Om författaren
Jag har både egen erfarenhet av hur den nuvarande politiken inte fungerar, och känner många andra som har råkat ut för den.
Det är tydligen många kristna som tillhör allianspartier eller som åtminstone röstar på dessa, inte minst kd. Kanske för att partiet verkar ha något med kristna värderingar att göra utifrån sitt namn. Heter det något på Krist- så måste det väl vara ett bra parti, eller...? Ironiskt nog är Göran Hägglund vår socialminister. Det är alltså med kd's tydliga stöd som den nuvarande politiken förs.
Men då undrar jag: hur kan ni som kallar er kristna vara positiva till en politik som öppet går ut på att ta från de mest utsatta: sjuka och arbetslösa, och ge till de friska och rika?
Kan ni föreställa er att Jesus skulle vara positiv till det? Är det verkligen evangeliets budskap?
Kan ni höra honom uttala lite nya saligprisningar:
"Saliga ni som är rika och har arbete nu - ni ska i form av jobbskatteavdrag få också de mest utsattas pengar så att de inte längre kan klara sig på sin förminskade inkomst, utan tvingas sälja allt de äger och sedan söka sig till sociala myndigheter där de får kämpa hårt för att få pengar till hyran i tid så att de inte blir vräkta, men nekas bidrag till en kattmatsburk så att enda sällskapet i livet kanske inte får fortsätta leva."
"Saliga ni som är friska nu - ni ska få de utförsäkrades sjukersättning medan de, trots att de lider av svåra sjukdomar, ska prövas mot hela arbetsmarknaden, under tiden som de lever på aktivitetsstöd på ett par tusenlappar i månaden som inte ens räcker till hyra och mat, därefter på ingenting ifall de fortfarande inte är friska när tidsfristen har gått ut, ny sjukpenning ska bara godkännas i extrema undantagsfall, och med exakt rätt formuleringar från läkarna som numera bör komplettera med en juridisk examen."
Jag får inte ihop det...
Ni lovsjunger med glättiga ord, mässar på latin, skuttar vigt upp och ner i kyrkbänkarna, vrålar ut på tungotal, eller ber stilla och tyst - allt beroende av kyrkotillhörighet och av vad ni tror behagar Gud allra mest. Ni strider inbördes om allt mindre petitesser. Men var i hela friden finns medmänskligheten? Var finns den profetiska röst bland er som ropar: DET ÄR NOG NU!!!!
Var är biskoparnas och andra kyrkoledares gemensamma rungande protest mot den sjuka utrensning som pågår i vårt folk? Är det bara sjuka flyktingar som får ert stöd? Jag tog upp den här frågan tidigare, men fick inget svar från någon kyrkoledare.
Och var är det stora kristna folkupproret? Varför travar ni villigt omkring i diverse "Jesusmanifestationer" för att visa er tro utåt (just precis som hycklarna och fariséerna), men gör inget eller väldigt lite för att hjälpa dem som har det svårt?
Den sorgliga skaran ökar tyvärr, av människor som förtvivlat har gett upp och avslutat sina liv i förtid efter att ha hamnat allra längst ner på botten, tack vare den nuvarande regeringens politik.
Många är de som lider något fruktansvärt och inte kan ta sig ur den situation de har försatts i.
Många är de nya slavar (mestadels äldre och sjuka) som har tvingats in i Fas 3 - arbeten utan rättigheter och utan skälig lön. Medan friska ungdomar inte släpps in på arbetsmarknaden och till sist tappar hoppet om att nånsin få jobb. En hel generation håller på att gå förlorad.
Hur kan ni bara blunda för det ni ser? Eller är det verkligen så illa att ni inte ser det så länge det inte drabbar er personligen eller era allra närmaste?
Vet ni om att regeringen ljuger om statistiken för att få den att se bättre ut inför valet? För att få det att se ut som att de har gjort något bra. När det de har gjort tvärtom är att montera ner hela välfärdssamhället som om det vore en IKEA-möbel. Flera skruvar tycks fattas i de hjärnor som kan åstadkomma något sådant, och kanske även hos dem som har samvete att rösta på dem som gör det och sen skryter om att de tycker sig ha gjort något riktigt bra. Eller går ni alla verkligen på de genomskinliga myterna? Den nya politiken har inte skapat fler jobb, den har lett till en ännu högre arbetslöshet än vad vi hade innan förra valet. Den har försatt tiotusentals fler i utanförskap.
Jag säger inte att de rödgröna har de bästa alternativen rakt igenom. Också av dem glöms de mest utsatta ofta bort i retoriken. De små förbättringar som erbjuds som valkarameller är inte tillräckliga. Men åtminstone inte lika omänskliga som de hårda regler som råder i nuläget.
Fattar ni hur allvarligt läget är?
Kan ni med gott samvete rösta på alliansen i höst?
Jag kan det då rakt inte efter allt jag har bevittnat i form av fruktansvärda mänskliga tragedier.
Själv vill jag se en politik som sätter individen i fokus. Som skyddar människovärdet. Som skyddar mänskliga rättigheter.
Jag hör Jesus säga till alla som lider idag:
"Saliga är ni som är fattiga, er tillhör Guds rike.
Saliga är ni som nu hungrar, ni skall bli mättade.
Saliga är ni som nu gråter, ni skall skratta.
Saliga är ni, när människor hatar er och stöter bort er, när de hånar och smutskastar er, allt för Människosonens skull.
Gläd er på den dagen, ja, hoppa av glädje! Ty se, er lön blir stor i himlen.
På samma sätt gjorde deras fäder med profeterna. Men ve er, ni rika! Ni har fått ut er lön."
Och inte minst det här:
"Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de skall bli mättade."
Jag hör till dem som är extremt hungriga efter rättfärdighet... Hoppas att det finns många fler bland de kristna väljarna som känner så, och som tänker till en extra gång vid valurnorna!
(Till artikeln hör en del länkar, som inte verkar gå att få in här - dem hittar ni i en kopia av artikeln som jag har lagt in här: http://katolskakyrkan.blogspot.com/2010/07/kristen-och-politiskt-hogerinriktad-hur.html)
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/25399
Charlotte Therese: "hur kan ni som kallar er kristna vara positiva till en politik som öppet går ut på att ta från de mest utsatta: sjuka och arbetslösa, och ge till de friska och rika?"
.
Nu motsätter sig nästan ingen i "högern" omfördelning till de som inte klarar sig utan stöd, dvs ge dem mat och bostad, eller att det ska ske via skatter och staten. Skillnaden mellan höger och vänster ligger delvis i konstruktionen av dessa system. 100 eller 80 procents ersättning i a-kassa, om de som går på sjukbidrag ska få rehabiliteringsåtgärder för att kunna komma ut på arbetsmarknaden igen eller inte. T ex. Påståendet att högern inte önskar något sådant är alltså en halmdocka.
.
Är rättfärdighet verkligen 100 procent i a-kassa? Är rättfärdighet inslag av medborgarlön för de som inte arbetar och högre inkomstskatter?
.
Jag tror att det är en nidbild som du kritiserar. Klasskampen är f ö diskriminerande mot människor beroende på deras bakgrund på ett kanske omvänt sätt som en extrem "ståndskonservatism", och det har ju fått ödesdigra konsekvenser i revolutionens Frankrike eller socialistiska länder under förra århundradet. Det kan knappast sägas legitimeras av det kristna budskapet.
.
Det hela handlar alltså om att inte vara extremistisk. Jag förstår att man kan vara politiskt vänster som kristen, men med minnen från 70-talet anser jag att kristen vänster då var naiv om ordförande Mao och kommunism, som då hyllades i exempelvis magasinet Trots Allt.
.
Jag tror att alltför stor sammanblandning mellan politik och religion blir fel, vilket skulle kunna försvaras med Jesus ord om att ge till kejsaren det kejsaren tillhör (och till Gud det Gud tillhör).
.
Ett exempel från bergspredikan -- "Saliga är ni, när människor hatar er och stöter bort er, när de hånar och smutskastar er, allt för Människosonens skull" -- borde väl gälla kristna som är höger och träffar dig? ;-)
.
Vad säger du dom kristen vänster förresten om Jesus liknelse om att förvalta punden, där den som grävde ned sina blev förbannad medan den som investerade dem blev lovordad och belönad?
Permalänk | Anmäl
Magnus Andersson, 2010-07-04, 16:01
”Hur kan man som kristen rösta på partier som förbättrar för de friska och starka, men försämrar för de sjuka och svaga, som tar från de fattigaste och ger till de rikaste?”
Det där sista är inte sant. Alla får det sämre i ett socialistiskt samhälle. Enda undantagen är diktatorn och hans korrumperade partikamrater och underhuggare. Den här sistnämnda gruppen kan leva i palats och liknande medan folket i övrigt i det närmaste svälter på grund av att kreativiteten är stukad, och människorna är förstörda genom piska, blodbad, och förbud att ens tänka självständigt. Den lilla kaka som ska delas blir så oerhört liten, att den bara räcker till ett drägligt liv för den styrande eliten.
Det här är vad som händer då man vänder Gud ryggen. Marx socialism ger fritt spelrum för satan, det är därför ideologin är ond och har förstört så många liv. Den har förstört så många år för de människor som kämpar för mer ekonomisk rättvisa. En ny ideolog som kunde skapa en bas med mer ekonomisk rättavisa inom kristendomens och demokratins ramar vore önskvärd. Men eftersom människan är begränsad och ofullkomlig, har ont i sig, ser grandet hos den andre men inte sin egen bjälke, så är det inte säkert att hon/han skulle välja sitt eget bästa. Och ännu svårare är det att få människan att handla rationellt, då det handlar om altruism, alltså att kämpa för helhetens bästa.
Jag tror det var Winston Churchill som sade något i stil med att ”kapitalismen är ett helvete, men socialismen är ännu värre”. Det där stämmer nog ganska bra, om man ser på respektive ideologi i sin renodlade form. För torftig ekonomisk liberalism är ju huvudsakligen materialistiskt gudsfrånvänd, och använder människans simplaste och krassaste instinkter som morot. Särskilt gäller detta i svenska alllianspartiers tappning.
Men skulle det inte gå att bygga en ny politisk ideologi, som klarade av att skapa bättre ekonomisk rättvisa, utan socialismen och dess gudsförnekande improduktivitet? Varför inte en slags vänsterkonservatism som sätter kristen etik i centrum (inget KD-hycklande), och samtidigt ställer sig fördelningspolitiskt åt vänster? Det sistnämnda skulle kunna ske utan socialism och inledas med att man förbjuder aktier att ha olika röstvärde på bolagsstämmor (varje aktie har en och endast en röst), samt att man inför lönetak på exempelvis 100000kr/mån. Den som skriker efter mer får väl lämna landet, för ingen är naturligtvis oersättlig. Och kompetensen kan fås till avsevärt lägre lönebelopp om inte personer i ledningsställning har förmågan att klia varandras ryggar.
Permalänk | Anmäl
Kurt Lund, 2010-07-04, 20:19
Magnus,
Nja, nu tycker jag att det är du som står för nidbilden.
Det handlar inte om att införa 100% i a-kassa, det handlar om att sjuka och arbetslösa människor inte ska förvisas ut ur samhället, svälta, hamna på gatan, eller ta livet av sig. Det är just vad som sker nu. Det finns de som inte äter varje dag för att de inte får pengar nånstans ifrån. De som går till sociala blir nekade bidrag. De som behöver sjukskrivas får det inte godkänt av försäkringskassan. Hela socialförsäkringssystemet är nedmonterat. Även de högerinriktade kristna som inte lyckas vara helfriska och ha ett arbete hela livet kommer att få smaka på det här. Kanske det först är då de förstår vad de (förhoppningsvis!) intet ont anande har röstat fram...? Men det är så dags då. Därför vill jag att de/ni ska tänka till nu innan valet, vad det är ni orsakar om ni lägger er röst på alliansen. Många av dem som är sjuka och arbetslösa nu kommer inte att klara fyra år till på det här viset.
Det är ett faktum att jobbskatteavdragen finansieras just genom utförsäkringarna, genom att andra ställs utan inkomst trots att de fortfarande är sjuka, medan de som är friska och jobbar istället får pengarna.
De som har får ännu mer, de som har mest får mest, de som har minst får ännu mindre.
Hur man än vänder och vrider på det så är det summan av kardemumman av den nuvarande politiken.
Gilla det eller inte...
Men det går inte ihop för mig hur man som kristen kan tycka att det är bra och rätt. Förklara gärna det...
Det är bara de som har som kan investera. Hur ska den fattige kunna bidra med det utan att få mer pengar? De rikaste har så mycket att de inte kan göra av med alla pengar. Det finns väl en gräns för hur många lyxvillor och limousiner och paradisöar man kan köpa om året...?
Är det för "Människosonens skull" som det finns kristna som skor sig på de svagaste? I så fall kan man absolut kalla det förföljelse ifall de får höra det av mig. Men är det för sin egen skull som de gör det så faller det argumentet platt... ;-)
Permalänk | Anmäl
Charlotte Therese Björnström, 2010-07-05, 11:11
Kurt,
Jag är egentligen inte så positiv till blockpolitik som sådan, men så länge som vi har det systemet så är det något av ett val mellan pest och kolera. Och då kan det ena kännas bättre. Om du förstår...
Håller inte med om att alla får det sämre under ett rödgrönt styre - fördelningen blir aningens rättvisare då. Det hela beror på vad man prioriterar. Egen vinst eller gemensam välfärd - jag lutar åt det senare.
Jag har funderat i de där banorna själv - ett nytt parti med en annan värdegrund, helst block-oberoende - så vi kommer ifrån de stela strukturerna. Men det får nog bli till nästa val...
Permalänk | Anmäl
Charlotte Therese Björnström, 2010-07-05, 11:18
"Kristen politik" finns inte var i bibeln hittar man att homosexuella ska ha plats bland kyrkans högsta representanter? Det är bara att inse att de enda fungerande "kristna partier" försöker åtminstone se konservativa ut inte anamma de mest vänster galna idéer som baseras på hat till kyrkan. Nåja kanske har kristenhet spelat ut sin roll i Sverige och med tanke på demografin hos immigrationen så borde vi ha ett islamistiskt parti så att åsikter som många nu har kommer fram i ljuset.
Några som läser kommentatorer kanske tycker att det är en idiotisk idé med tanke på vad dessa åsikter är..men är det inte bättre att det verkliga politiska och dess framtida utveckling kommer fram än att vi fortsätter och blundar för ögonen medan omvandlingen sker i det tysta.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2010-07-06, 19:47
Tor, jag förstår inte vad du menar med din kommentar. Det verkar som att du kommenterar ett helt annat ämne än det jag skriver om, och jag vet inte riktigt vad det ämnet är.
Permalänk | Anmäl
Charlotte Therese Björnström, 2010-07-09, 21:07
The same logic holds true for Breitling replica watches as well. The original models are exorbitantly priced; and so, there is more than ample demand as well as availability of cheaper replicas of the same.rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replica The market for cheap replica watches is therefore quite buoyant.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 13:29
Other than the bright red and white, myl nothing else worth mentioning the shoe. This coloring is very not for everyone, but these people know who they are. Is Nike Air Max 90 Current Moire pwe you?
air force shoes
shox shoes,Dhaka is also the name of the collection,
nike shox athletic footwear, apparel and accessories;
discount nike shoes online sale.
cheap air force 1 shoes making boots heels fashion lined cotton.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 13:40
8 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Charlotte Therese: "hur kan ni som kallar er kristna vara positiva till en politik som öppet går ut på att ta från de mest utsatta: sjuka och arbetslösa, och ge till de friska och rika?"
.
Nu motsätter sig nästan ingen i "högern" omfördelning till de som inte klarar sig utan stöd, dvs ge dem mat och bostad, eller att det ska ske via skatter och staten. Skillnaden mellan höger och vänster ligger delvis i konstruktionen av dessa system. 100 eller 80 procents ersättning i a-kassa, om de som går på sjukbidrag ska få rehabiliteringsåtgärder för att kunna komma ut på arbetsmarknaden igen eller inte. T ex. Påståendet att högern inte önskar något sådant är alltså en halmdocka.
.
Är rättfärdighet verkligen 100 procent i a-kassa? Är rättfärdighet inslag av medborgarlön för de som inte arbetar och högre inkomstskatter?
.
Jag tror att det är en nidbild som du kritiserar. Klasskampen är f ö diskriminerande mot människor beroende på deras bakgrund på ett kanske omvänt sätt som en extrem "ståndskonservatism", och det har ju fått ödesdigra konsekvenser i revolutionens Frankrike eller socialistiska länder under förra århundradet. Det kan knappast sägas legitimeras av det kristna budskapet.
.
Det hela handlar alltså om att inte vara extremistisk. Jag förstår att man kan vara politiskt vänster som kristen, men med minnen från 70-talet anser jag att kristen vänster då var naiv om ordförande Mao och kommunism, som då hyllades i exempelvis magasinet Trots Allt.
.
Jag tror att alltför stor sammanblandning mellan politik och religion blir fel, vilket skulle kunna försvaras med Jesus ord om att ge till kejsaren det kejsaren tillhör (och till Gud det Gud tillhör).
.
Ett exempel från bergspredikan -- "Saliga är ni, när människor hatar er och stöter bort er, när de hånar och smutskastar er, allt för Människosonens skull" -- borde väl gälla kristna som är höger och träffar dig? ;-)
.
Vad säger du dom kristen vänster förresten om Jesus liknelse om att förvalta punden, där den som grävde ned sina blev förbannad medan den som investerade dem blev lovordad och belönad?
”Hur kan man som kristen rösta på partier som förbättrar för de friska och starka, men försämrar för de sjuka och svaga, som tar från de fattigaste och ger till de rikaste?”
Det där sista är inte sant. Alla får det sämre i ett socialistiskt samhälle. Enda undantagen är diktatorn och hans korrumperade partikamrater och underhuggare. Den här sistnämnda gruppen kan leva i palats och liknande medan folket i övrigt i det närmaste svälter på grund av att kreativiteten är stukad, och människorna är förstörda genom piska, blodbad, och förbud att ens tänka självständigt. Den lilla kaka som ska delas blir så oerhört liten, att den bara räcker till ett drägligt liv för den styrande eliten.
Det här är vad som händer då man vänder Gud ryggen. Marx socialism ger fritt spelrum för satan, det är därför ideologin är ond och har förstört så många liv. Den har förstört så många år för de människor som kämpar för mer ekonomisk rättvisa. En ny ideolog som kunde skapa en bas med mer ekonomisk rättavisa inom kristendomens och demokratins ramar vore önskvärd. Men eftersom människan är begränsad och ofullkomlig, har ont i sig, ser grandet hos den andre men inte sin egen bjälke, så är det inte säkert att hon/han skulle välja sitt eget bästa. Och ännu svårare är det att få människan att handla rationellt, då det handlar om altruism, alltså att kämpa för helhetens bästa.
Jag tror det var Winston Churchill som sade något i stil med att ”kapitalismen är ett helvete, men socialismen är ännu värre”. Det där stämmer nog ganska bra, om man ser på respektive ideologi i sin renodlade form. För torftig ekonomisk liberalism är ju huvudsakligen materialistiskt gudsfrånvänd, och använder människans simplaste och krassaste instinkter som morot. Särskilt gäller detta i svenska alllianspartiers tappning.
Men skulle det inte gå att bygga en ny politisk ideologi, som klarade av att skapa bättre ekonomisk rättvisa, utan socialismen och dess gudsförnekande improduktivitet? Varför inte en slags vänsterkonservatism som sätter kristen etik i centrum (inget KD-hycklande), och samtidigt ställer sig fördelningspolitiskt åt vänster? Det sistnämnda skulle kunna ske utan socialism och inledas med att man förbjuder aktier att ha olika röstvärde på bolagsstämmor (varje aktie har en och endast en röst), samt att man inför lönetak på exempelvis 100000kr/mån. Den som skriker efter mer får väl lämna landet, för ingen är naturligtvis oersättlig. Och kompetensen kan fås till avsevärt lägre lönebelopp om inte personer i ledningsställning har förmågan att klia varandras ryggar.
Magnus,
Nja, nu tycker jag att det är du som står för nidbilden.
Det handlar inte om att införa 100% i a-kassa, det handlar om att sjuka och arbetslösa människor inte ska förvisas ut ur samhället, svälta, hamna på gatan, eller ta livet av sig. Det är just vad som sker nu. Det finns de som inte äter varje dag för att de inte får pengar nånstans ifrån. De som går till sociala blir nekade bidrag. De som behöver sjukskrivas får det inte godkänt av försäkringskassan. Hela socialförsäkringssystemet är nedmonterat. Även de högerinriktade kristna som inte lyckas vara helfriska och ha ett arbete hela livet kommer att få smaka på det här. Kanske det först är då de förstår vad de (förhoppningsvis!) intet ont anande har röstat fram...? Men det är så dags då. Därför vill jag att de/ni ska tänka till nu innan valet, vad det är ni orsakar om ni lägger er röst på alliansen. Många av dem som är sjuka och arbetslösa nu kommer inte att klara fyra år till på det här viset.
Det är ett faktum att jobbskatteavdragen finansieras just genom utförsäkringarna, genom att andra ställs utan inkomst trots att de fortfarande är sjuka, medan de som är friska och jobbar istället får pengarna.
De som har får ännu mer, de som har mest får mest, de som har minst får ännu mindre.
Hur man än vänder och vrider på det så är det summan av kardemumman av den nuvarande politiken.
Gilla det eller inte...
Men det går inte ihop för mig hur man som kristen kan tycka att det är bra och rätt. Förklara gärna det...
Det är bara de som har som kan investera. Hur ska den fattige kunna bidra med det utan att få mer pengar? De rikaste har så mycket att de inte kan göra av med alla pengar. Det finns väl en gräns för hur många lyxvillor och limousiner och paradisöar man kan köpa om året...?
Är det för "Människosonens skull" som det finns kristna som skor sig på de svagaste? I så fall kan man absolut kalla det förföljelse ifall de får höra det av mig. Men är det för sin egen skull som de gör det så faller det argumentet platt... ;-)
Kurt,
Jag är egentligen inte så positiv till blockpolitik som sådan, men så länge som vi har det systemet så är det något av ett val mellan pest och kolera. Och då kan det ena kännas bättre. Om du förstår...
Håller inte med om att alla får det sämre under ett rödgrönt styre - fördelningen blir aningens rättvisare då. Det hela beror på vad man prioriterar. Egen vinst eller gemensam välfärd - jag lutar åt det senare.
Jag har funderat i de där banorna själv - ett nytt parti med en annan värdegrund, helst block-oberoende - så vi kommer ifrån de stela strukturerna. Men det får nog bli till nästa val...
"Kristen politik" finns inte var i bibeln hittar man att homosexuella ska ha plats bland kyrkans högsta representanter? Det är bara att inse att de enda fungerande "kristna partier" försöker åtminstone se konservativa ut inte anamma de mest vänster galna idéer som baseras på hat till kyrkan. Nåja kanske har kristenhet spelat ut sin roll i Sverige och med tanke på demografin hos immigrationen så borde vi ha ett islamistiskt parti så att åsikter som många nu har kommer fram i ljuset.
Några som läser kommentatorer kanske tycker att det är en idiotisk idé med tanke på vad dessa åsikter är..men är det inte bättre att det verkliga politiska och dess framtida utveckling kommer fram än att vi fortsätter och blundar för ögonen medan omvandlingen sker i det tysta.
Tor, jag förstår inte vad du menar med din kommentar. Det verkar som att du kommenterar ett helt annat ämne än det jag skriver om, och jag vet inte riktigt vad det ämnet är.
The same logic holds true for Breitling replica watches as well. The original models are exorbitantly priced; and so, there is more than ample demand as well as availability of cheaper replicas of the same.rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replica The market for cheap replica watches is therefore quite buoyant.
Other than the bright red and white, myl nothing else worth mentioning the shoe. This coloring is very not for everyone, but these people know who they are. Is Nike Air Max 90 Current Moire pwe you?
air force shoes
shox shoes,Dhaka is also the name of the collection,
nike shox athletic footwear, apparel and accessories;
discount nike shoes online sale.
cheap air force 1 shoes making boots heels fashion lined cotton.