Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Wikileaks

Anna Troberg om Wikileaks

Piratpartiet erbjuder Wikileaks serverplats och bandbredd

Demokrati handlar inte bara om att medborgarna genom röstning ska få fatta beslut om vem som ska få leda landet. Det handlar även om att man ska ha fullgoda möjligheter att fatta ett välinformerat beslut innan man röstar. Det kräver tillgång till information, ibland även till information som de som har makten inte vill att medborgarna ska ha.


Om författaren

Anna Troberg är vice partiledare för Piratpartiet, författare och fd. förlagschef.

Sanningssägare är sällan omtyckta av etablissemanget. Det är irriterande när någon kommer och påpekar att kejsaren är naken. Det är så mycket mer bekvämt när folk har vett att hålla tyst när de ser att kejsaren har rumpan bar. Men det är en bekvämlighet som har ett högt pris. Ju fler sanningar som förblir osagda, desto mer haltar demokratin.

Demokrati handlar inte bara om att medborgarna genom röstning ska få fatta beslut om vem som ska få leda landet. Det handlar även om att man ska ha fullgoda möjligheter att fatta ett välinformerat beslut innan man röstar. Det kräver tillgång till information, ibland även till information som makthavarna inte vill att medborgarna ska ha.

Problemet med sådan information har tidigare varit att de som suttit inne på den inte haft möjlighet att nå ut med den till de stora massorna. Traditionell media har till viss del kunnat vara den länk som behövts mellan den som har informationen och de medborgare som borde ha tillgång till den. Men traditionell media begränsas av olika faktorer. Stora avslöjanden kräver ansvariga utgivare med nerver av stål, tyvärr har inte alla det. Stora avslöjanden kräver ibland mer utrymme som en tidning eller en tv-kanal kan erbjuda. I dessa fall behövs alternativa sätt att sprida informationen. Tack vare den nya tekniken finns det flera olika vägar. Wikileaks är en av dem.

Wikileaks opererar inte under samma publicistiska ansvar och begränsningar som traditionell media, men man tar sitt självpåtagna uppdrag som sanningssägare på stort allvar. Man är extremt tydliga med vad man gör och hur man bör närma sig den information man publicerar. Wikileaks publicerar rådata och uppmanar sedan andra att ta föra sanningen vidare ut i världen. I det senaste fallet har man samlat in 91 000 dokument om kriget i Afghanistan. Innan Wikileaks publicerade dem öppet tog man kontakt med några av gammelmedias flaggskepp: The New York Times, The Guardian och Der Spiegel. Man gav dem fria händer att använda materialet, vilket de också gjort.

Det som gör Wikileaks så framgångsrikt är att man dels utnyttjar den nya tekniken till fullo, men inte vänder traditionella medier ryggen. När man publicerade The Afghan War Diary, som dokumentsamlingen kallas, valde man dels att göra en lättöverskådlig, sökbar och lättnavigerad webbsida ackompanjerad av uttömmande reportage i traditionella medier. Man såg till att få ut det bästa möjliga ur den nya och den gamla mediavärlden och på så sätt säkrade man även största möjliga spridning av det känsliga informationen.

Hela Afghan War Diary går dessutom att ladda hem i html-format, som CSV-format, SQL-format och KML-format. Det innebär att den omfattande informationen inte bara gjorts tillgänglig, utan att den gjorts tillgänglig på ett sätt som gör den överblickbar för alla: vanliga medborgare, media, forskare och andra. Det garanterar en fullkomlig genomlysning av det som skett under kriget i Afghanistan. Det innebär också att kriget i Afghanistan inte kommer att kunna bli ännu ett av alla dessa krig där eventuella krigsbrott inte kommer i dagen förrän långt efter det finns en rimlig chans att ställa ansvariga till svars. Wikileaks har lyft på locket. Alla kanske inte gillar vad som finns där, men att blunda för det vore att förneka krigets offer den upprättelse de förtjänar.

Wikileaks sätt att publicera informationen innebär dessutom att informationen nu vilar trygg i internets famn. Det är viktigt eftersom det finns starka krafter som gärna skulle se att Wikileaks stängdes ner. Men även om man skulle lyckas stänga ner själva Wikileaks, så kommer man inte att kunna stoppa informationsspridningen och det är det som gör den nya tekniken så fantastisk. Det går inte att tysta de röster som vågar ställa sig upp och säga att kejsaren är naken. Det är en demokratisk säkerhetsventil av monumentala mått.

Wikileaks huserar just nu på det svenska webbhotellet PRQ, som drivs av Pirate Bay-profilerna Gottfrid Svartholm och Fredrik Neij, men Wikileaks är under ständig attack. Det skulle inte förvåna mig det minsta om Sverige inom kort kommer att utsättas för amerikanska påtryckningar om att stänga ner Wikileaks. Man har agerat på liknande sätt när det gällde Pirate Bay och med tanke på att Wikileaks verksamhet slår mot själva hjärtat av den amerikanska makten, så är det troligen bara en tidsfråga innan man agerar. Nu är det upp till bevis för våra svenska politiker. Kommer de att ha ryggrad nog att stå upp för Wikileaks och demokratin eller kommer de att vika sig för USA och ge sig efter PRQ och Wikileaks?

Piratpartiet kommer under inga omständigheter ge vika för påtryckningar. Vi hjälper redan nu demokratiaktivister i bland annat Iran att kommunicera via anonymiserande servrar. Vi levererar bandbredd till vår tids största politiska opinionsbildare, The Pirate Bay. Om Wikileaks återigen attackeras kommer vi omedelbart att erbjuda dem både serverplats och bandbredd. Piratpartiet tror på demokrati och vi är inte rädda för att stå upp för den.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/26159

42 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Bra skrivet!

Och förövrigt rösta på Piratpartiet!

Permalänk | Anmäl #1 Laszlo Donat, 2010-07-27, 16:33

Du skall inte vara stolt över vad wikileaks gjort utan skämmas.
Citerar bara Dick Erixon: http://www.opinionen.se/

"Uppgifter i det Wikileaks släppt ut kan säkert komma till nytta för talibaner och al-Qaida som kan använda dem för att spåra och identifiera informatörer.

Jag skulle inte bli förvånad om fler kommer att dödas på grund av detta offentliggörande än de civila dödsoffer som Wikileaks menar inte tidigare har rapporterats, dvs 129 personer.

Wikileaks kan snart ha flera afghaners liv på sitt samvete.

Den rapporteringen skulle jag vilja följa. Hur många liv kostar läckan?"

Om du personliogen vill ha andra mskors liv på ditt samvete så är det ditt val.
Är det pirat-partiets officiella hållning att offra andra mskors liv för ngra sketna röster i ett val där ni ändå inte har en chans?

Tacksam för svar.

Permalänk | Anmäl #2 McGregor, 2010-07-27, 17:22

Bilder och information från krigets vardag kan vända världens syn på krig. Rumsfeld blev upprörd över att bilderna från Abu Gharib nådde ut, inte för vad dom visade. Att tro att enstaka barn blir ihjälskjutna är naivt. När soldater går in i ett hus riskerar dom sitt eget liv och skjuter på allt som rör sig. Men bilderna saknas och stoppas aktivt av amerikanarna för dom vet hur hyggligt folk reagerar, när dom får se hur deras krig förs. Vi fick se bilderna från Vietnam och reagerade, men sedan tog det slut. Sådana bilder "riskerar de amerikanska soldaternas säkerhet" - självklart. Nu saknar vi bilderna och alla naiva drömmer om att få gå med i NATO. Det är konstigt att krigsförbrytelser och tortyr är något allvarligt såvida det inte är USA som är förbrytaren. Är det något som Bildt och kompani törs tala om, eller är det sånt som är olämpligt och ofint att beröra vid cocktailpartyn på amerikanska ambassaden?

Bra att Piratpartiet tar tydlig ställning. Man får bara hoppas att det finns fler politiker som kan stå med rak rygg. För om det inte finns många rakryggade politiker då är finns det inte mycket hopp för yttrandefrihet och sanning i framtidens värld. Sanningen är farlig, självklart! Farlig för dom som mörkar och begår brott och en ljusstrimma i hopplösheten för alla dom familjer som har drabbats av våldet. Hur många - det är också något som tystas ner.

Permalänk | Anmäl #3 Bertil Jansson, 2010-07-27, 17:42

Dessvärre måste jag erkänna att det smög in sig ett fel i min debattartikel. Jag påstår nämligen felaktigt att PRQ fortfarande drivs av Gottfrid Svartholm och Fredrik Neij. Det stämmer inte. Mea culpa. Förlåt, Gottfrid och Fredrik. Rätt ska vara rätt.

Permalänk | Anmäl #4 Anna Troberg, 2010-07-27, 18:13

Anna det hedrar dig att erkänna ett misstag.
Det är det inte nog många som gör.
Vilka äger numera PRQ då?

Permalänk | Anmäl #5 McGregor, 2010-07-27, 18:45

Det är väldigt viktigt att det finns en möjlighet för allmänheten att får reda på oegentligheter som stater, storföretag och sekter begår. För att i en demokrati kunna fatta ett informerat beslut måste vi också få reda på vad som faktiskt händer. Hur ska vi kunna komma till rätta med oegentligheter och korruption om vi aldrig får reda på att de sker?

Bra jobbat av Piratpartiet. Ni behövs!

@McGregor: Wikileaks har ju i detta fall fördröjt publiceringen med ett halvår för att informationen inte längre ska ha något taktiskt värde, dessutom håller man tillbaka 15000 rapportert för att skydda informatörer och andra. De flesta oberoende experter säger att publiceringen inte innebär några risker för trupperna. Flera stora tidningar hjälper dessutom till med publiceringen, skulle de göra det om det innebar risk för liv? Det är bra att kolla upp fakta innan man kommer med anklagelser.

Det enda detta skadar är opinionen för kriget, nu när vanliga människor får reda på vad som verkligen händer, och att USA och dess allierade misslett allmänheten om vad som faktiskt pågår i nio år.

Ironin är att den riktiga faran för liv är kriget själv, som USA startat, och alla de övergrepp som krig för med sig.

Permalänk | Anmäl #6 Mårten, 2010-07-27, 18:45

Du kan vara mer insatt än mig Mårten.
Så du garanterar att ingen kan pekas ut och dödas pga de dokument som läckt ut?

Permalänk | Anmäl #7 McGregor, 2010-07-27, 19:09

@#3 Bertil Jansson, 2010-07-27, 18:42

Bra skrivet!

Permalänk | Anmäl #8 andreas lundström, 2010-07-27, 19:13

@McGregor,
Nej, jag kan inte garantera vad som kommer att ske i framtiden mer än någon annan av oss dödliga, bara konstatera att de har vidtagit åtgärder för att det inte ska kunna ske och de flesta oberoende experter tycks hålla med om att det inte utgör någon fara. Den större faran är att stater och myndigheter hemlighåller impopulär information från medborgarna.

Permalänk | Anmäl #9 Mårten, 2010-07-27, 19:23

"Piratpartiet tror på demokrati och vi är inte rädda för att stå upp för den."

Jo... - Anna Troberg - det tvivlar jag ej ett ögonblick på - och hart när ALLA politiker säger ju ett och detsamma - men med olika former av eftertryck, faktiskt...

Dock... - ALLA politiker jag känner till missar att dessa, i o f s mycket lovvande FramTidsTonarter, är FULLSTÄNDIGT meningslösa utsagor - så länge som RÄNTEBLUFFEN tillåts att styra = VANSTYRA ! (video 3 tim 35 min) världs- och nationalekonomierna.

Det kan Piratpartiet göra något VÄLDIGT konkret åt NU - genom att BLI ett 4-frågeparti FÖRE höstens val.

Intressant ?

Permalänk | Anmäl #10 Josef Boberg, 2010-07-27, 19:37

Efter att ha genomgått den synnerligen motbjudande upplevelsen att sitta en stund och se på CNN, FOX och ett flertal andra amerikanska s.k. "nyhetskanaler" inser man snabbt att de som mest i världen behöver Wikileak är det amerikanska folket.
"Propaganda-medier" finns visserligen på många håll i världen, framför allt i diktaturer, men folken i dessa länder har inget och har aldrig haft något som helst förtroende för sådana medier, till skillnad från amerikanerna och deras CNN, FOX osv...

Permalänk | Anmäl #11 Palestinian forever, 2010-07-27, 20:59

Även i s k demokratier är massmedia = "Trattmedia" (video 2,5 min) enligt Hans Rosling.

Dock... - Newsmill avviker en smula ifrån det mönstret - än så länge i vart fall.

Permalänk | Anmäl #12 Josef Boberg, 2010-07-27, 21:25

Än en gång är jag glad över att nätet finns, vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på. Och Anna, vad glad jag är över att få lägga min röst på Dig och Piratpartiet. Jag har redan skumpan i kylen. Den fick jag som present av en fantastisk kille som heter Magnus som visade mig vägen in i det fantastiska nätets komplicerade men oerhört viktiga och fascinerande värld.

För människor som inte varit på nätet är det svårt att förstå vilken utveckling vi är väg att möta. Men om tjugo år kommer nätinformationen vara lika vanlig som te eller kaffe till frukost.

Tack för en som vanligt fenomalt upplysande artikel!

Permalänk | Anmäl #13 Ramona Fransson, 2010-07-27, 22:49

"Wikileaks kan snart ha flera afghaners liv på sitt samvete."

Vilket snedvridet synsätt. Om någon har mängder av liv på sitt samvete är det USA som invaderade Afghanistan baserat på en lögn.

Permalänk | Anmäl #14 Pål Bergström, 2010-07-27, 23:11

Glad attngn skickade in lite reklam, nivån på komentarerna hade sjunkit så lågt att det inte kunde bli sämre så nivån höjdes av det.

Mårten, tror inte på att det inte går att få ur info som kan orsaka andra mskors liv ur dessa 90.000 dokumenten och de kan dessutom användas till att orsaka fler livsspillan än informatörers, även soldaters liv riskeras i högre grad än förr nu när Talibanerna och deras ogudaktiga anhang får tillgång till hemligstämplad info där de kan skärskåda strategi etc.

Alla håller inte med dig om att de är ofarliga.

Du har förmodligen fel och då har du indirekt afganska och andras blod på dina händer i ditt underlättande av detta och kanske på andra sätt du hjälper sådant här.

Permalänk | Anmäl #20 McGregor, 2010-07-28, 16:50

Tänk efter LITE grann!

Ditt initiativ göder terrorismens kraft och framfart. Din agerande resulterar i att fler människor dör. Allt detta i syfte att tjäna Ditt eget uppehälle. – Mer avskyvärt än så här kan en människas agerande inte bli.

/Thomas Ek

Permalänk | Anmäl #21 Thomas Ek, 2010-07-28, 20:00

Oroande att det finns en önskan att återgå till den tiden då makthavare genom kontroll av media fick rätt att avgöra vad jag och andra borde känna till för att må bra och bli lydiga medborgare. Som vanligt bygger argumentationen på spekulation om goda föresatser. Vägen till helvetet är stenlagd med goda föresatser.

Permalänk | Anmäl #22 Carl Pettersson, 2010-07-28, 22:16

Tror någon att amerikaner har ett egenintresse av att skjuta oskyldiga? Tror någon att om det inte vore för Wikileaks så skulle de skjuta småbarn så ofta de kommer åt? Är förtroendet så lågt för amerikaner? Är det ingen som ser någon skillnad mellan USA:s insatser (ja, det krävs tyvärr våld mot de våldsverkare som vägrar tillåta afghanernas frihet) och talibanernas terror? Anser ni bara att USA krigar mot Afghanistan och om USA åker hem blir det fred? Är det verkligen så oupplyst i Sverige?

Permalänk | Anmäl #23 Erik Olsson, 2010-07-28, 23:13

Hmmm... - #22 Carl Pettersson - apropå MaktHavare...

En MedMänniska är en som ställer till det gott för sin egen del OCH så många andra som möjligt.
En PyramidMaktHavare är en som ställer till det gott för sin egen del – men på andra människors bekostnad – och då FRAMFÖRALLT oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna.

Tror Du att det finns NÅGRA av politikerna som HUVUDSAKLIGEN tänker och agerar som MedMänniskor ? - förutom Anne-Marie Pålsson - men hon skall ju avgå efter höstens val, tyvärr tyvärr... :cry:

Permalänk | Anmäl #25 Josef Boberg, 2010-07-29, 09:12

...lite märkligt faktiskt - att Anne-Marie Pålsson är = kommer att bli f d moderat (video 8 min)...

Permalänk | Anmäl #26 Josef Boberg, 2010-07-29, 09:16

@#24 Pål Bergström
Jag förstår att konspirationsteorier kan vara intressanta. Men snälla hjälp mig att förstå varför så många i Sverige ogenerat kan placera USA i samma vågskål som de mörka krafter som avsiktligt spränger oskyldiga människor i bitar. Jag undrar helt uppriktigt: Menar man på allvar att afghanernas lidande under talibanerna bara är påhitt?

Permalänk | Anmäl #27 Erik Olsson, 2010-07-29, 22:22

#23 Erik Olsson skrev:

"Är förtroendet så lågt för amerikaner? Är det ingen som ser någon skillnad mellan USA:s insatser (ja, det krävs tyvärr våld mot de våldsverkare som vägrar tillåta afghanernas frihet) och talibanernas terror?"

"Förtroendet för amerikaner" är inte så lågt..."förtroende för amerikaner" SAKNAS HELT !!!

Det är stor skillnad på talibanernas terror och USA:s terror....Talibanernas terror begränsar sig till Afghanistan och dess gränsområden medan USA:s terror helt saknar gränser !

Permalänk | Anmäl #31 Torsten Svensson, 2010-07-30, 10:51

Den officiellt generade (?) hållning som USA intar är att den eller de "skyldiga" till läckan skall spåras upp och straffas, att visa hur civila och försvarslösa mördas av den amerikanska krigsmakten är enligt den pervetrerade synen ett brott medan det verkliga brottet, -den amerikanska krigsmaktens ständiga massakrer- förtigs.
Det verkliga syftet tycks vara att under demokratiens varma snuttefilt med tiden lägga beslag på de naturtillgångar värda minst 1000 miljarder dollar som det krigshärjade landet snart måste realisera.
-Först då, då en ytterst lönsam och nerskitande gruvdrift under amerikanska har startat blir det uppenbart för alla demokratikramare vad det egentligen handlade om från början:
feg nykolonialism med vapenmakt igånghållen av ungdomar som annars skulle ha måst gå arbetslösa i Underlandet.

Permalänk | Anmäl #32 Ebbe Cederblad, 2010-07-30, 11:12

"synen ett brott".
-skall vara:"synen INTE ett brott"---
-ber om ursäkt.

Permalänk | Anmäl #33 Ebbe Cederblad, 2010-07-30, 12:46

@#31 Torsten Svensson

Jag tycker att det har blivit något av en slentrian att hacka på USA. Man vet att det är riskfritt - USA är ju knappast någon talibanregim som direkt hugger huvudet av en för minsta kritik.

Permalänk | Anmäl #34 Erik Olsson, 2010-07-30, 18:10

Slentrian det är att blunda för krigsbrott och brott mot krigets lagar och brott mot mänskligheten.

Permalänk | Anmäl #35 Ebbe Cederblad, 2010-07-30, 19:02

I detta fall anser jag att det var oerhört viktigt att Wikileaks släppte dessa dokument. Jag ser verkligen fram emot att de övriga 15.000 dokumenten släpps.
Nu kan framförallt amerikanerna se vad det kostar världen att välja fel presidenter och samhällsledare. Och hur usel och inkompetent den amerikanska militären verkligen är.
Nej jag är inte kommunist.

Permalänk | Anmäl #36 Johan Nordström, 2010-07-30, 23:40

Mycket bra praktiskt inriktat initiativ. Vad jag nu skulle önska är att PP också tar större plats i de bredare sammanhangen. De potentiella väljarna är ju inte bara IT-litterat folk som förstår poängen med sånt här finlir utan också besvikna nyliberaler som jag själv, som efter övervakningslagarnas införande aldrig mer kan rösta på Alliansen.

Jag är ett stort fan av bloggar som HAX och Sagor från Livbåten. Men dessa riktas mest till de redan frälsta. Jag vill se att PP kliver fram i den vidare debatten och ställer politiker som T. Bodström, B. Ask och C. Malmström till svars. Det är inte svårt utan räcker med att hänvisa till grundlagen. Hur rimmar några av de nya fascistlagarna såsom Ipred, FRA-lagen, Teledatalagringen och SWIFT-överenskommelsen med konstitutionella spelregler som EKMR 8:1 och RF 2:6? Ni som har en politisk plattform kunde gott ställa dessa frågor medan mediemikrofonerna är riktade åt ert håll.

Gör det gärna innan 19/9 så slipper jag kanske flytta utomlands.

Permalänk | Anmäl #37 Gustav S, 2010-07-31, 02:35

Dags att återigen resa sig för Lars Vilks!

Nu också när hans "Nimis" firas!

Res er för Lars Vilks!

http://www.youtube.com/watch?v=8bh-raHrMJQ

AVE!

Permalänk | Anmäl #39 frihetenärhär, 2010-07-31, 10:27

Sant #39!

En clip från CNN om Vilks:

http://www.youtube.com/watch?v=zjxMYDRMuXs&NR=1

Lite modiagre än svenska blöj-media som genast viker sig för Islamska hotbilden.

På ngt sätt tror jag inte wikileaks är för yttrandefriheten, verkar vara en röd blaska för Islamism och kommunism.
Hittils inte sett ngt som talar emot det men definitivt saker som talar för det.

Detta läckaget med de 90.000 dokumenten tex som bara gynnar talibaner och usa-hatare.

Rätta mig den som kan.
Vill gärna tro på en bättre värld.

Permalänk | Anmäl #40 McGregor, 2010-07-31, 14:33

@#35 Ebbe Cederblad
Det gjorde tack och lov inte USA. De lät inte Saddam hållas med sitt förtryck mot civilbefolkning, folkmord av kurder och ockupation av Kuwait. Man kan ha vilka konspirationsteorier som helst mot USA men titta något mer på vad de faktiskt gör. Man kan säkerthävda att det inte var rätt att befria Europa i andra världskriget eftersom amerikanerna måste ha haft en baktanke. Man kan säkert hitta på en uppsjö av mystiska konspirationer bakom detta. Men faktum kvarstår - det var rätt att befria Europa (hur ofta visar vi tacksamhet för det?) Och att hävda att amerikaner är lika onda som, säg röda khmererna blir faktiskt, för att citera en annan kommentator: Jan Myrdal-nivå. De som slungar ur sig alltför grova och orättfärdiga anklagelser mot USA blir till slut inte riktigt trovärdiga. Vi svenskar bör istället fråga oss hur mycket vi själva gör för att skydda demokratier mot militärt våld.

Permalänk | Anmäl #41 Erik Olsson, 2010-07-31, 17:27

Det tillskrivs att Amerika räddade Europa under andra världskriget, en våldsam överdrift, de voro icke ensamma om det och de dök upp när det mesta av förarbetet redan var gjort , general Patton till trots, han kanske rent av förlängde kriget med sitt stormangrepp, men osämja skapade han ihop med britter och fransmän, det var han också bra på. Men om vi nu skola tillskriva amerikanerna den tvivelaktiga äran så kan det inte ge någon som helst kredit för att få bete sig som världsherrar och världserövrare på fattiga och obildade och försvarslösa människors bekostnad, det är min oomkullrunkeliga övertygelse och den håller jag fast vid.

Permalänk | Anmäl #42 Ebbe Cederblad, 2010-07-31, 18:21

@#42 Ebbe Cederblad
Du har givetvis rätt i att USA inte var ensamma. Sovjet drog kanske det tyngsta lasset av alla - men de lämnade å andra sidan inte tillbaka de territorier de hade erövrat - en stor skillnad jämfört med USA:s civiliserade behandling av européer.

Men min poäng är att USA krigade inte mot tyskar - de krigade mot nazismen. Och trots att hela helvetet brakade lös (som i dagens Irak/ Afghanistan) tror jag att tyskarna förstår att det var nödvändigt.

Tänk om Wikileaks hade funnits då och rapporterat om hur några européer hade kommit i skottlinjen och dödats. Resultatet är förutsägbart. Den amerikanska opinionen hade svängt, alla hade sagt "usch, vad hemskt det är med krig" och USA hade fått dra tillbaka alla trupper för att tillmötesgå opinionen.
Nazisterna hade sedan ostört kunnat göra slarvsylta av motståndsrörelser och övriga goda krafter. Exakt samma sak gäller idag i Afghanistan.

Permalänk | Anmäl #43 Erik Olsson, 2010-08-01, 12:32

Krigarens sång

Skon som krigaren

bar i stridens larm

och manteln som

sölades av blodet,

allt skall brännas i

eld och förtäras av

lågorna och tanke

på krig skall ej stå

att finna längre på

vår jord tänkte han

gråtande när han i

vanmakt uppgivet

klänger sig fast vid

Akilles ben och ber

för sitt liv men då i

stället fick höra av

Akilles: ’minns vår

vän Patrokolos en

man långt bättre i

strid ja i allt än du

och han, han, fick

offra sitt liv för vår sak, så res dig du

och tänk att härlig

är döden där du i

främsta ledet går

dignande att möta

modigt ditt öde’,då

skämdes han som

en hund och reste

sig skamset och

gick bort till båten

som de hade drivit

iland med vilsna i

dimman helt utan

hopp, med minnet

av den sötaktiga

smaken i sin mun

och som påminde

om honungsdoften

från svedjebrand i

en högsommardag

i de ljumma vindar

som tidigare givit

dem lust att leva -,

medan de försökte

uthärda plågorna

efter svärdshugg

och påkslag de var

i alla fall utom fara

nu och hade tid att

sköta om sina sår

skura båten slipa

sina vapen laga en

försiktigt uppvärmd

aftonvard för att inte

röja sig för fienden

i den arla morgonen

skulle de tvingas att

ljudlöst med lindade

årtullar sakta ta sig

bortom räckhåll för

sin flerhövdade och

bättre rustade fiende

då hade de begravt

den unge krigaren

som de hade haft i

botten på båten han

hade legat stirrande

och oseende uppåt

himlen med ett spjut

instucket i ena ögat

och som hade gått

rakt igenom skallen

och ut i nacken, nu

hade i alla fall han

fått vila om än i en

grav i fjärran land

de rös i den kalla

och fuktiga dimman

som snart skulle gå

över i strålande sol

och kvävande hetta

tills dess måste de i

väg och söka skydd

dra upp båten och

dölja den i buskarna

vid stranden om de

hade tur, försiktigt

lade de ut från land

och rundade udden

ut mot öppet vatten

då de hörde ett skri

och så var de över dem igen med hugg

och slag, brinnande

pilar slog in i deras

kroppar och elden

tog fyr i deras kläder

blodet och livet som

de älskade hatfyllt

strömmade ur dem, båtarna tog eld och

de döendes skrik i

vanvettiga smärtor

blandades med ett

segerrusigt vrålande

- innan de domnade

Permalänk | Anmäl #44 Ebbe Cederblad, 2010-08-01, 17:26

Tack för poesin! Men det hade varit trevligt med ett bemötande av det jag ville säga. Jag antar att poesin syftar till att göra mig till krigsmotståndare. Och det vore jag gärna. Men problemet, som jag ser det, är att det vore alltför cyniskt att t.ex. lägga ner polisen och militären i protest mot allt våld. Det kan verka som en god tanke men det blir cyniskt i realiteten - att bara passivt "titta på" när våld begås.

Permalänk | Anmäl #45 Erik Olsson, 2010-08-01, 22:02

#45 Erik Olsson;
-Nej det var verkligen inte min mening att smutskasta Dig för Dina åsikter, i stället att tidlöst visa att i krig är alla förlorare, även de med de mest ädla av motiv.
Krigsherrar bryr sig inte om offer för att uppnå lagerkransad ära, civila får betala priset, det är vad som pågår. Vad cynismen består i om man jämför med att bara "titta på" medan det pågår eller ta del aktivt är en fråga för högre makter, den kan antagligen inte besvaras utifrån vårt sätt att tänka.

Permalänk | Anmäl #46 Ebbe Cederblad, 2010-08-02, 07:04

Yttrandefriheten är enormt viktig för oss alla och inte minst om vi skall kunna upprätthålla demokratin. Makthavare vill helst arbeta i tysthet för de har inte rent spel på agendan. Vi måste ha sådana som lägger ut sanningen på nätet och alla måste få säga sin åsikt vad man än tycker om den.

Det behöver komma ut information från alla tänkbara håll så att alla kan bilda en uppfattning själva som inte bara styrs utav traditionell självcensurerad och från makthavarnas sida passande vetande.

Vi har haft statsstyrd TV under många år här som politikerna styrde för att hålla alla under ett lättstyrt medvetande. Internet har ändrat på detta när information kan hämtas ocensurerat runt om i hela världen och det gör situationen allt svårare för makthavarna att bara driva folk som en okunnig fårskock.

Alla företag, som hjälper till att sprida sanningen bakom det som politiker och andra makthavare bara kör över med propaganda, behövs så vi vet hur det verkligen ligger till. Politikerna är bara skådespelare som står och spelar efter ett manus. Vill vi veta vad som verkligen händer så behövs sådana som Wikileaks då det kan få makthavarna att hålla sig i skinnet när de är medvetna om att grova fel kommer de inte undan med.

Permalänk | Anmäl #47 Mikael Forsberg, 2010-08-02, 14:21

@Ebbe Cederblad Nej, jag tog det inte alls som någon förolämpning, men tack ändå för all vänlighet.

@Mikael Forsberg
Jag håller helt med om att det är viktigt med flera nyhetskällor. Ju mer info man får utifrån världen desto mer löjeväckande och otidsenlig verkar t.ex. SVT:s gamla tjatiga vänsterpropaganda varje kväll. Men givetvis behövs en grundlig kontroll av vilka intressenter som ligger bakom Wikileak, dvs vilka som vill ha en opinion mot det USA försöker uträtta.

Permalänk | Anmäl #48 Erik Olsson, 2010-08-02, 21:56

Med tanke på att PP i sitt partiprogram säger "Riksdag och regering ska deklarera som sin mening att rätten att vara anonym i vardagen är en fundamental rättighet. Det gäller särskilt på Internet, där yttrande- och åsiktsfrihet är beroende av ett starkt anonymitetsskydd." så hoppas jag att man kräver att Wikileaks inhämtar godkännande från alla som kan identifieras i läckta dokument innan de publiceras via PPs servrar, alternativt anonymiseras.

Permalänk | Anmäl #49 Hampus Rystedt, 2010-08-02, 22:23

@Hampus Rystedt Vilket bra inlägg! Själv hoppas jag att inte alltför många oskyldiga stryker med som en följd av Wikileaks.

Permalänk | Anmäl #50 Erik Olsson, 2010-08-03, 16:38

@Hampus Rystedt, grymt bra inlägg!

Har läst nu att Wikileaks skall publicera de sista 15.000 dokumenten som deras försvarare här påstod skulle hållas tillbaka för att skona msko-liv.
Så nu är de sista spillrorna av ngt som en gång kunde liknas vid ett svagt försvar av Wikileaks borta.
De tar inte hänsyn ens till msko-liv vilket tydligt visar deras frånvaro av etik.

Permalänk | Anmäl #51 McGregor, 2010-08-17, 09:26

Depending on your wedding motif,prom dresses the groom and grooms men can wear a cheap prom dressesdark suit and white shirt they probably own. wedding invites Gift them with matching ties for uniformity. junior bridesmaid dressesIf your wedding calls for tuxedos, wedding hairstyleshave the men in the wedding party rent the tuxedos, wedding hairstylesshoes and accessories. Here too it is customary for the groomsmen to pay for the rental of their attire. celebrity lace front wigsMany rental places will furnish the groom's attire for free if all the men from the wedding party rent at the same time as one package. wedding invitationsA saving for you.

Permalänk | Anmäl #52 wolanlw, 2010-08-23, 10:05

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.