Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Lundin Petroleum

Urban Ahlin om Lundin Petroleum

På tiden att åklagare utreder Bildts eventuella krigsbrott

"Jag välkomnar en rättslig prövning av detta fall, som har påverkat så många människor på ett fruktansvärt sätt. Det har också konsekvenser för Sveriges anseende genom utrikesministerns personliga kopplingar till bolaget." Det skriver socialdemokraternas utrikespolitiske talesperson URBAN AHLIN.


Om författaren

Urban Ahlin är socialdemokraternas utrikespolitiske talesperson.

Återigen har det publicerats en rapport om oljeutvinningens roll i samband med krigsbrott och fruktansvärda händelser i södra Sudan. Återigen vägrar Carl Bildt berätta om sin roll i bolaget under denna period och vad han själv visste om det som pågick.

Rapporten går igenom bolaget Lundin Oils verksamhet i området och vilken roll det kan ha spelat i händelseutvecklingen och våldet - exempelvis när det gäller tusentals människors död, brända byar och tvångsförflyttningar av 160 000 människor.

Carl Bildt var styrelseledamot i Lundin Oil under åren 2000-2006. Carl Bildt menar att oljeutvinningen och hans arbete för Lundin Oil bidrog till fred. Det är en bild som står i bjärt kontrast till de rapporter som mänskliga rättighetsorganisationer publicerat.

När kritik mot Lundins verksamhet i Sudan framkommer tiger Carl Bildt. Utrikesministern brukar inte vara blyg för media, men dessa dagar har han plötsligt inga kommentarer eller något skrivet på sin blogg. Han skickar ut sina medarbetare att hänvisa till rapporter som när de efterfrågas plötsligt inte finns. Det är ohållbart.

Det borde ligga i Carl Bildts eget intresse att en utredning görs så att man en gång för alla får klarlagt vad Lundin Oil spelade för roll i området, vad bolaget visste och vad Bildt själv visste om vilka konsekvenser oljeborrningen skulle få för lokalbefolkningen.

Förhoppningsvis kommer nu åklagare att inleda en förundersökning om Lundin Oils agerande. Har bolaget medverkat till folkrättsbrott och grova kränkningar av de mänskliga rättigheterna måste detta fastslås. Jag välkomnar en rättslig prövning av detta fall, som har påverkat så många människor på ett fruktansvärt sätt. Det har också konsekvenser för Sveriges anseende genom utrikesministerns personliga kopplingar till bolaget.

Det är minst sagt besvärande att vi har en utrikesminister som gång efter annan hamnar i blåsväder på grund av att han varit engagerad i kontroversiella bolag eller affärer. Ena gången är det affärer med ryska statens maktbolag, i det här fallet med Lundin som byggt upp sin förmögenhet på att vara aktiva i länder som styrs av diktaturer och plågas av inbördeskrig.

Carl Bildt lånade ut sitt goda namn och rykte till Lundin Oil i Sudan. Han menar att det bidrog till fred. Idag framkommer en annan bild av verkligheten i södra Sudan, en bild av krigsförbrytelser, våld och en civilbefolkning som offras för oljeutvinningen. Vad har Carl Bildt att säga om det?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/23620

38 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ingen bryr sig om kristna som dödas i Sudan (i Sudan bor de kristna i söder och muslimer i norr), däremot vore det politiskt självmord att angripa muslimer.
160.000 kristna är inte ngt värt i Bidts ögon.
Vad säger det om honom?
Har inte alla mskor lika värde?

Permalänk | Anmäl #1 McGregor, 2010-06-11, 18:59

Jo... - #1 McGregor - men INGEN av PyramidMaktHavarna och deras medlöpare (= flest i antal) - bryr sig ju heller om att ca 100 000 MedMänniskor VARJE DAG avlider av direkt svält eller undernäringsrelaterade sjukdomar.

Detta TROTS att jorden Terras resurser (enligt den traditionella skolvetenskapen) "lätt som en plätt" räcker till för ca 60 miljarder människor i ÖverFlöd av Allt ! - och Wi är ju än så länge BARA ca 6,7 miljarder.

Så tala om att människosläktets PyramidMaktHavare i sina dagliga gärningar lever upp till uttrycket att: "Det är ”BristAllt !” - som i sig ovillkorligen leder till förhållningssättet såväl som beteendet “Att Äta eller Ätas” = Öga för Öga och Tand för Tand = mer och mer av våldsspiral, tyvärr tyvärr... :cry:

Dock... - var vid gott mod - för alla dessa av PyramidMaktHavarna instiftade MedmänniskoFörödande mat- och resurskrig - kommer att ta slut - så det så.

I o f s så kan jag ha fel i det - men det tror jag ej alls själv på (video ca 8 min).

Permalänk | Anmäl #2 Josef Boberg, 2010-06-11, 19:46

Låter som hetsjakt. Sådana billiga poäng går inte hem, Urban Ahlin. Det är för genomskinligt.

Permalänk | Anmäl #3 Jonas Täljsten, 2010-06-11, 20:39

Detta kunde varit en intressant debatt om det inte vore så att oppositionen, med socialdemokraterna i spetsen, bedrivit opposition genom att konstant kritisera och nedvärdera förslag från regeringspartierna ("för lite, för mycket, för tidigt, för sent") och slå sig för bröstet att dom minsan har ett bättre förslag (dessa förslag går oftast ut på att lova bort mer pengar än vad Alliansen gör).

Detta har varit speciellt tydligt när det gäller Thomas Östros, men även Urban Ahlin har också använt samma strategi - jag kan inte påminna mig att dessa två har gjort annat än kritisera och nedvärdera istället för att försöka föra fram egna förslag och föra någon sorts debatt om dom.

Så vad än Urban Ahlin har för anledning vill säga ovan så framstår det som ett illa dolt försök att svärta ned sina politiska meningsmotståndare.

i brist på framgång med sin egen politik lånar man sig till att försöka svärta ned sina politiska motståndare, framförallt Anders Borg och nu Carl Bildt.

Jag ser det som minst sagt besvärande att vi kan få en utrikesminister som har så svårt att förklara vad hans parti står för. Ena gången försöker man slingra sig undan skrivningar om Amerikanska baser utan att stälal samma krav på andra länder, och i det här fallet är det ett försök att under sken av att söka efter sanningen ge sig på poltiska meningsmotståndare.

Svagt. Bättre än så kan man förvänta sig av någon som potentiellt kan bli utrikesminister.

Permalänk | Anmäl #4 Dilbert, 2010-06-11, 21:48

Carl Bildt är omtyckt och respekterad i Sverige liksom utanför. Ahlins och Lindes lilla smutsningskampanj mot Bildt kommer inte fungera.

Permalänk | Anmäl #5 Ahmed Ahmed, 2010-06-11, 23:45

Den irritation om inte rent hat som vänstern i allmänhet och sossarna i synnerhet hyser mot Carl Bildt är psykologiskt intressant.
Samma fenomen hittar man inom idrott. De som tillhör B- gruppen tycker ofta att de egentligen är bättre än de i A- gruppen men de i A- gruppen vinner på att ha rikare sponsorer.

Permalänk | Anmäl #6 Sune Svensson, 2010-06-12, 06:51

Jag tycker det är bra att Bildt satt i Lundin´s styrelse, på detta sätt får ju ändå situationen i södra Sudan en viss uppmärksamhet.

Utrikespolitiska frågor där man direkt eller indirekt kan kritisera USA (läs Israel) får alltid uppmärksamhet...

Visst finns det anledning att kritisera Lundin´s verksamhet, men att Kina har intressen i regionen har haft större betydelse för stödet till regimen i Norra Sudan

Permalänk | Anmäl #7 Mats Carlsson, 2010-06-12, 09:23

Först ut är kommunisten Linde, därefter lite på efterslänten kommer socialdemokraten Ahlin med samma budskap - det går utför med SAP.

Permalänk | Anmäl #8 t, 2010-06-12, 09:56

så kommunisten Linde och halv kommunisten (sossen) Ahlin vill vinna valet men dom har ingen politik eller idéer annat än kraftigt höjda skatter och kraftigt höjda bidrag till alla (typ) så vad gör man? Jo man startar smutskastningkampanjer för att man inte kan vina gehör på anant sätt. Motbjudande.

Permalänk | Anmäl #9 Björn Nyans Andersson, 2010-06-12, 10:30

Mönstret upprepar sig i utrikespolitiska frågor. V (Linde) anger tonen och S (Ahlin) faller in, skällande som en bandhund. Vem förmodas ta detta på allvar - annat än medlöparna?

Permalänk | Anmäl #11 Jörgen Trauner, 2010-06-12, 14:01

Varför är vänsterpojken Linde alltid först ut med krav och ideer. Kan inte Sossegrabben Ahlin vara först ut med krav och ideer någon gång?

Permalänk | Anmäl #12 Ahmed Ahmed, 2010-06-12, 14:39

Bildt är en rolig filur. Tio dagar, två veckor in i debatten om riksdagens erkännande av folkmordet 1915 skrev jag på hans blogg och hänvisade till turkiska krav (liberala röster samt tidningsredaktioner) på att deras stat ska sluta med ffolkmordsörnekelsen. Bildt vägrade att ta med inlägget och hoppade över det.

Tills hans ryska och sudanesiska affärer kan man även lägga till hans Turkiet-fond som hade starka relationer till turkiska militären: http://www.expressen.se/kultur/1.561961/bildts-blodiga-aktier

Vem vet? Kanske kommer Erdogan till Bildt undsättning denna gång när en av dem är åtalad för "brott mot mänskligheten". Förra gången var det Bildt som bad om ursäkt för riksdagens erkännande. Erdogan har ju försvarat Sudans president Al-Bashir som är efterlyst för just "brott mot mänskligheten" och eventuellt folkmord. Då sa Erdogan att "en muslim kan inte begå folkmord": http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3802150,00.html

Undrar vilken argument Erdogan använder för Bildts undsättning?

Permalänk | Anmäl #13 Ingmar Pettersson, 2010-06-12, 21:26

Det är kanske dags att granska samarbetet mellan systerpartierna svenska socialdemokrater, nationalsocialister, kommunister, det skiljer ju trots allt inte mer än millimeter mellan de svenska socialdemokraterna och Hitler, de svenska socialdemokraterna har antagit 99% av Hitlers partiprogram med bland annat a-kassa etc.

Det finns ingen annan ideologi än socialism som har så många människors liv på sitt samvete, om djävulen finns så är han socialdemokrat.

Permalänk | Anmäl #14 michael svensson, 2010-06-13, 20:18

Barnsliga kommentarer från Ahmed och andra ur Bildt's fanclub ökar knappast förtroendet i sakfrågan. Om Carl Bildt har rent mjöl i påsen så borde han välkomna en opartisk utredning. Eftersom han istället låtsas som att det regnar så är det inte svårt att räkna ut att han har en hel del att dölja. Eller som han snäste av en reporter för några år sen - Min privatekonomi angår dej inte!-.

Permalänk | Anmäl #15 Janne Stenborg, 2010-06-13, 22:41

Jag tycker det är tragiskt att S bara några veckor efter att man lovat en "schysst" kampanj, nu går ut med en av de värsta smutskastningskampanjerna i modern tid. Den här kampanjen får ju hatkampanjerna mot Palme att verka som rena västanfläkten.

Det finns ingen som helst anledning för Alliansen att hålla inne med något nu. All skit skall fram.

Permalänk | Anmäl #16 MarcusJM, 2010-06-13, 23:18

Janne, du kanske skulle göra en liknande utredning om V.s och S ledarskikt? Jag tror Janne Joseffson har ett och annat som han kan bidra med (för oss som såg dokumentärerna om V och deras smutsiga affärer med diktaturer).

Permalänk | Anmäl #17 MarcusJM, 2010-06-13, 23:20

Litet komiskt är det ju ändå att personer som normalt hyllar islamister nu helt plötsligt svängt 180 grader bara för chansen att "klippa till" en av sveriges populäraste politiker.

Lågvattenmärke av sällan skådat slag?

Permalänk | Anmäl #18 MarcusJM, 2010-06-13, 23:22

@ MarcusJM: Snacka om att gripa efter halmstrån... Vad har ESCO med socialdemokraterna att göra?! Riktigt lågt och genomskinligt att försöka skylla ifrån uppenbart felsteg från Lundin Oil och Bildts sida genom att påtala andra fel. Det gör inte deras smutsiga affärer ogjorda.

PS. Bildt, populär politiker?!? Vem pratar du om?? Moderater ratar honom för hans bufflighet á la Göran Persson, tjänstemännen på UD hatar honom och detsamma gäller samarbetspartierna som är överkörda av diktatorn i alla utrikesfrågor.

Permalänk | Anmäl #20 Ingmar Pettersson, 2010-06-14, 07:59

Ingmar. Det handlar om att kasta sten i glashus, känner du igen det uttrycket? Socialdemokraterna har ju själva utfört exakt de brott de nu anklagar Carl Bildt för.

Handel med regimen i Iran var alltså INTE tillåtet när affärerna med t.ex Volvo Lastvagnar utfördes eftersom det räknas som militärt material.

Är det någon som känner igen uttrycket "Byken skall tvättas?", inte Ingmar men det gör vi andra. Jag kan räkna upp hur mycket skit som helst. Vad sägs om export av militärt material till diverse länder i krig? Socialdemokraterna är i alla högsta grad skyldiga till brott. Vad sägs om export av kanoner till Indien mitt under brinnande krig?

Carl Bild är de facto en av de populäraste politikerna, det är bara att se en valfri statistisk undersökning.

Permalänk | Anmäl #21 MarcusJM, 2010-06-14, 08:52

Men det kanske mest usla är ändå att detta kommer bara några dagar efter att S gått ut o stolt deklarerart att "nu minsan skall vi genomföra en schysst valrörelse".Anställde ni Karl Rove strax efter eller?

Usch, sådant här hade aldrig hänt under Erlanders tid, det märks att det är rena rövargänget som tagit över S.

Permalänk | Anmäl #22 MarcusJM, 2010-06-14, 08:55

Och bara för att visa att FAKTA alltid vinner.

http://www.nyhetskanalen.se/1.490509/2008/06/06/stort_fortroende_for_car...

"Carl Bildt är fortfarande den minister som svenska folket har störst förtroende för. Det visar Novus opinions senaste mätning för TV4Nyheterna. Bottenplatsen innehas av en minister som varit flitig i vårens politiska debatt. "

Tänker Ingmar be om ursäkt nu? Tror verkligen S att dom vinner något på den här hetsjakten?

Permalänk | Anmäl #23 MarcusJM, 2010-06-14, 09:01

Be om ursäkt för vad?! Att Bildt satt i styrelsen för ett bolag som har orsakat 10 000 människors död samt fördrivit 100 000 på flykten? Eller att han gjorde reklam för en Turkiet-fond som hade starka band till militären som är skyldig till att folk försvinner höger och vänster i Turkiet?

Nej du, MarcusJM. Det du skriver om S må stämma (själv är jag borgerlig väljare, dock inte M så jag bryr mig knappast om S), men det förklarar fortfarande inte hur man ska blunda för Bildts eventuella delaktighet i Lundin-affären. Du kan knappast tvätta bort smuts med mera smuts. På dig låter som att man ska blunda för anklagelserna mot Bildt bara för att S inte heller har rent mjöl i påsen.

Du har fortfarande inte berättat hur du kopplar ihop ESCO med S? Det var ESCO som kom med anklagelserna, inte; och S i ESCO står för Sudan inte Socialdemokraterna.

Permalänk | Anmäl #24 Ingmar Pettersson, 2010-06-14, 09:39

Du kan ju börja med att be om ursäkt för att du ljuger, eller är det också förbjudet numera inom S? Du sa att Bildt INTE är populär, länken jag hänvisade till visar ju att du har fel. Skulle faktiskt tro att hans popularitet ökade efter hans utspel nyligen.

Du skriver eventuella, eventuella betyder ingenting, det är spekulationer. Det jag skrev är FAKTA, det är fakta att S bedrev handel(snarare bidrog) med länder som står på FN.s lista som gäller handelsrestriktioner. Dessutom exporterade man vapen till länder i krig, något som INTE är tillåtet enligt svensk lag.

Du är ju knappast någon borgelig vän om du bedriver krypskytte mot ett alliansparti,.

Men som jag skrev förrut, det kommer bara slå tillbaks på er själva. Jag håller just nu på o sammanställer en lista på partledamöter inom V som jag anser aktivt bidrog till brott mot mänskligheten genom sitt stöd till olka kommunistpartier. Vi får se vad polska rättsmaskineriet kommer fram till, kommer man begära utlämning eller inte?

Dessutom är det ju precis om Bildt själv skriver i sin Blogg. Efter att Lundin lämnat så har fältet lämnats fritt till aktörer från olika kommunistdiktaturer som verkligen inte bryr sig om folkrättsbrott. Här tror jag vi hittar den verkliga anledningen till kampanjen. Jag tror att en utredning vore på plats om ESCO/S/V har utdelats checkar från t.ex Kinas kommunistparti för den här kampanjen?

När t.ex protesterna mot Burmas diktatur skulle arrangeras så gick ju V ut med förbud mot deltagande pg.a att det störde V:s relationer med Kinas kommunistparti. Kanske är det här något liknande? (om du tror jag ljuger så har jag det här från högt uppsatta Miljöpartister, knappast jäviga m.a.o).

Permalänk | Anmäl #25 MarcusJM, 2010-06-14, 10:12

Nä, det är knappast nyupptäckta bekymmer om mänskliga rättigheter som ligger bakom det här utspelet. Snarare är det SIFO som spökar. Nu börjar smutskastningen från alla håll och kanter. Alltifrån "oberoende borgerliga aktörer" till diverse S/V anknutna debattörer.

Litet cred får man ändå ge Miljöpartiet, dom sysslar inte med sån här smutskastning. Dom har ju t.o.m viss moralisk rätt på sin sida med tanke på att dom inte deltagit i handel med olika diktaturer.

Permalänk | Anmäl #26 MarcusJM, 2010-06-14, 10:16

Dina indicier, MarcusJM, är lika lösa som att du vill påtvinga S-medlemskapet på mig. Jag har röstat KD sedan 30-tal år tillbaka så du kan bespara mig med dina spekulationer. Snarare visar ditt sätt att argumentera hur moderaterna ser på sina samarbetspartner: håll käften och rätta dig in i leden! Bekräftar bara mina påståenden om Bildt.

Vad gäller folkets förtroende och mätningar i tidningar så kan du ta och lägga dem till samma opinionsundersökningar som man gör om valet: spretar åt alla olika hålla beroende vem som frågar och vilka som svarar. Jag grundar mina påståenden på folk inne i UD samt allianspartiers ansvariga för utrikespolitiska frågor som har med Bildt att göra.

Permalänk | Anmäl #27 Ingmar Pettersson, 2010-06-14, 10:51

Jaha så det här är alltså något desperat försök att klamra sig över 4 procentsspärren? Det tror jag lika lite på som dina "sanningar" om Bildts popularitet(som jag sågade med ovanstående länkar).

Nä, så här ligger det nog till. Vänstern blev helt ställda iochmed Bildts Gazakommentarer(själv struntar jag fullständigt i Gazabåtarna). Man hade ju sjävlklart hoppats vinna billiga poäng mot regeringen. Vad skall vi göra nu tänkte dom? Jo vi gräver fram någon obskyr rapport om Sudan(något som redan utretts från alla håll och kanter). Det är så lågt att man tappar hakan.

Det kommer nog bli som i Finland och Ryssland, dom röda inser att dom inte kan vinna med demokratiska medel så man väljer smutsiga metoder istället.

Permalänk | Anmäl #28 MarcusJM, 2010-06-14, 10:56

Ja, ja... Moderaterna über alles!

Du har (eller snarare jag) har klargjort det jag ville ha sagt om M och Bildt med en stor portion hjälp från dig. Nu får du ha tråden helt och hållet för dig själv och köra hårt med din moderatpropaganda och spy galla över alla andra.

Permalänk | Anmäl #29 Ingmar Pettersson, 2010-06-14, 11:04

Ingmar, som bekant så är författaren till den här artikeln Urban Ahlin, dvs en socialdemokrat. Känns det inte lämpligt att jag riktar mina anklagelser mot just det partiet? Att en kristdemokrat helt utan vidare går in och stöder sådana angrepp finner jag högst osannorlikt. Oavsett vad du röstar på.

Det jag personligen finner intressant är följande, hur skall MP som aktivt arbetat mot illegal vapenexport kunna samarbeta med ett parti som gjort det till standard? Det blir ju mycket svårt att helt plötsligt stå och försvara samma politik infor deras egna väljare. Samma torde väl gälla V? Det här blir ju hyckleri på högsta nivå.

Permalänk | Anmäl #30 MarcusJM, 2010-06-14, 11:05

Jag har aldrig sagt ett ord om Kristdemokraterna så där sprack nog den linjen Ingemar.

Permalänk | Anmäl #31 MarcusJM, 2010-06-14, 11:06

Skribenten är Urban Ahlin, (s)-talesman. Helt riktigt att granska Carl Bildts investeringar och hur det berör utrikespolitik. Men Urban Ahlin borde också granska (s) och dess undergruppers ageranden och ställningstaganden på den utrikepolitiska arenan och se om det finns skäl till intern kritik. Vad jag sett där är pinsamt ensidigt.

Urban Ahlins tal, "A Just World is Possible", 29 oktober 2009, är på flera sätt bra och flera sätt oroande, sett mot att (s) nu fullt och klart lierar sig med (v) och låter det senare till synes bestämma utrikespolitiken för s-v-mp. Han talar känslosamt om berlinmurens fall och de baltiska staternas frihet från Sovjet men (s) lierar sig nu med ett parti vars ledare grät när muren föll.

I sitt tal nämner Urban Ahlin faktiskt kvinnorättigheter, att våldtäkt används i Congo och andra länder som ett massförstörelsevapen. Det är bra. Någonting om kvinnors rättigheter och kvinnoförtryck i arabländerna går han heller inte in på. Talet handlade bl.a. om att skapa band till arabiska nationer i Nordafrika och Mellanöstern, ett s.k. Euro-Islam Project. Det är en klar inbjudan till samarbete. Inget fel i detta om det är ett projekt som vill lösa problem i området och verka för försoning mellan länder och att länder tar ansvar för sina ageranden. Någon kritik till muslimska länders bidragande till sektäriska krig, folkmord och misär i Afrika kom inte.

Talet har en ambitiös rubrik, säger sig tala om en "rättvis värld". Naturligtvis kan UA inte få in alla aspekter i ett kort tal. Men han fick in en orättvis vinkling i alla fall och det var ju viktigt för (s), eller hur Urban?

I talet står klart att Urban Ahlin för samma bedrövliga och ensidiga retorik som märkt (s) och dess undergrupper, Broderskapare, ABF, Palmecentret osv. I det jag citerar kommer en anklagelse, tal om gift, "poison", som skulle vara den olösta konflikten i Mellanöstern. Och som han talar, finns bara en ansvarig för den konflikten. En part är ansvarig. Hamas och dess krigsaktioner nämns ju inte! Ser Ahlin israeler som människor, undrar man faktiskt. Det nämns inte med ett ord att israeler har varit offer för tusentals attacker. Och detta i ett tal med rubriken, "A just world is Possible". Kan Urban Ahlin under förhållandet ses som "just"? Knappast. Dessbättre finns socialdemokrater som inte går på denna ensidiga och skamliga linje, förmodligen dock inte inom eliten.

"...What is it that poisons our relationships in this area?...", skriver Ahlin och kommer sedan med en utläggning, med flera lögner, obelagda anklagelser och inte minst utelämnanden om kriget mot Hamas i Gaza, som välinformerade lätt kan identifiera. Inte med ett ord nämns Hamas! Inte ett ord! Naturligtvis är det Israel som "förgiftar".

"...Yes, it is of course the Middle East conflict, the unresolved conflict that plagues us all... "

Nu handlar det också om vad som "plagues us all". Någon annan part i konflikten som har lite ansvar? Någon som tror som Ahlin att denna konflikt som bara har en ansvarig "förpestar oss alla"? När såg vi sådan retorik, om gift och förpesta, senast? Andemeningen i ett tal där endast ett land i denna konflikt med flera aktörer beskrivs i fördömande ordalag står klar.

Urban Ahlin, var lite modig och dela ut lite ansvar till de många parter som vill kriga tills dess att Israel är väck. Ge lite ansvar till Syrien och Iran som underblåser våldet. Annars kan du inte ses som talesperson för det som är "just", rättvist.

Ahlin: "...Goldstone has written a report on the war crimes committed in Gaza. Thank God we live in a time when people who commit war crimes know that sooner or later justice will catch up with them..."

Jag väntar också på att krigsbrott begått av Hamas ska straffas, enligt Goldstone. Och jag väntar mig att den svenske talesmannen för (s) högt och tydligt tar avstånd från denna grupps agenda, mål och agerande mot egna och andra. Israel gör åtminstone sin egen undersökning. Vilka är det som tar ansvar?

Angående Goldstone är det besvärande att en av aparheidregimens i Sydafrika domare fick göra beställningsarbetet av Libyen i denna rapport. Urban Ahlin borde läsa på om kritiken till rapporten och dess utformning. Goldstone sägs ha dömt minst 18 svarta sydafrikaner till döden under dessa aparheidlagar. Andra domare lämnade jobbet hellre än att medarbeta med regimen. Nu ses Goldstone som moralens väktare!

Permalänk | Anmäl #32 A-K Roth, 2010-06-14, 14:08

"Det borde ligga i Carl Bildts eget intresse att en utredning görs så att man en gång för alla får klarlagt vad Lundin Oil spelade för roll i området, vad bolaget visste och vad Bildt själv visste om vilka konsekvenser oljeborrningen skulle få för lokalbefolkningen."
.
.
Det borde väl förvisso ligga i allas intressen att allt utreddes mest hela tiden så att allt alltid var klarlagt.
.
.
Så eftersom det inte är svårt att vara överens om något sådant, så undrar man ju då är vad Urban Ahlin själv vill ge upp för att så mycket som möjligt ska bli klarlagt för allmänheten?

Permalänk | Anmäl #33 ST, 2010-06-14, 23:15

A-K Roth har på ett mycket träffande sätt beskrivit det totalhaveri som Vänsterkartellen nu drabbats av.

Människor som knappt kan stava till ordet moral, skall knappast anklaga någon för brott.

Permalänk | Anmäl #34 MarcusJM, 2010-06-15, 23:27

. Handbag Omega Constellation sale and purse is most Oris Artelier essential accessory of woman. omega watches online Female celebrities use designer replica watches sale handbags or purses. Every Longines Master Collection woman wants to have Gucci 116 Signoria handbag like her favorite replica watches sale celebrity has. But they Zenith Port Royal are very costly and Raymond Weil Othello sale she cannot afford it. cheap watches Charles buys the painting and then visits Bristol to uncover some roots.

Permalänk | Anmäl #35 omega watches, 2010-07-17, 07:41

r more omega watches online information on silver link Zenith watch replica bracelets contact www.gemaffair.com You omega watches online should also check the replica watches sale packaging and cartridge carefully Vacheron Constantin Classic for any misprints or Omega De Ville imperfections, especially if you designer watches got the ink at best replica omega watches a significant discount. There Concord Carlton are also wholesale fashion omega watches outlets from where you can pick up a designe

Permalänk | Anmäl #36 omega watches, 2010-07-22, 04:02

Nederbördstorka och oljans inverkan på afrikas horn.Som ledamot i Lundins styrelse, borde den kompetente Bildt, ha kännedom om hur utvinningen av olja går till. De delar av hornet, som ligger långt från floderna, är beroende av det vatten som kommer uppifrån. Mycket lite regn dominerar i tiden. Skall människorna i området, dela på den knappa resursen med oljebolagens behov av vatten, blir det katastrofrisk. För att pressa upp olja används mängder av det vatten som finns i området. En prioritetsfråga, som ligger på styrelsenas bord. Liv här, eller där?

Permalänk | Anmäl #39 Torsten Johansson, 2011-10-23, 14:28


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.