Om författaren
Jag var anställd på Kristdemokraternas riksorganisation som utbildningsansvarig mellan 1993-1997 och har haft en mängd uppdrag under årens lopp för partiet på alla nivåer. Har varit med i valrörelser på olika sätt sedan 1982 då jag var nyss fyllda 18 år och stod med på kommunlistan i Degerfors. Kandiderar nu som förstanamn på riksdagslistan för VG Norra och bor i Trollhättan.
Många av "verklighetens folk" som Göran Hägglund talar om, är troligen inte bara borgerliga väljare från "det nya arbetarpartiet", inte heller vänster- eller miljöpartister. Inom det "gamla" arbetarpartiet, Socialdemokraterna, finns det betydligt fler inslag av "att göra rätt för sig" och "ordning och reda", än man kanske tror, och som traditionellt sett är värden som delas av många inom arbetarrörelsen.
"Vanligt folk" som inte läser ledarsidor, äter pizza på fredag kväll, som vill ha färre regler och förbud - helt enkelt att folk får vara ifred ibland. En sund skepsis mot att andra vill vara deras förmyndare. Genom att angripa etablissemanget - där S och kulturvänstern finns - visar Göran Hägglund att han står på folkets sida. Jag tror det är därför utfallen mot Kristdemokraternas förnyelse med att tala om "politikens gränser", är så aggressiva.
Att Bo Krogvig som mellan 1984 och 1994 var informationschef och kampanjansvarig för socialdemokraterna och ledde fyra valkampanjer under Olof Palmes och Ingvar Carlssons tid, har återkommit till Socialdemokraterna som kampanjchef, bådar inte gott.
Under valrörelsen 1994 gjorde Håkan A Bengtsson, författare och skribent, en närgången granskning av socialdemokraternas valkampanj. Resultatet blev boken "Bakom Mona Sahlin. Ett reportage om Valhall, politiken, medierna, marknaden och valet", en intressant och givande bok. Men frågan är om det blir lika roligt om the fear factor återupplivas?
I Veckans Affärer 17 september 2009 skriver Bo Krogvig följande: "Man vinner inget val på gamla meriter" men spekulerar i att "...nu är det dags för valrörelse ropar de allt högre till varandra. Högst ropar regeringen och tittar djupt i köttgrytan för att hitta några feta bitar att sprida till den moderna allmogen. Trots att dom borde veta bättre. De borde veta att effekterna av kostbara reformer är som en snöyra i maj. Resultatet smälter bort inom några timmar. Visst kan man som väljare tycka att en reform, några hundralappar, kan vara bra men de opinionsmässiga effekterna brukar snabbt smälta bort. Väljarna har som kollektiv integritet, de går inte att köpa."
Man kan fråga sig om detta endast gällde regeringspartierna, med tanke på utspelet från de rödgrönas ytterligare 12 miljarder häromdagen? Stod verkligen kampanjgeneralen bakom detta? Men det är klart, i september förra året var Krogvig fortfarande pr-konsult, och inte återanställd av Socialdemokraterna.
Bara en knapp månad efteråt dock, var han tillbaka hos S och partisekreteraren Ibrahim Baylan uttalade sig till Aftonbladet: "- Även om mycket har hänt på 15 år så finns det vissa likheter mellan de här valen. Men anledningen till att just han tas in är att han är en erkänt skicklig person både nationellt och internationellt när det handlar om den här typen av valrörelser."
Så frågan kvarstår - smutsig valkampanj a' 1994 med ryktesspridningar, falska insändare och telefonsamtal, skanderade horder av SSU:are, ivrigt påhejade av partiombudsmän - eller öppen kommunikation om vad det egna partiet vill och därmed en konkret och tydlig debatt kring det som väljarna upplever vara viktigast. Det är upp till Socialdemokraterna att som största parti också föregå med gott exempel. Är man stor får man också tänka på att vara snäll, hade Bamse sagt..!
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/25666
Jag förstår inte riktigt denna artikel. Men, jag tror inte att ni i KD ska vara så oroliga, för ni har en socialkonservativ väljarbas. (Talet om "verklighetens folk" tror jag dock inte ger så många poäng.)
Om det är något parti som förtjänar att åka ur riksdagen så är det C och inte KD.
Permalänk | Anmäl
Daniel Ström, 2010-07-13, 17:23
Kristdemokraternas problem är att m gått från att vara liberala till att bli konservativa. Vi har alltså två renodlat konservativa partier i sverige.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-07-13, 23:17
Medan Kristdemokraterna bemöter sina motståndare med respekt och utan fördomar så bemöts kristdemokrater med fördomar, person angrepp. Sånt händer säkert andra men få partier får nog stå ut med vad som kristdemokrater får utstå, vad man än säger så står det ethos som vänstern lyckats inpränta på KD fast och styr den politiska debatten från sakfrågorna till rena felaktigheter. Bäst kan detta beskrivas som en vänsterpräst som framför massorna står och predikar att inte rösta på kristdemokraterna för de är kristna och kristna skall hållas långt borta från politiken.
Några Kristdemokraterna som står en bit bort och inte hörde att vänsterprästen pratade om dom, nickar och håller med, "japp politik och religion hör inte ihop...." "vem var det som sa annorlunda?".
Permalänk | Anmäl
Patrik Romare, 2010-07-14, 00:42
Först och främst, ni talar om och att ni vill vända er till "verklighetens folk". Med ord som "Desavouera" kanske det är dags att ändra språkbruket i era insändare också? Men det är väl inget problem då "["Verklighetens folk"] inte läser ledarsidor"? Så då är Kd inget för mig?
Orsaken till att ni få mothugg från oss även som kan tänka oss att rösta mellan blocken är just att ni verkar så någon form av ond sådd för att söndra och härska. Genom att vara vaga och tilltala folks magkänsla hoppas ni att de skall tro att just "de" är de som ni talar om. När i själva verket begreppet är så vagt att majoriteten av svenska folket faller under det. Sveriga har större variation än så och det låter för mycket som hur Republikanerna raggar röster i de röda staterna i USA genom att tala om gruppgemenskap och hat mot en liberal elit som är mer fiktiv än reell. Vi är värdiga en bättre debatt än så.
C var en gång i samma sits som Kd, men de tog det hela med en stark omprofilering och mer aggresiv aktion. Kd skriver en insändare där de beklagar sig över att de eventuellt vet motståndarens taktik på förhand. Ni är inga offer! Agera! Vilken väljare röstar på det parti han/hon tycker mest synd om? Om inte så kommer Kd i Riksdagen snart att vara ett minne blott.
Permalänk | Anmäl
Pontus Stenetorp, 2010-07-14, 01:45
Vad jag kan förstå var Kristdemokraterna ett parti med Kristendom som varumärke.
Men var har varumärket tagit vägen, hittar dom kristna väljarna sitt parti, och varför "flörtar" KD så mycket med en helt konkurrerande religion Islam, som ute i världen står i mycket kraftig motsatsställning till Kristendomen.
Det här var bara lite funderingar från en vanlig Svensk som varken röstar på KD eller Islam
Permalänk | Anmäl
Carl Svensson, 2010-07-14, 03:44
Förut, -före KD, -visste vi att idrott och politik, -det gick inte att förena;
-nu vet vi att inte heller religion och politik hör ihop, det blir på något sätt ett apart äktenskap, en politik fylld av moralfrågor i stället för sakfrågor som rör medborgarna. Religionen kan ju med fördel överlämnas till prästerskapet, att hantera syndafall kan inte vara politikens mål och mening.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-07-14, 07:57
Om Penilla på allvar är oroad för en "smutsig valrörelse", så bör hon inte vara lika orolig för Bo Krogvig som för sitt eget partis agerande. För några månader sedan återupptog Littorin och Odell begreppet "Tobleronepolitik"; 20 år efter händelsen!!!
I Göran Hägglunds senaste Almedalstal ägnades majoriteten av tiden åt att häckla och förlöjliga de politiska motståndarna.
"Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men
icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?" (Luk. 6:41)
Permalänk | Anmäl
Mats Blom, 2010-07-14, 12:49
Smutsig blir det om ni inte använder kondom !!
Permalänk | Anmäl
Silvado Ibanez, 2010-07-14, 17:09
Inte fan vet jag vad det är för en "Bamse" du pratar om!
Men hur mycket "Bamse" han må vara, bör han änvanda kondom!
Du med !
Permalänk | Anmäl
Silvado Ibanez, 2010-07-14, 17:31
''Vanligt folk'' som inte kan läsa en ledarsida och vräker i sig pizza har ingenting emot förbud som inte drabbar dem själva. Om KD på allvar vill nå samhällets bottenskrap genom att försöka hetsa dem mot en fiktiv elit kanske ni skulle börja med att jobba för minskade restriktioner gällande alkohol, och göra er av med sådana som tycker att snus ska förbjudas.
Permalänk | Anmäl
Halvbert Erling, 2010-07-14, 17:52
Är dessa riktiga bibel citat? Då undrar jag hur KD kan existera.
31:7-18 NLT
Moses, Eleazar the priest, and all the leaders of the people went to meet them outside the camp. But Moses was furious with all the military commanders who had returned from the battle. "Why have you let all the women live?" he demanded. "These are the very ones who followed Balaam's advice and caused the people of Israel to rebel against the LORD at Mount Peor. They are the ones who caused the plague to strike the LORD's people. Now kill all the boys and all the women who have slept with a man. Only the young girls who are virgins may live; you may keep them for yourselves.
If a man still prophesies, his parents, father and mother, shall say to him, "You shall not live, because you have spoken a lie in the name of the Lord." When he prophesies, his parents, father and mother, shall thrust him through. (Zechariah 13:3 NAB)
"Go up, my warriors, against the land of Merathaim and against the people of Pekod. Yes, march against Babylon, the land of rebels, a land that I will judge! Pursue, kill, and completely destroy them, as I have commanded you," says the LORD. "Let the battle cry be heard in the land, a shout of great destruction". (Jeremiah 50:21-22 NLT)
"Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn."
Luk 19:2
Permalänk | Anmäl
Joel Muskos, 2010-07-14, 23:13
Ska man snacka om smutsiga kampanjmetoder kan man gå till Kungliga biblioteket och läsa Svenska Dagbladet när Palme var partiledare. Hatet rann från tidningssidorna. Men även från MUF:are och sådana.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-07-15, 01:09
KD har en riktigt usel ministrer, mats odell.... Det skadar Kd....
Hans uttalande om tobleronepolitik slog tillbaka mot Kd....
Obegripligt att han fick bli minister... Maria Larsson är en bättre representant men ganska färglös liksom Göran H själv...
Vänstern kommer försöka slå ut C o Kd från riksdagen och det är möjligt att dom lyckas... Det är troligen lättare att sänka C dock...
SD kommer också ta röster från de etablerade partierna och det är oklart hur det slår... Många som röstar Sd uppger inte det i mätningarna... Dock lär Sd ta en del från soffan...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2010-07-16, 16:41
Frågan är också om och på vilket sätt "overklighetens folk" ska få plats i det svenska samhället.
....
Om det känns motigt just nu för kristdemokraternas fel så kan det väl knappast skyllas på socialdemokraterna och eventuella saker som företrädare för det partiet gjorde för tio år sedan.
Allt som går emot Alliansen är inte sosseriets fel. Tror KD måste göra felsökningar på närmare håll.
Permalänk | Anmäl
Ivar Johansson, 2010-07-17, 23:19
see how nice ghd straighteners,
cheap ghdonline, we are wholesale jerseys company from china, mainly doing nfl jerseys,
mlb jerseys , air max 90 online,
christian louboutin enjoy much discount
Permalänk | Anmäl
fang, 2010-07-22, 04:31
Problemet med KD är att de flesta inte förstår vad ni står för. Ni har tvättat bort ert kristna stämpel och efter denna spektakulära makeover finns det inget kvar. Av era valaffischer att döma är ni ett parti för spanska toreadorer.
Jag tror att oavsett vad de andra partierna gör åker ni och Centern ut från Riksdagen. Det är väl bra för att i längden blir det svårt att rösta på partier som har glömt vilkas intressen de representerar.
Från kristendomen till INGENTING.
Permalänk | Anmäl
Blazej Lukasik, 2011-01-18, 01:43
16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag förstår inte riktigt denna artikel. Men, jag tror inte att ni i KD ska vara så oroliga, för ni har en socialkonservativ väljarbas. (Talet om "verklighetens folk" tror jag dock inte ger så många poäng.)
Om det är något parti som förtjänar att åka ur riksdagen så är det C och inte KD.
Kristdemokraternas problem är att m gått från att vara liberala till att bli konservativa. Vi har alltså två renodlat konservativa partier i sverige.
Medan Kristdemokraterna bemöter sina motståndare med respekt och utan fördomar så bemöts kristdemokrater med fördomar, person angrepp. Sånt händer säkert andra men få partier får nog stå ut med vad som kristdemokrater får utstå, vad man än säger så står det ethos som vänstern lyckats inpränta på KD fast och styr den politiska debatten från sakfrågorna till rena felaktigheter. Bäst kan detta beskrivas som en vänsterpräst som framför massorna står och predikar att inte rösta på kristdemokraterna för de är kristna och kristna skall hållas långt borta från politiken.
Några Kristdemokraterna som står en bit bort och inte hörde att vänsterprästen pratade om dom, nickar och håller med, "japp politik och religion hör inte ihop...." "vem var det som sa annorlunda?".
Först och främst, ni talar om och att ni vill vända er till "verklighetens folk". Med ord som "Desavouera" kanske det är dags att ändra språkbruket i era insändare också? Men det är väl inget problem då "["Verklighetens folk"] inte läser ledarsidor"? Så då är Kd inget för mig?
Orsaken till att ni få mothugg från oss även som kan tänka oss att rösta mellan blocken är just att ni verkar så någon form av ond sådd för att söndra och härska. Genom att vara vaga och tilltala folks magkänsla hoppas ni att de skall tro att just "de" är de som ni talar om. När i själva verket begreppet är så vagt att majoriteten av svenska folket faller under det. Sveriga har större variation än så och det låter för mycket som hur Republikanerna raggar röster i de röda staterna i USA genom att tala om gruppgemenskap och hat mot en liberal elit som är mer fiktiv än reell. Vi är värdiga en bättre debatt än så.
C var en gång i samma sits som Kd, men de tog det hela med en stark omprofilering och mer aggresiv aktion. Kd skriver en insändare där de beklagar sig över att de eventuellt vet motståndarens taktik på förhand. Ni är inga offer! Agera! Vilken väljare röstar på det parti han/hon tycker mest synd om? Om inte så kommer Kd i Riksdagen snart att vara ett minne blott.
Vad jag kan förstå var Kristdemokraterna ett parti med Kristendom som varumärke.
Men var har varumärket tagit vägen, hittar dom kristna väljarna sitt parti, och varför "flörtar" KD så mycket med en helt konkurrerande religion Islam, som ute i världen står i mycket kraftig motsatsställning till Kristendomen.
Det här var bara lite funderingar från en vanlig Svensk som varken röstar på KD eller Islam
Förut, -före KD, -visste vi att idrott och politik, -det gick inte att förena;
-nu vet vi att inte heller religion och politik hör ihop, det blir på något sätt ett apart äktenskap, en politik fylld av moralfrågor i stället för sakfrågor som rör medborgarna. Religionen kan ju med fördel överlämnas till prästerskapet, att hantera syndafall kan inte vara politikens mål och mening.
Om Penilla på allvar är oroad för en "smutsig valrörelse", så bör hon inte vara lika orolig för Bo Krogvig som för sitt eget partis agerande. För några månader sedan återupptog Littorin och Odell begreppet "Tobleronepolitik"; 20 år efter händelsen!!!
I Göran Hägglunds senaste Almedalstal ägnades majoriteten av tiden åt att häckla och förlöjliga de politiska motståndarna.
"Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men
icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?" (Luk. 6:41)
Smutsig blir det om ni inte använder kondom !!
Inte fan vet jag vad det är för en "Bamse" du pratar om!
Men hur mycket "Bamse" han må vara, bör han änvanda kondom!
Du med !
''Vanligt folk'' som inte kan läsa en ledarsida och vräker i sig pizza har ingenting emot förbud som inte drabbar dem själva. Om KD på allvar vill nå samhällets bottenskrap genom att försöka hetsa dem mot en fiktiv elit kanske ni skulle börja med att jobba för minskade restriktioner gällande alkohol, och göra er av med sådana som tycker att snus ska förbjudas.
Är dessa riktiga bibel citat? Då undrar jag hur KD kan existera.
31:7-18 NLT
Moses, Eleazar the priest, and all the leaders of the people went to meet them outside the camp. But Moses was furious with all the military commanders who had returned from the battle. "Why have you let all the women live?" he demanded. "These are the very ones who followed Balaam's advice and caused the people of Israel to rebel against the LORD at Mount Peor. They are the ones who caused the plague to strike the LORD's people. Now kill all the boys and all the women who have slept with a man. Only the young girls who are virgins may live; you may keep them for yourselves.
If a man still prophesies, his parents, father and mother, shall say to him, "You shall not live, because you have spoken a lie in the name of the Lord." When he prophesies, his parents, father and mother, shall thrust him through. (Zechariah 13:3 NAB)
"Go up, my warriors, against the land of Merathaim and against the people of Pekod. Yes, march against Babylon, the land of rebels, a land that I will judge! Pursue, kill, and completely destroy them, as I have commanded you," says the LORD. "Let the battle cry be heard in the land, a shout of great destruction". (Jeremiah 50:21-22 NLT)
"Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn."
Luk 19:2
Ska man snacka om smutsiga kampanjmetoder kan man gå till Kungliga biblioteket och läsa Svenska Dagbladet när Palme var partiledare. Hatet rann från tidningssidorna. Men även från MUF:are och sådana.
KD har en riktigt usel ministrer, mats odell.... Det skadar Kd....
Hans uttalande om tobleronepolitik slog tillbaka mot Kd....
Obegripligt att han fick bli minister... Maria Larsson är en bättre representant men ganska färglös liksom Göran H själv...
Vänstern kommer försöka slå ut C o Kd från riksdagen och det är möjligt att dom lyckas... Det är troligen lättare att sänka C dock...
SD kommer också ta röster från de etablerade partierna och det är oklart hur det slår... Många som röstar Sd uppger inte det i mätningarna... Dock lär Sd ta en del från soffan...
Frågan är också om och på vilket sätt "overklighetens folk" ska få plats i det svenska samhället.
....
Om det känns motigt just nu för kristdemokraternas fel så kan det väl knappast skyllas på socialdemokraterna och eventuella saker som företrädare för det partiet gjorde för tio år sedan.
Allt som går emot Alliansen är inte sosseriets fel. Tror KD måste göra felsökningar på närmare håll.
see how nice ghd straighteners,
cheap ghdonline, we are wholesale jerseys company from china, mainly doing nfl jerseys,
mlb jerseys , air max 90 online,
christian louboutin enjoy much discount
Problemet med KD är att de flesta inte förstår vad ni står för. Ni har tvättat bort ert kristna stämpel och efter denna spektakulära makeover finns det inget kvar. Av era valaffischer att döma är ni ett parti för spanska toreadorer.
Jag tror att oavsett vad de andra partierna gör åker ni och Centern ut från Riksdagen. Det är väl bra för att i längden blir det svårt att rösta på partier som har glömt vilkas intressen de representerar.
Från kristendomen till INGENTING.