Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Pressens Opinionsnämnd

Ulf Nilson om Pressens Opinionsnämnd

Ulf Nilson: Vi behöver Jan Guillou

 Vi behöver motsägelser, debatt, verbala slagsmål och åsikter som möts och kolliderar så att stumparna ryker. Vi behöver precis det som Voltaire prisade, rätten att tycka, ja, avsky den andres åsikter, skriver Ulf Nilson. 


Om författaren

Ulf Nilson var under många decennier en av Sveriges mest framgångsrika journalister med bas på Expressen.

När detta skrivs har tryckfriheten i Sverige vunnit en stor seger. Pressens Opinionsnämnd slog fast att Expressen hade all rätt att avslöja Jan Guillou som medarbetare - händelsevis avlönad - av Sovjets KGB.

Expressens reporter Micke Ölander fick fram dokument som visade att Säpo klargjort att Guillou hade ett fast förhållande med KGB. Vi bör komma ihåg vad KGB var: en gigantisk säkerhetsorganisation med uppgift att förtrycka - med precis vilka medel som helst, inklusive förvisso tortyr och mord - all opposition mot kommunistregimen i Sovjet. KGB var ondskans verktyg. Att arbeta för KGB var, enligt min uppfattning, ofattbart skitigt - och när jag skriver ofattbart menar jag att detta att UNDER LÅNG TID hjälpa kommunismen, avslöjad sedan årtionden som snedvriden, pervers och mordisk tyder på inte naivitet (som Guillou hävdar) utan smutsigare motiv.

För att vara alldeles tydlig tillägger jag: KGB var fullt ut lika vidrigt som nazisternas Gestapo - bara långt mera framgångsrikt.

Guillou som (till sin heder) hjälpte Ölander med såvitt man förstår korrekta svar har senare ägnat sig åt en lätt skrattretande gnällkampanj. Han har fått skrivkramp, bevars. Han lider av Expressens "kampanj" ( som ingen utom han lyckats upptäcka). Han har blivit missförstådd och utlämnad till sina fiender.

Big deal! Faktum är att Guillou försvarades av ingen mindre än PO, Yrsa Stenius. Fantastiskt! Stenius, Guillous kollega på Aftonbladet, borde naturligtvis ha varit speciellt noga med att knipa käft. Nu har hon dragit sig själv och sitt ämbete djupt ner i dyngan. Hon har förverkat allt förtroende och borde omedelbart avgå.
Låt mig till sist slå fast det uppenbara:

Vi behöver Jan Guillou!

Jag, personligen, tycker våldsamt illa om han mystiska ( mitt ord är: idiotiska ) våldsdyrkan, hans sympatier, ofta demonstrerade för odemokratiska våldstillvända palestinska formationer, hans tydliga förakt för demokrati och vanliga knegare. Jag tror inte att vi har nästan någon åsikt gemensam - och det är jag glad för.
Likafullt: vi behöver motsägelser, debatt, verbala slagsmål och åsikter som möts och kolliderar så att stumparna ryker.

Vi behöver precis det som Voltaire prisade, rätten att tycka, ja, avsky den andres åsikter, men vara beredd att offra livet för att han ska få framföra dem. Tusentals människor har levt och verkat i Voltaires anda - och ibland mist sina liv just därför. Andra som KGB - och organisationens eländiga medarbetare - ansträngde sig så hårt för att förtrycka och förkväva demokrati och yttrandefrihet. De har sannerligen gjort sig förtjänta av vårt förakt...





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/25295

24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Svenskar är konflikträdda och vill inte ta till sig allvaret i Guillous Sovjetkontakter. Men betänk vad som skulle kunnat hända i krigstid.

Sällan har man sett ett sådant karaktärsmord dolt under en låtsad väljavilja om den öppna debatten. Uffe myser över den krossade Guillou. Konstigt nog känner jag ingen större sympati för Uffe Nilsson.

Permalänk | Anmäl #1 Doktor Eleph@nt, 2010-07-01, 09:18

Jag tror att Ulf Nilson anspelar på den extremt DDR-övercensurerade debatten om invandring.

Permalänk | Anmäl #2 Bo T, 2010-07-01, 09:23

Ulf Nilsson
Varför är det så svårt att anlägga åtminstone ett minimum av hederlighet när man ska skriva ett sådant här alster? Det går ju inte att ta ett ord på allvar när du refererar så tokigt. Att Expressen hade rätt att avslöja var aldrig föremål för granskning. Ingen har ifrågasatt denna rätt. Vad Pressens opinionsnämd hade att ta ställning till var om Expressen hade rätt att ljuga på löpsedeln genom att påstå att Guilliou hade varit KGB-agent. Vilket Expressen tydligen hade. Detta gör det dock inte OK att fara fram med lögner som du gör här.
Om man måste ljuga för att få fram sin poäng borde man kanske omvärdera sin åsikt.

Permalänk | Anmäl #3 Christian Svensson, 2010-07-01, 09:55

Nu är det alldeles bestämt att visst är det minst två som ljuger om man skall tro att det är sanning som skrivs både I Newsmill och Expressen:
-och fler, -utan tillgång till de allt avslöjande dokumenten- väntar?

Permalänk | Anmäl #4 Ebbe Cederblad, 2010-07-01, 10:19

Jan behövs i den svenska mediaankdammen. Nu är det mesta så förbaskat likriktat och förutbestämdbart hur saker och ting ska skildras. Det är verkligen ett fiskstimm där alla följer varandra.
Svensk media behöver fler Jannar - inte fler Jantar.

Permalänk | Anmäl #5 Ivar Johansson, 2010-07-01, 10:26

(det är fortfarande intressant att läsa det ulf nilsson skriver - jag började läsa honom - i expressen - redan i min tidiga ungdom...)

Permalänk | Anmäl #6 Marianne Johansson, 2010-07-01, 10:28

JG är en landsförrädare, han borde få livstids fängelse. Liksom alla andra som tagit emot pengar från främmande makts spionorganisationer. Men då skulle väl halva riksdagen hamna i fängelse, varför annars har ingen dömts med hjälp av stasiarkivens information? Varför är informationen fortfarande hemlig? Upplys mig gärna om en mer positiv förklaring än att vi styrs av landsförrädare.

Permalänk | Anmäl #7 Martin A, 2010-07-01, 10:41

Permalänk | Anmäl #3 Christian Svensson,

Vad yrar du om? Tar du emot pengar från kgb och springer deras ärenden så är du per definition kgb-agent? Du kanske skulle slå upp vad ordet betyder?

Permalänk | Anmäl #8 Martin A, 2010-07-01, 10:43

Apropå landsförrädare så finns det på närmare håll och högre upp i makten. Gör inte JG till en modern riddare.
Sveken mot landet är värre än JG:s romantiska inställning när han som ung (och kanske dum) dryg 20-åring fick för sig att avslöja KGB.
Det handlar bl a om hur allians- och neuatralitetslinjen övergavs till förmån för att delta i kampen mot "terrorismen". Det handlar också om alla hemligheter som döljer sig i DDR:s spionarkiv.
Det borde många oroa många som aktivt eller på andra sätt gick den kollapsade kommuniststatens ärenden.
För det avslöjande krävs en modern riddare som vågar fiska i de grumliga vattnen.

Permalänk | Anmäl #9 Ivar Johansson, 2010-07-01, 11:11

Martin A kanske skulle vilja förklara varför SÄPO lade ner undesökningen om Guillous KGB-kontakter. Var kanske också SÄPO KGB-agenter (per definition)?

Permalänk | Anmäl #10 Terje Martinsson, 2010-07-01, 11:40

#3

Vad är det du försöker saluföra här? Jag har själv hört JG på TV erkänna att han var avlönat av KGB (väldigt snålt, enligt honom), hade sin personliga kontakt och du försöker att framställa detta som en lögn! Får man vara hur ohederlig som helst?

#1 och #3

Visa mig dina vänner och jag säger dig vem du är.

Ulf Nilsson du har naturligtvis alldeles rätt. Problemet i Sverige är bara att media har en självpålagd censur som omöjliggör varje engagerad diskussion, utesluter ironi, sarkasm och allegori. Mao ett förbaskat mesigt och intetsägande debattklimat där något utbyte av argument enligt hävd inte får äga rum. Det är den monologa litanian som regerar.

Permalänk | Anmäl #11 Jörgen Trauner, 2010-07-01, 11:53

Guillous gnäll över Expressen är svårbegriplig. Det är ju den typen av lögner och suggestiva missrepresentationer i rubriker samt extremt ensidiga vinklingar i artiklar som är kvällstidningarnas själva affärsidé.

Att Guillou tagit illa upp betyder att han inte fattat affärsidén, och det i sig verkar oerhört naivt, en gigantisk blind fläck. Hoppas han har vaknat upp ur sin törnrosasömn nu.

Permalänk | Anmäl #12 jeppen, 2010-07-01, 11:55

Terje Martinsson

Försök inte att påstå att myndigheter i Sverige endast agerar i sakfrågor. Med den politiska korruption som finns inom myndigheter är det nog mer sannolikt att tro att en fortsatt utredning skulle spillt över på så många andra "välrenommerade" medborgare, att det enda politiskt gångbara beslutet var att avsluta ärendet.

Permalänk | Anmäl #13 Jörgen Trauner, 2010-07-01, 12:03

Ivar Johansson

Jag tror nog att du är den enda svensk (om han/hon har förmågan att lägga ihop 2+2) som tror att det fanns någon som helst substans eller relevans i den svenska allians- och neutralitetspolitiken. Denna politik hade inga andra syften än att minska försvarsbudgeten under antagandet att grannar, NATO, EU (väst) skulle undsätta Sverige i en väpnad konflikt pga en "gemensam" värdegrund. I ingen annan politisk fråga har ord och handling varit så vitt skilda än i försvarsarbetet med neutralitetspolitikens förtecken.

Permalänk | Anmäl #14 Jörgen Trauner, 2010-07-01, 12:15

Guillou är vänsterns problem förkroppsligade. Odemokratisk, aggressiv och ohederlig - samtidigt som han gör anspråk på den goda moralen. Hyckleriet fäller honom.

Permalänk | Anmäl #15 Anna Hellsén, 2010-07-01, 12:50

Ifrågasätter inte syftet med kursändringen. Men nog hade det varit "trevligt" att en sådan viktig fråga hade diskuterats med medborgarna.
Tycker att politikerna gör det svårt för sig, i ställer för att tala klartext så smygs det och så kommer det efteråt när frågorna tas upp igen, ofta harklande och ursäktande svar/förklaringar.
Jag tycker att Sverige har militärstrategiskt skjutit fram positionerna på så sätt att man låter finnarna "ta smällen".

Permalänk | Anmäl #16 Ivar Johansson, 2010-07-01, 12:53

Guillou hade enligt uppgift kontakter med KGB i fem år. Så långa förberedelsetider för reportage existerar inte.

Permalänk | Anmäl #17 Doktor Eleph@nt, 2010-07-01, 13:30

Martin A #7: Instämmer i din kommentar. Bura in hela bolsjeviksurven. Nu!

Permalänk | Anmäl #18 Helena Palén Olofsson, 2010-07-01, 13:30

Jag trodde jag skulle skratta ihjäl mig när Jan "Sverre" Guillou påstod att han "bara" druckit kaffe med KGB, en gång i veckan i fem års tid. Det är bara för mycket! Trodde Sverre att vi skulle på den lätte? Jösses!

Att vara överklassbarn och kalla sig kommunismens stjärna i baneret och agera som skära och hammare är mycket vanligt i Sveriges avlånga land.

Har man däremot "verkligen" sett kommunismens slaktande och kommunistpamparnas girighet, makthunger och kontrollbehov, då kräks man bara ordet "kommunism" kommer på tal. Och jag kräks!

Jag håller fullständigt med Ulf Nilson, vi behöver sådana som Jan Sverre, för alla ska ha rätt att tycka, men inte att för-trycka åsikter!

Permalänk | Anmäl #19 Ramona Fransson, 2010-07-01, 14:55

Jan Guillou behövs i media. Enkelspåriga mörkermän och antikommunister som Ulf Nilsson behövs inte.

Permalänk | Anmäl #20 Daniel Ström, 2010-07-01, 15:47

Jan Guillou representerar Östermalmmarxisterna, dessa enfaldiga, användbara idioter som gjort Sverige så mycket skada, och är ytterst ansvariga för den besinningslösa massinvandringen till Sverige av bidragsberoende, oanpassbara folk från världens mest problematiska kulturer, länder, och religion. Att Guillou varit så framgångsrik beror mer på att han har lyfts fram, inte så mycket för att allmänheten efterfrågat honom, utan därför marxistiska makthavare inom media ansett att han är någon svenskarna bör lyssna till, så att de utvecklas till "bättre" människor, till marxistiska människor i ett marxistiskt Sverige. Samma sak med Gudrun Schyman. Hon tycks ges mer publicitet av samma marxistiska makthavare inom media än vad allmänheten efterfrågar. Hur kan en kvinna som kallar sig feminist, men tolererar extremt kvinnoförtryck i religionens namn, i islams namn, ha någon trovärdighet? Men "jag är optimist, jag tror" att Jan Guillou och alla Östermalmmarxisterna "kommer att upphöra att existera före Harmagedon".

Permalänk | Anmäl #21 no2islam, 2010-07-01, 15:56

oj, svårt dilemma, expressen eller kgb

Permalänk | Anmäl #22 Birgitta Måhl, 2010-07-01, 16:44

Ett stort problem för Sverige är att marxister som KGB Janne inte behandlas av marxist media på samma sätt som Nya Partiet 1998 eller Sverigedemokraterna 2010, dvs med total tystnad.

Tänk om ingen person med socialistiska åsikter aldrig fick framföra sina åsikter i svensk media och naturligtvis aldrig i SVT och SR, då skulle vi sannolikt levt i ett lågskatteland med världens högsta välstånd och inte ägnat en tanke åt utopiska ideologier som när det prövats enbart resulterat i fattigdom och död.

Permalänk | Anmäl #23 Johnny Andersson, 2010-07-13, 02:32

Now, several pairs of designer wedding shoes are introduced to you.They are manolo blahnik bridge shoes.Manolo Blahnik is a famous shoes designer who made many fascinating shoes for women.Especially,the manolo blahnik something blue satin pump let all women in the world crazy.Every woman who will marry to her lover want to buy a pair of blahnik manolo shoes to match her wedding dress.The manolo blahnik bridal shoes make bride so beautiful and charming.
manolo shoes
Manolo Blahnik Shoes
wedding Shoes
Manolo Blahnik Wedding Shoes
manolo blahnik something blue

Permalänk | Anmäl #31 manolo, 2010-08-20, 09:04

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.