Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Fotbolls-VM

Gustav Fridolin om Fotbolls-VM

Rasismen kring Tysklands framgångsrika fotbollsspelare finns även i Sverige

Efter Tysklands seger mot Australien har diskussionen om fotbollsspelarnas ursprung blivit en debatt som avslöjar fördomar och föreställningar rotade i samhällsklimatet. Här i Sverige har exotismen som präglat så många uttalanden om Zlatan aldrig klätts av. Innan vi pekar finger åt Tysklands nationalistiska fotbollsdebatt bör vi syna den svenska, skriver GUSTAV FRIDOLIN (mp).


Om författaren

Gustav Fridolin är folkhögskolelärare och kandiderar till riksdagen (mp).

Ordningen är återställd. Efter segern mot Australien har Tyskland igen etablerat sig som en av fotbollens stormakter. Enda smolken i den tyska glädjebägaren är de kommentarer hemmavid som surt frågar sig om ett tyskt landslag utan traditionella tyska namn, mustacher och hockeyfrillor verkligen är tyskt.

Från svenskt håll ler vi lite överlägset åt rapporterna om dumnationalismen söderöver. Som om vi vore så mycket öppnare i sinnet än dumma tyskar. När sverigedemokrater avkrävts en definition av svensk och svenskhet har det ena mer kryptiska svaret efter det andra krupit fram. Ett av de mest avslöjande lär vara när man klargjorde att Zlatan inte var att betrakta som svensk. Man gjorde som det alltid gjorts, gav upp det omöjliga uppdraget att definierade svensken utifrån egenskaper som skulle sammanfatta lynnet hos såväl en fjällbonde som Percy Nilsson, utan sökte definitionen utifrån vad svensken inte ansågs vara. Och då var vi tydligen inte som Zlatan.

Den sverigdemokratiska blundern möttes av fördömanden i alla tonlägen från de djupt skrockande till de halsstarrigt hispiga. Snart började Zlatan användas som argument för mångkultur. Ett litet vänsterparti i Danmark gjorde en reklamfilm med Zlatans snyggaste mål där danska fotbollsmisslyckanden skylldes på den danska regeringens främlingsfientliga invandringspolitik, och den svenska partiledarkåren hördes snart önska sig fler Zlatans. När Björklund skulle stämma in blev det riktigt roligt, då hade plötsligt Zlatan växt upp i Kroatien och inte i Malmö.

Kanske var den tankelapsusen lika avslöjande som Jimmie Åkessons, trots att den aldrig fördömdes eller granskades på samma sätt. Av mångkulturens vänner har Zlatan hyllats av samma anledningar som bakåtsträvarna rynkat på näsan åt honom. Hans framåtanda, kaxighet och orädda attityd har framhållits antingen som sådant som bör stanna utanför gränsen, eller som exotiska inslag att blanda i den blågula kitteln. Men ingen har någonsin ansett hans karaktärsdrag som svenska. Hur skorrande Zlatan än varit på ärren, hur han än imiterat Edvard Perssons skånska dryghet, hur han än tagit över Henrik Dagårds vinnarskalle - svensk har han aldrig fått bli. Därför var Björklund så övertygad att Zlatan inte kunde vara född i Sverige, det gick helt enkelt inte ihop med den exotiserade bild vi skapat av forwarden.

(De egoistiska argumenten för invandring, att det är nödvändigt för Sveriges ekonomi eller fotboll är i sig avslöjande. Det är självklart så att i en värld som globaliseras på alltfler områden kommer det land som lyckas erbjuda god jordmån för växtkraft för individer från olika delar av världen att lyckas bättre i den internationella konkurrensen. Men det är inte anledningen till att Sverige bör återupprätta asylrätten. Det ska vi göra därför att asylrätten är en av de dyrköpta historiska erfarenheter vi dragit som sammanfattas i de mänskliga rättigheterna. Det är en rätt att söka och åtnjuta asyl för att man behöver det, inte för att man passar bra in i någon annans kryddblandning, ideologiska tro på mångkultur eller ekonomiska antaganden.)

I Tyskland har debatten om fotbollsspelarnas ursprung blivit en debatt som avslöjat fördomar och föreställningar rotade i samhällsklimatet. Med tiden kommer det säkert visa sig välgörande. I Sverige fastnade samma debatt i det vanliga fingerpekandet och extremiststämplandet. Åkesson fördömdes, men exotismen som präglat alla andra som använt Zlatan som exempel har aldrig klätts av. Vi har än en gång kunnat hålla fram oss som särskilt goda och fördomsfria, utan att behöva skärskåda våra egen inskränkthet. Men om Zlatan nu ses som något exotiskt icke-svenskt i det svenska laget - hur skulle då ett VM-lag byggt helt av svenskar med tungvrickande efternamn tas emot? Bättre eller sämre än i Tyskland?

Jag vet inte, men jag kan göra en parallell till den värld jag känner aningen bättre: politiken. Tyska die Grünen valde för något år sedan Cem Öcdemir till språkrör. Hans turkiska bakgrund gjorde att förståsigpåarna av tysk politik avfärdade valet som dumt. Tyskland var inte redo, och de gröna skulle förlora väljare hette det. Även tyska gröna var oroliga, men argumenterade att om Öcdemir var bästa kandidaten så var det värt att förlora några väljare på att gå före också på detta område. Sedan Öcdemir valdes har die Grünen gjort några av sina bästa val, och börjar nu på allvar etablera sig också i det forna Östtyskland. Tyskarna var klokare än förståsigpåarna trodde.

I Sverige är en av de mest framträdande i den gröna riksdagsgruppen Mehmet Kaplan. Han har erfarenhet från det civila samhället utanför politiken, har varit chef för en antidiskrimineringsbyrå, är aktiv i nykterhetsrörelsen och en god debattör. Hans insats mot blockaden av Gaza har visat att han har den inställning till politiken som gröna värdesätter högt, där arbete i parlamenten gärna kombineras med ett aktivt engagemang utanför. Ändå nämns han sällan eller aldrig i medias spekulationer om vilka som kan tänkas bli nya språkrör för Miljöpartiet när det är dags för rotation. I den offentliga debatten verkar han ses som ett piggt och kanske exotiskt inslag, men otänkbar som ledare för landets tredje parti. Som om han slagit huvudet i ett genomskinligt glastak.

Ska Sverige bli ett samhälle för alla som bor här, snarare än ett samhälle av konstruerade motsättningar, gör vi nog bäst i att sluta hånle åt andras debatter om nationalism och starta en ärlig om vår egen.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/23729

41 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Mehmet Kaplan:s medverkan i Ship to Gaza
säger mig att han verkligen inte kan anförtros
nån ökad respekt i mina ögon.

Permalänk | Anmäl #1 Bo Grahn, 2010-06-14, 13:50

Jag ser fotbollspelare som vilka arbetare som helst i världen. De anställs i ett lag, där det förväntas att de gör sitt bästa och helst vinner. Fotbollspelare av all världens nationaliteter spelar i olika lag av olika nationaliteter, inget märkvärdigt!

Gör mig inte mer förvånad än att jag hör lettiska, polska, svenska eller anat språk på byggplatser runt om i Sverige. Huvudsaken är att människor har arbete och gör ett bra jobb. Ointressant varifrån de kommer!

Permalänk | Anmäl #2 Ramona Fransson, 2010-06-14, 13:48

Varför skulle någon definiera vad som är svenskt? Om du Gustav Fridolin vill förneka att mitt folk existerar eller att vi har någon kultur så är det du som borde förklara dig. Att förneka ett helt folk på det sättet är så vidrigt rasistiskt. Du borde skämmas!

Permalänk | Anmäl #3 Andreas Wallentin, 2010-06-14, 13:50

Jag trodde miljöpartiet såg sig som ett modent och liberalt parti?

Att då välja en aktivt religiös, och som följer en av de mest konservativa religionerna, verkar lite konstigt.

Är dock imponerad av Mehmets engagemang, vi borde ha fler politiker som verkligen brinner för sin sak, även om jag absolut inte stöder hans sak och är orolig över att han drivs av religiösa anledningar vilket är livsfarligt. Människor som drivs av religion sätter oftast religionen före rationalitet och logik och sådana personer vill jag inte ha i riksdagen.

Permalänk | Anmäl #4 Johan S, 2010-06-14, 13:59

Fridolin försöker vinna billiga populistiska poäng, och drar in invandringspolitiken i Fotbollen! istället borde Fridolin redogöra att Invandringen till Sverige utgör årligen en ekonomisk belastning på transfereringssystemen om 1,5 till 2 procent av bruttonationalprodukten, alltså mellan cirka 40 och 60 miljarder kronor, enligt den statliga utredaren professor Jan Ekbergs beräkningar (Eso 2009:3). Det finns beräkningar som visar på betydligt större kostnader, men 40-60 miljarder per år borde vara skäl nog för att kraftigt ändra svensk invandringspolitik. Det tål att jämfaras med försvarets totala kostnader på ca 38 miljarder kr per år. Vad är det MP inte tycks förstå?

Permalänk | Anmäl #6 Jonas Täljsten, 2010-06-14, 14:11

Det här med Zlatan är en halmgubbe, som svenskt etablissemang skapat. Det finns ingen motsägelse i att vara emot svensk invandringspolitik och samtidigt gilla Zlatan. En övervägande majoritet tycker att Zlatan är en utmärkt fotbollsspelare och en skön person.

Problemet börjar snarare när svenskt etablissemang ska göra politik och propaganda av det hela. Det är när man systematiskt överbelyser den positiva sidan och frenetiskt raderar den negativa sidan av mångkulturen (grov överrepresentation i brottslighet och höga kostnader som mörkläggs) som hjärntvätten sker. Hade båda sidorna visats upp på ett schysst sätt och svenskarna trots det varit positiva till massinvandringen, då hade det varit okej och folkförankrat.

Det är synd att inte Sverige deltar i fotbolls-VM. På ett sätt är det dock bra: svenskt etablissemang kan inte använda Zlatan i sin propaganda och indoktrinering inför höstens val. Det skulle ha blivit ett värre ältande än någonsin, säkert mer irriterande än trumpeterna på läktarna.

Gunnar Sandelin har genom sin erfarenhet skrivit mycket träffande om hur man inom svenskt etablissemang mörklägger sanningen om invandringen. Så här fejkar medierna:
” Under åtta år därefter var jag reporter på Sveriges Television. Där fick jag bland annat instruktioner av en ansvarig redaktör för ett av våra största nyhetsprogram att det ska "vara så synd om invandrarna att folk ska gråta framför teven". För att en nyhetssändning skulle bli en "bra show" var att det önskvärt att det fanns offer, men det var underförstått att dessa offers anspråk aldrig synades i sömmarna.”

http://www.dn.se/opinion/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-i...

Permalänk | Anmäl #8 Kurt Lund, 2010-06-14, 14:37

Zlatan är nog inte längre det bästa exemplet på det mångkulturella samhällets frukter. Nu när han inte längre behöver spela i landslaget för att få uppmärksamhet så plötsligt all motivation som bortblåst. Hur många etniska svenskar av avböjt att spela i landslaget för att de känt lite brist på motivation.

Mehmet Kaplan har deltagit i väpnade attacker mot israel och hållit möten i Husby där kvinnor och män fått sitta skilda åt av religiösa skäl. När han talar i media så rabblas det dock floskler ifrån partiprogrammet med ett flin.
Är han verkligen med i miljöpartiet för att han värnar om miljön?
Brinner han verkligen för demokrati och jämställdhet?

Permalänk | Anmäl #9 E Ohlsson, 2010-06-14, 14:52

Vem är det som har fördomar och ser ner på utlänningar egentligen..?!

Jag är säker på att Zlatan ser sitt utländska ursprung som en styrka i motsats till Fridolin & co som ser en svaghet med utländsk bakgrund pga av förekommande fördomar och i jämnlikhetens namn måste skydda dem från alla elaka människor som lever ut sina fördomar i motsats till Fridolin som tycker man ska förneka dem och göra vänsterpolitik av det istället. :)

Permalänk | Anmäl #10 X, 2010-06-14, 14:53

(O)Snygga logiska kullerbyttor av Fridolin & Co.

A. Det går inte att definiera något Svenskt. Usch och fy och antagligen rasism att ens försöka.

B. Vi måste tillåta våra nya svenskar att få behålla sina seder och bruk.

Permalänk | Anmäl #11 Rufsen Olsson, 2010-06-14, 14:59

Jag är emot rasism (är själv invandrare), men en surmulen, HBT-cetrifierad och svenskt naiv, fövuxen skolpojke med "we shall over come"-visioner är bara pinsamt!

Jag är invandrare, och därför har jag vissa egenskaper som genomsnittssvensken saknar:
mer temperament, sämre på hålla tider (vilket ibland uppfattas som arrogans),gifter mig tidigare, skryter gärna inför mina vänner (de gör de också), låter aldrig en gäst i min lägenhet gå hem hungrig (och, ja det är min fru som lagar maten hemma)... och berättar gärna öppet inför andra att jag inte skulle acceptera om mina barn i framtiden kom ut som homo-bi eller transpersoner.. skulle ta avstånd från dem)..

så Fridolin har fel... det fins VISST skillnader mellan hur en genomsmitlig andra generationens invandrare betér sig, och hur en genomsnittlig svensk beter sig!

om egenskaperna är bra eller dålig är däremot upp till var o en....

Permalänk | Anmäl #12 invandrarTjej, 2010-06-14, 14:59

Vänstern har aldrig varit intresserad av ett mångkulturellt samhälle.

Ambitionen är tvärtom att utplåna människors etnicitet för att stärka klasskampen som ska ge vänstern makten permanent.

Planen är att massinvandra människor som har låg förmåga till självförsörjning och via bidragstillvänjning omvandla dem till redskap för den egna maktutövningen.

Planen är helt hjärndöd för när det blir kris kommer det alltid vara etniciteten som avgör vilka grupperingar som ställs mot varandra och vilka som blir syndabockar.

Men det har ju alltid varit vänsterns signum, mycket hjärta och ingen hjärna.

Permalänk | Anmäl #13 Bo T, 2010-06-14, 15:05

Låt oss vända lite på steken, tänk om t.ex. Senegal hade haft ett antal duktiga spelare i sitt lag med Europeiskt klingande namn, och att man frågat sig om det passar att ha det i ett fotbollslag från Senegal. Jag undrar då om präktige Gustav Fridolin som är så mån om allas lika värde skrivit om detta på Newsmill?
Knappast, för i de flestas ögon kan man bara vit Europé för att kunna titulera sig rasist.

Permalänk | Anmäl #14 Karl Rosenqren, 2010-06-14, 15:34

Hade flertalet spelar i Senegals lag haft europeiskt klingande namn hade Fridolin & Co använt det som grund för en artikel om europeisk imperalism...

Permalänk | Anmäl #15 Rufsen Olsson, 2010-06-14, 15:41

Ursäkta felstavningen ovan.

Permalänk | Anmäl #16 Rufsen Olsson, 2010-06-14, 15:41

Miljöpartiet har ju haft en makalös uppgång sedan Maria Wetterstrand började sminka sig och tokle på alla bilder som hon förekommer på.

Här kommer bakslaget.

Jag tror aldrig jag har varit med om en människa, som Gustav Fridolin, som så envist framhärdar att vi svenskar är fullfjädrade nazistrasister allihopa. Jag förstår inte ens varför han representerar Miljöpartiet när ingenting av det han pratar om handlar om deras frågor. Allt är bara något sorts självgående tomplatter om hur usla vi svenskar är.

Ni som röstar på MP i årets val, det är den här oikofoben ni får hålla tillgodo med. Väl bekomme!

Permalänk | Anmäl #17 Bengrot, 2010-06-14, 16:20

Vad är det här? En haussning av Mehmet Kaplan, som jag särskilt lade märke till när han åkte med båt till Gaza. Tillsammans med Henning Mankell och professorn från Uppsala Mattias Gardell. Ingen av dem är my cup of tea. Men det är väl där hetluften tros ligga i årets val, så det är därför det skriver Gustav Fridolin om det.

För min egen del bryr jag mig inte ett smack om varifrån fotbollsspelare kommer. Det är ett schysst lir som gäller och Argentina såg jag hade en glimt av det. Dock orkar jag inte höra dom där tutande hornen hela VM så det blir väl de senare matcherna som kommmer på tal.

Detta så genuint afrikanska instrument kunde ju inte förbjudas trots att det visade sig att det är en boer, som tjänar skjortan på plastinstrumenten. Som inte ens fanns förrän på 90-talet. Genuint afrikanskt? Nä, genuint marknadsmässigt. Aftonbladets sajt säljer det för 129 pix. Pengar får världen att gå runt...

Permalänk | Anmäl #18 Ann Helena Rudberg, 2010-06-14, 16:25

fridolin glömmer bort hur betydelsefull domarens ursprung är. skulle en genuint tysk domare med katolsk bakgrund verkligen få döma israel vs palestina enl MP? jag håller med Bo T. MP stödjer inte israelisk fotboll - det har football-to-gaza redan visat

Permalänk | Anmäl #19 nollkoll, 2010-06-14, 16:42

Fridolins populism gör mig illamående.

Permalänk | Anmäl #20 t, 2010-06-14, 17:06

Jag tycker du kör omvänd rasism Fridolin. Du blir arg på svenskar som inte anser Zlatan vara svensk. Zlatan anser sig själv inte vara svensk, inte jag heller. Ja, han är svensk medborgare för övrigt är han typisk jugoslav. Charmig, temperamentsfull, fräck sympatisk, ombytlig.
Jag har bott i Frankrike. Jag blev inte förbannad för att de inte ansåg mig vara fransyska. Jag var riktigt nöjd med att vara svenska.
Du förutsätter att alla nationaliteter i detta land skäms över att de inte är svenska? Och du tycker det är så allvarligt så att vi måste låtsas att de är svenska.
Var du säker på Fridolin att Zlatan är mycket stolt över att vara Jugoslav. Och att Jugoslaver är precis lika stolta som vi över honom. Sedan är han säkert glad att han under den här perioden kunnat leva växa och bli den han kunde bli i Sverige. Kanske t o m lite tacksam. Jag har hört några sådana fraser emellanåt

Att vara svensk är något annat. Hörde idag på radion att vi inte haft invandring av sådan betydelse som idag sedan 1621(?). Vi har varit ett ganska homogent folk. Vi har en svenskhet och kanske det är den som blir naggad i kanten just nu. Många länder i Europa består av integrerade småregioner med olika språk som har varit tvungna att integrera sig över tid. Vi i Sverige har fått ketchupeffekten.
Att ingen av de rödgröna har varit framsynta nog att se hur utvecklingen skulle sluta är bara förvånandsvärt. Att man ser det som ett problem att inte kalla Zlatan svensk är också förvånandsvärt.
Då visar man att man inte tillhör verklighetens folk.

Permalänk | Anmäl #21 Christina Lundqvist, 2010-06-14, 17:19

Uppenbarligen försöker Gustav Fridolin säga något men han vet inte riktigt vad så det blir mest verbala rökridåer.
Det är svårare att vara intellektuell än mången ung man vill tro.

Permalänk | Anmäl #22 Sune Svensson, 2010-06-14, 17:34

Det är både skrämmande och ledsamt att oikofober som Gustav Fridolin ska kunna göra en karriär inom Miljöpartiet. Sådana som han och Mehmet Kaplan skulle ett vettig parti kastat ut för länge sedan.

Att förakta och till och med förneka den egna kulturen kan bara leda till undergång.

Permalänk | Anmäl #23 Mats Forssblad, 2010-06-14, 17:45

Många kloka ord av Gustav Fridolin. Jag reagerar bara över att han rider på en fördom om att tyskarna är mer rasistiska än andra. Det är naturligtvis fel. Tyskland är ett stort bland med ett debattklimat mycket större än den i sverige och man kan enkelt i tysk debatt hitta teser för nästan vilken åsikt som helst - detta till skillnad från sverige där debatten oftast betecknas av politisk korrekthet i den lilla ankdammen.
Min åsikt är rasismen i tyskland är i gemen betydligt mindre än i länder som Danmark eller Schweiz och medvetenheten om vad som är rasism är högre än vad vi har i sverige. Hörde Gunther Wallraff i intervju på TV. På frågan vad han skulle Walraffa i vårt land så svarade han att det finns många nazistorganisationer som får verka lagligt och ostört i sverige på ett helt annat sätt än i Tyskland....

Permalänk | Anmäl #24 Lennart Andersson, 2010-06-14, 19:35

Många kloka ord av Gustav Fridolin. Jag reagerar bara över att han rider på en fördom om att tyskarna är mer rasistiska än andra. Det är naturligtvis fel. Tyskland är ett stort bland med ett debattklimat mycket större än den i sverige och man kan enkelt i tysk debatt hitta teser för nästan vilken åsikt som helst - detta till skillnad från sverige där debatten oftast betecknas av politisk korrekthet i den lilla ankdammen.
Min åsikt är rasismen i tyskland är i gemen betydligt mindre än i länder som Danmark eller Schweiz och medvetenheten om vad som är rasism är högre än vad vi har i sverige. Hörde Gunther Wallraff i intervju på TV. På frågan vad han skulle Walraffa i vårt land så svarade han att det finns många nazistorganisationer som får verka lagligt och ostört i sverige på ett helt annat sätt än i Tyskland....

Permalänk | Anmäl #25 Lennart Andersson, 2010-06-14, 19:35

"Att ingen av de rödgröna har varit framsynta nog att se hur utvecklingen skulle sluta är bara förvånandsvärt". skriver Christina Lundqvist. Vad menar hon? Jag har aldrig hört att någon av Allianspartierna haft en radikalt annan åsikt om invandring är Socialdemokraterna!? Är detta inte bara ett sätt att projicera ett problem på sina politiska motståndare - dvs. om det nu finns ett problem!?
Sedan är det väl så att det idag inte finns något "invandrarproblem" att tala om bland ex-balker längre. Det var länge sedan den största invandrarvågen kom och de allra flesta är som svensson fast de kanske har konstiga namn och bryter lite. Vad är problemet.

Permalänk | Anmäl #26 Lennart Andersson, 2010-06-14, 19:42

"Att ingen av de rödgröna har varit framsynta nog att se hur utvecklingen skulle sluta är bara förvånandsvärt". skriver Christina Lundqvist. Vad menar hon? Jag har aldrig hört att någon av Allianspartierna haft en radikalt annan åsikt om invandring är Socialdemokraterna!? Är detta inte bara ett sätt att projicera ett problem på sina politiska motståndare - dvs. om det nu finns ett problem!?
Sedan är det väl så att det idag inte finns något "invandrarproblem" att tala om bland ex-balker längre. Det var länge sedan den största invandrarvågen kom och de allra flesta är som svensson fast de kanske har konstiga namn och bryter lite. Vad är problemet.

Permalänk | Anmäl #27 Lennart Andersson, 2010-06-14, 19:42

Frågeställningen är helt och hållet ett påhitt av artikelskrivaren. Han fantiserar ihop ett samband med en tidigare marginell diskussion som saknar helt betydelse i det aktuella skeendet.
I slutet av artikeln så den förnumstiga uppmaningen, att "vi gör nog bäst i att sluta hånle åt andras debatter om nationalism och starta en ärlig om vår egen".
Vilka är det som hånler? Och ärlighet i debatten skall först och främst krävas av artikelskrivaren själv.

Permalänk | Anmäl #28 W Wilcks, 2010-06-14, 20:28

Hehe ... schyssta politiker vi väljer.

I händelse av krig för vår nation känns det inte riktigt som jag vill ha en liten skolpojke som skulle sälja ut oss omgående till fienden

Permalänk | Anmäl #29 Ceasar Andersson, 2010-06-14, 21:11

Vad jag reagerar pà i artikeln är att Fridolin försöker blanda bort korten när han pratar om Zlatan och invandringen, han säger att invandringen inte skall försvaras med ekonomiska argument, krydda i blandningen och bra fotbollsspelare utan med asylrätten, att rätten till asyl är en viktig mänsklig rättighet. Det senare kan jag hàlla med honom om, men största delen av invandringen till Sverige är ju anhöriginvandring och inte flyktinginvandring. Tidigare var arbetskraftsinvandringen stor. Det är som Fridolin försöker pàskina att alla invandrare är flyktingar, vilket de inte är. Det här gör mig betänksam, Fridolin är ett stort namn inom MP, men har inte begreppen klara för sig, är det den intellektuella kapaciteten som saknas eller handlar det om nàgot annat?
HW

Permalänk | Anmäl #30 Helena Wallenberg, 2010-06-14, 21:38

Makalös och hissnande associationskedja av Fridolin, från tyska landslaget till Zlatan och Cem Özdemir, som utmålas som Tysklands svar på M. Kaplan. Fridolin glömmer dock att nämna några väsentliga detaljer: Özdemir är uttalat sekulär muslim och har under ganska lång tid varit kritisk till Turkiets tilltagande islamisering samt landets politik mot inhemska minoriteter som kurder och armenier, något som Kaplan har haft lite svårare för. Kaplan höll ju ett långt anförande mot att Sveriges riksdag skulle klassa folkmordet på Armenier som just folkmord och avstod sedan från att delta omröstningen, eftersom de Gröna röstade för. Özdemir är sedan några år tillbaka inblandad i Christopher Street Day i Stuttgart medan Kaplan, f.d. ordförande i Sveriges unga muslimer, har uttalat sig mot homosexuellas rätt att gifta sig. Men turk som turk, resonerar unge Herr Fridolin, trots att Özdemir är född och uppväxt i Tyskland, och man kan inte låta bli att fundera på vem som är rasisten egentligen.

Permalänk | Anmäl #31 Hillis B Toklas, 2010-06-14, 22:51

Det är alltså den här mannen och det han representerarsom moderaterna överväger att samarbeta med för att slippa SD? Snacka om svälja kameler. Kan inte Fridalin skaffa sig ett hederligt arbete istället för att terrorisera oss hederliga medborgare och samhällsbyggare med sådant här dravel?

Permalänk | Anmäl #32 Calle Bengtsson, 2010-06-14, 23:12

SVENSKA FOLKET
Herman Lundborg gjorde på sin tid gällande att svenskheten endast bestod i arvsanlagen. Typiska nordiska drag - blont hår och blå ögon - är svagare arvsanlag än andra. Därför är det ett rimligt antagande att den skandinaviska halvön och området runt Östersjön både utgjort en egen isolerad "civilisationens vagga" och hyst befolkning sedan urminnes tid. Givetvis har utifrån kommande influenser alltid funnits men de typiska nordiska särdragen har överlevt in i våra dagars moderna samhälle endast på grund av att kontakterna inte varit mer omfattande än de varit och att en egen nordisk genpool varit tillräckligt varierad.

VÄRDERINGAR
Den svenska socialdemokratin har med sin dominerande ställning under 1900.talet satt sin prägel på ett samhälle i vilket den enskilde måste dela arbetarrörelsens värderingar för att vara berättigad till samhällets stöd och insatser.

Ett parti har kidnappat nationalitetsbegreppet, Sverige har på sätt och vis haft kvar den graderade rösträtten.

Vilken nationalism finns därutöver egentligen att debattera?

Permalänk | Anmäl #33 Tobias Wallin, 2010-06-14, 23:45

Denna störande linslus Fridolin, har aldrig haft ett vettigt jobb bara levt på skattebetalarna hela sitt liv och fullkomligen sprutar ut grodor (gröna) ur munnen.

Vad är det för konstigt med att folk vill ha ett lag de kan associera sig med?
Det är underhållning och ett fritt val att hålla på landslaget, tycker person X det är roligare med ”Wilhelm Kohl” i stället för en svart spelare som heter Dobi doo så är det en åsikt inte ett ”rasistiskt” ställningstagande. Zlatan är för övrigt Bosnier och ville egentligen spela för dem. Han är en väldigt bra spelare och skulle haft svenska fans varse han satt sin fot i Sverige eller inte. I klubblag har folk generellt en högre acceptans för ”utlänningar”, eftersom utländska proffs ofta är grädden på moset i laget.

” De egoistiska argumenten för invandring, att det är nödvändigt för Sveriges ekonomi eller fotboll är i sig avslöjande.” , detta totalt osanna svammelargument används flitigt av verklighetsfrämmande människor.

Det går inte att jämställa all invandring på det sättet, planlös låtsas asylinvandring från Afrika och mellanöstern är en ren kostnad. Viss arbetskraftsinvandring från EU (vi har fri rörlighet för arbetskraft) kan till viss del bidra om det verkligen skulle råda arbetskraftsbrist men det gör det inte. Hela EU har ett gigantiskt arbetslöshetsproblem att då importera icke anställningsbara människor förvärrar bara detta inte minst för de enorma grupper som redan finns här från dessa länder.

Kan vi skilja på ”flyktingar” ca 10 % och ”lycksökare” ca 90 % av de som får PUT. Väldigt få människor har några problem med dessa 10 % utan det är den enorma kostnad som följer av att planlöst försörja människor långt bort ifrån som borde diskuteras.

Tur att opinionen inte talar för en regering med dessa verklighetsfrämmande människor som aldrig haft ett jobb.

Permalänk | Anmäl #34 olle wassberg, 2010-06-15, 08:25

RASISM unge man, är ett uttjatat ord i Sverige idag. FOLKET protesterar

Permalänk | Anmäl #35 KarinAndersson, 2010-06-15, 16:50

TACK Tobias " #33 Tobias Wallin, DÄR sa du ett sanningens ord:-)

Permalänk | Anmäl #36 KarinAndersson, 2010-06-15, 16:52

SOCIALANTROPOLOGI
Frågan är dock om - som del av hållbar utveckling politiken - tiden inte är inne att bilda reservat för svensk ursprungsbefolkning. Skälet för Gustav Wasa att ta sig just till Dalarna bör ha varit att bygden då vid medeltidens slut liksom i dag betraktades som ett svensk urhem. Området har också bevisligen kunnat föda en befolkning som ju i många fall kan räkna anor hundratals år bakåt i tiden. Ett geografiskt avgränsat område som täcker Älvdalen och där invånarantalet uppgår till några tusen individer i inledningsskedet kunde vara lämpligt. Den utsocknes som besöker logdanser och dylikt bör få plikta dyrt då reservatet skapas i syfte att bevarande den svenska nationalkaraktären.

Övriga sveriges befolkning kan då fortsätta leva i det integrerade globala välfärdssamhället så länge detta finns kvar.

Permalänk | Anmäl #37 Tobias Wallin, 2010-06-16, 12:51

synnerligen välskriven och tankvärd artikel .... Gustav du har min röst .... fler politiker borde göra sådna här tankeväckande artiklar och skriva vad de står för

Permalänk | Anmäl #38 Patric andersson, 2010-06-19, 08:54

Är det inte troligare att die Grünens framgång beror, precis som här, på att socialdemokraterna lät dem regera tillsammans och därmed sno åt sig deras högerfalang? Därmed har de blivit legitimerade som ett regeringsalternativ och samtidigt får man ett annat parti på vänsterkanten som inte är socialdemokraterna men inte heller är die Linke (eller före detta Östtyska kommunistpartiet)?

Nu slår det mig även, varför fokuserar man så mycket på vem politikern är? Är det inte de rödgröna som lagt hela sin politiska själ på att framföra politiken som viktigast, inte personerna när man vet att deras statsministerkandidat inte har en chans? För ert eget bästa satsa på ert eget råd och satsa på poltik istället för poltikern eftersom ni förlorar Wetterstrand 2011 och ni får börja om från noll.

Permalänk | Anmäl #39 Niklas Andersson, 2010-06-19, 19:40

Och vips blev Gustav Fridolin en riktig liten, obehaglig chauvinist. Detta med att Zlatan skulle anamma en skånsk "dryghet" är så typiskt för en representant för det svenska imperiet. Det gäller att hålla fast vid svepande generaliseringar om de erövrade provinsernas folk så att de vet var de hör hemma. Just att skåningar skulle vara "dryga" är en sådan fördom. Vad fasen betyder det förresten?

Be om ursäkt Gustav, din jädrans lille kolonialist.

Permalänk | Anmäl #40 Kurt Myrhagen, 2010-06-20, 13:24

"Från svenskt håll ler vi lite överlägset åt rapporterna om dumnationalismen söderöver."
Att du ler överlägset vet vi. Vad du inte vet är att 90% av svenskarna skrattar åt dej istället.

Permalänk | Anmäl #41 Robert Nilsson, 2010-06-26, 13:08

Håller med om allt om fotbollen. Däremot måste jag påpeka som svensk turk med gröna politiska sympatier att Cem Özdemir är en helt annan typ av grön politiker än Mehmet Kaplan. Förutom att vara grön politiker i vanlig bemärkelse är Kaplan nämligen grön i ytterligare en bemärkelse; nämligen i den muslimska bemärkelsen. Han tillhör en moderat islamistisk sekt som står för väldigt konservativa värderingar och har medvetet satsat mycket på sin muslimska identitet i sin politiska karriär. Han har valt att avstå från att rösta för lagen om könsneutralt äktenskap pga. sina mycket konservativa religiösa värderingar. Han är antagligen även en av de personer inom Miljöpartiet som har bidragit till partiets alldeles för naiva inställning gentemot religiösa friskolor. Jag har därför svårt att se honom som en bra förebild för en grön politiker som kan komma ifråga som ny talesperson. Skillnaderna i hur Özdemir och Kaplan bemöts i respektive Tyskland och Sverige har kanske minst lika mycket med deras personliga egenskaper som politiker att göra som med själva länderna. Man borde kanske inte tolka för mycket in i dessa skillnader! Özdemir har en tydlig sekularistisk linje som jag tyvärr saknar hos Kaplan.

Permalänk | Anmäl #42 Memet Aktürk Drake, 2010-06-26, 22:58

Fridolin skriver: "Enda smolken i den tyska glädjebägaren är de kommentarer hemmavid som surt frågar sig om ett tyskt landslag utan traditionella tyska namn, mustacher och hockeyfrillor verkligen är tyskt."

Som tyskfödd naturaliserad svensk sedan drygt 30 år följer jag tysk press, radio och tv nästan dagligen. Jag känner inte igen beskrivningen; har inte sett den någonstans, faktiskt. Inte ens BILD skulle ifrågasätta tyska landslaget som Gustav Fridolin beskriver.

Tvärtom så finns det en glädje och stolthet över, att Tyskland dels lyckats föryngra, och dels integrera den allt större "Andra Generationen" i landslaget.

@Memet Aktürk Drake: Håller helt med om det Du skriver om Kaplan och Özdemir.

Permalänk | Anmäl #43 Christian Schickhardt, 2010-06-28, 12:44

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.