Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Sexköpslagen

Gunilla Zand om Sexköpslagen

En feministisk syn på sexköpslagen går inte att bortse ifrån

Att feminism är någon typ av extremism från bortkollrade, ologiska kvinnor tycks vara en vanlig syn hos många män i denna debatt. Feminism i dess grundläggande mening är att kvinnor ska ha samma rättigheter och värde som män. Detta borde inte vara kontroversiellt. En feministisk ståndpunkt behöver inte gå utanför de mänskliga rättigheterna stadgade av FN och ratificerade av alla medlemsländer, där alla människors lika värde stadgas. Så är nu inte fallet i de flesta länder.


Om författaren

Jag är kvinna, samhällsvetare, radiojournalist, magister i idéhistoria och gymnasielärare.

När det gäller den svenska sexköpslagen och kriminaliseringen av torskar, men inte av den prostituerade så är det en konsekvens av obalansen mellan könen i möjligheter i allmänhet och tillgång till makt i synnerhet. Funnes det lika många manliga prostituerade som vände sig till kvinnliga, välbeställda torskar skulle detta inte vara en fråga om feminism överhuvudtaget. Då skulle det istället handla om en klass av utsatta människor, oavsett kön, i relation till de rika - män och kvinnor -  med obskyra behov. Inte ett dugg bättre! Att bagatellisera problemet och varna för feministisk moralism som flera gör, är att ta parti för en starkare part.

Om jag var en maskulinist skulle jag kunna hävda att mäns behov av förbjuden eller spännade sex inte bör begränsas av mannens ekonomiska situation. Även en sämre beställd man med trängande sexuella behov bör kunna få tillgång till kvinnliga, eller för den delen manliga, prostituerade.De blir ofta hänvisade till våldtäckt istället för att få en maktkick,när de inte har råd att betala.  Även välbeställda manliga länspolismästare tar till detta grepp för att få en större kick än den att ta för sig genom att bara betala.

Inte kan man med anspråk på ett logiskt resonemang hävda, att förnedringen av kvinnor i samhället saknar samband med många mäns priviligierade status, ekonomiska förhållanden, maktpositioner och kanske också snedvridna sexualsyn? Ett feministiskt betraktelsesätt går inte att bortse ifrån i denna fråga om människovärde.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/25772

9 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag förstår ingenting av din text. Nu kan det vara så att jag är omänskligt dum i huvudet. Men det vore bra om du skrev så att vi mindre bemedlade begriper vad du vill ha sagt.

Permalänk | Anmäl #1 Erik S Lund, 2010-07-14, 22:09

Jag tror artikelförfattaren menar att så länge de jevla männen inte säljer sig utan bara köper så har de makten och jämställdheten uteblir.

Permalänk | Anmäl #2 Christina Lundqvist, 2010-07-15, 07:31

Det "feministiska" med sexköpslagen är inte förbudet mot sexköp. Det finns i många länder, varav många påtagligt kvinnoförtryckande, länder som inte det minsta "feministiska".

Den utformning som den svenska sexköpslagen fått ...kriminalisering av enbart sexköparen...den skiljer sig dock värderingsmässigt och praktiskt från andra länders lagar.

Det "feministiska" är tanken på olikhet i makt, i möjlighetsstrukturer. Är det någon som anser att det rådde jämlikhet och lika möjligheter mellan polischefen och 14-åringen? Mellan kommunalrådet och 17-åringen? Mellan den människohandlande tjejen och gangsters?

Det enda "radikalfeministiska" jag kan uttyda av sexköpslagen är att den försöker överföra "makt" till den prostituerade, en uppgradering av det sociala läget.

Vem önskar MINDRE makt till prostituerade tjejer?

Permalänk | Anmäl #3 Gunnel Gomér, 2010-07-15, 21:27

Varför skall vi ha feminism? Jämnlikher är det som vi skall eftersträva efter eller hur. Ordet "feminism" anger en enbart kvinlig tonvikt där vi män lämnas utanför eller till och med anges som en fiende. Med det synsättet blir det svårt att arbeta för jämnlikhet.

Det är viktigt att INTE se sexköpslagen från ett rent feministiskt synsätt. utan den måste ses ur en jämlikhetssynvinkel.

De som säljer sex är antingen tvingade till det eller inte (i principp i alla fall). De som tvingas till det har antigen en person(er) som tvingar dem eller inte (ekonomiskt tvång t.ex.). Om någon peron tvingar någon att ha sex så borde det straffas MYCKET hårt. Om någon tvingas ha sex av något annat skäl så borde den personen få hjälp. De som eventuellt inte tvingas till att ha sex utan gör det av egen fri vilja dock mot betalning, vad skall vi göra med dem? Påtvinga dem terapi (vi tycker ju att det är ett onormalt beteende)? Skulle inte fungera. Terapi fungerar bara om de är med på det, annars heter det "hjärntvätt".

De som köper sex tvingas sällen (aldrig tror jag). Vad är det som driver dem till att köpa sex? Makt anges ofta som orsak. Det märkliga här är då att det finns personer med makt som köper sex. Den kopplingen verkar tämligen vag. Snedvriden sexuel syn? Ja, troligare. Även här är frågan om det inte är terapi som skulle behövas men som sagt fungerar bara om personen är villig.

En säker gärningsman är den som tvingar säljaren till sex. Ett som sagt horribelt brott.

Ett säkert offer är säljaren men när det sker helt självmant så börjar det bli diskutabelt.

Köparen då? Det är definivt en gärningsman men där skillnaden mellan brott och inte brott är en betalning. Det är INTE köparen som tvingar. Det är viktigt att komma ihåg det. Det är den som tvingar som är den verkliga brottslingen.

Glöm inte att det finns många enstaka förbindelser. De bygger på samtycke mellan två parter där de båda vill ha sex. Prostitution liknar detta ganska mycket OM inte tvång ingår. Då är det också ett samtycke mellan två parter där en vill ha sex och den andra ger detta mot betalning. Det skulle väl vara helt ok om båda två ville ha det på det sätte (jag personligen skulle ALDRIG köpa sex).

Det som borde vara mest diskussion om, i mitt tycke, är de som hotar kvinnor att sälja sex. Varför är Littorin i skurk medan den som hotade "Anna" att sälja sin kropp helt bortglömd? Det är väl så att hon blev hotad? Det är väl så att "Anna" existerar? Men givitvis Littorin säljer ju lösnummer medan en annonym man som hotat en annonym kvinna att sälja sin kropp knappast säljer. Tänk bara rubriken

"Annonym man hotar annonym kvinna till prostitution"

Knappas säljbart eller hur. Det verkar därför som lagar och debatter hamnat fel. Sexköpslagen borde egentligen vara Sextvångslagen.

Permalänk | Anmäl #4 Tony Olsson, 2010-07-16, 19:52

Sexköpare betalar inte "frivilligt". De betalar för att den prostituerade ska stå ut en stund med honom. Utan prassel av sedlar blir det ingenting. Några 500-lappar är väl inte samma sak som erotiskt intresse?

Vari ligger "samtycket"?
Lyssna till valören i ordet samtycke. Tycka, tycka om, samma. Ha samma åsikt.

Permalänk | Anmäl #5 Gunnel Gomér, 2010-07-17, 12:22

Ja: Vad skall vi göra åt alla dessa gubbar?

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9909/13/prost.html

Kvinnor betalar för sex med mig"
Han kallar sig Pierre Valentino.
Han tillfredställer kvinnor sexuellt mot betalning.
- Jag njuter av det på samma sätt som andra människor njuter av sitt arbete, säger han till Stockholm.expressen.se
http://www.expressen.se/nyheter/1.1193722/kvinnor-betalar-for-sex-med-mig

http://www.helagotland.se/ledare/artikel.aspx?articleid=6142920

Permalänk | Anmäl #6 Inge-mar, 2010-07-19, 13:33

Feminism är samma sak som kvinnoförtryck säger min fru.

nej.. vi är inte svenskar..

Permalänk | Anmäl #8 invandrarTjej, 2010-08-04, 08:28

Christina Lundqvist:

Du har inte en aning om att det bland unga är en majoritet av sexarbetarna som är män va? Läs gärna en rad eller två innan du häver ur dig förnedrande kommentarer byggda på fördomar och snedvriden media.

Permalänk | Anmäl #9 Olle Berntson, 2011-01-13, 20:34

"De blir ofta hänvisade till våldtäckt istället för att få en maktkick,"

Har du någonsin provat att prata med en man?

Det handlar inte om makt, det handlar om utlösning.

Precis som allt annat sex.

Varför tror du att andra djur våldtar eller parar sig alls? För att sprida sina gener. Kroppen belönar med njutning.

Permalänk | Anmäl #10 Andreas Ährlund-Richter, 2011-04-14, 20:40


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.