Om författaren
Erold Westman är politiker och mångsysslare i Storuman. Han har tidigare gjort succé i Expedition Robinson och delfinalen av Talang 2008.
Hur skall vi i Sverige kunna stå rakryggade ,då vi nu skall vara ett föregångsland för omvärlden om hur man behandlar andra, och mänskliga rättigheter i allmänhet ?
Vi tycker att det förtrycks i andra länder, men så fort pengar kommer in i bilden då glöms det bort vad våra föräldrar tutat i oss, nämligen att vara ärliga ,ha hög moral och att hjälpa till så att andra också kan få må bra ..,eller hur?
Till saken:
Allemansrätten som vi är stolta över håller på att bli ett gissel då vi nu ser denna omoraliska exploatering av bärplockningen, och det som händer just NU 2010 i Norrlandsskogarna.
Om det nu har varit så att dessa bärplockare hade blivit hjälpt av vår generositet, och kunnat åka hem och berätta om detta fantastiska land och hur vänliga och öppna folk är här uppe, då hade denna artikel inte behövts, men...
Likt svininfluensan har denna girighetssjukdom fått fäste i vårt vackra land, och jag och många andra bör yttra oss, och försöka göra nåt åt det, men det kanske måste till en global vaccinering också i detta fall ?
Norrlänningar har alltid varit kända för att vara fåordiga, rekorderliga och varit de som hållit vad som lovats, men även om detta har naggats i kanten lite, så hoppas jag att bärplockarna får uppleva att vi kommer att ta hand om dem lika bra som alla andra som behöver hjälp.
Vissa säger att de får skylla sig själva , men..
Att ta risker har vi väl alla varit med om, och fått försöka klara av dessa, men att bli lurade att ta risker som dessa bärplockare nu utsätts för, det måste vi som står på fast mark och är här "hemma" rätta till.
I färskt minne har jag tsunamin i thailand, och hur folk ställde upp för oss svenskar, fastän stora delar av deras släkt hade utplånats, det kallar jag hjälp!
Som tur är, så är inte detta att jämföras med bärplockarnas öden, men det skulle vara på sin plats att vi visade dem att vi kan hjälpa till med det vi kan, och mena det!
Gamla ordspråk fyller oftast en funktion som återkommer ständigt, och för mig har ett av mammas inpräntade uppfostringsord lyst i mitt liv.
Nämligen :
Om du hjälper nån ,så skall du aldrig kräva att få nåt tillbaks, för det du ger av hjärtat kommer alltid att belönas från nån som du minst anar skulle hjälpa dig.
Och i detta fall är dessa bärplockare från Kina i tur att få hjälp från oss Norrlänningar i första hand, och det sker redan!
Ps
Oavsett vems fel det är i detta bärplockardilemma, så måste vi hjälpas åt med att göra Sverige till ett land som folk trivs i,och det är upp till var och en att försöka göra Sverige bättre.
Erold
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/26443
Varför ska just bärplockare undantas från alla normala spelregler på arbetsmarknaden? Hade nån entrepenör tagit hit 2000 snickare eller sömmerskor från kina och gett dem slavlöner, så hade facket slagit till med strejker och protester inom ett par timmar. Bärföretagen får väl betala vad det kostar som alla andra arbetsgivare. Vill ingen betala för bären så får de väl effektivisera eller göra nåt annat - så funkar det i alla branscher.
Det här är verklig rasism.
Permalänk | Anmäl
Johan Wallin, 2010-08-06, 14:40
Tycker du har helt rätt! Det är inhumant och förjävligt att lura människor att komma till Norrland från andra sidan klotet. I ett sådant här fall skall Svenska Röda Korset göra sitt för alla miljoner som trillat in. Vi har alla i hela Sverige på ett eller annat sätt skänkt RK pengar, nu är ett ypperligt tillfälle att använda dessa bidrag!
Därefter är det dags att ta itu med bärhandlar-branschen. Om de inte passar sig gör vi blåbärssylt av dem hela bunten! (Detta är ett skämt, hoppas jag alla förstår)
Men ta itu med bär-branschen är inget skämt, det är hög tid! Vi vill gärna äta sylt och marmelad, men inte till priset av inhuman behandling av människor! Då kan vi bojkotta sylten.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2010-08-06, 14:47
De exloaterade bärplockarna står inte i centrum för stor politiskt konflikt (Israel/Palestina) utan är hårt slitande asiater, de är inte heller några små gulliga pälsdjur heller utan vanliga människor som söker arbete så de glöms bort väldigt lätt..
Sen är saken den att om de skulle få bättre lön då faller då är det helt plötsligt inte lika lönt att anställa dem, vilket gör att utländska bärplockare är motvilliga till att ställa krav för då minskar deras chans till arbete.
Antingen är priset svenska bär alldelles för lågt och/eller så tjänar bärföretagen alldeles för bra..
En uppmärksammande skamkampanj mot exloaterande bärföretag och någon sorts rättvisemärkning på svenska bär vore i sin ordning.
Permalänk | Anmäl
X, 2010-08-06, 15:19
Visst, sedan kan man undra VARFÖR man måste tillkalla "bärplockare" från Thailand, med tanke på arbetslösheten i norrland?
Läge för ett rungande "skämmes tamefan" framförallt mot ungdommarna som borde kunna jobba ihop till studier och resor där...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2010-08-06, 16:04
4: Johan
Den som får svensk arbetlöshetsersättning behöver inte försörja sig på bärplockning. Förtjänsten är så låg att den som går på a-kassa får neka sådana jobb. Helt enligt reglerna.
Högerledaren Ernst Trygger uttryckte det enligt följande 1934.
" Den så kallade arbetslöshetsförsäkringen är en försäkring mot tagande av arbete under viss lön. Dess roll därom är obestridlig."
Staten har styrt lönebildningen med ersättningsnivåer sedan 30-talet. Tro inget annat.
Permalänk | Anmäl
Tobias Wallin, 2010-08-06, 22:53
Problemet är att
1) det finns giriga mellanhänder som lurar hit bärplockarna med falska löften, och skor sig själva
2) girigheten hos Skatteverket, som kräver att det ska betalas skatt enligt svenska regler på deras lön, trots att de endast tillfälligt arbetar här. Skatten borde betalas i deras hemland där de är fast bosatta.
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2010-08-06, 23:38
Starta upp ett eget seriöst bärföretag med alla de löner och rättigheter som du vill ha i företaget. Låt sedan en oberoende organisation granska ditt företag lite då och då för att kolla att allt går rätt till. Sedan konkurrerar du skiten ur de oseriösa bärföretagen så slipper vi höra om eländet år efter år.
Skuldbelägg INTE norrlänningarna för detta elände. Den tanken är helt fel och nästan lika äcklig som när vissa folkgrupper försöker sno åt sig pengar och PR på ett ruttet sätt. Skuldbelägg ägarna till bärföretagen och de som sköter personalrekryteringen istället.
Permalänk | Anmäl
Johan Nordström, 2010-08-06, 23:58
Re: #4Johan
Kan bara hålla med. Man pratar ju om den höga ungdomsarbetslösheten undrar varför bärplockning inte lockar. Kan det vara så att de inte behöver arbeta? ;)
Permalänk | Anmäl
Johannes Eriksson, 2010-08-07, 07:18
Varje år: "the same proceeds as last year" ;
-Låt Maud Olofsson ta hand om hela skogen, -hon vet hur man gör.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-08-07, 07:19
// Johan, Johannes
Därför att de betalar alldeles för dåligt, några tior per timme för hårt arbete. Dessutom osäker lön, beroende på bärtillgång. Faktum är att lönerna var högre förr, och då fanns det också svenskar som plockade. Om de betalade liknande löner som tex städare eller undersköterskor, hade jag också köpt argumentet. Nu handlar det ju om ren lönedumpning. Det är ingen slump att de måste flyga hit folk från asien för att få jobbet gjort.
Permalänk | Anmäl
Johan Wallin, 2010-08-07, 10:12
Håller med Johans resonemang. Troligen är dethär bärföretaget Kina ägt, vad kan Sverige då annat än förlita sig på frivillga som nu ställt upp för att förmildra dessa bärplockares vedermödor. Med medmänsklighet kommer man långt. Risk för upprepningar är ju uppnbar om inget kommer att förändras gällande just bärplockningen i de svenska skogarna. Mala fide.
Permalänk | Anmäl
Gunvi Lundqvist, 2010-08-07, 10:45
@Tobias Wallin
Behöva plocka bär?!
Rätta mig om jag har fel här, men bärsäsongen torde vara ca en månad, möjligen något längre. Lägg till kostnaden för flybiljett (minst 7000 kr), övriga transporter (några hundra, kanske tusen) och mat och husrum (ytterligare ett par tusenlappar).
Sammantaget borde detta innebära att bärföretagen verkar villiga att betala varje plockare minst 10000-12000 Per månad, något som många ungdommar i Stockholm bara kan drömma om för sommarjobbet (om De ens får något...)
Dessutom har vi den goodwill som bärföretagen skulle få av att slippa dessa rubriker varannat år.
Skämmes som sagt!!!
Permalänk | Anmäl
Johan, 2010-08-07, 11:06
Genom att läsa denna hittills enda artikeln om bärplockarnas situation hade jag hoppats få klart för mig vilka problem de hade fått och vad som orsakade dem.
Men någon sådan information innehöll inte artikeln.
Westman får gärna återkomma med en artikel som informerar om vad som har orsakat bärplockarnas situation innan han berättar om hur mycket han ska hjälpa dem.
Har något bärföretag brutit mot sina avtal med bärplockarna ?
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2010-08-07, 12:36
Jag undrar mest var de politiska ungdomsförbunden håller hus när det så enkelt skulle gå att visa var man står ideologiskt med ganska enkla medel. Det nya arbetarpartiet skulle vinna många politiska poänger på att visa att det inte får gå till på det här viset. SSU skulle kunna visat att de bryr sig, KD, eller vänstern, men icke.
Permalänk | Anmäl
E Mattias Bengtsson, 2010-08-07, 14:39
Jag minns min egen barn- och ungdomstid i Norrbotten. Jag plockade bär, mina föräldrar plockade bär. De gamla tog med sig hinkar ut på myrarna och plockade hjortron. Det syltades och saftades och när frysen kom till folk så frystes bär in.
Nu ids inte många ungdomar ut i skogarna därför att det är "för dåligt betalt". Vi fick betalt i bär för hela vintern för hela familjen. Var man duktig och plockade mer än för egna behov fanns det folk som ville köpa. Kan någon insatt person berätta varför människor hellre ligger och solar sig än ger sig ut i bärskogen? Det är obegripligt att vi måste ta hit folk från andra sidan jorden för att ta vara på vad vår natur ger oss gratis!
Permalänk | Anmäl
Gudrun Ekstrand, 2010-08-07, 14:44
Det talas mycket om att ungdomarna borde ta bärplockarjobben. Visst roas jag lite av tanken på att skicka ut lata snorungar i skogen, men...
När bärplockarfrågan sist var på tapeten så talades det om att varje bärplockare skulle behöva samla ihop storleksordningen 1,5 ton bär på en månad för att få lönsamhet i resan. Handplockat. Jag förmodar att samma omständigheter råder nu.
Handen upp alla som själva skulle ställa upp på att jobba under de omständigheterna. 1,5 ton handplockat på en månad annars får du ingen lön alls utan kommer gå med förlust. Inga ursäkter nu, unga som gamla och det kvittar om ni har ett annat jobb redan. Ställer ni upp på att jobba under de omständigheterna?
Just därför behöver bärplockarna vårt stöd. Det är fattiga människor med otroligt små marginaler som har satsat det lilla de har för att åka hit och plocka bär som annars skulle ruttna i skogen. De är fullt medvetna om att det blir ett jäkla slitjobb när de åker hit men de tror att om de jobbar riktigt riktigt hårt så kan de tjäna lite pengar.
Jag tycker inte det är för mycket begärt.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2010-08-07, 17:21
16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Varför ska just bärplockare undantas från alla normala spelregler på arbetsmarknaden? Hade nån entrepenör tagit hit 2000 snickare eller sömmerskor från kina och gett dem slavlöner, så hade facket slagit till med strejker och protester inom ett par timmar. Bärföretagen får väl betala vad det kostar som alla andra arbetsgivare. Vill ingen betala för bären så får de väl effektivisera eller göra nåt annat - så funkar det i alla branscher.
Det här är verklig rasism.
Tycker du har helt rätt! Det är inhumant och förjävligt att lura människor att komma till Norrland från andra sidan klotet. I ett sådant här fall skall Svenska Röda Korset göra sitt för alla miljoner som trillat in. Vi har alla i hela Sverige på ett eller annat sätt skänkt RK pengar, nu är ett ypperligt tillfälle att använda dessa bidrag!
Därefter är det dags att ta itu med bärhandlar-branschen. Om de inte passar sig gör vi blåbärssylt av dem hela bunten! (Detta är ett skämt, hoppas jag alla förstår)
Men ta itu med bär-branschen är inget skämt, det är hög tid! Vi vill gärna äta sylt och marmelad, men inte till priset av inhuman behandling av människor! Då kan vi bojkotta sylten.
De exloaterade bärplockarna står inte i centrum för stor politiskt konflikt (Israel/Palestina) utan är hårt slitande asiater, de är inte heller några små gulliga pälsdjur heller utan vanliga människor som söker arbete så de glöms bort väldigt lätt..
Sen är saken den att om de skulle få bättre lön då faller då är det helt plötsligt inte lika lönt att anställa dem, vilket gör att utländska bärplockare är motvilliga till att ställa krav för då minskar deras chans till arbete.
Antingen är priset svenska bär alldelles för lågt och/eller så tjänar bärföretagen alldeles för bra..
En uppmärksammande skamkampanj mot exloaterande bärföretag och någon sorts rättvisemärkning på svenska bär vore i sin ordning.
Visst, sedan kan man undra VARFÖR man måste tillkalla "bärplockare" från Thailand, med tanke på arbetslösheten i norrland?
Läge för ett rungande "skämmes tamefan" framförallt mot ungdommarna som borde kunna jobba ihop till studier och resor där...
4: Johan
Den som får svensk arbetlöshetsersättning behöver inte försörja sig på bärplockning. Förtjänsten är så låg att den som går på a-kassa får neka sådana jobb. Helt enligt reglerna.
Högerledaren Ernst Trygger uttryckte det enligt följande 1934.
" Den så kallade arbetslöshetsförsäkringen är en försäkring mot tagande av arbete under viss lön. Dess roll därom är obestridlig."
Staten har styrt lönebildningen med ersättningsnivåer sedan 30-talet. Tro inget annat.
Problemet är att
1) det finns giriga mellanhänder som lurar hit bärplockarna med falska löften, och skor sig själva
2) girigheten hos Skatteverket, som kräver att det ska betalas skatt enligt svenska regler på deras lön, trots att de endast tillfälligt arbetar här. Skatten borde betalas i deras hemland där de är fast bosatta.
Starta upp ett eget seriöst bärföretag med alla de löner och rättigheter som du vill ha i företaget. Låt sedan en oberoende organisation granska ditt företag lite då och då för att kolla att allt går rätt till. Sedan konkurrerar du skiten ur de oseriösa bärföretagen så slipper vi höra om eländet år efter år.
Skuldbelägg INTE norrlänningarna för detta elände. Den tanken är helt fel och nästan lika äcklig som när vissa folkgrupper försöker sno åt sig pengar och PR på ett ruttet sätt. Skuldbelägg ägarna till bärföretagen och de som sköter personalrekryteringen istället.
Re: #4Johan
Kan bara hålla med. Man pratar ju om den höga ungdomsarbetslösheten undrar varför bärplockning inte lockar. Kan det vara så att de inte behöver arbeta? ;)
Varje år: "the same proceeds as last year" ;
-Låt Maud Olofsson ta hand om hela skogen, -hon vet hur man gör.
// Johan, Johannes
Därför att de betalar alldeles för dåligt, några tior per timme för hårt arbete. Dessutom osäker lön, beroende på bärtillgång. Faktum är att lönerna var högre förr, och då fanns det också svenskar som plockade. Om de betalade liknande löner som tex städare eller undersköterskor, hade jag också köpt argumentet. Nu handlar det ju om ren lönedumpning. Det är ingen slump att de måste flyga hit folk från asien för att få jobbet gjort.
Håller med Johans resonemang. Troligen är dethär bärföretaget Kina ägt, vad kan Sverige då annat än förlita sig på frivillga som nu ställt upp för att förmildra dessa bärplockares vedermödor. Med medmänsklighet kommer man långt. Risk för upprepningar är ju uppnbar om inget kommer att förändras gällande just bärplockningen i de svenska skogarna. Mala fide.
@Tobias Wallin
Behöva plocka bär?!
Rätta mig om jag har fel här, men bärsäsongen torde vara ca en månad, möjligen något längre. Lägg till kostnaden för flybiljett (minst 7000 kr), övriga transporter (några hundra, kanske tusen) och mat och husrum (ytterligare ett par tusenlappar).
Sammantaget borde detta innebära att bärföretagen verkar villiga att betala varje plockare minst 10000-12000 Per månad, något som många ungdommar i Stockholm bara kan drömma om för sommarjobbet (om De ens får något...)
Dessutom har vi den goodwill som bärföretagen skulle få av att slippa dessa rubriker varannat år.
Skämmes som sagt!!!
Genom att läsa denna hittills enda artikeln om bärplockarnas situation hade jag hoppats få klart för mig vilka problem de hade fått och vad som orsakade dem.
Men någon sådan information innehöll inte artikeln.
Westman får gärna återkomma med en artikel som informerar om vad som har orsakat bärplockarnas situation innan han berättar om hur mycket han ska hjälpa dem.
Har något bärföretag brutit mot sina avtal med bärplockarna ?
Jag undrar mest var de politiska ungdomsförbunden håller hus när det så enkelt skulle gå att visa var man står ideologiskt med ganska enkla medel. Det nya arbetarpartiet skulle vinna många politiska poänger på att visa att det inte får gå till på det här viset. SSU skulle kunna visat att de bryr sig, KD, eller vänstern, men icke.
Jag minns min egen barn- och ungdomstid i Norrbotten. Jag plockade bär, mina föräldrar plockade bär. De gamla tog med sig hinkar ut på myrarna och plockade hjortron. Det syltades och saftades och när frysen kom till folk så frystes bär in.
Nu ids inte många ungdomar ut i skogarna därför att det är "för dåligt betalt". Vi fick betalt i bär för hela vintern för hela familjen. Var man duktig och plockade mer än för egna behov fanns det folk som ville köpa. Kan någon insatt person berätta varför människor hellre ligger och solar sig än ger sig ut i bärskogen? Det är obegripligt att vi måste ta hit folk från andra sidan jorden för att ta vara på vad vår natur ger oss gratis!
Det talas mycket om att ungdomarna borde ta bärplockarjobben. Visst roas jag lite av tanken på att skicka ut lata snorungar i skogen, men...
När bärplockarfrågan sist var på tapeten så talades det om att varje bärplockare skulle behöva samla ihop storleksordningen 1,5 ton bär på en månad för att få lönsamhet i resan. Handplockat. Jag förmodar att samma omständigheter råder nu.
Handen upp alla som själva skulle ställa upp på att jobba under de omständigheterna. 1,5 ton handplockat på en månad annars får du ingen lön alls utan kommer gå med förlust. Inga ursäkter nu, unga som gamla och det kvittar om ni har ett annat jobb redan. Ställer ni upp på att jobba under de omständigheterna?
Just därför behöver bärplockarna vårt stöd. Det är fattiga människor med otroligt små marginaler som har satsat det lilla de har för att åka hit och plocka bär som annars skulle ruttna i skogen. De är fullt medvetna om att det blir ett jäkla slitjobb när de åker hit men de tror att om de jobbar riktigt riktigt hårt så kan de tjäna lite pengar.
Jag tycker inte det är för mycket begärt.