Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Mäns sexövergrepp

Richard Conricus om Mäns sexövergrepp

Människan är en sexmaskin

Människan är en sexmaskin och existerar tack vare framgångsrik reproduktion. Allt annat är enligt evolutionens lagar av underordnad betydelse. Hela vårt moderkort, för att låna en term från datorvärlden, är totalt inriktat på att befrämja sexuellt umgänge. Då är det förmodligen inte så märkligt att vissa människor avviker från det normativa och att det ibland blir helt fel eller till och med perverst, som med polischefen Göran Lindberg. I hans fall är det dock inte fråga om enbart evolutionär felkoppling, utan istället handlar det om att manlig könsmakt gått helt överstyr, förmodligen av epigenetiska orsaker.


Om författaren

Genusvetare och religionshistoriker. Mer om kvinnoförtryckets historia och patriarkatets "Evanisering" finns att läsa på numen.com.

Hur blev det så?

Under årtusendena utgjorde kvinnans fertilitet fundament för samhällets existens och hennes position var ohotad fram tills män stärkta av framgångsrika krig kom på idéen att det är mannen som ska vara på topp.

Från att ha varit relativt jämställt, med sexuell frihet tämligen lik 1960-talets västländers, skedde en gradvis förändring i de första civilisationerna i Mesopotamien (nuvarande Irak) till manlig könsmakt. Patriarkatet föddes slutgiltigt någon gång mellan 2300-2100 f.v.t.

Den viktiga manliga och kvinnliga prostitutionen i tempel och taverner, förlorade då sambandet med gudavärldens fertilitetsdyrkan och naturens årscykler, vilket ledde till att sexuellt umgänge kom att styras av män och innebar objektifiering av kvinnan.

Översteprästinnan Enheduana levde i denna brytningstid och varnade samtidens män för att de skulle bli föremål för kärleksstrejk om de ignorerade kvinnors åsikter "Kvinnan pratar inte längre ömt med sin make; mitt i natten anförtror hon sig inte längre till honom och hon avslöjar inte sitt hjärtas innersta tankar" (omkring 2300 f.v.t.).

Från att under 1000-tals år ha varit socialt dominerande tvingades kvinnor alltså till underkastelse och underställdes manliga könsmaktens doktriner. Det säger sig självt att det i en sådan miljö av förtryck föds och frodas mänskliga uttryck som ensidigt ser till ena partens behov. Mänsklig existens grundar sig ju på dominans och detta utmärkande drag har varit garant för att vi utvecklats evolutionärt, det vill säga, de mest dominanta och framgångsrika varelserna har reproducerat sig.

Olika djurgrupper har hanterat denna utveckling på olika sätt. Ibland förekommer maskulin dominans och i andra feminin. Gemensamt för båda är dock att det vill kallar för HBT avvikelser från normativ sexualitet fungerar utan friktioner eller spänningar i dessa djurgrupper, eftersom HBT uppfattas som normalt och inte utgör något hot mot gruppen.

Hos människan förhåller det sig som bekant på annat sätt. Våra samhällskoder, som skapats och anpassats till manlig könsmakt under 4000 år, har förkastat och i flesta fall förtryckt det som ansågs ej normativt. Förtryck av kvinnans sexualitet nådde förmodligen sin klimax i Europa på 1890-talet med oändliga diagnoser med vad läkarna kallade Hysteria och än idag måste HBT personer kämpa för sin födslorätt.

Kanske en utväg att få bukt på förtryckets perversion är att delvis byta tillbaka till det tidigare moderkortets processer? Den som bättre kunde tolka existensens signaler. Jag tror att mindre förbud och mera kognitiv förståelse skulle leda till ökat förstånd. Kanske var det inte så dumt då vi människor levde som en del av naturen och inte såg oss som naturens härskare?

I polischefens fall handlar det säkert om en mängd spärrar som inte utlösts och i kombination med maktposition blir följderna fruktansvärda. Det får vi förmodligen leva med så länge samhällets koder både i väst och speciellt i öst ser ut som de gör.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/25222

15 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Nej du, människan är så oändligt mycket mer än en sexmaskin-och tack och lov för det, -människan är så oändligt mycket mer än en sexmaskin som sprider sexistiska och i lämpligt sammanhanng populistiska artiklar för att bekräfta sina teser, varför inte lika gärna en arbetsmaskin lämplig att i Alliansens valtider hylla och främja?
-Gör det nästa gång arbetslinjen diskuteras, den är det bestämt många som för att tala med Linda Lovelace har "fått i halsen" för att, -en aning klumpigt kanske, -men det bjuder jag på, -anknyta till sexmaskinisten, -hon visste vad det handlade om.

Permalänk | Anmäl #1 Ebbe Cederblad, 2010-06-30, 06:54

*kliar min grå*

Du skriver intressant om den tidiga historien och den omsvängning som skedde i de första krigiska och hierarkiskt uppbyggda stads-kulturerna. Men det är något som haltar i ditt resonemang:

Jag tror INTE att hela vårt moderkort är inriktat på att befrämja sexualitet och maximalt barnafödande. Det var först då de patriarkala slavkulturerna kom till som det fanns behov av att föda många barn, dvs. arbetskraft.

I de tidigare och mer jämlika kulturerna, t ex stenålderns nomadiserande människoflockar, födde kvinnorna få barn med långa mellanrum, kanske 5 år. Då hade kvinnorna makt över reproduktionen och den var då inte explosiv, inte underordnad den patriarkala idén att män är genetiskt betingade att sprida sina spermier i så många kvinnor som möjligt för att säkra släktets fortbestånd.

När barn är ett gemensamt ansvar, inte en kvinnlig plikt, föds få barn. I de gamla, mer jämställda matrilinjära kulturerna var barn en gåva - från gudarna till livet självt. Barn existerade i egen rätt, inte som blivande arbetskraft.

Idén om människan som en naturgiven sexmaskin med omåttliga drifter att uppfylla jorden är en "manlig" idé, en patriarkal idé.

Den erotiska leken, den fritt flödande sexualiteten, kan leva lycklig utan penetrerande sprutande. Så tror jag att erotiken i gamla och friare tider mer gestaltade sig.

När kvinnor har makt att definiera begränsar de reproduktionen. Men de ökar sensualiteten vardagen.

Fri sex men få barn står inte i motsättning till varandra. Så tror jag att vårt "moderkort" ser ut.

Permalänk | Anmäl #2 Gunnel Gomér, 2010-06-30, 09:04

Självklart drivs vi av fortplantningen. Det är enda anledningen till att vi är här, plus att jag kanske tror att en stark ytterligare mening är att vi ska dana våra karaktärer, utvecklas.

I den mest fertila åldern, hos de unga där maskineriet hos kvinnan är på topp, finns de kåtaste och det blir älskog som garanterar fortplantningen. Att det dalar med åren får vi kvinnor ta, men säg inte att det i 20-årsåldern när man var kääär inte var det trevligaste man kunde ägna sig åt.

Mannen känner sig mäktig när han bestiger kvinnan, ju fler kvinnor desto mäktigare. Kvinnan har inte kunnat ta sig den rollen, det finns en inre övertygelse hos mannen att veta att avkomman är hans därför levde även kvinnor i Sverige under mer eller mindre dödshot innan pessaret och P-pillret gjorde entré på 60-talet.

Jag tror hela världen skulle må bra av att skruva ner sexdriften några grader. Sätta locket på lite grand och låta pysa ordentligt när det väl begav sig istället.

Permalänk | Anmäl #3 Christina Lundqvist, 2010-06-30, 13:26

"det finns en inre övertygelse hos mannen att veta att avkomman är hans "

Ja, det stämmer i modernare tid :-) Men det förefaller inte alls som om detta förhållande är något Naturgivet. Inte bland djur, inte bland apor och inte heller bland människor. I många kulturer - in i våra dagar - har barn fötts matrilinjärt. Dvs. mannens roll i fortplantningen är antingen okänd - eller - underordnad Den Stora Modersgudinnan, vars tjänare han får lov att vara. Barnet tillhör knappt heller mamman, utan mer mammans släkt, det större sammanhanget. Det är långt ifrån säkert att föräldrarna bor ihop i äktenskapsformer. Det viktiga i denna typ av kultur är att barnet är avlat i glädje :-) Dessa kulturer var de dominerande bland människor FÖRE den tid artikelförfattaren nämner.

I de historiskt sentida statsbildande slavekonomierna och den framväxande patriarkala ideologin blev det dock viktigt för mannen att veta vilka barn han var far till. Han ägde ju såväl kvinnan som barnen! Hade dessutom ett socialt och ekonomiskt ansvar för dem. Då ökar behovet av kontroll.

Det är knepigt att försöka fastslå vad som är människans "sanna natur". Så jag frågar utmanande: Tänk om det är den manliga sexualitetens sanna natur att ödmjukt bära fram sina frön till Den Stora Modergudinnan?

Permalänk | Anmäl #4 Gunnel Gomér, 2010-06-30, 15:02

Richard, i princip skulle vi bara behöva ha sex typ ett dussin gånger under vår livstid och ändå få tillräckligt med barn. Andra organismer med andra livscykler har bara sex en gång under livet.

Däremot behöver vi äta varje dag, undvika rovdjur (eller idag bli överkörda av en bil) etc. Detta dagliga överlevande är vad som tar upp större delen av platsen på moderkortet, sex är bara ett litet hörn.

Permalänk | Anmäl #5 Thomas Palm, 2010-06-30, 20:58

Kvinnor är som katthonor som vill para sig med många hanar för att få fram den bästa avkomman. Men vi får inte för hur skulle det se ut?

Permalänk | Anmäl #6 Helena Palén Olofsson, 2010-07-01, 08:18

#6

Hej Helena :-)

Jag resonerar nog mer som en babian-hona. Babianer lever i någon slags äktenskap eller snarare täta vänskapsrelationer. Hannar & honor i par. Babian-hannar konkurrerar om sin älsklings-hona med hjälp av sin vänlighet & hjälpsamhet och sin förmåga att ta hand om ungarna. Men vem är far till ungarna? Det är lite olika, långt ifrån bara maken.

Babianer låter själva befruktningen styras av lust och glädje...och...vad vet jag?...kanske av feromoner som styr den genetiska och evolutionära visdomen. I vardagen är de goda kamrater med sin partner.

Samma upplägg finns bland människor, i de matrilinjära kulturerna. Där föds relativt få barn, men barnen är omhuldade, ses som gudagåvor. En man är stolt över att finna sina drag hos ett barn, en kvinnas kärlek och gudinnor har skänkt honom sitt leende. Men han är inte socioekonomiskt ansvarig för detta barn. Det är modern och moderns släkt.

§§§

Den yttersta mänskliga idiotin manifesteras i de patrilinjära kulturerna. Äktenskap som köpenskap och sammanslagningar av egendom och makt. Kusingifte. Det auktoritära pekandet på en manlig gud som kräver maximalt uppfyllande av jorden. Kvinnor som tvingas föda barn på löpande band och dukar under av detta. Moderlösa barn. Fäder som inte förmår att försörja barnen. Barn behandlas som pliktuppfyllande arbetskraft.

Forskning från Norge pekar på att kvinnors ökade frihet att stå på egna ben har lett till att en stor grupp män (15%) hamnat helt på glasberget, aldrig får ynnesten att bli far. Medan andra (omtyckta) män har barn med 3-4 kvinnor. Kvinnorna väljer hellre en man med goda egenskaper som far till sitt barn - även om han aldrig blir sambo. Hans älskansvärdhet är viktigare.

Kvinno-friheten i Skandinavien har nu nått sådan storlek att vi nog måste börja fundera över hur vi vill ha det. När kvinnor har frihet att ta beslut blir det inte som förr :-)

Permalänk | Anmäl #7 Gunnel Gomér, 2010-07-01, 11:20

Gunnel: Tänk att det går att tukta människorna så att vi har det som vi har det nu. När det skulle kunna vara helt annorlunda. Men då måste vi tänka bort makt, egendom och dom eländiga patriarkala religionerna. Och det går ju inte?

Men det här med modern och moderns släkt lever ju kvar. Det är ju kvinnorna som bestämmer när det ska bli fest o s v och vilka som ska bjudas. En mormor står högre i kurs än en farmor. Är man mormor har man raka rör till barnbarnet. Är man farmor blir man beroende av en ny kvinna i flocken - en svärdotter. Och passar inte galoscherna sätter hon in stöten på det allra viktigaste - barnet. Se men inte röra - nej, du får inte ens se avkomman.

Det är synd om ensamma män. Som äter ensamma och lever ensamma. Dom lever inte så länge heller. Man ska ha en liten flock. Man ska vara en matrona på berget.

Permalänk | Anmäl #8 Helena Palén Olofsson, 2010-07-01, 13:07

Ja, tänk att det går att tukta människor så!

Men det är inte bara kvinnor som kan förtryckas, också män. Fattiga män. Förr i tiden slavar, många var livegna. Men förtrycket fortplantade sig nedåt i hierarkin, den manlige slaven hade ändå en egen slav, sin hustru.

De patriarkala kulturerna, också vår egen, bygger ju på särskiljandets princip. Att män och kvinnor är födda så OLIKA att de därför ska tilldelas olika uppgifter i samhället. Alla hierarkiska kulturer gillar & befrämjar OLIKHET. Svarta & vita, rika & fattiga, bildade & obildade, kvinnor & män, unga och gamla. Så olika att de knappt kan umgås!

Här tenderar människor att se olikheten som antingen stadgad av Gud eller av Naturen. De blir arga och rädda på folk som vill förändra, ser dem som kaos-skapare.

Mot detta synsätt står likhetens ideologi, jämlikhetens. Liberaler, feminister och vänster alltså. Folk som tror att man kan göra på många sätt :-)

Du skriver om matronorna :-) Ja, även i ett sexistiskt samhälle kan en kvinna få sin egen maktsfär - hemmet och barnen och de sociala relationerna med släkt och grannar. Det s k lilla livet. Hennes make utvecklas förmodligen till en sådan man som kallar sin fru för "mamma" eller "regeringen". Förmodligen är han en sådan man som jämt är borta hemifrån - på jobbet och med grabbarna. Han deltar i det s k stora livet.

En sådan man vill jag inte ha!

Permalänk | Anmäl #9 Gunnel Gomér, 2010-07-01, 16:42

Gunnel: Nej, man ska vara matrona på ett snyggt sätt. Man ska ha makt över flocken på riktigt. Man ska inse värdet i sin famn.

Jag känner två fall där mannen och kvinnan kallar varandra för mamma och pappa. Så äckligt så man vill spy! Men dom märker inte själva hur dom håller på och jolmar.

Om vi hårdrar det hela har alla kvinnor som har barn och familj makt. Det är köket som gäller. Det är bara det att vi ser ner på dom som lagar mat och diskar. Tyvärr!

Permalänk | Anmäl #10 Helena Palén Olofsson, 2010-07-01, 17:16

Hårddra stavas med två d!

Permalänk | Anmäl #11 Helena Palén Olofsson, 2010-07-01, 17:17

Att laga mat, diska, dammsuga och sortera tvätt är väl ett jobb för kastlösa människor? Urtrist ...eller hur? Och barn är ju helt värdelösa i uppåt 20 år nuförtiden. Sånt där betalar sig inte.

Tacka vettja rörmockare och aktiemäklare...samhällsbärare med kompetens!

Eller va????

Permalänk | Anmäl #12 Gunnel Gomér, 2010-07-01, 18:52

Ett utmärkt inlägg! Vi måste moralisera mindre och erkänna att vi faktiskt är sexuella varelser först och främst! Sexualiteten har aldrig varit och kommer aldrig att bli rationell

Permalänk | Anmäl #13 Klartexten Klartexten, 2010-07-02, 04:08

Här är förresten mina egna tankegångar kring fallet:
http://klartexten.wordpress.com/2010/06/28/javla-moralister/

Permalänk | Anmäl #14 Klartexten Klartexten, 2010-07-02, 04:09

Everyone wants be noticed and be an icon of the latest fashion. This is now everyone’s wish to be the centre of attention on any social gathering. This wish is most of the times satisfied with the help of clothing, jewelry and get up. Branding is the prompt and most effective way to accomplish this wish. It is a known fact that only trendy clothes do not make you stand out. So, what is the other accessory which is equally important? Yes, it is a striking watch. It is well known saying that a man is distinguished with his pen and his watch. However, not everyone can afford the high end branded watches and it remains as a dream for most people. It is now not as much difficult for an individual to buy a branded watch. Replica watches are now easily available with the same quality and features and one can easily get his favorite branded watch on remarkable price fraction. Not only are they designed attractively, but also are of superior quality. And what's more, they come with reasonable price tags too! What else could anyone have asked for?So we shopreplica watches
rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replicaQuality is very good

Permalänk | Anmäl #15 liumang, 2010-07-21, 13:12

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.