vad är det för fel på friskolor. Själv anlitade jag en sådan och betalade med egna pengar redan på sextitalet och den hette Hermods Korrespondensintitut. Utan den hade jag inte gjort den karriär jag gjort.
Självklart måste det bli en vinst som i alla andra företag. Annars kan inte ett företag existera. Vinsten användes för utveckling, förbättringar och investeringar osv för att skolan skall bli bra och hålla måttet i konkurrensen. Men denna modell passar naturligtvis inte in i ett kommunistikt tänkande. Där är privat vinst ett svärord. Samhället ska styra och bestämma åt människan helt och hållet.
Man blir verkligen rädd när man tänker på om det skulle bli så att de rödgröna får makten efter valet. Måtte det inte bli första gången vi får in en kommunist i en svensk regering.
Permalänk | Anmäl
Lennart S., 2010-08-19, 21:21
– Det kan ju uppstå en friskola som sänker kvaliteten, som sänker kraven, tullar på anslagen till elever som har det svårt i skolan – och samtidigt har en utdelning till ägarna. Då blir jag upprörd, sade Jan Björklund. (DN idag)
Intressant att se att även den borgerlige skolministern är kommunist.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-08-20, 06:16
Hr Tingsgård,
Varför ljuger du?
Att vara emot att en tjänsteleverantör kommunal eller privat, inte levererar enligt avtal på grund av snikenhet är ju grunden i marknadsekonomi.
Att ständigt försvara kommunalt och annat offentligt slöseri och bad-management är såssigt.
Som du och kommunisten Ohly pysslare med,.
Om ni såg till frihet, människors egna möjligheter att starta små bolag som kan slå sig samman och växa till koncerner, med...
KONCERNBIDRAG (visst låter det otäckt David?) så är väl det bra?
Du är bara en feg socialist som inte vågat dig ut på banan...
Synd för dig att din ideologi tillhör förra århundradets avskräde.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2010-08-20, 14:14
Tom Crook...
Så när Ohly är emot något är han kommunist, och när Björklund är emot precis samma sak är han kapitalist, dvs för marknadsekonomi... Snacka om paradoxalt.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-08-20, 15:04
#16 David Tingsgård
Skillnaden är att Björklund pratar om företag som eventuellt skulle kunna missbruka systemet medan Ohly menar att friskolornas vinster automatiskt innebär sänkt kvalitet på skolorna.
Stor skillnad!
Permalänk | Anmäl
Snoken, 2010-08-20, 19:40
Jag tycker inte att Björklund säger "eventuellt", det är faktum att skattepengar går direkt till privata vinster från friskolorna. Jag ser inte heller att Ohly menar att vinst automatiskt innebär sänkt kvalitet på skolorna. Ohly eftersträvar samma reglering som i övriga Norden. Ohly anses vara kommunist. Björklund anses det inte. Övriga Norden är inte kommunistiskt styrt.
Ergo, det är inte en "kommunistisk" tanke som automatiskt måste förkastas för att Ohly anser det. Eventuellt kan det till och med ligga något i det, eftersom även en meningsmotståndare som Björklund kommer till samma slutsats. Skattepengar används felaktigt.
Sedan lägger Ohly till att skolor nog inte ska göra vinst, och visst, jag håller med. Skolors budget ska gå plus minus noll, före eller efter vinstinvesteringar eller effektiv användning av skattemedel skiter jag högaktningsfullt i. Skippa blockpolitiken och se sakfrågan, som Ohly och Björklund.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-08-20, 21:21
David Tingsgård
Jag har aldrig räknat med att du skulle förstå vad jag skriver.
Eller hur samhällsekonomi fungerar.
Eller företagande.
Eller varför kommunal verksamhet oftast går med förlust hur mycket pengar de än får.
Varför privat företagande oftast är effektivare utan att kvaliten blir sämre.
Eller varför du tror att pengar plockas från buskar odlat av staten i en RödGrönKommunistisk regering.
Jag gissar att inget av ovanstående har du prövat eller har erfarenhet utav.
Jag gissar att din trygghet kommer månadsvis av andras slit.
Men bara en gissning jag kan ha helt fel.
Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2010-08-20, 21:56
Tydligen, enligt kommunister / vänsteranhängare så:
kan inte vinstdrivande företag mena väl mot sina kunder / patienter / elever mm och inte heller bryr de sig om att leverera kvalitet.
Är det hat som driver vänsteranhängare? Avundsjuka?
Permalänk | Anmäl
Karl Rosenqren, 2010-08-21, 00:06
# 20 Tingsgård
Om du läser ditt eget citat i kommentar # 16 så ser du att andra ordet är "kan", vilket jag tolkar som att han menar att vissa mindre seriösa företagare skulle kunna missbruka systemet och plocka ut vinst på kvalitetens bekostnad och det är först DÅ han blir upprörd (enligt sista meningen i ditt citat).
Han blir däremot inte upprörd över de privatskolor som tar ut vinst UTAN att sänka kvaliteten.
Att Ohly menar att vinst automatiskt innebär sänkt kvaliteten på skolorna är ingen hemlighet. Det har han sagt ett flertal gånger och senast häromdagen skrev hans partikamrat, Rosanna Dinamarca, följande debattartikel: http://www.newsmill.se/artikel/2010/08/13/f-rvirrad-motattack-fr-n-frisk....
Det framgår även av andra stycket i artikeln ovan:
"Bakgrunden till vårt förslag är att vi ser tydliga brister i kvaliteten i fristående skolor, som till exempel färre lärare och större andel obehöriga lärare. Ingen har lyckats förklara hur de hundratals miljoner kronor som varje år försvinner från skolan till aktieägare skulle ge barnen bättre kunskaper."
Det är väl ganska tydligt, inte sant?
Permalänk | Anmäl
Snoken, 2010-08-21, 05:55
Undrar om vi aldrig ska lära oss av historien? I Tyskland på 1930-talet hette han Hitler och verkade vilja folket väl. I Kambodja 1975 hette han Pol Pot och fick också med sig folket. I Sverige 2010 heter dom Åkesson och Ohly. Låter inte så farligt. Till en början i alla fall.
Ideologier som bara klarar av likriktat tänkande har genom historien alltid förtryckt en stor del av befolkningen med välkänt resultat. Bevara oss från detta vanvett. Än så länge förstår i alla fall mer än 90 % av Sveriges befolkning detta. Hoppas innerligt på ett ökat förstånd framöver. Demokrati kräver frihet att tänka olika och ansvarstagande.
Det är alltid jobbigt att erkänna att man blivit vilseledd och lurad. Kanske på grund av några ord som låg en nära hjärtat. Lät känslorna istället för intellektet styra. Det fina med en demokrati är att man tillåts ompröva sina tidigare i beslut. Vänsterpartister och Sverigedemokrater, än är det inte försent. Men tänk för guds skull till innan ni lägger röstsedeln i lådan. Vad är det ni egentligen röstar på?
Permalänk | Anmäl
Tobias Hammarberg, 2010-08-21, 08:41
Naturligtvis ska inte skolor vara vinstdrivande!
Efter att själv ha arbetat i en privat friskola som verkar enligt vinstmodellen måste jag konstatera att detta är ett rent destruktivt system. Snåla resurser, t ex inga speciallärare, psykolog-eller ens skolsköterska, trots en stor andel elever med särskilda behov, som t ex ADHD och andra sociala beteendestörningar. Inte heller vaktmästarresurs.
Man har (o)vanan att med förkärlek endast förordna på 70%, trots att facket beräknade tjänsten till 110 i enlighet med de arbetsuppgifter som lades på anställd lärare.
Men vinsten för ägarna uppgick för ett år till nästan 1 miljon.
Permalänk | Anmäl
Jeanna Gabrielsson, 2010-08-22, 19:55
Kvaliteten på den svenska utbildningen är tyvärr alldeles för låg, något som ungdomarna får uppleva när de skall ut i arbetslivet. Då blir ett välskrivet CV viktigare än skolbetygen och endast i undantagsfall kastar arbetsgivarna ett öga på det bifogade skolbetyget om detta inte kommer från någon typ av högre utbildning.
Att vinstdrivande friskolor skulle ge sämre kunskaper än de kommunala motsvarigheterna är nonsens men mycket väl omhuldat av den politiska vänstern.
De som söker till friskolor gör det därför att de, tillsammans med sina föräldrar, vill satsa på sin utbildning för framtiden och då vill man inte gå i en kommunal skola där enbart ca. 20% av lektionstiden ägnas åt utbildning.
De elever vars föräldrar har tillräckliga ekonomiska resurser klarar sig alltid, medan alla de andra tvingas gå i skolor där lärande är satt på undantag.
Permalänk | Anmäl
Ulf Malmros, 2010-08-22, 21:07
Ulf Malmros,
med denna rallarsväng om att "endast 20 % av lektionstiden ägnas åt utbildning i den kommunala skolan" visar du tyvärr bara din din egen okunnighet om skolan i dag. Din nidbild är helt gripen ur luften. Bakom ligger förmodligen att du ivrar för privatiseringar inom välfärdssektorn.
De åsikterna har du all rätt att framföra men var vänlig och låt bli att svartmåla den kommunala skolan och dess personal.
När besökte du för övrigt en kommunal skola senast?
Permalänk | Anmäl
Jeanna Gabrielsson, 2010-08-23, 12:57
" Skolan behöver mer pengar och jag är beredd att satsa. Men jag vill ha en garanti för att pengarna går till att anställa fler lärare och förstärka skolhälsovården. Vinsterna hotar alla barns rätt till en likvärdig utbildning.
En rödgrön utbildningsminister måste stänga dörren för det kortsiktiga vinstintresset. Pengarna ska stanna i klassrummen, säger Lars Ohly, partiordförande (V)."
Bra, Ohly, kör på det!
Permalänk | Anmäl
Jeanna Gabrielsson, 2010-08-24, 01:30
Oj, så kommunistiskt och vidrigt när Ohly skriver att han inte vill att miljontals (skatte)kronor ska försvinna till aktieägarna i vinstdrivande friskolor.
I min värld (fattig, singelmorsa) låter det hur bra som helst att aktieägare INTE ska kunna tjänar pengar på skola, vård eller omsorg.
Jag tror inte att den farliga och hemske kommunisten Ohly vill stänga varenda friskola i landet.
Jag tycker det låter som att han vill sätta: "barnens rätt till kunskap och en god utbildning före vinstintresset".
Märkligt att folk slutar lyssna, förstå vad som sägs eller skrivs när det kommer från "V".
Då haglar glåporden och vänsterpartiets partiledare jämställs med Hitler, Pol Poth och andra diktatorer.
Bara för att man inte ska få göra business på skola, vård och omsorg?!
Jag befinner mig redan i en diktatur;
Marknadsekonomin som breder ut sig överallt.
Där maximal vinst och aktieutdelningar är den enda tro man får ha.
Är man emot DET - då är man en jävla kommunist! (och/eller rasist och fascist)
Permalänk | Anmäl
Susanne Halén, 2010-09-02, 17:05
Mupp Pia, kan du visa varför kommunal verksamhet aldrig går plus, och inte bara arrogant haspla ur dig set. Du låter lite brun på rösten förresten, så är du en brunskjorta som har alla lösningar.
Permalänk | Anmäl
Uno Westlund, 2010-09-07, 21:06
29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Med Ohly i regeringen garanteras välfärden ?! säger han och vad i någon historia finns det belagt, det är snarare början på utarmning av välfärden och total likriktning. Jag känner inte till ett enda land i världen med kommunistiskt styre som har blomstrat, utan en grå håglös massa av fattigt folk utan framtidsvisioner vandrar omkring, där rättvisan är lika fattigdom för alla, alltså inga klyftor som Ohly eftersträvar.
En annan syn möter en dock om man synar den vänsterkommunistiska ledningen förstås, där råder ingen brist på något av livets lyx och bekvämligheter, pengar, valfrihet och MAKT.
Ohlys knäppa politiska ideer och utspel, både alldeles egna och gemensamt med deRödGröna, har nu flummat ut till de mest sanslösa valprogram någon väljare hört sen mannaminne, eller aldrig någonsin.
De flesta tror ju att det är någon komiker som driver med Röda sörjan likt Aprilskämt och skrattar gott innan kaffet sätts i halsen, för detta är inga skämt de presenterar, det är fullt allvar Och dessa världsfrånvända partikamrater som brainstormat likt en rökring på Kristiania i Köpenhamn, dessa RödGröKommunister tänker folk rösta på för att ta hand om Sveriges finanser.
Ja, jisses så mycket undermålig utbildning våra skolor gett dessa väljare eller så är de helt enkelt bara lättlurade och korkade.
Om nu friskolorna är så dåliga så är det väl bara att sätta sina barn i kommunala skolor. Ingen är väl tvingad att gå i friskola? Då självdör friskolorna och Ohlys problem är löst med automatik.
Lars Ohly.
Har du några belägg för att friskolor presterar sämre än kommunala skolor? Om du har det skulle de uppskattas om du kan bevisa detta. För utan dem försvinner hela din argumentation. Likadant när det gäller sjukvården. Du anser att det som behövs för att lyckas med utbildning och sjukvård är enbart pengar. Men pengar är inte allt, något som ni i vänstern inte verkar inse. bara för att skolan har pengar betyder inte att skolan är bra. det hjälper men du kan fortfarande få bra skolresultat på skolan och fortfarande gå med vinst. Det viktigaste är att ELEVEN får de kunskaper som kursplanen säger. Om skolan går med vinst och eleven uppnår målen, det är ju egentligen skit samma. En hälsosam konkurrens är bra för skolan. Om eleven INTE uppnår dessa mål däremot så är det en helt annan sak, då ska man absolut trycka på denna skola.
Dock blir jag illamående i ditt sista stycke. "världens bästa välfärd - utan vinstintressen" Ett vinstintresse är ett bra incitament för förbättrat arbete. Har alltid varit, kommer alltid vara. Vi lever i ett modern marknadssämhälle. Om de rödgröna kommer till makten vill jag påstå att det kommer bli värre. Mycket av de alliansen försöker rätta till är en socialdemokratiskt (med vänsterstöd) vanvård i årtionden
"Vi är många som är uppriktigt förbannade på att skattepengar som ska gå till barnens skolgång försvinner i form av vinster till aktieägare"
I Ohlys värld ska inte medborgarna kunna ta del av några skattepengar utan att de först gått till staten (som han själv naturligtvis ska styra).
Själv är jag uppriktigt förbannad på Ohlys antidemokratiska predikningar som bara vittnar om hans egen avundsjuka, makthunger och inkompetens!
Ännu en gång har Lars Ohly och hans partivänner bevisat att de inte har den ringaste aning om begreppet ekonomi. I deras värld är det fortfarande staten som skapar jobben och inte en överenskommelse mellan två parter där den ene efterfrågar och den andre tillhandahåller. Skatter eller vinstförbud kommer ALDRIG skapa den välfärd som V tror sig vara kapabla att skänka.
Det enda stora underbetyg vi idag kan ge den svenska skolan måste vara att drygt vart tjugonde röstberättigade medborgare inte getts en bättre utbildning än att de förstår detta samband och luras till att rösta på Lars Ohlys bedrägeriparti.
Vilka branscher, efter utbildning och vård, står på tur att förstatligas när Ohly vill stärka sin egen makthunger i tron att han vet bäst vad varje annan människa vill?
All världens gudar, krafter och vad annat man nu kan hoppas stå en bi, rädda oss från dessa vänsterpartisters vansinne!
Helt rätt Lars Ohly, och ja, du har fler med dig än virrpannorna som kommenterat ovan. Våra skattepengar ska gå till undervisning, inte till privata vinster. Varför är det ens kontroversiellt?
Hr Tingsgård, borde vi inte höja skatten till 100% och dela ut rätt mängd ägodelar och rätt mängd mat till alla?
Varför skulle det ens vara kontroversiellt i dina ögon?
Är den kostnaden för en dagisplats inte mindre värd än att alla betalar precis lika mycket för sin mat?
Va? Har du tyänkt på dem som inte har råd med Fläskfilé till fredagen! Förstår du vilka vinster som går till ICA-handlarna?
Skall våra matpengar gå till privata vinster?
Våra matpengar skall gå till kravodlad och rättvisemärkt mat och ingen vinst!
Varför är det ens kontroversiellt?
Tingsgård,
det brukar göra ont när knoppar brista, när kunskap, medvetenhet och kritisk analysförmåga utvecklas, det som kallas rörligt intellekt.
Men det du inte är beskaffad med saknar du ju inte heller, trots det är det alltid dessa som tycker sig veta och kunna mest och vara mest spydig till andras ideer, de som inte behöver sekter och sagor tillagt sin värld och verklighet.
Brister av intellektuell karaktär eller ren dumhet verkar återskapa väldigt aggressiva individer mot dem som har mer av skärpta sinnen. Tragiskt.
Lars Ohly och V är inne på fel spår.
Frågorna som istället bör ställas är varför effektiviteten i offentlig verksamhet ofta är låg och varför inte fokus läggs på hur vi ska få ut mer av varje skattekrona.
Under flera decennier har den utökade välfärden i det offentligas tjänst finaniserats av höjda skatter och vi har nu nått vägs ände.
Om, vilket jag är övertygad om, privat verksamhet ibland är mindre bra och till och med dålig så kan detta i många fall hänföras till ett undermåligt beslutsunderlag vid upphandling av tjänsterna.
Hur många gånger har jag inte hört politiker säga att "Vi borde varit noggrannare i upphandlingen"
Detta fritar absolut inte företagaren men förklarar ofta varför resultatet av outsourcingen inte blev bättre.
Min bärande tanke är att det är nödvändgt att fortsätta låta fria företagare arbeta för det offentliga men med avtal som på ett tydligare och bättre vis reglerar de rättmätiga krav offentligt finansierade verksamheter har.
Tricket är att ställa samma krav på både offentligt finansierade verksamheter i offentlig regi som i privat regi. Blir det då pengar över till företagaren i dess verksamhet så är det utmärkt då det både ger det privata företaget en rimlig avkastning på sitt insatta kapital och samtidigt skapar en sporre för den offentliga verkamheten att effektivisera sig.
Sammanfattningsvis ska i min mening endast en enda fråga ställas.
Varför fokuserar V på fel saker?
Tänk, för ett par veckor sedan hörde jag en sverigedemokrat säga "Vårt förslag innebär inte att vi stoppar alla invandrare, bara att vi inför samma regleringar som övriga nordiska länder."
Förlåt, jag trollar.
VIlda Pia, jag förstår faktiskt inte vad du skriver. Är du ledsen för något?
Tom Croker, går skattebetalarnas pengar till ICA-handlares vinster? Jag förstår inte jämförelsen. Förstår du ens att skolpengen som eleverna har med sig och som är basen för skolornas budget är skattefinansierad?
Epitetet virrpannor måste nog utvidgas till fler personer.
Hr Tingsgård,
Låtsas du eller är du allvarlig?
Vad tror du skattepengar kommer ifrån?
*eventuellt är karln allvarlig, men han kan driva med oss, vi väntar med spänning...*
Lars Ohlys retorik är kommunistisk och mer av det kommer det att bli om de rödgröna vinner valet. Var så säker.
Vad är det för fel på friskolor. Själv anlitade jag en sådan och betalade med egna pengar redan på sextitalet och den hette Hermods Korrespondensintitut. Utan den hade jag inte gjort den karriär jag gjort.
Självklart måste det bli en vinst som i alla andra företag. Annars kan inte ett företag existera. Vinsten användes för utveckling, förbättringar och investeringar osv för att skolan skall bli bra och hålla måttet i konkurrensen. Men denna modell passar naturligtvis inte in i ett kommunistikt tänkande. Där är privat vinst ett svärord. Samhället ska styra och bestämma åt människan helt och hållet.
Man blir verkligen rädd när man tänker på om det skulle bli så att de rödgröna får makten efter valet. Måtte det inte bli första gången vi får in en kommunist i en svensk regering.
– Det kan ju uppstå en friskola som sänker kvaliteten, som sänker kraven, tullar på anslagen till elever som har det svårt i skolan – och samtidigt har en utdelning till ägarna. Då blir jag upprörd, sade Jan Björklund. (DN idag)
Intressant att se att även den borgerlige skolministern är kommunist.
Hr Tingsgård,
Varför ljuger du?
Att vara emot att en tjänsteleverantör kommunal eller privat, inte levererar enligt avtal på grund av snikenhet är ju grunden i marknadsekonomi.
Att ständigt försvara kommunalt och annat offentligt slöseri och bad-management är såssigt.
Som du och kommunisten Ohly pysslare med,.
Om ni såg till frihet, människors egna möjligheter att starta små bolag som kan slå sig samman och växa till koncerner, med...
KONCERNBIDRAG (visst låter det otäckt David?) så är väl det bra?
Du är bara en feg socialist som inte vågat dig ut på banan...
Synd för dig att din ideologi tillhör förra århundradets avskräde.
Tom Crook...
Så när Ohly är emot något är han kommunist, och när Björklund är emot precis samma sak är han kapitalist, dvs för marknadsekonomi... Snacka om paradoxalt.
#16 David Tingsgård
Skillnaden är att Björklund pratar om företag som eventuellt skulle kunna missbruka systemet medan Ohly menar att friskolornas vinster automatiskt innebär sänkt kvalitet på skolorna.
Stor skillnad!
Jag tycker inte att Björklund säger "eventuellt", det är faktum att skattepengar går direkt till privata vinster från friskolorna. Jag ser inte heller att Ohly menar att vinst automatiskt innebär sänkt kvalitet på skolorna. Ohly eftersträvar samma reglering som i övriga Norden. Ohly anses vara kommunist. Björklund anses det inte. Övriga Norden är inte kommunistiskt styrt.
Ergo, det är inte en "kommunistisk" tanke som automatiskt måste förkastas för att Ohly anser det. Eventuellt kan det till och med ligga något i det, eftersom även en meningsmotståndare som Björklund kommer till samma slutsats. Skattepengar används felaktigt.
Sedan lägger Ohly till att skolor nog inte ska göra vinst, och visst, jag håller med. Skolors budget ska gå plus minus noll, före eller efter vinstinvesteringar eller effektiv användning av skattemedel skiter jag högaktningsfullt i. Skippa blockpolitiken och se sakfrågan, som Ohly och Björklund.
David Tingsgård
Jag har aldrig räknat med att du skulle förstå vad jag skriver.
Eller hur samhällsekonomi fungerar.
Eller företagande.
Eller varför kommunal verksamhet oftast går med förlust hur mycket pengar de än får.
Varför privat företagande oftast är effektivare utan att kvaliten blir sämre.
Eller varför du tror att pengar plockas från buskar odlat av staten i en RödGrönKommunistisk regering.
Jag gissar att inget av ovanstående har du prövat eller har erfarenhet utav.
Jag gissar att din trygghet kommer månadsvis av andras slit.
Men bara en gissning jag kan ha helt fel.
Eller hur?
Tydligen, enligt kommunister / vänsteranhängare så:
kan inte vinstdrivande företag mena väl mot sina kunder / patienter / elever mm och inte heller bryr de sig om att leverera kvalitet.
Är det hat som driver vänsteranhängare? Avundsjuka?
# 20 Tingsgård
Om du läser ditt eget citat i kommentar # 16 så ser du att andra ordet är "kan", vilket jag tolkar som att han menar att vissa mindre seriösa företagare skulle kunna missbruka systemet och plocka ut vinst på kvalitetens bekostnad och det är först DÅ han blir upprörd (enligt sista meningen i ditt citat).
Han blir däremot inte upprörd över de privatskolor som tar ut vinst UTAN att sänka kvaliteten.
Att Ohly menar att vinst automatiskt innebär sänkt kvaliteten på skolorna är ingen hemlighet. Det har han sagt ett flertal gånger och senast häromdagen skrev hans partikamrat, Rosanna Dinamarca, följande debattartikel: http://www.newsmill.se/artikel/2010/08/13/f-rvirrad-motattack-fr-n-frisk....
Det framgår även av andra stycket i artikeln ovan:
"Bakgrunden till vårt förslag är att vi ser tydliga brister i kvaliteten i fristående skolor, som till exempel färre lärare och större andel obehöriga lärare. Ingen har lyckats förklara hur de hundratals miljoner kronor som varje år försvinner från skolan till aktieägare skulle ge barnen bättre kunskaper."
Det är väl ganska tydligt, inte sant?
Undrar om vi aldrig ska lära oss av historien? I Tyskland på 1930-talet hette han Hitler och verkade vilja folket väl. I Kambodja 1975 hette han Pol Pot och fick också med sig folket. I Sverige 2010 heter dom Åkesson och Ohly. Låter inte så farligt. Till en början i alla fall.
Ideologier som bara klarar av likriktat tänkande har genom historien alltid förtryckt en stor del av befolkningen med välkänt resultat. Bevara oss från detta vanvett. Än så länge förstår i alla fall mer än 90 % av Sveriges befolkning detta. Hoppas innerligt på ett ökat förstånd framöver. Demokrati kräver frihet att tänka olika och ansvarstagande.
Det är alltid jobbigt att erkänna att man blivit vilseledd och lurad. Kanske på grund av några ord som låg en nära hjärtat. Lät känslorna istället för intellektet styra. Det fina med en demokrati är att man tillåts ompröva sina tidigare i beslut. Vänsterpartister och Sverigedemokrater, än är det inte försent. Men tänk för guds skull till innan ni lägger röstsedeln i lådan. Vad är det ni egentligen röstar på?
Naturligtvis ska inte skolor vara vinstdrivande!
Efter att själv ha arbetat i en privat friskola som verkar enligt vinstmodellen måste jag konstatera att detta är ett rent destruktivt system. Snåla resurser, t ex inga speciallärare, psykolog-eller ens skolsköterska, trots en stor andel elever med särskilda behov, som t ex ADHD och andra sociala beteendestörningar. Inte heller vaktmästarresurs.
Man har (o)vanan att med förkärlek endast förordna på 70%, trots att facket beräknade tjänsten till 110 i enlighet med de arbetsuppgifter som lades på anställd lärare.
Men vinsten för ägarna uppgick för ett år till nästan 1 miljon.
Kvaliteten på den svenska utbildningen är tyvärr alldeles för låg, något som ungdomarna får uppleva när de skall ut i arbetslivet. Då blir ett välskrivet CV viktigare än skolbetygen och endast i undantagsfall kastar arbetsgivarna ett öga på det bifogade skolbetyget om detta inte kommer från någon typ av högre utbildning.
Att vinstdrivande friskolor skulle ge sämre kunskaper än de kommunala motsvarigheterna är nonsens men mycket väl omhuldat av den politiska vänstern.
De som söker till friskolor gör det därför att de, tillsammans med sina föräldrar, vill satsa på sin utbildning för framtiden och då vill man inte gå i en kommunal skola där enbart ca. 20% av lektionstiden ägnas åt utbildning.
De elever vars föräldrar har tillräckliga ekonomiska resurser klarar sig alltid, medan alla de andra tvingas gå i skolor där lärande är satt på undantag.
Ulf Malmros,
med denna rallarsväng om att "endast 20 % av lektionstiden ägnas åt utbildning i den kommunala skolan" visar du tyvärr bara din din egen okunnighet om skolan i dag. Din nidbild är helt gripen ur luften. Bakom ligger förmodligen att du ivrar för privatiseringar inom välfärdssektorn.
De åsikterna har du all rätt att framföra men var vänlig och låt bli att svartmåla den kommunala skolan och dess personal.
När besökte du för övrigt en kommunal skola senast?
" Skolan behöver mer pengar och jag är beredd att satsa. Men jag vill ha en garanti för att pengarna går till att anställa fler lärare och förstärka skolhälsovården. Vinsterna hotar alla barns rätt till en likvärdig utbildning.
En rödgrön utbildningsminister måste stänga dörren för det kortsiktiga vinstintresset. Pengarna ska stanna i klassrummen, säger Lars Ohly, partiordförande (V)."
Bra, Ohly, kör på det!
Oj, så kommunistiskt och vidrigt när Ohly skriver att han inte vill att miljontals (skatte)kronor ska försvinna till aktieägarna i vinstdrivande friskolor.
I min värld (fattig, singelmorsa) låter det hur bra som helst att aktieägare INTE ska kunna tjänar pengar på skola, vård eller omsorg.
Jag tror inte att den farliga och hemske kommunisten Ohly vill stänga varenda friskola i landet.
Jag tycker det låter som att han vill sätta: "barnens rätt till kunskap och en god utbildning före vinstintresset".
Märkligt att folk slutar lyssna, förstå vad som sägs eller skrivs när det kommer från "V".
Då haglar glåporden och vänsterpartiets partiledare jämställs med Hitler, Pol Poth och andra diktatorer.
Bara för att man inte ska få göra business på skola, vård och omsorg?!
Jag befinner mig redan i en diktatur;
Marknadsekonomin som breder ut sig överallt.
Där maximal vinst och aktieutdelningar är den enda tro man får ha.
Är man emot DET - då är man en jävla kommunist! (och/eller rasist och fascist)
Mupp Pia, kan du visa varför kommunal verksamhet aldrig går plus, och inte bara arrogant haspla ur dig set. Du låter lite brun på rösten förresten, så är du en brunskjorta som har alla lösningar.