Om författaren
Nima Dervish är journalist, debattör och föreläsare.
Låt oss vara ärliga, det är inte så mycket frågan som är problemet, utan svaret – som vi hade sluppit om någon inte ställt den där förbaskade frågan. Den främsta anledningen till att folk rasar mot Newsmills fråga är att svaret blev fel. Hade 90 procent ”millat” att de var glada eller nyfikna gällande romer i Sverige hade indignationen uteblivit.
När det visar sig att så många av läsarna har en negativ attityd mot romer blir det hela en indikation på, och påminnelse om, den rasism som existerar i vårt land. Då blir det plötsligt obekvämt: ”Skjut budbäraren som öppnade upp dörren för det unkna.”
Att dessa attityder hade existerat även utan Newsmills publicering av frågan tycks spela mindre roll.
Ju hårdare vi fördömer Newsmills felsteg desto tydligare visar vi att vi själva minsann inte bär på fördomsfulla värderingar. Att alltför många svenskar (med skandinavisk eller annan etnicitet) faktiskt bär på negativa attityder om romer låtsas vi helst inte om, vilket är svensk standardlösning när det kommer till integrationsrelaterade frågor.
Under mina 23 år här har jag insett att det i Sverige är viktigare att säga vad man borde tycka snarare än vad man faktiskt tycker. Det är strunt samma om du innerst inne ej vill bo i en estetiskt utmanad invandrarförort eller föredrar att ditt barn inte gifter sig med en somalier eller afghan, allt är okej så länge du utåt lovsjunger mångfalden och mångkulturens lov.
Den som däremot vädrar sina felaktiga men ärliga åsikter fördöms och alla med självbevarelsedrift tar tydligt avstånd. Därefter kan alla pusta ut, ty ordningen är återställd. Somliga visar sin moraliska överlägsenhet, inte genom egna handlingar, utan med tomma ord och fördömanden av andras förkastliga åsikter.
Själv föredrar jag brutal ärlighet, även om det må såra mig eller andra. Det är ärligheten och sanningen som ger oss verktyg att faktiskt förändra till det bättre.
För ett par sedan diskuterade jag detta med en marockansk kvinna som efter flera år i Frankrike hade flyttat till Sverige:
”I Sverige är det så lurigt, för ingen säger eller visar att han/hon ogillar dig. Du märker det i beteendet, men det finns oftast inget tydligt och konkret att ta på. Därför kan du inte protestera, informera eller ge svar på tal. Du mår dåligt över att vara ogillad baserad på din etnicitet eller grupptillhörighet, men har aldrig en öppning till att bemöta den inställningen.”
”Om du säger något kommer personen blåneka och hävda att du missförstått eller inbillat dig, och du får känna dig dum fast du innerst inne vet att personen bara inte vågar vara ärlig.”
”I Frankrike var det annorlunda”, berättade kvinnan. ”Där kunde någon komma fram och säga rakt i ditt ansikte: ’Jag gillar inte sådana som dig’.”
Även om det knappast var en önskvärd upplevelse föredrog marockanskan ärligheten som gav henne tillfället att försöka informera (med hopp om att samtalet skulle leda till en attitydförändring) eller åtminstone be personen dra åt helvete. Oavsett vilket hade hon ett val, en röst. Otrevligheten till trots hade hon möjlighet till en respons och kunde försvara sig. Om inte annat visste hon åtminstone var hon hade motparten.
Alla invandrare har någon gång fått höra korkade frågor: ”Hade ni potatis i Iran?”, ”Fanns det bilar där?” och ”Har din pappa slagit din mamma någon gång?” är några av mina favoriter från 1989.
Jag har dock alltid föredragit dumma frågor framför inga frågor, för de ger en chansen att förklara och informera.
Millning på Newsmill kan knappast jämföras med en gallupundersökning, men likväl ger det en indikation. Påståendet att Newsmills läsare eller folk som är aktiva på nätet skulle vara mer rasistiska är att göra det enkelt för sig. Uppenbarligen har Sverige en hel del kvar gällande romers rättigheter, status och plats i svenska samhället. (Och när jag säger Sverige inkluderar jag även romerna själva i ordet.)
Om Newsmill hade ställt frågan ”Hur känner du för svenskiranier” och svaret blivit 77 procent arga millningar hade det väckt mer intresse än indignation hos mig. Jag hade, hellre än att klaga på Newsmill, undrat varför vissa hade den attityden: Vilka orsaker uppger de? Vad baseras deras syn på? Finns det eventuellt någon sanning i deras påståenden? Och viktigast av allt: Hur kan deras syn förändras?
Dessa frågor och deras svar är nödvändiga om målet är att attitydförändra, något som är långt viktigare än att nervöst klanka ner på klumpiga frågor. Även dumma frågor kan ge intressanta svar.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/26539
Klockren artikel av Nima Dervish och jag kommer att tänka på när vårt företag hade genusutbildning. Ganska snabbt lärde vi oss vad vi skulle säga. Föreläsaren visste att vi hycklade och vi visste att föreläsaren visste att vi hycklade men resultatet blev att alla var nöjda.
Vi hade genomgått ritualen med glans, allt enligt den ursvenska principen att det är viktigare vad du säger än vad du gör.
Permalänk | Anmäl
Lasse Nurmela, 2010-08-09, 20:29
Klart tankeväckande artikel! Och välargumenterad! Personligen håller jag med marockanskan, men varför drar författaren in rasism här? Artikeln var väl tilläckligt bra ändå?
Permalänk | Anmäl
Göran Lysén, 2010-08-09, 20:44
Bra skrivet! Håller med!
Newsmill är en viktig plattform där ALLA synpunkter kan framföras.Det är det enda sättet att definiera problem för att kunna hitta den bästa lösningen. Samtidigt hjälper tidningen att minska gap mellan oss , vanligt folk, och politiker. De får ett snabbt feed-back. Nesmill synliggör också alla osynliga och utstötta. När mina vänner skrev några brev till soc-dem och vänster med fakta som bevisade att deras beslut om "s.k."folkmordet" 1915 är felaktigt, fick de aldrig svar. När vår sekreterare lyckades att få tag i en av dem, A. Berliner, svarade Agneta att hon KAN ha diskussion senare OM hon blir valt i nästa perioden (???) och vägrade att skriva ett svar. Vi kände oss diskriminerade: politiker tar beslut som påverkar vårt liv och struntar i våra åsikter. Newsmill publicerade vår artikel och gjorde oss synliga.
Jag är gästforskare och ska lämna Sverige när tiden kommer.Jag är i princip en opartisk person, jag har varit i olika länder och kan säga: ni kan vara stolta att ni har en sådan tidning.
Permalänk | Anmäl
Rana Mehrac, 2010-08-09, 21:08
Initierat och välformulerat!
Motsvarande problematik, men andra konsekvenser, tas upp i den här ledarkrönikan i SvD:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/verkligheten-overtraffar-deckaren_5...
Permalänk | Anmäl
Daniel Claesson, 2010-08-09, 21:55
Negativa attityder till en viss grupp människor handlar inte om "fördomsfulla värderingar" så där i största allmänhet utan nog mest om faktiska upplevelser av just den gruppen. Nima Dervish gör det lätt för sig om han tror att inte uppfattningar är objektivt grundade.
Permalänk | Anmäl
Lars Wetterström, 2010-08-10, 08:33
Kul och läsvärd artikel. Gillar uttrycket "estetiskt utmanad invandrarförort". Helsvenskt och PK!
Jag är nog ganska bra själv på att ställa idiotiska frågor till invandrare. Jag har dock aldrig fått några negativa reaktioner på sådana frågor, förutom från mina närmaste som ofta tycker att jag är pinsam. :P
Permalänk | Anmäl
Snoken, 2010-08-10, 08:54
Inte första gången som det kommer en bra artikel från Nima.
Permalänk | Anmäl
Håkan Thorsell, 2010-08-10, 09:20
Väldigt bra artikel. Dock gör Nima som 90% av alla andra debattörer i frågor som rör invandring/integration felet att stämpla alla som har negativa födomar eller erfarenheter av invandring som rasister. Rasismen är inte utbredd i Sverige.
Frågan "”Hur känner du för romer i Sverige?” måste ses i ljuset av när den ställdes. I den kontext den ställdes tror jag den tolkades ungefär som "Hur känner du för romer som tigger och driver runt i Sverige?" och det är väl inte så konstigt att svaret då blev som det blev. Hade frågan varit "Hur känner du för romer som jobbar som bankirer, läkare, sekreterare i Sverige" så hade du knappast fått som svar att 80% ville kasta ut dem.
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2010-08-10, 10:54
"Själv föredrar jag brutal ärlighet, även om det må såra mig eller andra. Det är ärligheten och sanningen som ger oss verktyg att faktiskt förändra till det bättre."
Så bra, så rätt av Nima Dervish, instämmer med övriga hyllande kommentarer, och hoppas på spridning av denna efterlängtade friska luft.
Vi svenskar behöver mer för att kunna andas ordentligt.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-08-10, 11:01
Bra och insiktsfull artikel. Vi ställer alldeles för höga outalade krav på etniska minoriteter utan att först ge dem realistisk möjlighet till och förklaring av vad integration innebär.
Permalänk | Anmäl
Richard Conricus, 2010-08-10, 11:34
Instämmer att det var ett friskt inlägg. Men att förutsätta att en åsikt som en annan människa framför, beror på fördomar är nog inte så bra som grund för en dialog. Nej, om man vill ha ett bra snack är det nog mer verkningsfullt att utgå ifrån att åsikten bygger på den personens värderingar och erfarenheter.
Permalänk | Anmäl
perper, 2010-08-10, 15:45
Bättre dumma frågor med intressanta svar än tillrättalagda frågor med snedvridna svar.
I senaste FSI-undersökningen konstaterades att skola och vård var de viktigaste frågorna inför valet. Det är visserligen intressant att detta är viktigare än skattefrågorna, men när man ser att det mycket heta debattämnet "invandring" inte fanns med som alternativ så börjar åtminstone jag tänka på Orwells 1984 ...
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-08-10, 16:54
"Själv föredrar jag brutal ärlighet, även om det må såra mig eller andra. Det är ärligheten och sanningen som ger oss verktyg att faktiskt förändra till det bättre."
Hehe I sverige har man grävt ner brutal ärlighet i ett fack över symptom på autististisk problematik, alt. valfri bokstavkombo som adhd.
Den lagom mentaliteten som växte fram efter -68 är den som har lagt grunden till tryghetsnarkomanin och därför konflikträddslan. I det här landet får man inte vara arg på andra för andra kan uppfatta det som ett hot och därför tror att man alltid, för all framtid, kommer att vara arg på denna andra personen. Och även om man har rätt så är det sk-tsamma man ska stå med mössan i hand och låta fel göras ty annars kan ju den andra uppfatta det som ett hot ...
Man ska endast tala klarspråk om det inte kan uppfattas som ett hot ...
Allting ska vara lagom i landet lagom, men lagom är ett ord som autistiska personer sällan förstår, eller alla andra inte ens helyl svenskar (Men helyl svenskar står ut, härdar ut, står med mössan i hand, för att sen gå hem och ta en sup och klaga och gnälla i hemmets dunkla vrå. Väldigt tragikomiskt. :-()
Permalänk | Anmäl
ST, 2010-08-10, 17:05
Jag var i Köpenhamn idag och trots vad Lena Sundström och alla politiskt korrekta individer påstår så är det rakare rör där och faktiskt så tycker jag att invandrarna där verkar lite gladare än invandrarna här. Så får vi se om jag får lova att fälla denna kommentar eller om jag blir cencurerad.
Permalänk | Anmäl
Hans Kristian Hedenby, 2010-08-11, 00:27
Bra skrivet. Sverige påstår sig ha en väldigt stark yttrandefrihet, men det är nog mer på pappret än i verkligheten. Man kan säga det mesta utan att dömas för det i domstol, men det är väldigt mycket man döms för utanför domstolarna, exempelvis i bekantskapskretsen eller i media. Vi skulle tjäna på att släppa fram ärligheten, även om vi inte tycker om det som sägs. För ligger åsikterna under ytan så kan man varken argumentera eller övertyga.
Permalänk | Anmäl
Olle Burvall, 2010-08-11, 10:03
Den enda indikation som millningarna ger är att sverigedemokraternas väljarkår har ovanligt mycket tid över till att hänga på nätet.
Om jag vore fördomsfull skulle jag börja tala om förtidspensionerade rättshaverister som lever på våra skattepengar. Men så kan det ju inte va, det är ju just såna sverigedemokraterna vill klämma åt!
Permalänk | Anmäl
Tomas Karlsson, 2010-08-11, 10:24
#22. Det är svårt att förstå varför Tomas Karlsson avlåter sig ett så fullständigt fånigt inlägg. Har han inget i sak att komma med? Artikeln tar upp verkliga problem, som överlag också kommenterats seriöst. Då kan Karlsson tydligen inte åstadkomma mer än att surra om sverigedemokraterna och deras väljare. Tydligen har även Karlsson tid att hänga på "nätet" . Dessutom kunde ju Karlsson tillhandahålla en definition av "rättshaverist", och vad har något dylikt med saken att göra? Gillar han inte artikeln?
Permalänk | Anmäl
Göran Lysén, 2010-08-11, 20:46
Väl skrivet. Man löser inget genom att tysta ner alla som inte tänker och känner som media och politiker anser att man ska tänka och känna. Det är inte värdigt en demokrati.
Permalänk | Anmäl
Karl Kullman, 2010-08-11, 21:27
@Göran Lysén, har redan svarat dig en gång i morse, men blev tydligen censurerad? Försöker en gång till.
Jo, jag tycker artikeln är utmärkt. En öppnare och ärligare dialog vore mycket bra för demokratin och skulle också ge omvärldspositiva röster en chans att ge svar på tal, och kanske skulle även våra invandrare känna sig mer hemma i ett Sverige där inte meningsskiljaktigheter är tabu.
Däremot är det fullkomligt felaktigt att utmåla Newsmills millningar som något som ens i är i närheten av "svenskens" åsikter.
Vid en snabb koll på aktuella millningar finner man att en majoritet på Newsmill är positiva till genmanipulerade grödor, vapenhandel och Sverigedemokraterna. Åsikter som absolut inte har något större stöd bland svenskar i allmänhet. Hur gärna vissa än skulle vilja det.
F.ö, min definition av rättshaverist - någon som låter en bagatellartad oförrätt styra ens liv och generella uppfattningar. T.ex att man blir illa bemött av en mörkhyad person på ICA och pga det beslutar sig för att rösta på ett parti som vill kasta ut alla utlänningar.
Permalänk | Anmäl
Tomas Karlsson, 2010-08-12, 12:22
#27 Tomas Karlsson! Tack för ditt svar! Som redan framgått av mitt inlägg, så tycker jag att artikeln är tankevärd och har inga invändningar mot innehållet i ditt första stycke. Sedan är min uppfattaning litet annorlunda.
Millningarna är klart intressanta, eftersom de speglar känslor inom de angivna känsloområdena - ibland borde det vara flera. Människan reagerar inte bara på fakta med logik, t.ex. en mans val av bilar och kvinnor - de var ju så läckra, även om bilen var känd för dålig elektronik. När det gäller val av kvinna/man, så finns det ju så mycket mer att reagera på. Nu skall man nog inte ta millningarna som ett uttryck för vad "hela" svenska folket känner, men dessa ger ju i alla fall en antydan om att det finns ganska så uttalade stämningar i den grupp som läser Newsmill. Här kan man gissa! Du nämner att en majoritet millar för genmanipulerade gördor, vapenhandel och Sverigedemokraterna såsom exempel på hur illa det kan gå. Jag tycker inte det, eftersom millningarna uttrycker strömningar hos - säg - väljarna. Det är här som den öppna debatten och de "dumma" frågorna kommer in.
Order "rättshaverist" är ett ord som typiskt sett endast finns i svenska språket. Vad som kan framstå för allmänheten som trivialt kan vara dödligt allvar för den som har råkat ut för "injustice" av myndighet eller domstol. Glöm inte det berömda målet Costa/ENEL vid EG-domstolen, som handlade om 20 kronor men som fick oerhörd principiell betydelse. Om inte enskilda (rättshaverister enligt dig) hade protesterat, så hade EG-domstolen inte kunnat skydda deras intressen. Ditt exempel med ICA handlar eventuellt om fördomar, men tänk om det nu var tredje eller fjärde gången som vederbörande råkade ut för samma sak? Blir det inte beprövad praxis då? Här skall du nog vara väldigt försiktig, och jag har fortfarande inte förstått vad sverigedemokraterna har med denna sak att göra.
Artikelförfattaren menar att man skall tala ur skägget och inte vara -som vi sade på 1960-talet - aggressionshämmad. Det var en stor grej på den tiden om den svenska karaktären. Problematiken tycks alltjämt vara aktuell.
Permalänk | Anmäl
Göran Lysén, 2010-08-12, 14:48
#28 Göran Lysén.
Får en känsla av att det är bara du och jag som diskuterar det hur nu, debatten om millningarna har ju också tagits upp på annat ställe. Men, för att förklara lite till hur jag menar...
Och jag fortsätter använda SD som ex. om du inte misstycker, det blir som tydligast där.
I anslutning till en iofs utmärkt artikel av Aje Carlbom millar 75 % av läsarna att dom blir glada av SD. På vad sätt är detta intressant? Vad kan man utläsa av det? Att SD kommer få 75 % av rösterna i valet? Knappast, Åkesson och Co skulle bli överlyckliga om de kom över 5 %.
Att 75 % av befolkningen "egentligen" tycker som SD? Nja, varför inte rösta på dom i så fall?
Nej, precis som du säger är millningarna ett uttryck för stämningar bland Newsmills läsare, om ens det. Det är ju inte alla som läst just denna artikel, och av de som läst den är det inte alla som millar.
Så jag vidhåller att värdet av millningarna är ytterst begränsat.
När det gäller uttrycket rättshaverist, som jag håller med om är svåröversatt till andra språk, så är det mycket möjligt att vissa enstaka fall är av juridiskt intresse. Men det händer också att människor förblindas av bagatellartade förseelser och ägnar sina liv åt fäktande mot väderkvarnar. Det är väl synd?
När det gäller fördomar kontra beprövad praxis; att vara med om nåt tre, fyra gånger ska väl ändå inte räcka till praxis?
I så fall kan vi räkna med att i många asiatiska länder är en typisk svensk en pervers åldring som gillar att ha sex med småpojkar.
Permalänk | Anmäl
Tomas Karlsson, 2010-08-12, 18:39
#Göran,
ps. Noterar på annan plats att 5 % av millarna är arga på yttrandefriheten. Intressant... :) ds.
Permalänk | Anmäl
Tomas Karlsson, 2010-08-12, 18:47
Den här frågan kan ju tolkas på många olika sätt tex.. Vad tycker du om romernas situation i Sverige..
Att man uppger att man är arg behöver inte betyda att man är fördomsfull eller så, det kan tolkas att man är frustrerad över hela situationen.. romer i Sverige, alla Romska tiggarna i våra städer, hur dem har det.. varför är alla här etc etc..
jag tror inte det är så entydigt som att alla 80% är rasister.
Permalänk | Anmäl
donk, 2010-12-17, 23:00
Jag har följt Nima ett tag via debatt i svt och här på newsmill och jag tycker att du oftast har en nykter och bra syn på samhället och olika samhällsfrågor. Även här har du givetvis rätt i svenskens beteende, men det som du medvetet eller omedvetet inte tar upp är att vi även beter oss på detta falska (?) sätt mot andra svenskar. Rätt eller orätt så är det oavsett bara ett sätt för oss svenskar att slippa konfrontation vilket vi starkt ogillar. Att många sedan har svarat att man är "Arg" på inställningen till romer tycker jag man inte ska vinkla mot rasism eller ens att man inte gillar romer. Faktum kvarstår dock i alla debatter som förs i Sverige i dag och det är att flytt strömmarna över världen i dag skapar stora problem. Västvärlden har svårt för den muslimska kulturen och vice versa på samma sätt som att västvärlden har svårt med romer eller diktaturen i Kina. Ska vi då göra som nordkorea och stänga gränserna? Självklart inte, men jag tror det kommer att ta många decennier för oss att flyta samman till en stor helhet. Att man sedan är arg på romer är väl inte så konstigt med tanke på deras belastning på samhället och oförmåga för förståelse. Jag har alltid haft svårt att förstå människor som tydligt vill ställa sig utanför samhällen och det gäller absolut inte bara romer. Syrianerna i södertälje är ett annat exempel i mängden. Om du frågar vad folk tycker om syrianer i södertälje så är det snarare 100 % negativa utan att man för den skull tycker dåligt om syrianer.
Permalänk | Anmäl
Fredriks, 2010-12-17, 23:41
24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Klockren artikel av Nima Dervish och jag kommer att tänka på när vårt företag hade genusutbildning. Ganska snabbt lärde vi oss vad vi skulle säga. Föreläsaren visste att vi hycklade och vi visste att föreläsaren visste att vi hycklade men resultatet blev att alla var nöjda.
Vi hade genomgått ritualen med glans, allt enligt den ursvenska principen att det är viktigare vad du säger än vad du gör.
Klart tankeväckande artikel! Och välargumenterad! Personligen håller jag med marockanskan, men varför drar författaren in rasism här? Artikeln var väl tilläckligt bra ändå?
Bra skrivet! Håller med!
Newsmill är en viktig plattform där ALLA synpunkter kan framföras.Det är det enda sättet att definiera problem för att kunna hitta den bästa lösningen. Samtidigt hjälper tidningen att minska gap mellan oss , vanligt folk, och politiker. De får ett snabbt feed-back. Nesmill synliggör också alla osynliga och utstötta. När mina vänner skrev några brev till soc-dem och vänster med fakta som bevisade att deras beslut om "s.k."folkmordet" 1915 är felaktigt, fick de aldrig svar. När vår sekreterare lyckades att få tag i en av dem, A. Berliner, svarade Agneta att hon KAN ha diskussion senare OM hon blir valt i nästa perioden (???) och vägrade att skriva ett svar. Vi kände oss diskriminerade: politiker tar beslut som påverkar vårt liv och struntar i våra åsikter. Newsmill publicerade vår artikel och gjorde oss synliga.
Jag är gästforskare och ska lämna Sverige när tiden kommer.Jag är i princip en opartisk person, jag har varit i olika länder och kan säga: ni kan vara stolta att ni har en sådan tidning.
Initierat och välformulerat!
Motsvarande problematik, men andra konsekvenser, tas upp i den här ledarkrönikan i SvD:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/verkligheten-overtraffar-deckaren_5...
Negativa attityder till en viss grupp människor handlar inte om "fördomsfulla värderingar" så där i största allmänhet utan nog mest om faktiska upplevelser av just den gruppen. Nima Dervish gör det lätt för sig om han tror att inte uppfattningar är objektivt grundade.
Kul och läsvärd artikel. Gillar uttrycket "estetiskt utmanad invandrarförort". Helsvenskt och PK!
Jag är nog ganska bra själv på att ställa idiotiska frågor till invandrare. Jag har dock aldrig fått några negativa reaktioner på sådana frågor, förutom från mina närmaste som ofta tycker att jag är pinsam. :P
Inte första gången som det kommer en bra artikel från Nima.
Väldigt bra artikel. Dock gör Nima som 90% av alla andra debattörer i frågor som rör invandring/integration felet att stämpla alla som har negativa födomar eller erfarenheter av invandring som rasister. Rasismen är inte utbredd i Sverige.
Frågan "”Hur känner du för romer i Sverige?” måste ses i ljuset av när den ställdes. I den kontext den ställdes tror jag den tolkades ungefär som "Hur känner du för romer som tigger och driver runt i Sverige?" och det är väl inte så konstigt att svaret då blev som det blev. Hade frågan varit "Hur känner du för romer som jobbar som bankirer, läkare, sekreterare i Sverige" så hade du knappast fått som svar att 80% ville kasta ut dem.
"Själv föredrar jag brutal ärlighet, även om det må såra mig eller andra. Det är ärligheten och sanningen som ger oss verktyg att faktiskt förändra till det bättre."
Så bra, så rätt av Nima Dervish, instämmer med övriga hyllande kommentarer, och hoppas på spridning av denna efterlängtade friska luft.
Vi svenskar behöver mer för att kunna andas ordentligt.
http://soldatmamma.blogspot.com
Bra och insiktsfull artikel. Vi ställer alldeles för höga outalade krav på etniska minoriteter utan att först ge dem realistisk möjlighet till och förklaring av vad integration innebär.
Instämmer att det var ett friskt inlägg. Men att förutsätta att en åsikt som en annan människa framför, beror på fördomar är nog inte så bra som grund för en dialog. Nej, om man vill ha ett bra snack är det nog mer verkningsfullt att utgå ifrån att åsikten bygger på den personens värderingar och erfarenheter.
Bättre dumma frågor med intressanta svar än tillrättalagda frågor med snedvridna svar.
I senaste FSI-undersökningen konstaterades att skola och vård var de viktigaste frågorna inför valet. Det är visserligen intressant att detta är viktigare än skattefrågorna, men när man ser att det mycket heta debattämnet "invandring" inte fanns med som alternativ så börjar åtminstone jag tänka på Orwells 1984 ...
"Själv föredrar jag brutal ärlighet, även om det må såra mig eller andra. Det är ärligheten och sanningen som ger oss verktyg att faktiskt förändra till det bättre."
Hehe I sverige har man grävt ner brutal ärlighet i ett fack över symptom på autististisk problematik, alt. valfri bokstavkombo som adhd.
Den lagom mentaliteten som växte fram efter -68 är den som har lagt grunden till tryghetsnarkomanin och därför konflikträddslan. I det här landet får man inte vara arg på andra för andra kan uppfatta det som ett hot och därför tror att man alltid, för all framtid, kommer att vara arg på denna andra personen. Och även om man har rätt så är det sk-tsamma man ska stå med mössan i hand och låta fel göras ty annars kan ju den andra uppfatta det som ett hot ...
Man ska endast tala klarspråk om det inte kan uppfattas som ett hot ...
Allting ska vara lagom i landet lagom, men lagom är ett ord som autistiska personer sällan förstår, eller alla andra inte ens helyl svenskar (Men helyl svenskar står ut, härdar ut, står med mössan i hand, för att sen gå hem och ta en sup och klaga och gnälla i hemmets dunkla vrå. Väldigt tragikomiskt. :-()
Jag var i Köpenhamn idag och trots vad Lena Sundström och alla politiskt korrekta individer påstår så är det rakare rör där och faktiskt så tycker jag att invandrarna där verkar lite gladare än invandrarna här. Så får vi se om jag får lova att fälla denna kommentar eller om jag blir cencurerad.
Bra skrivet. Sverige påstår sig ha en väldigt stark yttrandefrihet, men det är nog mer på pappret än i verkligheten. Man kan säga det mesta utan att dömas för det i domstol, men det är väldigt mycket man döms för utanför domstolarna, exempelvis i bekantskapskretsen eller i media. Vi skulle tjäna på att släppa fram ärligheten, även om vi inte tycker om det som sägs. För ligger åsikterna under ytan så kan man varken argumentera eller övertyga.
Den enda indikation som millningarna ger är att sverigedemokraternas väljarkår har ovanligt mycket tid över till att hänga på nätet.
Om jag vore fördomsfull skulle jag börja tala om förtidspensionerade rättshaverister som lever på våra skattepengar. Men så kan det ju inte va, det är ju just såna sverigedemokraterna vill klämma åt!
#22. Det är svårt att förstå varför Tomas Karlsson avlåter sig ett så fullständigt fånigt inlägg. Har han inget i sak att komma med? Artikeln tar upp verkliga problem, som överlag också kommenterats seriöst. Då kan Karlsson tydligen inte åstadkomma mer än att surra om sverigedemokraterna och deras väljare. Tydligen har även Karlsson tid att hänga på "nätet" . Dessutom kunde ju Karlsson tillhandahålla en definition av "rättshaverist", och vad har något dylikt med saken att göra? Gillar han inte artikeln?
Väl skrivet. Man löser inget genom att tysta ner alla som inte tänker och känner som media och politiker anser att man ska tänka och känna. Det är inte värdigt en demokrati.
@Göran Lysén, har redan svarat dig en gång i morse, men blev tydligen censurerad? Försöker en gång till.
Jo, jag tycker artikeln är utmärkt. En öppnare och ärligare dialog vore mycket bra för demokratin och skulle också ge omvärldspositiva röster en chans att ge svar på tal, och kanske skulle även våra invandrare känna sig mer hemma i ett Sverige där inte meningsskiljaktigheter är tabu.
Däremot är det fullkomligt felaktigt att utmåla Newsmills millningar som något som ens i är i närheten av "svenskens" åsikter.
Vid en snabb koll på aktuella millningar finner man att en majoritet på Newsmill är positiva till genmanipulerade grödor, vapenhandel och Sverigedemokraterna. Åsikter som absolut inte har något större stöd bland svenskar i allmänhet. Hur gärna vissa än skulle vilja det.
F.ö, min definition av rättshaverist - någon som låter en bagatellartad oförrätt styra ens liv och generella uppfattningar. T.ex att man blir illa bemött av en mörkhyad person på ICA och pga det beslutar sig för att rösta på ett parti som vill kasta ut alla utlänningar.
#27 Tomas Karlsson! Tack för ditt svar! Som redan framgått av mitt inlägg, så tycker jag att artikeln är tankevärd och har inga invändningar mot innehållet i ditt första stycke. Sedan är min uppfattaning litet annorlunda.
Millningarna är klart intressanta, eftersom de speglar känslor inom de angivna känsloområdena - ibland borde det vara flera. Människan reagerar inte bara på fakta med logik, t.ex. en mans val av bilar och kvinnor - de var ju så läckra, även om bilen var känd för dålig elektronik. När det gäller val av kvinna/man, så finns det ju så mycket mer att reagera på. Nu skall man nog inte ta millningarna som ett uttryck för vad "hela" svenska folket känner, men dessa ger ju i alla fall en antydan om att det finns ganska så uttalade stämningar i den grupp som läser Newsmill. Här kan man gissa! Du nämner att en majoritet millar för genmanipulerade gördor, vapenhandel och Sverigedemokraterna såsom exempel på hur illa det kan gå. Jag tycker inte det, eftersom millningarna uttrycker strömningar hos - säg - väljarna. Det är här som den öppna debatten och de "dumma" frågorna kommer in.
Order "rättshaverist" är ett ord som typiskt sett endast finns i svenska språket. Vad som kan framstå för allmänheten som trivialt kan vara dödligt allvar för den som har råkat ut för "injustice" av myndighet eller domstol. Glöm inte det berömda målet Costa/ENEL vid EG-domstolen, som handlade om 20 kronor men som fick oerhörd principiell betydelse. Om inte enskilda (rättshaverister enligt dig) hade protesterat, så hade EG-domstolen inte kunnat skydda deras intressen. Ditt exempel med ICA handlar eventuellt om fördomar, men tänk om det nu var tredje eller fjärde gången som vederbörande råkade ut för samma sak? Blir det inte beprövad praxis då? Här skall du nog vara väldigt försiktig, och jag har fortfarande inte förstått vad sverigedemokraterna har med denna sak att göra.
Artikelförfattaren menar att man skall tala ur skägget och inte vara -som vi sade på 1960-talet - aggressionshämmad. Det var en stor grej på den tiden om den svenska karaktären. Problematiken tycks alltjämt vara aktuell.
#28 Göran Lysén.
Får en känsla av att det är bara du och jag som diskuterar det hur nu, debatten om millningarna har ju också tagits upp på annat ställe. Men, för att förklara lite till hur jag menar...
Och jag fortsätter använda SD som ex. om du inte misstycker, det blir som tydligast där.
I anslutning till en iofs utmärkt artikel av Aje Carlbom millar 75 % av läsarna att dom blir glada av SD. På vad sätt är detta intressant? Vad kan man utläsa av det? Att SD kommer få 75 % av rösterna i valet? Knappast, Åkesson och Co skulle bli överlyckliga om de kom över 5 %.
Att 75 % av befolkningen "egentligen" tycker som SD? Nja, varför inte rösta på dom i så fall?
Nej, precis som du säger är millningarna ett uttryck för stämningar bland Newsmills läsare, om ens det. Det är ju inte alla som läst just denna artikel, och av de som läst den är det inte alla som millar.
Så jag vidhåller att värdet av millningarna är ytterst begränsat.
När det gäller uttrycket rättshaverist, som jag håller med om är svåröversatt till andra språk, så är det mycket möjligt att vissa enstaka fall är av juridiskt intresse. Men det händer också att människor förblindas av bagatellartade förseelser och ägnar sina liv åt fäktande mot väderkvarnar. Det är väl synd?
När det gäller fördomar kontra beprövad praxis; att vara med om nåt tre, fyra gånger ska väl ändå inte räcka till praxis?
I så fall kan vi räkna med att i många asiatiska länder är en typisk svensk en pervers åldring som gillar att ha sex med småpojkar.
#Göran,
ps. Noterar på annan plats att 5 % av millarna är arga på yttrandefriheten. Intressant... :) ds.
Den här frågan kan ju tolkas på många olika sätt tex.. Vad tycker du om romernas situation i Sverige..
Att man uppger att man är arg behöver inte betyda att man är fördomsfull eller så, det kan tolkas att man är frustrerad över hela situationen.. romer i Sverige, alla Romska tiggarna i våra städer, hur dem har det.. varför är alla här etc etc..
jag tror inte det är så entydigt som att alla 80% är rasister.
Jag har följt Nima ett tag via debatt i svt och här på newsmill och jag tycker att du oftast har en nykter och bra syn på samhället och olika samhällsfrågor. Även här har du givetvis rätt i svenskens beteende, men det som du medvetet eller omedvetet inte tar upp är att vi även beter oss på detta falska (?) sätt mot andra svenskar. Rätt eller orätt så är det oavsett bara ett sätt för oss svenskar att slippa konfrontation vilket vi starkt ogillar. Att många sedan har svarat att man är "Arg" på inställningen till romer tycker jag man inte ska vinkla mot rasism eller ens att man inte gillar romer. Faktum kvarstår dock i alla debatter som förs i Sverige i dag och det är att flytt strömmarna över världen i dag skapar stora problem. Västvärlden har svårt för den muslimska kulturen och vice versa på samma sätt som att västvärlden har svårt med romer eller diktaturen i Kina. Ska vi då göra som nordkorea och stänga gränserna? Självklart inte, men jag tror det kommer att ta många decennier för oss att flyta samman till en stor helhet. Att man sedan är arg på romer är väl inte så konstigt med tanke på deras belastning på samhället och oförmåga för förståelse. Jag har alltid haft svårt att förstå människor som tydligt vill ställa sig utanför samhällen och det gäller absolut inte bara romer. Syrianerna i södertälje är ett annat exempel i mängden. Om du frågar vad folk tycker om syrianer i södertälje så är det snarare 100 % negativa utan att man för den skull tycker dåligt om syrianer.