Nämen nu får vi släppa den här IOGT-andan och börja se oss som en del av Europa, som kan dricka kultiverat. Tio % av svenskarna är alkoholmissbrukare, resten av oss kan sköta alkoholkonsumtionen. Varför ska vi låta 90% lida för att 10% inte klarar det? Nej tack!!
Fram för ett glas vin till middagen. Goda läskande unika ölsorter, en snaps till julbord, påskbord och kräftor.
Hela vår alkoholpolitik skulle vinna på att vi alla börjar dricka kultiverat och att vi lär ungdomarna vad det betyder.
Det är faktiskt också så att pensionärer, kvinnor som dricker lite alkohol emellanåt är betydligt friskare än de kvinnor som aldrig tar sig ett glas.
Om det är livsglädjen, eller alkoholens inverkan på hälsan vid måttlig konsumtion låter jag vara osagt.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-11, 08:20
Vilken artikel!!!
Sverige har haft en mycket restriktiv alkoholpolitik genom hela 1900-talet och vad har det resulterat i?
Sluta upp med att försöka dyvla på oss vanliga människor IOGT´s irrläror. I mitten av 60-talet testade man starkölsförsäljning i vanliga matvarubutiker (Göteborg) och det gick alldeles utmärkt. Men försöket lades snabbt ned när politikerna inte fick önskat resultat, tokfylla och berusade ungdomar i varje gathörn, så att man hade kunnat införa ännu restriktivare alkohollagar.
Tillåt vin och starkölsförsäljning i våra matvarubutiker eftersom EU definierar dessa produkter som livsmedel och dessutom kommer det att ge ett naturligare förhållningsätt till dessa drycker. Bort med alla hycklande förmynderiförespråkare.
Permalänk | Anmäl
Erik S Lund, 2010-06-11, 09:46
Magnus Johansson,
Jag bodde i Paris under ett par år. Vad jag kommer ihåg är att fransmännen hade minst hjärtproblem i Europa. Trots, eller tack vare kanske, deras höga konsumtion av fett och vin.
Jag såg aldrig en full människa runt mig, otänkbart att en fransk ungdom skulle supa sig så full som svensk ungdom gör. Dessutom är fransmännen välmående och snygga, så för mig är inte Frankrike något avskräckande exempel. Inte Italien heller för den delen.
Det handlar om att vi måste lära oss dricka kultiverat.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-11, 10:39
Dessvärre inte Magnus Johansson, jag hörde det när jag bodde där och jag har läst vetenskapliga artiklar i morgontidningarna under åren som med studier har bekräftat detta. Du kanske själv hittar något på nätet eller om någon av kommande kommentatorer vet närmare hur det ligger till.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-11, 11:15
"Svenskt lättöl är i världsklass, det smakar enligt min mening bättre än öl med högre alkoholhalt"
Svensk lättöl är mycket bra, Dugges är fantastisk för att vara just lättöl.
Saken är den att alkohol är en smakbärare, på samma sätt som fett. Dessutom blir det naturligt olika alkoholhalter beroende på vilken typ av öl man brygger. Att begränsa sig till alkoholsvaga öl är alltså att mista en stor del av ölspektrat, både i smak och typ.
Sen måste jag göra inlägget att om man nu inte tycker om alkoholkonsumtionen i samhället borde det väl rimligen vara spriten man tittar på först?
Permalänk | Anmäl
Henrik Pettersson, 2010-06-11, 14:19
Problemet med lättöl är ju att det inte smakar i närheten av lika gott som samma starköl. Hellre vatten än lättöl, helt klart!
Hur går ekvationen nykterist som dricker lättöl ihop? Nykter är man bara om man dricker helt alkoholfritt. Ska man tumma på begreppet så kan ju även jag som oftast nöjer mig med en starköl kalla mig för nykterist.
Permalänk | Anmäl
Stefan S, 2010-06-11, 18:54
#10 Stefan S,
Nykter är man när man tänker rationellt. Nykterism är något helt annat. Till ordets ursprungliga mening skildrar nykterhet helt enkelt måttfullhet. Nykterismen har transformerat ordet till absolutism, till avhållsamhet. Sådana slags -ismer vilar inte på någon rationell grund. Varsågod att kalla dig nykterist om du vill, det skulle göra dig den första rationella nykteristen i mannaminne.
Själv tycker jag inte om lättöl, det smakar ännu blaskigare än dussinöl klass III. Sånt dricker jag knappt ens om jag blir bjuden. Personligen föredrar jag en trappistöl som har betydligt högre alkoholstyrka. Det finns förstås goda skäl till varför finsmakare anser just trappistölen, och inte den svenska lättölen, höra till de bästa i världen. Men det är klart, smaken är som baken och för den irrationella nykteristen kanske lättölen smakar godare. Om inte annat så kanske enkom pga dess låga alkoholhalt.
#9 Henrik Pettersson,
Spriten har precis lika legitim plats i vår alkoholkultur som vilken annan alkoholhaltig dryck som helst. Bortsett från lättöl.
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2010-06-11, 19:42
Jag ställer inte upp på trist och tjatig alkoholmoralism. Man ska kunna njuta av livet, och svensk ölproduktion ÄR storslagen. Något vi skall vara stolta över.
.
Däremot respekterar jag Mats' tycke för lättöl. Varför skullke inte välsmakande lättöl vara något att satsa på? Själv är jag praktiskt taget nykterist, och jag föredrar alldeles bestämt alkoholfritt vin. Där finns mycket att fynda. Loxton och White Chapel Sparkling är förstklassigt drycke.
.
Men varför inte svagdricka och liknande? Det är brukligt i Skåne. Borde sannerligen komma norröver också, för det smakar verkligen alldeles utmärkt.
.
Nå om jag själv får välja: Coca-Cola är helt i särklass. En mirakeldryck. Därefter Pommac. Därefter klassiskt hårdkolsyrat vichyvatten. Att dricka nollgradigt!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2010-06-12, 06:48
Ju finare,dyrare vin,starksprit desto mindre skador!! Ja det finns faktiskt människor som tror att det kan förhålla sig så.Jag låter bli att moralisera men har man som sjuksköterska sett åtskilligt av vad alkohol kan åstadkomma för skador på våra kroppar så infinner sig den gnagande oron direkt när detta ämne dyker upp i debatten..Självklart står det oss alla fritt att leva sitt eget liv,men diskussionen kring det kultiverade dryckesvanorna bör inte stå helt emotsagda.För många pekpinnar är inte bra men jag håller med artikelförfattaren att lättöl smakar helt ok..Snäppet bättre än svensk lättöl tycker jag att det danska Carlsberg lättöl smakar.Bra till midsommar för den som skall köra bil,den gästen som tar läkemedel där alkoholintag är helt kontraindicicerat o.s.v..Det är alldeles utmärkt att systembolaget tat fram och säljer alternativ med olika alkoholfria öl och vinsorter.Det finns medmänniskor som har ett hel..... i sin kamp att på egen hand styra upp ett skenande alkoholintag.Bag-in box är mkt lättare att tappa upp flera glas ur än den spärr som finns att öppna en vinflaska till.Om man har "full" kontroll över sina alkoholvanor är det ju inga problem men om det svajar och ju yngre man är ,då vill vi inom sjukvården se mindre och mindre av dessa numer kallade kunder (vi har ju haft vårdval och pat=kund)
Permalänk | Anmäl
Agneta Berglöw, 2010-06-12, 08:02
I de flesta kommentarer här blandas alkoholdrickandet som kulturyttring samman med alkohol som berusningsmedel/drog. Lättöl är det enda öl som inte kan användas för att berusa sig på.
.
Någon kommentator säger att 10% inte kan hantera drickandet. Jag säger att alla som dricker mer än ett glas vin eller en öl - och det är flertalet vuxna svenskar, i synnerhet på helger - är missbrukare i någon grad.
.
Om accepterar att berusning också är en del av kulturen, då får vi klara problem med förhållningssättet till andra droger. Varför ska den som vill inte få koppla av med ett par helgbrajjor eller den som vill dans rave inte få förhöja upplevelsen med lite extacy? All gillar ju inte att bli fulla och dumma i huvet och sedan trötta eller aggressiva.
.
Det går heller inte att bortse från som flera kommentatorer gör att alkoholen är ett av de största samhällsproblem vi har och som kostar samhället många miljarder varje år och dessutom orsakar en enorm skada på liv, hälsa, ökad våldsbrottslighet och mycket annat.
.
Därför anser jag att lättöl bör hanteras för sig som den måltidsdryck det är medan alkoholstarkare drycker som är att betrakta som droger måste omgärdas med helt andra regler och kontroller.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2010-06-23, 23:46
#15 Mats Dagerlind,
Även starkare alkoholdrycker än lättöl är måltidsdrycker. Idag blir det givetvis sill och nubbe, trappistöl (7% abv) och traditionsenlig apéritif och möjligen en och annan digestif därefter. Någon lättöl blir det dock inte. Jag anser inte att lättöl bör drickas öht, vill han ha en måltidsdryck som inte är berusande ska han nog hålla sig till saft. Jag skulle säga att den som förnekar att berusning är och har varit del av vår kultur sedan tidernas begynnelse stöter på problem i sitt förhållningssätt till verkligheten.
Du gör förstås en korrekt iakttagelse i att vi moraliskt har lika rättigheter att berusa oss på cannabis eller ecstasy som alternativ till alkohol. Sedan är det inte kontroversiellt att påstå droger bör omgärdas av regelverk som är specifika för just dessa livsmedel. Däremot är det anmärkningsvärt att du beskriver flertalet vuxna svenskar som missbrukare med hänvisning till att de dricker mer än ett glas vin eller öl.
Med ditt slags självrättfärdiga definitioner av missbruk både kan, bör och skall lättölsdrickare definieras som missbrukare. De dricker trots allt det enda öl som inte kan användas för att berusa sig på, vilket i högsta grad ett missbruk av den uppskattade berusningsdryck vi kallar för öl. Att nykterismen karaktäriseras av berusningsfobi och en religiös tro att berusning är fel är inget nytt.
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2010-06-25, 07:49
Solen skiner och du sitter på en uteservering och väntar på din lunch. Du beställer en lättöl som du i väntan på maten dricker upp i sommarvärmen. När maten sedan anländer beställer du ytterligare en lättöl och dricker denna till maten.
En 33cl flaska lättöl 2,25 vol% -->
2,25 x 33 / 40 = 1,856 cl 40 procentig sprit
Två flaskor lättöl resulterar alltså i ett intag av totalt ca 3,7 cl starksprit. I princip motsvarande en normal snaps på 4cl eller en vanlig grogg som serveras på krogen. Vad är då skilnaden mellan att dricka en lättöl eller ex. en halv gin & tonic och sedan sätta sig i bilen? Med denna kunskapen kan alltså två nykterister med gott samvete dela på en GT en kväll om de känner sig på festhumör ;)
Eller kanske som jag för ett par dagar sedan vid ett besök på en av Sveriges få vingårdar avnjöt 2cl av deras grappa (37% dvs i allt motsvarande en lättöl) under ett samtal med vinmakaren.
Låt bli småskaliga gårdsbryggerier och liknande. Ifågasätt istället producenterna bakom "succe-produkterna" som ex. Arboga 10,2 (18,90:- /50cl - 12,75cl starksprit) Ifrågasätt deras ansvar. Ta en titt på kundgruppen och gör sedan en gallup i papperskorgarna i parkerna. Leta samtidigt efter ex. flaska Rochefort 10 (11,3% - 39,90:- / 33cl) Jag garanterar att ni aldrig kommer att hitta en sådan flaska på ett sådant ställe.
Trots att båda säljs på systembolaget tror jag att man enkelt kan konstatera vilken av dem som bidrar till försämrad folkhälsa...
Var finns skillnaden mellan de båda, är det hos systembolaget, producenten eller hos konsumenten? Vilken av dem av dem är orsaken till försämrad folkhälsa?
Permalänk | Anmäl
Thomas Fransson, 2010-07-19, 13:23
13 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Nämen nu får vi släppa den här IOGT-andan och börja se oss som en del av Europa, som kan dricka kultiverat. Tio % av svenskarna är alkoholmissbrukare, resten av oss kan sköta alkoholkonsumtionen. Varför ska vi låta 90% lida för att 10% inte klarar det? Nej tack!!
Fram för ett glas vin till middagen. Goda läskande unika ölsorter, en snaps till julbord, påskbord och kräftor.
Hela vår alkoholpolitik skulle vinna på att vi alla börjar dricka kultiverat och att vi lär ungdomarna vad det betyder.
Det är faktiskt också så att pensionärer, kvinnor som dricker lite alkohol emellanåt är betydligt friskare än de kvinnor som aldrig tar sig ett glas.
Om det är livsglädjen, eller alkoholens inverkan på hälsan vid måttlig konsumtion låter jag vara osagt.
Vilken artikel!!!
Sverige har haft en mycket restriktiv alkoholpolitik genom hela 1900-talet och vad har det resulterat i?
Sluta upp med att försöka dyvla på oss vanliga människor IOGT´s irrläror. I mitten av 60-talet testade man starkölsförsäljning i vanliga matvarubutiker (Göteborg) och det gick alldeles utmärkt. Men försöket lades snabbt ned när politikerna inte fick önskat resultat, tokfylla och berusade ungdomar i varje gathörn, så att man hade kunnat införa ännu restriktivare alkohollagar.
Tillåt vin och starkölsförsäljning i våra matvarubutiker eftersom EU definierar dessa produkter som livsmedel och dessutom kommer det att ge ett naturligare förhållningsätt till dessa drycker. Bort med alla hycklande förmynderiförespråkare.
Magnus Johansson,
Jag bodde i Paris under ett par år. Vad jag kommer ihåg är att fransmännen hade minst hjärtproblem i Europa. Trots, eller tack vare kanske, deras höga konsumtion av fett och vin.
Jag såg aldrig en full människa runt mig, otänkbart att en fransk ungdom skulle supa sig så full som svensk ungdom gör. Dessutom är fransmännen välmående och snygga, så för mig är inte Frankrike något avskräckande exempel. Inte Italien heller för den delen.
Det handlar om att vi måste lära oss dricka kultiverat.
Dessvärre inte Magnus Johansson, jag hörde det när jag bodde där och jag har läst vetenskapliga artiklar i morgontidningarna under åren som med studier har bekräftat detta. Du kanske själv hittar något på nätet eller om någon av kommande kommentatorer vet närmare hur det ligger till.
"Svenskt lättöl är i världsklass, det smakar enligt min mening bättre än öl med högre alkoholhalt"
Svensk lättöl är mycket bra, Dugges är fantastisk för att vara just lättöl.
Saken är den att alkohol är en smakbärare, på samma sätt som fett. Dessutom blir det naturligt olika alkoholhalter beroende på vilken typ av öl man brygger. Att begränsa sig till alkoholsvaga öl är alltså att mista en stor del av ölspektrat, både i smak och typ.
Sen måste jag göra inlägget att om man nu inte tycker om alkoholkonsumtionen i samhället borde det väl rimligen vara spriten man tittar på först?
Problemet med lättöl är ju att det inte smakar i närheten av lika gott som samma starköl. Hellre vatten än lättöl, helt klart!
Hur går ekvationen nykterist som dricker lättöl ihop? Nykter är man bara om man dricker helt alkoholfritt. Ska man tumma på begreppet så kan ju även jag som oftast nöjer mig med en starköl kalla mig för nykterist.
#10 Stefan S,
Nykter är man när man tänker rationellt. Nykterism är något helt annat. Till ordets ursprungliga mening skildrar nykterhet helt enkelt måttfullhet. Nykterismen har transformerat ordet till absolutism, till avhållsamhet. Sådana slags -ismer vilar inte på någon rationell grund. Varsågod att kalla dig nykterist om du vill, det skulle göra dig den första rationella nykteristen i mannaminne.
Själv tycker jag inte om lättöl, det smakar ännu blaskigare än dussinöl klass III. Sånt dricker jag knappt ens om jag blir bjuden. Personligen föredrar jag en trappistöl som har betydligt högre alkoholstyrka. Det finns förstås goda skäl till varför finsmakare anser just trappistölen, och inte den svenska lättölen, höra till de bästa i världen. Men det är klart, smaken är som baken och för den irrationella nykteristen kanske lättölen smakar godare. Om inte annat så kanske enkom pga dess låga alkoholhalt.
#9 Henrik Pettersson,
Spriten har precis lika legitim plats i vår alkoholkultur som vilken annan alkoholhaltig dryck som helst. Bortsett från lättöl.
Jag ställer inte upp på trist och tjatig alkoholmoralism. Man ska kunna njuta av livet, och svensk ölproduktion ÄR storslagen. Något vi skall vara stolta över.
.
Däremot respekterar jag Mats' tycke för lättöl. Varför skullke inte välsmakande lättöl vara något att satsa på? Själv är jag praktiskt taget nykterist, och jag föredrar alldeles bestämt alkoholfritt vin. Där finns mycket att fynda. Loxton och White Chapel Sparkling är förstklassigt drycke.
.
Men varför inte svagdricka och liknande? Det är brukligt i Skåne. Borde sannerligen komma norröver också, för det smakar verkligen alldeles utmärkt.
.
Nå om jag själv får välja: Coca-Cola är helt i särklass. En mirakeldryck. Därefter Pommac. Därefter klassiskt hårdkolsyrat vichyvatten. Att dricka nollgradigt!
Ju finare,dyrare vin,starksprit desto mindre skador!! Ja det finns faktiskt människor som tror att det kan förhålla sig så.Jag låter bli att moralisera men har man som sjuksköterska sett åtskilligt av vad alkohol kan åstadkomma för skador på våra kroppar så infinner sig den gnagande oron direkt när detta ämne dyker upp i debatten..Självklart står det oss alla fritt att leva sitt eget liv,men diskussionen kring det kultiverade dryckesvanorna bör inte stå helt emotsagda.För många pekpinnar är inte bra men jag håller med artikelförfattaren att lättöl smakar helt ok..Snäppet bättre än svensk lättöl tycker jag att det danska Carlsberg lättöl smakar.Bra till midsommar för den som skall köra bil,den gästen som tar läkemedel där alkoholintag är helt kontraindicicerat o.s.v..Det är alldeles utmärkt att systembolaget tat fram och säljer alternativ med olika alkoholfria öl och vinsorter.Det finns medmänniskor som har ett hel..... i sin kamp att på egen hand styra upp ett skenande alkoholintag.Bag-in box är mkt lättare att tappa upp flera glas ur än den spärr som finns att öppna en vinflaska till.Om man har "full" kontroll över sina alkoholvanor är det ju inga problem men om det svajar och ju yngre man är ,då vill vi inom sjukvården se mindre och mindre av dessa numer kallade kunder (vi har ju haft vårdval och pat=kund)
I de flesta kommentarer här blandas alkoholdrickandet som kulturyttring samman med alkohol som berusningsmedel/drog. Lättöl är det enda öl som inte kan användas för att berusa sig på.
.
Någon kommentator säger att 10% inte kan hantera drickandet. Jag säger att alla som dricker mer än ett glas vin eller en öl - och det är flertalet vuxna svenskar, i synnerhet på helger - är missbrukare i någon grad.
.
Om accepterar att berusning också är en del av kulturen, då får vi klara problem med förhållningssättet till andra droger. Varför ska den som vill inte få koppla av med ett par helgbrajjor eller den som vill dans rave inte få förhöja upplevelsen med lite extacy? All gillar ju inte att bli fulla och dumma i huvet och sedan trötta eller aggressiva.
.
Det går heller inte att bortse från som flera kommentatorer gör att alkoholen är ett av de största samhällsproblem vi har och som kostar samhället många miljarder varje år och dessutom orsakar en enorm skada på liv, hälsa, ökad våldsbrottslighet och mycket annat.
.
Därför anser jag att lättöl bör hanteras för sig som den måltidsdryck det är medan alkoholstarkare drycker som är att betrakta som droger måste omgärdas med helt andra regler och kontroller.
#15 Mats Dagerlind,
Även starkare alkoholdrycker än lättöl är måltidsdrycker. Idag blir det givetvis sill och nubbe, trappistöl (7% abv) och traditionsenlig apéritif och möjligen en och annan digestif därefter. Någon lättöl blir det dock inte. Jag anser inte att lättöl bör drickas öht, vill han ha en måltidsdryck som inte är berusande ska han nog hålla sig till saft. Jag skulle säga att den som förnekar att berusning är och har varit del av vår kultur sedan tidernas begynnelse stöter på problem i sitt förhållningssätt till verkligheten.
Du gör förstås en korrekt iakttagelse i att vi moraliskt har lika rättigheter att berusa oss på cannabis eller ecstasy som alternativ till alkohol. Sedan är det inte kontroversiellt att påstå droger bör omgärdas av regelverk som är specifika för just dessa livsmedel. Däremot är det anmärkningsvärt att du beskriver flertalet vuxna svenskar som missbrukare med hänvisning till att de dricker mer än ett glas vin eller öl.
Med ditt slags självrättfärdiga definitioner av missbruk både kan, bör och skall lättölsdrickare definieras som missbrukare. De dricker trots allt det enda öl som inte kan användas för att berusa sig på, vilket i högsta grad ett missbruk av den uppskattade berusningsdryck vi kallar för öl. Att nykterismen karaktäriseras av berusningsfobi och en religiös tro att berusning är fel är inget nytt.
Solen skiner och du sitter på en uteservering och väntar på din lunch. Du beställer en lättöl som du i väntan på maten dricker upp i sommarvärmen. När maten sedan anländer beställer du ytterligare en lättöl och dricker denna till maten.
En 33cl flaska lättöl 2,25 vol% -->
2,25 x 33 / 40 = 1,856 cl 40 procentig sprit
Två flaskor lättöl resulterar alltså i ett intag av totalt ca 3,7 cl starksprit. I princip motsvarande en normal snaps på 4cl eller en vanlig grogg som serveras på krogen. Vad är då skilnaden mellan att dricka en lättöl eller ex. en halv gin & tonic och sedan sätta sig i bilen? Med denna kunskapen kan alltså två nykterister med gott samvete dela på en GT en kväll om de känner sig på festhumör ;)
Eller kanske som jag för ett par dagar sedan vid ett besök på en av Sveriges få vingårdar avnjöt 2cl av deras grappa (37% dvs i allt motsvarande en lättöl) under ett samtal med vinmakaren.
Låt bli småskaliga gårdsbryggerier och liknande. Ifågasätt istället producenterna bakom "succe-produkterna" som ex. Arboga 10,2 (18,90:- /50cl - 12,75cl starksprit) Ifrågasätt deras ansvar. Ta en titt på kundgruppen och gör sedan en gallup i papperskorgarna i parkerna. Leta samtidigt efter ex. flaska Rochefort 10 (11,3% - 39,90:- / 33cl) Jag garanterar att ni aldrig kommer att hitta en sådan flaska på ett sådant ställe.
Trots att båda säljs på systembolaget tror jag att man enkelt kan konstatera vilken av dem som bidrar till försämrad folkhälsa...
Var finns skillnaden mellan de båda, är det hos systembolaget, producenten eller hos konsumenten? Vilken av dem av dem är orsaken till försämrad folkhälsa?
look for mbt shoes and discount mbt shoes come here now.mbt shoes cheap or mbt shoes sale come here too.some good mbt shoes uk is mbt shoes on sale the price is mbt shoes discount and mbt shoes discontinued
some good product as lv bags lv handbags gucci bags gucci bag gucci handbags and ugg boots australia ugg sale uk uggs ugg boots uk cheap ugg boots buy ugg bootschristian louboutin pronunciation christian louboutin sale christian louboutin discount
mbt walking shoes|MBT Athletic Men Shoes|MBT Casual Men Shoes|MBT Casual Women Shoes|MBT Changa Women Shoes|MBT Chapa Men Shoes|MBT Chapa Women Shoes|MBT Lami Women Shoes|MBT Walk Men Shoes|MBT Walk Women Shoes|MBT Sport Women Shoes|mbt walking shoes|mbt shoes for women|mbt womens shoes|mbt sport shoes