Läsarna bör veta att Weiderud ursäktat , t.o.m. försvarat, den muslimska pöbelns attack på det fria ordet och därmed våra rättigheter i samband med Vilksföreläsningen i Uppsala.
Permalänk | Anmäl
t, 2010-07-17, 10:19
"....och jag ser ingen anledning att dras med i Sturmarks vulgärargumentation. "
Det är därför du använder det negativa ordet "sekt" om humanisterna utan att närmare specifiera varför de skulle vara en sekt? (eller sektiliknande som du försöker dölja ditt billiga guilt by association trick med)
Vidare säger du:
"Efter nazismens härjningar inte minst mot den judiska minoriteten byggde vi i FN och Europarådet upp långtgående mekanismer för att skydda individen mänskliga rättigheter. Religionsfriheten är en bärande del av denna."
Var inte denna del tänkt som ett skydd mot statens förtryck av de som kallar sig religiösa? Jag skulle vilja påstå att det har skett en kraftig ändamålsglidning när den enskilda människan inte får bestämma över sina egna värderingar i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Varg i Veum, 2010-07-17, 10:33
De toleranta ska inte vara toleranta mot de intoleranta.
Peter Weiderud, citat:"För riskerna med att blint driva frågor bara ur ett perspektiv är att det lockar fram krav på begränsningar. Detta vore lika förödande för yttrandefriheten som för religionsfriheten."
Jag konstaterar också att detta är exakt samma argument som Nalim Pekgul (s) Kvinnorförbundet, framförde i ett debattprogram i TV 4.
För att skydda yttrandefriheten ska vi alltså begränsa yttrandefriheten. Det är ologiskt.
Så här är en rimligt position:
I alla samhällen måste finnas traditioner eller institutioner annars kan samhället inte finnas till.
En tradition eller institution - vilken som helst - som ska finnas kvar över tid och ha socialt inflytande måste upprätthållas genom olika mått och steg.
Den måste till exempel kommuniceras och administreras men även försvaras. Annars försvinner traditionen eller institutionen.
Allt upprätthållande av traditioner eller institutioner innebär intolerans via försvaret av traditionen eller institutionen mot de som inte vill fortsätta upprätthålla dem.
De tolerantas försvar av yttrandefriheten som institution innebär per logiskt nödvändighet därför en intolerans mot de som vill inskränka yttrandefriheten.
Yttrandefrihet är dessutom i mycket en dikotomisk institution. Antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi den inte.
I ett tolerant samhälle får man säga i stort (ej hets mot folkgrupp) vad som helst. I ett intolerant samhälle får man hela tiden tänka på vad man säger.
Det förra är bättre än det senare.
Det är därför de toleranta inte ska vara toleranta mot de intoleranta.
Religionens frihet ligger i den privata sfären. Man ska ostört få be till valfri gud.
Religionsfrihet innebär inte att vi tänker eller ska inskränka den grundläggande traditionen och institutionen i den västerländska civilisationen med hänsyn till islam eller annan religion.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-07-17, 11:25
Man bör ta avstånd från Weideruds så kallade toleransbudskap mot dem som inte kommit lika långt på resan mot humanism som vi svenskar.
.
Det är iofs bra att Weiderud åtminstone inte relativistiskt förnekar att det handlar om just en utevckling där vi ligger före, att han inte ställer humanistiisk tolerans jämte nysvenskarnas religiösa intolerans. Men att vi bör tolerera denna intolerans är en absurd tes.
.
Om man väljer att komma till just Sverige så bör man göra det för att man inser att de värderingar som är grundläggande i vårt land är de som gjort landet till vad det är. Att vilja åtnjuta allt detta men samtidigt vägra ta avstånd från de intoleranta värderingar som oftast är skälet till att man tvingats fly från sitt gamla samhälle, i detta finns ingen logik.
.
Alla måste ta ansvar för fundamentet i det sekulära, humanistiska samhälle Sverige är. Det gör man inte om man springer runt i heltäckande slöja, förordar stening av homosexuella eller verkar för införandet av sharialag i Sverige. Kan man inte kasta av sig sådant då bör man rimligen söka sig till något annat land än Sverige eller stanna kvar i det land man kom ifrån och ta konsekvenserna av vilket samhälle sådana värderingar leder till..
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2010-07-17, 12:08
Mångkultur behöver inte sluta med kulturrelativism.
Västs kultur är ofta andefattig, materialistisk och sexistisk. Många människor, från inte minst Mellanöstern, har en mer rikare och djuplodad kultur i detta avseende. Det är viktigt att bejaka och lära sig av dem.
Samtidigt ska man inte heller totalt falla in i en typisk västlig masochism som Peter Weiderud så gärna gör: vi har kommit längre när det gäller demokratisyn och mänskliga rättigheter än t.o.m. många länder och kultur inom Europa som t.ex. Polen.
Weiderud skulle göra sig själv och samhället en tjänst när att sluta fördömanden av andra fördömanden av anti-kvinnliga och anti-homosexuella budskap som ofta frodas inom kulturer från just mellanöstern. Det är inte islamofobi att säga ifrån i dessa punkter; att *inte* göra det tyder på en obehaglig demokratisyn och en feghet av sällan skådat slag.
Gaska upp dig, pojk.
Permalänk | Anmäl
Anna Hellsén, 2010-07-17, 12:47
" ... för att försöka röka ut traditioner och förhållningssätt bara för att vi är ovana med dem eller inte förstår dem" . Ja vi svenskar kommer att tvingas att lära in mycket nytt i den nära framtiden, inte minst när det gäller juridik, lagstiftning och hedersfrågor. Vi tackar dig Weiderud, och det svenska etablissemanget, att vi svenskar har fått förmånen att uppleva denna tid.
Om vi bortser från ironin: Det talas om att vi ska lära oss av andra kulturer, så exakt vad är det vi ska lära oss av den muslimska, som vi inte kan tillägna oss inom den egna kristna västerländska traditionen? Tacksam för svar.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2010-07-17, 13:22
Peter talar så mycket osanning, rad efter rad, att det är svårt att veta var man ska börja. Men låt oss ta den allra värsta felaktigheten: "med kraft gått emot kränkningar av homosexuellas råttigheter varhelst de sker, och i synnerhet när det sker med religiösa övertoner."
Sanningen är att broderskapetsrörelsen TIGER fullständigt om förföljelser av homosexuella, OM det sker i islams namn. De har ju lierat sig bla med muslimska brödraskapet.
Peter och hans anhang står idag på fronten vad gäller kamp mot yttrandefrihet och religionsfrihet i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-07-17, 14:10
Weiderud ger ett lysande exempel på hur dogmatiker tolkar yttrandefrihet. Den ska värnas genom att inte användas om det som yttras kan tänkas kränka någon.
Bättre exemplifiering av Orwells doublespeak får man leta efter. "Freedom is slavery", "ignorance is strenght", se där ett par motton att lägga till Broderskapsrörelsens uppenbara ledmotiv. Höjden av bakåtvänd logik är ju sedan att kalla humanisterna för sekt, när det enda företeelsen som påminner om en dogmatisk sekt är Weideruds eget fundamentalistiska självgoda svamlande om att respektera religionsfriheten.
Ja Peter, händerna på täcket, sedan får du tro på vilka berättelser du vill. Nej Peter, du får inte tvinga andra att helga dina försanthållanden om änglar och jungfrufödslar med mera, men gärna dyrka dina heliga berättelser när andan faller på. Men du kan inte kräva att vi andra ska respektera det genom att hålla tyst. Här har vi ännu en sjysst slogan för Broderskapsrörelsen: Vi ger totalitarismen ett mänskligt ansikte eller: Helvetet - alla ska med........
Permalänk | Anmäl
Hillis B Toklas, 2010-07-17, 15:29
...blablabla...sekt...bla...Peter Weiderud...blablabla...homosexuella...blabla...vi sossar är och tänker och agerar finast....blabla.......vi fina kristna sossar...blablabla...
Så skönt att kunna både se, läsa fakta och dra egna slutsatser. Då slipper man just slipprigt smörande och ursäktande av en Peter Weiderud, då slipper man begråta allt "orättvist" som sossar utsätts för i dessa valtider.
Även sagofiguren Pinoccio måste vara sosse, för hans näsa växte och växte så fort han sa nåt....och alla vet ju varför...
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2010-07-17, 16:01
"Vi måste vara tydliga att aldrig acceptera förhållningssätt - vare sig de är religiösa eller sekulära - som kränker andra. "
Jaha, där rök ju islam direkt.
"Han söker medvetet provocera och kränka en grupp som redan befinner sig i utsatthet."
Jaha. Så att protestera mot irans avrättning av homosexuella med hänvisning just till homofilin är är allttså ett att kränka en grupp som redan befinner sig i utsatthet? Mycket märkligt resonemang.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2010-07-17, 16:02
Weiderud och Broderskaparna ger uttryck för en ganska paternalistisk syn på människor med annan religiös bakgrund än kristen, dessa beskrivs som lite förmoderna vilket innebär att de har helt enkelt inte kommit lika långt i sin demokratiska fostran som vi andra. Till exempel när det gäller tolerans för homosexualitet. Innebär det att samhället ska tolerera denna intolerans och vänta till de har hunnit ifatt oss?
Tilläggas kan följande diskussion hos Bengt Heldt: när Broderskapsrörelsen i juni la fram ett "Manifest för muslimska socialdemokrater" hade sexuell läggning helt sonika försvunnit som diskrimineringsgrund (se http://bengtheld.blogspot.com/2010/06/muslimska-socialdemokrater-inte.html).
Weiderud pompösa försäkran om att rörelsen "med kraft gått emot kränkningar av homosexuellas råttigheter varhelst de sker, och i synnerhet när det sker med religiösa övertoner" klingar plötsligt ganska falskt och ihåligt. Men det är klart, hyckleri och dubbelmoral är ju ett grundläggande drag i alla religioner och dessvärre även hos många religiösa personer.
Permalänk | Anmäl
Hillis B Toklas, 2010-07-17, 17:06
Jonas Melander tillhör de Israel hatare i Sverige,som försöker
få varje diskussion sluta med lögner,desinformation och manipulation. Lögner gäller staten Israel,desinformation gäller Israels
handlingar,manipulation berör både fakta som känslor.
Alla människor som har lite vett i huvudet förstår att Israel INTE mördar barn i Gaza,och att Israel överhuvudtaget inte mördar civila. Det gör däremot palestinier genom att försöka mörda så många civila Israeler som möjligt..
Israel försvarar sig,och befinner sig i ett påtvingat krig.
I varje krig händer det ibland att barn dödas,trots att Israel medvetet
försöker undvika civila offer.
Det är sådana som Melander som bidrar till krigs hets och hat.
Melander och hans gelikar bryr sig varken om barn eller humanistiska värden.I annat fall skulle dem organisera Ship till North Korea eller expeditioner till Darfur,för att nämna bara två platser på denna jord där barn mördas,svälter ihjäl,våldtas och misshandlas. Tack vore sådana som Jonas Melander och andra hjärntvättade judehatare kan våld och krig florera på många ställen
i dagens värld.
Broderskapsrörelse med Weiderud i spetsen har lyckats odla fram
detta Israel hat för att främja islamismens framfart i vårt land samt
frivilligt tjänstgöra i islamisternas krig mot det fria samhället.
Att "Israel mördar barn i Gaza" är en del av detta psykologiska krigföringen råder ingen tvekan om.
Permalänk | Anmäl
josef zorski, 2010-07-17, 18:49
Peter Weiderud är en religionsvetenskapligt mycket okunnig person; inte bara om sin egen religion utan främst även om islam. Det är naturligtvis ett stort problem både för Peter själv och för Broderskapsrörelsen.
Permalänk | Anmäl
Magnus Johansson, 2010-07-17, 19:20
Broderskapsrörelsen är den starkaste antisemitiska organisationen i Sveriges historia. Antisemitismen kommer sig av solidariteten med muslimerna som rörelsen tänker bygga upp sin framtida makt på.
Hat mot människor som är duktiga och självständiga har varit arbetarrörelsens drivkraft och signum i alla tider. Förr var det kapitalister och arbetsgivare som utmålades som onda, idag är det judarna som demoniseras och som ska utrotas.
Om Broderskapsrörelsen får som man vill kommer Sverige att bli ett land som domineras av slödder, ett land i konflikt, svält och kaos.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-07-17, 19:31
Oerhört kloka ord Mats Dagerlind.
citerer: Om man väljer att komma till just Sverige så bör man göra det för att man inser att de värderingar som är grundläggande i vårt land är de som gjort landet till vad det är. Att vilja åtnjuta allt detta men samtidigt vägra ta avstånd från de intoleranta värderingar som oftast är skälet till att man tvingats fly från sitt gamla samhälle, i detta finns ingen logik.
och håller fullständigt med.
Permalänk | Anmäl
Katrin Andersson, 2010-07-17, 19:38
hel-sekulära människor tenderar att börja leva på osunda sätt: ligga med dem av samma kön, skilja sig vid minsta gräl, och nedvärdera kvinnans förmågor: vänta, föda och amma barn... Så jag tycker muslimernas befolkningsexplosion medför nåt gott - oavsett om man är kristen eller muslim. Det stärker de gamla klassiska familjevärderingarna! vilket bara är bra!
Permalänk | Anmäl
Marco Diamani, 2010-07-17, 20:32
Det betyder ju också att man inte behöver vara politiskt korrekt och tycka om islam, i a f inte islamister. Det betyder att man kan rikta kritik mot katolska kyrkan, mot protenstantismen och mot islam. Att man kan kritisera Israel utan att behöva dra rent nazistiskt synsätt gentemot judar! Det innebär att man kan försvara Israel mot Hamas, Hizbollah och andra islamistorganisationer, samtidigt som man kritiserar palestinier, och israelier!
Men det innebär också frihet från religion och att man inte kan och inte skall tvinga på sina grannar, sina församlingsmedlemmar, sina vänner, familjemedlemmar etc ett visst levnads eller förhållningsätt!
Framföralt skall inte religiösa leka gud och straffa de som inte gör som gudslekaren tycker att jag/du/den skall göra/leva, det är inte människor som skall straffa andra människor för klädkoder och kulturella klädregler!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2010-07-17, 20:36
ateism är orsaken att Sverige ser ut som den gör: homofili, barnporr, egoism, trender, otrohet, skillsmässor, ensamhet osv...
Permalänk | Anmäl
Marco Diamani, 2010-07-17, 20:43
@ Marco: är du på riktigt eller någon sort kortslutning tillbaka till 1800-talet? Fast jag håller med dig om att trender är en riktig styggelse, det borde finnas allmänna lagar mot kortvariga trender! Sedan borde vi förbjuda ensamhet och egoism också. Samt återinföra aga och avskaffa kvinnlig rösträtt, det var väl i den vevan allting spårade ur, eller hur?
Permalänk | Anmäl
Hillis B Toklas, 2010-07-17, 21:08
#19 Marco Diamani,
" ateism är orsaken att Sverige ser ut som den gör: homofili, barnporr, egoism, trender, otrohet, skillsmässor, ensamhet osv..."
Så katolska präster som är pedofiler och pedofilins störste beskyddare-påven-är alltså ateister?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-07-17, 21:08
Peter Weiderud, yttrandefrihet går inte att missbruka. Alla som jobbar för att yttrandefriheten skall begränsas är demokratins fiender nr 1.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-07-17, 21:15
HUMANISTERNA, liknar jag vid en hemlig "sekt" utan rättvisa/humanitet och känsla för det LAND de är uppväxta I?!. Inte en DUGG bättre är t.ex Jehovas Vittnen/Pingsrörelsen/Osama Bin Laden m.fl. De använder sig bara av annorlunda ORD. Fy
Permalänk | Anmäl
Katrin Andersson, 2010-07-17, 21:26
#23 Katrin Andersson,
Jag är med i Humanisterna. Vi dyrkar ingen sagofigur och vi får hoppa av när vi vill. Och på vilket sätt kan en sekt vars medlemmar skriver debattartiklar vara hemlig?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-07-17, 21:39
Det har getts för mycket utrymme i debatten om frihet till religon och inte grundtanken till varför religon och stat separerades år 1866 i Riddarhuset, Gamla Stan, Stockholm. Det var svenska folket både män och kvinnor som ifrågasatte varför är prästerskapet anset som en folk med högre värde än den fattiga bonden, svenska folket ifrågasatte trovärdigheten av bibelns innehåll samt skapelseberättelsen ifrågasattes.
Idag år 2010 är märker man hur radikala klär sig i religoner som förtäcken för deras handlingar och ord. Idag blir man kallad rasist och islamofob så fort man yttrar sig fritt. Yttrandefriheten är starkt ifrågasatt av de radikala. Dessutom kräver blir de lätt kränkta när de möter de demokratiska sekulära värderingar och dess moral. De accpeterar inte att andra människor kan ha annan syn på saker och ting för att de antigen använder biblen eller koranen som den enda källan för sina argument utan att titta upp och inse att den världsbild som beskrivs i bibeln eller koranen stämmer inte alls överens med hur verkligheten ser ut och fungerar idag år 2010.
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson, 2010-07-17, 22:29
Enligt Professor Håkan Hydén via SVT Play måste människorna i ett samhälle byta spår i samhällsutvecklingen och de måste ner montera det gamla som ska ske helst så varsamt och förnuftigt så möjligt för att det inte ska uppstår blodspillan och annat som finns beskrivet i historisk t.ex i Sydeuropa. Men samtidigt måste de börja tänka på i ny banor för att skapa nya system som kan skapa nya förutsättningar som syftar till att tillgodo se hela befolkningens mänskliga behov. Det är inte på det viset att de gamla systemen som kan förändras och som kan skapa något nytt utan man måste tänka helt nytt i nya system som går att bli så pass attraktiva att de tränger ut de gamla systemen. Det är i detta som samhällsutveckling sker t.ex från ett jordbrukar samhälle till ett industrisamhälle som sverige har utvecklats. Idag anses Sverige vara ett av världens modernaste land för att samhällesutveckligen har gått så pass långt till att den även ses som ett kunskapssamhälle.
Det är alltså ganska ohållbart i ett samhällesutvecklingperspektiv att vara en islamist med koranen som den enda källan till sitt argument. För att de radikala stannar kvar i sitt gamla system från en tid som inte existerar längre. När resten av befolkningen tänker i nya banor. Tack vare den svenska ursprungsbefolkningen började helt tänka i nya banor i mitten på 1860 - talet som ledde till en separation av stat och religion samt att den allra första regering och riksdag tillsattes i Riddarhuset, Gamla Stan, Stockholm och ända sedan dess har att tänka i nya banor och ta sig an nya system varit en tradition i den svenska ursprungsbefolkningen. Helt enkelt de som definierar sig som aktivt religiösa och som kommer antingen med bibeln eller med koranen är bakåtsträvande idioter som har stannat upp i det förflutna och detta kan man se i Mellanöstern och i de norra afrikanska länderna hur illa de ser ut. Afghanistan som är en islamistisk stat är på botten i deras samhällesuteckling. Hellre en sekulär demokratisk ateist som är öppen för en positiv samhällesuteckling än en arrogant radikal som har stannat upp i sin samhällesuteckling på 600 - talet.
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson, 2010-07-17, 22:34
Jag är medlem i Humanisterna och jag lovar, det är ingen sekt. Jag har aldrig tidigare upplevt en organisation med så utpräglat individualistiska medlemmar. Många högt utbildade, ingen med samma åsikter som de andra. Utom vad gäller avståndstagande till organiserad religion.
Det är ju där skon klämmer även för moderat religösa männskor som Peter Weiderud.
Dom vill inte se skillnaden mellan personlig tro och organiserad tro. Eller snarare vill dom blanda bort korten så att försvar för varje persons åsikt blir ett försvar för gemensamma förhållningsregler baserade på dogmer som inte får ifrågasättas.
Och det är ju en väldig skillnad.
Organiserad religion är odemokratisk per definition. Det är ju riktigt illa.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-07-17, 23:26
Låt se, en kristen socialdemokrat hävdar att humanisterna, generellt verkar det som, är sektliknande?!? !?! o_O
Ehm, saknar artikelförfattaren självkännedom och kännedom om hur folk i ett sekulerat land ser på självutnämnda religiösa och hur folk generellt ser på socialdemokraternas kärntrupper och reserv?
Permalänk | Anmäl
ST, 2010-07-18, 01:57
Från artikeln:
>>Min syn är att vi måste ha respekt för de uttrycksformer som finns i religiösa traditioner.
Elegant. På ren svenska betyder det:
"Vi respekterar intolerans, homofobi, kvinnoförtryck och rasism -- så länge den är religiös. Även när den är hundra gånger värre än vad SD någonsin framfört".
Fascinerande dubbla standarder...
Har Borderskaparna med Weiderud någonsin kritiserat att t.ex. Hamas citerar Simon Vises Protokoll, en av Hitlers inspiratoinskällor för Mein Kampf, i sin programförklaring? Har Broderskaparna kritiserat NÅGOT uttryck av nazi-insipirerad antisemitism från den muslimska världen? (Medier är statligt kontrollerade eller censurerade i Arab-länderna, så där är det t.o.m. statligt godkänt... likt tyskt 30-tal.)
Det ser ut som (S) försöker locka röster från politi.. nå, _religiöst_ bruna grupper.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2010-07-18, 02:31
Humanisterna är intellektualiserande fjantar av samma typ som trodde att det gick att prata reson med Adolf Hitler och få honom att lämna Rhen landet, Tjeckoslovakien, Österrike, Norge, Norge.... Det vill säga, i teorin, bra, men utförandet bli minst sagt mediokert..
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2010-07-18, 03:22
Broderskaparna är snudd på lika skenheligt intellektualiserande som Humanisterna, men framstår snarare som mer eller mindre omedvetna Quislingar och är utan tvekan lika självgoda som de är orepresentativa. Men varje parti har de extremister de förtjänar.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2010-07-18, 03:27
Weiderud svarade som enda representant för riksdagspartierna ja till frågan om halalslakt skall tillåtas i Sverige http://politisktinkorrekt.info/2010/07/09/socialdemokraterna-sager-ja-ti...
Weiderud och Broderskapsrörelsens muslimska gren ”Nätverket för Troende Socialdemokrater” startar ny tidning om islam och politik http://politisktinkorrekt.info/2010/07/09/socialdemokraterna-lanserar-mu...
Weiderud och Broderskapsrörelsens muslimska gren ”Nätverket för Troende Socialdemokrater” publicerar muslimskt manifest http://politisktinkorrekt.info/2010/06/20/broderskapsrorelsen-slapper-mu...
Är det överhuvudtagen någon med en valnöts intelligens eller däröver som inte ser att muslimerna infiltrerat Broderskapsrörelsen och att Weiderud mer än gärna ställer upp på att vara deras lydiga dhimmifigur? Allt för dom heliga väljarrösterna, att sedan resten av samhället går käpprätt åt h-----e spelar ingen som helst roll.
Permalänk | Anmäl
Gustaf Janson, 2010-07-18, 08:20
Vad är humanism?
Humanism och humanist är ord som används i flera betydelser. Men humanismen som livssyn står för ett tydligt ställningstagande. Den sätter människan och människovärdet i centrum. Den förenar medmänsklighet och förnuft i en strävan att skapa ett bättre samhälle, där ansvaret läggs på människan själv. Demokrati och mänskliga rättigheter är universella värden som måste gälla alla människor, oavsett var man råkar leva.
En sekulär livssyn
Grundläggande för humanismen är kritiskt tänkande och en vetenskaplig kunskapssyn. Humanismen är en sekulär - icke-religiös - livssyn som anser att det inte finns några förnuftiga skäl att tro på religiösa dogmer, gudar eller övernaturliga förklaringar av tillvaron. Humanister har en kritisk inställning till alla former av religion, nyandlighet och ockultism.
Källa: http://humanisterna.se/
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson, 2010-07-18, 10:18
Diakonia och samma gäng av "kristna" och deras aktiviteter i Mellanöstern - har du läst lite av följeslagarraporterna? Det är ren och skär antisemitism enligt EU-s definition http://israelisverige.info/?p=205 . Och inte ett ord om alla muslimska attacker på kristna araber, se t.ex. http://c4rpme.org/christians/cpa.html och
http://97.74.65.51/readArticle.aspx?ARTID=6236
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/138621
En kommentar om de desperata europeiska kvinnornas frigörelse - hur många har upptäckt att något gått snett, eftersom tack vare denna "frigörelse" Europa kan inte längre reproducera sej, vi blir färre och färre och går emot en katastrof. Det är inte samma sak i USA. Jag kan inte påminna mej att ha sett det problemet diskuteras särskilt mycket bland dessa frigjorda kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2010-07-18, 11:45
Sverige tenderar att bli ett föregångsland inom många områden som tyvärr ofta är mycket negativa för vår befolkning. Såväl som de som vurmar för en fascistisk ideologi som Islam med Broderskapsrörelsen som de flummande sk humanisterna. Tillsammans bidrar de till den segregation som följer i mångkulturens tecken.
Läs gärna vidare vad den anonyma journalisten Julia Caesar skriver om ämnet i en lång och välskriven artikel. Jämför med dagens media och deras vurmande för mångkulturen och sveket mot oss Svenskar.
http://sverigefidelis.blogg.se/2010/july/kedjeinvandring-utan-slut-af-ju...
mvh Ceasar Andersson
Permalänk | Anmäl
Ceasar Andersson, 2010-07-20, 12:51
Lite sharia får man stå ut med annars är man rasist eller med i en sekt som humanisterna.
Permalänk | Anmäl
Kamrat Vasilij Besedin, Politisk Officer, 2010-07-20, 13:31
Möjligen liknar Humanisterna en sekt, däremot är Broderskapsrörelsen en sekt.
Permalänk | Anmäl
Sanjay Rubinstein, 2010-07-20, 19:10
Håller med Sanjay Rubenstein:
"Möjligen liknar Humanisterna en sekt, däremot är Broderskapsrörelsen en sekt."
Hur ofta har vi inte sett prov på Broderskaparnas märkliga vänslande med personer och grupper av uttryckt antisemitisk karaktär. Peter Weiderud har lierat sig med IHH och andra islamistiska grupper i ett företag som visar stöd för Hamas. Här finns en tolerans för rasism och våld som är enastående, så PW's påståenden låter minst sagt bisarra.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2010-07-21, 06:32
Det är en mänsklig rättighet att få slippa höra propaganda från RFSL hela tiden!
Homosexualitet blir inte sundare för att ni tjatar om vad ni anser hela tiden!
HBT eller va de nu heter är och förblir sexuella avvikelser som barn bör hållas borta från exakt lika mycke som de bör hållas borta från nekrofiler och zoofiler (utövande såna)....
punkt slut.
Permalänk | Anmäl
Marco Diamani, 2010-07-21, 15:04
Att vara rasist är att vara korkad.
Att vara korkad är en mänsklig rättighet.
Att vara kritisk mot svensk invandringspolitik är varken korkat eller rasistiskt. Det är ett tecken på intelligens.
Tyvärr finns det många socialliberaler som springer benen av sig för att försvara allt de fanatiska kvinnohatande och -förtryckande muslimerna gör.
Detta skadar den överväldigande majoriteten av muslimer som inte är fanatiska.
Socialliberalernas förnekande av verkligheten skapar rasism.
Det är korkat.
Tur för dem att det är en mänsklig rättighet att vara korkad.
Permalänk | Anmäl
Mikael A, 2010-07-21, 16:43
ateism är orsaken att Sverige ser ut som den gör: homofili, barnporr, egoism, trender, otrohet, skillsmässor, ensamhet osv...
#19 Marco Diamani, 2010-07-17, 20:43
Medmänsklighet är universalt och har inte så mycket med tro eller icke tro att göra. Moral och etik är inget exklusivt för religioner bara för att troende anser sig ha exklusiv rätt till dessa, någon som tillhör någon religion kan likväl utföra brotten ovan.
Permalänk | Anmäl
Kamrat Vasilij Besedin, Politisk Officer, 2010-07-21, 18:08
Humanisterna är verkligen en extrem sekt. Deras agenda är avskyvärd, då måste de självfallet nyttja bedrägliga krokar, såsom ordet "tolerans". De syftar till att ta bort det sista av det som är verkligt "human life". De< har ingen susing om vad som får ett samhälle att inte gå under, utan är spjutspets för att få det att gå över stupskanten. Jag tycker uppriktigt synd om dem, och alla de vilseför.
Det finns inga som ÄR homosexuella. Idag är allt upp och ned, och pervo sitter vid rodret. Man kan knappt öppna en kvällstidning längre så är sida upp och sida ned bara kring pervo, invandring osv, i syfte att normalisera det sjuka i samhället.
Ingen har nog skadat landet mer är Mona Sahlin. Så det är inte konstigt att Sturmark i dagens Expressen skriver att "Sahlin skulle minsann veta...". Det Sturmark, Sahllin och alla ska veta är att sedan femtiotalet så har det bara gått snett. Jag vet inget land som beter sig säm,re än detta fd land, Absurdistan. När prideskammen ska vara i Baltikum så är det kanske femtio personer som ska besudla gatorna, och majoriteten är konstiga personer från Sverige, ofta politiker och andra agendautförare. De
Permalänk | Anmäl
Karl Eriksson, 2010-07-25, 18:05
De ska alltid lägga sig i. Idag ser man att Maria Leissner lägger sig i det som rör Danmark och flyktingar. Det är så typiskt, de håller alltid på så. Lägg av, säger jag bara. Vänd på ett tänk och gärningar 180 grader.
Peter, det är naturligtvis inte så att man ärt medveten för att man har en tolerant syn på homosexualitet - du vrider till det där, och hakar på ordet "progressiv". Är man fel ute, om man skadar samhälle, familj och är emot det fundamentala i livet, så har det inget med utveckling att göra, och inte progressiv - utan det är atgtt gå baklänges - så är det i en tid då det uschliga styr och svämmar ut över alla gränser.
Idag är präster politiker... präsetr är bögar/pervo - kyrkan skulle väl om den skulle ha något kvar av upprätt värde stå kvar och säga som det är, då sodom och gomorra upprepar sig. Men nejdå, kyrkan är bland de onda företeelserna, och är med och skjuter skutan i sank - har regnbågsgudstjänster... mm mm.
Sahlin... sa nyss att det är stöld från föräldrarna om inte barnen får mer än 30 timmar på dagis. Fruktansvärt uttalande. Hur sjukt får det lov att bli! Det är tvärtom stöld att samhället berövar föräldrarnaa barnen redan när de är väldigt små - för attpå sina programmeringsanstalter (förskola/dagis) se till att förvrida verkligheten i deras oskyldiga sinne, med deras genustjosan. De små ska minsann få lära sig den sjuka agendan från början, och det gäller att snabbt se till attt föräldrars uppfostran av barnen kan övertrumfas. De stjäl våra barn.
Sturmark och politikerna är med och förstör barnen, förleder ungdomen och förstör våra liv, detta är den sanna verkligheten. Men de förvänder allting, de styr s av den förhärskande religionen science, som får allt att bli själlöst och verkligt avhumaniserat.
Det går snart inte att vara på stan, allt är konstiga vibs, tatuerat och piercat. Barn är inte längre barn, utan har förstörts av en ond agendas "människor". Det gick fort - inget land är i praktiken mer kommunistiskt än detta fd land - den sista sovjetrepubliken... det spelar ingen roll var det är på höger- vänsterskalan - det är ett spel får galleriet - för bakom den fasaden så ägs politikerna av andra, och riktningen gås, oavsett vad partier vid makten heter. Det som är kommunismens mål har man fredan här uppnått, det heter upplösning av det grundläggande. Kommunism är en bogey man, det som det onda spöket är ute efter har man uppnått här - och våra politiker ska vara de som ska gå före inom EU för att sprida det sjuka vidare - kränka andra länders folk med sin pervoagenda - i namn av tolerans... Då räcker det mer att se på tv... läsa rfsl-median (kvällspressen osv), för så har allt dummats ned.
Peter, du bör sluta att vara så politiskt korrekt - tror du på en del av vad du själv skriver? Tror du på "mångkulturellt samhälle". Det finns inte. En kultur är inget grej... som man kan flytta på. Det hör ihop med plats, klimat och mycket annat. Nu har kultur blivit att äta utländsk "mat" på torgen, prova på salsa... kubansk dans...
Islam är heller ingen religion. Något ärt inte religion bara för att det har många anhängare, eller har haft det länge.
Sluta med promotandet av hjärntvätt av oskyldiga människor - barn som föds in i åskådningen/programmeringen.
Permalänk | Anmäl
Karl Eriksson, 2010-07-25, 18:08
#46.47 Karl Eriksson
Det är en lång helvetespredikning du gör, låt mig kommentera ett par ställen:
"Humanisterna är verkligen en extrem sekt. Deras agenda är avskyvärd, då måste de självfallet nyttja bedrägliga krokar, såsom ordet "tolerans". De syftar till att ta bort det sista av det som är verkligt "human life". "
Jag är medlem i Humanisterna. Vi tror inte på gudar eller tomtar, och jag får säga upp mitt medlemskap precis när jag vill. Så vitt jag vet så har de heller inte drogat ner mig. Däremot har de debatterat med flera religiösa, både sansade sådana och fanatiker. Det är bäst du kollar in vad som menas med "sekt" och vad sekter gör med människor.Du får också utveckla det där med att "ta bort human life". Det är snarare religiösa fanatiker som inte tror på "human life". Att underkasta sig en påhittad gud är definitivt inte "human". Än värre är det att tvinga andra att göra det.
"Islam är heller ingen religion. Något ärt inte religion bara för att det har många anhängare, eller har haft det länge."
Islams anhängare tror på en övernaturlig gud, alltså är det en religion. En religion behöver inte ens ha många anhängare för att få kallas detta. Nånting säger mig att du ser kristendom som den enda sanna religionen. Rätta mig om jag har fel. Tyvärr är både islam och kristendom två falska illusioner.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-07-25, 22:58
48 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Läsarna bör veta att Weiderud ursäktat , t.o.m. försvarat, den muslimska pöbelns attack på det fria ordet och därmed våra rättigheter i samband med Vilksföreläsningen i Uppsala.
"....och jag ser ingen anledning att dras med i Sturmarks vulgärargumentation. "
Det är därför du använder det negativa ordet "sekt" om humanisterna utan att närmare specifiera varför de skulle vara en sekt? (eller sektiliknande som du försöker dölja ditt billiga guilt by association trick med)
Vidare säger du:
"Efter nazismens härjningar inte minst mot den judiska minoriteten byggde vi i FN och Europarådet upp långtgående mekanismer för att skydda individen mänskliga rättigheter. Religionsfriheten är en bärande del av denna."
Var inte denna del tänkt som ett skydd mot statens förtryck av de som kallar sig religiösa? Jag skulle vilja påstå att det har skett en kraftig ändamålsglidning när den enskilda människan inte får bestämma över sina egna värderingar i Sverige.
De toleranta ska inte vara toleranta mot de intoleranta.
Peter Weiderud, citat:"För riskerna med att blint driva frågor bara ur ett perspektiv är att det lockar fram krav på begränsningar. Detta vore lika förödande för yttrandefriheten som för religionsfriheten."
Jag konstaterar också att detta är exakt samma argument som Nalim Pekgul (s) Kvinnorförbundet, framförde i ett debattprogram i TV 4.
För att skydda yttrandefriheten ska vi alltså begränsa yttrandefriheten. Det är ologiskt.
Så här är en rimligt position:
I alla samhällen måste finnas traditioner eller institutioner annars kan samhället inte finnas till.
En tradition eller institution - vilken som helst - som ska finnas kvar över tid och ha socialt inflytande måste upprätthållas genom olika mått och steg.
Den måste till exempel kommuniceras och administreras men även försvaras. Annars försvinner traditionen eller institutionen.
Allt upprätthållande av traditioner eller institutioner innebär intolerans via försvaret av traditionen eller institutionen mot de som inte vill fortsätta upprätthålla dem.
De tolerantas försvar av yttrandefriheten som institution innebär per logiskt nödvändighet därför en intolerans mot de som vill inskränka yttrandefriheten.
Yttrandefrihet är dessutom i mycket en dikotomisk institution. Antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi den inte.
I ett tolerant samhälle får man säga i stort (ej hets mot folkgrupp) vad som helst. I ett intolerant samhälle får man hela tiden tänka på vad man säger.
Det förra är bättre än det senare.
Det är därför de toleranta inte ska vara toleranta mot de intoleranta.
Religionens frihet ligger i den privata sfären. Man ska ostört få be till valfri gud.
Religionsfrihet innebär inte att vi tänker eller ska inskränka den grundläggande traditionen och institutionen i den västerländska civilisationen med hänsyn till islam eller annan religion.
Man bör ta avstånd från Weideruds så kallade toleransbudskap mot dem som inte kommit lika långt på resan mot humanism som vi svenskar.
.
Det är iofs bra att Weiderud åtminstone inte relativistiskt förnekar att det handlar om just en utevckling där vi ligger före, att han inte ställer humanistiisk tolerans jämte nysvenskarnas religiösa intolerans. Men att vi bör tolerera denna intolerans är en absurd tes.
.
Om man väljer att komma till just Sverige så bör man göra det för att man inser att de värderingar som är grundläggande i vårt land är de som gjort landet till vad det är. Att vilja åtnjuta allt detta men samtidigt vägra ta avstånd från de intoleranta värderingar som oftast är skälet till att man tvingats fly från sitt gamla samhälle, i detta finns ingen logik.
.
Alla måste ta ansvar för fundamentet i det sekulära, humanistiska samhälle Sverige är. Det gör man inte om man springer runt i heltäckande slöja, förordar stening av homosexuella eller verkar för införandet av sharialag i Sverige. Kan man inte kasta av sig sådant då bör man rimligen söka sig till något annat land än Sverige eller stanna kvar i det land man kom ifrån och ta konsekvenserna av vilket samhälle sådana värderingar leder till..
Mångkultur behöver inte sluta med kulturrelativism.
Västs kultur är ofta andefattig, materialistisk och sexistisk. Många människor, från inte minst Mellanöstern, har en mer rikare och djuplodad kultur i detta avseende. Det är viktigt att bejaka och lära sig av dem.
Samtidigt ska man inte heller totalt falla in i en typisk västlig masochism som Peter Weiderud så gärna gör: vi har kommit längre när det gäller demokratisyn och mänskliga rättigheter än t.o.m. många länder och kultur inom Europa som t.ex. Polen.
Weiderud skulle göra sig själv och samhället en tjänst när att sluta fördömanden av andra fördömanden av anti-kvinnliga och anti-homosexuella budskap som ofta frodas inom kulturer från just mellanöstern. Det är inte islamofobi att säga ifrån i dessa punkter; att *inte* göra det tyder på en obehaglig demokratisyn och en feghet av sällan skådat slag.
Gaska upp dig, pojk.
" ... för att försöka röka ut traditioner och förhållningssätt bara för att vi är ovana med dem eller inte förstår dem" . Ja vi svenskar kommer att tvingas att lära in mycket nytt i den nära framtiden, inte minst när det gäller juridik, lagstiftning och hedersfrågor. Vi tackar dig Weiderud, och det svenska etablissemanget, att vi svenskar har fått förmånen att uppleva denna tid.
Om vi bortser från ironin: Det talas om att vi ska lära oss av andra kulturer, så exakt vad är det vi ska lära oss av den muslimska, som vi inte kan tillägna oss inom den egna kristna västerländska traditionen? Tacksam för svar.
Peter talar så mycket osanning, rad efter rad, att det är svårt att veta var man ska börja. Men låt oss ta den allra värsta felaktigheten: "med kraft gått emot kränkningar av homosexuellas råttigheter varhelst de sker, och i synnerhet när det sker med religiösa övertoner."
Sanningen är att broderskapetsrörelsen TIGER fullständigt om förföljelser av homosexuella, OM det sker i islams namn. De har ju lierat sig bla med muslimska brödraskapet.
Peter och hans anhang står idag på fronten vad gäller kamp mot yttrandefrihet och religionsfrihet i Sverige.
Weiderud ger ett lysande exempel på hur dogmatiker tolkar yttrandefrihet. Den ska värnas genom att inte användas om det som yttras kan tänkas kränka någon.
Bättre exemplifiering av Orwells doublespeak får man leta efter. "Freedom is slavery", "ignorance is strenght", se där ett par motton att lägga till Broderskapsrörelsens uppenbara ledmotiv. Höjden av bakåtvänd logik är ju sedan att kalla humanisterna för sekt, när det enda företeelsen som påminner om en dogmatisk sekt är Weideruds eget fundamentalistiska självgoda svamlande om att respektera religionsfriheten.
Ja Peter, händerna på täcket, sedan får du tro på vilka berättelser du vill. Nej Peter, du får inte tvinga andra att helga dina försanthållanden om änglar och jungfrufödslar med mera, men gärna dyrka dina heliga berättelser när andan faller på. Men du kan inte kräva att vi andra ska respektera det genom att hålla tyst. Här har vi ännu en sjysst slogan för Broderskapsrörelsen: Vi ger totalitarismen ett mänskligt ansikte eller: Helvetet - alla ska med........
...blablabla...sekt...bla...Peter Weiderud...blablabla...homosexuella...blabla...vi sossar är och tänker och agerar finast....blabla.......vi fina kristna sossar...blablabla...
Så skönt att kunna både se, läsa fakta och dra egna slutsatser. Då slipper man just slipprigt smörande och ursäktande av en Peter Weiderud, då slipper man begråta allt "orättvist" som sossar utsätts för i dessa valtider.
Även sagofiguren Pinoccio måste vara sosse, för hans näsa växte och växte så fort han sa nåt....och alla vet ju varför...
"Vi måste vara tydliga att aldrig acceptera förhållningssätt - vare sig de är religiösa eller sekulära - som kränker andra. "
Jaha, där rök ju islam direkt.
"Han söker medvetet provocera och kränka en grupp som redan befinner sig i utsatthet."
Jaha. Så att protestera mot irans avrättning av homosexuella med hänvisning just till homofilin är är allttså ett att kränka en grupp som redan befinner sig i utsatthet? Mycket märkligt resonemang.
Weiderud och Broderskaparna ger uttryck för en ganska paternalistisk syn på människor med annan religiös bakgrund än kristen, dessa beskrivs som lite förmoderna vilket innebär att de har helt enkelt inte kommit lika långt i sin demokratiska fostran som vi andra. Till exempel när det gäller tolerans för homosexualitet. Innebär det att samhället ska tolerera denna intolerans och vänta till de har hunnit ifatt oss?
Tilläggas kan följande diskussion hos Bengt Heldt: när Broderskapsrörelsen i juni la fram ett "Manifest för muslimska socialdemokrater" hade sexuell läggning helt sonika försvunnit som diskrimineringsgrund (se http://bengtheld.blogspot.com/2010/06/muslimska-socialdemokrater-inte.html).
Weiderud pompösa försäkran om att rörelsen "med kraft gått emot kränkningar av homosexuellas råttigheter varhelst de sker, och i synnerhet när det sker med religiösa övertoner" klingar plötsligt ganska falskt och ihåligt. Men det är klart, hyckleri och dubbelmoral är ju ett grundläggande drag i alla religioner och dessvärre även hos många religiösa personer.
Jonas Melander tillhör de Israel hatare i Sverige,som försöker
få varje diskussion sluta med lögner,desinformation och manipulation. Lögner gäller staten Israel,desinformation gäller Israels
handlingar,manipulation berör både fakta som känslor.
Alla människor som har lite vett i huvudet förstår att Israel INTE mördar barn i Gaza,och att Israel överhuvudtaget inte mördar civila. Det gör däremot palestinier genom att försöka mörda så många civila Israeler som möjligt..
Israel försvarar sig,och befinner sig i ett påtvingat krig.
I varje krig händer det ibland att barn dödas,trots att Israel medvetet
försöker undvika civila offer.
Det är sådana som Melander som bidrar till krigs hets och hat.
Melander och hans gelikar bryr sig varken om barn eller humanistiska värden.I annat fall skulle dem organisera Ship till North Korea eller expeditioner till Darfur,för att nämna bara två platser på denna jord där barn mördas,svälter ihjäl,våldtas och misshandlas. Tack vore sådana som Jonas Melander och andra hjärntvättade judehatare kan våld och krig florera på många ställen
i dagens värld.
Broderskapsrörelse med Weiderud i spetsen har lyckats odla fram
detta Israel hat för att främja islamismens framfart i vårt land samt
frivilligt tjänstgöra i islamisternas krig mot det fria samhället.
Att "Israel mördar barn i Gaza" är en del av detta psykologiska krigföringen råder ingen tvekan om.
Peter Weiderud är en religionsvetenskapligt mycket okunnig person; inte bara om sin egen religion utan främst även om islam. Det är naturligtvis ett stort problem både för Peter själv och för Broderskapsrörelsen.
Broderskapsrörelsen är den starkaste antisemitiska organisationen i Sveriges historia. Antisemitismen kommer sig av solidariteten med muslimerna som rörelsen tänker bygga upp sin framtida makt på.
Hat mot människor som är duktiga och självständiga har varit arbetarrörelsens drivkraft och signum i alla tider. Förr var det kapitalister och arbetsgivare som utmålades som onda, idag är det judarna som demoniseras och som ska utrotas.
Om Broderskapsrörelsen får som man vill kommer Sverige att bli ett land som domineras av slödder, ett land i konflikt, svält och kaos.
Oerhört kloka ord Mats Dagerlind.
citerer: Om man väljer att komma till just Sverige så bör man göra det för att man inser att de värderingar som är grundläggande i vårt land är de som gjort landet till vad det är. Att vilja åtnjuta allt detta men samtidigt vägra ta avstånd från de intoleranta värderingar som oftast är skälet till att man tvingats fly från sitt gamla samhälle, i detta finns ingen logik.
och håller fullständigt med.
hel-sekulära människor tenderar att börja leva på osunda sätt: ligga med dem av samma kön, skilja sig vid minsta gräl, och nedvärdera kvinnans förmågor: vänta, föda och amma barn... Så jag tycker muslimernas befolkningsexplosion medför nåt gott - oavsett om man är kristen eller muslim. Det stärker de gamla klassiska familjevärderingarna! vilket bara är bra!
Det betyder ju också att man inte behöver vara politiskt korrekt och tycka om islam, i a f inte islamister. Det betyder att man kan rikta kritik mot katolska kyrkan, mot protenstantismen och mot islam. Att man kan kritisera Israel utan att behöva dra rent nazistiskt synsätt gentemot judar! Det innebär att man kan försvara Israel mot Hamas, Hizbollah och andra islamistorganisationer, samtidigt som man kritiserar palestinier, och israelier!
Men det innebär också frihet från religion och att man inte kan och inte skall tvinga på sina grannar, sina församlingsmedlemmar, sina vänner, familjemedlemmar etc ett visst levnads eller förhållningsätt!
Framföralt skall inte religiösa leka gud och straffa de som inte gör som gudslekaren tycker att jag/du/den skall göra/leva, det är inte människor som skall straffa andra människor för klädkoder och kulturella klädregler!
ateism är orsaken att Sverige ser ut som den gör: homofili, barnporr, egoism, trender, otrohet, skillsmässor, ensamhet osv...
@ Marco: är du på riktigt eller någon sort kortslutning tillbaka till 1800-talet? Fast jag håller med dig om att trender är en riktig styggelse, det borde finnas allmänna lagar mot kortvariga trender! Sedan borde vi förbjuda ensamhet och egoism också. Samt återinföra aga och avskaffa kvinnlig rösträtt, det var väl i den vevan allting spårade ur, eller hur?
#19 Marco Diamani,
" ateism är orsaken att Sverige ser ut som den gör: homofili, barnporr, egoism, trender, otrohet, skillsmässor, ensamhet osv..."
Så katolska präster som är pedofiler och pedofilins störste beskyddare-påven-är alltså ateister?
Peter Weiderud, yttrandefrihet går inte att missbruka. Alla som jobbar för att yttrandefriheten skall begränsas är demokratins fiender nr 1.
HUMANISTERNA, liknar jag vid en hemlig "sekt" utan rättvisa/humanitet och känsla för det LAND de är uppväxta I?!. Inte en DUGG bättre är t.ex Jehovas Vittnen/Pingsrörelsen/Osama Bin Laden m.fl. De använder sig bara av annorlunda ORD. Fy
#23 Katrin Andersson,
Jag är med i Humanisterna. Vi dyrkar ingen sagofigur och vi får hoppa av när vi vill. Och på vilket sätt kan en sekt vars medlemmar skriver debattartiklar vara hemlig?
Det har getts för mycket utrymme i debatten om frihet till religon och inte grundtanken till varför religon och stat separerades år 1866 i Riddarhuset, Gamla Stan, Stockholm. Det var svenska folket både män och kvinnor som ifrågasatte varför är prästerskapet anset som en folk med högre värde än den fattiga bonden, svenska folket ifrågasatte trovärdigheten av bibelns innehåll samt skapelseberättelsen ifrågasattes.
Idag år 2010 är märker man hur radikala klär sig i religoner som förtäcken för deras handlingar och ord. Idag blir man kallad rasist och islamofob så fort man yttrar sig fritt. Yttrandefriheten är starkt ifrågasatt av de radikala. Dessutom kräver blir de lätt kränkta när de möter de demokratiska sekulära värderingar och dess moral. De accpeterar inte att andra människor kan ha annan syn på saker och ting för att de antigen använder biblen eller koranen som den enda källan för sina argument utan att titta upp och inse att den världsbild som beskrivs i bibeln eller koranen stämmer inte alls överens med hur verkligheten ser ut och fungerar idag år 2010.
Enligt Professor Håkan Hydén via SVT Play måste människorna i ett samhälle byta spår i samhällsutvecklingen och de måste ner montera det gamla som ska ske helst så varsamt och förnuftigt så möjligt för att det inte ska uppstår blodspillan och annat som finns beskrivet i historisk t.ex i Sydeuropa. Men samtidigt måste de börja tänka på i ny banor för att skapa nya system som kan skapa nya förutsättningar som syftar till att tillgodo se hela befolkningens mänskliga behov. Det är inte på det viset att de gamla systemen som kan förändras och som kan skapa något nytt utan man måste tänka helt nytt i nya system som går att bli så pass attraktiva att de tränger ut de gamla systemen. Det är i detta som samhällsutveckling sker t.ex från ett jordbrukar samhälle till ett industrisamhälle som sverige har utvecklats. Idag anses Sverige vara ett av världens modernaste land för att samhällesutveckligen har gått så pass långt till att den även ses som ett kunskapssamhälle.
Det är alltså ganska ohållbart i ett samhällesutvecklingperspektiv att vara en islamist med koranen som den enda källan till sitt argument. För att de radikala stannar kvar i sitt gamla system från en tid som inte existerar längre. När resten av befolkningen tänker i nya banor. Tack vare den svenska ursprungsbefolkningen började helt tänka i nya banor i mitten på 1860 - talet som ledde till en separation av stat och religion samt att den allra första regering och riksdag tillsattes i Riddarhuset, Gamla Stan, Stockholm och ända sedan dess har att tänka i nya banor och ta sig an nya system varit en tradition i den svenska ursprungsbefolkningen. Helt enkelt de som definierar sig som aktivt religiösa och som kommer antingen med bibeln eller med koranen är bakåtsträvande idioter som har stannat upp i det förflutna och detta kan man se i Mellanöstern och i de norra afrikanska länderna hur illa de ser ut. Afghanistan som är en islamistisk stat är på botten i deras samhällesuteckling. Hellre en sekulär demokratisk ateist som är öppen för en positiv samhällesuteckling än en arrogant radikal som har stannat upp i sin samhällesuteckling på 600 - talet.
Jag är medlem i Humanisterna och jag lovar, det är ingen sekt. Jag har aldrig tidigare upplevt en organisation med så utpräglat individualistiska medlemmar. Många högt utbildade, ingen med samma åsikter som de andra. Utom vad gäller avståndstagande till organiserad religion.
Det är ju där skon klämmer även för moderat religösa männskor som Peter Weiderud.
Dom vill inte se skillnaden mellan personlig tro och organiserad tro. Eller snarare vill dom blanda bort korten så att försvar för varje persons åsikt blir ett försvar för gemensamma förhållningsregler baserade på dogmer som inte får ifrågasättas.
Och det är ju en väldig skillnad.
Organiserad religion är odemokratisk per definition. Det är ju riktigt illa.
Låt se, en kristen socialdemokrat hävdar att humanisterna, generellt verkar det som, är sektliknande?!? !?! o_O
Ehm, saknar artikelförfattaren självkännedom och kännedom om hur folk i ett sekulerat land ser på självutnämnda religiösa och hur folk generellt ser på socialdemokraternas kärntrupper och reserv?
Från artikeln:
>>Min syn är att vi måste ha respekt för de uttrycksformer som finns i religiösa traditioner.
Elegant. På ren svenska betyder det:
"Vi respekterar intolerans, homofobi, kvinnoförtryck och rasism -- så länge den är religiös. Även när den är hundra gånger värre än vad SD någonsin framfört".
Fascinerande dubbla standarder...
Har Borderskaparna med Weiderud någonsin kritiserat att t.ex. Hamas citerar Simon Vises Protokoll, en av Hitlers inspiratoinskällor för Mein Kampf, i sin programförklaring? Har Broderskaparna kritiserat NÅGOT uttryck av nazi-insipirerad antisemitism från den muslimska världen? (Medier är statligt kontrollerade eller censurerade i Arab-länderna, så där är det t.o.m. statligt godkänt... likt tyskt 30-tal.)
Det ser ut som (S) försöker locka röster från politi.. nå, _religiöst_ bruna grupper.
Humanisterna är intellektualiserande fjantar av samma typ som trodde att det gick att prata reson med Adolf Hitler och få honom att lämna Rhen landet, Tjeckoslovakien, Österrike, Norge, Norge.... Det vill säga, i teorin, bra, men utförandet bli minst sagt mediokert..
Broderskaparna är snudd på lika skenheligt intellektualiserande som Humanisterna, men framstår snarare som mer eller mindre omedvetna Quislingar och är utan tvekan lika självgoda som de är orepresentativa. Men varje parti har de extremister de förtjänar.
Weiderud svarade som enda representant för riksdagspartierna ja till frågan om halalslakt skall tillåtas i Sverige http://politisktinkorrekt.info/2010/07/09/socialdemokraterna-sager-ja-ti...
Weiderud och Broderskapsrörelsens muslimska gren ”Nätverket för Troende Socialdemokrater” startar ny tidning om islam och politik http://politisktinkorrekt.info/2010/07/09/socialdemokraterna-lanserar-mu...
Weiderud och Broderskapsrörelsens muslimska gren ”Nätverket för Troende Socialdemokrater” publicerar muslimskt manifest http://politisktinkorrekt.info/2010/06/20/broderskapsrorelsen-slapper-mu...
Är det överhuvudtagen någon med en valnöts intelligens eller däröver som inte ser att muslimerna infiltrerat Broderskapsrörelsen och att Weiderud mer än gärna ställer upp på att vara deras lydiga dhimmifigur? Allt för dom heliga väljarrösterna, att sedan resten av samhället går käpprätt åt h-----e spelar ingen som helst roll.
Vad är humanism?
Humanism och humanist är ord som används i flera betydelser. Men humanismen som livssyn står för ett tydligt ställningstagande. Den sätter människan och människovärdet i centrum. Den förenar medmänsklighet och förnuft i en strävan att skapa ett bättre samhälle, där ansvaret läggs på människan själv. Demokrati och mänskliga rättigheter är universella värden som måste gälla alla människor, oavsett var man råkar leva.
En sekulär livssyn
Grundläggande för humanismen är kritiskt tänkande och en vetenskaplig kunskapssyn. Humanismen är en sekulär - icke-religiös - livssyn som anser att det inte finns några förnuftiga skäl att tro på religiösa dogmer, gudar eller övernaturliga förklaringar av tillvaron. Humanister har en kritisk inställning till alla former av religion, nyandlighet och ockultism.
Källa: http://humanisterna.se/
Diakonia och samma gäng av "kristna" och deras aktiviteter i Mellanöstern - har du läst lite av följeslagarraporterna? Det är ren och skär antisemitism enligt EU-s definition http://israelisverige.info/?p=205 . Och inte ett ord om alla muslimska attacker på kristna araber, se t.ex. http://c4rpme.org/christians/cpa.html och
http://97.74.65.51/readArticle.aspx?ARTID=6236
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/138621
En kommentar om de desperata europeiska kvinnornas frigörelse - hur många har upptäckt att något gått snett, eftersom tack vare denna "frigörelse" Europa kan inte längre reproducera sej, vi blir färre och färre och går emot en katastrof. Det är inte samma sak i USA. Jag kan inte påminna mej att ha sett det problemet diskuteras särskilt mycket bland dessa frigjorda kvinnor.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/07/17/alliansen-har-lovat-bort-svens...
Sverige tenderar att bli ett föregångsland inom många områden som tyvärr ofta är mycket negativa för vår befolkning. Såväl som de som vurmar för en fascistisk ideologi som Islam med Broderskapsrörelsen som de flummande sk humanisterna. Tillsammans bidrar de till den segregation som följer i mångkulturens tecken.
Läs gärna vidare vad den anonyma journalisten Julia Caesar skriver om ämnet i en lång och välskriven artikel. Jämför med dagens media och deras vurmande för mångkulturen och sveket mot oss Svenskar.
http://sverigefidelis.blogg.se/2010/july/kedjeinvandring-utan-slut-af-ju...
mvh Ceasar Andersson
Lite sharia får man stå ut med annars är man rasist eller med i en sekt som humanisterna.
Möjligen liknar Humanisterna en sekt, däremot är Broderskapsrörelsen en sekt.
Håller med Sanjay Rubenstein:
"Möjligen liknar Humanisterna en sekt, däremot är Broderskapsrörelsen en sekt."
Hur ofta har vi inte sett prov på Broderskaparnas märkliga vänslande med personer och grupper av uttryckt antisemitisk karaktär. Peter Weiderud har lierat sig med IHH och andra islamistiska grupper i ett företag som visar stöd för Hamas. Här finns en tolerans för rasism och våld som är enastående, så PW's påståenden låter minst sagt bisarra.
Det är en mänsklig rättighet att få slippa höra propaganda från RFSL hela tiden!
Homosexualitet blir inte sundare för att ni tjatar om vad ni anser hela tiden!
HBT eller va de nu heter är och förblir sexuella avvikelser som barn bör hållas borta från exakt lika mycke som de bör hållas borta från nekrofiler och zoofiler (utövande såna)....
punkt slut.
Att vara rasist är att vara korkad.
Att vara korkad är en mänsklig rättighet.
Att vara kritisk mot svensk invandringspolitik är varken korkat eller rasistiskt. Det är ett tecken på intelligens.
Tyvärr finns det många socialliberaler som springer benen av sig för att försvara allt de fanatiska kvinnohatande och -förtryckande muslimerna gör.
Detta skadar den överväldigande majoriteten av muslimer som inte är fanatiska.
Socialliberalernas förnekande av verkligheten skapar rasism.
Det är korkat.
Tur för dem att det är en mänsklig rättighet att vara korkad.
ateism är orsaken att Sverige ser ut som den gör: homofili, barnporr, egoism, trender, otrohet, skillsmässor, ensamhet osv...
#19 Marco Diamani, 2010-07-17, 20:43
Medmänsklighet är universalt och har inte så mycket med tro eller icke tro att göra. Moral och etik är inget exklusivt för religioner bara för att troende anser sig ha exklusiv rätt till dessa, någon som tillhör någon religion kan likväl utföra brotten ovan.
Humanisterna är verkligen en extrem sekt. Deras agenda är avskyvärd, då måste de självfallet nyttja bedrägliga krokar, såsom ordet "tolerans". De syftar till att ta bort det sista av det som är verkligt "human life". De< har ingen susing om vad som får ett samhälle att inte gå under, utan är spjutspets för att få det att gå över stupskanten. Jag tycker uppriktigt synd om dem, och alla de vilseför.
Det finns inga som ÄR homosexuella. Idag är allt upp och ned, och pervo sitter vid rodret. Man kan knappt öppna en kvällstidning längre så är sida upp och sida ned bara kring pervo, invandring osv, i syfte att normalisera det sjuka i samhället.
Ingen har nog skadat landet mer är Mona Sahlin. Så det är inte konstigt att Sturmark i dagens Expressen skriver att "Sahlin skulle minsann veta...". Det Sturmark, Sahllin och alla ska veta är att sedan femtiotalet så har det bara gått snett. Jag vet inget land som beter sig säm,re än detta fd land, Absurdistan. När prideskammen ska vara i Baltikum så är det kanske femtio personer som ska besudla gatorna, och majoriteten är konstiga personer från Sverige, ofta politiker och andra agendautförare. De
De ska alltid lägga sig i. Idag ser man att Maria Leissner lägger sig i det som rör Danmark och flyktingar. Det är så typiskt, de håller alltid på så. Lägg av, säger jag bara. Vänd på ett tänk och gärningar 180 grader.
Peter, det är naturligtvis inte så att man ärt medveten för att man har en tolerant syn på homosexualitet - du vrider till det där, och hakar på ordet "progressiv". Är man fel ute, om man skadar samhälle, familj och är emot det fundamentala i livet, så har det inget med utveckling att göra, och inte progressiv - utan det är atgtt gå baklänges - så är det i en tid då det uschliga styr och svämmar ut över alla gränser.
Idag är präster politiker... präsetr är bögar/pervo - kyrkan skulle väl om den skulle ha något kvar av upprätt värde stå kvar och säga som det är, då sodom och gomorra upprepar sig. Men nejdå, kyrkan är bland de onda företeelserna, och är med och skjuter skutan i sank - har regnbågsgudstjänster... mm mm.
Sahlin... sa nyss att det är stöld från föräldrarna om inte barnen får mer än 30 timmar på dagis. Fruktansvärt uttalande. Hur sjukt får det lov att bli! Det är tvärtom stöld att samhället berövar föräldrarnaa barnen redan när de är väldigt små - för attpå sina programmeringsanstalter (förskola/dagis) se till att förvrida verkligheten i deras oskyldiga sinne, med deras genustjosan. De små ska minsann få lära sig den sjuka agendan från början, och det gäller att snabbt se till attt föräldrars uppfostran av barnen kan övertrumfas. De stjäl våra barn.
Sturmark och politikerna är med och förstör barnen, förleder ungdomen och förstör våra liv, detta är den sanna verkligheten. Men de förvänder allting, de styr s av den förhärskande religionen science, som får allt att bli själlöst och verkligt avhumaniserat.
Det går snart inte att vara på stan, allt är konstiga vibs, tatuerat och piercat. Barn är inte längre barn, utan har förstörts av en ond agendas "människor". Det gick fort - inget land är i praktiken mer kommunistiskt än detta fd land - den sista sovjetrepubliken... det spelar ingen roll var det är på höger- vänsterskalan - det är ett spel får galleriet - för bakom den fasaden så ägs politikerna av andra, och riktningen gås, oavsett vad partier vid makten heter. Det som är kommunismens mål har man fredan här uppnått, det heter upplösning av det grundläggande. Kommunism är en bogey man, det som det onda spöket är ute efter har man uppnått här - och våra politiker ska vara de som ska gå före inom EU för att sprida det sjuka vidare - kränka andra länders folk med sin pervoagenda - i namn av tolerans... Då räcker det mer att se på tv... läsa rfsl-median (kvällspressen osv), för så har allt dummats ned.
Peter, du bör sluta att vara så politiskt korrekt - tror du på en del av vad du själv skriver? Tror du på "mångkulturellt samhälle". Det finns inte. En kultur är inget grej... som man kan flytta på. Det hör ihop med plats, klimat och mycket annat. Nu har kultur blivit att äta utländsk "mat" på torgen, prova på salsa... kubansk dans...
Islam är heller ingen religion. Något ärt inte religion bara för att det har många anhängare, eller har haft det länge.
Sluta med promotandet av hjärntvätt av oskyldiga människor - barn som föds in i åskådningen/programmeringen.
#46.47 Karl Eriksson
Det är en lång helvetespredikning du gör, låt mig kommentera ett par ställen:
"Humanisterna är verkligen en extrem sekt. Deras agenda är avskyvärd, då måste de självfallet nyttja bedrägliga krokar, såsom ordet "tolerans". De syftar till att ta bort det sista av det som är verkligt "human life". "
Jag är medlem i Humanisterna. Vi tror inte på gudar eller tomtar, och jag får säga upp mitt medlemskap precis när jag vill. Så vitt jag vet så har de heller inte drogat ner mig. Däremot har de debatterat med flera religiösa, både sansade sådana och fanatiker. Det är bäst du kollar in vad som menas med "sekt" och vad sekter gör med människor.Du får också utveckla det där med att "ta bort human life". Det är snarare religiösa fanatiker som inte tror på "human life". Att underkasta sig en påhittad gud är definitivt inte "human". Än värre är det att tvinga andra att göra det.
"Islam är heller ingen religion. Något ärt inte religion bara för att det har många anhängare, eller har haft det länge."
Islams anhängare tror på en övernaturlig gud, alltså är det en religion. En religion behöver inte ens ha många anhängare för att få kallas detta. Nånting säger mig att du ser kristendom som den enda sanna religionen. Rätta mig om jag har fel. Tyvärr är både islam och kristendom två falska illusioner.