Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Valet 2010

Johanna Frid om Valet 2010

Nu är det bevisat: MP är den belåtna medelklassens parti

Tjugofem miljöpartister lämnar partiet och ansluter sig till borgarna - så har vi det svart på vitt. Miljöpartiet är inte ett alternativ för de väljare som vill byta regering den 19 september.


Om författaren

Jag studerar teoretisk filosofi vid Stockholms universitet och driver bloggen todayssocietyisawesome.wordpress.com

Att miljöpartister i Botkyrka lämnar MP för att stödja borgarna är symtomatiskt för hela den politik MP driver. Det handlar inte om att de rödgröna skulle föra en för slapp miljöpolitik (vilket jag medger att sagda botkyrkabor hävdar), utan om hur borgerligt MP är. Vilka får deras röster? Vilka är deras hjärtefrågor? Och framförallt: vad kommer hända om de belåtna stockholmare som jobbar inom pr och är fullkomligt ointresserade av samtligas rätt till tandvård gör MP till ett större parti med mer inflytande?

När formulerade MP sist en valfråga som inte enbart gynnade de kapitalstarka med 'grönt' samvete? Man kan dra sig till minnes utspelet om att förbjuda köpcentrum utanför innerstäderna, vilket naturligtvis har en poäng av en mängd orsaker: de flesta åker dit med bil, det utarmar de områden där folk faktiskt bor osv osv.

Det anmärkningsvärda är dock hur det motiveras:

- Våra starkaste fästen i Sverige ligger på söder i Stockholm och även i Göteborg är vi väldigt starka i vissa stadsdelar, sade språkröret Peter Eriksson på pressträffen.

Ett parti som anser att valet ska vinnas tack vare satsningar på boende på Söder i Stockholm (och gissningsvis på Majorna i Göteborg) har inte i en röd koalitionsregering att göra. Var i Sverige hittar vi väljarna som kombinerar innehavet av både ekonomiskt och socialt kapital - dvs journalister, mediaarbetare, i viss utsträckning konstnärer - om inte i innerstäderna i Stockholm och Göteborg? Det är mig fullständigt främmande att deras behov och önskemål ska styra ett parti som samarbetar med vänstern.

Den belåtna medelklassen med det gröna samvetet kan ondgöra sig i det längsta över att fler inte köper KRAV-märkt kött och citroner från Bondens marknad - gärna för mig, så länge de inkluderar klassanalysen. Tyvärr har Wetterstrand och Eriksson lämnat den därhän, och i stället fokuserat på att fördröja en avveckling av RUT-avdraget.

Luften är ju fri, men skyll inte på mig om Miljöpartiet inom en snar framtid urholkar välfärden i en borgerlig koalitionsregering nära dig.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/26493

6 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Håller nog med om det mesta Johanna skriver om MP här, så borgerlig jag är.

Men var ligger analysen om vänsterns geografiska hemvist för övrigt? Den är ovanligt stark just på Södermalm, där "reklambyråvänster" är ett vedertaget begrepp. Till och med kollektivhuset på Södra Station, där jag bodde förr, lär vara på väg att ombilda till bostadsrätter, om de inte redan gjort det. Jämförelsevis rika människor koketterar med att de skulle vara utsatta när de i själva verket är välbetalda och priviligerade. Ofta inom media.

Jag misstänker starkt att MP och V ofta konkurrerar om exakt samma grupp människor.

Permalänk | Anmäl #1 Tomas Arfert, 2010-08-08, 12:58

Ja Johanna, du har rätt i att Mp framförallt står för en poliik nära delar av vissa storstäder, och att de samarbetar ganska ofta med Alliansen på lokal nivå i många kommunder. Men du har fel om Eriksson och Wetterstrand på riksnivån,där verkar de trivas bra med S och Mona i allafall. Men detta enfrågeparti behövs egentligen inte, de flesta andra partier har numera en tillräckligt sund inställning och prioritering av miljön i sina program, så Mp skulle egenltigen kunna läggas ner. Men, de kommer istället att tvingas bli mer extrema istället, som att lägga ner flyg söder om Sundsvall, lägga ner förbifarten, pumpa in 100-tals miljarder som ger marginell effekt på klimatet osv. Tyvärr.

Permalänk | Anmäl #2 Thomas Bäcklin, 2010-08-08, 15:28

Jag håller med i analysen helt och fullt. MP är ett unket högerparti, för en liberal borgarklass i storstäderna.
Det är nog bara en tidsfråga innan de hoppar över till högeralliansen helt och fullt. Förlorar de rödgröna detta val så är ju garanterat det samarbetet brutet!

Permalänk | Anmäl #4 Daniel Ström, 2010-08-08, 20:07

Tråkigt att MP har valt sida. Det finns oerhört många välutbildade, seriösa och kunniga alliansväljare som tycker det. Miljöfrågorna hade säkert kunnat få en bättre ställning i samarbete med alliansen än med vänstern.

Permalänk | Anmäl #12 Jan Wiklund, 2010-08-09, 11:31

Höger vänsterskalan har spelat ut sin roll.
Det är nog bara kommunister som har kvar tron att alla frågor har klassstämpel.
Högern är ju så rädda för liberalismen så att man spelar arbetarpartiet SAF och representerar arbetsgivarens klasspolitik.
Nej framtiden ligger i infokomsamhället där äganderätten är reformerad och yttrandefriheten och anonymiteten lagstadgad.
FRA lagar och annat borttaget.
Miljöpartiet har nog insett att vänstern aldrig har haft eller kommer att ha en människovänlig syn utan vänstern har alltid haft klassperspektivet som yttrar sig som motsättningar istället för gemensamhet.
Att högern gillar motsättningar också borde föra ihop MP med FP där dom borde trivas bäst.
S är ju inget annat än en plattform för fd s-barn!

Permalänk | Anmäl #14 jmz, 2010-08-16, 18:25

Frågan är vad man föredrar, en mer blåaktig rödgrön allians, eller en helt enkelt alliansen. Utan miljöpartiet skulle S och V egentligen inte kunna utföra så mycket, eftersom de skulle sakna majoritet i riksdagen. Så även om miljöpartiet valde att rösta på Mona Sahlin, så skulle en mycket stor del av de förslag som inte berör miljön röstas ned, eftersom miljöpartiet just är ganska så borgligt.

Det blir således bättre, för den som vill ha mer socialdemokrati, om miljöpartiet faktiskt är med i en rödgrön allians. Då tvingas miljöpartiet gå med på vissa förslag, medans de annars bara hade kunnat rösta ned dem. Priset vore att de rödgröna blir något blåare.

Permalänk | Anmäl #15 Sebastian Johansson, 2010-08-22, 18:12


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.