Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Opinionsundersökningar

Carina Hägg om Opinionsundersökningar

Glädjande att svenska folket vänder SD ryggen

Det är svårt att hålla sig för skratt när man läser SD:s planer på vad de tänker göra med statens finanser om de får chansen. Sida efter sida har fyllts med grova motsättningar mellan vad som ska komma in i statskassan och vad de vill finansiera med samma medel. Ihop kokt är bara förnamnet och det bemöter SD själva genom att erkänna att man saknar utredningsresurser. Nu bröts deras uppgång  


Om författaren

Carina Hägg

 

Riksdagsledamot S

 

Sverigedemokraternas uppgång är nu bruten. SCB:s stora undersökning av partisympatier fäster fast SD utanför riksdagen. Även SD dröm om rollen som vågmästare blåste bort. Nu finns det finns mer än en orsak till SD ras, att vi rödgröna tydligt stängt dörren för alla samverkan har haft stor betydelse. Men för några dagar sen kom också de främlingsfientliga SD:s skuggbudget med rubriken "en återupprättad välfärd". Efter att ha lagt ner ett par timmar av min tid i egenskap av folkvald på att studera budgeten kommer August Strindbergs gamla svenska uttryck upp på flera gånger i mitt huvud.

Jag tänker främst på uttrycket "stor i orden liten på jorden" från novell samlingen Svenska öden och äventyr. Det är nämligen svårt att hålla sig för skratt när man läser SD:s planer på vad de tänker göra med statens finanser om de får chansen. Sida efter sida har fyllts med grova motsättningar mellan vad som ska komma in i statskassan och vad de vill finansiera med samma medel. Ihop kokt är bara förnamnet och det bemöter SD själva genom att erkänna att man saknar utredningsresurser.

Ungefär som att få en hemläxa av magistern, gå hem och skriva ett oläsligt svar på magisterns frågor och sen skylla på att mamma och pappa inte var hemma för att hjälpa till med stavningen. Så illa är det. Värt att nämna är att SD fått ca 19 miljoner kronor genom skattemedel för att satsa på reklam och propaganda inför höstens riksdagsval men uppenbarligen prioriterat annat än att satsa på utredningsresurser inför sin första skuggbudget.

Samtidigt så måste man ju tacka ödets makter för att SD genom sitt utspel själva avslöjar sina odugligheter. Alldeles för länge har SD fått andra politiker och organisationer att spela på den främlingsfientliga planhalvan.

Allt från hög arbetslöshet till höga matpriser har skyllts på invandringen och att de gamla partierna (ett uttryck som SD kopierat rakt av från de brittiska liberaldemokraterna för övrigt) bär skulden för nedmonteringen av välfärden. Länge har de också fått vara oemotsagda för sin skräck propaganda.

Men nu börja saker och ting äntligen flyta upp till ytan och mycket tack vare de själva. Utav skuggbudgeten framkommer det t.ex. att SD numera inte tror på idén att genom kraftigt ökat bistånd till U-länder få flyktingarna att stanna hemma i sina länder utan partiet vill sänka enprocentsmålet till 0,7 procent, en helomvändning så fort pennan möter papperet allstå.

Uppenbarligen för att SD kommit på sig själv att sparningar enbart på flyktingmottagandet inte räcker för att fylla alla de hål som deras populistiska förslag skulle orsaka i den svenska statskassan. Ett annat förslag som flera ledarskribenter runtom landet har haft roligt åt är att SD kopierat oss rödgrönas förslag om en riskkapitalfond finansierad med en extra vinstutdelning rakt av. Utan att källan anges, förstås.

Jag tror och hoppas innerligt att de av oss som någonsin haft en tanke på att stödja SD:s ogenomtänkta politik kan tänka om. Visst måste mycket bli bättre inom integrationsområdet och visst är ett rikare Sverige möjligt utan att vi behöver montera ned välfärden och den svenska modellen. Mycket kan göras och mycket behöver göras för att göra Sverige till ett ännu bättre land på många områden.

Men som SCB visar idag, väljarna ser vägar för ett rikare Sverige utan att vi behöver ge makt och inflytande till de som förespråkar intolerans och sprider fördomar, men som är väldigt små på jorden när det väl gäller.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/23556

61 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Carana, du skriver "Visst måste mycket bli bättre inom integrationsområdet". Kan du ge något exempel på något som du tycker är dåligt?

Permalänk | Anmäl #1 Bengrot, 2010-06-10, 16:50

Problem försvinner inte för att man talar nedsättande om de som påtalar problemen. Detta är en (ovanligt usel och okunnig) partipolitisk inlaga, och bör bedömas som en sådan.

Permalänk | Anmäl #2 Calle Bengtsson, 2010-06-10, 16:56

Förresten, var SCB resulatet inte 3.9% (+ den minst procent som inte brukar uppge rätt [enligt erfarenhet från tidigare val])? Ser ju inte alls dumt ut.

Permalänk | Anmäl #3 Calle Bengtsson, 2010-06-10, 16:59

"Väljarna ser vägar för ett rikare Sverige".. ja herregud, tror överhuvudtaget nån längre på de där flosklerna?

Permalänk | Anmäl #4 Benny G, 2010-06-10, 16:59

Rinkeby och Rosengård är resultatet av socialdemokraternas destruktiva invandringspolitik.

Ta och städa upp resultatet av er egen invandringspolitik innan ni beklagar er över andra partier.

Permalänk | Anmäl #5 Johnny Andersson, 2010-06-10, 17:05

Snälla Carina. Många av oss är helt "uttjatade" nu när det gäller det så kallade "hotet" från SD. Litar inte på alla dessa opionsundersökningar, de vinklar dem som de själva vill:-) Själv följer jag "trenden" i samhället runt omkring mig och i media av det icke korrekta slaget. Tror faktiskt att svensken i gemen, inte längre går på allt trams ni säger.
Vi "vanliga svenskar" kommer att överraska er i September 2010. Vad säger du då?

Permalänk | Anmäl #6 KarinAndersson, 2010-06-10, 18:19

Observera att det är en socialdemokratisk RIKSDAGSLEDAMOT som skrivit artikeln, alltså en person som tillhör den intellektuella eliten hos Socialdemokraterna.

Frågan är varför artikeln skrivits överhuvudtaget men den speglar ett parti som är väldigt frustrerat och som försöker dölja det med att spela överlägset. Det påminner inte så lite om Olof Palme innan han tog "time-out".

Permalänk | Anmäl #7 Bo T, 2010-06-10, 18:25

Carina Hägg

Permalänk | Anmäl #8 Robert Pettersson, 2010-06-10, 18:24

SD är antagligen lika uträknade som Gert Wilders och frihetspartiet vra dagen innan det holländska valet. Jag ser med förtröstan fram emot valdagen, individer som Carina Skägg kan i sin uppenbara infantilism endast öka SDs stöd. Carina Hägg kanske kan börja med att berätta vad invandringsindustrin kostar? Hrm, jaså, fanns det inga siffror framtagna? Men kan inte du ordna det, Carina?

Permalänk | Anmäl #9 Calle Bengtsson, 2010-06-10, 18:36

Kan inte du som politiker lyssna på människor?

Du säger att integrationen kan förbättras, varför har du inte gjort det?

Politiker har tjatat i massvis med år om att problemen med invandring inte är invandrarna utan integrationen. Men varför har politiker inte gjort någonting åt det?
Kan det kanske till och med vara så att det faktiskt finns politiker som har försökt att förbättra integrationen utan att lyckas. Det skulle ju faktiskt kunna tyda på att det inte är fel på integrationen utan på…

Permalänk | Anmäl #10 Carl-Johan Larsson, 2010-06-10, 20:07

De gamla vanliga flosklerna från riksdagseliten. I själva verket är de så rädda att de darrar. "Vi ska ta debatten" heter det. Men det sker aldrig det är bara tomma ord. Istället levereras denna aldrig sinande radda av invektiv, för att sätta stopp för en konstruktiv och - just det - faktabaserad debatt. Det är ju just dessa fakta som hemlighålls, för skulle svenskarna t ex få reda på vad invandringen kostar skulle Sverigedemokraterna få egen majoritet i riksdagen och då ...
Då skulle Carina Hägg och hennes gelikar få lov att se sig om efter ett annat jobb.

Läser just nu Anders Isakssons "Den politiska adeln", ett chockerade dokument om den genomruttna nepotism som kännetecknar den svenska makteliten. Vänskap och/eller släktskap är de bästa sätten att få komma fram till köttgrytorna. Carina Hägg räds uppenbarligen att hennes privilegier ska fråntas henne. Därför är det så typiskt att hon knivhugger SD i ryggen med allehanda icke underbyggda argument.

Läs här varför riksdagspartierna har för avsikt att aldrig beröra invandringsproblematiken före valet:

http://www.rod.se/politikomraden/migration_och_integration/Etablerade-pa...

För övrig har ju en palatskupp till viss del redan genomförts i Sverige. Läs mer om den här:

http://cavatus.wordpress.com/2010/06/06/swedens-palace-coup/

Permalänk | Anmäl #11 Cavatus Carlson, 2010-06-10, 20:40

Om folk röstade på det sätt som de debatterar runt kaffeborden på alla de arbetsplatser jag besöker i jobbet så skulle SD vara 2:a eller 3:e största partiet i Sverige...

Permalänk | Anmäl #12 Rufsen Olsson, 2010-06-10, 21:07

Socialdemokraterna fortsätter att backa - Publicerad 9 jun 2010 - ”Moderaterna är ikapp socialdemokraterna enligt TV4Nyheterna och Novus första mätning i juni. Alliansen får sina bästa siffror sedan valet 2006 medan den rödgröna oppositionen får rekordlågt väljarstöd.”

Så... - Carina Hägg - hur har Du så säkert kommit fram till att Sd ej blir ett riksdagsparti ? - undrar Josef B.

Permalänk | Anmäl #13 Josef Boberg, 2010-06-10, 21:27

Främligsfientlig? Fientlig??

För att jag inte vill att 2-3 miljarder fattiga ska ta del av svensk välfärd utan motprestation?
Sverige kan inte längre vara världens socialbyrå, hur svårt är det för Carina att förstå? 94% av alla blivande socialbidragstagare är inte ens flyktingar. Är det värt de 100-300 miljarder per år som det kostar? Samtidigt som min farmor får ett halvt ägg till frukost då det är för dyrt med ett helt ägg.
Vilken planet lever Carina på?

ps, jag gillar Zlatan och äter pizza och kebab vilket verkar vara den enda positiva som politikerna kan frambringa kring massinvandringen, Fast egentligen gillar jag inte Zlatan, han är grymt överskattad.

Permalänk | Anmäl #14 Lars Nilsson, 2010-06-10, 21:31

Carina Hägg raljerar över SD:s budget utan att precisera vari felaktigheterna skulle bestå. Hon gör politiska markeringar mot budgeten, men ingenstans pekar hon på ekonomiska felaktigheter. Något som annars är en rätt vanlig metod när man klagar på just en budget.

För att slå an en så raljant ton visar hon också prov på statistisk inkompetens. SCB:s opinionsundersökning visar att SD får 3,9%. Hägg bör kanske fundera på följande: Vid förra valets motsvarande undersökning fick SD 0,8%. På valdagen fick man 2,9%. Nu står man alltså på 3,9%. Sedan undersökningen avslutades har SD presenterat sin budget och förorterna börjat brinna. Vad tror Hägg att det har för inverkan på SD:s valresultat?

Jag tänker själv troligen inte rösta på SD, men jag kommer faktiskt stå där med ett brett flin på valnatten. För då vet jag att Hägg kastar sin kristallkula hårt i golvet...

En avslutande fråga till Hägg och hennes partikamrater: Vad kostar invandringen?

Permalänk | Anmäl #15 Jonas Nilsson, 2010-06-10, 21:48

I skolan lär man ut att mobbning är fel. Hur kommer det då sig att det är ok i Sveriges Riksdag? Där har den röda sidan hittat på "det ruskiga högerspöket" (nu SD, tidigare Nydemokrati) som inga partier får regera med. Är det demokrati det? Svar: nej! I en riktig demokrati så ska alla partier och röster räknas.

Permalänk | Anmäl #16 TÅGMICKE, 2010-06-10, 21:48

OM s-debattörer av Carina Häggs kaliber är det bästa socialdemokratin kan åstadkomma för att bemöta sverigedemokraternas politik så är nog tystnad mer effektivt. Detta var en riktigt usel analys med total renons på argument i sakfrågor. Dessutom är artikeln riktigt illa skriven, så illa faktiskt att man skulle reagerat även om det varit en uppsats från en elev i mellanstadiet. När man vet att det är en riksdagsledamot för Sveriges största parti som har hållit i pennan blir man faktiskt mörkrädd.
.
Rinkeby brinner och polis och brandkår möts med våld och stenkastning. En kvinnlig pensionär blir brutalt nedslagen på en parkeringsplats i Landskrona av en man från Libanon. En lantbrukare i Eslöv blir torterad bunden och lämnad att dö av ett gäng romer från det forna Jugoslavien..Asylrätten har förvandlats till ett geschäft för smugglarligor och personer som har råd att betala medan de mest utsatta i världen inte har en chans att fly. En invandrare som kommer till Sverige lever i genomsnitt i 7 år på bidrag från skattebetalarna innan han kommer i arbete.
.
Carina Hägg bevärdigar inte ett enda av de allvarliga problemen med svensk invandrings- och integrationspolitik med ett ord, låtsas som om de inte finns. Tror hon att ett sådant strutsbeteende framstår som ansvarsfullt hos väljarna? Det tror inte jag.

Permalänk | Anmäl #17 Mats Dagerlind, 2010-06-10, 23:29

Jag sympatiserar egentligen inte men känner igen de etablerade partiernas arrogans gentemot Sverigedemokraterna. Dom gjorde likadant mot Ny Demokrati och trodde att det var en lyckad taktik. Vem har glömt deras upprördhet och långa ansikten när Ian och Bert kom in och satte sej ner i TV-studion? Samma sak kan mycket väl hända igen.
Om Carina Hägg anser sej kunna grusa Sverigedemokraternas skuggbudget - varför gör hon inte det i artikeln då?

Permalänk | Anmäl #18 Janne Stenborg, 2010-06-10, 23:43

"Väljarna ser vägar för ett rikare Sverige"

kan du ge exempel på vari i den där underbara rikedomen består i? Är det utanförskapet? Glädjen att försörja en mijon arebtslösa invandrare? Eller är det morden, vldtäkterna och bränderna? Eller stenkastnignen mot poils och räddnignstjänst?

Jag gillar inte SD eftersom dom är allt för vänsterorienterade, men politiker som Hägg ger mig inget val. Jag måste rösta på SD, det är min enda väg även om den är dålig.

Permalänk | Anmäl #19 Leif D, 2010-06-10, 23:51

Ledsen Carina Hägg, men jag har redan bestämt mig för vad jag ska rösta på, SD!
Jag skulle gärna rösta på något annat om de kunde lova att få ordning på den hopplöst misslyckade invandringspolitiken. Ni säger att det mångkulturella Sverige är så bra samtidigt som ni förnekar de omfattande problem som följt med på köpet. Ni försvarar bara något som ni är medvetna om inte är sant!

Lögnen har sitt pris!

Permalänk | Anmäl #20 Karl Rosenqren, 2010-06-11, 00:13

@TÅGMICKE:
De andra partierna har ingen som helst skyldighet att samarbeta med SD. Det är i helt demokratisk ordning att säga att man inte vill ha med dem att göra. Det är ett vallöfte vilket jag som väljare får ta i beräkning när jag röstar.
Och att inte samarbeta med SD är ett löfte som jag ser positivt på.

Permalänk | Anmäl #21 Carl Idermark, 2010-06-11, 00:37

Statistik kan tolkas på olika sätt och om man jämför samma statistik inför valet 2006 med vad Sverigedemokraterna fick till slut så hamnar vi kring 14 procent den 19 september 2010.

Jag tycker det är ett rätt rimligt resultat så om du drömmer om att SD inte skulle komma in i riksdagen med mycket bred marginal kan du sluta drömma, för det kommer inte att hända.

Permalänk | Anmäl #22 Torsten Fransson, 2010-06-11, 03:24

Carina Hägg. Har du hört talas om något som heter "svenskfientlighet" ett allt större problem, med statsminister, och kandidater som skriver närvärderande om gammal fin Svensk kultur och kallar den både töntig och andre närvärderande ord.

Har du läst om invandrare som får lägre straff med hänsyn till kulturell bakgrund.
Har du läst om dom enormt ökade kostnaderna för att ta hand och föda upp yngre ensamkommande personer och jämfört med nerskärningar för etniska Svenskar inom åldringsvården.

Förmodligen inte, för då skulle du troligen bli förvånad att inte flera röstar på SD
.

Permalänk | Anmäl #23 Carl Svensson, 2010-06-11, 07:13

Jag ber att få gratulera riksdagsledamoten Hägg som i syrenernas tid har skrivit ett alldeles oefterhärmligt inlägg, vilket enbart i sig, -hoppas jag, kommer att övertyga alltfler att i likhet med mig och som just därför kommer att rösta på SD.
Det finns många godsaker att suga på i artikeln och det tänker jag göra, -länge, men ett uttalande känns lite angelägnare:

-"Allt från hög arbetslöshet till höga matpriser har skyllts på invandringen och att de gamla partierna (ett uttryck som SD kopierat rakt av från de brittiska liberaldemokraterna för övrigt) bär skulden för nedmonteringen av välfärden."-

Godsägaren, f d partiledaren Göran Persson (s) ville gärna frottera sig med sin kollega i England Tony Blair och lovordade honom för hans sätt att leda nationen, kort sagt:
-England var ett föredöme. Det föredömet hade under näste labourledare Gordon Brown gått från föredöme till "råttbo", på grund av enorma budgetunderskott kritiserade av just
liberaldemokraterna under Clegg i England som nu samregerar med tory och Cameron.
Kanske är det så att SD har rätt: höga matpriser blir högre om Miljöpartiet får råda om bensinpriserna, invandringen kostar för mycket: hur mycket vill (s) inte tala om för det är helt enkelt skrämmande mycket, välfärd i Sverige och den hyllade svenska modellen existerar inte längre.
-Det är vad som hänt i England, -spåren i andra (s) styrda länder, Grekland,Spanien, Portugal förskräcker ännu mer med lånebehov på billioner, -fler råttbon.

Permalänk | Anmäl #24 Ebbe Cederblad, 2010-06-11, 08:37

Carina, vilka försöker du övertyga? Har du inte förstått att de flesta som kommer att rösta på SD inte gör av politisk övertygelse, utan av stor leda över den förda integrations och invandringspolitiken. Det är många av dina gamla väljare således som vill - och kommer - att skicka en tydlig signal i september - nu får det vara nog!

Permalänk | Anmäl #25 Albert Svensson, 2010-06-11, 09:06

@ Albert Svensson, så du tänker alltså rösta på dessa grabbarna?

http://www.youtube.com/watch?v=7T58Slq54kM

Permalänk | Anmäl #26 Patric P, 2010-06-11, 09:13

Men som SCB visar idag, väljarna ser vägar för ett rikare Sverige utan att vi behöver ge makt och inflytande till de som förespråkar intolerans och sprider fördomar, men som är väldigt små på jorden när det väl gäller.

Men Carina, SD vill väl inte ge islamisterna mer inflytande?

Permalänk | Anmäl #27 Erik S Lund, 2010-06-11, 09:57

Catarina

Har du inte lust att säga hur många miljarder flyktingarna kostar då???

Du erkänner vi har hål att fylla? Varför fyller vi då det med flyktingar???

Permalänk | Anmäl #28 Thomas Karlsson, 2010-06-11, 11:05

tt SD numera inte tror på idén att genom kraftigt ökat bistånd till U-länder få flyktingarna att stanna hemma i sina länder utan partiet vill sänka enprocentsmålet till 0,7 procent, en helomvändning så fort pennan möter papperet allstå.
-----

Samtidigt sparar man miljarder på sjuka och äldre! Vi har världens högsta skattetryck, vi bidrar mest!

Astrid lindrens barnsjukhus ska spara 450 miljoner

Flyktingbarnen kostar 2 miljarder per år!

Permalänk | Anmäl #29 Thomas Karlsson, 2010-06-11, 11:07

Sade en företrädare för ett parti som låter kommunister få ministerposter och inflytande i den ekonomiska politiken. Dessutom var inlägget högst känslobaserat och hade egentligen inga konkreta punkter där man sågar SDs politik.

Permalänk | Anmäl #30 Carl Åström, 2010-06-11, 11:30

Artiklar som denna skulle jag vara försiktig med att skriva innan valet är klart, jag misstänker ju att SD mycket väl kommer komma in i riksdagen.
Jag har stött på alldeles för många personer i min omedelbara närhet (arbete/idrottsförening/grannar m.m.) som antytt att det mycket väl kan bli partiet för dom för att tro att dom är uträknade.
Ett problem är ju bl a att pariets sympatisörer blir utpekade som nazister/fascister och som monster vilket gör att många drar sig för att erkänna vart sympatierna ligger, även om dom blivit lovade anonymitet vid t.ex en telefonintervju.
Sedan har vi ju den gruppen som är väldigt skeptisk mot islam, och det är nog det främsta argumentet bland dom jag kommit i kontakt med, allt från ursvenskar till svenskar med rötter utomlands.

Som sagt jag hoppas bara att jag är en pessimsst som kommer bli överbevisad på valnatten men jag misstänker att så inte kommer ske och det smärtar ett liberalt hjärta.

Permalänk | Anmäl #31 Christopher , 2010-06-11, 12:16

Jag kan inte annat än beklaga mig över att våra rådande riksdagsledamöter brister inom basala regler som punktuation och ihopskrivning. Jag hoppas innerligt att ni satsar på er egen utbildning lika mycket som ni satsar på att säga åt andra vad de ska tycka.

Permalänk | Anmäl #32 Niklas Femerstrand, 2010-06-11, 12:38

Niklas:
Ja, med så bedrövlig svenska är risken stor att innehållet håller samma kvalitet.
Något som är intressant när etablissemanget ska hacka på sd, är att man sällan har några konkreta argument, utan i stället ägnar sig åt att raljera över partiet. Det verkar vara lättare.

Intressant i Häggs drapa är att hon avslöjar att syftet med det nuvarande biståndet är att få flyktingarna att stanna i sina hemländer och inte komma hit. Så djärv vision har nog inte ens sd.

Permalänk | Anmäl #33 Emma Lindgren, 2010-06-11, 12:55

#26 Patric P,

Om du inte har annat än nästan tjugo år gamla bilder så är det väl bättre att låta bli. Annars kan vi ta upp vänstern, centern och sossarnas nazisympatier från ändå längre tillbaka.

Permalänk | Anmäl #34 Tom Box, 2010-06-11, 14:35

Jag tycker att SD behövs i politiken. Jag kommer inte att rösta på dem men jag tycker att frågorna dom för upp är viktiga såsom att de är de enda som vågar ta upp problemet med Islamiseringen av Sverige. Pressen böjer sig av räddsla för att prata klarspråk och Svenskar tolererar allt i sin naiva föreställning om att det är "snällt". Det har gått så långt att många i Sverige nu också tycker man ska tolerera Islamismen, alltså att man ska vara tolerant mot det intoleranta. Helt sjukt. Miljöpartister och Kommunisterna tycker till en stor del att vi ska införa Sharia domstolar i Sverige och om dom kommer till makten (Gud förbjude) så har vi 17 moskéer i centrala Stockholm snart (typ) emedan man förbjuder nationalsången på 6 Juni och skolavslutningar i kyrkan. Dessutom är SD de enda som på riktigt vågar syna SIDA och deras orgier i att slösa bort våra skattepengar till korrupta regimer där ledarna kör Mercedes bekostade av Svenskar istället för att distribuera bidragen till de behövande.

Permalänk | Anmäl #35 Björn Nyans Andersson, 2010-06-11, 15:04

#15 Jonas Nilsson

Jag satte mig precis framför tangentbordet i färd att skriva när jag upptäckte att du i stora drag redan präntat ner nästintill ordagrant vad jag hade på hjärtat. Det vill säga hur undermålig och osaklig Hägg är när det enda hon gör att att raljera över både SD:s budget och SD:s siffror i den senaste SCB. Inte en gång behagar Hägg precisera vad hon är kritisk emot i budgeten. Har hon överhuvudtaget tagit del av budgeten kan man undra eller är det schablonkritik baserat på vad riksmedierna presenterat som vi ser?

Onekligen har Hägg inte heller tagit del av SCB:s undersökning från maj 2006 då SD fick 0,8%, eller så väljer hon att förtränga en mer djupgående analys som i allra högsta grad pekar på att SD kommer komma in i riksdagen med relativt bred marginal.

Till skillnad från dig Jonas har jag emellertid sedan i 6-12 månader tillbaka bestämt mig för att lägga min röst på SD. Jag uppmundrar dig att göra detsamma. Jag har tidigare varit allmän borgerlig (Fp/M/Kd) och är väl det fortfarande i mångt och mycket. Jag måste dock sätta ner foten och markera att Sverige kan inte fortsätta driva den extrema invandringspolitik och havererade integrationspolitik längre.

Jag frågar nämligen samma som du. Vad kostar egentligen invandringen, både socialt men framför allt ekonomiskt. Tills dess att jag får svar kommer valet i höst var lätt.

Permalänk | Anmäl #36 Mikael Unger, 2010-06-11, 15:12

@Tom Box, du får gärna ta upp referenser till nazist sympaserande sossar för min del. Tro dock ingen av dem är aktiva inom partiet längre. Men till skillnad från dig så tycker jag historia är viktigt och hur och varför ett parti bildas. Vilka grundpelare man lutar sig mot. Som du själv säger så är detta bara 20 år sedan... Då borde väl ni Sd väljare även glömt toblerone affären och andra politiska klavertramp från olika politiker?

Permalänk | Anmäl #37 Patric P, 2010-06-11, 17:33

Fantastisk artikel! Vilken klarsynthet, vilken sakkunskap! Carina Hägg till statsminister.

Permalänk | Anmäl #38 Christer Kevick, 2010-06-11, 18:17

#38 Christer Kevick, tack för din ironi! Den fick mig att skratta gott. Tänk på att vi kan har Carina's "syster" Toblerone Mona tillbaka? Mardröm... Höga skatter löser alla problem enligt henne och sedan vart pengarna som folk betalar i skatt går...nja...mindre intressant..

Permalänk | Anmäl #39 Björn Nyans Andersson, 2010-06-11, 18:36

Kanske SD inte bryr sig så mycket om hur mycket av BNP som går utomlands, utan vad som görs med pengarna? För en sosse så kan det te sig skrämmande, men resultatet kan faktiskt bli bättre samtidigt som mer av skattebetalarnas pengar går tillbaka till våra äldre.

Än är det långt kvar till valet.

Permalänk | Anmäl #40 Stefan S, 2010-06-11, 19:14

Än en gång visar socialdemokraterna sin verklighetsfrånvända världsbild. Bland ungdomar mellan 19-26 år är SD Sveriges tredje största parti, med över 20% av rösterna, dessa ungdomar syns inte i mätningarna hos SCB av olika anledningar (mobiltelefon, ej fast adress, ej fast telefon m.m) SD:s siffor är snarare över 10% på valdagen. Ungdomarna har mött den ohämmade invandringens avigsidor först av alla vilket ni hycklande politiker inte har i era fina medelklassförorter, ni vet ingenting om verkligheten som svenska ungdomar möter. Det är enbart tack vare en misslyckad integrationspolitik som SD nu kommer in med råge i riksdagen, det får man nog säga att NI socialdemkrater bär ansvaret för, än värre lär det bli ifall ni vinner valet, när ni har partier som MP och V som fortfarande inte förstår integrationsproblematiken och förespråkar fri invandring. Sverige har världens högsta skatter men långt ifrån världens bästa skolor och sjukvård som man borde ha, var tror ni pengarna går till? Jag vet, och det borde fler göra vid det här laget, det är dags att folk säger ifrån.

Permalänk | Anmäl #41 Jonas Täljsten, 2010-06-11, 20:11

#36 Mikael Unger:

Jag har absolut inte avfärdat möjligheten att det kanske blir SD jag lägger min röst på till slut. Faktum är att artiklar av detta slag faktiskt för mig närmare SD än vad SD:s egna företrädare någonsin kan göra. Även om jag vänder mig emot en hel del av SD:s politik är integrationsfrågan den kanske enskilt viktigaste samhällsfrågan nu och inom överskådlig framtid. SD har här en tydlig linje, vilket andra partier saknar.

Hägg representerar för mig det absolut sämsta socialdemokratin har att erbjuda. Överförmynderi, odemokratiska pampfasoner och verklighetsfrånvänt flum. Även om jag själv är borgerlig är jag inte sämre än att jag kan erkänna att sossarna har en och annan skicklig, pragmatisk politiker. Carina Hägg är inte en av dem.

Permalänk | Anmäl #42 Jonas Nilsson, 2010-06-11, 21:45

Detta är en av de utlägg som definitivt får mig att tänka om mitt beslut att rösta på SD.. Imorse var jag tveksam, faktiskt. Nu, efter att ha skådat Häggs retorik, är jag tillbaka på banan igen. SD 2010!

Permalänk | Anmäl #43 El brajjo el foco, 2010-06-12, 01:35

Vill tilläögga att SCB's siffror dessutom bör tas med en stor nypa salt. Statens eget opinions myndighet...luktar Stalin Ryssland långa vägar. Hur kan vi lita på att folket där är neutrala och inte går politikers ärenden? Jag jobbade på -80 talet på SIFO och det var allmänt känt att en stor del av som som jobbade markerade svar i enkäterna baserat på deras privata politiska engagemang snarare än vad de som intervjuades verkligen svarat. SIFO konrollerade aldrig de anställdas eventuella politiska agendor eller kvalitét i svaren. Hej, Jag heter Anna och ringer från Sifo, vilket parti skulle du rösta på idag om det vore val? Svar: Moderaterna men markerat; Socialdemokraterna. SIFO visste detta men bedömde att de "flesta" intervjuarna var neutrala så de politiska mulvadarnas effekt var begränsad enligt dem. Jag litar inte ett skvatt på SCB och denna undersökning. Inte ett skvatt.

Permalänk | Anmäl #44 Björn Nyans Andersson, 2010-06-12, 09:14

Om man ser medelvärdet på SD´s läge i opinionsundersökningar ser vi helt motsatsen till den tendensiösa artikeln du skriver Hägg.
Du är intellektuellt ohederlig.
Orkar inte bli upprörd längre eftersom det är så vanligt bland gammelmedia och de femtillnu största partierna.
Måste in nya friska politiker istället för den gamla korrumperade? högen.
Vad kommer jag rösta?
En ledtråd, du kommer inte gilla det.
( http://sverigedemokraterna.se/ )

Permalänk | Anmäl #45 McGregor, 2010-06-12, 17:31

Hur kan man dra säkra slutsatser på en undersökning som har ett
svarsbortfall på 32%?

Permalänk | Anmäl #46 billy lawson, 2010-06-12, 20:02

Sverigedemokraterna har haft en nedåtgående trend en längre tid nu och legat under 4% i ett flertal opinionsundersökningar.
-
Det mest intressanta med den saken är hur extremt orepresentativ Newsmill måste vara, eftersom omkring hälften av dem som kommenterar här verkar vilja rösta på Sverigedemokraterna.

Permalänk | Anmäl #47 Ann sidbrant, 2010-06-13, 04:23

"Glädjande att svenska folket vänder SD ryggen"

Nej, det gör vi inte alls!!

Permalänk | Anmäl #48 Hobie Clark, 2010-06-13, 04:41

Jag tror att behovet av SD blir mindre när man ser att det börjar hända saker i Alliansen. Tobias Billström har ändå börjat dra åt tumskruvarna något, även om gammelmedia mässar med sina snyfthistorier. (Lilla Saltsjöbadsavtalet 2008). Jag tror SDs höga siffror var ett sätt för svenska folket att sätta klacken i backen och säga: Nu får det vara nog!
Man behöver inte vara rasist för att stämma in i den kören. Bara en vanlig förnuftig svensk medborgare.
Den som röstar på SD röstar i protest mot den obefintliga invandrarpolitik som förts i detta land. Med all rätta.
Men man måste även inse att man får ett litet underligt samhälle på köpet. Mot EU bl a. SD har mycket gemensamt med kommunisterna i sin isolationism.
För övrigt visar Sifo idag att SD kommer in i Riksdagen.

Permalänk | Anmäl #49 Christina Lundqvist, 2010-06-13, 07:08

Carina Hägg är ett flagrant exempel på den inkompetens som finns hos många av våra riksdagsledamöter. Artikeln är författad på dålig svenska, särskrivningarna flödar , meningsuppbyggnaden är inte den bästa etc, men framförallt visar den en total brist på faktabaserade argument. I brist på konstruktiv kritik riktad mot SD drar hon fram rasistkortet. Ett kort som är uttjatat och utan substans. Om Hägg istället hade presenterat hur dagens invandringspolitik gynnar Sverige, ekonomiskt, socialt, säkerhetsmässigt och kulturellt , kunde man ha tagit henne på allvar. Som vanligt när våra politiker och PK-journalister uttalar sig om invandringspolitiken och SD är bristen på faktabaserade argument total.
För övrigt kommer inte svenska folket att vända SD ryggen i valet i höst. Min gissning är att SD blir fjärde största parti(efter S, M och MP) med ca 6.5%.

Permalänk | Anmäl #50 Inge Hallberg, 2010-06-13, 09:40

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.