Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Opinionsundersökningar

Gudrun Schyman om Opinionsundersökningar

Därför är opinionsmätningarna ett demokratiskt problem

"Problemet är att detta temperaturmätandet skymmer information om sakfrågorna. Kanske är den här mäthysterin just ett utslag av det faktum att det inte skiljer så mycket mellan blocken när det kommer till den konkreta politiken. I alla fall inte om man tittar på pengarna. Skatterna är förhållandevis lika i bägge blocken budgetar. Det är snarare i den underliggande, ideologiska, texten man får leta efter skillnaderna. Och det låter sig knappast göras i den mediala dramaturgi där allt ska vara kort och mätbart." Det skriver Newsmills valbloggare och Fi:s språkrör GUDRUN SCHYMAN.


Om författaren

Gudrun Schyman är Fi:s språkrör och valbloggare på Newsmill.

Att ta tempen i valrörelsen har idag blivit detsamma som att avläsa opinionsmätningar. De kommer i en strid ström och orsakar alltid samma flod av spekulationer. För ett par veckor sedan publicerades tex en mätning från Demoskop i Expressen. Alliansen ledde. Moderaterna var större än Socialdemokraterna. Tillsammans fick den borgerliga alliansen 50,9% av väljarna och de röd-gröna 44,3%. SD kommer inte in och KD ligger och darrar på 4% jämt.

Nu skrivs det alltså spaltkilometer på temat Mona rasar, alliansen i ledningen, svårt för socialdemokraterna som fegt hänvisar till att deras väljare ligger på soffan, osv, osv. Mycket av det som sägs har sagts tidigare och kommer att sägas igen. För några veckor sedan var det tvärtom. De röd-gröna ledde ligan. Det hinner säkert ändra sig igen.

Problemet, som jag ser det, är att detta temperaturmätandet skymmer information om sakfrågorna. Kanske är den här mäthysterin just ett utslag av det faktum att det inte skiljer så mycket mellan blocken när det kommer till den konkreta politiken. I alla fall inte om man tittar på pengarna. Skatterna är förhållandevis lika i bägge blocken budgetar. Det är snarare i den underliggande, ideologiska, texten man får leta efter skillnaderna. Och det låter sig knappast göras i den mediala dramaturgi där allt ska vara kort och mätbart.

Det är nog faktiskt så att media älskar det här jämna läget. Det finns två tydliga motståndare i ringen, matchen pågår och det är bara att rapportera. Hela tiden. Dagsformen är det som är intressant. Men tycker väljarna det? Det verkar finnas fler än S-märkta soffliggare som redan tröttnat.

En del finns i andra partier. Det parti utanför riksdagen som media väljer att rapportera om är SD. Men det finns faktiskt fler. Feministiskt initiativ och Piratpartiet är två partier som seriöst ställer upp i valet, både lokalt, regionalt och till riksdagen. Taktiken att helt låta bli att rapportera kring nya partiers aktiviteter ger en skev bild av den demokratiprocess som föregår ett val. Att undanhålla information är en känd härskarteknik och skapar dåliga förutsättningar för reellt fria val. Medias roll i detta borde diskuteras men det är helt tyst. Ja visst ja - det är ju valrörelsen....





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/23683

29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Men ni kommer inte in i riksdagen hur mycket ni än jobbar för det Gudrun. Den tiden är helt enkelt över.

Svenska kvinnor har det väldigt bra. Bättre än männen. De lever längre och tas om hand av männen, som kämpar ute i livet. Männen dör tidigare, faller offer för arbetsplatsolyckor, drunknar och omkommer mer i bilolyckor.

Fortfarande har männen de tyngsta jobben. Jag har aldrig sett en rörmokare, takläggare, sopåkare eller snöplogare, som har varit kvinna. Män begår självmord mer än kvinnor. I åldern 15-44 år är det det dödsorsak nummer ett bland män. Tyvärr.

Men i samhället så uppfattas kvinnor fortfarande som offer och män som bödlar. Dock så har allmänheten begripit hur det ligger till nu. Människor är inte enbart sina kön.

Det finns helt enkelt ingen orsak att ställa halva mänskligheten mot den andra halvan. Särskilt inte i Sverige.

Permalänk | Anmäl #1 Ann Helena Rudberg, 2010-06-13, 15:47

Tänk att Gudrun kommit bort i rådande valdebatt och temperaturmätning.Det vittnar kanske om avsaknad av betydelse för massmedia att ta upp Feministiskt alternativ samt Piratpartiets partiprogram och valbudskap..Om jag skall vara ärlig så har jag inte ägnat dessa båda partier en tanke.Jag har synpunkter och bestämd uppfattning om kvinnors lika rättigheter att ta för sig och leva jämnlikt med männen men jag gör det inte till politik till vardags och till fest.Det är klart att män och kvinnor är olika.Vi är ju av olika kön.Det kan vi väl inte radera ut,men med sunt förnuft i vardagen kan vi förhålla oss så att det berömda livspusslet går ihop.Människor har väl alltid haft ett livspussel(vilket äpplekäckt ord!) att handskas med,det kan väl inte ha uppkommit under de senaste årtiondena?

Permalänk | Anmäl #2 Agneta Berglöw, 2010-06-13, 16:27

Hur mycket kan man kräva när man bara har 0,4% av väljarnas förtroende? Inte mycket.

Och det senaste jag läst av Mats Olsson (Newsmill) om förskolan är att eftersom det enligt genusforskarna bara finns sociala strukturer som bestämmer kön så får inte den manlige dagisfröken dela med sig av sin manliga energi tlll barngruppen för då ger man erkännande till mansrollen och den är inte önskvärd i förskolan.
Man häpnar!!! Jag tror inte Fi kommer upp ens i 0,2% när denna genusforskning, -kunskap. -certifiering blir allmänt känd.

Permalänk | Anmäl #3 Christina Lundqvist, 2010-06-13, 16:58

Gudrun. Varför jobbar inte FI för att öka kvinnors rättigheter in den gruppen som har Islam som religion.
Det måste vara en stor grupp av väljare att få in i partiet.

Det är märkligt tyst om den gruppen när det gäller samtliga partier

Permalänk | Anmäl #4 Carl Svensson, 2010-06-13, 17:16

FI ar Sveriges mest odemokratiska parti som bygger sin ideologi pa odemokratiska ideer. Varfor inte borja dar med en avbon om du vill gora Sverige mera demokratiskt?

Permalänk | Anmäl #5 Arvid Andersson, 2010-06-13, 17:18

Hehe, jag tror att GS egentligen menar är att det är ett problem för henne att opinionsundersökningarna visar att hon är helt irrelevant. Måste kännas jobbigt att vara en föredetting :)

Permalänk | Anmäl #6 Martin A, 2010-06-13, 17:27

Jag hörde INGET av denna retorik när GS var
partiledare för (V).

Dessutom är jag förvånad över att GS slåss för
jämställdheten i FI men att 10 av 11 platser i
er styrelse innehas av kvinnor.

Permalänk | Anmäl #9 Bo Grahn, 2010-06-13, 17:55

FI är för mig helt ointressant, men jag tycker att det ligger mycket i just denna artikel av Gudrun. Jag tycker att tidigare kommentatorer borde se på sakinnehållet i artikeln utan att tänka på författaren.

Är ni nöjda med de partier vi har idag?

Riksmedia rapporterar mycket motvilligt om SD eftersom de förmodligen kommer in.

Själv röstade jag på Junilistan i förra valet och om de hade fått lite mer uppmärksamhet hade de kunnat få mer än 1% och då fått gratis valsedlar till detta val.

Permalänk | Anmäl #10 Mats Carlsson, 2010-06-13, 18:14

Jag är skräckblandat imponerad av Gudruns hyperaktivitet. Hon syns överallt. Men i de sammanhangen hon syns så pratar hon inte särskilt mycket politik utan snarare om div. metadebatter runt politikens område. Lika bra. F! är ett extremistparti för genushaveristerna.

Permalänk | Anmäl #11 Anna Hellsén, 2010-06-13, 18:16

--> "Det parti utanför riksdagen som media väljer att rapportera om är SD. Men det finns faktiskt fler. Feministiskt initiativ och Piratpartiet är två partier som seriöst ställer upp i valet, både lokalt, regionalt och till riksdagen."

Sd utgör i egentlig mening landets enda demokratiska opposition. Partiet har under senare tid haft ungefär lika hög procent som c och kd. Med tanke på att Sd som regel brukar ligga minst 50 % högre i valen än i opinionsundersökningarna, så är väljarunderlaget i realiteten större än vad Sifo-mättningen visar.

Det sistnämnda kan man inte kräva att medierna ska ta hänsyn till, men det råder ingen tvekan om att partiet endast får en bråkdel av den tid och det utrymme som c respektive kd får i medierna. Det råder heller ingen tvekan om att PP och FI (den sistnämnda har bara en tiondel av sd:s opinionsstöd) får betydligt mer medieutrymme i förhållande opinionsunderlag. Det ovan citerade stämmer alltså inte.

Sedan är det ytterst beklämmande att man ofta diskuterar om sd som ”dom”, utan att dess representanter får delta och argumentera. Trots att det ibland kan ligga något i kritiken, så ser det för jäkla illa ut då den kritiserade inte får bemöta anklagelserna. Sverige sägs ju vara en demokrati med åsiktsfrihet. Det här sistnämnda sker långt ifrån lika ofta med andra partier, som exempelvis Piratpartiet och FI.

Permalänk | Anmäl #12 Kurt Lund, 2010-06-13, 18:56

Jag saknar verkligen Gudrun Schyman i riksdagen. Hon har både klarsyn,mod och integritet och det är det inte så många andra som har. Eller åtminstone inte många som visar.
Det verkar som om kriteriet för att bli toppolitiker är att man inte säger vad man menar, inte tar några risker och varken har ett sexliv eller andra mänskliga svagheter. Journalister, som i stor utsträckning själva missbrukar både berusningsmedel och sex, kastar sig genast över sådana som påminner om dom själva.
Jag önskar att alla svenskar någon gång i livet råkar ut för att bli citerad eller omskriven i media. Folk i Bjästa blev det nyss och fattar äntligen att det som står i tidningen aldrig är ens halva sanningen. Jag blev själv intervjuad i riksmedia en period. Sen dess är jag mycket skeptisk till journalisters integritet, kunskap, noggrannhet och intresse för sanning. Dom kan skriva vad fan som helst bara det går fort och bara det säljer.
Alla vet att opinionsundersökningar inte har nåt sanningsvärde. Varför tror ni att dom hela tiden finns på löpet?
Skriv va fan som helst, bara det går fort och bara det säljer.

Permalänk | Anmäl #13 Olof Lindberg, 2010-06-13, 19:00

Kommentarerna tycker jag har varit betydligt sämre än artikeln. Vilket ju är bra för Gudrun. Jag tror att hon har rätt.

Permalänk | Anmäl #14 Joel Muskos, 2010-06-13, 20:19

En stilla undran, är Fi ett politiskt parti igen?
De gjorde om sig till folkrörelse efter valet 2006 och kunde glatt kvittera ut 400 000 - av skattepengar.
Pengar som kom från Delegationen för fördelning av statsbidrag för kvinnors organisering och jämställdhetsprojekt. (puh)
Kravet var att de inte ställde upp i några allmänna val 2007. Sen var det fritt fram igen, delegationens krav gäller bara ett år.
Vilka födgenier dessa Fi:sLisor är

Är detta parti med dess ledare trovärdiga? Det tycker inte jag!

Permalänk | Anmäl #15 B Bäckander, 2010-06-13, 21:03

Helt rätt. Varför bryr vi oss egentligen om dessa undersökningar? Vad har de för betydelse? Är det inte partiernas uppgift att lägga fram sina åsikter och sen låta folket bestämma vilka åsikter som ska leda landet de närmsta fyra åren? Så fort partierna börjar ändra eller vinkla sina åsikter för att få fler väljare motarbetar de aktiv demokratin.
När jag lägger fram såna här åsikter brukar folk påpeka att man måste kunna kompromissa, men varför ska du kompromissa i en valrörelse? Kompromisserna kommer senare, i det faktiska styrandet av landet, under valrörelsen skall man basunera ut sina åsikter så rättframt som möjligt för att ge väljarna en klar bild av var man står så att de kan göra ett val som stämmer med deras egna åsikter och därmed upprätthålla demokratin i sverige.

Permalänk | Anmäl #16 Henrik Pettersson, 2010-06-14, 09:06

För en enda gångs skull håller jag med Gudrun Schyman - alla dessa opinonsundersökningarna skymmer de verkliga frågorna.

Permalänk | Anmäl #17 Rufsen Olsson, 2010-06-14, 15:47

Ann Helena Rudberg, jag förstår din ståndpunkt, men jag måste verkligen opponera mig mot ditt resonemang. Exempelvis att män har det tyngsta jobben, särskilt mot två exempel du nämner.

Både sopåkare och snöplogare kör tung trafik. Det betyder väl nödvändigtvis inte att arbetsuppgiften är fysiskt mer påfrestande än låt oss säga städ och vårdjobb, som mig veterligen fortfarande är kvinnodominerade yrken?

Ett annat, lite lustigt, exempel du tar upp är att män oftare omkommer i bilolyckor. Du kanske ska fråga dig varför i diskursen jämställdhet i trafiken ...

Visst, man kan hävda att svenska kvinnor har det ganska bra i Sverige, de tjänar bara lite sämre än männen, kvinnliga politiker och andra makthavare granskas bara lite hårdare i media, och det är bara vissa detaljer (som Monas handväska) som kritiseras när andra manliga politiker obehindrat bär svindyra kavajer.

Okej, du har rätt. De är bara lite mer diskriminerade än män i Sverige, i alla fall så länge man talar om de kvinnor som inte samtidigt har invandrarbakgrund, ett handikapp, en alternativ sexuell läggning eller på annat sätt tangerar en annan grupp som behandlas "lite" mindre jämlikt i samhället.

Jag kan ändå förstå din kritik, och kanske dela den. Jämställdhetsdebatten känns ibland lite snäv och enkelspårig..

Permalänk | Anmäl #18 Putte Eriksson, 2010-06-14, 19:51

Träffsäker som vanligt, Gudrun. Ja, det är väldigt trist att inte journalister tar upp de olika ideologierna. Ointressant är det ju att läsa
vem som leder för tillfället. Det synes som om journalister idag blivit förhäxade av "internet". Allt skall vara "snuttifierat". Objektiviteten verkar heller inte finnas längre. Trött blir man också på journaliskårens idolyrkan av Anders Borg och dess förkärlek att skriva om börsen. Vad är det som hänt dagens journalister?

Permalänk | Anmäl #19 H Civic, 2010-06-14, 22:46

De små "snabba" opinionsundersökningarna är manipulerande. Syftet är att påverka och dessvärre medverkar medierna i detta, i stället för att diskutera sakpolitik.
Politik behandlas ungefär på samma sätt som populärmusik. idrott, nöjen och trender - allt listas för att göra det så enkelt för sig.

Permalänk | Anmäl #20 Ivar Johansson, 2010-06-14, 23:03

Att demoskops undersökning skulle visa att Moderaterna var störst var ju inte chockerande.
1. Demoskop har nära relation till både expressen och moderaterna.
2. Genom att publicera den valundersökningen får Moderaterna mer uppmärksamhet och tro det eller ej, det påverkar valresultatet när det står löpsedlar med texter som ex. "Mona rasar, alliansen i ledningen".

GS har verkligen helt rätt i sin artikel.
Jag måste också säga det: GS, Du måste nog vara den tuffaste politikern. Som vågar ställa upp i t.ex. Let's Dance, och du kämpar starkt för dina åsikter! YOU GO GIRL!

Permalänk | Anmäl #21 Alex Lautner Olson, 2010-06-15, 23:30

The
replica watches
rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replica suit all needs of people from different walks of life, be it students, professionals, businessmen or homemakers. Wear one of these at your work place and you do not have to try hard to impress your boss. Very soon, you will be given all plum offers and your path for success will be paved. You will attain success in all phases of life. These watches will become an integral part of your life and you will not be able to get apart from them. Since these are reasonably priced, you can have many of these without burning a hole in your pocket. This will ensure that you have different watches which suit your numerous clothes.

Permalänk | Anmäl #24 liumang, 2010-07-21, 13:17

The same logic holds true for Breitling replica watches as well. The original models are exorbitantly priced; and so, there is more than ample demand as well as availability of cheaper replicas of the same.rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replica The market for cheap replica watches is therefore quite buoyant.

Permalänk | Anmäl #25 liumang, 2010-07-21, 13:35

replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags

Permalänk | Anmäl #27 k247br, 2010-07-28, 04:38

During a cold stretch that had many Canadians scurrying indoors, a researcher
known as "Professor Popsicle"replica bags has found humans can successfully spend days on
end in the bitter cold.
Gordon Giesbrecht has spent the past 26 days skiing the isolated, frozen
expanse of Lake Winnipeg as part prada bags of his research for the University of Manitoba
on how the body copes with the cold.
Temperatures averaged 15 degrees below zero and dipped balenciaga bags as low as 31 below
during his 240-mile trek on cross-country skis.

"Now when I'm outside and it's -25 C, it's not really a big problem,"hermes
bags
he told
reporters by satellite phone from his small tent on the world's tenth largest
lake.
"This has been more a test of just dealing with the cold and living with it,Louis
Vuitton bags
and getting your clothing and your actions coordinated so that you don't end up
getting frostbite or anything,"gucci bags explained Giesbrecht.
Soft, deep snow made for some tough slogging with his backpack and sled
carrying his food and gear.chanel bags On two mornings, Giesbrecht emerged from his tent to
find the wind so fierce that his tent was almost flat.

"The most vulnerable time of the day is when you are trying to set up your
tent, and I was not about to take that chance,"burberry bags he wrote on a Web site updated
by his family.
Other than numb fingertips,chloe
bags
which will likely take a month to return to
normal, Giesbrecht said he feels fine.

Permalänk | Anmäl #28 coolss, 2010-08-05, 08:58

Gudrun !!

Så bra skrivet, så insiktsfullt för visst är det så att information om sakfrågorna hamnar i den underliggande, ideologiska, texten där man får leta efter skillnaderna. Man kan inte annat än att hålla med.

Att undanhålla information är bara en av kända härskartekniker men även på den här punkten har Genusvetenskapligt iniativ, Gi på nättidningen YakiDa forskat fram ytterligare härskartekniker.

http://www.yakida.se/genus.html

Permalänk | Anmäl #31 John Yakida, 2010-09-13, 19:53

Opinionsundersökningar är alltid problematiska för dem som ligger dåligt till. Säg som det är Shyman, du är sur över att du inte lyckas att lyfta partiets extrema åsikter med din egen profil - därför är du sur.

Permalänk | Anmäl #32 Anders Waallgren, 2010-11-13, 22:47

I love this band! wow can´t believe I found your blog, is really hard to find info about them, maybe you can belive me but I have spent a lot of hours searching on biggest search engines and couldn´t find anything uhaul porno, porno, porno, porn, sikiş porno, porno, porno, porno sikiş porno sikiş porno porno porn sex porn porno porno porn porno I appreciate your work, the post is really helpful. I found so many interesting stuff in your blog especially its discussion. It’s some pretty great info, I appreciate the information you provided is excellent post. mynet dizi dizi fragman For your mental vitamins, You don’t have to worry about any procera avh scam claims, because there are none, the product is legitimate, and I’m about to explain it in detail below for you. Thanks Adminsrator dizi, dizi, fragman , chat mynet

Permalänk | Anmäl #33 mert34, 2011-10-27, 13:06

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.