Vad svamlar han om?
Permalänk | Anmäl
B. Karamazov, 2010-06-15, 22:34
@1: Ingen aning.. Någonting om att stora företag är bra, och små är dåliga, för att små inte lika ofta bidrar till utvecklande produkter och kunskaper. Låter inskränkt, och nästan lite vänstervridet. Samtidigt känns det konstigt att Greider skulle stå bakom stora multinationella företag. Aj aj aj. Min hjärna gör ont.
Permalänk | Anmäl
Viktor Andersson, 2010-06-15, 22:50
Heja Göran, en riktigt träffsäker analys! I den kultiska kapitalismens dyrkan av den totala underkastelsen under kapitalets logik har ju entreprenören fått en särställning, tänk bara på Johan Staël von Holstein och andra nyliberala som hamnar i extas varje gång de tar ordet i mun. Sedan avser de ju sällan en entreprenör i Schumpeters betydelse, det vill säga aktörer som skapar nya tjänster eller produkter, utan snarare en självexploaterande småföretagare som ska förse dem (den nya, tidspressade medel- och överklassen) med allehanda tjänster och service. Men varför inte gå ett steg längre och kritisera grunden till företagsamhetens dyrkan: synen på förvärvsarbete? En förkortning av arbetsdagens längd skulle minska konsumtionshetsen i samma utsträckning som den av Frank föreslagna progressiva beskattningen av sällanköpsvaror och boende. En partiell dekommodifiering av tiden och större kontroll över sin lediga tid har dessutom positiva effekter för människors välfärd och upplevda livskvalitet. Dessvärre är det politiska intresset för arbetstidsförkortning ganska svalt för närvarande, men det gör inte problemet mindre aktuellt!
Permalänk | Anmäl
Hillis B Toklas, 2010-06-15, 22:57
PANG! Där slog du huvudet på spiken Greider.
Det är ju precis samma uppfattning som jag har - särskilt det där med de religiösa övertonerna. Tar också med mig det här citatet:
"Det är nämligen så att merparten av de innovationer som görs i Sverige sker inom de redan etablerade medelstora eller stora företagen. "
En sak som Greider inte berör i sin artikel är att jättelika statliga stiftelser delar ut mångmiljonbelopp till så kallad entreprenörsforskning. Jag skulle vilja kalla den forskningen för ett slags jättelikt luftslott och svindleri.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-06-15, 23:06
Med tanke på hur svag Mona Sahlin är i alla debatter. Här har du lite fakta att plugga in Mona, så kanske du blir lite bättre.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-06-15, 23:09
Ja snart kommer väl kraven på tvångskollektivisering, vad kommer sedan? Nackskott på alla jordägare.
Har vi sett och hört detta förrut? Dags att bilda vitgardister i Sverige tror jag.
Det tragiska är att Miljöpartiet tänker sig samarbeta med krafter som anser att småföretagare är fienden.
Permalänk | Anmäl
MarcusJM, 2010-06-15, 23:17
Vad Göran tyvärr glömmer, är att även SKF var små en gång i tiden. Det tragiska är att vi inte lyckats skapa några liknande framgångssagor under de 50 år som socialisterna haft makten i Sverige.
Det mest tragiska är ju ändå att dessa "intrapenörer" inte heller haft något jobb utan just dom entrepenörer Göran skäller på. Tror han att jobb skapas från tomma intet? Det förklarar ju iochförsig S och Vs fantastiska förmåga att vaska fram låtsasjobb med bidrag, Jobb som försvinner direkt när bidragen är slut.
Permalänk | Anmäl
MarcusJM, 2010-06-15, 23:24
En stark entrepenörsklass som äger produktionsmedlen är ett hot mot själva arbetarklassen!
Permalänk | Anmäl
X, 2010-06-15, 23:32
För en både kortare och avsevärt mera sansad analys av läget rekommenderar jag läsning av Nils Karlsons debattinlägg strax under Greiders:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/06/15/politiken-viktig-for-att-fa-fr...
Permalänk | Anmäl
B. Karamazov, 2010-06-16, 00:33
Problemet är att konkurrensen bland stora företag är för dålig medan den där mördande bland mindre aktörer (beror självklart på vilken bransch man menar).
Är det hård konkurrens är det svårare och tjäna pengar eller lyckas. Är det dålig konkurrens är det lättare och tjäna pengar.
Dålig konkurrens allokerar pengar fel.
Bara skummat artikeln men Göran verkar ha missuppfattat situationen ordentligt.
Permalänk | Anmäl
Per Ghosh, 2010-06-16, 01:03
Vilken tankevurpa Greider,
Den innovative killen som hittar en idé, en pryl, som visar sig så lukrativ att han anställer två till och betalar in skatt, som gör att staten kan anställa i det offentligas tjänst, skulle han bidra mindre till välståndet än den som lever på hans inbetalda skattemedel?
Typisk vänsterretorik.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-16, 05:38
PS. Den sunde entreprenören är närande, den offentliganställde tärande i samhället.
Och icke att förglömma, det finns inte ett enda storföretag som inte börjat med en idé och en genomförare av idén, en entreprenör helt enkelt. DS
Din ekvation går inte ihop, Göran Greider.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-16, 05:54
Kontentan av Greiders inlägg är alltså att entreprenörer bör liknas vid mafia och det är bra för ett land om man har stora framgångsrika företag istället för små icke framgångsrika företag.
Den första jämförelsen är så bisarr att den inte är värd att debattera utan endast bör sparas för framtida citat.
Där Greider brister i analysen gällande små och stora företag är när han sätter likhetstecken mellan många små företagare i Grekland och att få företag ska vara bra för ekonomin. Det finns uppenbart även en kvalitetsaspekt på företagen som Greider helt saknar förmåga att se. Den kollapsande industrin i östeuropa led knappast av att man hade för få anställda.
Givetvis är det så att bra företag borde växa och bli stora, fast om företagen inte växer det kan ju faktiskt vara så att något med det Socialdemokratiska samhällsbygget är tokigt och hindrar företag från att verka.
Om vi ska titta på hur samhället bör styras är det ju bra att titta på facit. Varför lyckas inte nya Svenska företag växa sig stora sedan palme lade den Svenska ekonomin i radikal riktning? Vi satsar i Sverige oerhörda summor på forskning och utbildning jämfört med omvärlden men har ändå en obefintlig tillväxt av nya företag. Två möjligheter finns...antingen är alla Svenskar som vill starta nya företag inkompetenta efter att Palme tog över eller är det så att vänsterns styrning av Sveriges företagande ett gigantiskt haveri...
Permalänk | Anmäl
Per-Anders Staav, 2010-06-16, 07:30
Detta svammel är bland det bästa någonsin från en socialdemokrat. Du nämner " Således finner man att ett land som Grekland hyser betydligt fler företagare i förhållande till befolkningen än långt mer framgångsrika länder som exempelvis USA eller Sverige." - Att visa på ett bankrutt Grekland som ett positivt föredöme är väl inte så där väldigt övertygande.
I USA enligt tillgänglig statistik har 99% av alla etablerade företag färre än 500 anställda. Detta småföretagande svarar för 52% av alla anställda arbetare enligt US Small Business Administration –SBA. 19,6 millioner Amerikaner arbetar i företag med mindre än 20 anställda. 18,4 millioner arbetar i företag som mellan 20-99. Så småföretagarverksamheten är en dynamisk förutsättning för den Amerikanska ekonomin.
Och här hemma är det väl ingenting som motsäger att det inte förhåller sig på samma sätt. Att därför som Göran gå ut och misstänkliggöra alla oss som med små medel jobbar dag och natt och i många fall och långa tider utan lön och ledighet är ett typisk socialdemokratiskt tomt slag i luften. Han skriver - "hyllade småföretagaren är ofta en fattig, lågutbildad och socialt bakåtsträvande person som inte bidrar maximalt till landets välstånd" - Så vilka är det då enligt Göran som bidrar till landets välstånd"? - En sak är säker. Det är definitivt inte de människor i de kretsar han rör sig.
Det kommer mig att tänka på historien om A-lagarna: Något att tänka på i dessa turbulenta tider
Om man köpte Ericsson aktier för 100 000 kronor för 3 år sedan så är de värda kring 4 600 kronor i dag.
Om man istället köpte Telecom, till exempel Song Networks, för 100 000 kronor så har man idag kvar 791 kronor.
Om man var klok och för 3 år sedan gick på bolaget och köpte starköl för 100 000 kronor, drack ur dem, hade trevligt och idag går och pantar tomflaskorna så får man 6 741 kronor.
Det är därför grabbarna på torget i centrum kallas för A-laget.
Göran slutar med frågan och ger även svaret: ” Frågan är om det finns något farligare än att överlämna frågor om företagande till en ofta nyliberal borgerlighet? Nej, det gör det inte”:
Jag kan ge dig ett annat svar. – Jo det gör det. Att lämna över till en flummig socialdemokrati som mera värnar mera om socialbidrag och a-kassa är ingen lösning för att skapa och vidmakthålla en dynamiskt växande ekonomi som därmed ger möjlighet till ett ökat välstånd som kommer alla till del. Vi har haft nog av åratals av socialdemokratiskt flumsamhälle.
Permalänk | Anmäl
Hans Johanson, 2010-06-16, 07:31
Problemet är hög skatt, Sverige gick om Danmark i januari som det land som har högst inkomst och marginalskatt. Folk är idag belånade upp över öronen pga dålig köpkraft. Köp sker med belåning eftersom lönerna är för låga. Läs gärna min artikel nedan.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/11/lang-utbildning-lonar-sig-inte
Permalänk | Anmäl
Jonas Täljsten, 2010-06-16, 07:45
Min mamma startade ett kafé och blev självständig redan på 60-talet. Gud vad vi fick det bra som familj. På den tiden var omsen bara på ett par procent och skatten helt rimlig. Min mamma var alltså egen företagare, hade bil, lägenhet och sommarstuga precis som vilken gubbe som helst då. Hon var ensam med oss barn. Och klarade det alldeles utmärkt.
Nu har min yngste son just gått ut skolan och fått jobb. I ett litet företag, där han trivs alldeles storartat med de andra och de med honom.
Min äldste son har eget företag sedan snart åtta år. Det går väldigt bra för honom.
Min mellanson jobbar i ett företag som en ung kvinna har startat i den nya branschen med ny it-teknik.
Min sambo jobbar i ett företag där en familj står bakom. Och ett antal människor som tycker att här är det bra att satsa pengar.
Utan små företag stannar Sverige. Och det är väl det som sådana som Göran Greider vill. Förresten har du inte själv ett företag?
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-06-16, 07:50
Jag håller med Greider i så måtto att det måste handla om kvalitet och inte kvantitet. Indiens 50 miljoner (eller vad det nu är) gatuförsäljarfe bidrar förmodligen inte speciellt mycket till utveckling och välstånd. Samma sätt här i Sverige, jag har svårt att se att några tusen spa-företagare och fruktförsäljare är de som ska rädda sverige och säkra ekonomin för framtida generationer. Nej, kunskap och teknik är det enda vi kan konkurera med och det gäller att aktivt göra göra spjutspetsbrancher mer attraktiva än snickar och mediautbildningar.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2010-06-16, 08:28
Ett argument för vår hejdlösa invandring brukar vara att det bland invandrarna finns betydligt större andel egenföretagare än bland svenskarna.
Roligt att höra att Greider vågar säga att ytterligare 10-tusental invandrade tobaks.-godis.-bil-,o frukthandlare, frisörer, café- o krogägare m fl inte direkt bidrar till välståndet i landet.
Hoppas att han vågar föra fram det i andra sammanhang också.
Permalänk | Anmäl
Emma Lindgren, 2010-06-16, 08:32
Greider tycks vara en av de bojstenar som gör vänstern till ett stockkonservativt parti. Möjligen är det så att han under de senaste trettio åren inte sett industriell verksamhet från insidan. Alternativt har han varit på studiebesök i någon mekanisk verkstad om de nu finns någon kvar här i landet.
Många småföretag är en grupp på ett tiotal personer men med vänsterns hela arrogans avfärdar Greider dem med "småföretagaren som säljer korv på gatan" och visar vänsterns förkärlek till de stora företagen.
Vänstern älskar dessa stora företag med fasligt många anställda eftersom man lätt känner sig anonym i en sådan organisation och är en lättare måltavla för vänstern. Inom en liten organisation där man tar en fika med VD och vet vad hans ungar heter känner den anställde sin roll och sitt värde på ett helt annat sätt. Då blir det tungt för vänstern att flytta fram sina positioner så de företagen gillar inte Greider.
Just bristen på förnyelse är stora företags dilemma. Det mest uppenbara är att peka på bilindustrin i detta land. Längre tillbaka varven som inte klarade sig och ett har de gemensamt. Sådana krascher berör många och det verkar ha en gemensam faktor - de företagen förnyade sig inte eller hade helt enkelt fel verklighetsförståelse. Många stora företag har därför en så kallad matrisorganisation vilket lättare gör att även den i ett jätteföretag känner sig delaktig i verksamheten.
Socialdemokratin i allmänhet och vänstern i synnerhet sitter i samma båt som stela storföretag. Man förstår inte att verkligheten förändrats. Alla tre sitter fast i den epok industrin byggdes upp och etablerades här i landet. Stora industrier med anonyma mängder "arbetare". Den tiden är förbi (eller har flyttat till låglöneländer) och nu är den anställde en medlem i ett lag som arbetar med den-eller-den leveransen/ordern/kontraktet även i de stora företagens matriser.
Vänstern vill inte förstå vad det betyder utan bygger sina idéer på villkor som inte längre är giltiga eller relevanta. Det är därför Greider till slut frågar sig själv "Så vad är det jag har sagt i denna artikel" och svarar sig själv "i en ängslig iver att tillfredsställa krav på förnyelse" vilket i princip säger - det var bättre förr.
Då fan blir gammal blir han religiös heter det i bland men man kan också säga att då revolutionären blir gammal blir han konservativ.
Permalänk | Anmäl
Sune Svensson, 2010-06-16, 08:33
För en gångs skulle har Göran Greider rätt. Småföretagandet är intimt förenat med fiffel, de som systematiskt skattefuskar konkurrerar ut de som är hederliga.
Att stora delar av ekonomin är svart är förstås Socialdemokraternas förtjänst.
Det behövs en storstädning där alla företagare som inte följer lagen straffas och beläggs med näringsförbud. Efter det kommer den sunda företagsamheten att blomstra.
Visst leder det till en arbetslöshetschock men bara kontrollapparaten kommer att generera tusentals jobb, det är ett billigt pris för att få en sund ekonomi.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-06-16, 08:36
Finns det någon som tar större plats i t.ex TV-soffor,P1:s gomorron världen på söndagar som skall ha 3 personer från olika politiska värderingar att kort debattera små och stora aktuella frågor än just Göran Greider.Han måste vara programansvarigas absoluta favorit i den socialdemokratiska och om man så vill utrycka det vänsterorienterade public service. Att få som deltagare i de alltid så snuttifierade "debatterna".GG. har örnkoll på vad som skulle vara bäst för Sverige.Denna nu aktuella artikel skulle göra min man arbetslös som revisor som ju har som arbetsuppgift att granska och hjälpa bl.a små och medelstora företag., Att hjälpa dom i den snårskog som politkerna har skapat för företagarna, att hålla reda på i det viktigaste som finns, nämligen ekonomin.Det är väl fantastiskt med entrepenörsanda annars stannar ett land totalt.Däremot tror jag inte ett ögonblick på att sjukvård enbart skall bedrivas privat.Lockelsen att tjäna snabba stora pengar på de som drabbats av ohälsa är synnerligen oetiskt.
Permalänk | Anmäl
Agneta Berglöw, 2010-06-16, 08:40
Socialdemokratin har i eget intresse låst in en oerhörd medborgerlig kreativitet i storföretag och den offentliga sektorn. Det är det fenomenet Greider skildrar. Man vill ha politiskt och facklig kontroll över medborgarna, vilket är "affärsidén" med det hela. Det är den korporativistiska samhällsmodellen.
Det är naturligtvis helt fel att skildra varje frisör som "entreprenör", vilket sker. Med det begreppet avser man i snävare, men konstruktiv, mening någon som i någon form tillför marknaden en helt ny produkt eller tjänst. I det har Greider rätt i sitt principresonemang.
Vi borde födas med F-skattsedeln i handen bredvid armbandet med födelsedata nyfödda brukar få. Då vet vi i alla fall vad vi betalar för i "samhällstjänster" och kan värdera priset mot varan.
Vi är på väg mot något som kan bli en avgörande konfrontation mellan de 35% av den arbetande befolkningen som har sina arbeten i den offentliga sektorn och de 65% som arbetar utanför den. Av dem är 9 % företagare.
Däremellan en växande skara marginaliserade.
Det är DET samhällsdebatten borde fokuseras på, men ingen vågar. Därför är valrörelsen som den är och färblir som den är.
Göran Greider är en viktig debattör på vänstersidan. Bättre kan han!
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2010-06-16, 08:57
Och vad f,n trod du det beror på Bo:T? Kanske beror det på att man gjort det stört omöjligt att bedriva företeagande på ett hederligt sätt. En företagare skall alltid utgå från etik och moral i första hand, om nu lagarna råkar säga något annat så går den kristna moralen i första hand enligt min åsikt.
Det sjuka med det här samhället är ju att man blir hjälte om man vinner på Lotto eller springer fot men fan ta dig om du startar ett företag som anställer 100 personer. Det är så man spyr. Ohly vill ju sänka skatten för fotbollsspelare och höja den för småföretagare och sjuksköterskor. Vänsterns totala kollaps i ett nötskal.
Socialister saknar etik och moral, två hörnpelare i ett fungerande samhälle.
Permalänk | Anmäl
MarcusJM, 2010-06-16, 09:14
Problemet med Greiders entreprenörsskyar är att dom endast skyddar stora företag. I röda Sverige ska man vara anställd.
I riksdagen sitter människor som aldrig startat ett eget företag med egna pengar. Inte ens Maud Olofsson har gjort det. Ändå sitter dom och stiftar lagarna fast dom inte vet vad det handlar om. Båda blocken gnäggar om att vi måste ha fler företagare. Det ger jag med andra ord inte ett vitten för eftersom dom inte vet vad dom pratar om.
Om t ex en kvinna startar ett företag och blir med barn innan hon hunnit komma upp i en viss inkomst får hon inte ett skit. Hon blir grundlurad.
Värt att notera: ETT SAMHÄLLE STARTAR INTE MED ETT KOMMUNHUS OCH EN OFFENTLIG SEKTOR.
P.S. Utan svarta pengar stannar Sverige! D.S.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-06-16, 09:15
Helena satte huvudet på spiken med sitt inlägg.
"I riksdagen sitter människor som aldrig startat ett eget företag med egna pengar"
Tyvärr gäller det även Greider och dom flesta som kommenterar här också.
Permalänk | Anmäl
MarcusJM, 2010-06-16, 09:28
Det finns för många kulturarbetare i Sverige
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2010-06-16, 09:59
Höger newsmill missar poänger...igen.
Permalänk | Anmäl
Joel Muskos, 2010-06-16, 10:06
Återanvänder en kommentar jag skrev under det här inlägget:
Fd rådgivare: Stora delar av Olof Palmes gärning ett misslyckande
"Tänk så rött Sverige var och är. Den som studerar hur företagaren framställs i skolböckerna t ex får svart på vitt. Det är på den offentliga sektorn man ska leva.
Företagaren som skapar beskattningsgrunden för den offentliga sektorn framställs som en parasit. En tjock jävla direktör i kritstecksrandig kostym med en fet cigarr i handen. Tänk så fel det kan bli när författarna har röda glasögon på sig. Så förvridet och förljuget. Det kallas för indoktrinering.
En eloge till alla företagare som orkat skapa och driva sina företag under såna betingelser. Slita dygnet runt. Skapa jobb åt andra. Försäkringar och avtal och hög skatt. Och ändå bara få skit för det. Ve och fasa."
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-06-16, 10:23
Chokladbolls-teorins anhängare är arga och upprörda - som vi ser i komfältet här ovan.
Chokladbollsteorins anhängare är arga och upprörda nu när Greider vågar ifrågasätta deras religions viktigaste trossatser.
Tvärtom mot all retorik så är konsumtionens ekonomins motor. En någorlunda jämnt fördelad konsumtion skapar det efterfrågetryck som ger nya investeringar och ekonomisk tillväxt. Det är därför som det så allvarligt att 1,2 miljoner svenskar är fattiga och andelen fattiga ökat med 250 000 sedan 2006.
Det stora problemet för Sverige är att den allt mer snedfördelade välfärden där köpkraften reserveras för medelklassen och de rika. Det är jämlikheten som gjort Sverige framgångsrikt ekonomiskt.
Tällberg Foundation ställde för tre år sedan frågan: Vilka länder, vilka samhällsmodeller har skapat de hittills bästa av alla ofullkomliga samhällen?
För att belysa frågan gjorde Tällberg Foundation en inventering av de mest citerade av de många index och rankningslistor, som upprättats över hur länder lyckas i viktiga avseenden. Sverige vann.
Så ni okunniga som så djupt förtalar den svenska och till stor del samhällsmodellen är ju helt fel ute.
Sverige är en av världens mest internationaliserade ekonomier med en exportkvot på över 50 procent av BNP. Samtidigt arbetar ungefär hälften av samtliga anställda i det svenska näringslivet i multinationella företag.
Anhängarna av chokladbollsteorin hävdar att vi ska lämna dessa företag och istället ställa oss och sälja chokladbollar på torget.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-06-16, 10:31
"Sverige är en av världens mest internationaliserade ekonomier med en exportkvot på över 50 procent av BNP. Samtidigt arbetar ungefär hälften av samtliga anställda i det svenska näringslivet i multinationella företag."
Återigen. Hur trod du att dom företagen kom till? Genom något j.a trollspö eller? Du skrattar åt chokladbollar, har du hört talas om Delicato eller? Dom både omätter och anställer mer människor än sådana som du någon har eller kommer att göra. Ditt "arbete" består i att spotta på dom sliter dygnet runt för att få ekonomin att gå runt.
Men det här är ju talande. Det är också därför jag bestämt mig för att satsa på Baltikum istället. Där gjorde man sig av med dom röda tankarna.
Doktor Elephant borde ju fråga sig varför företag som Ericsson föredrar Estland istället. Mer lär det ju bli om kommunisterna tar makten.
Permalänk | Anmäl
MarcusJM, 2010-06-16, 11:04
Sedan kunde man ju önska att det tilläts redigering av egna poster så man slapp tråkiga stavfel.
Permalänk | Anmäl
MarcusJM, 2010-06-16, 11:05
Jag tycker att det vore klädsamt om kommentatörerna här på newsmill hade en kort presentation av vem de är.Doktor Elph@nt t.ex vem är det det? Tomt på adressen när man tittar på den signaturen.Att skriva under med sitt namn är naturligtvis det korrekta när man för debatt i olika medier.Aldrig bra att gömma sig bakom diverse ansträngda signaturer,att därmed inte egentligen våga fullt ut stå för det man skriver.
Permalänk | Anmäl
Agneta Berglöw, 2010-06-16, 11:04
MarcusJM: Lars Magnus Ericsson startade sitt företag 1876 i Stockholm. Till sin hjälp hade han sin fru och en 12-årig pojke. Härliga tider! Strålande tider!
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-06-16, 11:06
Elephanten, det är nog ingen som menar att såna som Ingvar Kamprad ska ställa sig på torget och sälja chokladbollar. Men poängen är att det var faktiskt så Kamprad började en gång i tiden (inte chokladbollar, men du förstår principen). De allra flesta stora företag har faktiskt börjat som små företag. En person som lämnar en anställning på ett större företag för att starta ett eget företag lämnar ju plats åt någon annan på det stora företaget. Hade det alltså varit bättre att den personen var arbetslös och levde på bidrag?
Göran Greider behövs absolut i den svenska debatten, men bör kanske tas med en nypa salt - han sa t.ex. en gång i en radiodebatt att det effektivaste sättet att komma ur en lågkonjunktur var att anställa fler inom vården, eftersom det är vården som driver ekonomin...
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2010-06-16, 11:10
#29 Doktor Eleph@nt. Din teori om statligt subventionerad konsumtion som enda förutsättning för välstånd har provats i Zimbabwe. Hur tycker du att det har gått?
Instämmer med #23 MarcusJM. Socalism är att bestraffa de som sköter sig och belöna de som missköter sig med ett samhälle i sotdöd som garanterad slutprodukt.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-06-16, 11:09
Bäste Göran...
Klampa på du bara i glashuset..
Hur är det med Dalademokraten? Klarar ni er som företagare på egna ben? Utan tidningsstöd alltså?
VÅRA pengar vill ni ha som stöd eller är ni i ledningen som det så målande beskrivs " fattig, lågutbildad och socialt bakåtsträvande personer som inte bidrar maximalt till landets välstånd"..
Du kan ju slå en snabb flukt i ett grannorgan:
http://www.dt.se/opinion/ledare/article539361.ece
Permalänk | Anmäl
Stig E-k, 2010-06-16, 11:20
Ingar Kamprad sålde till folkhemmets medborgare.
Eftersom köpkraften var relativt jämnt fördelad i samhället fanns det en bred efterfrågan på hans produkter. Kamprad möblerade folkhemmet. Utan folkhemmet skulle det inte finnas något IKEA.
Redan första dagen en entreprenör öppnar sin verksamhet måste det finnas en efterfrågan. Om efterfrågan är diversifierad får vi en diversifierad ekonomi. Ni här i komfältet personifierar ekonomin för mycket.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-06-16, 11:28
Greider har som allt för många andra debattörer allt för många slagord och få konkreta förslag. Jag som kunnig på området kanske kan bidra. En greidersk näringsbalansutredning bör tillsättas för att hitta det optimala antalet företagare. Eftersom det faktikt är få multinationella företag i det fattiga Afrika så måste det vara bra med många stora företag. I väntan på utredningen så måste man vara försiktig med förslag. Men felen som Greider påtalar är så uppenbara att något måste göras. För att levebrödsföretagarna inte ska arbeta ihjäl sig så måste deras arbetstider regleras. För bättre allokering på arbetsmarknaden bör taxichaufförer och liknande inte tillåtas med för många akademiska poäng. Styrmedel utan ett stort centralt inflytande är inte bra, men här bör man vara pragmatisk och inte utesluta en flexibel lösning med en högre skatt för högutbildade inom taxinäringen, eller att konsumenten får möjlighet att utöva inflytade med en markerning på taxibilens utsida om förarens utbildning. En centralisering får inte gå till överdrift.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-06-16, 11:34
Känns fint att Greider vill gå tillbaka till de ekonomiska doktriner som gav oss 30-tals depressionen och den typ av politisk hets som gav oss andra världskriget.
Om någon undrar var den "korporatistiska staten" kommer ifrån, ni vet den här som folk envisas med att kalla kapitalism när staten och storföretagen kliar varandras ryggar - så behöver ni knappast läsa längre.
Vänstern vill ha en korporatistisk/fascistisk stat som dirigerar ekonomin efter vårt bästa. Too big to fail betyder reciprokt too small to succeed. Ska vi inte införa kvotering för skruvmejslar också?
Permalänk | Anmäl
Hans Palmstierna, 2010-06-16, 11:49
Landets småföretagare borde vara glada att det finns storföretag och offentlig sektor som beställare av deras varor och tjänster. Häri består newsmillhögerns främsta tankevurpa då man framställer små och stora företag och det offentliga som nästan fientliga enheter. Svensk byggsektor tjänade multum på miljonprogrammet. Det som idag är Ericsson byggde sina framgångar på offentliga satsningar på utbyggnad av telenätet. Ikea hade inte varit Ikea om inte även Ali och Ahmed kunnat handla där med det de fick över av barnbidraget och flerbarnstillägget. Den borgerliga småföretagarromantiken på newsmill saknar sammanhang och perspektiv. Bra att Greider reder ut begreppen.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2010-06-16, 11:56
I dagens utbredda trossats och propaganda börjar ekonomin med entreprenören.
Men entreprenören är uppvuxen i en offentligt finansierad barnomsorg, sjukhus och skolor.
Det är inte meningsfullt att diskutera var ekonomin börjar eftersom offentlig sektor och privat sektor förutsätter varandra. Det är lika meningsfullt som att diskutera vad som kommer först hönan eller ägget. Det är därför inte alls så att den ena sektorn är närande och den andra tärande.
Men vi måste ha tillräcklig export för att betala vår import. Det målet uppfyller vi med råge.
Lyckliga är vi svenskar som får leva våra liv i den nordiska modellen baserad på jämlikhet som etik. Det verkar som amerikanerna ibland sneglar åt vårt håll (New York Times):
http://www.nytimes.com/2010/06/10/world/europe/10iht-sweden.html?scp=4&s...
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-06-16, 11:58
Sedan ser jag att ett flertal kommentatorer får vredesutbrott, ropar kommunism och planekonomi samt slänger sig ned och biter i mattan.
Sverige har i själva verket aldrig varit socialistiskt snarare reformliberalt. De viktigaste partierna i svensk historia är Socialdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet. Alla är reformliberala. Det gemensamma ligger i en betoning av framsteg i små steg.
Moderaterna är ett enfrågeparti som alltsedan 1928 haft som enda mål att sänka skatterna.
Permalänk | Anmäl
Doktor Eleph@nt, 2010-06-16, 12:04
Detta är vänsterns inställning till egna företagare. Ett par dåliga exempel på företagare och företagsamhet generaliseras till att gälla alla. Det är vänsterns sätt att arbeta när man är ute i visst syfte och varken metod eller uppfattning om egna företag är egentligen överraskande utan har många år getts tillkänna i ord och handling, men nog inte så utomordentligt tydligt mot företagare som grupp som nu. Det är alltid bra att få klara besked, särskilt inför valet.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2010-06-16, 12:13
Palmstierna: Heter det inte korporativistisk?
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-06-16, 13:26
Det finns mycket att tacka Göran Greider och hans gelikar för. Kommunister i den rödgröna laguppställningen är kanske den starkaste bedriften. Men artiklar av detta slag kommer inte långt efter i fråga om att göra oppositionen motbjudande.
Permalänk | Anmäl
Ulf, 2010-06-16, 13:56
Jösses, jag vet inte var jag ska börja.
Greider, du är en märklig figur. Uppenbarligen är du intelligent, men du missar ju komplett ibland. Du har dock rätt i en sak, det finns inget självändamål med att ha många företag, så staten (och kommuner) skall inte lägga sig i och delta i skapandet av företag genom olika stöd. Statens primära uppgift är att skapa goda förutsättningar för medborgarna att skapa sin egen lycka, inte att delta i skapandet av lycka för då förutsätter man plötsligt att staten vet bättre vad som gör dig lycklig än du själv.
Det lustiga är att jag inte vet hur jag skall kritisera din artikel =) Allt i artikeln är så fel att det bara blir konstigt att kritisera det. På något märkligt sätt menar du att det är fel att driva små företag. Ok, då plockar vi bort alla företag med mindre än 100 anställda i Sverige och lägger in de som förlorar arbetet i den offentliga sektorn så får vi se hur det går =) Är det inte uppenbart hur det skulle sluta? Eller ska staten tvinga de stora företagen att anställa dem? Eller ska de uppbära arbetslöshetsersättning? Jag begriper faktiskt inte din artikel Greider, den är verklighetsfrämmande.
Mig spelar det dock ingen roll, jag avvecklade mitt svenska företag för åratal sedan, emigrerade och startade upp samma verksamhet i ett annat land med bättre företagsklimat. Så nu betalar jag skatt i mitt nya land, investerar mina pengar där och ger arbetstillfällen där, istället för i Sverige. Fast det spelar ju ingen roll, för småföretagen behövs ju inte i Sverige =)
Permalänk | Anmäl
Ants Luikimaa, 2010-06-16, 17:06
Bra Greider.
Du har lätt att skriva så det blir många ord men fördomsfria tankar som vanligt.
Naturligtvis finns det både närande och tärande privata företag, precis som det finns närande och tärande offentlig verksamhet. Marknadsliberalernas analys att all privat verksamhet är närande och all offentlig tärande är bara så dum att man storknar.
Precis som att egenföretagande skulle vara positivt för samhället.
Jag arbetar som teknisk konsult. Det är rätt vanligt att företag som vårt, om det inte går så bra, säger upp sina anställda som får fortsätta på timme som egenföretagare. Då jublar Alliansen. Företagandet har ökat! När allt som hänt är att f.d. anställda gör samma jobb som förut men helt på egen risk.
Som sagt, det är ju så dumt att man storknar.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-06-16, 17:04
Bravo, Göran Greider. Allt detta fjsamntiga romantiserande av "entrepenörsskapet" är ju bara juvenil goja. Det är att lura inkapabla människor till satsningar de inte alls klarar av. En framgångsrik företagare måste ha ovanliga egenskaper. Dessutom krävs ett rejält startkapital för att få i gång en gedigen verksamhet som bär sig, vilket ligger alldeles utanför den vanliga människans räckvidd. Det framgår i blixtbelysning hur urbota okunnifg, primitiv och dum högern i själva verket är.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2010-06-16, 18:10
Artikelförfattaren har skrivit en artikel som tangerar både det svårförståeliga och det outgrundliga, -inte illa, -men sett i ljuset av de3n rödgröna rörans sätt att argumentera blir det genast en klar pamflett mot allt sunt tänkande. För vem eller vilka skall stå för den privata sektorns överlevnad, behövs den ens tycks artikelförfattaren mena, en sorts bakvänd rasism mot de människor som vill försöka klara sig själva, Och att göra sig bred med följande citat enligt obehaglig socialdemokratik demagogi är skandalöst:
-"Den av borgerligheten hyllade småföretagaren är ofta en fattig, lågutbildad och socialt bakåtsträvande person"-
-observara udden: inte bara ibland utan "ofta".
Att han sätter sin breda bak i TV-sofforna varje fredag, eller snart varje vardagsmorgon visar bara på var någonstans TV har sina luddiga sympatier, -antagligen tycker han, -artikelförfattaren- också att det är häftigt att betala inte bara skatt utan också häftigt höjda skatter.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-06-16, 19:02
Någon borde styra upp så det blir färre småföretag och mer storföretag i Sverige.
Permalänk | Anmäl
X, 2010-06-16, 19:17
92 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vad svamlar han om?
@1: Ingen aning.. Någonting om att stora företag är bra, och små är dåliga, för att små inte lika ofta bidrar till utvecklande produkter och kunskaper. Låter inskränkt, och nästan lite vänstervridet. Samtidigt känns det konstigt att Greider skulle stå bakom stora multinationella företag. Aj aj aj. Min hjärna gör ont.
Heja Göran, en riktigt träffsäker analys! I den kultiska kapitalismens dyrkan av den totala underkastelsen under kapitalets logik har ju entreprenören fått en särställning, tänk bara på Johan Staël von Holstein och andra nyliberala som hamnar i extas varje gång de tar ordet i mun. Sedan avser de ju sällan en entreprenör i Schumpeters betydelse, det vill säga aktörer som skapar nya tjänster eller produkter, utan snarare en självexploaterande småföretagare som ska förse dem (den nya, tidspressade medel- och överklassen) med allehanda tjänster och service. Men varför inte gå ett steg längre och kritisera grunden till företagsamhetens dyrkan: synen på förvärvsarbete? En förkortning av arbetsdagens längd skulle minska konsumtionshetsen i samma utsträckning som den av Frank föreslagna progressiva beskattningen av sällanköpsvaror och boende. En partiell dekommodifiering av tiden och större kontroll över sin lediga tid har dessutom positiva effekter för människors välfärd och upplevda livskvalitet. Dessvärre är det politiska intresset för arbetstidsförkortning ganska svalt för närvarande, men det gör inte problemet mindre aktuellt!
PANG! Där slog du huvudet på spiken Greider.
Det är ju precis samma uppfattning som jag har - särskilt det där med de religiösa övertonerna. Tar också med mig det här citatet:
"Det är nämligen så att merparten av de innovationer som görs i Sverige sker inom de redan etablerade medelstora eller stora företagen. "
En sak som Greider inte berör i sin artikel är att jättelika statliga stiftelser delar ut mångmiljonbelopp till så kallad entreprenörsforskning. Jag skulle vilja kalla den forskningen för ett slags jättelikt luftslott och svindleri.
Med tanke på hur svag Mona Sahlin är i alla debatter. Här har du lite fakta att plugga in Mona, så kanske du blir lite bättre.
Ja snart kommer väl kraven på tvångskollektivisering, vad kommer sedan? Nackskott på alla jordägare.
Har vi sett och hört detta förrut? Dags att bilda vitgardister i Sverige tror jag.
Det tragiska är att Miljöpartiet tänker sig samarbeta med krafter som anser att småföretagare är fienden.
Vad Göran tyvärr glömmer, är att även SKF var små en gång i tiden. Det tragiska är att vi inte lyckats skapa några liknande framgångssagor under de 50 år som socialisterna haft makten i Sverige.
Det mest tragiska är ju ändå att dessa "intrapenörer" inte heller haft något jobb utan just dom entrepenörer Göran skäller på. Tror han att jobb skapas från tomma intet? Det förklarar ju iochförsig S och Vs fantastiska förmåga att vaska fram låtsasjobb med bidrag, Jobb som försvinner direkt när bidragen är slut.
En stark entrepenörsklass som äger produktionsmedlen är ett hot mot själva arbetarklassen!
För en både kortare och avsevärt mera sansad analys av läget rekommenderar jag läsning av Nils Karlsons debattinlägg strax under Greiders:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/06/15/politiken-viktig-for-att-fa-fr...
Problemet är att konkurrensen bland stora företag är för dålig medan den där mördande bland mindre aktörer (beror självklart på vilken bransch man menar).
Är det hård konkurrens är det svårare och tjäna pengar eller lyckas. Är det dålig konkurrens är det lättare och tjäna pengar.
Dålig konkurrens allokerar pengar fel.
Bara skummat artikeln men Göran verkar ha missuppfattat situationen ordentligt.
Vilken tankevurpa Greider,
Den innovative killen som hittar en idé, en pryl, som visar sig så lukrativ att han anställer två till och betalar in skatt, som gör att staten kan anställa i det offentligas tjänst, skulle han bidra mindre till välståndet än den som lever på hans inbetalda skattemedel?
Typisk vänsterretorik.
PS. Den sunde entreprenören är närande, den offentliganställde tärande i samhället.
Och icke att förglömma, det finns inte ett enda storföretag som inte börjat med en idé och en genomförare av idén, en entreprenör helt enkelt. DS
Din ekvation går inte ihop, Göran Greider.
Kontentan av Greiders inlägg är alltså att entreprenörer bör liknas vid mafia och det är bra för ett land om man har stora framgångsrika företag istället för små icke framgångsrika företag.
Den första jämförelsen är så bisarr att den inte är värd att debattera utan endast bör sparas för framtida citat.
Där Greider brister i analysen gällande små och stora företag är när han sätter likhetstecken mellan många små företagare i Grekland och att få företag ska vara bra för ekonomin. Det finns uppenbart även en kvalitetsaspekt på företagen som Greider helt saknar förmåga att se. Den kollapsande industrin i östeuropa led knappast av att man hade för få anställda.
Givetvis är det så att bra företag borde växa och bli stora, fast om företagen inte växer det kan ju faktiskt vara så att något med det Socialdemokratiska samhällsbygget är tokigt och hindrar företag från att verka.
Om vi ska titta på hur samhället bör styras är det ju bra att titta på facit. Varför lyckas inte nya Svenska företag växa sig stora sedan palme lade den Svenska ekonomin i radikal riktning? Vi satsar i Sverige oerhörda summor på forskning och utbildning jämfört med omvärlden men har ändå en obefintlig tillväxt av nya företag. Två möjligheter finns...antingen är alla Svenskar som vill starta nya företag inkompetenta efter att Palme tog över eller är det så att vänsterns styrning av Sveriges företagande ett gigantiskt haveri...
Detta svammel är bland det bästa någonsin från en socialdemokrat. Du nämner " Således finner man att ett land som Grekland hyser betydligt fler företagare i förhållande till befolkningen än långt mer framgångsrika länder som exempelvis USA eller Sverige." - Att visa på ett bankrutt Grekland som ett positivt föredöme är väl inte så där väldigt övertygande.
I USA enligt tillgänglig statistik har 99% av alla etablerade företag färre än 500 anställda. Detta småföretagande svarar för 52% av alla anställda arbetare enligt US Small Business Administration –SBA. 19,6 millioner Amerikaner arbetar i företag med mindre än 20 anställda. 18,4 millioner arbetar i företag som mellan 20-99. Så småföretagarverksamheten är en dynamisk förutsättning för den Amerikanska ekonomin.
Och här hemma är det väl ingenting som motsäger att det inte förhåller sig på samma sätt. Att därför som Göran gå ut och misstänkliggöra alla oss som med små medel jobbar dag och natt och i många fall och långa tider utan lön och ledighet är ett typisk socialdemokratiskt tomt slag i luften. Han skriver - "hyllade småföretagaren är ofta en fattig, lågutbildad och socialt bakåtsträvande person som inte bidrar maximalt till landets välstånd" - Så vilka är det då enligt Göran som bidrar till landets välstånd"? - En sak är säker. Det är definitivt inte de människor i de kretsar han rör sig.
Det kommer mig att tänka på historien om A-lagarna: Något att tänka på i dessa turbulenta tider
Om man köpte Ericsson aktier för 100 000 kronor för 3 år sedan så är de värda kring 4 600 kronor i dag.
Om man istället köpte Telecom, till exempel Song Networks, för 100 000 kronor så har man idag kvar 791 kronor.
Om man var klok och för 3 år sedan gick på bolaget och köpte starköl för 100 000 kronor, drack ur dem, hade trevligt och idag går och pantar tomflaskorna så får man 6 741 kronor.
Det är därför grabbarna på torget i centrum kallas för A-laget.
Göran slutar med frågan och ger även svaret: ” Frågan är om det finns något farligare än att överlämna frågor om företagande till en ofta nyliberal borgerlighet? Nej, det gör det inte”:
Jag kan ge dig ett annat svar. – Jo det gör det. Att lämna över till en flummig socialdemokrati som mera värnar mera om socialbidrag och a-kassa är ingen lösning för att skapa och vidmakthålla en dynamiskt växande ekonomi som därmed ger möjlighet till ett ökat välstånd som kommer alla till del. Vi har haft nog av åratals av socialdemokratiskt flumsamhälle.
Problemet är hög skatt, Sverige gick om Danmark i januari som det land som har högst inkomst och marginalskatt. Folk är idag belånade upp över öronen pga dålig köpkraft. Köp sker med belåning eftersom lönerna är för låga. Läs gärna min artikel nedan.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/11/lang-utbildning-lonar-sig-inte
Min mamma startade ett kafé och blev självständig redan på 60-talet. Gud vad vi fick det bra som familj. På den tiden var omsen bara på ett par procent och skatten helt rimlig. Min mamma var alltså egen företagare, hade bil, lägenhet och sommarstuga precis som vilken gubbe som helst då. Hon var ensam med oss barn. Och klarade det alldeles utmärkt.
Nu har min yngste son just gått ut skolan och fått jobb. I ett litet företag, där han trivs alldeles storartat med de andra och de med honom.
Min äldste son har eget företag sedan snart åtta år. Det går väldigt bra för honom.
Min mellanson jobbar i ett företag som en ung kvinna har startat i den nya branschen med ny it-teknik.
Min sambo jobbar i ett företag där en familj står bakom. Och ett antal människor som tycker att här är det bra att satsa pengar.
Utan små företag stannar Sverige. Och det är väl det som sådana som Göran Greider vill. Förresten har du inte själv ett företag?
Jag håller med Greider i så måtto att det måste handla om kvalitet och inte kvantitet. Indiens 50 miljoner (eller vad det nu är) gatuförsäljarfe bidrar förmodligen inte speciellt mycket till utveckling och välstånd. Samma sätt här i Sverige, jag har svårt att se att några tusen spa-företagare och fruktförsäljare är de som ska rädda sverige och säkra ekonomin för framtida generationer. Nej, kunskap och teknik är det enda vi kan konkurera med och det gäller att aktivt göra göra spjutspetsbrancher mer attraktiva än snickar och mediautbildningar.
Ett argument för vår hejdlösa invandring brukar vara att det bland invandrarna finns betydligt större andel egenföretagare än bland svenskarna.
Roligt att höra att Greider vågar säga att ytterligare 10-tusental invandrade tobaks.-godis.-bil-,o frukthandlare, frisörer, café- o krogägare m fl inte direkt bidrar till välståndet i landet.
Hoppas att han vågar föra fram det i andra sammanhang också.
Greider tycks vara en av de bojstenar som gör vänstern till ett stockkonservativt parti. Möjligen är det så att han under de senaste trettio åren inte sett industriell verksamhet från insidan. Alternativt har han varit på studiebesök i någon mekanisk verkstad om de nu finns någon kvar här i landet.
Många småföretag är en grupp på ett tiotal personer men med vänsterns hela arrogans avfärdar Greider dem med "småföretagaren som säljer korv på gatan" och visar vänsterns förkärlek till de stora företagen.
Vänstern älskar dessa stora företag med fasligt många anställda eftersom man lätt känner sig anonym i en sådan organisation och är en lättare måltavla för vänstern. Inom en liten organisation där man tar en fika med VD och vet vad hans ungar heter känner den anställde sin roll och sitt värde på ett helt annat sätt. Då blir det tungt för vänstern att flytta fram sina positioner så de företagen gillar inte Greider.
Just bristen på förnyelse är stora företags dilemma. Det mest uppenbara är att peka på bilindustrin i detta land. Längre tillbaka varven som inte klarade sig och ett har de gemensamt. Sådana krascher berör många och det verkar ha en gemensam faktor - de företagen förnyade sig inte eller hade helt enkelt fel verklighetsförståelse. Många stora företag har därför en så kallad matrisorganisation vilket lättare gör att även den i ett jätteföretag känner sig delaktig i verksamheten.
Socialdemokratin i allmänhet och vänstern i synnerhet sitter i samma båt som stela storföretag. Man förstår inte att verkligheten förändrats. Alla tre sitter fast i den epok industrin byggdes upp och etablerades här i landet. Stora industrier med anonyma mängder "arbetare". Den tiden är förbi (eller har flyttat till låglöneländer) och nu är den anställde en medlem i ett lag som arbetar med den-eller-den leveransen/ordern/kontraktet även i de stora företagens matriser.
Vänstern vill inte förstå vad det betyder utan bygger sina idéer på villkor som inte längre är giltiga eller relevanta. Det är därför Greider till slut frågar sig själv "Så vad är det jag har sagt i denna artikel" och svarar sig själv "i en ängslig iver att tillfredsställa krav på förnyelse" vilket i princip säger - det var bättre förr.
Då fan blir gammal blir han religiös heter det i bland men man kan också säga att då revolutionären blir gammal blir han konservativ.
För en gångs skulle har Göran Greider rätt. Småföretagandet är intimt förenat med fiffel, de som systematiskt skattefuskar konkurrerar ut de som är hederliga.
Att stora delar av ekonomin är svart är förstås Socialdemokraternas förtjänst.
Det behövs en storstädning där alla företagare som inte följer lagen straffas och beläggs med näringsförbud. Efter det kommer den sunda företagsamheten att blomstra.
Visst leder det till en arbetslöshetschock men bara kontrollapparaten kommer att generera tusentals jobb, det är ett billigt pris för att få en sund ekonomi.
Finns det någon som tar större plats i t.ex TV-soffor,P1:s gomorron världen på söndagar som skall ha 3 personer från olika politiska värderingar att kort debattera små och stora aktuella frågor än just Göran Greider.Han måste vara programansvarigas absoluta favorit i den socialdemokratiska och om man så vill utrycka det vänsterorienterade public service. Att få som deltagare i de alltid så snuttifierade "debatterna".GG. har örnkoll på vad som skulle vara bäst för Sverige.Denna nu aktuella artikel skulle göra min man arbetslös som revisor som ju har som arbetsuppgift att granska och hjälpa bl.a små och medelstora företag., Att hjälpa dom i den snårskog som politkerna har skapat för företagarna, att hålla reda på i det viktigaste som finns, nämligen ekonomin.Det är väl fantastiskt med entrepenörsanda annars stannar ett land totalt.Däremot tror jag inte ett ögonblick på att sjukvård enbart skall bedrivas privat.Lockelsen att tjäna snabba stora pengar på de som drabbats av ohälsa är synnerligen oetiskt.
Socialdemokratin har i eget intresse låst in en oerhörd medborgerlig kreativitet i storföretag och den offentliga sektorn. Det är det fenomenet Greider skildrar. Man vill ha politiskt och facklig kontroll över medborgarna, vilket är "affärsidén" med det hela. Det är den korporativistiska samhällsmodellen.
Det är naturligtvis helt fel att skildra varje frisör som "entreprenör", vilket sker. Med det begreppet avser man i snävare, men konstruktiv, mening någon som i någon form tillför marknaden en helt ny produkt eller tjänst. I det har Greider rätt i sitt principresonemang.
Vi borde födas med F-skattsedeln i handen bredvid armbandet med födelsedata nyfödda brukar få. Då vet vi i alla fall vad vi betalar för i "samhällstjänster" och kan värdera priset mot varan.
Vi är på väg mot något som kan bli en avgörande konfrontation mellan de 35% av den arbetande befolkningen som har sina arbeten i den offentliga sektorn och de 65% som arbetar utanför den. Av dem är 9 % företagare.
Däremellan en växande skara marginaliserade.
Det är DET samhällsdebatten borde fokuseras på, men ingen vågar. Därför är valrörelsen som den är och färblir som den är.
Göran Greider är en viktig debattör på vänstersidan. Bättre kan han!
Och vad f,n trod du det beror på Bo:T? Kanske beror det på att man gjort det stört omöjligt att bedriva företeagande på ett hederligt sätt. En företagare skall alltid utgå från etik och moral i första hand, om nu lagarna råkar säga något annat så går den kristna moralen i första hand enligt min åsikt.
Det sjuka med det här samhället är ju att man blir hjälte om man vinner på Lotto eller springer fot men fan ta dig om du startar ett företag som anställer 100 personer. Det är så man spyr. Ohly vill ju sänka skatten för fotbollsspelare och höja den för småföretagare och sjuksköterskor. Vänsterns totala kollaps i ett nötskal.
Socialister saknar etik och moral, två hörnpelare i ett fungerande samhälle.
Problemet med Greiders entreprenörsskyar är att dom endast skyddar stora företag. I röda Sverige ska man vara anställd.
I riksdagen sitter människor som aldrig startat ett eget företag med egna pengar. Inte ens Maud Olofsson har gjort det. Ändå sitter dom och stiftar lagarna fast dom inte vet vad det handlar om. Båda blocken gnäggar om att vi måste ha fler företagare. Det ger jag med andra ord inte ett vitten för eftersom dom inte vet vad dom pratar om.
Om t ex en kvinna startar ett företag och blir med barn innan hon hunnit komma upp i en viss inkomst får hon inte ett skit. Hon blir grundlurad.
Värt att notera: ETT SAMHÄLLE STARTAR INTE MED ETT KOMMUNHUS OCH EN OFFENTLIG SEKTOR.
P.S. Utan svarta pengar stannar Sverige! D.S.
Helena satte huvudet på spiken med sitt inlägg.
"I riksdagen sitter människor som aldrig startat ett eget företag med egna pengar"
Tyvärr gäller det även Greider och dom flesta som kommenterar här också.
Det finns för många kulturarbetare i Sverige
Höger newsmill missar poänger...igen.
Återanvänder en kommentar jag skrev under det här inlägget:
Fd rådgivare: Stora delar av Olof Palmes gärning ett misslyckande
"Tänk så rött Sverige var och är. Den som studerar hur företagaren framställs i skolböckerna t ex får svart på vitt. Det är på den offentliga sektorn man ska leva.
Företagaren som skapar beskattningsgrunden för den offentliga sektorn framställs som en parasit. En tjock jävla direktör i kritstecksrandig kostym med en fet cigarr i handen. Tänk så fel det kan bli när författarna har röda glasögon på sig. Så förvridet och förljuget. Det kallas för indoktrinering.
En eloge till alla företagare som orkat skapa och driva sina företag under såna betingelser. Slita dygnet runt. Skapa jobb åt andra. Försäkringar och avtal och hög skatt. Och ändå bara få skit för det. Ve och fasa."
Chokladbolls-teorins anhängare är arga och upprörda - som vi ser i komfältet här ovan.
Chokladbollsteorins anhängare är arga och upprörda nu när Greider vågar ifrågasätta deras religions viktigaste trossatser.
Tvärtom mot all retorik så är konsumtionens ekonomins motor. En någorlunda jämnt fördelad konsumtion skapar det efterfrågetryck som ger nya investeringar och ekonomisk tillväxt. Det är därför som det så allvarligt att 1,2 miljoner svenskar är fattiga och andelen fattiga ökat med 250 000 sedan 2006.
Det stora problemet för Sverige är att den allt mer snedfördelade välfärden där köpkraften reserveras för medelklassen och de rika. Det är jämlikheten som gjort Sverige framgångsrikt ekonomiskt.
Tällberg Foundation ställde för tre år sedan frågan: Vilka länder, vilka samhällsmodeller har skapat de hittills bästa av alla ofullkomliga samhällen?
För att belysa frågan gjorde Tällberg Foundation en inventering av de mest citerade av de många index och rankningslistor, som upprättats över hur länder lyckas i viktiga avseenden. Sverige vann.
Så ni okunniga som så djupt förtalar den svenska och till stor del samhällsmodellen är ju helt fel ute.
Sverige är en av världens mest internationaliserade ekonomier med en exportkvot på över 50 procent av BNP. Samtidigt arbetar ungefär hälften av samtliga anställda i det svenska näringslivet i multinationella företag.
Anhängarna av chokladbollsteorin hävdar att vi ska lämna dessa företag och istället ställa oss och sälja chokladbollar på torget.
"Sverige är en av världens mest internationaliserade ekonomier med en exportkvot på över 50 procent av BNP. Samtidigt arbetar ungefär hälften av samtliga anställda i det svenska näringslivet i multinationella företag."
Återigen. Hur trod du att dom företagen kom till? Genom något j.a trollspö eller? Du skrattar åt chokladbollar, har du hört talas om Delicato eller? Dom både omätter och anställer mer människor än sådana som du någon har eller kommer att göra. Ditt "arbete" består i att spotta på dom sliter dygnet runt för att få ekonomin att gå runt.
Men det här är ju talande. Det är också därför jag bestämt mig för att satsa på Baltikum istället. Där gjorde man sig av med dom röda tankarna.
Doktor Elephant borde ju fråga sig varför företag som Ericsson föredrar Estland istället. Mer lär det ju bli om kommunisterna tar makten.
Sedan kunde man ju önska att det tilläts redigering av egna poster så man slapp tråkiga stavfel.
Jag tycker att det vore klädsamt om kommentatörerna här på newsmill hade en kort presentation av vem de är.Doktor Elph@nt t.ex vem är det det? Tomt på adressen när man tittar på den signaturen.Att skriva under med sitt namn är naturligtvis det korrekta när man för debatt i olika medier.Aldrig bra att gömma sig bakom diverse ansträngda signaturer,att därmed inte egentligen våga fullt ut stå för det man skriver.
MarcusJM: Lars Magnus Ericsson startade sitt företag 1876 i Stockholm. Till sin hjälp hade han sin fru och en 12-årig pojke. Härliga tider! Strålande tider!
Elephanten, det är nog ingen som menar att såna som Ingvar Kamprad ska ställa sig på torget och sälja chokladbollar. Men poängen är att det var faktiskt så Kamprad började en gång i tiden (inte chokladbollar, men du förstår principen). De allra flesta stora företag har faktiskt börjat som små företag. En person som lämnar en anställning på ett större företag för att starta ett eget företag lämnar ju plats åt någon annan på det stora företaget. Hade det alltså varit bättre att den personen var arbetslös och levde på bidrag?
Göran Greider behövs absolut i den svenska debatten, men bör kanske tas med en nypa salt - han sa t.ex. en gång i en radiodebatt att det effektivaste sättet att komma ur en lågkonjunktur var att anställa fler inom vården, eftersom det är vården som driver ekonomin...
#29 Doktor Eleph@nt. Din teori om statligt subventionerad konsumtion som enda förutsättning för välstånd har provats i Zimbabwe. Hur tycker du att det har gått?
Instämmer med #23 MarcusJM. Socalism är att bestraffa de som sköter sig och belöna de som missköter sig med ett samhälle i sotdöd som garanterad slutprodukt.
Bäste Göran...
Klampa på du bara i glashuset..
Hur är det med Dalademokraten? Klarar ni er som företagare på egna ben? Utan tidningsstöd alltså?
VÅRA pengar vill ni ha som stöd eller är ni i ledningen som det så målande beskrivs " fattig, lågutbildad och socialt bakåtsträvande personer som inte bidrar maximalt till landets välstånd"..
Du kan ju slå en snabb flukt i ett grannorgan:
http://www.dt.se/opinion/ledare/article539361.ece
Ingar Kamprad sålde till folkhemmets medborgare.
Eftersom köpkraften var relativt jämnt fördelad i samhället fanns det en bred efterfrågan på hans produkter. Kamprad möblerade folkhemmet. Utan folkhemmet skulle det inte finnas något IKEA.
Redan första dagen en entreprenör öppnar sin verksamhet måste det finnas en efterfrågan. Om efterfrågan är diversifierad får vi en diversifierad ekonomi. Ni här i komfältet personifierar ekonomin för mycket.
Greider har som allt för många andra debattörer allt för många slagord och få konkreta förslag. Jag som kunnig på området kanske kan bidra. En greidersk näringsbalansutredning bör tillsättas för att hitta det optimala antalet företagare. Eftersom det faktikt är få multinationella företag i det fattiga Afrika så måste det vara bra med många stora företag. I väntan på utredningen så måste man vara försiktig med förslag. Men felen som Greider påtalar är så uppenbara att något måste göras. För att levebrödsföretagarna inte ska arbeta ihjäl sig så måste deras arbetstider regleras. För bättre allokering på arbetsmarknaden bör taxichaufförer och liknande inte tillåtas med för många akademiska poäng. Styrmedel utan ett stort centralt inflytande är inte bra, men här bör man vara pragmatisk och inte utesluta en flexibel lösning med en högre skatt för högutbildade inom taxinäringen, eller att konsumenten får möjlighet att utöva inflytade med en markerning på taxibilens utsida om förarens utbildning. En centralisering får inte gå till överdrift.
Känns fint att Greider vill gå tillbaka till de ekonomiska doktriner som gav oss 30-tals depressionen och den typ av politisk hets som gav oss andra världskriget.
Om någon undrar var den "korporatistiska staten" kommer ifrån, ni vet den här som folk envisas med att kalla kapitalism när staten och storföretagen kliar varandras ryggar - så behöver ni knappast läsa längre.
Vänstern vill ha en korporatistisk/fascistisk stat som dirigerar ekonomin efter vårt bästa. Too big to fail betyder reciprokt too small to succeed. Ska vi inte införa kvotering för skruvmejslar också?
Landets småföretagare borde vara glada att det finns storföretag och offentlig sektor som beställare av deras varor och tjänster. Häri består newsmillhögerns främsta tankevurpa då man framställer små och stora företag och det offentliga som nästan fientliga enheter. Svensk byggsektor tjänade multum på miljonprogrammet. Det som idag är Ericsson byggde sina framgångar på offentliga satsningar på utbyggnad av telenätet. Ikea hade inte varit Ikea om inte även Ali och Ahmed kunnat handla där med det de fick över av barnbidraget och flerbarnstillägget. Den borgerliga småföretagarromantiken på newsmill saknar sammanhang och perspektiv. Bra att Greider reder ut begreppen.
I dagens utbredda trossats och propaganda börjar ekonomin med entreprenören.
Men entreprenören är uppvuxen i en offentligt finansierad barnomsorg, sjukhus och skolor.
Det är inte meningsfullt att diskutera var ekonomin börjar eftersom offentlig sektor och privat sektor förutsätter varandra. Det är lika meningsfullt som att diskutera vad som kommer först hönan eller ägget. Det är därför inte alls så att den ena sektorn är närande och den andra tärande.
Men vi måste ha tillräcklig export för att betala vår import. Det målet uppfyller vi med råge.
Lyckliga är vi svenskar som får leva våra liv i den nordiska modellen baserad på jämlikhet som etik. Det verkar som amerikanerna ibland sneglar åt vårt håll (New York Times):
http://www.nytimes.com/2010/06/10/world/europe/10iht-sweden.html?scp=4&s...
Sedan ser jag att ett flertal kommentatorer får vredesutbrott, ropar kommunism och planekonomi samt slänger sig ned och biter i mattan.
Sverige har i själva verket aldrig varit socialistiskt snarare reformliberalt. De viktigaste partierna i svensk historia är Socialdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet. Alla är reformliberala. Det gemensamma ligger i en betoning av framsteg i små steg.
Moderaterna är ett enfrågeparti som alltsedan 1928 haft som enda mål att sänka skatterna.
Detta är vänsterns inställning till egna företagare. Ett par dåliga exempel på företagare och företagsamhet generaliseras till att gälla alla. Det är vänsterns sätt att arbeta när man är ute i visst syfte och varken metod eller uppfattning om egna företag är egentligen överraskande utan har många år getts tillkänna i ord och handling, men nog inte så utomordentligt tydligt mot företagare som grupp som nu. Det är alltid bra att få klara besked, särskilt inför valet.
Palmstierna: Heter det inte korporativistisk?
Det finns mycket att tacka Göran Greider och hans gelikar för. Kommunister i den rödgröna laguppställningen är kanske den starkaste bedriften. Men artiklar av detta slag kommer inte långt efter i fråga om att göra oppositionen motbjudande.
Jösses, jag vet inte var jag ska börja.
Greider, du är en märklig figur. Uppenbarligen är du intelligent, men du missar ju komplett ibland. Du har dock rätt i en sak, det finns inget självändamål med att ha många företag, så staten (och kommuner) skall inte lägga sig i och delta i skapandet av företag genom olika stöd. Statens primära uppgift är att skapa goda förutsättningar för medborgarna att skapa sin egen lycka, inte att delta i skapandet av lycka för då förutsätter man plötsligt att staten vet bättre vad som gör dig lycklig än du själv.
Det lustiga är att jag inte vet hur jag skall kritisera din artikel =) Allt i artikeln är så fel att det bara blir konstigt att kritisera det. På något märkligt sätt menar du att det är fel att driva små företag. Ok, då plockar vi bort alla företag med mindre än 100 anställda i Sverige och lägger in de som förlorar arbetet i den offentliga sektorn så får vi se hur det går =) Är det inte uppenbart hur det skulle sluta? Eller ska staten tvinga de stora företagen att anställa dem? Eller ska de uppbära arbetslöshetsersättning? Jag begriper faktiskt inte din artikel Greider, den är verklighetsfrämmande.
Mig spelar det dock ingen roll, jag avvecklade mitt svenska företag för åratal sedan, emigrerade och startade upp samma verksamhet i ett annat land med bättre företagsklimat. Så nu betalar jag skatt i mitt nya land, investerar mina pengar där och ger arbetstillfällen där, istället för i Sverige. Fast det spelar ju ingen roll, för småföretagen behövs ju inte i Sverige =)
Bra Greider.
Du har lätt att skriva så det blir många ord men fördomsfria tankar som vanligt.
Naturligtvis finns det både närande och tärande privata företag, precis som det finns närande och tärande offentlig verksamhet. Marknadsliberalernas analys att all privat verksamhet är närande och all offentlig tärande är bara så dum att man storknar.
Precis som att egenföretagande skulle vara positivt för samhället.
Jag arbetar som teknisk konsult. Det är rätt vanligt att företag som vårt, om det inte går så bra, säger upp sina anställda som får fortsätta på timme som egenföretagare. Då jublar Alliansen. Företagandet har ökat! När allt som hänt är att f.d. anställda gör samma jobb som förut men helt på egen risk.
Som sagt, det är ju så dumt att man storknar.
Bravo, Göran Greider. Allt detta fjsamntiga romantiserande av "entrepenörsskapet" är ju bara juvenil goja. Det är att lura inkapabla människor till satsningar de inte alls klarar av. En framgångsrik företagare måste ha ovanliga egenskaper. Dessutom krävs ett rejält startkapital för att få i gång en gedigen verksamhet som bär sig, vilket ligger alldeles utanför den vanliga människans räckvidd. Det framgår i blixtbelysning hur urbota okunnifg, primitiv och dum högern i själva verket är.
Artikelförfattaren har skrivit en artikel som tangerar både det svårförståeliga och det outgrundliga, -inte illa, -men sett i ljuset av de3n rödgröna rörans sätt att argumentera blir det genast en klar pamflett mot allt sunt tänkande. För vem eller vilka skall stå för den privata sektorns överlevnad, behövs den ens tycks artikelförfattaren mena, en sorts bakvänd rasism mot de människor som vill försöka klara sig själva, Och att göra sig bred med följande citat enligt obehaglig socialdemokratik demagogi är skandalöst:
-"Den av borgerligheten hyllade småföretagaren är ofta en fattig, lågutbildad och socialt bakåtsträvande person"-
-observara udden: inte bara ibland utan "ofta".
Att han sätter sin breda bak i TV-sofforna varje fredag, eller snart varje vardagsmorgon visar bara på var någonstans TV har sina luddiga sympatier, -antagligen tycker han, -artikelförfattaren- också att det är häftigt att betala inte bara skatt utan också häftigt höjda skatter.
Någon borde styra upp så det blir färre småföretag och mer storföretag i Sverige.