Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Islamister Islamfobi

Farah Abdulsamed om Islamister Islamfobi

Vi migranter bör stödja den judiska minoriteten i Sverige

Media har attackerat etniska grupper, som i den omdebatterade debattartikeln av Sverigedemokraterna, publicerad i Aftonbladet. Där benämns muslimer som ett hot mot landet och andra anklagelser som inte stöds av fakta framförs också. Det utgör ett rasistiskt inlägg och borde lagföras, men det har inte gjorts.


Media har attackerat etniska grupper, som i den omdebatterade debattartikeln av Sverigedemokraterna, publicerad i Aftonbladet. Där benämns muslimer som ett hot mot landet och andra anklagelser som inte stöds av fakta framförs också. Det utgör ett rasistiskt inlägg och borde lagföras, men det har inte gjorts.

Politiker borde också föra muslimers talan på ett bättre sätt, men de är inte bara negativt inställda mot minoritetsgrupper, speciellt muslimer, utan kan till och med tänka sig att gå så långt som att mobilisera mot dem. Det har även hänt den judiska minoriteten, i Malmö, men muslimer utsätts för många fler attacker än någon annan minoritet.

Ute i verkligheten uttrycks det här som attacker på både människor, moskéer och andra muslimska företeelser och ibland går det så långt som till mord. Extremhögerns attacker på moskéer ökar just nu, men det rapporteras knappt i media och vi ser inga solidaritetshandlingar som till exempel besök av politiker i attackerade moskéer.

Det som kan klassas som terroristattacker domineras helt av högerextremas attacker på muslimer.

Men istället för att angripa det problemet så utnyttjar viss politiker de antimuslimska stämningarna.

Antimuslimska attityder bortförklaras som ett resultat av medias polarisering. Men man kan tala om en antisemitism som drabbar både judar och muslimer, av vilka många också är semiter. Kampen mot antisemitismen borde samla många fler. Det här landet borde inte tolerera dem som uppviglar till hat mot vissa grupper i samhället. Det gäller även dom som uppmuntrar till attacker på judar.

Att kritisera Israel må till exempel vara legitimt i vissa fall, men det kan aldrig användas som stöd för antisemistim, lika lite som man kan anklaga andra invandrargrupper för vad till exempel terroristgrupper som Al-shabaab gör i Somalia.

Vi är verkligen ledsna över de antisemitiska attackerna i Malmö. Den som utfört dem, förtjänar att fördömas. Att palestinier dödas i Gaza av israeler har inget att göra med en fredsälskande minoritet i Sverige. Man kan inte använda ett paraply i Sverige för att skydda sig mot regn i Palestina.

Alla vi migranter borde uppmuntra den judiska minoriteten i Sverige för deras långa kamp mot rasism och för minoriteters rättigheter. Vi är totalt emot alla antijudiska attacker. De borde få en ursäkt för att de fått klä skott för Israels regerings beteende.
Men istället används hatet mot minoriteter i den begynnande valrörelsen. Det riskerar att skapa en kluven nation. Därför innebär det ett hot mot alla oss som bor i Sverige, och inte bara mot minoriteterna.

Enligt en nyligen genomför Sifoundersökning så är 76 procent av befolkningen positiv till invandring, men politiker försöker hela tiden att minska den siffran genom att sätta igång ogrundade panikreaktioner.

Istället borde politiken inriktas mot att öka respekten för olika etniska grupper. Sverigedemokraternas kampanjer borde till exempel prövas juridiskt, innan de tillåts att öka fördomarna mot invandrare.

Alla partiledare borde lova att inte göra något som ökar fördomar eller fientlighet mellan olika grupper. Både media och politiker borde försäkra sig om att de representerar hela samhället och att utvecklingen mot en mer rättvis politisk representation av olika grupper fortsätter.

Att favorisera majoritetsgrupper på bekostnad av minoriteter är ett brott mot grundlagen och skadar dessutom Sverige som ett land där medborgares rättigheter respekteras.

Ansvaret på politikerna för att försvara jämlikheten mellan alla medborgare är stort och de borde avstå från kortsiktiga politiska vinster genom att ge stöd och främlingsfientlighet.

Många skulle säkert uppskatta om Diskrimineringsombudsmannen ville titta närmare på vissa partiers kampanjmetoder, speciellt förstås Sverigedemokraternas kampanj. Lagen måste användas på ett bättre sätt för att skydda minoritetsgrupper och göra Sverige till ett mer rättvist samhälle.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/25122

26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Judarna har det inte lätt. Det enda partiet som öppet tar ställning för dem gör det av taktiska skäl snarare än av reell övertygelse och filosemitism.

De andra partierna blundar friskt när judar massförföljs enbart på etniska orsaker i Malmö och snart också i Göteborg och Stockholm. När Göran Hägglund för en gångs skull vågade på ett extremt försiktigt sätt lyfta problematiken att den senare tids antisemitism i Malmö inte kommer från några nynazister utan från en bred, invandrad folkgrupp såg Mona rött och ordningen var återställd.

På Newsmill skrev en jude bosatt i Malmö(minns ej hans namn) en gripande artikel dagen efter där han just refererade till denna händelse och meddelade att han och hans familj inte har känt sig säkra och nu viftas deras oro bort i direktsändning av en människa som har mycket goda möjligheter att leda detta land om blott några månader.

Permalänk | Anmäl #1 Anna Hellsén, 2010-06-26, 13:52

På vilket sätt har DO rätt att granska valkampanjer? Du menar JK?

Permalänk | Anmäl #2 Ahmed Ahmed, 2010-06-26, 14:06

"Islam is not a race... Islam is simply a set of beliefs, and it is not 'Islamophobic' to say Islam is incompatible with liberal democracy."
— Ayaan Hirsi Ali

Permalänk | Anmäl #4 no2islam, 2010-06-26, 16:43

Jag vet vilka som utsatt och utsätter judar för förföljelse i Malmö. Din artikel är inte precis glasklar på den punkten, men ett steg i rätt riktning. Sen påstår du någonting; ”muslimer utsätts för många fler attacker än någon annan minoritet.”
Om så är fallet är det mycket allvarligt. Du påstår också att media inte är intresserat av den saken och du säger att politiker inte ställer upp på försvaret av muslimer. Återigen det här är mycket allvarliga påståenden.
Det är sant att sverigedemokraterna (sd) hängt upp sig på Islam. Där är frågan om de fördömer och varnar för en religion, vilket är lagligt, eller om de också gör sig skyldiga till hets mot folkgrupp. Jag vet inte vad sd har gjort sig skyldiga till, men jag har mycket svårt för att tro på att de skulle kunna hets mot folkgrupper utan att åka dit. De finns gott om personer som gärna skulle vilja sätta dit de där demokraterna.
Jag vill veta när muslimer utsätts för brott bra för att de är muslimer. Jag vill veta när moskéer vandaliseras. Skriv en lista på dessa brott och posta den här på Newsmill. Om det å andra sidan är så att brotten du refererar till handlar om muslimer som känner sig kränkta över att någon driver med eller kritiserar religionen Islam blir jag förbannad. Att kunna ifrågasätt och driva med andra människors uppfattningar om livet och världen är den verkliga livsnerven i en demokrati. Utan denna möjlighet dör vår framtid.

Permalänk | Anmäl #5 Per Lundstrom, 2010-06-26, 17:50

Så du tycker att kritik mot religon bör förbjudas? Jag kan inte tolka din artikel på något annat sätt. Jag sympatiserar inte med SD, men är emot alla stollar som vill sätta munkavle på dem.

Det du skriver om partier och diskriminering är svammel. Diskrimering sker inte genom uttalanden.Alla politiska partier är så i fall diskriminerande. KD vill diskriminera homosexuella, V vill diskriminera rika och villaägare, M vill diskriminera sjuka och arbetslösa, C vill diskriminera yngre arbetstagare, MP vill diskriminera företag som behöver släppa ut lite Co2. Och så vidare.
Skall inte de partierna också lagföras eller granskas av DO, JK, eller SÄPO?!

Permalänk | Anmäl #6 Charlie Darwin, 2010-06-26, 18:58

Ytterligare en religionsfanatiker som misstar kritik av religion för rasism. Så är det inte.

Permalänk | Anmäl #7 Bengrot, 2010-06-26, 19:27

Jag håller definitivt INTE med Farah Abdulsamed, mycket pga alla dom brott som Israel konsekvent har gjort mot div. FN-resolutioner:
Bla: FN resolution 242, FN resolution 338, FN resolution 425,FN resolution 194 samt
FN resolution 3236)

Samt mot FN resolution 273 (Resolutionen ger Israel medlemskap i FN, men hänvisar också till försäkringar som Israels regering gjort att följa FNs delningsplan och tillåta palestinaflyktingarna återvända.)

Dessutom så har Israel brutit mot:
Konvention i Haag den 18 oktober 1907 ang. lagar och bruk i lantkrig

Genève-konventionen den 12 augusti 1949 angående förbättrande av sårades och sjukas behandling vid stridskrafterna i fält (I)

Genève-konventionen den 12 augusti 1949 angående förbättrande av behandlingen av sårade, sjuka och skeppsbrutna tillhörande stridskrafterna till sjöss (II)

Genève-konventionen den 12 augusti 1949 angående krigsfångars behandling (III)

Genève-konventionen den 12 augusti 1949 angående skydd för civilpersoner under krigstid (IV)

Tilläggsprotokoll till Genèvekonventionerna den 12 augusti 1949 rörande skydd för offren i internationella väpnade konflikter (Protokoll I)

Tilläggsprotokoll till Genèvekonventionerna den 12 augusti 1949 rörande skydd för offren i ickeinternationella väpnade konflikter (Protokoll II)

Protokoll i Genève den 17 juni 1925 rörande förbud mot användande i krig av kvävande, giftiga eller liknande gaser och bakteriologiska stridsmedel

Konventionen om förbud mot utveckling, produktion och lagring av kemiska vapen samt om förstörelse av dessa

Konvention om förbud mot eller inskränkningar i användningen av vissa konventionella vapen som kan anses vara ytterst skadebringande eller ha urskillningslösa verkningar Samt dom 13

Dessutom ifrågasätter jag Abdulsamed´s tolkning av att:

"Media har attackerat etniska grupper, som i den omdebatterade debattartikeln av Sverigedemokraterna, publicerad i Aftonbladet. Där benämns muslimer som ett hot mot landet och andra anklagelser som inte stöds av fakta framförs också. Det utgör ett rasistiskt inlägg och borde lagföras, men det har inte gjorts."

Då detta baseras på en, av regeringen, beställd rapport (utvärdering av "miljonprogramet") av bla. försvaret [1]

Så att vår invandrarpolitik inte fungerar optimalt är tydligen regering och riksdag fullt medvetna om.

Länk till den aktulla rapporten:

[ http://www.fhs.se/upload/Forskning/centrumbildningar/cats/hot-mot-demokr... ]

ps. Jag är absolut ingen sverige"demokrat" utan endast en som vill ta reda på dom fakta som föreligger i ett aktuellt debattämne. ds.

Tack för ordet

Permalänk | Anmäl #9 Bengt Hesdorf, 2010-06-26, 21:17

"Media har attackerat etniska grupper, som i den omdebatterade debattartikeln av Sverigedemokraterna, publicerad i Aftonbladet. Där benämns muslimer som ett hot mot landet och andra anklagelser som inte stöds av fakta framförs också. Det utgör ett rasistiskt inlägg och borde lagföras, men det har inte gjorts"

Detta baserar sig faktiskt på, en av Sveriges regering.beställd rapport (egt. en utvärdering av det sk. "miljonprogammet")

http://www.fhs.se/upload/Forskning/centrumbildningar/cats/hot-mot-demokr...

Permalänk | Anmäl #11 Bengt Hesdorf, 2010-06-26, 21:40

Farah tycks förväxla islam som religion med semiter som etnisk grupp. Det kan skriver om rasism blir därför bara nonsens. Det är helt enkelt så att de som bekänner sig till islam inte utgör en människoras. Nästa ämne, tack!

Permalänk | Anmäl #12 Mats Forssblad, 2010-06-26, 21:44

Som andra i fältet säger: Islam är inte en etnicitet. Lagförning är därför inte aktuell.

Jag har all respekt för den som vill utöva sin religion islam.

Samtidigt har jag som sekulär rätt att analysera dessa idéer kritiskt, det borde inte vara tabu som nu är fallet.

Islam är dålig därför att den har detaljerade regler för hela vardagslivet. Den är alltför världslig, det gör den svår att göra kompatibel med det öppna samhället och den västerländska civilisationen.

Religionsfrihet i Sverige betyder att man ostörd får utöva sin religion i hemmet eller på annan särskild plats.

Det betyder inte att vi tänker ändra det öppna samhällets traditioner som tex yttrandefrihet för att någon muslim känner sig kränkt. Det betyder inte att muslimer ska ha särskilda rättigheter ej heller särskilda plikter tex för giftemål eller skilsmässa.

Om muslimer har rätt att ha heltäckande klädsel i simhallen, ja då har alla rätt att ha heltäckande klädsel i simhallen. Eller så har ingen den rätten.

Sverige är universalistiskt land och inte ett partikularistiskt land. Det betyder att principen är att samma lagar och bestämmelser gäller för alla.

Det är just det här, att man inte diskuterar det här öppet, det är ju det som öppnar för Sverigedemokraterna.

Permalänk | Anmäl #13 Doktor Eleph@nt, 2010-06-26, 22:55

Rejält verklighetsfrånvänd artikel. De Svenska riksdagspartierna har sedan länge pratat om muslimer i god ton och även judar. Ja faktiskt bättre än den inhemska befolkningen och de kristna i detta land.

Permalänk | Anmäl #14 RJ, 2010-06-27, 06:53

Du skriver att sverigedemokraterna ljuger och inte kan stödja sina åsikter med fakta. OK, det är möjligt, jag har inte sökt efter deras källor.
Du gör också en mängd påståenden, skulle du kunna presentera dina källor?
Jag är mest intresserad av att veta din källa till att ”men muslimer utsätts för många fler attacker än någon annan minoritet. ”
Som vanligt när man läser liknande artiklar så är det helt tyst från författaren när man ber om källor.
Är du lika dålig?
Jag har flera frågor till dig men vi kan ju börja med detta.
Till alla som läser kommentarerna här. Kolla gärna efter hans svar till den här kommentaren. Jag tror att ni kommer att bli besvikna.

Permalänk | Anmäl #15 Carl-Johan Larsson, 2010-06-27, 07:19

Viktig artikel!

Permalänk | Anmäl #16 Anna S, 2010-06-27, 07:28

Jag har absolut islamfobi och fascismfobi, nazistfobi, stalinistfobi, socialistfobi, hizbollahfobi, hamasfobi och alla andra religösa och politiska mördarideologier som existerat på planeten.

Om inte ens svenskar och norrmän klara av att leva i samma land, hur skall du svenskar och muslimer någonsin kunna göra det? Det är därför muslimer bor i muslimska länder och kristna bor i kristna länder som visat sig fungera bäst efter 100-tals krig under senaste 1000 åren.

Men nu när våra politiker som är så goda, fina och generösa (med andras pengar), bedriver samhällsexperiment med folks liv som insats så skall alla människor från jordens alla hörn leva i fred, frihet och kärlek i Sverige. Vi kan ju alla se att det inte fungerar, massarbetslöshet, massbidragsberoende och masskriminalitet är resultatet och sedan kommer inbördeskriget. Det är bara att köpa popcorn och bevittna blodbladet för muslimer, judar och kristna kommer aldrig att kunna leva i fred med varandra.

Permalänk | Anmäl #17 Johnny Andersson, 2010-06-27, 08:16

Det mest oroväckande med den här artikel är skribentens tendens att generalisera bortom sans och vett. Artikeln inleds med följande mening "Media har attackerat etniska grupper, som i den omdebatterade debattartikeln av Sverigedemokraterna, publicerad i Aftonbladet". "Media"(dvs alla tidningar, tv- och radiokanaler i landet då eller?) har inte attackerat en etnisk grupp. Däremot har en svensk tidning publicerat ett debattinlägg av en Sverigedemokrat som demoniserar en religion, inte en etnisk grupp. Detta får mig att undra om skribenten begriper hur en liberal demokrati fungerar, eller om denne, precis som de som bränner svenska flaggan eftersom Lars Vilks råkar vara född här, inte begriper att vi lever i ett land med yttrandefrihet. Detta medför att kollektiv såsom nationen och "media" inte kan hållas ansvariga. Man måste se till individen, och detta gäller faktiskt både Jimmie Åkesson och Farah Abulsamed. Problemet som jag ser det är att många nyligen anlända till Sverige från auktoritära strikt religiösa regimer saknar förståelse och tolerans för den liberala demokratins funktionssätt. Det här är inte Saudiarabien - en diktatur baserad på religiös fanatism och könsapartheid - det här är en liberal demokrati, och här får man kritisera religioner, däremot får man inte hetsa mot etniska grupper.

Permalänk | Anmäl #18 Jon Åhlen, 2010-06-27, 09:30

Godkänd kvalitet:

Tomas Östros (lite gnällig men smart kille)
Sven-Erik Österberg
Per Nuder

Permalänk | Anmäl #20 Doktor Eleph@nt, 2010-06-27, 10:26

Till Bengt Hesdorf!
Du verkar ha det svårt med läsförståelse!
Farah var för ett stöd för de judar som bor i Sverige. Inte med den judiska staten Israel.

Att Israel har självklar rätt till att försvara sig själv mot fiender, både fientligt sinnade nationer samt d i v terroristgrupper, är en annan fråga.

Att FN som domineras av Israel-fienliga nationer spottar ur sig fördömmanden & olika resolutioner är nog inget som förnuftigt folk kan ta på allvar.

Permalänk | Anmäl #21 Kan Rob, 2010-06-27, 10:53

Det som verkligen kan klassas som organiserade terroristattacker domineras helt klart av pro islamska vänsterextremisters attacker på ickemuslimer och SD-sympatisörer...

Permalänk | Anmäl #22 Lena Bengtsson, 2010-06-27, 11:27

Vad vill Adulsamed egentligen säga med denna något svamliga artikel? Utan stringens är kärnan svårtydd. Konkreta exempel hade gjort den mer lätt att tyda. Dock är det ännu en partsinlaga där religionen anses ska ha tolkningsföreträde. Ledsen, men den tiden är förbi i Sverige.

En konkret sak vill jag dock kommentera. Adulsamed skriver: "Det som kan klassas som terroristattacker domineras helt av högerextremas attacker på muslimer". Han glömmer då (medvetet?) alla vänster- och AFA-attacker på politiker, företrädesvis sverigedemokratiska, vars åsikter inte faller Adulsameds grupperingar på läppen. Jag skulle vilja påstå att vänstergruppernas attacker är mycker mer omfattande och grova (mord ej undantaget), och då de sällan klaras upp och nästan aldrig rapporteras i media, tror folk att de per automatik inte existerar.

För texter med stringens bör ingen missa denna svenska journalists träffsäkra samtidsanalys. Krönikorna finns här:

www.korta.nu/jc

Hade hennes penna varit ett svärd hade huvuden rullat i svensk politik! Hon är, mig veterligen, den första svenska journalisten som törs lämna den politiskt korrekta mittfåran. Här finns kvintessens, kritisk analys och konkreta exempel med källhänvisningar. Håll till godo!

Permalänk | Anmäl #24 Cavatus Carlson, 2010-06-27, 18:39

Jättebra artikel.

Vad vi behöver är folk som tar avstånd från attackerna på judar. Det bör resultera i att samvetet tvingar folk sluta attackera andra människor beroende av deras religion eller etnicitet. Det ska vara kriminellt och straffbart att attackera andra människor.

Jag tycker att artikelförfattaren har rätt om mediernas ignorans av attacker mot muslimer. Här i Europa har det alltid funnits en paranoia om Islam och muslimer. Kyrkan brukade föra krig mot Islam under medeltiden. Idag är det massmedierna och politikerna som för ett krig mot Islam. Kriget förs för den mesta delen genom desinformation. Ignorerar man "korstågen" i den muslimska världen (Palestina, Irak, Afghanistan och nu även Iran) är det bara ett krig om information som pågår just nu.

Hela tiden ställs det krav på muslimer i Sverige att ta avstånd från allt som berör Islam. Vi har tvingats ta avstånd från våra egna mördare, al-Qaida, som spenderar sin tid med att slakta tusentals muslimer varje månad. När Ilmar Reepalu ställde krav på Malmös judar att ta avstånd från Israels terror reagerade massmedierna. Då var han en antisemit, men de som ställde liknande krav på oss muslimer blev aldrig kallade "islamofober". Det tragiska är att judar och muslimer behandlas olika här i Sverige. Jämställdhet är vad vi bör eftersträva, inte bara jämställdhet mellan män och kvinnor, men även mellan olika religiösa och etniska grupper.

Vår viktigaste uppgift idag är att minska sprickan mellan de olika grupperna i Sverige. Muslimer måste givetvis respektera alla människor, även judar. Men muslimer måste också uppleva att de respekteras i samhället. Och det kommer de inte göra så länge vissa medier och politiker för ett psykologiskt krig mot deras religion, profet och Gud. Med andra ord, det är de medierna och politikerna som är på väg att förstöra Sverige.

Angående invandringen är det dags för oss att börja begränsa invandringen. Många nationalistiska grupper har rätt om att Sverige släpper in allt för många människor. Sveriges ekonomi klarar tyvärr inte av mer invandring. Men våra politiker måste medge om detta problem, och försöka lösa det. De får helt enkelt lägga ner deras krig mot Islam och istället fokusera på riktiga problem.

Jag anser också att HMF-lagen är bristfällig. Den har inte garanterat alla svenskars rätt. Kritik från FN för bara någon månad sen bekräftar det. Är det inte dags för en lag som ger ALLA sina rättigheter?

Till några av kommentarerna här vill jag säga att det är Israel som ockuperar Palestina, och inte det omvända. Israel är en apartheidstat som ockuperar och terroriserar sina "andrahandsmedborgare". T.o.m. judar som kritiserar den sionistiska regimen bestraffas. Jag förstår inte denna hets mot muslimska motståndsorganisationer. Jag förstår inte heller stödet till den israeliska apartheidregimen efter 62 år (!) av misär och elände. Det var inte länge sedan 9 fredsaktivister mördades av israeliska soldater på internationell vatten. Pro-sionister har ett allt för kort minne, misstänker jag.

Här i Sverige ska vi inte dra paralleller mellan judar och staten Israel. Sanningen är att det finns fler muslimer än judar som stöttar Israel. Se bara på Irankritikerna, varav många är exiliranier. Jag känner många judar som tar avstånd från Israel. Jag känner också en hel del muslimer som inte tar avstånd från Israel. Men hur som helst, Israels politik ska inte beblandas med Sveriges politik. Att Sverige som stat tar avstånd från Israel och vägrar samarbeta med en apartheidregim räcker.

Permalänk | Anmäl #27 Ibrahim Al-Breft, 2010-06-28, 11:21

SD maste val fa uttrycka sin mening om invandringen?

Permalänk | Anmäl #28 Arvid Andersson, 2010-06-28, 11:55

#27 Ibrahim Al-Breft. Mellanösternkonflikten handlar inte om islamofobi utan om judarna i Mellanöstern ska kunna leva i fred och frihet.

Pga antisemitismen bland araberna så är Israel en oumbärlig förutsättning för det. Försvar av Israel är en självklarhet för alla som är motståndare till antisemitism och islamism.

Israel har ingen anledning att behandla sina dödsfiender bättre än andra länder i krig.

Det är arabstaternas motstånd mot att ge palestinierna fullvärdiga medborgarskap som är orsaken till palestiniernas elände. Att judarna kapat åt sig motsvarande 0,3% av arabvärldens territorium är en synnerligen dålig anledning till att försätta miljoner arabiska bröder i permanent flyktingskap.

Så länge muslimerna i stort stöder kriget mot det demokratiska landet Israel finns det ingen anledning att låta islam breda ut sig över västvärlden. Demokratin behöver stärkas och inte störtas.

Permalänk | Anmäl #29 Bo T, 2010-06-28, 13:35

Vad är det här för fjanterier.

1. "muslim" är inte en ras, så att prata om rasism är helt felaktigt.

2. Artikelförfattaren tycks mena att kritik mot en viss ideologi (islam) ska tystas. Skrämmande.

Permalänk | Anmäl #30 Rufsen Olsson, 2010-06-28, 15:05

#27 Ibrahim Al-Breft,

Du har rätt i att man inte skall dra paralleller mellan judar och Israel och att det är Israel som är ockupanten. Men ser du inte att artikeln i sig i första hand är ett attack mot yttrandefriheten?! Försvarar förresten exil-iranier Israel? Jag trodde de kritiserade teokratidiktaturen Iran.

Permalänk | Anmäl #32 Charlie Darwin, 2010-06-28, 18:23

Enligt Professor Håkan Hydén via SVT Play måste människorna i ett samhälle byta spår i samhällsutvecklingen och de måste ner montera det gamla som ska ske helst så varsamt och förnuftigt så möjligt för att det inte ska uppstår blodspillan och annat som finns beskrivet i historisk t.ex i Sydeuropa. Men samtidigt måste de börja tänka på i ny banor för att skapa nya system som kan skapa nya förutsättningar som syftar till att tillgodo se hela befolkningens mänskliga behov. Det är inte på det viset att de gamla systemen som kan förändras och som kan skapa något nytt utan man måste tänka helt nytt i nya system som går att bli så pass attraktiva att de tränger ut de gamla systemen. Det är i detta som samhällsutveckling sker t.ex från ett jordbrukar samhälle till ett industrisamhälle som sverige har utvecklats.

I Svts tv program- världens modernaste land kan det tolkas som om Svenska ursprungsbefolkningen har av tradition varit och är fortfarande ett folk har som tradition att vara öppen för utveckling på olika sätt och är öppen för nya forsknings reslutat. Då är måste det vara svårt att leva i ett land med en majortets befolkning som består av ett svensk urspungsbefolkning om man stenhårt håller fast i gamla föråldrade traditioner från ett land som vars samhällesutveckling liknar hur sverige såg ut och fungerade på medeltiden. En medeltids mentalitet hör inte hemma bland en majoritetsbefolkning som är ständigt öppen för positiv samhällesutveckling och forskningsrapporter.

Det är alltså ganska ohållbart i ett samhällesutvecklingperspektiv att vara en islamist med koranen som den enda källan till sitt argument. För att islamister stannar kvar i sitt gamla system från en tid som inte existerar längre. När resten av befolkningen tänker i nya banor. Tackvare den svenska ursprungsbefolkningen började helt tänka i nya banor i mitten på 1860 - talet som ledde till en separation av stat och religion samt att den allra första regering och riksdag tillsattes i Riddarhuset, Gamla Stan, Stockholm och ända sedan dess har att tänka i nya banor och ta sig an nya system varit en tradition i den svenska ursprungsbefolkningen. Helt enkelt de som definierar sig som aktivt religiösa och som kommer antingen med bibeln eller med koranen är bakåtsträvande idioter som har stannat upp i det förflutna och detta kan man se i Mellanöstern och i de norra afrikanska länderna hur illa de ser ut. Afghanistan som är en islamistisk stat är på botten i deras samhällesuteckling. Hellre en sekulär demokratisk ateist som är öppen för en positiv samhällesuteckling än en arrogant islamist som är har stannat upp i sin samhällesuteckling på 1500 - talet.

Permalänk | Anmäl #33 Eva Johansson, 2010-06-28, 22:13

#33 Eva Johansson,

Instämmer. Jag är själv invandrare, född i en vidskeplig militärdiktatur (som sedermera blev en sekulär demokrati) och är väldigt tacksam över att få leva i en demokrati som Sverige. Jag har dessutom förstått att det inte finns tomtar, gudar, änglar eller troll. När skall resten av mänskligheten förstå detta?När man skall bekämpa en demokrati tycks yttrandefriheten vara den första måltavlan. I Sverige attackeras yttrandefriheten varje dag av just vidskepliga människor, antingen de tror på den där skrönan om korsfästelsen eller den där andra skrönan om ängeln och "profeten" och Farah Abdulsamed är bara en av många som försöker ta fram munkavlen, i detta fall med "samförstånd" som täckmantel.

Det finns dessutom araber som inte tror på gamla skrönor om änglar och "profeter" , så att kalla alla araber för "muslimer" är rasism.

Permalänk | Anmäl #34 Charlie Darwin, 2010-06-29, 08:28

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.